Jag rider min häst några gånger i veckan , nu de senaste två veckorna har det inte blivit allt för mkt då hon varit halt ! men ska väl börja imorgon igen !
jag är en väldans lat tjej , jag orkar aldrig träna eller ens gå ut & gå ..
Det enda jag tycker är kul är att rida så hur tränar jag mig själv på bästa sätt när jag rider ?
jag VILL gå ner i vikt btw ..
( Hur länge kan man gallopera utan att tröta ut hästen totalt ? )
Jag har lite samma problem, men det finns inte så mycket att göra annat än att träna. Du kan ju rida extra mycket sen när din pålle är igångsatt igen, lättridning tar ju ganska mycket på kondisen och benmusklerna. Benen tränar man ju också genom att stå i lättsits.
Jag försöker träna lite lätt styrketräning med min egen kroppsvikt, mage, rygg och ben. Armarna tränar man ju när man mockar ;)
Starka rygg- och magmuskler är ju viktigt för en bra sits och att kunna sitta tungt i sadeln på t.ex en het häst, ben för ett orka stå i lättsits. Tränar man avsuttet så blir det ju lättare uppsuttet.
Hur länge man kan galoppera hästen utan att den blir helt utpumpad beror ju på vilken kondition hästen är i.
okej , jag tycker nästan gallopera är jobbigare än att rida lätt ?! men jag vet inte , båda delarna är jobbigt med kondisen jag har :$
jaa mocka tar på krafterna :P
okej :P
men är du säker på att du verkligen behöver gå ner i vikt ?
Jag kör träning med både mig och hästen. Jag tömkör ute i skogen en dag i veckan. Det räcker med skritt för att jag ska få upp flåset, jag är rätt kort och min häst stor med stort steg.
Jag tar med mig hästen på en rask promenad eller jogging runda. Gör den tråkiga biten betydligt roligare. Gör även som Pauling och tömkör men behöver lite bättre kondis för lite längre sträckor trav på rakt spår ;) .
Vem har sagt någonting om trav?:angel:
sannaaah
2006-02-16, 22:32
Brukar klättra med hästen ibland..alltså jag går bredvid, för att hästen ska kunna jobba med ryggen utan tyngd på och för att förbättra min kondition.. shit vad jobbigt det är..iaf i våra backar som är branta! Rida lätt utan stigbyglar är också jääkligt jobbigt efter ett tag i rygg,mage och lår :)
Hej!
Jag känner igen lite av ditt problem..
Jag kommer i slutet av denna termin behöva hålla ett gympapass för hela klassen och jag är typ den lataste personen jag vet. Min lösning har helt enkelt blivit att jag och pållan ska ut och jogga tillsammans 1 dag/vecka och sen har jag köpt mej en balansboll att träna på, för det är iaf lite skoj träning... Och jag behöver inte gå ut ur huset för att träna på den...
Men träna bra när man rider är svårt.. Ja eller.. du tränar ju litegran men ska det verkligen göra nytta är jag rädd att annan träning ger bättre resultat../ Lata Lavinia, som inte ser fram emot gympapasset...
Rida lätt utan stigbyglar är också jääkligt jobbigt efter ett tag i rygg,mage och lår
Nää det har jag inte märkt :rofl: . Stoet jag rider är så pass rund efter lång vila att ingen av stallets sadlar passar så jag rider med ridgjord.