Visa fullständig version : Utan foder!
Hejsan!
Hur skulle Ni reagera om den som har t.ex. middagsfodringen i stallet glömmer att ge Er häst foder? Om alla andra hästar får sin mat, men Er häst blir utan. :mad:
Är det acceptabelt, tycker Ni?
Vadå glömmer, hur kan man glömma att ge EN häst foder! Vilken ursäkt kan man då ha till ägaren? Jag skulle bli urförbannad!!!
BeastieBabe 2006-02-12, 22:23 utan grovfoder är helt oacceptabelt, utan kraftfoder då skulle jag ifrågasätta varför det missats..
Att nån glömmer kraftfodret en gång tycker jag inte spelar nån roll.
Tror inte nån glömmer ge mina hästar då dom säger till klart och tydligt om man glömt att ge dom..
En gång glömde nån ge stoet hösilaget som ändå hängde utanför hennes box på en krok märkt kväll och på samma krok hängde hennes kraftfoder i en hink. Det hade hon fått men inte hösilaget..
Då blev jag rätt sur. Numera lägger jag alltid in hösilaget i boxen.
Hästen får bara grovfoder vid middagsfodringen, så det var alltså detta den blev utan. :mad:
Grapewine 2006-02-13, 00:10 Håller med BeastieBabe, skulle bli förbannad om någon glömt att ge grovfodret!! Om någon glömt att ge kraften är det ok för min häst då han inte får så mycket just nu. Blir dock rejält irriterad när den som kvällsfodrar ger morgondagens insläppskraft istället för kvälls betforn. Det gör ju att min häst blir utan insläppskraft dagen efter...
moonlightgarden 2006-02-13, 08:10 Det är inte acceptabelt att glömma en häst. Glömmer man en häst så skulle iaf jag få för mig att dom gjorde det med flit eftersom att jag antar att hästen i fråga inte står själv i en egen box i ett eget stall. Jag skulle konfrontera å fråga vad människan höll på med och poängtera att detta glömmer du inte bort igen.
Polly_Mulle 2006-02-13, 08:20 I vårat stall fodrar ibland en gubbe på 80+ och då blir det inte alltid rätt. Har flera ggr kommit på morgonen för att släppa ut och insett att min häst har fått bara hö eller bara havre... Han står iof på halm så han dör inte, men ändå. Ibland fick inte en av shettisarna sin mat heller. Satte upp lite lappar som påminnelser. Gubben muttrade lite men nu kommer han ihåg att titta efter en extra gång.
Så länge man måste lita på den mänskliga faktorn kommer det att bli fel ibland...
Då skulle de ha en VÄÄÄÄLDIGT bra anledning, annars helt oacceptabelt. Instämmer också med de andra inläggen... hur kan man glömma EN häst. Kanske en smått förvirrad människa, eller??:smirk:
AnnaVirrPanna 2006-02-13, 10:24 Jag skulle bli skitförbannad om det är uppgjort så att de ska ge fodret. I vårt stall gör vi i ordning allt vi har våra hästar uppdelade i tre hagar å då ansvarar de som har hästarna i hagen att det finns packade säckar till morgonen och lunchen. till insläppet fixar man sjävl iordning kraftfoder, grovfoder och vatten vi mockar ju själva så då fixar man allt, men är det så att nån inte hunnit varit till stallet av nån anledning när man släpper in så ger man narurligtvis iag nåt kilo grovfoder så de inte får så å titta på de andra när de käkar.
Men att missa fast man gjort upp att det är den som fodrar som ska fixa det är inte acceptabelt jag menar man ser väl om hästen inte har nån mat...alla kan glömma å vara lite förvirrade då och då men lite tänkande kan man ju ösnka sig...
Lånar knapp o svarar alla:
Jag hade blivit arg på saken och ledsen för hästens skull. Tror knappast någon missar att fodra en häst med vilje, och om man skulle göra det så skäms man nog så mycket själv att man inte behöver ytterligare en utskällning. Skulle tro att det räcker att man säger till, så skäms personen i fråga rejält och är extra noga nästa gång.
Å andra sidan är det ju inget konstigt att man som hästägare reagerar med ilska i ett sådant fall - det skulle nog jag göra först oxå (o hoppas att den "skyldiga" inte var i närheten förrän jag lugnat mig), men frågan är vad det ger?
/AK, som en gång när hon stod i kollektivstall faktiskt missade en kraftfoderburk till en häst, och skämdes oerhört...
Då skulle de ha en VÄÄÄÄLDIGT bra anledning, annars helt oacceptabelt. Instämmer också med de andra inläggen... hur kan man glömma EN häst. Kanske en smått förvirrad människa, eller??:smirk:
Jag skulle säkert lyckats med något sånt. Idag väckte jag bara tre av fyra barn.... :o Fattar inte hur jag kunde missa sonen, som behöver längst tid på morgonen. Naturligtvis blev vi jättestressade och han kom försent och jag var irriterad, på MIG SJÄLV såklart men det gick ju ut över honom med. *suckar*
Glömska är inte kul. Man skäms så det tror jag den stackars utfodraren gör med...
Hejsan!
Hur skulle Ni reagera om den som har t.ex. middagsfodringen i stallet glömmer att ge Er häst foder? Om alla andra hästar får sin mat, men Er häst blir utan. :mad:
Är det acceptabelt, tycker Ni?
Helt oacceptabelt!:mad: Det var såna saker som gjorde att jag flyttade min häst från sitt första stall så snabbt som möjligt. Det är ngt jag tycker är så himla viktigt - att hästarna sköts efter överenskommelse. Jag skulle sagt till, och händer det igen så skulle jag flyttat pållen.
ako: Fast det finns många som verkligen är slarviga. Med vilje... jaa vad ska man säga. I det kollektivstall jag stod i ett tag (mycket kort tid) så upprepades detta MÅNGA gånger. Plus att det var en massa andra slarvgrejer, som in- och utsläpp osv. Har man sagt till och uppmärksammat det, och det inte blir någon ändring... ja då tolkar jag det som att de gjort det med "vilje" mer eller mindre.
Nu är ju min kuse en sån ljudlig prinsessa vid fodring så det är svårt missa henne men OM någon nu skulle missat henne,
tja, jag skulle iallfall INTE skriva stalltavlan full med sura meddelande.
Utan tala med personen som skulle fodrat henne o säga till att hon blivit bortglömd. Jag anser att ALLA har rätt göra fel nån gång...händer det ofta är det skillnad, för då är det slarv.
minns tiden från när jag stod i ett kollektivstall. jag var livrädd för att göra fel, för gjorde man det var det lynchning en vecka (eller tills nästa person gjorde fel....)
syrran bommade en morgonfodring, det komiska var att hon som skrev de värsta hat meddelanden på tavlan själv missade en fodring bara några dagar efter..gissa om hon skämdes....och kanske insåg att även den bäste kan göra fel...(kan ju passa på att nämna att jag under mina fem år i kollektiv stall vad jag vet inte gjorde några fodringsfel..)
Jag skulle bli fly f*rb*nn*d!!! Har haft häst med mag- och tarmstörning och det skulle varit ödesdigert för den hästen. Har man "stalltjänst" skriver man upp vad som ska göras, bockar av efter saker och ting är utförda...sen lyfter man blicken och kollar runt om det är något annat man kan tänkas behöva reagera för. Det är inte svårt!:cool:
Båda mina hästar skulle man lätt kunna glömma eftersom ingen av dem gör någon stor sak av fodringen. Inget hettsande alls.
Jag skulle ifrågasätta, ser ingen anledning att bli fly förbannad.
Alla som någon gång vart så förvirrade att man ställt mjölken i skafferit och mobilen i kylskåpet vet att det är lätt att glömma och strula till även de vanligaste sysslorna.
scarlettlady 2006-02-13, 12:02 Jag håller med dig. Jag har lagt in skolböckerna i kylen och stoppat ner ett mjölkpaket i väskan en gång...:D
Jag glömde ge en av mina hästar grovfoder på kvällen en gång. Hon äter från skottkärran utanför boxen, och när jag kom ut vid elva på kvällen för att ta en sista titt att allt stod väl till, så var hennes anklagande och skitsura blick det första jag såg. :o Hon pratade inte med mig på flera dagar efter det...
Här håller jag inte med...det är en sak att vara förvirrad och placera döda ting lite hur som men när det drabbar levande väsen är man helt fel ute. Skriv lista och bocka av!
Djurjouren 2006-02-13, 12:54 Sånt är det nära nog dödsstraff på :mad:
Jag håller med dig. Ibland blir det fel. Har aldrig glömt någon häst själv men råkat ut för att min häst blivit glömd då och då. Det kan ju vara så vid fodring att något händer så man kommer av sig. Jag har själv aldrig blivit "döförbannad" och grinig men alltid påmint vederbörande vänligt. Någon gång gör man väl själv fel och då kanske det är bra att man inte tar ut sin ilska på någon stackare som gjort ett misstag.
Vickevire 2006-02-13, 13:45 Hästen får bara grovfoder vid middagsfodringen, så det var alltså detta den blev utan. :mad:
Får den bara grovfoder på middagen ?:eek:
moonlightgarden 2006-02-13, 15:18 Vad är det för konstigt med det?
Vi brukar ju ha minst kväll å morgon normalt sett till våra hästar. Ska vi kalla våra hästars lunch för e.m. (vilket det står som på många fodertavlor) på våran lunch så får ingen häst i stallet krafftfoder då, det får dom på morgonen och kvällen enbart.
Det är ju ofta mer högrpresterande hästar som behöver krafftfoder flera gånger per dag så som högpresterande tävlingshästar så som dressyr, hoppning å fälttävlan, hästar som tränar och tävlar trav och galopp och ridskolehästar å så vidare.
Här håller jag inte med...det är en sak att vara förvirrad och placera döda ting lite hur som men när det drabbar levande väsen är man helt fel ute. Skriv lista och bocka av!
Hehe...du skulle se mina listor!!! Och..hästarna står med faktiskt. För säkerhetsskull. Jag litar nämligen itne på mig själv för en sekund. Jag måste verkligen använda mig av standardlistor; väckning, frukost, diska, dammsuga, ringa hit och dit, hästarna, övr djur, vattna blommor, laga mat...
Skrämmande. OCH jag ska tom ta upp det nästa gång jag ska till läkare för det kan inte vara normalt. (japp, det står uppskrivet på Att-ringa-listan)
Får den bara grovfoder på middagen ?:eek:
Jag ger(eller stallägaren då)grovfoder morgon och kväll och kraftfoder någon gång under dagen. Annars är det fri tillgång på grovfoder om hon hade behagat att gå ner till hösilaget.
moonlightgarden 2006-02-13, 15:25 Oj oj oj, tur att man har lite minne själv då :)
Juförsig inge svårt att fodra i mammas stall när man gör det. Alla hästar står i hagen (lösdrift) så det gäller bara att komma ihåg att gå ut å ta med sig fyra påsar å hälla ut på olika ställen :D
Det är skönt med stallet där jag står nu, man behöver aldrig fodra det ingår i stallhyran det är så skönt sedan man är van vid att vara hemma låst hos sina föräldrar där det inte går några bussar å dom ska jämt gå ut på fredagkväll...
Vickevire 2006-02-13, 15:26 radeeeeeraaaaaaaat
moonlightgarden 2006-02-13, 15:28 Tror människan i fråga indikerade på att just detta mål så får hästarna enbart grovfoder å inge krafftfoder så det finns inget krafftfoder att glömma bort. Om jag inte mins helt fel så är det svaret riktat till beastiebabe, som undrade om vilket foder det var som glömts bort eftersom att det ju inte gör lika mycket om man glömmer bort krafftfodret som när man glömmer bort grovfodret för en häst.
Vickevire 2006-02-13, 15:31 Haha jaha :p Vad uppmärksam man är :angel:
moonlightgarden 2006-02-13, 15:32 Jo jag vet, man gör sådana mistag ibland :D
Men ofta när man kommit ner några svar så är det alltid bra att kolla vad människan ifråga har svarat det svaret till för person å läsa det oxå.
Ibland :D
Vickevire 2006-02-13, 15:37 haha joo.. jag får skylla på att jag är sjuk och har ont i huvudet :angel:
moonlightgarden 2006-02-13, 15:39 Ah vi får göra det :D
fälttävlansnörd 2006-02-13, 16:11 Rent spontant; jag skulle nita den jäveln.
Med lite eftertanke; jag skulle fortfarande nita den jäveln.
Jag hade nog tyckt att det var dåligt, men "en gång är ingen gång".
Hade iallafall förväntat mig en uppriktig ursäkt.
minns tiden från när jag stod i ett kollektivstall. jag var livrädd för att göra fel, för gjorde man det var det lynchning en vecka (eller tills nästa person gjorde fel....)
syrran bommade en morgonfodring, det komiska var att hon som skrev de värsta hat meddelanden på tavlan själv missade en fodring bara några dagar efter..gissa om hon skämdes....och kanske insåg att även den bäste kan göra fel
Jag håller med dig till fullo! Jag förstår inte varför det ska bli dödsstraff för den stackaren som har missat en spann med foder :crazy: Den personen skäms nog redan som det är. Det räcker ju att man säger till och ber dem bättra sig till nästa gång.
För ska folk vara elaka och skriva hotbrev på tavlan och vara allmänt otrevliga för att man har råkat glömma nått. Så vill ju ingen ha det ansvaret med att fodra! Och vad blir det för stämning i stallet sen?
Visst kan man bli lite sur, men man kan ju tänka ett steg längre än att bara hoppa på den stackarn som gjort fel.
Fast en häst dör ju inte av att man glömmer fodringen en gång.
Istället för att bli galen så kan man ifrågasätta varför hon glömde, om det är jag som inte vart tydlig nog med att anvisa vad hästen skall ha, om jag kanske glömt ställa fram foderpåsen.
"En gång är ingen gång...." Alla gör misstag och det är ett faktum. Hellre att jag pratar igenom det i lugn och saklig ton än att göra världens scen av det.
Fast en häst dör ju inte av att man glömmer fodringen en gång.
Istället för att bli galen så kan man ifrågasätta varför hon glömde, om det är jag som inte vart tydlig nog med att anvisa vad hästen skall ha, om jag kanske glömt ställa fram foderpåsen.
"En gång är ingen gång...." Alla gör misstag och det är ett faktum. Hellre att jag pratar igenom det i lugn och saklig ton än att göra världens scen av det.
Min förra häst kunde ha gjort just det...dött. Han hade stresstarm och klarade inte den minsta förändring i rutinerna då blossade en elak inflammation upp och han fick feber och ont.
Det här kan dyka upp helt plötsligt så man vet inte vilken häst som har anlagen för det...en liten förändring kan visa det...så...håll rutinerna när det handlar om mat...
Hände tre ggr. med min häst i mitt förra stall. samma person som missade alla tre ggr!
Första gången blev jag inte så arg, då jag varit och köpt ett nytt täcke och tänkte att jag skulle slänga in det i sadelkammaren när jag ändå åkte förbi stallet. Såg då att alla andra (3 st!) tuggade utom min, så då var det ju bara att ge henne hennes kasse. Upplyste dem om missen och de bad så hemskt mkt. om ursäkt. Andra gången=flytokig och tredje gången hade jag kunnat mördat dem, nästan iaf! Skällde ut "barnet" som då var lika gammalt som mig dvs. 18 (!), sen ringer hennes mamma hem till mig och säger att det inte är min ensak att uppfostra hennes barn, och jag svarade att jo, när det börjar gå ut över min häst så. Sen flyttade jag.
Men jag skulle inte ha varit lika arg om de missat kraftfodret, det känns liksom som att det inte spelar lika stor roll, men att inte ge grovfoder, usch!
Tilläggas kan ju att min häst är en riktigt livad dam, så det är ganska svårt att missa henne faktiskt, sen så hängde mina höpas i princip för dörrhålet, i ögonhöjd, när man klev in i foderkammaren, så det var ju ganska svårt att missa dem också. Hade kunnat ha lite mer empati om det var ett stort kollektivstall med 30 hästar och varje häst hade 14 burkar och 13 påsar, men nu handlade det om en burk och en påse till fyra stycken hästar!!!!!!
Är fortfarande arg på dem :devil:
SkorpSmulan 2006-02-13, 18:35 Det har hänt mig. Min första häst blev utan lunch hö i hagen fast alla andra fick. Han stod ensam just då men bredvid alla andra. Jag blev vansinnig. Det var dessutom inte ens en olycka. Personen som fodrade och jag var inte bästa vänner om man säjer så. Men att ta ut det på hästen! :mad:
Balderum Norr 2006-02-13, 19:03 *kl*
Man gör inte så. Ansvar är ansvar. "Glömma" en häst är oförlåtligt.
suisyola 2006-02-13, 20:59 jag hade blivit förbannad,men alla kan ju faktiskt göra misstag
För min del är rutiner inget bekymmer eftersom jag har fri tillgång.
AnnaVirrPanna 2006-02-14, 01:00 Hehe...du skulle se mina listor!!! Och..hästarna står med faktiskt. För säkerhetsskull. Jag litar nämligen itne på mig själv för en sekund. Jag måste verkligen använda mig av standardlistor; väckning, frukost, diska, dammsuga, ringa hit och dit, hästarna, övr djur, vattna blommor, laga mat...
Skrämmande. OCH jag ska tom ta upp det nästa gång jag ska till läkare för det kan inte vara normalt. (japp, det står uppskrivet på Att-ringa-listan)
Usch det är hemskt vad jag känner igen mig...var utan kalender här i början på året... INTE bra... Min syster brukar säga att det är tur att min röv sitter fast på kroppen annars skulle jag väl glömma den nånstans med :)
Fast i stallet brukar jag skärpa till mig...Men jag har ju en lapp i bilen dock där det står HAR DU FIXAT ALLT NU?? ofta får jag ångest och måste springa in i stallet en gång till för att kolla...men oftast är allt under kontroll :)
AnnaVirrPanna 2006-02-14, 01:04 Det har hänt mig. Min första häst blev utan lunch hö i hagen fast alla andra fick. Han stod ensam just då men bredvid alla andra. Jag blev vansinnig. Det var dessutom inte ens en olycka. Personen som fodrade och jag var inte bästa vänner om man säjer så. Men att ta ut det på hästen! :mad:
Nej det är riktigt jävla lågt faktiskt...hade det så där förut fast med hunden...Hon skällde å gormade på min hund fast det egentligen var mig hon ville gorma på men inte vågade. Hatar när folk försöker uppfostra mina djur särskilt när jag är med. Ok min hund är inte den lydigaste å hästen kanske inte alltid gör som alla andra vill att han ska göra men de funkar ju faktist för mig och det är viktigast. Jag menar om jag och nån annan står ute och min hund eller häst gör nåt den inte borde så måste jag få en chans att säga till, och säger inte jag till så tyckte jag väl kanske att det var ok... Hmm vilken utsvävning det här belv...har jobbat kväll och kan inte sova det är väl därför.
// Anna
Det har hänt min häst, hon är dessutom så väluppfostrad så hon inte sparkar i dörren eller gör nåt väsen av sig. Jag har då påpekat det för vederbörande, men alla kan göra fel någon gång. Även om jag aldrig missat att ge någon häst mat så kan det nog vara lätt hänt när det är rörigt och mycket folk i stallet, en del vill lägga in fodret själv, andra inte. Min häst står lite för sig själv i hörnet.
Jag tycker inte att det finns någon anledning att bli jättearg, det är ingen som glömmer en häst med flit, iallafall hoppas jag inte det.
För min del är rutiner inget bekymmer eftersom jag har fri tillgång.
Det har jag också ...och kommer inte att sluta med det. Jag var frikostigt med höt förr med förståss...men jag hade perioder som jag låg på sjukhus och då var det svårare...men mina stalltjejer var mycket noga med min kille så han var oftast stabil.
Det jag menade var att man inte alltid vet vilken häst som ligger i riskzonen för att få den här typen av tarminflammation. I ett stall där man inte har fri tillgång är det då extra viktigt att man håller tiderna för grovfodret i första hand men även en störning i kraftfodergivan kan sätta igång stressen som påverkar tarmen negativt.
OjOjOj. då skulle den få höra ett och annat. Vårat stall är uppdelat, 6 boxar i "stora stallet" där min häst står. och 4 boxar i "lilla stallet". En inakordering som lyckigtvis har flyttat nu lyckades ge hästarna i stora stallet sin mat på natten men dom i lilla stallet fick ingenting! tre av hästarna har halm utspritt på spånet för att dom ska ha nåtta att göra över natten så dom kunde ju käka halm åtminstånde men en stackare står på torv och har ingen halm. han höll ju på att svälta ihjäl stackarn. samma inakordering har ofta "glömt" att ge min häst sin kraft vid insläpp (bara min som käkade kraft vid insläpp då). det är väl inte så farligt, men om det händer varje gång!
Beror väl på om det var med flit eller inte.
Då är väl jag en av dom där gräsliga männsikorna som faktiskt råkat glömma en häst och det var till och med höet en dag förra veckan.
Det gick till så här:
En av mina hästar stod redan inne, och jag höll på att lägga in kraft foder och hö till de andra hästarna innan jag skulle ta in dom. När jag var klar så gav jag min häst som stod inne sitt kraftfoder och ställde höpåsen utanför boxen och tog sedan in dom andra hästarna. Släckte stallet och åkte hem.
När jag kom dagen efter upptäckte jag höpåsen som stod utanför och kom på att jag glömde att ge honom den. Gissa vem som fick världens dåligaste samvete och var jätte ledsen för det, jo jag.:o
Men vet ni, hästen överlevde trots allt och han verkade inte ens vara sur eller ledsen på mig som missat att ge honom höt, och han kastade sig heller inte över maten. Fast jag hoppas ju ändå att det inte kommer att hända igen.
Det är precis det jag menar, olyckor händer så lätt.
Och jag tror det är väldigt sällan man medvetet "glömmer" att fodra en häst.
JAG tycker iaf att det är helt onödigt att bli förbannad, för alla kan fela, och de allra flesta hästar dör faktiskt inte av att bli utan.
|