Visa fullständig version : Denna djungel med alla dessa försäkringsbolag!

percival
2006-02-21, 17:40
Kanske skriver jag denna under fel forum?
Men hur väljer man egentligen "rätt" bolag. Kostnaden spelar ju också in en hel del.
Har suttit och läst om olika försäkrningsbolag, premiekostnader, villkor osv osv men jag blir inte klok, bara mer förvirrad:crazy:
Vad ska jag välja?
Några tips?

Masse
2006-02-21, 18:01
Börja inte med att läsa vad bolagen erbjuder utan börja i andra ända i stället. som t ex:
Vad är det du tycket är viktigast med försäkringen?
Är det något du inte tycker att du behöver?
Fast eller rörlig självrisk?
Hur mycket veterinärvård?
O s v

När du har fått fram en kravspecikation på vad det är du vill ha, då är det dags att ta kontakt med bolagen. Jämför och se vilket som passar bäst på vad du vill ha.

break_a_leg
2006-02-21, 21:15
Och köper du en "äldre" häst kan det oftast vara vettigast att behålla den försäkring den har.

bettysmatte
2006-02-22, 05:05
Nu snor jag tråden lite ;) ! Om man köper en YNGRE häst (f-03), behöver man då tveka att köpa pga att denne inte är försäkrad i nuläget? Säljaren intygar att hästen har varit frisk och skadefri. Självklart kommer jag att få gjort en vet.besiktning om köp blir aktuellt. Nu är det ju jag som blivit lite "bränd" både vad gäller sjukdom på häst samt försäkringsbolag, så jag är kanske lite överförsiktig...och kanske tänker jag lite för mycket!

Lovisaleonora_
2006-02-22, 08:13
Har nästan uteslutande köpt oförsäkrade hästar (både yngre och äldre) och det har hittills inte varit problem med dem (däremot de försäkrade jag köpt, så kan det gå!).

Med en ordentlig veterinärbesiktning i botten (som visar inte bara en UA-blankett till försäkringsbolaget, utan verkligen ger dig status på hästen) tycker jag inte det varit några problem att försäkra in. Jag har Folksam.

Men jag har inte haft några dyrare hästar, kommer man upp mot 100 000 krs gränsen kanske det behövs lite grundligare grejor (röntgen etc).

break_a_leg
2006-02-22, 11:05
Gör du bara en besiktning med en okej veterinär som du litar på så ska det inte vara några problem. Det enda som händer när du nyförsäkrar är ju att du får karens på försäkringen xx antal dagar.

Försök att göra besiktningen på klinik, du behöver ju inte kosta på dig röntgen om du inte vill.

Tarzus
2006-02-28, 15:12
Kanske skriver jag denna under fel forum?
Men hur väljer man egentligen "rätt" bolag. Kostnaden spelar ju också in en hel del.
Har suttit och läst om olika försäkrningsbolag, premiekostnader, villkor osv osv men jag blir inte klok, bara mer förvirrad:crazy:
Vad ska jag välja?
Några tips?

Förstår att du blir förvirrad...
På http://www.konsumenternasforsakringsbyra.se/frames.asp?url=/jamfor/jamfor_forsakring.asp?_ci_insurance_type_id=68&menu=JAMFOR&avd=JAMFOR
kan du jämföra Agria, Folksam, If och SveLand.
Det är lättöverskådligt och lite enklare att jämföra.
Lycka till!

Frasseoo
2006-02-28, 15:25
Om det gäller en mycket unghäst (2004-2006) har If en sexmånaders prova på försäkring from i morgon.

Superbillig! Då kan du försäkra sex månader för liten kostnad och under tiden jämföra bolagen.

Min åring (ridponny) kommer kosta 400 kr för sex månader i A1
20 000 plus utökad vetvård.

/F