Visa fullständig version : Artikel med en del faktafel

alazzi
2006-02-12, 21:11
http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,775706,00.html

Det påstås t.ex att man inom western alltid tävlar utan hjälm, och så var det inte då jag bodde i Sverige och tävlade. Men det kanske är ändrat nyligen så att även juniorer får tävla utan hjälm numera?

sasucatu
2006-02-12, 21:38
Fy så hemsk! Känns bra att man är en hjälmlover.

Mig veterligen så gäller fortfarande att man MÅSTE ha hjälm tills (tom?) man är 16 år.

JHANA
2006-02-12, 21:46
Det är väl som det brukar när icke-westernfolk ska skriva nåt om western; det blir alltid faktafel för att dom skriver det dom tror i stället för att ta reda på vad som verkligen gäller.
Amatörmässigt!!!

Lenita
2006-02-12, 22:42
Läste artikeln igår och måste säga att det är typiskt när tidningar vill skapa rubriker utan att ha ordentligt på fötterna....:angel:
Till och med 16 år är hjälm obligatoriskt inom WRAS, är osäker på vad som gäller med rasföreningarna..:crazy: Men det kanske finns någon som kan vad som gäller för SQHA, SPHA och Appaloosorna..

/Carina :eek:

doleron
2006-02-12, 23:25
så är det ju när det handlar om att rida utan hjälm, det blir ju oftast westernryttare som får mest skit.
visserligen så nämner dom dressyrreglerna för högre tävlingar med hatt och så, men i de flesta andra fall
men det mest idiotiska av allt (är ju iof aldrig bra öht) är enligt mej, när hoppryttare rider med LÖS :eek: hjälm. det ger ju absolut ingenting, har dom en hjälm på skallen kan dom väl lika gärna spänna fast den.

men visst ser det ju mycket snyggare ut med tex hatt men egentligen borde det ju vara lag på att ha hjälm vid all ridning. man vet ju aldrig när hästen sprätter till

Solafekub
2006-02-13, 06:55
Men det kanske är ändrat nyligen så att även juniorer får tävla utan hjälm numera?

Nej, den regeln är fortfarande kvar, ungdomar ska ha hjälm. Artikeln är skriven av någon som inte har full koll, och jag håller med om, som någon annan skrev, att det är väldigt amatörmässigt med såna faktafel. :crazy:

lakrits
2006-02-17, 12:42
*kl*

Har inte läst artikeln men de pratade om det på nyhetsmorgon för ett par dagar sedan.

Får man använda hjälm i alla klasser som vuxen eller är det ett måste med hatt? Påverkar det bedömningen i tex. WR, P osv?

Solafekub
2006-02-17, 16:39
*kl*

Har inte läst artikeln men de pratade om det på nyhetsmorgon för ett par dagar sedan.

Får man använda hjälm i alla klasser som vuxen eller är det ett måste med hatt? Påverkar det bedömningen i tex. WR, P osv?

Ja, man får ha hjälm om man vill, oavsett ålder. Och nej, det påverkar inte bedömningen! :)

maja_70
2006-02-19, 09:37
som jag skrev i den andra tråden man får väl sätta på sig hatthjälmen.E de nån som provat o ha den??

Mike
2006-02-19, 10:50
Har en bekant som har en som hon har haft i många år, och hon är nöjd.
Vet dock inte om det är den modellen som säljs nu.

Hug your horses!
/Mike