Jag vill gärna kunna rida lite barbacka på ridbanan. Tyvärr är min balans så usel utan sadel att jag känner mig helt vinglig och kanar runt. Det stör hästen!
Hur kan jag träna upp min balans innan jag börjar rida barbacka så att jag kan ha tillräckligt bra sits/balans att det funkar?
Rid utan stigbyglar. När du väl rider barbacka använd ett "fegsnöre", stigläder eller liknande runt halsen, som du kan hålla i dig i.
Börja med att bara skritta barbacka, tills du fått upp en del av balansen.
Stolermeyer
2006-02-20, 09:54
Håller med om de andra två svaren här. "Fegsnöre" är dessutom jättebra när man vågar börja trava barbacka!
Nåt du kan göra på egen hand är en enkel yogaövning:
Stå rak med fötterna invid varandra, barfota. Känn efter hur du balanserar på fötterna, har du jämn vikt över hela fotsulan? Väg omkring lite på fötterna tills du hittar en jämn fördelning.
Fäst sedan blicken på en punkt framför dig, på väggen, en bokhylla, lampa eller whatever som finns framför dig. Fokusera på den punkten. Tänk dig att du har en liten pensel och målar punkten med en valfri färg, målar och målar, punkten blir aldrig klar.
Sedan lyfter du ena foten och lägger fotsulan mot det andra benets lår - det underlättar om man inte har hala byxor på sig. Knäet ska peka utåt åt sidan och foten liksom ta spjärn mot låret så att benet hålls i den här vinkeln av sig själv. Du ska inte behöva spänna muskler för att hålla benet där när foten väl hittat rätt läge mot låret. Fortsätta fokusera på punkten hela tiden, flytta inte blicken, fortsätt måla.
Tappar du balansen så börja bara om i lugn och ro.
När du har hittat ställningen och känner att du håller balansen rätt bra, lyft armarna rakt ut åt sidorna. Fortsätt fokusera på punkten.
Vänd handflatorna uppåt. För upp armarna tills handflatorna möts ovanför ditt huvud. Fortsätt fokusera på punkten.
För nu ner armarna framför dig så att dina sammanförda handflator pekar mot din fokuspunkt - vilket innebär att på vägen ner kommer händerna att skymma din punkt en sekund, men fortsätt hålla fokus.
Släpp sedan ner händerna mjukt och avsluta genom att hålla balansen medan du mjukt tar ner foten från låret. Byt ben.
Ofta är det svårare med det ena benet än det andra. Så länge man har fokus på punkten så är det lättare att hålla balansen - och det här tänkandet funkar till häst också! När du rider barbacka - titta upp och håll blicken på samma nivå hela tiden. Det går ju inte att fokusera på en enda punkt, men däremot att hålla samma nivå. Titta inte ner på hästen för då är det större risk att tappa balansen.
Kan du inte stå på just det här sättet, med foten mot låret, så pröva ändå att stå på ett ben och hålla fokus på en punkt och göra detta med armarna. Om du tappar balansen, gå bara mjukt och stilla tillbaka till utgångsläget och börja om. Ta det i små steg om det behövs. För somliga kanske det räcker med att öht kunna få upp foten till låret till att börja med.
En lite annorlunda variant av denna rörelse finns på http://www.hathayogalesson.com/
Gå til Yoga Postures, sök upp The Tree.
Ett annat barbackaknep är att att ha en vojlock eller ett schabrak med en gjord. Hästen blir inte så hal och du känner dig tryggare. När balansen kommit igång tar du bort schabraket.
Voltigegjord och fårskinn!
suisyola
2006-02-22, 13:13
rida utan stigbyglar ?
annars e de väl bara vingla på tills balansen blivit bättre
Använd en sån där balansbräda och stå på kanske en 10 min om dagen...ger väldigt bra balans.
Ett annat hjälpmedel är en pilatesboll och då göra övningar på och med hjälp av den... det är också bra för balansen.
majblomma
2006-02-24, 09:06
Tänkte också prova barbacka någon dag.Helst då i hagen(har ingen egen paddock) Minns för några år sedan då jag hade en häst på foder som var trygg att rida ut på vilken balans jag hade! Men man tappar den rätt fort om man inte underhåller den.Och nu har det ju gått några år;) Och så är man ju ingen ungdom längre heller...
Alma-Lena
2006-02-24, 16:01
Låt någon leda dig medan du blundar och gör Sally Swifts "indianövning" på din häst i skritt.
Sitt på pilatesbollen i stället för i vanlig stol när du ser på TV o. dyl.
Yoga och chi-gong är bra för balansen.
Slalom, snowboard, skridskor och telemark är också kul balansträning och kompletterar ridningen bra. Skidor lider ju inte av din obalans som hästen kan göra.
Tänkte också prova barbacka någon dag.Helst då i hagen(har ingen egen paddock) Minns för några år sedan då jag hade en häst på foder som var trygg att rida ut på vilken balans jag hade! Men man tappar den rätt fort om man inte underhåller den.Och nu har det ju gått några år;) Och så är man ju ingen ungdom längre heller...
:crazy: Jag är glad att jag öht klarar att klättra upp på hästen. När hon har sadel på sig alltså. Om jag ställer henne i diket kommer jag fortfarande upp utan uppsittningsbord. DET är en bedrift!!! För några år sen (typ enormt många) hoppade jag utan bekymmer upp på dåvarande hästen när hon var barbacka och jag hade inga bekymmer att rida barbacka i terrängen. Jag brukar skylla på att nya hästen är 10 cm högre. För visst måste det väl vara därför??? ;)
majblomma
2006-02-26, 12:15
Klart det har betydelse att nya hästen är 10 cm högre;) Red faktiskt lite barbacka i somras då det var varmt och hästen var sådär lagomt sommarslö och loj.Kanske man ska vänta till sommren:smirk:
:idea: Vilken bra tråd, precis vad jag letade efter!:bump:
Stå i lätt sits i korta läder
prova i skritt trav och galopp.
Jättebra styrke och balansträning!!
(det är såklart förbjudet att hålla balansen i tyglarna!) :p
Träna att cykla på en enhjulning, det borde göra under för balansen.
Studsmatta är också bra, det finns små mattor som får plats överallt och de kostar inte så mycket.
Hej hej
Du kan rida med sadel och träns, fast du tar av stigbyglarna och gör en knut på tyglarna. Sedan ber du någon som "kan" hästar att longera dig lungt. Försöka att sitta vanligt i sadlen fast med onsynliga tyglar och stigbyglar.
Så gjorde jag med min mamma sedan kunde hon också rida barbaka lungt och utan att störa hästen :D
Lyckat till!
Malin
grandshell@hotmail.com
*Annars är det med voltige gjord väldigt smart. Dom har det på börjes i tingseryd som man kan beställa. http://www.borjes-tingsryd.se/ *