Min veterinär här nere har bett mig undersöka möjligheten att sälja hans produkter i Sverige. Man kan kalla det fodertillskott och det âr bara naturliga produkter. Dom är verkligen skitbra och lâtta att ge(direkt i munnen). Men var ska dom anmälas? Naturläkemedel? Fodertillskott? Fär det säljas privat eller bar genom veterinär? Tusen frâgor, ngn som vet?
Först var är här nere någonstans?
Sedan vad är för något och vad innehåller det?
Vissa saker kan vara klassat på olika sätt i olika länder så för att kunna svara så krävs mer information om vad det är och hur det ska användas.
Menar Belgien, inehâller essentiella oljor, växtextract m.m används till lite olika tex kramplösande vid kolik, mildrar hosta, mot eksem, till ston som blir besvärliga vid brunst, muskeluppbyggande,lugnande m.m. Det handlar om flera olika produkter. Jag vet att en svensk travhäst blivit behandlad härnere. Tack för att du svarade
Om jag inte missminner mig, så är det jordbruksverket som man måste gå via. Så mitt förslag är att ta kontakt med dem, och förhöra dig om hur du skall gå vidare.
Är ganska säker på att om det ska marknadsföras med påstående att det lindrar/botar sjukdomstillstånd är det betydligt striktare lagstiftning. Jordbruksverket vet.
Du skall (som importör) anmäla verksamheten, det står mera här:
http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/foder/markning/olagligaochosakrafodermedel.4.9357411063a5604d0800 0507.html
Och som sagt - marknadsföringen får INTE påstå att det har "läkande" effekter. Skulle tro att du genom SJV kan rekvirera fullständiga regler.
PS du får nog berätta mera om detta när du kommer hem, du kommer kanske i håg vad jag pysslar med förutom hästarna?! :angel: ;)
Gulle dig, det är klart jag minns vad du gör:love:
Du såg att det fanns flera läsvärda flikar att klicka på till vänster, från länken jag gav dig?