Visa fullständig version : De gräver upp vår åker!!!
De ska lägga ner elledningarna i backen....så långt bra!!
Problemet är bara att de gräver ett dike tvärs över vår vall!! Ingen har frågat oss om lov, i och för sig arrenderar vi bara, men det är ju vårt blivande hö!!!
Vad göra? Finna sig i det?? Eller ringa och höra om ersättning!! Jag blir riktigt upprörd!! Fröerna kostade för tusan 13000! :eek:
Glimfeather 2006-02-20, 17:10 :eek: Vad säger markägaren? Eller är det kommunen? Ring dem och hör vad de säger. Jag hade INTE funnit mig i det!
Har pratat med markägaren, han är beredd att ersätta oss. :bow: Han har fått 2000 kr. för detta!!
Hm....nu är det bara till att ge sig ut och mäta och räkna....:confused:
Inte_Ung 2006-02-20, 18:00 Jag fick elbolaget att så igen efter sig.
Glimfeather 2006-02-20, 18:22 Skomt att han inte sa till er innan :/ Men det kanske är så det brukar gå till?
Bra att det löste sig så fort i alla fall!
Inte_Ung 2006-02-20, 18:40 Vi hittade grävmaskinen med tillhörande Vattenfall vilt grävande i vår hästhage.
Vi visste inget alls.
Och jag är markägaren.
Det löste sig, men jag var arg.
Ja, jag ÄR arg.... tycker oxå det är dåligt att ingen sagt till OSS som är brukaren!!!
Ska prata med LRF om skälig ersättning. Vattenfall har tippat över jord i hästhagen (tom på djur tack och lov). Kan det oxå vara ersättningsbart tro? Ska fota och skicka till markägaren..... som för övrigr är bra att ha att göra med :)
Inte_Ung 2006-02-20, 18:58 Ja, Vattenfall återställer allt i ursprungligt skick.
Ersättning i reda pengar är svårare att få.
Elbolaget här ska gräva igenom hela vår gård. Det blir nog ialla fall en kilometer. De korsar 9 staket. Jag tycker det är bra, elledningarna kommer i backen, och vi slipper förhoppningsvis strömavbrott framöver.
Dels får vi rätt bra betalt, dels får vi 1000 kr extra för att vi var så smidiga att ha att göra med, som en slags bonus.;)
Inte_Ung 2006-02-20, 23:52 Men nu så är jag faktiskt ganska så nöjd.
Det var ju tack vare den där grävningen som vi lyckades med att få ADSL.
Idag har jag varit besvärlig..... har pratat med Lrf, vattenfall och Eltel. Jag har nog rört upp lite.......:angel:
Hm...jag kommer nog INTE få nån bonus.... men här har det begåtts misstag:
1. Information har inte nått fram till oss som arrendatorer på grund av att avtal skrevs innan vi var med i bilden.... Alltså markägaren borde ha informaerat oss.
2. Vattenfall följer inte ritningarna, de genar onödigt mycket över åkern. De har tillåtelse att gå ca 3 m. ut från skogskanten, de går som mest ca 20 m. ut på åkern!!! Men det kan de inte erkänna!!
Vattenfall har dessutom inte varit speciellt tillmötesgående.... bl. a har jag fått höra av en gubbe att han minsann jobbat längre med detta än vad jag är gammal!!!! Inte speciellt smidigt!!
Men nu vet de att vi finns!!!:devil:
Men de brukar ju sa igen efter sej och satta upp eventullt nedtagna staket igen.
Dar vi tidigare arrenderade lite mark la myndigheterna ner en gas-pipline (den gar tvars over hela Irland). Och de sadde igen med bra gras, samt satte upp helt nya staket!! Det blev mycket battre efter att de varit dar an vad det var innan, for de dranerade aven marken en del och det blev sa bra att man kund ha hastarna dar pa vintern utan att det blev lerigt. :)
Kan inte tanka mej att Vattenfall skulle lagga ner ledningar och inte stada upp efter sej. Visst kan det ta lite tid, men ordning kommer det att bli till slut.
Kan inte tanka mej att Vattenfall skulle lagga ner ledningar och inte stada upp efter sej. Visst kan det ta lite tid, men ordning kommer det att bli till slut.
Jo tro mig det kan de mycket väl göra. Det kan krävas att man är lite besvärlig för att få rätt mot energibolag.
Be markägaren att få se avtalet h*n skrivit på där ska det stå vad som gäller! För några år sedan skulle det dras kommunalt vatten och avlopp på marken som mina svärföräldrar äger och då fick dom ett kontrakt där det stod att allt skulle återställas som det var innan grävningarna påbörjades dvs ev nertagna staket skulle lagas och sättas upp marken skulle jämnas till med jordmån och vallgräs skulle sås i med samma som den befintliga plus att det utgick en ersättning av x-antal kronor/meter och allt fungerade jätte bra visst tog det ju lite tid innan gräset hade växt tillbaka men i övrigt funkade allt som det skulle! Så kolla med markägaren och jag tror att det är ni som skall ha ev ersättning då ni står som arrendator!
Snuffsan 2006-02-22, 09:57 Kan inte tanka mej att Vattenfall skulle lagga ner ledningar och inte stada upp efter sej.
Skojar du?? :eek: Jag har sett exempel på när de tycker att "återställa" innebär att de fyller igen gropen. Att laga staket, så gräs och plantera (detta var i en trädgård) ingick inte.
NU har vi fått information om att VI kommer att få ersättning. Det största problemet är att informationen till oss uteblivit. Hade vi vetat detta hade vi inte sått in vall utan sått in nåt annat och plöjt upp åkern i år.
De har lovat att de kan fixa nån som sår igen spåren efter dem och att vi ska vara med på både ersättnigsuträkningen och vidare planeringar som borttagandet av befintliga elstolpar.....
Men som jag sa: Nu vet de att det bor en surkäring här :banana: och förhoppningsvis gör de inte samma misstag igen :crazy:
|