Visa fullständig version : Dubbel AQHA Show i Norrland

QH´S
2006-02-14, 10:28
Hej, läste just på NQHA net att det skulla vara quarter tävling i
Sundsvall.. 1-2 juli
Jag får bara en magkänsla att det inte kommer funka..
men hoppas jag har fel! Eftersom Enköpings tävlingen varje sommar
har ansetts FÖR långt norrut och inte lockat så många, har jag svårt att se att denna skulle.. Nån som ska dit ???:idea:

Solafekub
2006-02-14, 10:53
Dessutom ligger den SAMTIDIGT som den stora showen på High Chaparral. Jag förstår egentligen inte varför man väljer att lägga en tävling samtidigt? Jag tycker att det är ganska självklart vilken tävling man väljer, High Chaparral såklart! Det är en av de roligaste tävlingarna på hela året! :bump: :) :bump:

maja_70
2006-02-14, 12:19
Jaa hade velat åka uppåt o kollat på den men åker då hellre till High Chaparall eftersom vi varit där sen det startade.Jag tycker ju att man borde kolla så man inte krockar ,skulle vela ha chans o se eller vara med i flera stora tävlingar .Det e ju lite synd förstås.

elinsjobergh
2006-02-14, 13:05
Hej, läste just på NQHA net att det skulla vara quarter tävling i
Sundsvall.. 1-2 juli
Jag får bara en magkänsla att det inte kommer funka..
men hoppas jag har fel! Eftersom Enköpings tävlingen varje sommar
har ansetts FÖR långt norrut och inte lockat så många, har jag svårt att se att denna skulle.. Nån som ska dit ???:idea:

Eftersom jag inte har så långt till Sundsvall, är jag jätte sugen på att fara....med eller utan häst vet jag inte!
MEN, jag tycker det är jätte synd att det skall krocka med andra stora tävlingar...
Har heller inte sett någon propp, någon som gjort det???

QH´S
2006-02-14, 13:24
Nej, det finns ingen ute än vad jag har kunnat sett. Det är väl försent att ändra datum, jag ser att domarna är bokade ..
Står såhär på sidan:

"I Sundsvall (Timrå) den 30/6 1/7 och 2/7 2006. Det är dubbel AQHA show ,NRHA reining added 50 000
sek ,en cup med pleasure,hunter under saddle och trail added 25 000 sek.Domare är Pierre Ouillet och Dagmar Senker."

kenneth
2006-02-14, 14:40
Klart vi ska åka till Sundsvall, det är på tiden att det blir en quartershow norrut. Jag kan meddela att det inte blir någon show i Enköping iår.

sasucatu
2006-02-14, 15:07
En dum fråga bara, vad menas med "dubbel" show?:confused:

QH´S
2006-02-14, 15:41
Dubbel show har dubbla domare dvs. dubbel bedömning..
Du kan tex. bli 1:a för ena domaren och 4:a för den andra.. =)

sasucatu
2006-02-14, 19:32
Dubbel show har dubbla domare dvs. dubbel bedömning..
Du kan tex. bli 1:a för ena domaren och 4:a för den andra.. =)

:bow: :idea:

Fridolin84
2006-02-15, 11:54
Jag ska i alla fall åka dit och även tävla i Pleasure samt kanske i någon Trailklass.
Det är väl bra om vi norrifrån för en gångs skull slipper åka 100 mil för att komma på en större tävling? På det viset kanske intresset här uppe blir större och allt blir lättare ju fler man är.
Jag anser att i allmänhet de flesta (inte alla) nerifrån landet är så förbaskat bekväma av sig. Och får allt serverat på silverfat. Det var längesedan de fick kämpa lika hårt för att ordna någonting eftersom det nu för tiden bara flyter på efter "de som kom innan"s ansträngningar.

Hoppas att det är många av er som jag kommer att se där.

Hur blir det med Bökeberga challenge i Skövde? Vilka ska dit?

Mvh

Solafekub
2006-02-15, 13:20
Jag ska i alla fall åka dit och även tävla i Pleasure samt kanske i någon Trailklass.
Det är väl bra om vi norrifrån för en gångs skull slipper åka 100 mil för att komma på en större tävling? På det viset kanske intresset här uppe blir större och allt blir lättare ju fler man är.
Jag anser att i allmänhet de flesta (inte alla) nerifrån landet är så förbaskat bekväma av sig. Och får allt serverat på silverfat. Det var längesedan de fick kämpa lika hårt för att ordna någonting eftersom det nu för tiden bara flyter på efter "de som kom innan"s ansträngningar.

Visst, men det är väl onödigt att det krockar med en annan stor show? Det vore väl bättre att välja ett annat datum, så slipper man "konkurrera" om tävlande och publik? (Nu tror jag iofs att de flesta väljer High Chaparral, pga att det är ett så populärt och roligt arrangemang, med många olika grenar och öppet för alla hästraser! :angel: )

CaliforniaSwed
2006-02-15, 16:16
Jag själv klart ska också åka dit!

Det blir ingen konkurrent, jag har tävlat norut före och det är många som vill har en quarter show närmare en enköping. Och det är kanske många som inte åkar alls pga av det är alltid förlångtbort. Jag bor mellan HC och sundsvalls men jag tar sundsvall. Det Känns lungnare så.

Vad säger du Kenneth, vi ses där?

elinsjobergh
2006-02-15, 16:57
Jag är jätte sugen på att ställa upp i Halter med min 2-åring....MEN, då måste jag träna.....:crazy:
Ska försöka dra ihop ett gäng härifrån! Vi kanske måste ha en liten Buke-träff:idea: , eller säger ni!!

real_cowgirl
2006-02-15, 16:59
bara lite roligt att veta: när bestämmdes HC när deras tävling skulle vara... vet själv när S-valls tävling bestämmdes...

CaliforniaSwed
2006-02-15, 17:38
Jag tror att HC bestämt före året sen det är nästan på samma helg som nu.

CaliforniaSwed
2006-02-15, 17:39
Oj tryckt fel knapp. Vad bruka man säga "knapp lån" ????

Elinsjobergh:
Jag jag tycker det skulle vara kul.

Solafekub
2006-02-15, 20:27
bara lite roligt att veta: när bestämmdes HC när deras tävling skulle vara... vet själv när S-valls tävling bestämmdes...

HC har legat på samma datum i tre år nu, så det är nog ganska uppenbart vilket som bestämdes först! :smirk:

QH´S
2006-02-16, 11:36
Hej, kommer de vara wras klasser också på tävlingen?. för de finns väl inte så många quartrar uppåt landet?? Anar att många klasser kan blir inställda pga brist på "Open" ryttare. Penga klasserna kan man ju räkna ut vilka som kommer att åka dit o dra hem..:devil:

elinsjobergh
2006-02-16, 11:49
Hej, kommer de vara wras klasser också på tävlingen?. för de finns väl inte så många quartrar uppåt landet?? Anar att många klasser kan blir inställda pga brist på "Open" ryttare. Penga klasserna kan man ju räkna ut vilka som kommer att åka dit o dra hem..:devil:

Hejsan!
Som jag fattar det så skall det vara all-bredds klasser oxå... Men som sagt, så har jag inte sett någon propp än....

CaliforniaSwed
2006-02-16, 15:32
Och sen bruka det vara en rätt så bra storlek wras tävling i Vatttlång slutet på Juli.

Det finns mer Quarter än du tro...

Fridolin84
2006-02-16, 16:22
Ja, Vattlångstävlingen 2005 gick inte av för hackor. Inte för att vara här i alla fall. Jättebra och trevliga medtävlanden. Tyvärr så fick jag halt häst då, så jag deltog bara i en gren innan det upptäcktes.
Vilka var det som var där? Vi kanske har setts men inte vet vilka ni är.
Men visst vore det väl kul om vi kunde träffas i Sundsvall - vi som nu väljer att åka dit.
Och ja, nog börjar det bli en hel del Quartrar och Paintar här uppe också nu. Per person är det inte alls säkert att det är färre här än där.

Vad tävlar ni i om ni kommer till Sundsvall?

Mvh

elinsjobergh
2006-02-16, 16:24
Och sen bruka det vara en rätt så bra storlek wras tävling i Vatttlång slutet på Juli.

Det finns mer Quarter än du tro...

Missförstå mig rätt nu...:crazy: Men jag tycker det är synd att Vattlång tävlingen är så stor då det "bara" är en D-tävling... Det är många ryttare som är med som är för tok för duktig för det!

Men tyvärr så verkar c-b tävlingar skrämma många, vad det nu kan bero på ... licenser, konkurrens m.m m.m. kanske????:confused:
Ja, jag har inget bra svar på det....

Ja, Quarter antal ökar här uppe oxå!!:banana:

CaliforniaSwed
2006-02-16, 16:52
Ja det är "bara" en D tävling men inte alla mönsterna är. Föreåret hade dem c grenar med. De vill inte har störe på pappret för det börja blir för dyrt med alla licenser och sen blir det FÖR serioust om det är högre nivå tror jag. Det är en enormt trevlig tävling. Jag har varit där alla 10 år och kommer åka dit varända år de har det. Jag bry mig icke om det stanna en D hela tiden. Det är alltid bra för tränning. Och att får träffa alla. :D

CaliforniaSwed
2006-02-16, 16:54
Min använder namn kanske ger dig en "clue".

Jag tror jag är den ända från california, sen bruka jag har en tält med kläder.

real_cowgirl
2006-02-17, 19:43
HC har legat på samma datum i tre år nu, så det är nog ganska uppenbart vilket som bestämdes först! :smirk:

okej, för jag vet att WINN skickade in till WRAS om att få ha tävling i sommras... och fick de beviljat... men visst är det synd att det hamnar sammtidigt som HC men vad jag ha hört så kommer det att komma ganska många. :)

real_cowgirl
2006-02-17, 19:45
Skrev fel...

real_cowgirl
2006-02-17, 19:48
[QUOTE=CaliforniaSwed]Och sen bruka det vara en rätt så bra storlek wras tävling i Vatttlång slutet på Juli.
[QUOTE]

Tyvärr så kommer det inte att bli någon tävling i Vattlång denna sommar :cry:

real_cowgirl
2006-02-17, 19:50

Vad jag vet än så länge så kommer det bara vara en Quartertävling, det kommer att ligga en wras-tävling den 22 april och sedan en i juni också tror jag...

CaliforniaSwed
2006-02-17, 21:35
aaahh men det är inte helt säkert än. Vi kan mobba de fortfarande.:banana:

kicki13
2006-02-18, 16:29
Hej, kommer de vara wras klasser också på tävlingen?.
Det kommer inte att vara WRAS klasser för dom har inte ansökt om några sådana.

QH´S
2006-02-19, 13:30
Ok,
nån som vet hur anläggningen är ? stallplatser.. framridning inomhus?.. övernattning.. osv. Har inte ridskolan hemsida?

kicki13
2006-02-19, 13:36
Här är en länk till klubben som ordnar tävlingen
http://www.winnwestern.se/

Fridolin84
2006-02-20, 11:30
Okej då vet jag vem du är.
Du hade jättefina kläder tycker jag.
Har du någon hemsida?
Mvh

Fridolin84
2006-02-20, 11:39
Hej!
Jo, det är en fin anläggning.
Det finns 2 stycken ridhus under samma tak samt en jättestor uteridbana.
Jag har ingen aning om tävlingen kommer hållas utomhus eller inne, men det spelar ingen roll om vädret är bra. Stallplatserna finns i fräsha stallar. Med både spiltor och boxar.
Hör av er till arrangören för mer info, så slipper jag säga fel.
I somras när det var tävling där så fick man sova över gratis om man hade med sig madrass och sovsäck o.s.v. Jag vet inte hur det blir nu när tävlingen har lite mer "klass". Antagligen så kostar det väl något.

Mvh/F

CaliforniaSwed
2006-02-20, 12:17
Nej igen hemsida, men jag ska jobba på det efter det lunga ner här lite i mars.

western rebel
2006-02-25, 20:36
Norrlands första Quartershow i Timrå är utsatt till 30/6 - 2/7. proppen ligger hos Monica Widh för att snart "släppas". Både tävlingen och framridningen kommer att vara inomhus. THFs anläggning är kalasfin och vi hoppas på en häftig westernhelg. Nästa år ska i tävlingen inte krocka med någon annan tävling, för självfallet blir det en succe som kommer att återkomma. Fram för mer stortävlingar, mer samarbete mellan westernklubbarna och framförallt mindre licenskrav och tvång. Varför måste allt kosta så himla mckt pengar och varför hoppar så många av WRAS, både klubbar och medlemmar?

Det finns ett info nr i WINN arrangerande klubb till Qshowen,
070 393 55 35

Bilgalningen
2006-02-28, 18:48
Hej!
Vill bara tala om att anledningen till att det blir tävling i Sundsvall samma helg som HC är för att det ska kunna ha NRHA- reiningen.

Samtidigt vill jag tala om för ER som tror att NRHA- reiningen BARA är öppen för Quartrar... FEL !!!!!!!!!!!
Det går lika bra att komma med en Nordis om Ni förstår vad jag menar... ALLA raser är välkomna!

Det kommer även att bli All Breeds- klasser!

Kommer tävlingen att "gå ihop" och det blir tävling även nästa år, så kikas det självfallet på ett annat datum!

Men på HC är det just mest kosse- klasser.
I sundsvall blir det "allt det andra"

Lite konukrrans på tävlingsekipage kommer det säkert tyvärr att bli.
Men det är sånt som händer ibland.
Man kan bara försöka göra det bästa av det hela!

Timrå Härstport Förening har en sådan superanläggning!
Den måste "upplevas" för att man ska förstå det!

Väl mött på tävlingsbanan i Sundsvall i sommar!

:bump:

Bilgalningen
2006-02-28, 18:50
Kika in på www.winnwestern.se/quartershow

Bilgalningen
2006-02-28, 18:52
Proppen är på G, den skall vara "ute" inom en vecka!

Solafekub
2006-02-28, 19:20
Lite konukrrans på tävlingsekipage kommer det säkert tyvärr att bli.
Men det är sånt som händer ibland.
Man kan bara försöka göra det bästa av det hela!

Men det är väl onödigt att se till att det krockar? ;) Jag tycker att man borde (av ren artighet och av hänsyn till tävlande, sponsorer, publik etc) se till att större arrangemang INTE krockar! Man kan ju i alla fall ha det som målsättning tycker jag...

Bilgalningen
2006-03-01, 19:16
Självfallet så e de på tok at det krockar.
Men vi måste hyra anälggningen när den är tom på deras egna hästar, vi hade funderingar på helgen före midsommar, men då kunde vi ej ha NRHA- reiningen, Och detta datum vi har nu är sista helgen vi har möjlighet att hyta anläggningen för sommaren.

Jag är med i arrangörsstaben, jag jag tycker också att det är himla tokigt att det inföll samtidigt. Vi förlorar ju på det, både vi och HC.

Men nästa år (om det blir...) så planerar vi självfallet in en helg där det EJ krockar !!!

sasucatu
2006-03-02, 12:34
Jag viiiiiill!

Hm.. blir 70 mil enkel eftersom jag har hästen "hemma" på sommaren, men är det värt det? Ska på bökeberg, o hade velat åka på en till stor tävling i år! Hur tror ni som vet att denna tävling blir? Värt 70 mil enkel?

har en korsning, så det blir ju allbreeds klasser i såna fall...
Det här med Nrha klasser, hur funkar det? Tänkte på reiningen som beskrevs ovan...är som inte så insatt. licenser? medlemsskap?

:)

LindaSjöblom
2006-03-02, 12:54
Kan någon reda ut begreppen för mig vad det gäller denna QH-show.
Det står att det inte kommer att vara några WRAS klasser på denna tävling, vad betyder det?? Är det All Breeds klasserna eller?? Sen undrar jag som har en beduinmoppe (arab:rofl: ) Måste jag betala in m.avg till något annan förbund. Måste jag ha en speciell licens eller hur funkar det. Sen undrar jag vad det är för nivå på den här tävlingen. WRAS har ju A B C D indelning. Vad räknas den här som?? Så man vet om det ens är lönt att börja fundera på att ev. anmäla sig. Har ju inte sett någon propp än. Men jag tycker det är SUPER att denna tävling arrangeras på våra breddgrader. Lyfter på hatten till samtliga inblandade och önskar dom lycka till med planeringen.

LindaSjöblom

JHANA
2006-03-02, 14:53
Jag viiiiiill!

Hm.. blir 70 mil enkel eftersom jag har hästen "hemma" på sommaren, men är det värt det? Ska på bökeberg, o hade velat åka på en till stor tävling i år! Hur tror ni som vet att denna tävling blir? Värt 70 mil enkel?

har en korsning, så det blir ju allbreeds klasser i såna fall...
Det här med Nrha klasser, hur funkar det? Tänkte på reiningen som beskrevs ovan...är som inte så insatt. licenser? medlemsskap?

:)
För deltagande i SRHA/NRHA klasser krävs medlemsskap och licens utom ibland i sk "green as grass" klasser.

Om du inte är professionell tränare (=tar betalt för att träna folk och/eller hästar) och bara tävlar häst som ägs av dig själv eller nära anhörig så kan du fylla i en non-pro declaration, vilket gör att du får tävla i non-pro klasser.

Kan ju vara skönt att slippa möta Rick och grabbarna....

Rekommenderar varmt www.srha.nu
Tror det är den bäst och mest uppdaterade western-hemsidan i Sverige!:banana: :banana:

monke
2006-03-04, 23:17
En liten förklaring till SRHA/NRHA klasser:d :
Swedish Reining Horse Assn är den svenska dotterföreningen till National Reining Horse Assn från USA.
SRHA har egna klasser där de flesta startar, det finns klasser för de flesta nivåer, Open, Non Pro, ungdom och nybörjare tex.:idea:

Oftast är det så att man sedan vill utöka antalet klasser och nivåer och då går man över till NRHA klasser. Här sparas alla resultat i hela ens egen och hästens livstid och kan användas som meriter på ett helt annat sätt än tex SRHA meriter.:angel:

Fördelen med SRHA/NRHA är att man vinner reda pengar och inte poäng, betydligt lättare att använda när man skall köpa mjölk.:angel:

Båda föreningarna är öppna för alla raser och alla nivåer, jag skulle rekommendera att kontakta www.srha.nu för att få reda på mer om hur man tävlar hos dom och NRHA.

Jhana har helt klart för sig när det gäller medlemskap osv.:bow:

Monke:)

monke
2006-03-04, 23:28
Det är klart att det är lönt att anmäla sig, är du galen:crazy: ;)
Precis som Bökeberg tävlingen tillsammans med många andra tävlingar i vårt avlånga land så arrangeras dom utan att blanda in WRAS. Vem som helst kan anordna tävlingar öppna för alla raser.:idea:
På Timrå tävlingen kommer det att finnas flera Cup klasser öppna för alla, sedan finns det också All Breeds klasser , öppna för alla. Jag tror inte att man behöver vara medlem någonstans för att tävla i någon av dom:banana: :bow: :bow:
Så om du tävlar Pleasure, Trail, Horsemanship tex så är det fullt utbud oavsett hästras:banana: . Och likaså om du tävlar reining givetvis.:banana:

jag skulle vilja passa på att säga att krocken med HC är inte speciellt stor eftersom det är två helt olika tävlingar, där HC är helt fokuserad kring kosseklasser och har lite andra klasser medan Timrå är fokuserad på Reining, All Around och Quarter vilket betyder att man inte riktar sig till samma ryttare.
Dessutom ligger dom nästan i vars en ände av landet, bor du i skåne så kanske du kör upp till HC även om det endast är ett fåtal klasser men du kör inte till Timrå även om du skulle ha helgen späckad med klasser, eller?

CaliforniaSwed
2006-03-29, 16:08
[QUOTE=CaliforniaSwed]Och sen bruka det vara en rätt så bra storlek wras tävling i Vatttlång slutet på Juli.
[QUOTE]

Tyvärr så kommer det inte att bli någon tävling i Vattlång denna sommar :cry:

Har prata med de idag, och det kommer blir tävling igen i år! :banana: :bump: :banana:

Det blir privata som ta hand om det i år men jag vet att det blir lycka rolig som vanlig.

Piraja
2006-03-29, 19:23
Här är en länk till klubben som ordnar tävlingen
http://www.winnwestern.se/
Min gamla "hemklubb"...*saknar*:(

Piraja
2006-03-29, 19:24
[QUOTE=real_cowgirl][QUOTE=CaliforniaSwed]Och sen bruka det vara en rätt så bra storlek wras tävling i Vatttlång slutet på Juli.

Har prata med de idag, och det kommer blir tävling igen i år! :banana: :bump: :banana:

Det blir privata som ta hand om det i år men jag vet att det blir lycka rolig som vanlig.
PM:a datum är du snäll;)...Kanske jag kan komma upp och vara funktionär igen:idea: ...missade ju förra året (10 års jubileet)

Fridolin84
2006-03-30, 09:25
Är det förresten någon som har sett en propp till AQHA-tävlingen än?

LindaSjöblom
2006-03-30, 11:51
Hej!

Proppen är nu släppt:banana: !! Gå in på denna adress för att läsa
mera.

www.midsummerquartershow.se

MVH
Linda

real_cowgirl
2006-03-30, 17:20
Men de står i proppen att på All Breeds klasserna att Bettregler gäller enligt AQHA regelbok. Men hur kan man få reda på vad det är för regler om man inte har den regelboken då? är det någon som vet dessa regler?

JHANA
2006-03-30, 21:31
WRAS regelbok bygger på SQHA´s, så det är i princip samma vad jag har förstått. Stångbett på hästar 6 år och äldre osv...

real_cowgirl
2006-04-01, 16:40
men i WRAS regelbok så får man ju rida alla hästar på tränsbett på D- och C-tävlingar, men hästar 6 år och äldre på stång om det är B- och A- tävlingar, så vad ligger denna tävling på för nivå....

JHANA
2006-04-01, 17:28
Enligt AQHA´s regelbok är det stång som gäller från 6 år och uppåt, det där med ABCD-indelning är ett svenskt (WRAS) påfund.

Däremot tror jag att du kan använda WRAS regelbok för att tex kolla hur ett godkänt bett ska se ut.

Annars finns AQHA´s regelbok online::idea:
http://www.aqha.com/association/registration/handbook.html

real_cowgirl
2006-04-01, 18:33
jo, jag har sett de, men jag hittar inte vart det står om bett, är lite dålig på engelska då... :/ men eftersom det inte krävs någon licens eller nåt på denna tävling tänkte jag att det kanske är frivilligt det där med stång om man ska tävla i All breeds klasserna...

JHANA
2006-04-01, 18:36
Då brukar det stå "valfri betsling", som det tex gjorde i April-show proppen.

real_cowgirl
2006-04-01, 23:27
okej, så då gäller alltså stång på hästar 6 år och äldre...?

JHANA
2006-04-02, 09:31
Skulle tro det.
Men ring/maila och fråga om du vill vara helt säker.

real_cowgirl
2006-04-02, 15:54
yepp, de kan jag ju också göra...

monke
2006-04-02, 16:20
Med 10.000 kr i prispengar i cup klasserna som ju är All breeds klasser och andra fina priser i de övriga All Breed klasserna, är tanken att, även om det inte är en godkänd WRAS tävling så skall svårighetsgraden definitivt vara svårare än D-tävling.;)

Därför har man valt att ha stångbett och enhandsfattning på hästar 6 år och äldre.:idea:

Vad gäller godkända bett så är det som den alltid lika kloka Jhana säger som WRAS regelbok eftersom dom använder AQHAs som mall.
Men en liten korrigering Jhana, "WRAS regelbok bygger på SQHA´s, så det är i princip samma vad jag har förstått. Stångbett på hästar 6 år och äldre osv..." skriver du men:
SQHA har ingen egen regelbok dom har heller inga egna klasser (bortsett från SQHF futurityt och lead line) allt är AQHA klasser och därmed efter AQHAs regelbok.;)

real_cowgirl
2006-04-02, 20:03
okej, vad bra att jag vet nu vad som gäller, men dock kommer jag nog inte kunna vara med och tävla har jag sett... men ska i alla fall dit och titta på alla tre dagarna... :)

JHANA
2006-04-02, 21:56
Men en liten korrigering Jhana, "WRAS regelbok bygger på SQHA´s, så det är i princip samma vad jag har förstått. Stångbett på hästar 6 år och äldre osv..." skriver du men:
SQHA har ingen egen regelbok dom har heller inga egna klasser (bortsett från SQHF futurityt och lead line) allt är AQHA klasser och därmed efter AQHAs regelbok.;)

:o
Ooops! Fingret slant nog på tangentbordet. :rofl: :rofl:

sasucatu
2006-04-03, 09:22
*kl*

Varför är det bara tre ynka allbreedsklasser? o ingen reining :cry: :cry: :cry: :mad: :cry:

JHANA
2006-04-03, 09:47
Gå med i SRHA då!:banana:
Öppet för alla raser:bow: , inga överpriser på licenserna:bow: och flera reiningklasser att rida:bow: !

sasucatu
2006-04-03, 10:32
Hur gör man det o vad innebär det?

JHANA
2006-04-03, 12:32
Helt enkelt en svensk dotterförening till NRHA (National Reining Horse Association), dom har klasser bla på Bokeberg och norrlandstävlilngen.

All info finns på www.srha.nu och behöver du hjälp är det bara att maila dom, snabba och trevliga svar.

Och man behöver inte ha nån speciell ras då det är en renodlad reiningförening, alla är välkomna.

real_cowgirl
2006-04-03, 15:57
vad jag läste på proppen så kunde man lösa medlemsskap i AQHA, NRHA, SRHA och WINN i sekitariatet....

monke
2006-04-04, 15:55
Först och främst vill jag korrigera dig, det är 6 all breeds klasser faktiskt!!
Både All Breeds och Cup klasserna, vilket innebär att du har på en annan ras än quarter i de fall du vill rida All Around klasserna har in alles 6 stycken klasser fördelade över helgen.:idea:

Man har valt att inte ha reining i All Breeds också eftersom det är så mycket reining i alla fall. Alla SRHA klasser liksom alla NRHA klasser är reining.
Och precis som Jhana säger så är SRHA och NRHA öppet för alla raser, även om det innebär att du måste gå med i den ena eller andra föreningen eller båda om det är reining du vill rida.:idea:

monke
2006-04-04, 15:58
Ja du kan lösa medlemskap i de olika föreningarna, men du kan inte lösa NRHA hästlicens på plats om du har tänkt att tävla under helgen, det måste vara gjort innan.
Däremot SRHA hästlicens, om du har med dig en kopia på hästens registreringsbevis med dig.

sasucatu
2006-04-04, 17:36
Jo, jag uttryckte mig slarvigr, det är väl 6 klasser, men bara 3 grenar. Eller har jag vimsat bort mig där med? Såg iaf att det var trail, wh o plesaure = det tristaste jag vet.

Men, det där med att lösa licens o så inom SRHA ska kollas upp!:)

monke
2006-04-06, 04:39
Vilka klasser brukar du tävla i?
I de flesta fall inom All Breeds är det ju antingen Trail/Pleasure/Horsemanship eller Reining?
Givetvis finns det kosseklasser, timed events också men dom brukar ju inte avhållas i dessa sammanhang i alla fall.
Eller kanske Western Riding?

sasucatu
2006-04-06, 12:38
Jag har inte specialiserat mig eftersom vi inte tävlar så ofta, men det jag tycker är allra roligast är reining o westernridning, precis de 2 klasser som inte fanns :crazy: Ställer upp i en massa annat också, men om inte nån av de 2 klasserna finns så åker jag inte. De är huvudklasserna o de andra ställer jag upp i på kul. fast allt är ju på kul, men ni kanske fattar vad jag menar. Det jag TRÄNAR är WR o reining.

monke
2006-04-06, 19:09
Men nu har du ju upptäckt att reiningklasserna finns och dom finns i en sådan mängd att du kommer att få problem att välja vilken du skall starta;)

Bubbaz
2006-04-07, 11:55
Min tränare och hästens ägare, har hästen på foder, har tillsammans bestämt att jag ska vara med i sundsvall! :eek: det blir troligen bara i halter för att jag ska ta mig till att börja tävla henne.... Blir det ingen tävling för oss trots allt, typ att jag ballar ur, så ska vi då ner och titta på tävlingarna. Inte direkt ofta det är en så stor tävling norr om Gävle..
Tävling eller ej nu e det dags för hårdträning för både häst och ryttare!

real_cowgirl
2006-07-02, 20:12
Nu har Midsummer Quarter Show i Timrå varit... :banana: Jag var där med min "galna" häst, men var med utom tävlan, blev bara bedömd, eftersom jag inte red på stång... Men de var skoj i alla fall... Hästen gick kanonbra på uppvärminingen både utomhus och inne i ridhuset, men ville tyvärr inte vara inne själv på tävlingsbanan med en stor publik, så vi tog och skrittade hela trailbanan på Cup-klassen, men det blev lite bättre på All Breed-klassen :)

Men de roligaste med hela showen var ju att titta på alla kända och duktiga reiningryttare och reininghästar :love: Det var bara synd att det inte gick så bra att knäppa kort inne i ridhuset.. :cry: men lite film och några kort fick man ju i alla fall... :bump:

Piraja
2006-07-02, 20:49
Gå med i SRHA då!:banana:
Öppet för alla raser:bow: , inga överpriser på licenserna:bow: och flera reiningklasser att rida:bow: !
Det ska jag göra:D

Piraja
2006-07-02, 20:50
Dottern skickade bilder på löpande band via mobilen:eek: ...såg ju inte direkt vad som skedde där på arenan...men lite kul var det att hon ville göra morsan avundsjuk som jobbat hela helgen...:smirk: ...gullungen där:cool:

real_cowgirl
2006-07-02, 23:37
hehe, okej :)... tävlade din dotter eller var hon bara där och tittade?

Lenita
2006-07-03, 09:46
Du vet möjligtvis inte hur det i för Styrbjörn och Mona????:D

/Carina :eek:

Piraja
2006-07-03, 12:11
hehe, okej :)... tävlade din dotter eller var hon bara där och tittade?
Hon var där och tittade men insåg att hon skulle kunnat vara med...så hon är snart med på tävlingsarenorna med sin varmblodstravardam (aldrig körd, bara riden);)

sasucatu
2006-07-03, 13:40
Lånar

Ngn som vet var man kan läsa resultatlistorna efter tävlingen? Blev det en stor tävling? :)

real_cowgirl
2006-07-03, 13:50
Du vet möjligtvis inte hur det i för Styrbjörn och Mona????:D

Hur det gick för dom? eller vad menade du? :confused:

real_cowgirl
2006-07-03, 13:52
Lånar

Ngn som vet var man kan läsa resultatlistorna efter tävlingen? Blev det en stor tävling? :)

Jag har inte en aning om vart och när resultaten kommer ut... men ska hålla utkik! Det blev väll en ganska stor tävling, men den kunde ha blivit större (och bättre, det var inte så jätte väl planerat... )

real_cowgirl
2006-07-03, 13:53
Hon var där och tittade men insåg att hon skulle kunnat vara med...så hon är snart med på tävlingsarenorna med sin varmblodstravardam (aldrig körd, bara riden);)

Okej, vad skoj!
jag tror jag var den enda där och tävlade med ett varmblod...

Fridolin84
2006-07-03, 14:57
Jag håller med om att det kunde ha blivit större, men samtidigt ska man kanske inte satsa på för stort när det är första gången man anordnar en så pass stor tävling. Det måste ju ändå gå runt ekonomiskt om det ska kunna bli fler gånger. Och det hoppas jag att det blir... Sedan tycker jag att det var lite tråkigt att det inte var några fler allbreedsklasser, för det hade säkert gjort att många fler hade kunnat deltaga och antagligen dragit mer publik också.
Men det var inte speciellt mycket mer folk i publiken på Bökeberg Challenge heller. Och ryttarna nu i helgen var jättenöjda både med arrangemanget och anläggningen vad jag har hört.
Synd bara att det var sådant strul med prisutdelningen. Men det blir säkert bättre nästa gång. Och jag hade även väntat mig bättre rosetter, men man kan ju inte få allt här i världen.
Jag hade i alla fall jätteroligt hela helgen och hästen skötte sig bättre än vad jag hade kunnat förväntat mig.
Hur gick det för dig då? Och nu har jag svårt att veta vem du är... Vad var du med i för klasser? Och hur ser din häst ut?

real_cowgirl
2006-07-03, 15:44
Jo, precis, och att lägga banden som spalade på fredag i stället på lördag var också en liten miss...
Du vet nog vilken jag är, för jag kom nyss på vilkan du är ;) jag vara bara med på fredagen, utom tävlan, på mitt vbl, Coachmans Pride i trailklassera, visserligen så gick de inge bra heller, eftersom min häst inte verkade gilla vara inne på tävlingsbanan helt själv med en stor maffig publik med blixtrar... :p så första trailklassen, cupen, skrittade jag runt hela banan och andra klassen, All Breed, gick de lite bättre, men tog aldrig galoppbommarna från början för dom tyckte han också var lite knepiga, men man måste ju in och tävla för att man ska få lite tävlingsrutein... :) Men på uppvärmningen känndes han jättebra och lugn, så de var ju helt okej... men resten av helgen var jag med syrran, Gabriella och Frida Åsander, som jag vet att du känner ;)
Jodå, din häst såg ju jättebra ut... :) så de var ju jättekul!

Lenita
2006-07-03, 23:21
Hur det gick för dom? eller vad menade du? :confused:

Ehm...:o Just det, knasigt tangentbord på jobbet och slarvig människa som inte kollar att tangentbordet sköter sitt jobb....:angel:

Fridolin84
2006-07-04, 14:10
OK! Nu gick det upp ett stort ljus! :idea: Vet precis vem du är nu, men jag är rädd att jag missade dina ritter...
Är väldigt nöjd med min häst, men när man åker från tävlingar vet man precis vad man ska träna på. Så det är det jag ska göra nu fram till nästa tävling... Blir nog Norrlandsmästerskapen eller Vattlångstävlingen. Ska du på någon av dem?

Ha det så bra!

real_cowgirl
2006-07-04, 15:34
jodå, Styrbjörn tror jag inte tävlade någonting, utan visade bara med Pablo lite cutting på lördagen, men för mona gick det väldigt bra, tog hem bra många segrar :)

real_cowgirl
2006-07-04, 15:35
okej, men de var nog inte så mycket som du missade... ;) Men på norrlandsmästerskapen ska både jag och syrran upp och tävla så de ska bli skoj! Men det är inte 100 % säkert än att vi ska till vattlång, men jag hoppas på de i alla fall..!

elinsjobergh
2006-07-04, 19:16
Ehm...:o Just det, knasigt tangentbord på jobbet och slarvig människa som inte kollar att tangentbordet sköter sitt jobb....:angel:

Hejsan!
På www.srha.nu står det litegrann om tävlingen!

Lenita
2006-07-04, 21:41
Hejsan!
På www.srha.nu står det litegrann om tävlingen!

JIHAAAA!!!!....:banana: :bump: :bump: :banana:
Jäklar vad bra det gick för Mona.....:banana: :)
Nu måste baske mig kärringen ta sig med hingsten också....:devil:

Fridolin84
2006-07-11, 16:27
Lycka till på Norrlandsmästerskapen!
Jag kommer inte dit i år tyvärr. :cry:
Men hoppas att ni kommer till Vattlång. Det blir nog lika roligt som vanligt! :bump: :banana:
Ha det!

CaliforniaSwed
2006-07-12, 14:05
Vad hade du för hästen igen, och vilken gren red du i? Real Cowgirl vet jag men du har jag svårt för att vet vem du är.

Jag tyckte det var en lagom stort tävling att blötta sina föter i. Och alla som var inblandad gjode ett jätte bra jobb. Jo det var ett par miss, Men för första "Stor" tävling var det jätte bra. Jag hade jätte kul att titta på alla.

Piraja
2006-07-12, 15:02
Var du där och tittade, red du eller var du där och jobbade?...

CaliforniaSwed
2006-07-12, 15:26
Jo jag var där. Jag jobbade och hade bästa plats i hela huset fick ser allt och alla. :D

Piraja
2006-07-12, 15:57
Jo jag var där. Jag jobbade och hade bästa plats i hela huset fick ser allt och alla. :D
:eek: ...Nästa gång det är nåt sånt stort kan du väl fråga mig också om jag vill jobba;)... och då gäääärna i närheten av arenan:D... Speaker, kanske;)

CaliforniaSwed
2006-07-12, 19:44
Ja det är alltid ett behov för hjälp på en sån tävling. Jag hoppas att de vill göra det igen, att har ett stort tävling i norrland. Ska du till vattlång? Det här känns som det kommer blir den första år jag missa det.

real_cowgirl
2006-07-12, 21:23
jo, vi ska till vattlång! självklart kommer det att bli skoj som vanligt ;) synd att det inte var så många klasser på söndagen bara...

Piraja
2006-07-12, 21:43
Ja det är alltid ett behov för hjälp på en sån tävling. Jag hoppas att de vill göra det igen, att har ett stort tävling i norrland. Ska du till vattlång? Det här känns som det kommer blir den första år jag missa det.
Jag tror jag jobbar den helgen (som vanligt, suuuck!!! ) Men, jag går snart in på var tredje helgschema så då finns det mer hopp:D