Visa fullständig version : Hjälp med vändning i trav i löslonering

Nikki o Fabian
2006-02-14, 11:48
Hej!

Jag brukar löslongera min häst, jag bygger då en volt inne på ridbanan med hjälp av hinder stöd o tråd runt det så det bildar ett voltspår. Jag håller på att lära min häst att vända för kropp språket, alltså jag ser till att komma lite framför honom o fösa med min axel samtidigt som jag börjar gå i hans motsatta riktning, då vänder han jätte snällt. I skritt när jag vänder honom på det viset så gör han som en liten volt tillbaka o går ut i nya varvet, men i traven så stannar han, snurrar så hans rumpa kommer in i mitten o huvudet mot tråden, kommer ut i nya varvet i skritt några steg o börjar sen trava på nytt.

Har någon nått bra tips på hur jag ska lära honom o vända som i skritten?

special_A
2006-02-20, 16:47
hej!

när du ska vända hästen, gör du likadant som i alla gångarter när du ska byta varv,du går mot hästens huvud och yttersida/staket sen måste du ju följa efter bakdelen tills han är ute i det nya varvet, sen återgår du till mitten....

Weed
2006-02-20, 16:58
Du menar alltså att du vill att din häst ska göra typ som en volt tillbaka, med nosen in mot dig och inte utåt?
Tränar man i rund corrall ska hästen vända med nosen utåt.

Athina
2006-02-20, 17:19
*** R A D E R A D ***

Athina
2006-02-20, 17:22
:D Tänkte precis säga samma sak.

när jag arbetar i corallen, visserligen är hästen väldigt van med detta nu och är otroligt allert.. Men iaf.

Går hästen i vänster varv, då sträcker jag ut min vänstra arm mot spåret framför honom och tar ett steg utanför min lilla plats in framför honom i hans synfällt... och då vänder han på bakdelen utåt precis som jag vill ha det...

Här har super artistiska jag varit i farten och ritat värsta snygga beskrivningen... observera cowboy looken på mig i mitten...:rofl:

http://i28.photobucket.com/albums/c208/Dumnissen/namnls.jpg

Athina
2006-03-01, 10:55
Beundrar fortfarande mitt konstverk...:rofl:

JHANA
2006-03-01, 11:11
:D Tänkte precis säga samma sak.

när jag arbetar i corallen, visserligen är hästen väldigt van med detta nu och är otroligt allert.. Men iaf.

Går hästen i vänster varv, då sträcker jag ut min vänstra arm mot spåret framför honom och tar ett steg utanför min lilla plats in framför honom i hans synfällt... och då vänder han på bakdelen utåt precis som jag vill ha det...

Här har super artistiska jag varit i farten och ritat värsta snygga beskrivningen... observera cowboy looken på mig i mitten...:rofl:

http://i28.photobucket.com/albums/c208/Dumnissen/namnls.jpg
Jag tycker att du borde trycka upp teckningen på t-shirts och sälja för dyra pengar, precis som vissa kända ryttare (typ Kyra och co) gör med sina faviritcitat! Nu snackar vi affärsidé!:D

Athina
2006-03-01, 12:01
:rofl: :rofl: :rofl:

Fan vilken bra idé!:idea:

;)