Visa fullständig version : Era Engelska fullblod - foderstat?
Vad står era engelska fullblod på för foderstat?
Jag har precis köpt ett engelskt fullblod och räknar nu på en foderstat som jag hoppas ska passa honom. Har inga tidigare erfarenheter av att fodra ett fullblod, och vill gärna höra hur era fullblod har det. (Eller åtminstone inte ett renrasigt fullblod)
Så nu vill jag veta:
1) Vikt? Kön? Ålder? Arbete?
2) Foderstat? Varför ger ni vissa fodermedel? (Ange även det totala energi och proteinvärdet hästen står på)
3) Vilka justeringar har ni behövt göra och varför?
Jane_Done 2006-02-13, 13:27 Jag hakar på här för jag är också nyfiken.
1. Vägs till 510 i januari, vallack 9 år. Har varit konvalescent i 1 år, sätts nu igång försiktigt.
2. Silage, korn, kraft, lite aspbark och liiite havre. 89 MJ och 841 protein.
3. Hrm... jag letar fortfarande efter den optimala foderstaten. Han har i dagsläget lite höbuk men är klen över ryggen, så mottar gärna tips.
Coffeaclub 2006-02-13, 15:15 Har en häst som är 75 % fullblod. Liknar mest ett fullblod i typen.
1) ca 540 kg, hingst, 22 år, mkt lätt arbete (knappt nåt alls)
2) Fritt på grovfoder (får i sig runt 15 kg), 1,5 kg lusern, 1 kg betfor, 2 kg Krafft Grund, mineraler. Ökar lusernen och Grunden lite när det är kallt. Foderstaten ger ca 150 Mj och drygt 1000 g smrp. För att han skall hålla sig fin (vid normal utetemperatur) krävs minst ca 105 MJ och 800 g smrp (Minst ca 40 Mj och 450 g smrp från annat än grovfoder). Kan inte minska för mkt på lusernpellets, betfor och grund och basera foderstaten på bara grovfoder.
Fritt på grovfoder får han för att ha nåt att göra och för att få tugga när han vill. Det spelar dock ingen roll för hullet skull om han får 8 eller 15 kg eftersom han har svårt att tillgodogöra sig grovfodret (om det inte är malet). Lusernpellets får han för att det är proteinrikt, ett grovfoder och för att han lättare tillgodogöra sig malen och uppblött mat. Betfor för de nyttiga fibrerna samt Krafft Grund mest för energins skull, för att det innehåller processat spannmål (så att det blir mer lättsmält) samt för att jag kan ge det uppblött.
3) Jag har provat mig väldigt mkt fram, med allt möjligt. Ville ju basera foderstaten på grovfoder och inte ge nästan nåt kraftfoder alls, men kom fram till att han inte kunde tillgodogöra sig höet/silaget så bra trots att han emellanåt åt uppemot 30 kg torrt silage och fick i sig ca 180 MJ, så la han inte på sig ett gram. Då var jag tvungen att inse att han behövde en hel del kraftfoder. Testade lite olika saker; högfettshavre, korn, müsli, lusernhack. Inget funkade. Kollade tänderna igen och de var lite halvdåliga, så jag blev rekommenderad att ge uppblött lusern och annan uppblött, processad kraft, vilket gett superbra resultat. Han har under slutet av hösten fram tills nu ökat ca 50 kg.
Oj, oj vad långt det blev... Hoppas att det var nåt av intresse.. :p
Coffeaclub 2006-02-13, 15:21 Jag hakar på här för jag är också nyfiken.
2. Silage, korn, kraft, lite aspbark och liiite havre. 89 MJ och 841 protein.
3. Hrm... jag letar fortfarande efter den optimala foderstaten. Han har i dagsläget lite höbuk men är klen över ryggen, så mottar gärna tips.
Anledningen till att han är klen över ryggen kan ju vara att han har varit konvalecent, men en annan anledning kan ju också vara att han behöver mer energi. Proteintilldelningen i jämförelse med energitilldeliningen är ganska hög. Han kanske har fått för lite energi och därför behövt omvandla proteinet till energi och därför saknar muskler på ryggen... Bara en liten teori...
Cantilda 2006-02-13, 15:22 1) Vikt? Kön? Ålder? Arbete?
Vet inte vikten just nu. Glömt bort. Sto. 8 år. Skadad just nu, men innan ridhäst.
2) Foderstat? Varför ger ni vissa fodermedel? (Ange även det totala energi och proteinvärdet hästen står på)
1 liter lusern, 2 dl kornkross, 2,5 dl betfor, 1 dl mineraler och lkite vitlökspulver. 15 kg hö blandat med silage tror jag. (per dag)
hm... Inga direkta. Har fått lägga till lusern eftersom hon lätt tappar vikt under vintern.
Jane_Done 2006-02-13, 15:44 Ja det kan vara en teori. Får kanske prova med att öka energin, jag har ju medvetet lagt proteinet lite högt just för att slippa underskott för att han inte ska tappa muskler i onödan.
Men jag tycker ändå inte att 89 MJ skulle vara för lite, men det kanske det är.
Jag kanske själv ska svara på frågorna.
Jag är superdålig på att uppskatta vikt. Men han är lite tunn och omusklad, har inte blivit riden som han ska. Är 160 cm och 9 år gammal. Vad är en lagom vikt för honom? 500-550 kg? Lätt arbete - just nu är det skritturer i skogen som gäller med lite kortare travintervaller tills han blir starkare.
Håller som sagt på att räkna åt honom. Han proppar i sig ungefär 10 kg hö om dagen vilket blir 84 Mj, 610 Smrp, 1 mått Biomag och 10 ml Basic E (blandat i lite morötter för att det ska gå ner...:o ).
Ja än så länge inga eftersom han är så ny. Vi får väl se vad som händer framöver...
marti130 2006-02-13, 16:20 3. Hrm... jag letar fortfarande efter den optimala foderstaten. Han har i dagsläget lite höbuk men är klen över ryggen, så mottar gärna tips.
Du har en väldigt hög kvot även för ett fullblod. 9,4 närmare bestämt. Jag räknar en del foderstater och för fullbloden är regeln snarare över 100 i Mj än under. Coffeaclub kan ha väldigt rätt i sin teori så öka på Mj och låt kvoten landa runt 7,5-8 så får vi hoppas att din pålle blir fin. Olja innehåller ca 35 Mj per kg så en eller ett par dl per dag... Kom bara ihåg att introducera långsamt. Maxdos per utfodring är 75-100 gr olja/100 kg häst. Maxdos per dygn är det dubbla dvs 150-200 gr7100 kg häst och dygn.
//marti
Så alltså tycker du att vår pålle får för lite käk?
marti130 2006-02-13, 16:41 För att vara ärlig så, Ja. Men även inom fullblod så finns det ju givetvis individer som behöver mer eller mindre mat. Det kan ju vara så att jag alltid har räknat åt dem som har haft ett högre energi/proteinbehov. Du skrev ju att din pålle var lite tunn och att du har börjat jobba den så om jag var du skulle jag öka foderstaten. Givetvis basera foderstaten på så mycket grovfoder som möjligt och sedan, om det behövs, lägga till det kraftfoder som kompenserar upp bristerna.
//marti
Problemet är ju att jag inte riktigt vet vad han har stått på innan. Jag tror jag avvaktar lite och ökar på efterhand om jag märker att han inte tar sig. Men tack för tyckandet!:) Det är alltid positivt att få olika tankar om saker!
Pontevecchio 2006-02-13, 19:11 Har ett fullblodssto som väger drygt 500kg. Hon är rätt kompakt, troligen medeldistansare.Rids och tränas. Får 11kg hösilage (48smrp, 8,7 Mj), 1,5kg korn och 1,5kg Dynavena 50´ + betfor. Landar nånstans på 130Mj ungefär.
Sen står det ett till fullblod i stallet, vinthundsmodellen. Han väger nog närmre 600kg och äter 11 kg hösilage, 1 kg havre och 1kg activ 50´.
Så det kan ju variera även bland de även om fullblod oftast kräver mycket mat och en hög kvot.
Linabebis 2006-02-13, 19:26 *Väger ca 500 kg, sto, 14 år, Tränas och tävlas hoppning upp till 1.30
Rids ca 6 dar i veckan. (medelhårt arbete)
* 12 kg hösilge.
* 1 l korn
* 1/2 kg Hippo basic
* 6 dl torr betfor (får det självklart blött)
* 1/2 kg havre
* 1/2 dl steel joint.
* 1 msk e- vit.
( eneri o protien vet jag ej)
* Började ge korn då hon tunnande ur lite på hippon.
Funkar jättebra på denna foderstat , hon är superfin i hellet nu!!!!
Lycka till med nya hästen:) //Emma
Jag har också ett nyinköpt fullblodssto, har haft henne i en månad nu. Hon är 162, 9år och ligger väl på 500-550 eller något sånt. Har inte vägt eller mätt så vet inte riktigt. Hon rids 6dagar i veckan och tränas hoppning (hårt) varannan vecka. Och ska göra även så med dressyren, varannan vecka.
Hon får 9kg hösilage (ska höjas) 1kg havre, 0.5kg Krafft Groov (ska sedan få 2kg som byts ut mot havren) 4dl blöt betfor, E-vitamin och salt. Hon får Groov bara för att hon ska få mer protein och inte bli så pigg som hon blir på havren. Och för att jag vill få henne rundare och få henne i form då hon är väldigt omusklad. Det är därför jag även ger E-vitamin. Vet inte vad allt ligger på tyvärr då jag inte har fått den där dumma höanalysen av stallägaren :mad: Men ska tjata lite till!
Jag har i princip bytt ut hela, förutom betforen och saltet. Stog förut på hö, men då dom i stallet utfodrar med silage så var jag tvungen att byta för att det inte skulle krångla. Och sen så har jag bytt ut havren, eller ja håller på mot Groov då jag vill få fram musklerna och även E-vitaminen för det. Så ja vi får väl se om det visar sig snart. ;)
Jane_Done 2006-02-14, 08:11 Hur många MJ och hur mycket protein är det?
Lovisaleonora_ 2006-02-14, 08:21 Blev jätteintresserad av tråden då vi har en tunnis hemma som man fullkomligen får proppa i mat för att han inte ska se ut som ett polskt slaktkräk. Glömde givietvis kolla upp höanalysen som jag byggt foderstaten på (den är i burken hemma), men vill minnas att jag landar strax över 140 mj på promenadridning (han sätts igång).
Då ingår c a 10 kg av bra hösilage (värden hemma, men kvot på 7,3) (lite osäkert hur mycket han får i sig, fri tillgång), 4 kg lusern samt 1 dl olja. Nu efter tre veckor börjar han faktiskt lägga på sig.
Det tråkiga är att han tappat ofantligt mycket så snart han stått skadad, vilket han gjort sedan vi köpte honom m e m (i november). På en vecka har han gått ner säkert 50 dyrbara kilon. När jag gned mina händer i förtvivlad för bekanta med löphästar skrattade de rått åt mig och välkomnade mig till den underbara fullblodsvärlden.
Inser nu att pengarna får gå till hästmat, och lovar att återkomma när jag har de exakta värdena på foderstaten.
Coffeaclub 2006-02-14, 08:53 89 Mj behöver inte vara för lite, men eftersom proteintilldelningen är så hög, så går det åt mkt energi till att ta hand om proteinet, vilket ändå kan resultera i att hästen tappar muskler/inte bygger några.
Min toka (ca 480 kg) behövde ca 100 MJ utan arbete, dock utevistelse i stora kuperade hagar där hon röjde på rätt bra emellanåt. När hon reds mer krävdes det såklart mer, kanske runt 125 MJ vid normalt lätt arbete.
Haha vad menar du?:) Vinthundsmodellen?:rofl:
Lycka till med nya hästen:) //Emma
Tack!:)
.....
Vet inte vad allt ligger på tyvärr då jag inte har fått den där dumma höanalysen av stallägaren :mad: Men ska tjata lite till!
Ja gör det! Är jätteintresserad!:)
Blev jätteintresserad av tråden då vi har en tunnis hemma som man fullkomligen får proppa i mat för att han inte ska se ut som ett polskt slaktkräk. Glömde givietvis kolla upp höanalysen som jag byggt foderstaten på (den är i burken hemma), men vill minnas att jag landar strax över 140 mj på promenadridning han sätts igång).
Oj!:eek: Det är ju rätt mycket! Jag börjar fundera om lite... man kanske ska öka på lite? Han är tunn över hals, rygg, bak... Men man ser faktiskt inte revbenen på honom. Han behöver väl främst muskla sig. Vad ska man tänka på då? Han får tillräckligt med selen och e vitamin. Mineralerna är tillgodosedda.
Då ingår c a 10 kg av bra hösilage (värden hemma, men kvot på 7,3)
Vårt hö har oxå kvot på 7,3, var tycker ni den idealiska kvoten är? Försöker ni sänka den när ni lägger på kraftfoder, eller?
Inser nu att pengarna får gå till hästmat, och lovar att återkomma när jag har de exakta värdena på foderstaten
Ja gör gärna det!
89 Mj behöver inte vara för lite, men eftersom proteintilldelningen är så hög, så går det åt mkt energi till att ta hand om proteinet, vilket ändå kan resultera i att hästen tappar muskler/inte bygger några.
Jag vet att svaret var menat till Jane_Done, men jag tänkte ju börja med att lägga min pålle på uträknade värden efter tabellerna (vilket eg. blev 78 Mj), men valde att låta honom gå på vad han får i sig på fri tillgång av hö istället (84 Mj, 610 Srmp = kvot:7,3). Nu funderar jag. Om man lägger på kraftfoder, ska jag försöka behålla den höga kvoten, eller sänka den lite? Hur ska jag tänka kring detta med kvoten?
frida_hedberg 2006-02-14, 10:31 hejsan.
har själv ett fullbod hemma köpt för ca ett år sedan då revbenen stod åt alla håll och kanter.
hon går på 9 kg hö, med fina värden (vet ej exakt är dåligt på det men min tränare sa att med kraft grund skulle det ge en komplett foderstat) nästan 4 kg korn, ½ kg havre, i matsked sojaprotein, i matsked kalk + en matsked linfröolja. hur låter detta? min tränare tycker det är perfekt, men vill höra fråne r andra vad ni säger om detta? hon har gått upp kanon mycket i vikt senaste tiden (ej bukig)
Jag har ett fullblod som jag köpte från Täby gått på banan tills han var 5år.
Har testat massor med olika foderstater på honom. Han var väl musklad men smal när han kom till mig. Han är även kräsen på vad han får att äta. Det som funkar bäst på honom är:
11kg hösilage
3kg kraft groov
1kg betfor torrt (som jag blöter)
1kg lusern Mix (ej pellets tycker inte om)
05kg havre bara för att få något när dom andra får havre måste ge kraften själv
massor med morötter
skulle vilja ge honom mer hö men han orkar inte äta allt så ökar lucernet då det är kallt ute.
kan inte var ute på nätterna på sommarbete utan måste komma in och vila har massor med täcken då han inte får någon päls, fast det är jag bara glad över för då slipper jag klippa honom:)
tränar hårt och mycket dressyr samt långa galoppturer han blir då glad, lung och hungrig. Enligt hans massör musklar han sig vaje månad som går.
Det som är jobbigt att bygga upp hästen är ju att det tar så fruktansvärt lång tid innan man märker resultat.
han är 168, 11år har haft honom i 5,5år
Hej Frida! Jag såg din när hon kom, och hon var förjäkla tunn. Har också pratat lite med din tränare när hon red förbi och då berättade hon vad hon tänkte föreslå till foder. Det låter ju super att hon tagit sig, och givan helt rimlig. Dock skulle jag passa mig för att ge så mycket korn pga dåliga erfarenheter, men funkar hon på det är det ju bra!
Smulan75 2006-02-14, 11:54 Hö - i princip fri tillgång äter sällan mer än 10kg inne. bra hö med 7,7 i kvot. hösilage ute 3kg (stallets oanalycerade)
hel Havre - 3,2kg
Lucernpellets - 1,4kg
olja - 4,5dl
foderjäst (ca 1dl)
morötter (om det går att få tag på).
Chevinal plus.
Valack ca 165 i mankhöjd, skulle tippa på ca 500-550kg. Går ganska lätt arbete nu dvs rids 3-4dagar/vecka ca 1h.
Har tidigare gött upp honom på kraft rehab och D &H build-up med goda resultat, men dyrt för kassan.
Jane_Done 2006-02-14, 12:18 Okej, jag har räknat och pysslat lite och kom fram till MJ 95 och protein 748, alltså en kvot på 7,9.
Jag testar med det men är ändå fundersam på om proteinet verkligen räcker eftersom han ju blir supersnygg på gräs, med sin kvot på 20, eller vad det nu är.
Pontevecchio 2006-02-14, 12:50 lång, smal och med lååånga ben och kraftigt överbyggd bak. Långdistansarna ser ofta ut så.
Pontevecchio 2006-02-14, 12:53 min häst är också snyggare på en högre kvot. 6 som man brukar kalla den optimala är för låg för min. Brukar lägga henne närmre 7 men har även haft henne högre.
Så jag hade inte varit rädd för hög kvot.
Pontevecchio 2006-02-14, 12:54 varför havre och inte korn?
ger ofta betydligt fetare hästar.
Havre ger betydligt fetare hästar också. Varför ge korn om det funkar med havre? De få foderproblem jag nånsin haft med hästarna kommer från just korn, och när jag bara skulle testa en gång till blev det problem direkt.
Dessutom är kornet dammigt (iom att det är krossat) och har kortare hållbarhet än hel havre, så varför krångla?
Smulan75 2006-02-14, 13:16 jag har prövat med korn men han fick utslag då. Tycker han fungerar bra på havre och iom det bra höet så känner jag inga större behov att ha korn istället.
Lovisaleonora_ 2006-02-14, 13:31 Jag tycker att lusern fungerar utmärks som hullhållare. Mycket energi och protein, milt mot magen och förhållandevis kostnadseffekivt.
Vi kompletterar med olja om det behövs.
Valack, 9 år, 500 kg, 164 cm
Rids 6 dagar i veckan, främst dressyr, lätt till medelhård träning.
Han får:
13 kg hö
0,5 kg havre
0,5 kg lucern hack
0,2 kg betfor (torr vikt)
2 kg morötter
1 dl olja
+ mineraler och vitaminer
Detta fördelat på 110 MJ 0ch 6,5 kvot.
Hade tur med höet i år som hade 6,3 kvot. Han håller hull och temperament mycket bättre på denna lägre kvot, än 7,5 som jag haft i tre år innan.
Pontevecchio 2006-02-14, 13:47 för att smulan haft problem med att hålla hullet på sin häst + att han varit ganska pigg på sistonde. men nu fick jag svar av smulan.
trist att du upplevt såna problem, jag har inte sett några nackdelar med korn.
Smulan75 2006-02-14, 14:36 Nu har han ju gått upp bra ett bra tag och har kört med denhär foderstaten ett tag och det verkar inte ge några bakslag. Tror att den största missen jag gjorde i början av hösten/vintern var att täcka honom för lite. Överskottsenergin är tyvärr mest pga att jag slarvar med ridningen :o Svårt att få det gå ihop tidsmässigt just nu känns det som.
Om jag märker att han börjar falla ur igen lär jag gå tillbaka till kraft rehab i första hand.
Lovisaleonora_ 2006-02-14, 21:36 Jag har gjort mig skyldig till osanning, kollade här hemma och det visar sig att han står på 138 Mj och 898 gram smrp.
Men eftersom han inte går upp som han ska (han balanserar på kanten till att gå ner, och då rider vi som sagt inte mycket) kommer jag att lägga på ytterligare lusern tror jag. Mer hösilage lär vi inte få i honom.
Är extremt noga med att hålla honom täckad och varm både vid ridning och övrig tid (har kollat att han verkligen är varm) så ingen energi går ut den vägen.
Vikt? Kön? Ålder? Arbete?
525 kg ca, sto, 13år. Rids lätt motionsridning, för tillfället är hon konvalecent.
Foderstat? Varför ger ni vissa fodermedel? (Ange även det totala energi och proteinvärdet hästen står på)
11 kg hösilage
2 kg hö
2 kg lusern
2 kg kornkross
200 g betfor
2-3 kg halm uppskattar jag att hon stoppar i sig också
selen
125 mj, 838 smrp, kvot runt 6,7 (om jag räknar på att hon äter 2 kg halm)
Jag ser nästan alltid till att ha lusern i foderstaten eftersom hon håller sig fin i hullet på det. Hon är en svårfödd liten rackare:D .
Vilka justeringar har ni behövt göra och varför?
Inga speciella, men det tog ca 1,5 år av trixande fram och tillbaks för att komma fram till hur mkt mj och vilken kvot hon funkar på.
Hö - i princip fri tillgång äter sällan mer än 10kg inne. bra hö med 7,7 i kvot. hösilage ute 3kg (stallets oanalycerade)
Okej kvoten ligger på 7,7, är det idealiskt för dig? Hur tänker du kring det här med Smrp/Mj-kvoten? Vår ligger på 7,3, om jag skulle lägga på kraftfoder - borde jag försöka behålla kvoten, eller sänka den, tycker du?
hel Havre - 3,2kg
Lucernpellets - 1,4kg
olja - 4,5dl
foderjäst (ca 1dl)
morötter (om det går att få tag på).
Chevinal plus.
Vad blir det totalt? Är intressant eftersom han promenadrids/går lätt arbete, vilket min pålle gör just nu oxå.
min häst är också snyggare på en högre kvot. 6 som man brukar kalla den optimala är för låg för min. Brukar lägga henne närmre 7 men har även haft henne högre.
Så jag hade inte varit rädd för hög kvot.
Så du ser det snarare som att den "optimala kvoten" är runt 7 för fullblod? Jag vill gärna höra dina tankar om det här. Hur märker ni att kvoten behöver sänkas/höjas?
Pontevecchio 2006-02-17, 10:55 ja vad jag sett är de flesta fullbloden rundare och mer muskulösa med en kvot på ca 7.
ser oftast skillnaden på sommaren, då hon äter gräs med hög kvot. Då blir hon väldigt fin och det försöker jag behålla under vintern.
KL
Vi har ett toppen grov foder med värden TS 62 SMRP 55 och MJ 6,3
Kvoten blir över 7.
På det står han på:
14 kg silage ( i princip fri tillgång dvs han äter det han vill äta och det kommer till detta)
2 kg kornkross
1 kg betfor
mineraler, fosfor balans, samt b vitamin och lite olja.
Har aldrig på de 2 år jag haft honom haft problem med hullet, vi har alltid haft bra grovfoder och det håller han sig rund och musklad på, föder sig på enbart bete dygnet runt ett par månader på sommaren dessutom. Han är inget problem att föda som synes av foderstaten, och det är jag evigt tacksam för.
Jag rider en ridskolehäst som är till 75% fullblod. Han är allmänt svårfödd och behöver mata att BYGGA av, men blir lite galen om det blir för mycket energi. Dessutom är han kräsen av sig..
Det är en valck på 11 år som går 2 lektioner om dagen, tränar och tävlar regelbundet.
Har tyvärr inte allt för stor koll, men han äter förutom ensilage (kanske 10kg ensilage om dagen)
Morgon och kväll
1 liter Racing Prix - finskt pelleterat fullfoder som blir mer och mer populärt. Består till stor del av havre. Används mycket till travhästar tex.
0,75 liter korn
Em
1,5 liter Racing Fiberline - typ som betfor men med mindre socker
Vi har behövt lägga till kornet, förut åt han bara prix. Det gjorde att han gick ner i vikt och tappade muskler. Var dock bättre med prix än med krafts groov. Ensilaget har han varit känslig mot - behövde lång invänjning med hälften torrhö/hälften ensilage. Fick små knölar på rygg och sidor.
teammalmgren 2006-02-18, 08:28 1) Flb valack 4 år, rid varannan dag skritt 20 min galopp och trav 20 min ca..
2).
Hösilage 8 kg
halm 2 kg (fritillgång på det ute)
0,5 kg betfor
1 dl krafft mineraler
1 kg krafft sport
2 dl olja
Totalt: 81,1 MJ, 588,5 sbrp.
Halmen har de fri tillgång på i hagen för sysselsättning och eftersom energinivån i silaget var dåligt. Sporten får han eftersom han inte funkar på vanlig havre i den mängden som krävdes, därför ges även olja som komplement.
3) Jag har fått ändra om foderstaten 3ggr nu på ganska kort tid, 1a gången var då han kom till mig, 2a gången då vi böt stall, 3e då vi fick ett nytt silage parti i stallet.
Han fick förr lusern eftersom det var lite med proteiner i det höet.
Han är nu i ganska int hull han e snart bra och har fettat på sig ordentligt nu på slutet:bump: !!
Fidelity 2006-02-18, 08:46 Så nu vill jag veta:
1) har ett sto på 5 år. Har inte vägt henne med skulle tro ca 450 -500 kg.
2) Har en beräknad foderstat så jag ger , krafft lusern pellets, krafft grund, hösilage, krafft miner vit, betfor.
Så vad blir det totala värdet av din foderstat?
Så nu vill jag veta:
1) har ett sto på 5 år. Har inte vägt henne med skulle tro ca 450 -500 kg.
2) Har en beräknad foderstat så jag ger , krafft lusern pellets, krafft grund, hösilage, krafft miner vit, betfor.
Hur hårt arbete skulle du säga att hon gör? Vad blir det totala värdet av din foderstat?
MJ 109, Smrp 760
som du ser så är värdena i princip från grovfodret ensamt - det har otroligt höga värden, så kraftfodret jag ger är väldigt lite.
Hästen är 100% fullblod och 6 år.
Hmm... men du drar alltså ner kvoten till 7... hur kommer det sig?
Det är väldigt intressant att läsa att de flesta fullblod ligger så högt på Mj...
Ja kvoten ligger på ca 7, jag VILL ha iallafall lite rum för lite kraft foder, inte enbart stråfoder. Egentligen skulle han kunna stå på enbart stråfoder med de värden vi har i år. håller därmed krafften till små mängder (i jämförelse med många stora hästar that is) och stråfodret som den stora basen.
ja fullbloden även i min erfarenhet står bra på högre MJ. och kvot...om de ska vara snygga så behövs det ofta. tycker jag.
Glimfeather 2006-02-18, 21:01 Sto, 10 år, ca 460 kg. Rids 4-5 gånger i veckan, under igångsättning nu.
Äter
6 kg hö
5 kg hösilage
2 kg lusern
1/4 kg nya groov
Kan inte värdena i huvudet.
*Lite off topic*
Hahaha! Vilken skojjig bild! Det ser ut som hästen äter upp tomten!:rofl: Vad är det han/hon har i munnen?:rofl:
Hur hårt rids/arbetas din pålle?
Glimfeather 2006-02-19, 10:11 Det är det som är meningen ;) Julen varar än till påska :angel:
Åh är det en Bearded som du har blid på oxå i din profil?
Har arbetas 5 eller 6 dagar i veckan, varierad träning, dressyr, bommar och terräng ridning, där jag rider mycket intervall, kondition och muskel uppbyggande. Jag skulle klassa hans arbets nivå som medel - han är trots allt en hobby häst, och man kommer inte upp på mycket hårdare nivåer på den nivån, även om jag tränar för tränare osv, och lättare tävling.
Lägger man in hans foder stats värden på tex hippocampus, så får man kommentaren att de är Ok om hästen är i lagom hull (dvs inte för tjock), men att han får mer energi än vad som anses normal. Det är dock den nivån han behöver för att se bra ut och må bra. Har fått checkat av foderstats kunniga som just påpekar att fullbloden ofta mår bra på lite högre värden.
Glimfeather 2006-02-19, 20:07 Ja, det är det.
Vad härlig den var! Vinden som liksom blåser i pälsen... (Drömmer mig tillbaka till vår första hund som oxå var en Bearded men som blev påkörd när hon var 9 :cry: ...)
ni ger för mycket mat till era fullblod
Ursäkta - och vad vet du om det?! Du har varken sett eller känner min häst, foderstaten är både analyserad och uträknad som sagt. Motivera dina påståenden. Oerhört onödig kommentar annars.
Lovisaleonora_ 2006-02-20, 09:17 Och hur förklarar du att han faller ur om han får mindre? Han ska härdas?
Ska man helt enkelt bara dra ner till vad du tycker är lämpligt och vänta till djurvårdsmyndigheten ingriper eller hästen dör, det som infaller först?
Jane_Done 2006-02-20, 10:01 ni ger för mycket mat till era fullblod
Säger du det? Grundat på vad?
Glimfeather 2006-02-20, 10:22 Vad härlig den var! Vinden som liksom blåser i pälsen... (Drömmer mig tillbaka till vår första hund som oxå var en Bearded men som blev påkörd när hon var 9 :cry: ...)
Vi har två, den ene, den på kortet, är min. Var tyvärr tvungen att klippa ner honom i höstas :(
ni ger för mycket mat till era fullblod
Du som verkar veta och vet bättre än mig hur mkt mat mitt fullblod behöver, HUR drar jag ner på maten (mj,smrp) utan att hon tappar hull och muskler? *nyfiken*
Jag tar tacksamt emot tips eftersom det inte är det billigaste att ha en svårfödd häst:cool:
jag menar inget illa när jag svarar på era inlägg så sluta haka . jag vet ju inte hur era fullblod är i sättet och i hantering . jag har bara min erfarenhet av andra som har fullblod . och det är massor med bra folk . min fodring har funkat på alla mina tävlings hästar så sluta haka på mig .har nu bara en kvar och hon är som en ponny äter ensilage och max 2kg hippo basic nu och hon går på lösdrift. hon har aldrig ätit extra trams som man kan köpa jo salt sen har det räckt me det i dom färdiga fodren .
Fidelity 2006-02-25, 11:40 hon tränas just nu ca 4 ggr i veckan , hoppning en gång i veckan, ut i skogen mkt och lite dressyr i lösgörnade och för lydnadens skull.
Vad det totala värdet blev minns jag inte men har dett uppskrivet nånstans..=)
SomethingLovish 2008-01-29, 23:06 vafan är "haka" för något? jag hänger inte med
|
|