Visa fullständig version : Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Tuva-Li
2006-02-13, 20:53
Jag klurar och klurar på om jag ska byta "proteintillskott" i krakens foderstat. Har under hösten och vintern använt sojamjöl, råkade bara bli så och det var billigt och bra och fanns i affären.

Eftersom vi i stallet ALLTID verkar ha hö och hösilage med helt kassa värden (kvoter kring 2-4 :mad: ) så räknar jag med att för evigt få knacka runt foderstaten med kraftfoder och proteintillskott.

*drömmer om eget stall där jag kan köpa in från början analyserat hö*

Nåväl.

När jag läser i trådar lite här och var på fodersidorna ser jag att några är helt anti mot sojamjöl. Även att häst inte kan ta upp proteinet optimalt i sojamjöl. Tack och lov har jag inte märkt av gallor och sådant på min häst, men man blir ju fundersam och intresserad av "vänligare" alternativ.

Men vad finns det för vettiga alternativ, och vad får man för positiva/negativa bieffekter med just det fodret?

T ex linfrö är väl mkt protein i också, hög kvot. Negativt är att det verkar bökigt att behöva stöpa och härja med kokande vatten. (OM man nu behövde göra det... :angel: )
... och när jag kikade i affären i höstas minns jag att det var ruggigt dyrt (minns bara inte vilket märke det var, och om det var linfrö eller linfrökaka, ska kolla upp det igen). Positiv bieffekt är ju glansig päls om jag förstått det rätt.

Bryggerijäst t ex - som jag inte får tag på här någonstans - verkar ju jättebra. Någon som har någon åsikt? Bra/dåligt? Och var i fridens namn får ni tag på det?

Foderjäst?

Krafft protein känns också onödigt dyrt. Någon som tycker det är prisvärt eller super-bäst?

Några fler alternativ på fodermedel med monsterhög kvot, som man kan använda tillsammans med skrutt-hö (och kraftfoder)?

:bow:

bigganl
2006-02-13, 21:00
Att använda nya Groov som kraftfoder är bra. det innehåller 125g smältbart protein/kg. Om det behövs ännu mer använder jag krafft protein. Det blir inte så dyrt eftersom du endast behöver 0,3 kg för att få 100 g protein. En säck räcker ganska länge då. Nu finns också krafft plus som innehåller 200 g protein/kg.
Soja är inte farligt att ge hästar men det är inte protein som är anpassat speciellt för hästar så de har inte lika lätt att tillgodogöra sig det proteinet, jämfört med specialfoder som innehåller protein som hästar lätt tar upp.

Tuva-Li
2006-02-13, 21:09
Jag använder HippoAlfa och pållen verkar trivas bra med det (135 smrp /10 MJ). Jag behöver bara en side-kicker typ sojamjöl för att nå en bra kvot.

När jag räknade var det tyvärr inte bara att öka kraftfodergivan tills jag nådde proteinbehovet, eftersom jag då blev tvungen att minska grovfodret för mycket för att hitta balansen någorlunda (kvoten). Om du förstår vad jag menar :)

Jag vill inte sänka grovfodret för mycket.

Krafft plus har jag inte sett, tycker du det är bra? Har du använt det? Är det kraftfoder eller tillskott?

marti130
2006-02-13, 21:21
Kan försöka svara dig på några av dina frågor i alla fall...
Personligen gillar jag inte soja eller hela linfrö. Det är för mycket risker med dessa fodermedel. Och när det gäller hela linfrö så SKA de stöpas, det är inte nyttigt med vätecyanid...

De fodermedel jag förespråkar är:
1. Lucern hackat strå
2. Lucernpellets
3. Kraftt protein
Varför? Jo lucern är grovfoder och ju mer grovfoder ju gladare mage på hästen. KP för att det är ett proteinfodermedel som hästen lätt tillgodogör sig.

Prismässigt är KP billigare än det lucern jag köper. KP = 12 kr/kg och Lucern = 5 kr/kg. För att få lika mycket protein som i 1 kg KP måste jag ge 3 kg lucern = 15 kr... KP innehåller 330 gr smbrp/kg och lucernet 110 gr smbrp.

Linfrökaka? Nja, som tillskott för att få blank och fin häst men inte som proteinfodermedel. Jag är inte helt hundra på att hästen kan tillgodogöra sig allt proteinet.

Bryggerijäst/foderjäst har jag aldrig använt men har inte det också begränsningar i givan?

Vad finns det mer? För att räknas som proteinkraftfoder ska det innehålla mer än 175 gr smbrp/kg enligt C. Planck.
Krafft pluss grön 200 smbrp
D&H Suregrow 280 smbrp
D&H Foal Creep Pellets 180 smbrp
D&H Stud Balancer 200 smbrp
Racing Balancer 200 smbrp
Det här vad vad jag hittade i mina listor förutom de fodermedel vi redan talat om...
//marti

Tuva-Li
2006-02-13, 21:54
Personligen gillar jag inte soja eller hela linfrö. Det är för mycket risker med dessa fodermedel.
Jo jag har väl landat där också, att det inte känns bra att fodra med sojamjölet. Jag undrar om det inte var i ett av dina inlägg jag läste det första gången...

De fodermedel jag förespråkar är:
1. Lucern hackat strå
2. Lucernpellets
3. Kraftt protein
Varför? Jo lucern är grovfoder och ju mer grovfoder ju gladare mage på hästen. KP för att det är ett proteinfodermedel som hästen lätt tillgodogör sig.

Prismässigt är KP billigare än det lucern jag köper. KP = 12 kr/kg och Lucern = 5 kr/kg. För att få lika mycket protein som i 1 kg KP måste jag ge 3 kg lucern = 15 kr... KP innehåller 330 gr smbrp/kg och lucernet 110 gr smbrp.

Jag räknade på Lusern, och landade ungefär som du i tankarna. Det blev alldeles för stora mängder (minns inte antal kilo, men det var många) och därför ohållbart i längden, både ekonomiskt och volym-mässigt :cool: .
Hade inte diffen varit så stor så hade jag valt lusern i första hand (hack), just för att det räknas som grovfoder. När jag räknade på sojamjöl vs KP så gav ju sojamjölet mest protein för pengarna - men nu spelar ju annat in, så jag kanske ska räkna på KP igen.

Linfrökaka? Nja, som tillskott för att få blank och fin häst men inte som proteinfodermedel. Jag är inte helt hundra på att hästen kan tillgodogöra sig allt proteinet.
Intressant :bow:

Bryggerijäst/foderjäst har jag aldrig använt men har inte det också begränsningar i givan?
Alldeles riktigt, minns dock inte exakta siffran.

Krafft pluss grön 200 smbrp
D&H Suregrow 280 smbrp
D&H Foal Creep Pellets 180 smbrp
D&H Stud Balancer 200 smbrp
Racing Balancer 200 smbrp

Krafft får jag tag på, men var hittar jag det andra? Rackarns elände att jag inte bor nära någon stor foder-metropol där man kan välja och vraka :cool: . För tillgängligheten är ju också avgörande för fodervalet.

Tack för du ville dela med dig av dina funderingar :bow:

milly
2006-02-13, 22:37
I en artikel om proteinfodermedel (av agronom Cecilia Müller) i Hästmagazinet nr 10/2005 står detta om SOJA:

"Soja är ett ganska "skarpt" proteinfodermedel och har en hög halt av lättsmält protein"

Med tanke på diskussionen i denna tråd om att sojans protein är svårsmält eller inte... Jag tolkar ovanstående som att det är LÄTTSMÄLT protein och att hästen kan tillgodogöra sig det bra.

För övrigt nämns dessa fodermedel som "proteinfodermedel" i artikeln samt några har jag tagit ifrån boken Hästens näringsbehov och utfodring (kvoterna har jag tagit ur boken ):

* Lusern - kvot 12-13
* Linfrö - kvot mellan 11.5 / 17 (frön/expeller)
* Sojamjöl - kvot 33.4
* Rapskaka - kvot 9.3/ 20.5 (frön/expeller)
* Bryggerijäst - kvot 32.4
* Foderjäst - kvot ca 20? (foderjäst är som bryggerijäst men har tillsatser av kalkstensmjöl och vetefodermjöl som sänker kvoten)
* Potatisprotein - kvot 52.5 :eek:
* Vetegroddar - kvot 17.3
* Ärtor - kvot ? , innehåll 200g smbrp/kg ts, MJ? (ska krossas eller stöpas)
* Vetekli - kvot 12
* Rågkli - kvot 11.4
* Vetedrank - kvot 26

Potatisprotein finns i Krafft protein men för övrigt har jag aldrig sett att man kan köpa det - vet någon var man kan få tag på det?

För övrigt är det ju BRYGGERIJÄST som har nästan exakt samma värden som soja och har samma maxgiva (100g/100kg kropsvikt).
Det är betydligt bättre att ge och jag tycker det är konstigt att det inte är KÄNT hos hästfolk att det är ett så starkt proteinfodermedel!
Skulle mycket väl kunna användas istället för soja. Jag kan inte se några nackdelar med det iaf, rätta mig om jag har fel.
I boken står såhär:
"Det är ett känsligt fodermedel med ett mycket koncentrerat innehåll av protein oh framförallt olika B-vitaminer. Till högpresteande hästar som står på mycket kraftfoderrika foderstater ger bryggerijäst ett bra B-vitamintillskott. En alltför fiberfattig foderstat utarmar grovfodertarmens mikrobflora och minskar dess förmåga att försörja hästen med B-vitamin. Jäst är då en bra B-vitaminkälla."

Tuva-Li
2006-02-13, 22:58
För övrigt är det ju BRYGGERIJÄST som har nästan exakt samma värden som soja och har samma maxgiva (100g/100kg kropsvikt).
Det är betydligt bättre att ge och jag tycker det är konstigt att det inte är KÄNT hos hästfolk att det är ett så starkt proteinfodermedel!
Skulle mycket väl kunna användas istället för soja. Jag kan inte se några nackdelar med det iaf, rätta mig om jag har fel.

Jag är av samma uppfattning - jag tror att det är bra för magarna, bra b-vit källa, och vad jag vet en bra proteinkälla.

Jag skulle gääärna fodra med bryggerijäst om jag bara får tag på det någonstans :crazy: .

Foderjäst finns lite här och där, men bryggerijäst :confused: .
Kvoten är sämre i foderjäst, och då har jag än så länge valt att stå kvar på sojamjöl.

Är det någon som fodrar med bryggerijäst, som vet var man kan få tag på det? :bump:

"Inte ens" granngården hade det när jag var och kikade där, endast foderjäst.

milly
2006-02-13, 23:22
Jag brukade köpa ren bryggerijäst på Svenska Foder i Skövde. Vet ej nåt annat ställe.

Tuva-Li
2006-02-13, 23:32
Vi har en återförsäljare av svenska foder i stan, men hon är värdelös på att ta
hem "rätt foder". I princip har hon Hippo Champ, för det äter hennes egen häst...
Visst låter hon "välsorterad" :angel:

Men då borde jag kunna be henne ta hem bryggerijäst, kanske.
Ska kolla upp det i morgon, tack för tipset :bow: .

milly
2006-02-13, 23:37
Ja då kanske hon kunde ta hem det också? Ni kan ju ringa till dom i Skövde och fråga var dom får tag på det? :)

Är ej säker på om han går under namnet "Svenska Foder" nu längre, tror det heter PG:s foder eller nåt sånt........

Tuva-Li
2006-02-14, 07:25
I en artikel om proteinfodermedel (av agronom Cecilia Müller) i Hästmagazinet nr 10/2005 står detta om SOJA:

"Soja är ett ganska "skarpt" proteinfodermedel och har en hög halt av lättsmält protein"

Med tanke på diskussionen i denna tråd om att sojans protein är svårsmält eller inte... Jag tolkar ovanstående som att det är LÄTTSMÄLT protein och att hästen kan tillgodogöra sig det bra.
......
Potatisprotein finns i Krafft protein men för övrigt har jag aldrig sett att man kan köpa det - vet någon var man kan få tag på det?

Foderrådgivaren på Krafft pratade förresten om att sojamjölet var "fel sorts soja" för hästen, att det i första hand var till för nöt och svin, och att hästen hade svårt att tillgodogöra sig detta.
Men sojan i Krafft var "rätt soja". :smirk:

Förutom att hon är Krafft-säljare och såklart förespråkar användandet av Krafft, så undrar jag om det ligger någon sanning i påståendet? Någon mer som har någon fundering?

pys1
2006-02-14, 09:18
Hon menade nog "rätt sorts protein för hästen", inte rätt sorts:smirk: soja!

marti130
2006-02-14, 09:33
För övrigt nämns dessa fodermedel som "proteinfodermedel" i artikeln samt några har jag tagit ifrån boken Hästens näringsbehov och utfodring (kvoterna har jag tagit ur boken ):

* Lusern - kvot 12-13
* Linfrö - kvot mellan 11.5 / 17 (frön/expeller)
* Sojamjöl - kvot 33.4
* Rapskaka - kvot 9.3/ 20.5 (frön/expeller)
* Bryggerijäst - kvot 32.4
* Foderjäst - kvot ca 20? (foderjäst är som bryggerijäst men har tillsatser av kalkstensmjöl och vetefodermjöl som sänker kvoten)
* Potatisprotein - kvot 52.5 :eek:
* Vetegroddar - kvot 17.3
* Ärtor - kvot ? , innehåll 200g smbrp/kg ts, MJ? (ska krossas eller stöpas)
* Vetekli - kvot 12
* Rågkli - kvot 11.4
* Vetedrank - kvot 26
Även Lupin-frön är ett proteinfodermedel enlig Planck och Rundgren! Har någon nånsin hört talas om det? Ger 10,8 Mj och 342 gr smbrp per kg, kvot på 31,7. Tycker jag hållt på länge men lupinfrön har jag då aldrig hört talas om i hästmat...
//marti - som planerar att så igen trädgårdslandet med lupiner...

Inte_Ung
2006-02-14, 09:41
Bryggerijäst t ex - som jag inte får tag på här någonstans - verkar ju jättebra. Någon som har någon åsikt? Bra/dåligt?
Det har jag försökt att fodra med en gång för B-vitaminernas skull.
Och jag fick över huvud taget ingen häst att äta det oavsett vad jag gjorde.
Så jag fick slänga det.
Och det blev ju då ett dyrt experiment.

Inte_Ung
2006-02-14, 09:42
Jag skulle gärna räkna litet på det där, som ett exempel.
Kan jag inte få höets analys och hästens vikt?

milly
2006-02-14, 11:17
Även Lupin-frön är ett proteinfodermedel enlig Planck och Rundgren! Har någon nånsin hört talas om det? Ger 10,8 Mj och 342 gr smbrp per kg, kvot på 31,7. Tycker jag hållt på länge men lupinfrön har jag då aldrig hört talas om i hästmat...

Ja LUPIN glömde jag ju ta med! :) Satt med boken och artikeln och skulle rabbla upp ALLA nämnda proteinfodermedel...

Dock har jag heller aldrig hört talas om det förut och har ingen aning om var man får tag på det.

milly
2006-02-14, 11:23
Det har jag försökt att fodra med en gång för B-vitaminernas skull.
Och jag fick över huvud taget ingen häst att äta det oavsett vad jag gjorde.
Så jag fick slänga det.
Och det blev ju då ett dyrt experiment.

jag hade inga problem att få i min häst det. Blandade i 3-400gram i en gröt av betfor och linfrökaka (eller nåt annat andra år) och hon glufsade i sig dt med glädje! ;) :d

Men det var FÅ saker hon INTE åt... :angel: en glupsk bruksnordis som kastade sig över det mesta som liknade MAT :rofl:

Tuva-Li
2006-02-14, 13:02
I så fall PM:ar jag dig.

(Vill inte ha sånt i tråden, så det kommer någon moderator och tar bort den :cool: . Bättre att tråden får handla om proteintillskott, för och nackdelar med olika alternativ.)

Inte_Ung
2006-02-14, 13:06
Äsch vi gör så här i stället.
Jag gissar en exempelhäst, så blir inte moderator sur.

Inte_Ung
2006-02-14, 13:21
Om man tar en varmblodig häst på runt 500kg, så behöver den 80MJ och 450g protein.
Och ett katastrofhö innehåller kanske 20g protein och 7MJ.

8 kg hö 160g protein och 56MJ
1,8kg lusern 216g protein och 13MJ
1kg kornkross 80g protein och 12MJ

totalt 456g protein och 81MJ

Inte_Ung
2006-02-14, 13:25
Köp lusern på annat ställe.
Jag ger 3,15/kg i 25kg säck.

Tuva-Li
2006-02-14, 13:26
... och jag ger nästan det dubbla :crazy:

Inte_Ung
2006-02-14, 13:30
Men det är pellets då, som jag måste blöta.
Men jag vill ha "grötfoder" till min 28 år gamla häst, så för mig blir det rätt.

nordis
2006-02-14, 13:41
Du kan ge Racing Greenline som är hömjölspellets som du kan ersätta 1-3kg hö/dag med innehåller 100g SRP/kg foder och 8.8MJ/KG FODER.Är ett väldigt prisvärt alternativ.Eller Racing Protein som innehåller 180g SRP/kg foder och 12 MJ.Proteinet innehåller högklassigt aminosyrakompleterat mjölk och växtprotein.Det innehåller även Betain som motverkar mjölksyra.Det blir en väldigt liten mängd.
För mera information om Racingfoderserien gå in på www.finskafoder.com
Dom har även i sitt sortiment linfrökross som du tar varmt vatten från kran och blötlägger i 10-15 min så är det klart suveränt för magen.Säcken är på 10kg och kostar ca 100kr men du använder inte så mycket/DAG SÅ DAGSKOSTNADEN BLIR VÄLDIGT LÅG.

Jessica
2006-02-14, 13:44
knapplån...

Personligen förstår jag inte alls varför folk är så rädda för soja????

Har gett det i flera år nu... runt 400 gr per dag... o har inte sett några nackdelar alls, snarare tvärtom.

Så länge man håller koll på sin foderstat så är soja inte farligare än nåt annat fodermedel. Vet man däremot inte vad hästen får i sig så tycker jag inte man ska experimentera med soja... det är inget tillskott man ska ge bara "utifallatt"...

Förresten så är maxgivan på soja borttagen, då man har kommit fram till att för mycket lättsmält protein, för fort, kan vara skadligt... o inte sojan i sig.

Läste det i en tråd här på Buke för 1-2 år sen, o där fanns källhänvisningar etc.

mvh Jessica

Mustang
2006-02-14, 13:59

Det tycker jag känns lite konstigt med tanke på att hästarna blir "fulla" på Lupiner... Mosters åsna stod alltid med huvudet i Lupin-ståndet, så jag skulle tro att det är lätt beroendeframkallande också.. Hon hoppade över allternativt spränge staketet för att komma dit..

Men det var ju lite roande att se henne raggla runt på gårdsplanen..:angel:

Å andra sidan blev hon 34 och var "lupinist" i 15 år, så tok-giftigt kanke det inte är..

Vad vet väl jag?

Inte_Ung
2006-02-14, 14:19
Personligen förstår jag inte alls varför folk är så rädda för soja????
För mig så är det ett politiskt ställningstagande.
Soja är mat för människor och skall inte fraktas runt jorden för att bli hästmat till rika svenskar.
Våra hästar kan gott äta inhemskt foder.

Jessica
2006-02-14, 15:11
Soja är mat för människor och skall inte fraktas runt jorden för att bli hästmat till rika svenskar.

Mmmm.. det är helt sant... hoppas du inte har din häst på torv då...:rofl:

Nä... skämt åsido... Politiska ställningstaganden är oxå viktiga.

Men tyvärr så måste pengar o hästen välmående oxå vägas in... Det enda alternativ som finns för mig är Krafft Protein o det är alldeles för dyrt... ca 250 spänn per säck dyrare än sojan.

O om jag väljer ett proteintillskott med lägre kvot så måste jag ge hästen mindre grovfoder, vilket inte är acceptabelt för mig.

Men jag respekterar absolut din ståndpunkt...:bow:

//Jessica

95johsv
2006-02-14, 15:18
Håller med.. Lupiner kan i större mängd och framförallt för barn (människo) vara giftigt och beroendeframkallande. Dock tror jag att man kunde göra något med dem så de gick att äta. Precis som man förväller murklor... :)

Källanvisningar har jag inga, någon bok mamma hade för länge sedan. Kanske har ändrat sig?

/JS

Inte_Ung
2006-02-14, 15:27
Mmmm.. det är helt sant... hoppas du inte har din häst på torv då...:rofl:
Nej, inte det heller numera.
Av samma anledning då.
Här så är det spån och halm som gäller.

O om jag väljer ett proteintillskott med lägre kvot så måste jag ge hästen mindre grovfoder, vilket inte är acceptabelt för mig.
Men blir det verkligen så?
Om du fodrar med massor av lusern då?
Lusern räknas ju som grovfoder och innehåller 120g smrp/kg.
Jag betalar 3,15/kg för lusernet och 2,50 för höet.
Så att byta ut ett kg hö mot lusern, kostar 65 öre för 90g smbrp.
Det tycker då jag är oslagbart.

marti130
2006-02-14, 16:03
Uppgifterna om lupinfrön är tagna ur boken "Hästens näringsbehov och utfodring" av C. Planck och M. Rundgren senaste upplagan (2005)! Kollade även i senaste häftet (2004) från SLU "Utfodringsrekommendationer för häst", även i den tabellen med proteinfodermedel finns lupin med... Som jag skrev har jag aldrig under alla år hört talas om lupinfrö som något man ger till hästar!
//marti

marti130
2006-02-14, 16:10
Dom har även i sitt sortiment linfrökross som du tar varmt vatten från kran och blötlägger i 10-15 min så är det klart suveränt för magen.
Har du någon källa till detta? Vi har haft en lång och ingående diskussion i en annan tråd om krossning räcker för att få bort vätecyaniden. Hela linfrö måste ju kokas för att frigöra giftet. Jag vill verkligen veta!
//marti

Inte_Ung
2006-02-14, 16:14
400g soja ger 154g smpr.
Byt ut 2kg hö mot 2kg lusern och få 180g smpr för 1,30.

marti130
2006-02-14, 16:18
:bow:

Jag fick sådana sköna 70-talsvibbar...
//marti

Inte_Ung
2006-02-14, 16:42
Det stämmer bra det.
Jag var ung på 70-talet och jättemycket FlowerPower.

bigganl
2006-02-14, 17:40
Pluss Grön heter det och är relativt nytt. På Lantmännen. Det är krafftfoder som är lämpligt till växande föl. dräktiga ston eller när proteinet behöver höjas. Det har mera vitaminer och mineraler än vanliga kraftfoder så det passar till äldre hästar också. Har inte använt det till egna hästen än (ska gå över på det sen), men en ponny i stallet får det och det fungerar bra.

mizz
2006-02-14, 17:47
Jag har en gg i tiden räknat ut vad proteinet i de olika proteinfodren kostade och kom fram till att, sojan låg först med krafft protein på god tvåa. De andra kommer jag inte ihåg. Det var, som sagt, ett tag sedan så det kan ha ändrat sig/kommit in nya kandidater på listan. Kanske dags att göra en uppdatering.

Jessica
2006-02-14, 19:17
Nej, inte det heller numera.
Av samma anledning då.
Här så är det spån och halm som gäller.

Men blir det verkligen så?
Om du fodrar med massor av lusern då?
Lusern räknas ju som grovfoder och innehåller 120g smrp/kg.
Jag betalar 3,15/kg för lusernet och 2,50 för höet.
Så att byta ut ett kg hö mot lusern, kostar 65 öre för 90g smbrp.
Det tycker då jag är oslagbart.

Jag betalar 1,50 för mitt hö o ca 5 kr för lucernet. Jag tycker att hö är bättre än lucernhack... många hästar tröttnar på att stå o pilla med lucern... tror inte på givor över nåt kg vad gäller lucern. Kalciumgivan blir jättehög o hästen tröttnar på lucernet.

Ger hellre mer hö o soja/Krafft Protein än Lucern, o nu har jag haft sån himla tur att jag fått byta 2 kg av mitt undermåliga hö mot riktigt bra hö så jag har kunnat sänka sojagivan betydligt.

Kraffts Lucern innehåller 105 gr smrp/kg, det är Hippos Lucern som innehåller 120 o det finns, vad jag vet, endast i pellets-form.

mvh Jessica

Jessica
2006-02-14, 19:23
Pluss Grön heter det och är relativt nytt. På Lantmännen. Det är krafftfoder som är lämpligt till växande föl. dräktiga ston eller när proteinet behöver höjas. Det har mera vitaminer och mineraler än vanliga kraftfoder så det passar till äldre hästar också. Har inte använt det till egna hästen än (ska gå över på det sen), men en ponny i stallet får det och det fungerar bra.

Jag ger Pluss Grön till min häst o det funkar jättebra, är verkligen helnöjd.

Pluss Grön hette Breed förut så det är inte alls särskilt nytt... har funnits länge.

mvh Jessica

marti130
2006-02-14, 19:42
Det stämmer bra det.
Jag var ung på 70-talet och jättemycket FlowerPower.
*viskar så att trådskaparen inte hör*
Det var tider det! FNL, Atomkraft Nej Tack, KPMLr osv. Det är nästan så jag blir sugen på att demonstrera...
//marti

Mustang
2006-02-14, 20:00
Hmmm... Det vart nog fel nu... Det var absolut inte menat som någon kritik! Jag trodde i min enfald att det framgick av min skämtsamma ton.. Ber så mycket om ursäkt oh du store foderguru...:bow: Här ifrågasätts aldrig större foderkunskap, var bara en parentes och undran....

Inte_Ung
2006-02-14, 20:17
Kraffts Lucern innehåller 105 gr smrp/kg, det är Hippos Lucern som innehåller 120 o det finns, vad jag vet, endast i pellets-form.
Jag ger lusernpellets från JohanHansson och den innehåller 122g smrp/kg och kommer i pelletsform.

Jag gillar pellets, det blir en så fin gröt till gammelhästen av det när man blöter upp det och blandar det med sädkross.
Och ännu så har då ingen av mina hästar tröttnat på den geggan.
Jag fick lätt i de dräktiga och digivande små Islands-stona 2 kg om dagen.

Inte_Ung
2006-02-14, 20:19
Mitt dyra hö innehåller 49g smpr/kg och är ett fint hö.

Jessica
2006-02-14, 22:26
Jag ger lusernpellets från JohanHansson och den innehåller 122g smrp/kg och kommer i pelletsform.

Jag gillar pellets, det blir en så fin gröt till gammelhästen av det när man blöter upp det och blandar det med sädkross.
Och ännu så har då ingen av mina hästar tröttnat på den geggan.
Jag fick lätt i de dräktiga och digivande små Islands-stona 2 kg om dagen.

Men lucernpellets räknas inte till grovfoder, utan det gör endast hacket...

Det är några hästar i vårt stall som tröttnade på hacket, var antagligen för jobbigt att pilla i sig de cm-långa stråna. :crazy:

mvh Jessica

Jessica
2006-02-14, 22:29
400g soja ger 154g smpr.
Byt ut 2kg hö mot 2kg lusern och få 180g smpr för 1,30.

Vill inte ge 2 kg lucern... o vill inte sänka hö-givan.

Tycker det funkar bra med soja o pluss grön.

mvh Jessica

Jessica
2006-02-14, 22:31
Jag har en gg i tiden räknat ut vad proteinet i de olika proteinfodren kostade och kom fram till att, sojan låg först med krafft protein på god tvåa. De andra kommer jag inte ihåg. Det var, som sagt, ett tag sedan så det kan ha ändrat sig/kommit in nya kandidater på listan. Kanske dags att göra en uppdatering.

Tyvärr har det inte kommit något som kan "klå" sojan o KPn. Det finns fodersorter som ligger högt i smrp/MJ-kvot men de innehåller ofta en stor andel selen vilket bidrar till att man inte kan ge så mycket som man skulle vilja.

mvh Jessica

Inte_Ung
2006-02-14, 22:51
Men snälla rara, det fungerar inte så.
Utan det handlar om vilken växtdel som det hela kommer ifrån.
Lusern är egentligen alfalfa-frö-halm.
Och det är därmed någon typ av stråfoder.
Att man har pressat pellets av det har liksom ingen betydelse.
Man kan pressa pellets av gräs också, och det är fortfarande gräs och därmed grovfoder.

Inte_Ung
2006-02-14, 22:53
Vill inte ge 2 kg lucern... o vill inte sänka hö-givan.
Det är dina pengar, du gör väl som du vill med dem.
Men jag skulle inte använda mina pengar så på 13 hästar.
Det blir för dyrt.

Men du skall inte påstå att det inte fungerar, för det gör det.

milly
2006-02-14, 23:45
Tyvärr har det inte kommit något som kan "klå" sojan o KPn. Det finns fodersorter som ligger högt i smrp/MJ-kvot men de innehåller ofta en stor andel selen vilket bidrar till att man inte kan ge så mycket som man skulle vilja.

Vilka fodermedel menar du då? och hur mkt selen har dom fodermedlen då? För soja innehåler ju också en hel del selen (0.2-0.4mg/kg).

milly
2006-02-14, 23:47
Utan det handlar om vilken växtdel som det hela kommer ifrån.
Lusern är egentligen alfalfa-frö-halm.
Och det är därmed någon typ av stråfoder.
Att man har pressat pellets av det har liksom ingen betydelse.
Man kan pressa pellets av gräs också, och det är fortfarande gräs och därmed grovfoder.

Fast jag tror att Jessica (som för övrigt är rätt duktig på det här med foder, tycker jag) menade att pellets inte räknas som grovfoder ur den synpunkt att de inte får samma tuggande av de kompakta pelletsen som av hacken.
På så sätt är ju hacken mer lik grovfoder än pelletsen! :smirk:

Inte_Ung
2006-02-15, 06:56
Enligt korrekt fakta så är även lusern-pellets grovfoder.
Så låt oss hålla oss till korrekt fakta.

Och för övrigt så skall man blöta pelletsen i massor av vatten, och då rackarns vad det blir mycket att tugga.
Det sväller till sin 3-dubbla storlek och luktar sommar och nyklippt gräsmatta.
Rätt serverat så älskar hästarna det.

marti130
2006-02-15, 09:57

Det är några hästar i vårt stall som tröttnade på hacket, var antagligen för jobbigt att pilla i sig de cm-långa stråna. :crazy:

mvh Jessica
Nu har du faktiskt fel... Även lucernpelletsen räknas till grovfoder. Det är inte formen som avgör utan innehållet. Är det Krafft:s lucern som innehåller cm-långa strån? Byt till Green Power i så fall, de stråna är betydligt längre typ 4-5 cm.
//marti

marti130
2006-02-15, 10:01
Det var rätt kul att läsa om åsnan... Mitt svar var även menat till 95johsv som skrev om gamla källor. Det finns ju även en tråd här nu som handlar om källhänvisning så för att ha ryggen fri...
//marti

marti130
2006-02-15, 10:02
Såg inte att du redan svarat...
//marti

milly
2006-02-15, 12:32
Fast JAG har aldrig sagt att inte pelletsen räknas som grovfoder. :smirk:

Mustang
2006-02-15, 16:52
*kl*

Så rent teoretiskt till en fiktiv häst (:angel: ) som i dagsläget måste äta 3 kg lusernpellets om dan för att det ska bli något sånär vettigt i kvot pga skräpvärden på hö, skulle man kunna byta en del av lucernen mot KP, och i sådana fall hur stor del?

Jessica
2006-02-15, 20:51

Och för övrigt så skall man blöta pelletsen i massor av vatten, och då rackarns vad det blir mycket att tugga.
Det sväller till sin 3-dubbla storlek och luktar sommar och nyklippt gräsmatta.
Rätt serverat så älskar hästarna det.

Hur gör man när man serverar det fel????

Jag skulle vilja jämföra lucernhack resp uppblött lucern-pellets med en riktig portion kött o potatis resp kött o potatis i puré-form, typ barnmat... visst fasiken innehåller det samma sak men i olika form... :angel:

Tror inte på att en häst tuggar 1 kg uppblött pellets på samma sätt som den gör med 1 kg hö...

Jag föredrar hö/silage framför pure till min häst.

//Jessica

Jessica
2006-02-15, 20:52
*kl*

Så rent teoretiskt till en fiktiv häst (:angel: ) som i dagsläget måste äta 3 kg lusernpellets om dan för att det ska bli något sånär vettigt i kvot pga skräpvärden på hö, skulle man kunna byta en del av lucernen mot KP, och i sådana fall hur stor del?

Ja, det går absolut... 3 kg lucern ger hutlösa mängder kalcium helt i onödan.

Hur stor del som kan bytas beror på värdena på höet o resten av foderstaten.

mvh Jessica

Jessica
2006-02-15, 20:53
Nu har du faktiskt fel... Även lucernpelletsen räknas till grovfoder. Det är inte formen som avgör utan innehållet. Är det Krafft:s lucern som innehåller cm-långa strån? Byt till Green Power i så fall, de stråna är betydligt längre typ 4-5 cm.
//marti

Men 4-5 cm är oxå smått enligt mig... vill ha långa torkade grässtrån... dvs hö.

//Jessica

Jessica
2006-02-15, 20:58

Nedvärdera mig inte är du snäll...

Kan acceptera att jag har fel ang lucern-pelletsen... men det hjälper inte för min del eftersom jag inte gillar foder i grötform till häst, så länge den har tänder i a f... o gillar inte att vräka i min häst en massa kalcium om jag inte behöver.

//Jessica

marti130
2006-02-15, 21:26
*kl*Så rent teoretiskt till en fiktiv häst (:angel: ) som i dagsläget måste äta 3 kg lusernpellets om dan för att det ska bli något sånär vettigt i kvot pga skräpvärden på hö, skulle man kunna byta en del av lucernen mot KP, och i sådana fall hur stor del?
För att fortsätta på den teoretiska banan...Krafft lucern innehåller ca 8,5 Mj, 105 gr smbrp, 13 Ca, 2,8 P, 1,6 Mg och 0,4 mg selen. KP innehåller 12 Mj och 330 gr smbrp, 4 Ca, 3 P, 2 Mg och 0 mg selen. Som du förstår är det inte bara Mj och protein som påverkas av ett byte utan även mineralerna... Fram med miniräknare och papper & penna. Vill du hjälp med räknandet får du PM:a.
//marti

Inte_Ung
2006-02-15, 21:41
Hur gör man när man serverar det fel????
Serverar på ett sätt som gör att hästen inte äter det.

Tror inte på att en häst tuggar 1 kg uppblött pellets på samma sätt som den gör med 1 kg hö...
Det är inte tuggandet som är det intressanta, det är hur hästen spjälkar och tar upp näringen i sin matsmältningskanal som är det viktiga.
Behöver hästen tugga, så kan den tugga på halm.

Jag föredrar hö/silage framför pure till min häst. Frågan är ju vad hästen föredrar, det är ju den som skall äta det hela.
Mina hästar råkar gilla puré.

Inte_Ung
2006-02-15, 21:44
. 3 kg lucern ger hutlösa mängder kalcium helt i onödan.
Det balanseras fint upp av att man blandar med sädkross.

När jag har haft hö som haft lågt värde på proteinet, så har i samtliga fall även värdet på kalcium också varit lågt.
Och då fyller lusern på bra så att man inte behöver några mineraler mer än selen.

Inte_Ung
2006-02-15, 21:45
Nedvärdera mig inte är du snäll.
Far inte fram med osanningar är du snäll.

Inte_Ung
2006-02-15, 21:50
JohanHanssons lusernpellets för 3,15/kg innehåller:
122g smrp, 7,1MJ, 9,7g Ca och 2,7g P.
Det är lättare att passa in då det har lägre Ca/P och högre protein/MJ kvot.
Och så är det billigare.

Nafayette
2006-02-15, 21:53
mvh Jessica
Det där kan väl inte vara rätt...:confused:

Vår gamla hingst har fri tillgång på luzernpellets p.g.a. taskiga tänder.

Fungerar alldeles utmärkt. :d

AM

Jessica
2006-02-15, 23:01
Det balanseras fint upp av att man blandar med sädkross.

Förklara hur...

När jag har haft hö som haft lågt värde på proteinet, så har i samtliga fall även värdet på kalcium också varit lågt.
Och då fyller lusern på bra så att man inte behöver några mineraler mer än selen.

Men så kan man inte säga generellt... kanske inte bara jag som far med osanningar. :angel:

//Jessica

Jessica
2006-02-15, 23:05
Serverar på ett sätt som gör att hästen inte äter det.

Kom med exempel är du snäll...gärna utan underliggande fnysningar o ironiska kommentarer.

Det är inte tuggandet som är det intressanta, det är hur hästen spjälkar och tar upp näringen i sin matsmältningskanal som är det viktiga.
Behöver hästen tugga, så kan den tugga på halm.

Håller inte alls med... klart som f-n att själva tuggtiden är intressant!!! O om man ger halm så måste man ge ännu mer protein, eftersom halm sänker smrp/mj-kvoten, det blir en stigande spiral.

Frågan är ju vad hästen föredrar, det är ju den som skall äta det hela.
Mina hästar råkar gilla puré.

Har den något val???

//Jessica

Jessica
2006-02-15, 23:06
Det där kan väl inte vara rätt...:confused:

Vår gamla hingst har fri tillgång på luzernpellets p.g.a. taskiga tänder.

Fungerar alldeles utmärkt. :d

AM

Har redan blivit tillrättavisad i den här frågan....:crazy:

mvh Jessica

Jessica
2006-02-15, 23:08
Far inte fram med osanningar är du snäll.

Förstår inte varför du känner ett sånt behov av att vara överlägsen mot mig?!?

Har inte gjort nåt annat än att inte hålla med dig...

Hela diskussionen med dig gör att jag blir lite nyfiken på vad du kan ang foderstatsberäkning... dvs kvoter vad gäller mj, protein o mineraler... samt selen-behov etc...

//Jessica

Inte_Ung
2006-02-15, 23:09
Förklara hur...
Jag ställer pelletsen i blöt i 2-3 gånger så mycket vatten i volym som pellets minst 20min men max några timmar.
Sedan så blandar jag ner volymmässigt lika mycket sädkross, oftast blandkross havre/korn.
Blandningen ser ut som ett mellanting mellan müsli från ICA och START.
Och ännu så har ingen häst tröttnat på denna blandning.

Men så kan man inte säga generellt...
Med litet räknande så brukar det allt gå bra med det.
Just nu så har jag ett förtorkat ensilage, hösilage, som ger allt som hästarna behöver utom selen.

Jessica
2006-02-15, 23:15
Vilka fodermedel menar du då? och hur mkt selen har dom fodermedlen då? För soja innehåler ju också en hel del selen (0.2-0.4mg/kg).

T ex Pluss Grön (smrp/MJ-kvot på 20), som innehåller 1,2 mg selen, dvs man bör inte ge mer än 1 kg till en häst på 600 kg.

Ett annat exempel är Vitafor Proteinmineral (kvot på 33), innehåller 6 mg selen, dvs man kan inte ge mer än några 100 gr, vilket gör det ganska meningslöst att använda som protien-tillskott även om det innehåller massor med protein.

O så har vi Fibergi Müsli (kvot på ca 10) som innehåller 2,1 mg selen, dvs inte mer än 0,5 kg till stor häst.

Anser inte att soja innehåller så värst stora mängder selen eftersom man sällan ger mer än några 100 gr av det.

mvh Jessica

Inte_Ung
2006-02-15, 23:15
Kom med exempel är du snäll...gärna utan underliggande fnysningar o ironiska kommentarer.
Det var inte menat så.
Men hästar är olika och ibland så måste man prova sig fram för att komma på vad den enskilda hästen helst äter.

Håller inte alls med... klart som f-n att själva tuggtiden är intressant!!! O om man ger halm så måste man ge ännu mer protein, eftersom halm sänker smrp/mj-kvoten, det blir en stigande spiral.
Om du är ute efter "ät-tid" så är uppblött lusernpellets mycket bra.
För när det blandas med vatten och sväller, så blir det jättemycket volym som ger hästen göra med att äta ganska så länge.
Ibland så är det dock en nackdel med denna jättevolym, och det är när man har svårt att få hästen att äta tillräckligt mycket totalt.

Har den något val???
Ja, de kan ju gå och äta höet eller ensilaget i stället om det skulle vilja det.
Men det valde alltid luserngröten före det mesta annat.
EDEL pellets från JohanHansson är dock favorit nr:1.

Inte_Ung
2006-02-15, 23:16
Hela diskussionen med dig gör att jag blir lite nyfiken på vad du kan ang foderstatsberäkning... dvs kvoter vad gäller mj, protein o mineraler... samt selen-behov etc...
I princip allt.
Dock är Gammeln och HelenaHandberg några strån vassare.
De kan även räkna på de enskilda aminosyrorna, det kan inte jag.
Utan där så får jag höfta.

Jessica
2006-02-15, 23:29
I princip allt.
Dock är Gammeln och HelenaHandberg några strån vassare.
De kan även räkna på de enskilda aminosyrorna, det kan inte jag.
Utan där så får jag höfta.

Men jag tycker ändå att du generaliserar för mycket... man måste ju se till vad individen man skriver till äter totalt sett o inte rakt av säga att lucern-pellets löser alla problem.

Jag fick den känslan när jag läste det du skrev. Ville komma med alternativ som faktiskt oxå fungerar o att man inte behöver ruinera sig för att få till en helt ok foderstat, även med lite sämre grovfoder. Det är inte alla som kan köpa ditt billiga lucern o har ditt dyra hö... så de flesta får betydligt större skillnad om de ska byta hö mot lucern.

Sedan tror jag fortfarande att en häst mår bättre av att tugga 1 kg hö än 1 kg uppblött lucern-pellets med tanke på slitning av tuggytorna. O jag vill hellre ge ett bra hö om det finns att få tag i.

Sedan kan man ju fortsätta på den politiskt korrekta inställningen till foder oxå... Vart tillverkas Lucernet??? Ska det transporters från ex Tyskland o Danmark så är det inte nåt vidare för miljö... med tanke på vad lastbilarna som kör det spyr ut... :crazy:

Då borde ju KP vara ett bättre alternativ eftersom det grundas på protein från potatis, som kan odlas i Sverige.

//Jessica

Inte_Ung
2006-02-15, 23:45
Men jag tycker ändå att du generaliserar för mycket... man måste ju se till vad individen man skriver till äter totalt sett o inte rakt av säga att lucern-pellets löser alla problem.

Jag fick den känslan när jag läste det du skrev. Ville komma med alternativ som faktiskt oxå fungerar o att man inte behöver ruinera sig för att få till en helt ok foderstat, även med lite sämre grovfoder.
Jag har provat dina föreslagna alternativ.
Samt en massa andra alternativ också.
Och jag har de senaste 15 åren haft sisådär 10-15 hästar att fodra.
Inget har någonsin varit lika billigt och gett samma goda resultat som lusern blandat med sädkross.

Det är inte alla som kan köpa ditt billiga lucern o har ditt dyra hö... så de flesta får betydligt större skillnad om de ska byta hö mot lucern.
Alla kan köpa mitt billiga Lusern, Hansson har återförsäljare över hela landet.
Men om man som jag betalar 2,50 för höet, så skall det bara behövas lusern till dräktiga och lakterande ston samt föl och unghästar.
Det har en protein/MJ kvot på 6,5.

Sedan tror jag fortfarande att en häst mår bättre av att tugga 1 kg hö än 1 kg uppblött lucern-pellets med tanke på slitning av tuggytorna. O jag vill hellre ge ett bra hö om det finns att få tag i.
Det vill jag också.
Och det gör jag också.
Ensilage kvot 7,5 ts 54%.
Men det är inte alla förunnat att kunna göra det.

Sedan kan man ju fortsätta på den politiskt korrekta inställningen till foder oxå... Vart tillverkas Lucernet??? Ska det transporters från ex Tyskland o Danmark så är det inte nåt vidare för miljö... med tanke på vad lastbilarna som kör det spyr ut... :crazy:
Lucernet tillverkas i Sverige.
Det är en baljväxt och alltså släkt med klöver.
Och när det odlas så kallas det för blålusern eller alfalfa.
Fröna odlas för att bli alfalfa-frön till böngroddar.
Pelletset, hacket, är restprodukten, halmen, från den odlingen.
Det är därför som priset kan bli så behagligt.
Det är ett MYCKET politiskt korrekt foder att ge.

Då borde ju KP vara ett bättre alternativ eftersom det grundas på protein från potatis, som kan odlas i Sverige.
Ja, det är ett alldeles utmärkt foder på alla de sätt.
Bra egenskaper och oerhört politiskt korrekt.
Men litet dyrt.

Trissa
2006-02-16, 09:01

Jag kikade på deras hemsida, och såvitt jag kan se finns inga återförsäljare i södra Sverige? Å andra sidan verkar de ha Fibergi med i sitt sortiment, och det säljer ju vår lokala butik.

Inte_Ung
2006-02-16, 09:12
Du får väl be dem ta hem EDEL-foder då.
En helt ny marknad öppnar sig.

Men jag tror att även Åsebro Foder har lika billiga lusernpellets.
Kollade, de var t.o.m. billigare.

Trissa
2006-02-16, 09:23
Du råkar inte ha prisuppgifter på deras färdigfoder också?

Ardnas
2006-02-16, 10:02
Krafft lucern innehåller ca 8,5 Mj, 105 gr smbrp, 13 Ca, 2,8 P, 1,6 Mg och 0,4 mg selen.

Innehåller verkligen Krafft lucern något selen alls? Det står inte i deras "näringsinnehållsdeklaration"? Jag ger själv Krafft lucern, och det ska inte innehålla selen så vitt jag förstår?

milly
2006-02-16, 10:27
JohanHanssons lusernpellets för 3,15/kg innehåller:
122g smrp, 7,1MJ, 9,7g Ca och 2,7g P.
Det är lättare att passa in då det har lägre Ca/P och högre protein/MJ kvot.
Och så är det billigare.

Var köper man dessa lusernpellets? :) Bättre kvot ju! OCH billigare.

Inte_Ung
2006-02-16, 10:32
Vilka?
Åsebro Foder står på hemsidan.
JohanHansson på mina räkningar.

Inte_Ung
2006-02-16, 10:33
Lusern innehåller litet selen naturligt.
Så pass att man måste räkna med det.

Inte_Ung
2006-02-16, 10:35
Kolla på återförsäljare på JohanHanssons hemsida.

Trissa
2006-02-16, 10:35
Jag tänkte på JohanHansson. Jag såg att Edel Avel har nästan samma innehåll som ett annat färdigfoder jag funderar på till digivande stoet, vore intressant att jämföra pris....

Verkar inte som om Åsebro levererar så långt söderut som jag bor. Synd.

milly
2006-02-16, 10:38
T ex Pluss Grön (smrp/MJ-kvot på 20), som innehåller 1,2 mg selen, dvs man bör inte ge mer än 1 kg till en häst på 600 kg.

Ett annat exempel är Vitafor Proteinmineral (kvot på 33), innehåller 6 mg selen, dvs man kan inte ge mer än några 100 gr, vilket gör det ganska meningslöst att använda som protien-tillskott även om det innehåller massor med protein.

O så har vi Fibergi Müsli (kvot på ca 10) som innehåller 2,1 mg selen, dvs inte mer än 0,5 kg till stor häst.

Anser inte att soja innehåller så värst stora mängder selen eftersom man sällan ger mer än några 100 gr av det.

mvh Jessica

Okej dessa fodermedel som du nämner har jag aldrig använt/kommit i kontakt med. Varför har dom i sånna hutlösa mängder selen? :confused:

Bryggerijäst då? Innehåller det också en massa selen? (hittar inte mineralvärden nånstans)
Annars är faktiskt DET det närmaste man kan komma soja i kvot och värden (ca 400g smbrp och 12-14MJ). Och det måste väl vara skonsammare att ge än soja? *bara spekulerar* :smirk:
Någon som vet varför inte B-jäst används mer?! Är det bara pga ovetskap om den eller är det pga att den är svårare att få tag i?

Inte_Ung
2006-02-16, 10:40
EDEL-Avel 3,75/kg pluss moms = 4,70SEK inklusive moms.

Inte_Ung
2006-02-16, 10:42
I mitt fall är det för att jag inte kan få hästarna att äta det.
Det de inte äter har de ju ingen nytta av.

milly
2006-02-16, 10:57
I mitt fall är det för att jag inte kan få hästarna att äta det.
Det de inte äter har de ju ingen nytta av.

Vill dom inte äta det ens LITEGRANN? typ om du blandar i 1-2dl i "purén" ? :confused:

Inte_Ung
2006-02-16, 11:07
Nej, då ratar de hela purén.
Jag har slängt massor av foder med jäst i för att de inte har ätit det.

milly
2006-02-16, 11:10
Nej, då ratar de hela purén.
Jag har slängt massor av foder med jäst i för att de inte har ätit det.

Konstigt!! :confused:
Är dom kräsna i övrigt också eller är det bara b-jästen dom ratar?

Min nordis åt upp det med glädje :d . Jag kunde ge hur mkt som helst :idea: .

Trissa
2006-02-16, 11:19
Tackar, en tia billigare per säck blev det.

Jessica
2006-02-16, 13:32
Okej dessa fodermedel som du nämner har jag aldrig använt/kommit i kontakt med. Varför har dom i sånna hutlösa mängder selen? :confused:

Bryggerijäst då? Innehåller det också en massa selen? (hittar inte mineralvärden nånstans)
Annars är faktiskt DET det närmaste man kan komma soja i kvot och värden (ca 400g smbrp och 12-14MJ). Och det måste väl vara skonsammare att ge än soja? *bara spekulerar* :smirk:
Någon som vet varför inte B-jäst används mer?! Är det bara pga ovetskap om den eller är det pga att den är svårare att få tag i?

Det är för att dessa fodermedel räknas som tillskott- och/eller kompletteringsfoder till såna som ger spannmål, som inte innehåller selen i någon mätbar mängd.

Har 2 sorters jäst i mitt "program" o de innehåller inte selen alls.

Men jag förstår fortfarande inte vad problemet med soja är???? Vet inte om jag tror att 400 gr jäst är skonsammare än 400 gr soja...:crazy:

mvh Jessica

Jessica
2006-02-16, 13:36
Jag har provat dina föreslagna alternativ.
Samt en massa andra alternativ också.
Och jag har de senaste 15 åren haft sisådär 10-15 hästar att fodra.
Inget har någonsin varit lika billigt och gett samma goda resultat som lusern blandat med sädkross..

Men det var väl bra... :idea:

Men om man som jag betalar 2,50 för höet, så skall det bara behövas lusern till dräktiga och lakterande ston samt föl och unghästar.
Det har en protein/MJ kvot på 6,5..

Men hur kopplar du priset till kvoten??? Betalar du olika för grovfodret beroende på Smrp/MJ-kvot?

Lucernet tillverkas i Sverige.
Det är en baljväxt och alltså släkt med klöver.
Och när det odlas så kallas det för blålusern eller alfalfa.
Fröna odlas för att bli alfalfa-frön till böngroddar.
Pelletset, hacket, är restprodukten, halmen, från den odlingen.
Det är därför som priset kan bli så behagligt.
Det är ett MYCKET politiskt korrekt foder att ge..

Jahapp...

Jessica
2006-02-16, 13:38
Lusern innehåller litet selen naturligt.
Så pass att man måste räkna med det.

Jag har lärt mig att inte något som odlas i Sverige innehåller selen i nån mängd att räkna med eftersom det råder brist i våra marker.

Jessica
2006-02-16, 13:40
Hm... förstår inte varför jag får känslan av att bli "undervisad" här av vissa... :angel:

Allt jag gjort är att framföra en avvikande åsikt.:crazy:

Menmen... jag är väl överkänslig hoppas jag. :rofl:

mvh Jessica

milly
2006-02-16, 14:21
Men jag förstår fortfarande inte vad problemet med soja är???? Vet inte om jag tror att 400 gr jäst är skonsammare än 400 gr soja...:crazy:

Jag vet inte heller. Håller med dig om att det verkar vara för hysteriskt om det här med soja. Men eftersom "alla" säger att det är så "farligt" och en del vill inte ens fodra med det, så vågar jag inget annat göra än att vara försiktig och hålla mig på låga mängder (max100gram/100kg kroppsvikt).

I boken (ni vet vilken :angel: ) står bara såhär:
"För att undvika störningar i fodersmältningen bör det endast utfodras i små givor."
Och det gör väl alla? Om man nu ger maxgivan så delas den oftast upp i 2ggr/dag vilket blir 250gram/gång till 500kg häst.

Någon som vet varför soja har så himla dåligt rykte?!

mizz
2006-02-16, 14:55

Det var ju synd, finns inte en enda återförsäljare i södra- västra Sverige.

///Har förresten räknat ut kilopriserna i Soja och Krafft Protein. 1 Kg SRP i soja kostar 12 kronor och motsvarande i KP kostar 38 kronor. Priser hämtade hos Granngården.

marti130
2006-02-16, 15:30
Jag får be så mycket om ursäkt! Jag skrev fel!!! Kraffts lucern innehåller ca 8,5 Mj, 105 gr smbrp, 13 Ca, 2,8 P, 1,6 Mg och 0 och intet selen enligt deras innehållsförteckning. Får väl skylla på att det blev klipp & klistra-fel eller att jag slant på tangenterna...
//marti

Innehåller verkligen Krafft lucern något selen alls? Det står inte i deras "näringsinnehållsdeklaration"? Jag ger själv Krafft lucern, och det ska inte innehålla selen så vitt jag förstår?

marti130
2006-02-16, 15:33
Gallor och utslag kan vara en bidragande faktor...
//marti

marti130
2006-02-16, 15:38
///Har förresten räknat ut kilopriserna i Soja och Krafft Protein. 1 Kg SRP i soja kostar 12 kronor och motsvarande i KP kostar 38 kronor. Priser hämtade hos Granngården.
Bara ett fel... Du kan aldrig ge ett kg smbrp via sojan, tänk på maxgivan 100 gr/100 kg häst. Det påstås att maxgivan är under diskussion men så länge jag inte sett några andra direktiv direkt från SLU så tar jag det med en nypa salt. För att få ett kg rent smbrp går det åt 2,56 kg soja om jag räknat rätt...
//marti - som inte använder soja till hästar av födsel och ohejdad vana...

mizz
2006-02-16, 15:47
Du kan aldrig ge ett kg smbrp via sojan,

Har aldrig påstått ngt dylikt, men förstår påpekandet. Detta är bara en jämförelse för kostnaden rent SRP. Men man kan inte gå efter det heller utan man får titta på sin foderstat för att se vad som bäst fyller ut det som saknas. Det ingår så mkt annat än bara SRP.

En annan sak i samma anda, varför efterfrågas kvoter/högsta kvot. Insatt i en foderstat blir det ju en helt annat läge, det är inte sagt att den högsta kvoten ger den önskade kvothöjningen man suktade efter.

milly
2006-02-16, 15:55

Även om man ger det så att kvoten i den totala foderstaten inte överstiger 6? :confused:

Inte_Ung
2006-02-16, 16:35
De är ganska så kräsna faktiskt.
De vill ha sådant som smakar gräs eller spannmål.
T.o.m. betfor kan vara knepigt.

milly
2006-02-16, 16:46
De är ganska så kräsna faktiskt.
De vill ha sådant som smakar gräs eller spannmål.
T.o.m. betfor kan vara knepigt.

Vad är det för hästar du har? Var det islänningar du hade? *minns inte*

Jag har svårt att föreställa mig hästar som inte vill äta nåt, jag har ju bara ägt en nsv brukssto som kastade sig på allt i matväg.
haha, det enda hon inte ville äta var en annan hästs bajs eller filmjölk (skulle prova en gång för länge sen när hon var lös i magen).
Först trodde hon att MUMS nu får jag min krubba :d och kastade sig på det och t.o.m. tog en tugga innan hon märkte att BLÄÄ, vad är detta?? Och såg väldigt beviken ut. :rofl:

Inte_Ung
2006-02-16, 16:47
Jag har lärt mig att inte något som odlas i Sverige innehåller selen i nån mängd att räkna med eftersom det råder brist i våra marker.
Jo, det stämmer egentligen det också.
I vissa tabeller så finns det och i vissa inte.
Men då toleransen för maxdos enligt "Hästen Näringsbehov och fodermedel" är 30ggr dagsbehovet, så är det ingen direkt fara att förutsätta att selenhalten i lusern är noll och intet.

Inte_Ung
2006-02-16, 16:51
Men hur kopplar du priset till kvoten??? Betalar du olika för grovfodret beroende på Smrp/MJ-kvot?
Ja visst, inte betalar jag 2,50 för ett hö med 15-20g smrp i.
Aldrig, då så handlar jag av någon annan eller betalar en(1) krona.

När jag köpte ensilaget så satt jag med 5 olika analyser och valde.
Sedan så bjöd jag på det parti som jag hade valt ut åt mig.

Jag köper ju bara om jag får kvalitet efter pris.

Inte_Ung
2006-02-16, 16:56
Islandshästar.
Nordsvensken och shettisen äter allt, även det som kanske inte var mat.

Inte_Ung
2006-02-16, 17:00
Jag tror, men här så är jag på både hal och tunn is.
För det här kan jag inte så bra.

Att soja bryts ned tidigt i matsmältningssystemet och därför ger större risker än fodermedel som bryts ned sent.
Och det skulle då bero på att stötdosen blir kraftigare när inte det stora tarmpaketet buffrar i tiden.

Men här så gissar jag då och är inte säker alls.

milly
2006-02-16, 17:03
Islandshästar.
Nordsvensken och shettisen äter allt, även det som kanske inte var mat.

Brukar isisar vara kräsna alltså? Självklart finns det alltid undantag inom alla raser men jag trodde att isisar tillhörde gruppen "kastar-sig-på-allt-i-matväg" (dvs oftast ponnyer o kallblod) och har enorm aptit.

Men där ser man! Dina isisar är lite kräsna men nordisen och shettisen är av samma "släkt" :d :D . Åt dom b-jästen också? :angel: *dumfråga*

Inte_Ung
2006-02-16, 17:17
Åt dom b-jästen också? :angel: *dumfråga*
Inte dum fråga.
Men jag vet inte.
B-jästen var för länge sedan dissad som foder hos mig när de kom in i mitt liv.

Halvblodet som jag hade före Islandshästarna åt b-jäst, så jag var lätt besviken att inte islänningarna också gjorde det.

Jessica
2006-02-16, 17:32
//marti

Dessa symtom visar sig ofta om man introducerar soja för mycket för fort... men backar man o ger lite mindre så kan man ibland höja igen utan problem.

Gallor får hästarna ofta av obalans i kroppen. Min häst har inte haft en galla sedan jag började räkna foderstat, inte ens på morgonen, o han hade gallor på alla fyra benen för några år sen.

mvh Jessica

Jessica
2006-02-16, 17:36
Ja visst, inte betalar jag 2,50 för ett hö med 15-20g smrp i.
Aldrig, då så handlar jag av någon annan eller betalar en(1) krona.

När jag köpte ensilaget så satt jag med 5 olika analyser och valde.
Sedan så bjöd jag på det parti som jag hade valt ut åt mig.

Jag köper ju bara om jag får kvalitet efter pris.

Aha... ja så går det då inte till hos oss... :crazy: Jag betalar 1,5 för ett hö som har 24 smrp, medan min stallgranne o min mamma betalar 1,3 för ett hö med ca 60 gr smrp... :angel:

Som tur är får jag byta ett par kg av mitt skräphö mot det bättre höet o det hjälper ju upp foderstaten en del...

mvh Jessica

marti130
2006-02-16, 19:58
Aha... ja så går det då inte till hos oss... :crazy: Jag betalar 1,5 för ett hö som har 24 smrp, medan min stallgranne o min mamma betalar 1,3 för ett hö med ca 60 gr smrp... :angel:
Det låter inte kul! Tur att mamma och stallkompis är hyggliga. När man som jag varit med i leken ett tag så skaffar man sig ett "nät" av leverantörer bland bönderna runtomkring. Så jag gör som I_U, jag väljer år från år vem jag handlar av. I år blev det två partier, ett med 7 Mj och 30 smbrp och ett med 8 mj och 65 smbrp. Dissade ett som hade över 8 i kvot...

När det gäller soja eller foder överhuvudtaget är min grundtanke den att jag väljer de fodermedel som utgör så liten risk som möjligt för mina hästar...
//marti

Inte_Ung
2006-02-16, 20:13
Så jag gör som I_U, jag väljer år från år vem jag handlar av.
Jag har haft samma leverantör av hö i 15 år nu.
Det finns ingen som kan producera bättre hö.
Och det handlar inte bara om kvot nu, utan även om hygien.
Det höet dammar aldrig alls.

Ensilage har jag köpt i år bara för att jag fick ett bra erbjudande.
Jag skall sen are i vår testa några ensilagebalar från en annan leverantör också, för att undersöka kvaliteten.

marti130
2006-02-16, 21:59
Jag har haft samma leverantör av hö i 15 år nu.
Det finns ingen som kan producera bättre hö.
Och det handlar inte bara om kvot nu, utan även om hygien.
Det höet dammar aldrig alls.

Ensilage har jag köpt i år bara för att jag fick ett bra erbjudande.
Jag skall sen are i vår testa några ensilagebalar från en annan leverantör också, för att undersöka kvaliteten.
Jag trodde du satt och valde via analyser från flera leverantörer inte flera analyser från samma... Mitt misstag! Jag har fyra olika leverantörer som jag kan välja att köpa från. Ibland blir det från en, ibland från fler beroende på vad de har och, inte att förglömma, hur mycket de kan sälja av. Du har så rätt i att kvot inte är allt, hygienen är minst lika viktigt. För att inte tala om förvaringen...
//marti

Tuva-Li
2006-02-16, 22:00
Tycker du argumenterar sunt Jessica, och jag håller med dig i väldigt mycket! Jag respekterar verkligen din åsikt, så håll dig kvar i tråden :bow: :)

Till exempel att även om lusern-pellets räknas till grovfoder "i magen" på hästen, så känns det inte som grovfoder i tuggandet. Och jag vill gärna ha ät-sysselsättning i form av grovfoder till min häst de timmar han står i boxen (inte kilovis med pellets eller puré).

Uppskattade också din hjälp med foderstaten i höstas.
(Pst! Din inbox blev full så jag kunde inte svara ditt sista PM.)
Du maxade grovfodergivan och korrigerade kvoten med hjälp av sojan och liten mängd kraftfoder. Precis en sån foderstat jag gillar, med så mycket grovfoder som möjligt, och även om jag var fundersam på sojan så ville jag gärna testa.

Sojamjölet har funkat bra på min häst vad jag vet, har inte märkt av t ex gallor, och introducerade det lite i taget under en lång period.

Så egentligen, vad är problemet kan man fråga sig :angel: .

Anledningen till att jag var så fundersam, och startade denna tråden, är just diskussioner som förekommit i andra trådar på buke, samt att säljaren på granngården senast sa "sojamjöl till häst - var försiktig, hästen kan få gallor och utslag och allt möjligt!". Lät hel-läskigt, samtidigt är ju hon en "helt vanlig människa" med en "helt vanlig åsikt".

Så därför ville jag ta reda på om det finns likvärdiga prisvärda alternativ, framförallt inför nästa års foderstat. (Jovisst, räknar kallt med skrutthö nästa år åxå :cool: )

Men jag har verkligen uppskattat din närvaro i denna tråden :bow:

Inte_Ung
2006-02-16, 22:13
Till exempel att även om lusern-pellets räknas till grovfoder "i magen" på hästen, så känns det inte som grovfoder i tuggandet.
För dig eller för hästen?
Hur hästens matsmältnings-system mår måste väl ändå gå före ditt tyckande?

Och jag vill gärna ha ät-sysselsättning i form av grovfoder till min häst de timmar han står i boxen (inte kilovis med pellets eller puré).
Du vill?
Är det inte bättre att ta reda på vad hästen mår bäst av?

Så egentligen, vad är problemet kan man fråga sig :angel: .
Att soja inte är ett naturligt foder för hästar.
Och att det inte är ekologiskt på något vis och inte miljövänligt.
Samt att det på sikt tar livet av annat här på jorden.

En liten bagatell sisådär bara.

(Jovisst, räknar kallt med skrutthö nästa år åxå :cool: )
Prova med att hitta en duktigare höproducent i stället för att köra skrutthö.
Eller gå över till ensilage.

Nu så skall jag gå ut och fodra hästar med lokalodlat korn samt Svenskodlat linfrö.

milly
2006-02-16, 22:15
Jag tycker också att Jessica har sunda åsikter om foder och har försökt att "försvara" henne här i tråden.
och jag förstår vad hon menar med att pellets inte är riktigt som grovfoder... det har jag skrivit. Jag ser pelletsen på samma sätt även om jag vet att de räknas till grovfoder när de väl kommer till magen. :smirk:

Men jag tycker inte heller att Inte_Ung gör nåt fel med sin utfodring. Det verkar vettigt på sitt sätt! H'n ger nog sina hästar alldeles tillräckligt av strå ändå, vad jag förstått.

milly
2006-02-16, 22:19
Du vill?

Nu måste jag lägga mig i lite här...
Varför argumenterar du mot hästens behov av att tugga? :confused: Är det inte ganska klart genom forskning att det ÄR ett stort behov hos hästen? Rätta mig om jag har fel. :crazy:

Att soja inte är ett naturligt foder för hästar.

Det enda som, mig veterligen, ÄR naturligt för hästen är GRÄS (coh torkad gräs möjligtvis dvs hö).
Hästen äter inte spannmål heller i det naturliga!

Jessica
2006-02-16, 22:35
Om man vill sammanfatta det hela så kan man väl säga att det finns 1000 o en olika saker som ska vägas samman när man väljer foderstat till sin häst... Jag tycker att det bör känns "rätt i magen" när man stannar på en foderstat som man tror ska passa ens häst.

Jag försöker att inte lägga in några personliga aspekter o ställningstaganden när jag räknar foderstater åt folk som frågar utan jag vill gärna veta vad den som frågar har för inställning, dvs vad de vill o ev inte vill ge, sedan bygger jag helt enkelt foderstat utifrån det.

Jag respektera t ex om plånboken måste råda till viss del, eller om vissa inte vill ge pelleterat foder öht... Det brukar gå att knåpa ihop foderstater så alla inblandade parter blir nöjda. ;)

Sjävklart är det viktigt med politiska ståndpunkter men inte behöver man frälsa alla runtomkring sig... Jag tycker t ex att anti-pellets-hysterin är överdriven, men vill inte folk fodra sina hästar med det så slipper dom... jag tänker inte tjata på dem...:p

mvh Jessica

Tuva-Li
2006-02-16, 22:45
Du har mycket vettiga åsikter I_U, och jag tycker alltid att det är spännande att läsa dina inlägg.
Ibland håller jag fullständigt med dig, ibland inte.
Samtidigt tycker jag att du är onödigt bitskt emellanåt, som nu.
Varför tar du i så? Vad vill du uppnå mer än att få inläggsmottagaren att gå bakom husknuten och hänga sig?

Hur hästens matsmältnings-system mår måste väl ändå gå före ditt tyckande?

Absolut. Därför kompletterar jag min hästs foderstat med lusern-hack för jag tror att min hästs matsmältningssystem mår bäst av det.
Tänk efter varför du serverar dina hästar pellets? Är det för att du tycker det funkar bäst till dina hästar?
Det är ju samma för mig. Du tycker och jag tycker. Det blir ju så till slut.
Men jag kollar ofta med andra hästägare, t ex här på buke, hur de/ni gör för att hela tiden bli bättre på foderstater. Jag är ödmjuk nog att erkänna att jag inte kan allt.

Du vill?

Men vad menar du med en sån här kommentar egentligen?
Är det inte det vi hästägare håller på med hela dagarna?
Jag tror definitivt att hästen mår bäst av en stor grovfodergiva, och att tuggtiden blir så lång som möjligt.
Det trodde jag du också tyckte?

Prova med att hitta en duktigare höproducent i stället för att köra skrutthö.
Eller gå över till ensilage.

Tyvärr har jag inte eget stall, och jag har inget att säga till om på den fronten. Stallägaren tror inte på analyser, och håller inte med om analysresultaten heller för den delen när jag visat upp dem.
Vi har både hö och hösilage i stallet, och i år var hövärdena bättre (mindre dåliga) än hösilagevärdena.

milly
2006-02-16, 22:51
Tyvärr har jag inte eget stall, och jag har inget att säga till om på den fronten. Stallägaren tror inte på analyser, och håller inte med om analysresultaten heller för den delen när jag visat upp dem.

Suck - nej analysen visar säkert helt åt pipan! :angel:

Tyvärr inte så ovanligt det där du skriver om. Många vill helt enkelt inte INSE att höet kan vara så dåligt och att man måste göra nånting åt det! :crazy: suck suck suck
Jag vet också flera stycken med ungefär samma inställning.

Tuva-Li
2006-02-16, 22:56
Precis - och att höet (som de köper in) skulle vara BÄTTRE värden på än hösilaget (som de tar själva från egna marker) är en rejäl förolämpning fick jag lära mig...

Så jag kör analys på egen hand, säger inget till någon, och kör mitt eget race.

Därför är buke så himla bra, här hittar man likasinnade som också räknar kvoter och MJ och SMRP. Finns ingen i stallet som skulle få för sig detta :crazy: . Dessutom tycker de jag är helknäpp som gör det.

milly
2006-02-16, 22:59
Jag brukar inte heller träffa på folk IRL som räknar... jag förstår inte varför! Jag gör det för att jag vill göra mitt allra yttersta för att säkra min hästs behov och för att undvika foderrelaterade problem.

Inte_Ung
2006-02-16, 23:12
Nu måste jag lägga mig i lite här...
Varför argumenterar du mot hästens behov av att tugga? :confused: Är det inte ganska klart genom forskning att det ÄR ett stort behov hos hästen? Rätta mig om jag har fel. :crazy:
Det gör jag inte.
Men ett av problemen med lusernhacket skulle ju vara att hästarna tröttnade på det.
Och det de inte vill äta, det är det ju ingen idé att fodra med.
Uppblött lusernpellets är ungefär som färskt gräs att tugga, så det står inte emot det behovet.

Har ni verkligen provat själva att fodra med uppblött lusernpellets av den kvalitet som jag fordar med?
Jag menar så att ni liksom vet vad ni jämför med?

Det enda som, mig veterligen, ÄR naturligt för hästen är GRÄS (coh torkad gräs möjligtvis dvs hö).
Hästen äter inte spannmål heller i det naturliga!
Nja, det ingår löv, bark, kvistar, klöver och annat gott som växer i hästars naturliga diet.
Spannmål är fröet av gräs.
Låt vara att frökärnorna genom förädling har blivit aningen svullna med tiden.
Men gräs, det är det.

Har ni aldrig sett hästar som om hösten knipsar frövipporna av gräset?
Det har jag och därmed så anser jag nog att en viss mängd spannmål ÄR ganska så naturligt.

Jag har däremot aldrig sett hästar gå och skörda soja på egen hand.
Och inte heller gå och gräva upp sockerbetor.

HelenaHandberg
2006-02-16, 23:18
.

Har ni verkligen provat själva att fodra med uppblött lusernpellets av den kvalitet som jag fordar med?

.

Jag har! (Eller snarare gammelstoet) Det tar typ 2 timmar att äta ett kg melassfri luserngröt från kvarnby eller dangro. HH

Jessica
2006-02-16, 23:22
Det gör jag inte.
Men ett av problemen med lusernhacket skulle ju vara att hästarna tröttnade på det.
Och det de inte vill äta, det är det ju ingen idé att fodra med.
Uppblött lusernpellets är ungefär som färskt gräs att tugga, så det står inte emot det behovet.

Nja, det ingår löv, bark, kvistar, klöver och annat gott som växer i hästars naturliga diet.
Men gräs, det är det.

Har ni aldrig sett hästar som om hösten knipsar frövipporna av gräset?
Det har jag och därmed så anser jag nog att en viss mängd spannmål ÄR ganska så naturligt.

Jag har däremot aldrig sett hästar gå och skörda soja på egen hand.
Och inte heller gå och gräva upp sockerbetor.

Enligt min erfarenhet så föredrar hästar kort gräs om de kan välja... frövipporna de äter är antagligen godare än det torra strået som de växer på... men kort grönt gräs väljs allra först..

Tror du hästar skulle gå o ställa sig på en alfalfa-åker om de hade en gräsmatta att beta på??? Det vet vi inte innan vi har provat... Hästar plockar ju inte äpplen från träden, bakar knäckebröd eller gräver upp morötter heller men visst fasiken äter de det med glädje.

Tycker diskussionen ang detta är helt meningslös... det är ju bara att lära sig att acceptera att folk har olika uppfattning, de behöver inte vara mer korkade eller mindre kunnikga, bara för att de har en viss åsikt.

//Jessica

Jessica
2006-02-16, 23:28
Jag har! (Eller snarare gammelstoet) Det tar typ 2 timmar att äta ett kg melassfri luserngröt från kvarnby eller dangro. HH

Det beror nog mycket på vilken häst det är... :crazy:

Har fått höra ang div undersökningar, att hästar t ex äter i ca 40 min vilar en stund äter ca 40 min osvosv...

Kan säga att det inte stämmer på min kuse... han äter nonstop tills det är slut... Svårt att få tillräcklig ättid till honom. Måste nästan tillskottsfodra med nåt kg halm... som han sparar lite mer av...:p

Skulle tippa på att 1 kg lucerngröt är väck på ca 30 min... *skratt

mvh Jessica

Inte_Ung
2006-02-16, 23:29
Tror du hästar skulle gå o ställa sig på en alfalfa-åker om de hade en gräsmatta att beta på???
Jag vet, för det växer blålusern i mina hagar och här och där efter att frön har följt med pelletset.
Och hästarna föredrar alfalfa före gräsmatta.

Du förstår, jag håller inte på och tror så mycket, jag brukar veta.
Och jag tycker inte så mycket heller, utom det där med att man skall välja miljövänligt då, utan jag ser till att ta reda på i stället.

Lusernpellets är grovfoder oavsett vad du tycker.
Fakta - inte tyckande.

Inte_Ung
2006-02-16, 23:30
Skulle tippa på att 1 kg lucerngröt är väck på ca 30 min...
Just det, du tippar.
Men du vet inte säkert för du har inte provat, eller hur?

Jessica
2006-02-16, 23:35
Jag vet, för det växer blålusern i mina hagar och här och där efter att frön har följt med pelletset.
Och hästarna föredrar alfalfa före gräsmatta.

Du förstår, jag håller inte på och tror så mycket, jag brukar veta.
Och jag tycker inte så mycket heller, utom det där med att man skall välja miljövänligt då, utan jag ser till att ta reda på i stället.

Lusernpellets är grovfoder oavsett vad du tycker.
Fakta - inte tyckande.

Måste kännas skönt att vara så duktig... o inte behöva ta in vad andra tycker... utan veta själv... :p

Vi kan avsluta det här nu... du o jag... är nog bara tröttsamt för andra att behöva läsa o jag tycker ändå inte det ger så mycket att diskutera med nån som anser sig sitta inne med den absoluta sanningen. Då kan jag ju lika gärna diskutera med mig själv. :crazy:

//Jessica

milly
2006-02-16, 23:37
Det gör jag inte.
jag uppfattade det så

Uppblött lusernpellets är ungefär som färskt gräs att tugga, så det står inte emot det behovet

Du kanske har rätt

Nej utgår bara från att det går snabbare för hästen att slafsa i sig. Min kastade i sig lusernpellets-gröt snabbt!

Men gräs, det är det.

Okej då har jag lärt mig nåt nytt! :idea:
Så på ett sätt ÄR spannmål naturligt för hästen. har aldrig tänkt på spannmål påd et sättet... :crazy: Inte heller har jag fått det förklarat nånstans att genom gräset är också spannmål relativt naturligt för hästen, och då har jag läst mycket foderböcker o liknande om hästar. inte har jag tänkt på att spannmål är fröet av gräs... :o

Jessica
2006-02-16, 23:37
Just det, du tippar.
Men du vet inte säkert för du har inte provat, eller hur?

Jodu... tänka sig för att jag har det... Gav 3 kg uppblött lucernpellets för några år sedan o det tog inga 2 timmar kan jag säga... :rofl:

Men du kanske vill tala om för mig att jag har fel... :p

//Jessica

Inte_Ung
2006-02-16, 23:40
Måste kännas skönt att vara så duktig... o inte behöva ta in vad andra tycker... utan veta själv... :p
Nej just tyckande är något som jag inte riktigt vill ta in när det gäller utfodring av hästar.
Däremot mer än gärna kunskap och beprövad erfarenhet.
Forskningsresultat gillar jag också.

milly
2006-02-16, 23:41
Det är skillnad på små isisar och stora kallblod :p (vad jag minns så har du en kallblodstravare och antar att Inte_Ung har prövat på sina isisar)

Min nsv brukssto tog det inte heller många minuetr att slafsa i sig sån där gröt, oavsett vad det var i den. och mtäningar på att hästar ska äta 1kg hö på 40min - blah! 15-20min så var ett kg väck hos min häst.

Inte_Ung
2006-02-16, 23:41
Jodu... tänka sig för att jag har det... Gav 3 kg uppblött lucernpellets för några år sedan o det tog inga 2 timmar kan jag säga... :rofl:
Men skriv det då i stället för "Jag tippar att".

Hur lång tid tog det då jämfört med hö?

Inte_Ung
2006-02-16, 23:44
Det är skillnad på små isisar och stora kallblod :p (vad jag minns så har du en kallblodstravare och antar att Inte_Ung har prövat på sina isisar)
Ja och på kallblodstravaren då som vi också har.
Samt grannarnas varmblodiga travare och några andra ridhästar av olika typer som finns i grannskapet.

Jessica
2006-02-16, 23:47
Nej just tyckande är något som jag inte riktigt vill ta in när det gäller utfodring av hästar.
Däremot mer än gärna kunskap och beprövad erfarenhet.
Forskningsresultat gillar jag också.

Jaja... okej då... du får gärna ta över o svara på varenda fråga som dyker upp... så alla kan få ett korrekt, utforskat, testa o analyserat svar.

Har du tänkt på vilket ansvar du lägger på dig själv??? Ingen kommer våga lita på vad nån annan svarar för det är ju bara du som kan o vet. Hur ska du kunna uppfylla det??? Det finns väldigt många på forumet som vill ha stöd, hjälp o uppmuntran vad gäller foderfrågor o fodertankar, men nu vågar antagligen inte nån sticka ut hakan o påstå att nåt de säger stämmer... Jag vet att jag kommer passa mig iaf...

Hoppas du tänker stanna kvar länge på forumet för det finns ju bara du som kan ge korrekta svar... :mad:

Förlåt alla som tvingas stå ut med den här pajkastningen, jag blir bara så irriterad av detta översitteri.

//Jessica

milly
2006-02-16, 23:52
Ja och på kallblodstravaren då som vi också har.
Samt grannarnas varmblodiga travare och några andra ridhästar av olika typer som finns i grannskapet.

Oj, utför du forskning på amatörnivå? :p
Tog det lika lång tid för alla dessa olika slags hästar och individer? :confused:

Inte_Ung
2006-02-16, 23:52
Förlåt alla som tvingas stå ut med den här pajkastningen, jag blir bara så irriterad av detta översitteri.
Du far med felaktig information.
Och det är inte mitt fel.

Jessica
2006-02-16, 23:53
Men skriv det då i stället för "Jag tippar att".

Hur lång tid tog det då jämfört med hö?

3 kg hö tar ett par timmar för honom att tugga i sig...

Tycker det är tröttsamt att behöva kolla allt jag skriver o se till att det finns bevis för allt jag tycker.

Tycker folk att det jag skriver låter vettigt så får dom gärna be mig om hjälp o åsikter... Låter däremot vissa saker lite skumma så är det fritt fram att ifrågasätta eller fråga var jag fått mina uppgifter ifrån. Jag försöker iaf att ha ett öppet sinne o känner vilka jag vill lyssna på här på forumet.

//Jessica

Inte_Ung
2006-02-16, 23:56
Oj, utför du forskning på amatörnivå?
Nej det gör jag inte.
Men jag skaffar mig erfarenhet.
Forskarna på SLU står för forskningen.

Tog det lika lång tid för alla dessa olika slags hästar och individer?
Det tog lika lång tid för alla 3 raserna Island, Shettis och Kallblodstravare att få i sig sitt behov av lusern.
D.v.s. lika lång tid i proportion.

Så jag kunde ge alla i hagen samtidigt.
När det var slut så hade alla ätit en portion lagom för sin storlek.

Jessica
2006-02-16, 23:56
Du far med felaktig information.
Och det är inte mitt fel.

Felaktig information???? Jag har ju skrivit i ett inlägg att jag inser att jag hade fel... Räcker inte det för dig???

Efter du påpekade att jag hade fel sökte jag upp info på internet o såg att du har rätt. Har inga problem att bli tillrättavisad, men jag är allergisk mot såna som tror att de är bättre än andra. :mad:

Du kan släppa det att jag skrev att lucernpellets inte är grovfoder nu, så kanske vi kan komma vidare i diskussionen.

//Jessica

Tuva-Li
2006-02-17, 00:02
Sluta nu I_U.

Du infekterar hela tråden med din otrevliga ton och dina påhopp.
Alla här VET nu (inte tror) att DU VET att du är perfekt.

Du hade intressanta inlägg i början av tråden, nu VET jag inte vad du håller på med.
Men jag VET att du VET, något annat är helt otänkbart.

Så sluta nu är du snäll.

Inte_Ung
2006-02-17, 00:02
3 kg hö tar ett par timmar för honom att tugga i sig...
Det tar mina islänningar minst 5 timmar att få i sig 3 kg hö.
Allt är proportioneligt till hästarna.

Tycker det är tröttsamt att behöva kolla allt jag skriver o se till att det finns bevis för allt jag tycker.
Men det måste man nog göra om man skall sitta på ett forum och ge goda råd.
Jag skulle då inte våga annat.
Tänk om någon skulle göra som jag skrev och jag hade fel.
Det skulle ju kunna vara förödande för den hästen som det gällde.
Och det är något som då jag inte vill ha på mitt samvete.
Och har jag inte kollat ordentligt eller är riktigt säker, så skriver jag det.

Inte_Ung
2006-02-17, 00:04
Du hade intressanta inlägg i början av tråden, nu VET jag inte vad du håller på med.
Jag vill verka för att goda råd också är sanna och säkra råd.

Inte_Ung
2006-02-17, 00:06
Felaktig information???? Jag har ju skrivit i ett inlägg att jag inser att jag hade fel... Räcker inte det för dig???

Jag undrar oroligt vilka andra felaktiga påståenden som du kan ha givit andra här på forumet som goda råd.

Inte_Ung
2006-02-17, 00:11
jag är allergisk mot såna som tror att de är bättre än andra.
Hur gör du då i en undervisnings-situation?
För jag antar att din ridinstruktör eller andra lärare som du har haft i olika situationer anser att de vet mera i ämnet än du.

Tuva-Li
2006-02-17, 00:14
Ok.

Jag ser att du fortsätter tramseriet, så nu lämnar jag tråden.
Synd, för början av tråden var väldigt intressant tyckte jag.

Inte_Ung
2006-02-17, 00:16
Jag tycker att tråden slutade att vara intressant när tyckande fick ta över över fakta.

Inte_Ung
2006-02-17, 00:19
... men nu vågar antagligen inte nån sticka ut hakan o påstå att nåt de säger stämmer... Jag vet att jag kommer passa mig iaf...
Men det är ju bara att se till att kontrollera sina uppgifter innan man lägger ut dem som fakta.
Plätt-lätt.

Jessica
2006-02-17, 12:00
Men det är ju bara att se till att kontrollera sina uppgifter innan man lägger ut dem som fakta.
Plätt-lätt.

Jag tycker att du låter som en riktigt trist paragraf-ryttare... som helt enkelt måste ha sista ordet??? Så som du beter dig nu brukar man bete sig när man precis har lärt sig nåt nytt... personer som är seriösa o vet vad de kan o inte kan är betydligt mer ödmjuka i sin framtoning... Min slutsats blir att du inte kan så mycket som du tror att du kan, utan att du är i början av någon form av upplärning!?!

Folk som studerar på högskolor o universitet, utan inblick i verkligheten, brukar resonera som du gör nu... bara fakta, analyser o skrivna ord gäller. Jag vet för jag har själv varit där... under många, många år. :p Då tycker man att alla dessa personer som försöker tala om att hur det ser ut i "verkligheten" är insnöade, okunniga, töntar, som inte har en susning om hur det funkar. :angel:

Men svara gärna på det jag frågade innan... tycker du på allvar att foderforumet ska läggas ner om inte du kan vara med o svara med korrekta, genomtänkta, analyserade fakta??? Det vore nog läge i så fall att koppla in moderatorerna o tala om vilken farlig verksamhet de bedriver o sedan se om de vill bygga hela forumet runt dig o dina åsikter o kunskaper...:rofl:

De får nog hitta specialister till alla formun på Buke då... så att okontrollerade o därmed livsfarliga sanningar inte sprids på nätet.

Jag vet att du själv hör hur orimligt det låter, även om du i nuläget hellre skulla gnaga av dig ena armen än att erkänna det.

Lägg av med att predika nu o låt folk själva välja vem de ska lyssna på o diskutera med.

//Jessica

Inte_Ung
2006-02-17, 12:23
... tycker du på allvar att foderforumet ska läggas ner om inte du kan vara med o svara med korrekta, genomtänkta, analyserade fakta???
Nej det tycker jag inte.
Men jag anser mig vara i min fulla rätt att kritisera påståenden som är felaktiga och kontrollera trovärdigheten.
Med dig precis som med alla andra som påstår saker här eller i verkliga livet.

Lägg av med att predika nu o låt folk själva välja vem de ska lyssna på o diskutera med.
Här så handlar det om trovärdighet.
Och att lära sig att kunna identifiera den.
Genom att ange källor och kontrollera sina uppgifter innan man delger andra, så bygger man på sin trovärdighet.

milly
2006-02-17, 15:09
Nä nu börjar jag också tappa lusten för den här tråden... Kan du aldrig ge dig Inte_Ung?!? :mad: :confused:

Vi har förstått din point. Och du får gärna påpeka då vi andra gör/säger fel men det räcker väl med ett tillrättavisande!

Världen ser precis likadan IRL och du kan ju inte vara överallt och ge den korrekta faktan (och inte nån annan med den korrekta faktan helelr). ta och ge dig nu!!

Inte_Ung
2006-02-17, 15:28
...du kan ju inte vara överallt och ge den korrekta faktan
Nej, men jag är här just nu.

Jessica
2006-02-17, 16:19
Nej, men jag är här just nu.

Men just nu dödar du bara lusten att fortsätta diskutera... Du förstör för dig själv.

Det har funnits andra såna här på forumet, som oxå ansåg sig sitta inne med sanningen o han/hon blev avstängd, antagligen pga att han förstörde stämningen.

Du kan gärna komma med tillrättavisningar o delge din kunskap, men du får lära dig att göra det smidigare så du inte sprider otrevliga vibbar till höger o vänster.

//Jessica

Jessica
2006-02-17, 16:21
Nej det tycker jag inte.
Men jag anser mig vara i min fulla rätt att kritisera påståenden som är felaktiga och kontrollera trovärdigheten.
Med dig precis som med alla andra som påstår saker här eller i verkliga livet.

Här så handlar det om trovärdighet.
Och att lära sig att kunna identifiera den.
Genom att ange källor och kontrollera sina uppgifter innan man delger andra, så bygger man på sin trovärdighet.

Eller så följer man de råd nån har gett ang foderstater o ser att det fungerar, o återkommer nästa säsong för nya beräkningar... :p

//Jessica

Inte_Ung
2006-02-17, 17:16
du får lära dig att göra det smidigare så du inte sprider otrevliga vibbar till höger o vänster.

Visst, som du då?

Inte_Ung
2006-02-17, 17:19
Eller så följer man de råd nån har gett ang foderstater o ser att det fungerar, o återkommer nästa säsong för nya beräkningar...
Jag brukar försöka att lära folk att räkna och se själva i stället, så behöver de inte återkomma.

Jessica
2006-02-17, 19:26
Visst, som du då?

Japp... vi är antagligen lika tröttsamma båda två. Ren sandlådenivå, helt klart. :angel:

Jessica
2006-02-17, 19:29
Jag brukar försöka att lära folk att räkna och se själva i stället, så behöver de inte återkomma.

Men folk i allmänhet har inte samlat på sig värdena på alla de fodersorter som jag gjort under åren... Om de nu väljer att låta någon annan räkna åt dem, för att det kan spara tid o pengar, varför inte låta dem göra det då??? Eller vill du idiotförklara de som väljer att ta hjälp oxå???:mad:

Inte_Ung
2006-02-17, 19:38
Men folk i allmänhet har inte samlat på sig värdena på alla de fodersorter som jag gjort under åren...
Men det går ju lätt att köpa "Hästen, Näringsbehov och fodermedel" samt kolla på nätet och fixa litet foder-broschyrer från fodertillverkarna.

Eller vill du idiotförklara de som väljer att ta hjälp oxå???:mad:
Inte alls.
Men de flesta brukar tycka att det är roligt att "kunna själva" och att ha värdena på olika foder själva så att de kan jämföra i lugn och ro hemma.
Det ger ju en bättre överblick än det gör med spridda råd, "tag ditten eller tag datten".

Många goda råd är ju ganska så likvärdiga även om de ser olika ut på papperet.

Jessica
2006-02-17, 19:55
Men det går ju lätt att köpa "Hästen, Näringsbehov och fodermedel" samt kolla på nätet och fixa litet foder-broschyrer från fodertillverkarna.

Inte alls.
Men de flesta brukar tycka att det är roligt att "kunna själva" och att ha värdena på olika foder själva så att de kan jämföra i lugn och ro hemma.
Det ger ju en bättre överblick än det gör med spridda råd, "tag ditten eller tag datten".

Många goda råd är ju ganska så likvärdiga även om de ser olika ut på papperet.

Jo, det har du självklart rätt i... jag vill faktiskt oxå helst att folk ska lära sig själva så gott det går. Vill gärna förklara hur jag tänker när jag pratar med folk o ger råd IRL, så jag verkligen ser om de har kopplat hur jag tänker eller inte. Jag vill att de i så stor utsträckning som möjligt själva ska ta ansvar för sin hästs foderstat, menjag kan hjälpa till med olika alternativ som kan passa resp inte passar alls. :crazy:

Många som jag pratar med blir lite rastlösa o tycker att det räcker att jag berättar vad deras hästar ska äta, så slipper de fundera på det själva. Många tycker det är otroligt komplicerat med alla beräkningar o kvoter o de får panik bara de ens blir tillfrågade om att försöka förstå. De har ingen som helst koll på hur olika fodermedel resp mineralfoder påverkar kvoter hit i dit, jag kan få ett smått panikartat flackande i blicken o de vill att jag ska räkna o tala om för dem. :rofl:

Men jag kämpar tappert vidare för att försöka upplysa de okunniga massorna (obs!!! ironi :p )

mvh Jessica