Visa fullständig version : Träning för ryttaren!

China
2005-12-07, 19:35
Jag har precis börjat lyssna på cd-boken "Ryttarens grund i mental träning" av Horseinmind. Jag har som sagt inte kommit så långt i programmet ännu, men tycker att det verkar intressant och bra.

Jag undrar nu om det är någon här som har prövat/använder sig av mental träning för att förbättra sin ridning. Vad är era era erfarenheter kring detta tema? Märker ni någon skillnad?
Finns det andra cd-böcker/böcker som ni kan rekomendera?

//C

Eeiram
2005-12-08, 12:17
Hej!

Jag har börjat fundera på det här med motion och kondition. Jag har en häst som jag motionerar (rider/kör) varje dag. Dessutom tillkommer ju all skötsel till hästen (mockning, bära vatten, kort sagt - den dagliga skötseln av och till hästen varje dag). Nu harj ag börjat fundera på det här med kaloriförbränning då man arbetar hos hästen, samt rider. Hur många kalorier förbrukar man egentligen, på ett ungefär? Jag har inte funnit några värden av det på internet, trots en hel del sök. Det vore intressant att veta... :)

Jag brukar ta en promenad varje dag, men nu har jag funderat på att motionera mer - men vilken typ av motion är effektiv för att förbränna fett (mest låren och magen, samt överarmarna?) Jag vet inte om jag kan kalla mig "tjock", jag väger 68 kg och är 1,72 cm lång, men jag har en del extra kilon som jag skulle vilja bli av med (speciellt såhär innan jul :crazy: :smirk: ).

Har ni några tips på motion som "ger något?
Någon som vet hur pass mycket mer effektiv stavgång är jämfört med vanlig promenad?

Vore kul med svar!

Mvh Marie

Chili
2005-12-08, 17:18
Surfa in på http://www.iform.se, det är en jättebra hälso/motionstidning och på hemsidan hittar du en massa olika tester. Klicka till vänster på sidan på Fler tester... Välj sen, där finns jättemånga!

Om du vill gå ner i vikt är just promenader och annat "segt" arbete jättebra. Satsa mycket på uppvärmning, gärna innan du rider! Många ryttare struntar också i att strecha, men du blir mycket smidigare av det och strechar man tillräckligt länge förbränner det också fett.

Tänk på om du ska börja med stavgång att gå rätt, annars ger det inget speciellt. man kan göra det nästan hur jobbigt som helst, vet ishockeyspelare som använder det mellan träningarna.

Ett tag när jag dansade 2h en gång i veckan så strechade vi ca 30 min före och 30 min efter att vi dansade. Strechen innan var som en liten dans som gick igenom hela kroppen. Jag har aldrig varit så smal och vältränad i hela mitt liv :)

Eeiram
2005-12-08, 18:17
Vad sporrad och sugen jag blir att börja träna. Jag tycker ordet "träna" låter jobbigt, men träning i borm av promenader osv. ger väl alltid något? Jag vill börja jogga lite smått, men jag vet inte vad jag skall lägga för mål. hur ofta och hur länge?

Nu skall jag träna på situps. :)

Tack för Iform"-tipset! :bow:

lizan
2005-12-08, 18:55
jag har inte provat någon, men har funderat på det då mental träning är något jag verkligen behöver! :crazy:

så jag är nyfiken på vad folk tycker om det hela! :bow:

Eqetan
2005-12-08, 22:13
mitt bästa träningstips är att träna framför TV:n :banana: skitkul!
man kan göra situps, armhävningar, utfall, upphopp, rygglyft, träna med hantlar, "spinna" på träningcykel...

Personligen är jag välldigt lat, men tillochmed jag lyckas med det:smirk:

Daniela
2005-12-08, 22:24
För ett par år sen började jag ut och gå, i rask takt. Gubben var med och vi gick ca 5 km 4 ggr i veckan. Det gav resultat!

Blev mycket piggare, gick ner i vikt... Blev riktigt smal..

Tyvärr blev jag sjuk och kunde inte fortsätta så har nu tappat kondis osv.

Ska absolut börja igen, eftersom jag nu är frisk, dock dålig kondis.

Det är i alla fall nåt jag tycker funkar kanon.

Nu behöver väl inte du tänka på vikten direkt, men för välbefinnandet och kondisen är det väldigt effektivt, gratis dessutom. :)

Har man väl börjat så blir det som ett behov...

Bubbaz
2005-12-09, 08:49
Det är viktigt att man förstår att man kan inte punkförbränna fett genom träning, eller några andra medel heller (då e det fettsugning som gäller ;) ). "Fett-lagringen" skiljer sig från person till person detsamma gäller förbränningen...

Kan, som så många andra skrivit, rekommendera långa raska promenader till att börja med några gånger i veckan för att förbränna fettet sen för att bygga kondis e det bara att så småningom börja jogga lätt, du ska se vad promenaderna gör för din kondis till att börja med joggingen blir bara en bonus :D .

Vill du "bygga" om kroppen då är det styrketräning som gäller... många gånger tycker jag det räcker med att jobba lite i stallet, bära hö, vatten etc :p Har aldrig haft sådana muskler , hade rent rutor på magen, som det året jag jobbade på en ridanläggning/ridskola :D

Lycka till och träna på! :banana:
//En som inte hinner träna som hon vill/bör..

China
2005-12-09, 18:02
Jag är också jättenyfiken på vad andra tycker om detta!

Jag har bara hunnit med grunden på programmet ännu, dvs muskulär avslappning. Tycker det har fungerat bra för att få bort spänningar i kroppen plus att det är skönt med en stunds avkoppling också!

//China

Oxxx
2005-12-09, 18:41
Jag håller på mycket med mental träning i skolan, dock inte mot ridningen, utan bara allmänt. Jag har märkt en stor skillnad, bla är jag inte lika stressad nu som jag var förut, kan kontrollera mej mycket bättre och har inte lika stora krav på mej som jag hade innan.
Däremot kan man inte förvänta sej att man blir mycket bätre efter bara 1 gång, utan det tar tid (har själv hållt på med det i 1½ år o har mycket kvar).

China
2005-12-09, 18:50
Roligt att höra att du märker stor skillnad. Jag skulle också kunna tänka mig att använda mental träning till annat än ridrelaterat.. tex för att motverka/förebygga stress mm. Men först så ska jag koncentrera mig på mental träning för ryttare.

Ja, mental träning fungerar nog som vilken annan träning som helst - man lär sig, utvecklas och kommer vidare genom upprepad träning.
//China

Chili
2005-12-09, 22:11
Du ska börja på en nivå som känns bra! Börja med att gå. När det inte känns så jobbigt att gå 3-4 dagar/vecka, ca. 3-4 km åt gången, då kan du börja fundera på att jogga! Tänk på att ta det lugnt i början bara. Kroppen behöver tid att vänja sig och det går inte på en handvändning att gå ner i vikt/få bättre kondition, utan det är tålamod som gäller!

Jag känner en kvinna i 35-40 års-åldern som började gå raska promenader några gånger i veckan, någon km per gång. Hon gick ner sjukt mycket i vikt, kindbenen i ansiktet blev synliga och hon blev hur smal som helst. Sen gäller det ju bara att hålla uppe det...

Minelli
2005-12-09, 22:58
Jag håller på att försöka ta tag i den mentala träningen när dte gäller mig själv. Måste få ordning på mig själv eftersom jag på träning kan rida perfekta banor i stort sett och hoppa rätt högt men på tävling så blir det bara halvbra... Min tränare har gett mig order om att ta tag i det här nu eftersom han vet hur bra jag kan rida.. :o

Har iaf börjat med att köpa boken "Bäst till Häst" och tittat lite i den och den verkar okej. Ska bara ta mig tid till att jobba med den.

China
2005-12-10, 15:13
Önskar dig lycka till! Lika bra att lyda tränarens order ;)
//China

Djurjouren
2005-12-10, 19:21
Jag har prövat Horse in mind och jag tycker att de är rent ut sagt skitdåliga för det ändamålet som de är tänkta att vara men absolut SUPERBRA om man har sömnproblem.
Jag och alla jag känner som testat somnar garanterat efter max 2 kapitel.

BlondieIII
2005-12-10, 23:09
Hej!
Jag skulle vilja veta hur Horse in Mind cd-skivorna är uppbyggda. Hur är programmet upplagt? Hur kopplar de ihop ridning med skivorna. Finns det några övningar på skivorna som kan göras till häst?
Mvh / Ida

Balkasch
2005-12-11, 19:50
Finns en fantastisk bok i mental träning som heter Bäst till Häst kommer ej på författaren men Helena Lundbäck är på omslaget !!
Lättläst & inspirerande !! :banana:

apocalypsen
2005-12-11, 20:32
Jag skulle vilja veta vart man får tag i skivorna:angel:

Apo

apocalypsen
2005-12-11, 20:33
Ställ bilen och cykla istället - mycket bra träning och så kommer man fram uppvärmd till stallet;)

Apo

Eeiram
2005-12-11, 21:03
Vad kul med tips! :bow:

Jajamen, jag cyklar på sommaren men såhär vintertid vågar jag inte :crazy: , då promenerar jag hellre.

Saken är den att jag promenerar så gott som varje dag, cirka en timme (ibland mindre, ibland mer). Så fort jag dock börjar jogga lite så blir jag trött väldigt tidigt, bara några minuter efter att jag satt igång. Jag trodde ju att jag hade en bra grundkondition, men jag blir väldigt fort trött när jag joggar. :smirk:

/Marie

ch791022
2005-12-12, 01:09
Kan även vara så att du spänner dig när du joggar så att du andas fel, försök koncentrera dig på hur du andas när du springer för det kan göra jätte skillnad på hur länge du orkar.

Vet själv hur lätt det är att man börjar spänna sig "för jag springer ju" och det är jobbigt, man andas liksom inte med hela lungorna utan andas med kort snabba andetag, när man man borde slappna av och andas med långa lugna andetag.

Joggingen ska ju inte bara vara jobbig utan när du har tränat klart ska kroppen vara avslappnad och trött inte bara trött för då blir det inte kul att träna i längden.

Mvh
Camilla

jaca
2005-12-12, 01:34
Jag har prövat Horse in mind och jag tycker att de är rent ut sagt skitdåliga för det ändamålet som de är tänkta att vara men absolut SUPERBRA om man har sömnproblem.

Attans; jag har två problem här i livet. Det ena är ridningen och det andra är sömnen. Om jag köper Horse in mind för sömnen vad ska jag då köpa för ridningen?

Funderade på att Horse in mind men , men ...fast:idea: kan den vara bra för oss som inte är så duktiga? DU kanske tyckte den var tråkig för att du "har hört allt förut"?

Djurjouren
2005-12-12, 11:50
Näää, jag har låtit en massa människor lyssna på dem, både hästintresserade på olika nivåer och helt hästointresserade och alla är ense, världens bästa sömnpiller!!!!!!
Jag använder skivan flera gånger i veckan som avslappning, så bortkastade pengar var det absolut inte.

jaca
2005-12-12, 16:09
Näää, jag har låtit en massa människor lyssna på dem, både hästintresserade på olika nivåer och helt hästointresserade och alla är ense, världens bästa sömnpiller!!!!!!
Jag använder skivan flera gånger i veckan som avslappning, så bortkastade pengar var det absolut inte.

Ok, vad synd då, det hade ju varit kul om det fungerat för ridningen. Skulle behöva ridavslappning direkt i öronen när jag rider. En sån där liten MP3 spelare o så avslappnande på...fast helst inte så man somnar förstås.....

asiaC
2005-12-12, 19:53
Hej! Jag gjorde mitt projektarbete i trean (Hippologigymnasiet, Flyinge) om Ridning och Mental träning. En del av arbetet var att testa programmen från HorseInMind. Är det någon som är riktigt intresserad så skulle jag nog kunna skicka en kopia på arbetet. Det är dels fakta om MT och ridning samt då utvärdering o analys av testet osv. Ganska mkt text (15 sidor?) men ganska intressant tycker jag iallafall!
Mvh Caisa

YellowGiraff
2005-12-13, 06:15
Jga kommer ev. köpa den och prova men jag vet inte om det hjälper så mycket eller så...

China
2005-12-13, 18:27
Jag har lånat mitt ex. just för att jag inte visste så mycket om det innan. Titta på ditt bibliotek om de har skivorna, vet att de finns på bibliotek här iaf (göteborg).

Jag tycker förövrigt som många andra, att skivan fungerar mkt bra som avslappning. Hur och om det sedan kan kopplas till ridningen återstår att se.

//China

piggis_83
2005-12-13, 22:21
RASKA promenader gärna i kuperad terräng (ett tips är att gå där du klättrar med hästen eller i en pulkabacke), simma, stavgång och cykla tkr jag är bra och enkla motionssätt.
Även ngn form av gruppträning på typ friskis&svettis, de har jättemånga olika klasser.
köp en pilatesboll (kostar ca 300 tror jag) och gör lite styrkeövningar för bålen, mage o rygg som är superbra för oss ryttare och stallarbetare! kan med fördel göras framför tv:n.

Det många gör fel är att de går ut alldeles för intensivt i början, då tröttnar de efter typ 2 veckor. Börja lugnt istället och öka efter hand. Börja med ett par raska promenader i veckan. Öka på med lite mer träning, typ enkla styrkeövningar hemma eller simning ex. Till slut kanske du gör ngt varje dag.

Xenox
2005-12-14, 00:45
När du börjar springa, lägg in det i dina promenader och spring från början bara några minuter.
Gå i rask takt tills du blir pigg och spring några minuter, gå, spring, gå osv.
Tänk på att inte jogga för fort, det är bättre att jogga på lite långsammare och orka springa mer, först när du orkar jogga hela slingan så kan du börja springa fortare. Om du nu inte tränar intervall ;)

Sping max 2ggr/vecka i början och fortsätt att enbart promenera de andra dagarna du är ute.

Lycka till

jaca
2005-12-14, 04:08
Hej! Jag gjorde mitt projektarbete i trean (Hippologigymnasiet, Flyinge) om Ridning och Mental träning. En del av arbetet var att testa programmen från HorseInMind. Är det någon som är riktigt intresserad så skulle jag nog kunna skicka en kopia på arbetet. Det är dels fakta om MT och ridning samt då utvärdering o analys av testet osv. Ganska mkt text (15 sidor?) men ganska intressant tycker jag iallafall!
Mvh Caisa

Har du inget sammandrag i huvudet? Var resultatet på det stora hela positivt eller negativt? Är trots allt lite sugen på att köpa HorseInMind steg ett och prova men det kostar ju lite mycket för att användas som sömnpiller....

Vicious
2005-12-14, 10:25
Åh, finns det mental träning för ryttare? DET måste jag prova :bump: Vart kan man hitta Horseinmind?

China
2005-12-14, 18:59
Åh, finns det mental träning för ryttare? DET måste jag prova :bump: Vart kan man hitta Horseinmind?

Hej!
Länk till hemsidan:
http://www.horseinmind.com/

//China

Degree
2005-12-14, 23:33
Hej!

Jag har börjat fundera på det här med motion och kondition. Jag har en häst som jag motionerar (rider/kör) varje dag. Dessutom tillkommer ju all skötsel till hästen (mockning, bära vatten, kort sagt - den dagliga skötseln av och till hästen varje dag). Nu harj ag börjat fundera på det här med kaloriförbränning då man arbetar hos hästen, samt rider. Hur många kalorier förbrukar man egentligen, på ett ungefär? Jag har inte funnit några värden av det på internet, trots en hel del sök. Det vore intressant att veta... :)

Jag brukar ta en promenad varje dag, men nu har jag funderat på att motionera mer - men vilken typ av motion är effektiv för att förbränna fett (mest låren och magen, samt överarmarna?) Jag vet inte om jag kan kalla mig "tjock", jag väger 68 kg och är 1,72 cm lång, men jag har en del extra kilon som jag skulle vilja bli av med (speciellt såhär innan jul :crazy: :smirk: ).

Har ni några tips på motion som "ger något?
Någon som vet hur pass mycket mer effektiv stavgång är jämfört med vanlig promenad?

Vore kul med svar!

Mvh Marie

Vill du bränna fett är faktiskt en rask promenad bättre än att springa. Vid en lägre puls bränner du fett, vid en högre puls börjar kroppen bränna kolhydrater. Givetvis bränner du fler kalorier genom att löpträna men att gå tar direkt på fettreserverna. Ta i när du promenerar, men inte mer än att du skulle kunna föra ett samtal med en eventuell "medpromenerare", om än ett något ansträngt samtal.

Lycka till :bump:

keramin
2005-12-15, 07:59
Ja, jag äger skivan och har tagit mig igenom hela kuren...
Jag kan inte se att det har hjälpt mig över huvud taget men det kan ju bero på att jag redan är en ganska tillbakalutad person :smirk: . Jag kan inte till fullo koppla av när jag hör uppläsarens röst som försöker låta lagom förförisk. Att han dessutom läser fel/stakar sig på några ställen stör mig otroligt, jag ligger och väntar på ögonblicket och kan inte koppla bort det. Med dagens teknik och de pengar företaget begär borde man kunna få en prickfri inläsning.
Min mycket personliga åsikt :o

China
2005-12-15, 10:42
Jag håller med dig om att berättarrösten kunde varit mycket bättre. Reagerade på det första gången jag lyssnade, men jag har vant mig lite efter att ha lyssnat några gånger på skivan.
//China

asiaC
2005-12-15, 22:24
Hejsan! Kan maila om du vill läsa hela alltet. men ja det var iaf positivt slutresultat. Jag blev ju inte direkt OSryttare på en gång men visa små förändringar kunde ändå skönjas=)

jaca
2005-12-16, 00:50
Jaaatack, har du hela arbetet lättillgängligt vore det kul att se det!

asiaC
2005-12-16, 13:41
skriv din mailadress så kan jag maila det. har det på diskett....///Caisa

jaca
2005-12-17, 00:06
skriv din mailadress så kan jag maila det. har det på diskett....///Caisa

Ok, PM:ar genast o tack på förhand!

lingonben
2005-12-17, 12:43
Jag är väldigt nyfiken på den CD:n, mest för att jag ridit för Meg och tycker hon har väldigt sund inställning till ridning. Och mental träning kan jag behöva, jag är jätteduktig på att låsa mig på hästryggen.

China
2005-12-17, 14:00
Hej! Jag har skickat PM till dig!
//China

China
2005-12-17, 14:04
Jag är väldigt nyfiken på den CD:n, mest för att jag ridit för Meg och tycker hon har väldigt sund inställning till ridning. Och mental träning kan jag behöva, jag är jätteduktig på att låsa mig på hästryggen.

Jo, jag känner igen det där med att låsa sig på hästryggen.. Min förhoppning med mental träning är bla att jag skall få en mer positiv syn på min ridning.
//China

Eeiram
2005-12-21, 21:26
Vill du bränna fett är faktiskt en rask promenad bättre än att springa. Vid en lägre puls bränner du fett, vid en högre puls börjar kroppen bränna kolhydrater.Oj, är det så? Vad skoj att höra det. :)
Så att promenera är alltså bättre än att jogga/löpa när det gäller att bränna fett? Det visste jag inte!

Kul med alla svar! :bow:

/Marie

Nattuggla
2005-12-22, 22:21
simma är en bra träningsform men samtidigt avslappnande tycker jag!! :idea:

Gottgott
2005-12-23, 00:17
Så att någon i ett tidigare inlägg rekommenderade "Bäst till häst" (tror jag den heter). Håller med om att det är en riktigt bra bok i ämnet mental träning av Susanne Egemar.

Nimbus
2006-01-12, 13:34
En bra bok om mental träning är Willi Railos "Bäst när det gäller", den riktar sig inte specifikt till ryttare men har fokus på idrott/idrottare så den är helt klart applicerbar. Jag har fått ut jätte mycket av den iallafall!

China
2006-01-14, 14:08
Gottgott, Nimbus
Tack för dessa boktips!
//China

Vicious
2006-01-14, 22:15
Nu har jag beställt, återkommer om två månader så får ni veta om det funkar på mig :p

Silver Girl
2006-01-15, 13:19

Nästan alla somnar första gångerna de provar mental träning. Som allt annat kräver det övning. Man ska lära kroppen slappna av medan hjärnan fortsätter arbeta, och det är inte alltid så lätt. Prova minst fem-sex gånger innan du ger upp.

eloon__
2006-01-20, 15:33
Vad tränar man inte när man rider? Kondition har jag fått för mig.. men vet inte riktigt..!Vad är den bästa träningsformensom "kompenserar" det man inte tränar när man rider?

Lite snurrit men hoppas att ni fattar ändå :D

Jardina
2006-01-20, 21:57
Det bästa är ju att träna upp både konditionen och styrkan.
Jag tränar badminton..
Helt underbart, fotboll är också bra.

eloon__
2006-01-20, 22:42
Okej, badminton är ju kul! tror på att sträka upp magen o ryggen också, så att man blir "stadig" när man rider.

Mariell
2006-01-21, 23:04
Jag blir i alla fall väldigt andfådd när jag rider, så jag tror att det är bra konditionsträning:o . Men det som kan vara bra att träna vid sidan av för att ha nytta av när man rider är väl just kondition,mage, rygg och insida lår. Något som jag inte tror att ridningen tränar särskilt mycket och som kanske är bra att träna vid sidan av om man vill ha allsidig träning, är övre delen av ryggen, skuldror, axlar och armar.

minda
2006-01-21, 23:14
Jag kan rekommendera bla yoga, pilates och balansboll dels för att det är jättebra träning för en själv och sen gör dom alla tre så att man blir smidigare och får mkt bättre kroppskontroll vilket jag nog kan lova att dom vars rygg vi sitter på uppskattar blir som två flugor i en smäll:D

ps yoga (för mej iallafall och min träningskompis) har gett mkt förbättrad kondition!! låter konstigt men det enda jag kan komma på att det beror på det är att yogan ökar/förbättrar bla blodgenomströmmningen

JHANA
2006-01-21, 23:24
Balansboll är bra för bålstabiliteten, något som är jätteviktigt för oss ryttare om vi vill hålla oss friska i ryggen. www.balansboll.nu
Dessutom, om man sätter sig på en balansboll blir det rätt uppenbart om man sitter olika tungt på sittbenen märkte jag.:o
Sånt är bra att vara medveten om...

Sen har jag hört att cykling är bra, dels för konditionen, men det ska visst oxå träna lite andra benmuskler än vad ridningen gör, och det är ju alltid bra att vara allsidigt tränad.

Mariell
2006-01-22, 21:33
Simning har jag förresten hört är nyttigt för ryttare. (Jag vet att elitlaget i min gamla klubb tränade simning i hop under en period). Simning är förstås nyttigt för alla, det är en väldigt bra motionsform som inte sliter på lederna och som tränar styrkan i hela kroppen och konditionen samtidigt. Fast det kräver ju lite självdisciplin - det är oerhört lätt att bara ligga och slösimma och då får man ju inte mycket träning.

Ekkatt
2006-01-23, 15:51
Jag tränar "box "på gym. Blir betydligt mycket starkare i hela kroppen och kondisen ökar avsevärt. Ryggen tar en hel del stry i stallet eftersom det är en hel del tunga saker som ska bäras runt, tex spån, vatten och vid mockning. Box är superbra träning för just ryggen! Testa! Jätteskoj!

-Gulan-
2006-01-25, 22:30
Jag har fått lära mig att simning och ridning är de två sporter som fungerar bäst ihop av alla sporter faktiskt! :banana: Simträning stabiliserar och stärker bålen (rygg o mage) vilket man har stor nytta av på hästryggen!

eloon__
2006-01-25, 22:32
Jaha! Jag tycker jättemkt om att simma så det passar ju bra! :)

Tack för alla bra svar!:bow:

Ganesco
2006-02-19, 15:29
( Jag vet inte om det kanske redan finns en sådan här tråd, i så fall får väl någon vara gullig och tala om det för mig...:D )

Jag red LB:1 idag på en jätteduktig häst med mycket större kapacitet än mig, så det gick ju... sådär. Känner att jag blir rätt utpumpad efter ett tag och kommer på mig själv med att bara sitta och "åka med" då och då, ofta i galoppen. Visserligen är jag väldigt förkyld för tillfället, så detta har ju en del med saken att göra, men det beror också på att jag är rätt otränad. Ofta saktar hästen av så fort den håller på att komma till arbete, bara för att jag inte orkar driva tillrädkligt mycket och det känns så onödigt, särskild på en så fin häst.
Jag rider rätt sällan, oftast mellan en och tre gånger i veckan och då främst på helgerna, så jag har inte så jättestora möjligheter att förbättra min ridning genom att just...rida. Så att säga. (:
Men kanske det går att förbereda sig lite extra från marken..?
Någon som har något bra träningstips på lager? Jag är då mest ute efter att träna de muskler som inverkar på sitsen, som mage och lår etc.
Allt är välkommet :D

(jag i träningstagen->:banana: :bump: )

Hermelin
2006-02-19, 18:36
All fysisk träning kommer att förbättra din ridning. Om du orkar mer så rider du bättre helt enkelt.
Kombinera kondition och styrka. Som konditionsträning tar du det som verkar roligast; löpning, spinning, Friskis...

Det bästa du kan göra för att träna styrka är att gå till ditt lokala gym och be om hjälp med ett träningsschema. De kan hjälpa dig med bra övningar som stärker de muskler du behöver i ridningen. Det vill säga i stort sett alla...

Det här är överlag något som vi ryttare slarvar med. De flesta andra idrotter är bättre än oss på fysisk träning.

Ganesco
2006-02-21, 11:47
Jo, det bästa är väl förstås att gå och fråga på gymmet egentligen...

Krasux
2006-02-22, 13:09
Märker själv hur min sits/hållning förbättras de perioder jag tränar mer.

Nu kör jag mest löpning ute och styrketräning på gym. Kanonskönt:)

whalan
2006-02-22, 15:22
Yoga och pilates är bra för bättre ridning. Förbättrar din styrka,hållning och smidighet och ger en bättre sits. Pilates stärker främst mage och nederdelen av ryggen, perfekt för ryttare! :)

Rigolette
2006-05-01, 22:49
Tipsa om en massa bra sätt att träna upp musklerna med och utan häst ! :D

Själv behöver man träna upp ... benmusklerna, armusklern, ryggmusklerna å magmusklerna .. dom flesta alltså ;)

Fram med alla braiga tips nu ;D

// Rigolette - Framtida montéryttare *Host* ;)

Rikkan
2006-05-02, 09:49
Ashtanga Yoga, Yin Yoga eller andra liknande övningar
-för att du då tränar andning, smidighet, koordination och styra på samma gång. Alla dessa element behövs för att skapa harmoni och detta vill man givetvis ha när man rider. :smirk: :bow:

Gå en kurs, köp en matta, träna hemma så ofta du vill och kan! ;)

Har du inte sett lapparna om kursen???????

Rigolette
2006-05-02, 22:29
Oj :O Knepiga ord det där ;P kan du förklara lite mer vad det är ? :P

Näe jag har inte sett nåra lappar ja .. :D :smirk:

Rikkan
2006-05-02, 22:31
Mä, va synd. :D

Jag skickar dig ett PM.

Wannaberyttarinna
2006-05-08, 21:27
Jag får ont i ryggen när jag har ridit, och ibland även i nacken. Är också svag i benen känns det som. Jag antar att jag tittar ner för mycket och skumpar när jag försöker lära mig nedsittning i trav. Hur kan man träna sig på bra sätt utan häst? Är ingen gymperson direkt....Brukar strecha lite lätt efter lektionen. Det är allt.

Har hört talas om pilates.. Finns det några särskilda pilatesövningar som är bra just för att träna upp sin kropp för ridningen? Tänker främst på rygg och ben dårå....

Blabla..detta kanske bara drabbar oss stela vuxna som börjar rida! Eller är det såhär för alla ryttare?

carmen
2006-05-09, 16:23
Nejdåå :) du är inte ensam, jag är ung och har problem med rygg och nacke sen lång tid tillbaka. :crazy:
Det som är väldigt specifikt gällande oss ryttare, som kännetecknar "ryttarproblem" är höfter och bäcken. Det är bäcken och höfter som tar mycket tyngd. Det som händer med höfterna är att de blir väldigt korta och stela, av att man sitter med lite svank i ryggen då och så reser man sig upp i stigbyglarna , har lite särade ben, och kramar med benen (det krävs koordination)
Det är inte så konstigt att man blir stel, och om man är mindre stark i en sida så blir det ju inte bättre, man snedbelastar. Det är slitigt.
Jg har tagit en paus från ridningen men känner av de här problemen fortfarande.
Så jag kan tro att det är onda höfter som strålar upp i ryggen och nacken som är dina problem.

Så mitt tips som jag har til dej är: stretcha varje dag, varva mellan att träna pilates och yoga var tredje d.&rör på dig. var allsidig och utför inte samma ensidiga rörelser hela tiden.

Gå in på www.tv4.se och klicka vidare på "Efter tio" och där kan du klicka på yoga övningar där visar de övningar och hur man ska göra de. Yoga riktar mycket fokus på att stretcha höfterna.

www.iform.se där hittar du pilatesövningar på video. Var noga med att lära dig tekniken, det är viktigt med kvalitet när man tränar.

Även om du tränar pilates som ökar smidigheten och mjukar upp så stretcha efteråt!
http://www.ryggochmuskelakuten.se/training.asp

carmen
2006-05-10, 16:26
;) Lycka till!

Angely
2006-05-10, 16:40
Mycket möjligt at du svankar för mkt också. Jag har gjort det länge, dels för att jag har naturlig svank och dels för ja... Det har blivit så. Sen jag fick några utskällningar om min sits har jag rätat mycket mer på mig, svankat mycket mindre, och ryggvärken har försvunnit helt!

cewe
2006-05-10, 16:46
Pilates :love:

biffen
2006-05-10, 18:02
Låna hem Sally Swifts böcker från bibblan, där finns det övningar som ger dig bättre centrerad sits, i balans. Mycket övningar utan häst, men gärna en medhjälpare..

Wannaberyttarinna
2006-05-11, 17:29
tack tack....det var skönt att höra att jag inte är ensam....

CRX Hedwig
2006-05-13, 12:20
Du är inte ensam.... Har själv problem med rygg nacke och axlar... av fler orsaker än ridning men men...
Träna Yoga och gärna powerYoga.... eller liknande.... spinning är bra för benstyrka och flås.... (det behövs ju flås:crazy: ) värm upp före ridning... ett Jogging varv runt ridhuset med lite arm "sväng" :banana: ....

maximilia
2006-05-15, 14:31
Svankar man drar man ihop höftböjaren, det är ofta den som spökar för ryttare och deras ryggont. Så den är viktig att stretcha! Min osteopat brukar fnysa åt ryttare och deras ryggar, och anser att man måste vara mycket noggrannare med stretching än vad de flesta är. Hur mångar går från gymmet utan att stretcha?

I Pilates jobbar man ju med bålstabilitet, och alla små muskler inne i kroppen som man inte alltid tänker på. Man sträcker ut alla muskler, och jobbar mycket med balans och koordination. Tycker det passar bra för oss ryttare! Yoga har jag inte testat så det ska jag inte uttala mig om, men jag vet att pilates använder sig av en del yogaställningar.

Monlightgirl
2006-05-16, 10:44
Köp böckerna "Centrerad ridning" och "Ett med hästen" av Sally Swift. Här finns massor med markövningar utan häst. Samt massor med bra råd och tips vad gäller hela begreppet ridning. Dessa är guld värda!:rofl: :rofl: :rofl: Sally är min gud :bow: Hennes böcker min bibel;)

Lamoureux
2006-05-17, 11:32
Jag tränar pilates 7 dagar i veckan och har aldrig mått bättre. Finns att köpa som dvd eller vhs lite varstans

_CorpseBride_
2006-05-19, 19:46
Att sticka ut och springa en runda några dar i veckan kan vara ett bra komplement, både för kondis och styrka i benen, dessutom mår man bra av det!:)