Visa fullständig version : Är det rimligt?
För tre månader sedan sparkade min häst sönder en planka i boxdörren bara ett par dagar innan jag flyttade honom. Stallägaren sa då att metallramen måste skäras upp, sätta i en ny planka och svetsa ihop ramen igen. Hon upplyste mig även att det skulle jag få stå för. Fine, tänkte jag, även om jag inte ansåg att det var riktigt fair, då jag upplyst henne om att min häst inte borde stå bredvid den nya hingsten, för han hatade honom och sparkade väldans mycket. Men, hon tyckte det funkade så... Dessutom har hon en stallhyra som är skyhög, så jag funderade lite på vad som egentligen skuulle ingå i den.
Hur som helst, nu, tre månader senare, får jag en räkning på 2500:- ?! Verkar det rimligt? Dom pengarna borde hon väl ha kunnat köpa en helt ny dörr för? Eller har jag jäkligt taskig uppfattning? Till råga på allt har jag så mycket som sju dagar på mig att betala... :crazy:
Minilott 2006-02-20, 23:58 Låter skumt!
Det låter skumt + att i lagen har man 30 dagar på sig att betala. MEN har du alltid betalt inom 7 dagar så har du godkänt att det är så.
Är inte 10 dagar minsta betalningvillkor? Vet att jag har flera räkningar med 10 dagar.
Marwinette 2006-02-21, 05:35 Låter som hon köpt en NY dörr......
Visst kan man bli ersättningsskyldig om hästen har sönder inredningen men då ska det skrivas in eller göras upp i uppstallningsavtalet från början precis som det är med lägenhetskontrakt.
Och det kan omöjligt kosta 2500kr att byta planka i dörren.
Jag tycker absolut att du ska kolla upp detta med någon kunnig. Har svårt att tänka mig att hon har rätt att kräva detta av dig.
Lycka till och hoppas det löser sig !!!!!
Kolla vad en ny dörr kostar och vad som är en rimlig kostnad för att byta en planka. Kanske är det kostsammare att byta plankan?
MEN - då ska du också ta hänsyn till hur gammal den söndersparkade dörren är för det ska dras av. Säg att den är 15-20 år gammal, ja då blir det säkert inte många kronor kvar. Ring och hör med ditt försäkringsbolag (exv hemförsäkringen) de kan säkert hjälpa dig med vad som är praxis.
Det är säkert priset på en ny dörr. Säkert har det varit minst jobb för henne att köpa en ny dörr, än fixa den gamla, och eftersom hon då tänkte sig att du skulle betala den, så har hon valt att ta det med minst jobb.
Visst tycker jag att du ska vara med och betala den till viss del, men vet itne riktigt om du borde betala hela. Det beror som någon skrev kanske lite på hur gammal den gamla dörren var.
Det låter orimligt tycker jag, och sju dagar på sig att betala det låter ännu mer orimligt! Om jag vore som dig så skulle jag bestrida fakturan skriftligen så att du inte råkar illa ut för ev sen betalning/utebliven betalning. Du skickar ett enkelt brev där du bestrider fakturan och förklarar varför. Skicka gärna rekat och glöm inte att kopiera och spara originalen själv!
Det verkar ju inte riktigt som om det är en stallägare som går att resonera med eftersom hon skickar en sån saltad räkning för en trasig planka i en dörr, annars är det bästa alltid att försöka komma överens och kanske hjälpas åt att betala eller kanske du känner någon som är händig nog att laga om hon ex vis står för materialet?
Jag är själv stallägare numera och det är klart att man blir ledsen om en box blir söndersparkad men ett visst slitage det räknar jag in i hyran och om det inte är oaktsamhet från hyresgästen så skickar jag ingen räkning på skador. Däremot skulle jag bli glad över att få hjälp att laga och ev lite ekonomisk hjälp, det beror lite på vad jag vet om hyresgästens ekonomiska situation också.
Jag vet ju att hästar sliter på inredning, de gnagar, sparkar och drar ner staketstolpar m m! Man får försöka räkna på det innan man bestämmer sig för hur hög stallhyra man ska ta ut så att en viss del täcks där tycker jag.
Hoppas att det löser sig!
owesmatte 2006-02-21, 09:51 Är det inte meingen att det i stallhyran ingår ett visst pris för eventuella mindre skador? Självklart tycker jag att man kan bli ersättningsskyldig för större men... En planka i "boxdörrslängd" Kan inte kosta mer än någon hundring, så jag tycker att h*n tar oskäligt mycket. Visst, lite ska man väl ha för jobbet med att skära upp och svetsa ihop, men 2500 :eek:
Vad gäller betalningsvillkoren (7 dgr) så tror jag att det är upp till den som utställer fakturan att sätta villkoren, men man får nog inte ta för några dgr...
Tycker att du ska be att få se en specifikation på det du ska betala, eftersom det verkar lite skumt...
Vad står det i ert avtal?
Är inte 10 dagar minsta betalningvillkor? Vet att jag har flera räkningar med 10 dagar.
De får lov att skriva 10 dagar MEN du behöver inte betala förren efter 30. Har du betalt någon räkning på 10 dagen från detta företag så har du godkänt att det är 10 dagar. Och MÅSTE betala alla räkninga inom 10 dagar från detta företag.
Vägrar du och betalar inte förren på 30 dagen så är det 30 dagar som gäller.
I regel så brukar stallhyra inkludera förslitningsgrejer såsom söndersparkade dörrar. Ni har säkert inte något i kontraktet där detta står....
Men om jag då betalar en räkning samma dag som jag får den en gång, har jag då godkänt att dom kan kräva betalt på bara en dag?
*Svarar alla*
Så här är det: stallet är nybyggt, bara typ fem år gammalt, och väldigt påkostat. Hon har köpt "hela stallet färdigt", och företaget hon köpt av har bara byggt upp det.
Kallhyran är på 1300 + moms, så det är ganska hög hyra också.
I avtalet står följande: "för skada som förorsakats av hästen är hästägaren ansvarig i den mån skadan inte uppkommit genom vårdslöshet från uppstallningsvärdens eller dennes personals sida." Då kan det ju diskuteras om stallägaren nu HAR varit vårdslös, då jag vid upprepade tillfällen sagt att min häst INTE kommer överrens med sin boxgranne, och borde flyttas. Hon har då påpekat att min häst alltid sparkat, men det har handlat om småkickar. Jag fick säga åt folk att inte hantera min häst i boxen vid tex täckespå/avtagning, och inte ställa honom på gången utanför hingsten, för det var REJÄLA kängor mn häst utdelade. Med en mankhöjd på 175cm, och långa ben så...
Hursomhelst, jag tänker inte säga något om att betala, det tänker jag göra, ville bara veta om det låter onödigt dyrt? Jag kan ju även informera om att det är 2500 inkl moms. Han sparkade även sönder någon fler planka lite grann, men det sa hon inget om att jag skulle betala, då kan hon väl inte bara ta betalt utan vidare?
Om det är så att hon anlitat någon "yrkesman" så kan ju säkert summan bli så hög, men jag känner hur många som helst som hade kunnat gjort det GRATIS, hade gärna velat få en uppskattning på räkningen innan den här dimper ner.
Fakturan är inte specad, så jag vet inte vad allt har kostat, men det är alltså något jag borde ta upp med henne och kolla upp?
Tack för utvecklingen av dilemmat!
Jo, jag tycker nog att du har rätt till en specad faktura. Dessutom bör diskussionen tas om det verkligen var lämpligt att ställa hästarna som de stod - vad hade hänt om din häst skadat sig t ex?
Det är ju trots allt intressant ur fler synvinklar än just den uppkomna, om inte annat för uppstallningsvärden som kan råka ut för fler saker.
Personligen tycker jag att summan låter väldigt hög. Ok att ersätta en planka + del av jobbet - men slitage uppstår i stall som används. Om man då väljer att köpa en ny dörr borde en del av detta redan vara betalt via stallhyran, och resten får man som ägare ta själv.
Nåt annat som förvånar mig är att många nya boxinredningar kan ha lösningar för att byta plankor utan att man måste skära upp och svetsa om, fast det verkar inte vara så här?!
Hej hej!!
Som privatperson har man laglig rätt att få 30 dagars betaltid. Min hovslagare tog upp detta med sin revisor som sa detta.
Jag tycker att 2500 kr låter hutlöst!!! Du ska givetvis få en specad räkning, helst direkt från dom som lagat skadan!!
Lycka till!
MVH/ Tina
Begär av stallägaren att du vill ha en specad räkning på allt jobb och material kostnad. Eftersom ni kom överens om att du skulle betala måste ju du får den informationen, företaget måste lämna en sån faktura enligt lag, om jag inte har helt fel.
allroundhästarna 2006-02-22, 08:54 Nej, men du har accepterat det dom har skrivit.(exv 7 dagar).
Får man en räkning som är betaldagar mindre än 30 dagar så kan man ringa till företaget och säga att man vill ha 30 dagar och ha rätt att få det också. Vissa lägger då in i sitt system 30 dagar på dig, så nästa gång kommer det en faktura på 30 dagar.
Som alla andra svarat, se till att få en specifikation. Om ni inte kan komma överens med stallägaren, kolla med din hemförsäkring om du kan ta skadan på den!
Fem år är fem år. Det innebär naturligtvis viss reducering på ny-värdet.
Sedan är ju frågan hur pass god vän du vill vara fortsättningsvis med denna person. Det blir väl några sprickor i vänskapen om man drar allt till sin spets.
Lycka till!
Men om jag då betalar en räkning samma dag som jag får den en gång, har jag då godkänt att dom kan kräva betalt på bara en dag?
Nej men du har godkänt det antal dagar som de har skrivit på räkningen. Och stog det 7 dagar så är det 7 dagar som gäller från detta företag
Ok, då är jag med. :) Fast jag har alltid haft 30 dagar på mig med stallhyran... Jaja, skitsamma, det spelar egentligen inte så stor roll för mig.
*Svarar alla*
Tack så jättemycket för alla svar! Nu vet jag att det finns grund för att utreda vidare om vad det egentligen är hon tar betalt för!
De får lov att skriva 10 dagar MEN du behöver inte betala förren efter 30. Har du betalt någon räkning på 10 dagen från detta företag så har du godkänt att det är 10 dagar. Och MÅSTE betala alla räkninga inom 10 dagar från detta företag.
Vägrar du och betalar inte förren på 30 dagen så är det 30 dagar som gäller.
Nu begriper jag varför alla hästägare är så jävla slarviga med att betala hovslagaren!
Det här stämmer ju inte, skriver jag 10 dagar på mina fakturor så är det det som gäller OM jag och kunden inte kommit överens om annat.
Står det 10, varfrö skulle det då vara 30???
Djurjouren 2006-02-22, 18:51 Lagen är så, inte så mkt att säga om det. enligt lagen har man 30 dagar på sig att betala en faktura OAVSETT om det står 10 eller 20 dagar. OM jag däremot betalar efter 10 dagar tiill ett företag så har jag godtagit att det är 10 dagar som gäller och då är det så fortsättningsvis mellan oss.
Personligen så anser jag att det är lite oseriöst att skriva 10 dagar och jag betalar aldrig efter 10 dagar i såna fall OM vi inte kommit överens om det förstås.
tycker du har rätt till att se kvitto.
på hur mkt allt kostade, planka och allt.
som sagt; hon borde berättat hur mkt det kostat, alt. låta dig fixa det.
Jag fattar inte problemet.
Du är enligt avtalet skyldig för det som din häst har sönder.
Nu har det gått TRE månader sen du flyttade.
Stallägaren tröttnade till slut på den trasiga boxen och köpte en ny dörr.
DÅ kommer du på att du känner "hur många som helst" som kunnat laga det gratis.
Varför bad du inte nån av alla dom att laga boxen direkt du flyttade?:confused:
Det låter skumt + att i lagen har man 30 dagar på sig att betala. MEN har du alltid betalt inom 7 dagar så har du godkänt att det är så.
Tro faktiskt att det är 20 dagar, kan man inte så kan man ringa och be om 30 dagar, det bruka för det mesta gå bra...och 30 på egna företagare....:smirk:
Jag håller nog med där, att man kan betala hälften var, fair play...;)
Stallägaren sa SJÄLV att hon skulle laga det. Jag har inget emot att hon lagade det, men hade jag vetat att det skulle bli så dyrt skulle jag hellre ha fixat det själv.
Jag tänker betala henne, har aldrig sagt något annat, vill bara veta om hon försöker blåsa mig. Nåt fel med det?
ja, hon försöker blåsa dig, ring en snickare el. dylikt och fråga! :smirk:
Grapewine 2006-02-23, 03:38 *Svarar alla*
Kallhyran är på 1300 + moms, så det är ganska hög hyra också.
I avtalet står följande: "för skada som förorsakats av hästen är hästägaren ansvarig i den mån skadan inte uppkommit genom vårdslöshet från uppstallningsvärdens eller dennes personals sida." Då kan det ju diskuteras om stallägaren nu HAR varit vårdslös, då jag vid upprepade tillfällen sagt att min häst INTE kommer överrens med sin boxgranne, och borde flyttas. Hon har då påpekat att min häst alltid sparkat, men det har handlat om småkickar. Jag fick säga åt folk att inte hantera min häst i boxen vid tex täckespå/avtagning, och inte ställa honom på gången utanför hingsten, för det var REJÄLA kängor mn häst utdelade. Med en mankhöjd på 175cm, och långa ben så...
Visst ska man betala om ens häst har sönder något men jag tycker nog detta är ett tveksamt fall. Anser att det är stallägaren som varit vårdslös då du vid upprepade tillfällen sagt till henne att din häst inte kan stå bredvid sin boxgranne och bör flyttas. Tycker hon utsatt din häst för fara då hon vägrat att separera på honom och hingsten. Är jag den enda som tycker hon i princip friskrivit sig från ansvar när hon tagit upp detta med stallägaren flera gånger?? :confused:
Du har helt rätt!
Det är DU som bestämmer när du vill ha betalt av dina kunder!
Det finns ingen lag som säger att man har rätt att vänta med betalning till 30 dagar, men det är ett mycket vanligt missförstånd!
Däremot finns det en lag om att dröjsmålsränta in får tas ut förrän efter 30 dagar, OM ni inte kommer överens om annat.
Be dina kunder att visa dig var i lagboken det står att de har 30 dagars förfallotid:devil:
HeJe
2.500 spänn låter dyrt för en ”planka” men för hela arbetskostnaden kanske det inte är så farligt om dom nu fick göra som du skrev, skära upp ramen – sätta dit plankan – svetsa ihop allt igen. Den som utförde jobbet har säkert tagit betalt för materialet han använt och sedan ingår väl ner-/uppmonteringen av dörren och resekostnader och fikatiden och en massa annat som dom kan komma på.... ;)) Jag är ingen svetsare eller snickare så jag har ingen aning om hur lång tid sånt skulle kunna ta... hur som helst så ska kostnaden i alla fall vara skälig beroende på vad som utförts.
Som några andra skrivit ska du självklart få en specifikation på vad som är gjort. Be stallägaren kopiera underlaget på det kvitto h*n fått på kostnaden... oavsett om det är en ny dörr eller en lagning så är det ju av intresse för dig att se så h*n inte lagt på något extra på sin faktura.
”HeJe” har rätt: Om ni inte kommit överens om något annat ska köparen betala när säljaren kräver det. Står i lagen KKL 36 § - klart o tydligt!! Köparen har automatiskt inte rätt till X-antal betalningsdagar.
(Oj, jag vet inte men jag kanske har "lånat någons knapp" - ursäkta i så fall... jag är inte så bra på det här än... )
Nu är jag fan upprörd! Pratade nyss med en kompis som står i stallet, och hon säger att hon inte tror att dörrf*n ens är lagad! :mad: Inte som hon har tänkt på, och det var definitivt inte lagat för en vecka sedan! Kan det seriöst vara så att stallägaren har skickat en räkning på något som inte ens är åtgärdat än??? Längtar tills i morgon, då ska jag ringa henne och ställa henne mot väggen!
Det bästa du kan göra är att åka med din kompis och kolla om plankan är lagad
och vänta tills hon kommer så kan du ställa henne mot väggen då, säger hon att hon ska ha pengarna av dig för att kunna laga så erbjud dig själv att laga!
|
|