Visa fullständig version : Jobba med rehabilitering av hästar- utbildning?
krambanan 2006-02-21, 18:08 Jag läser just nu till veterinär och har blivit mer och mer säker på att jag vill jobba med rehabilitering av hästar. Men nu när jag har läst här snart 3 år börjar jag fundera på om jag valt rätt väg till målet. :crazy:
Finns det någon här som jobbar med rehabilitering av hästar? Vad har ni för utbildning?
Har funderat på ett tag att gå Equiterapeut utbildningen på HTU istället för de 2,5 år som är kvar här. Men då kommer ju pengarna in i bilden. :angel: Som utbildad veterinär kommer jag ju tjäna mer men kunna desto mindre om rehabilitering av häst. Underskattar jag veterinärutbildningen? Just nu känns det absolut inte som om jag kommer kunna något om rehabilitering när jag är klar. Finns det någon påbyggnadsutbildning efter vet. linjen som jag missat?
Vad finns det för andra vägar att gå?
Dessutom känner jag just nu att jag har stannat i min praktiska hästkunskap. Både ridmässigt men även när det gäller arbete från marken. Jag varken hinner eller har råd att ägna mig åt det just nu.
Hjälp! :eek:
/Maria
Vore inte det smartaste att göra färdigt veterinärutbldningen, och gå ET utbildningen efteråt. Då kommer du garanterat att få kunder!
krambanan 2006-02-21, 18:51 Vore inte det smartaste att göra färdigt veterinärutbldningen, och gå ET utbildningen efteråt. Då kommer du garanterat att få kunder!
Jo men efter 5,5 år så har jag bara 0,5 års studiemedel kvar ( och jag kommer ha mindre än det). :( Och ET är ju på 2 år. Men om jag hittar en sponsor så. :angel:
/Maria
Jobba ett tag och finansiera dig själv sen. :idea:
Har du inte frågat om detta i nåt tidigare inlägg??
Följ ditt hjärta, vet du vad du vill jobba med ( sjukvård el friskvård) så är inte valet svårt;)
Vet du, jag tror du kommer att ha lättare att få kunder som veterinär än som equiterapeut... Finns ju andra sätt också att jobba med friskvård och lära sig den delen... Finns massor med kurser som man kan gå i laser, akupunktur, IR och allt vad det nu heter... Jobba efter utbildningen och lägg pengarna på dessa... Undertiden tycker jag att du ska ta kontakt med ett trav- eller galoppstall i närheten (om du pluggar i Uppsala eller Köpenhamn?) dels för att hålla igång hästeriet och hästkänslan, men FRAMFÖRALLT för att komma in i de branscherna där det faktiskt finns betalande kunder för konvalescenter. Skaffa kontakter och nätverk redan nu... Satsa somrarna på att sommarjobba antingen inom störra stall där du får kontakterna eller rehabcenter eller varför inte åka över till England och jobba hos någon veterinär (som är utbildad på alternativa metoder också)? Finns ju mängder av stallar runt Uppsala... Både trav och galopp, om det är där du läser.
Men som sagt, att kasta bort 2,5 år av lån och så när du i övrigt säkert kommer att få fler kunder när du kan skriva veterinär på visitkortet låter ganska klantigt, en ET måste ändå konfrontera veterinär för att få utföra vissa behandlingar och de reglerna blir hårdare och hårdare....
Men du har väl frågat det här förut, åtminstone var det någon som hade ett liknande inlägg för ett tag sedan, och om det var du så har du ju inte hoppat av veterinärutbildningen än i alla fall;)
CarolaLind 2006-02-22, 06:21 Vad du än gör, så hoppa inte av veteriunärutbildningen, du anar inte vilken glädje du kommer att ha av det sen när du utbildar dig vidare till Hästterapeut!
krambanan 2006-02-22, 14:24 Har du inte frågat om detta i nåt tidigare inlägg??
Följ ditt hjärta, vet du vad du vill jobba med ( sjukvård el friskvård) så är inte valet svårt;)
Jo fast ändå inte. ;) Nu vill jag veta om jag ens är på rätt väg för att komma till målet. :)
Jag vet att jag vill jobba med friskvård det är därför valet är svårt. :crazy:
/Maria
krambanan 2006-02-22, 14:30 Vet du, jag tror du kommer att ha lättare att få kunder som veterinär än som equiterapeut... Finns ju andra sätt också att jobba med friskvård och lära sig den delen... Finns massor med kurser som man kan gå i laser, akupunktur, IR och allt vad det nu heter... Jobba efter utbildningen och lägg pengarna på dessa... Undertiden tycker jag att du ska ta kontakt med ett trav- eller galoppstall i närheten (om du pluggar i Uppsala eller Köpenhamn?) dels för att hålla igång hästeriet och hästkänslan, men FRAMFÖRALLT för att komma in i de branscherna där det faktiskt finns betalande kunder för konvalescenter. Skaffa kontakter och nätverk redan nu... Satsa somrarna på att sommarjobba antingen inom störra stall där du får kontakterna eller rehabcenter eller varför inte åka över till England och jobba hos någon veterinär (som är utbildad på alternativa metoder också)? Finns ju mängder av stallar runt Uppsala... Både trav och galopp, om det är där du läser.
Men som sagt, att kasta bort 2,5 år av lån och så när du i övrigt säkert kommer att få fler kunder när du kan skriva veterinär på visitkortet låter ganska klantigt, en ET måste ändå konfrontera veterinär för att få utföra vissa behandlingar och de reglerna blir hårdare och hårdare....
Men du har väl frågat det här förut, åtminstone var det någon som hade ett liknande inlägg för ett tag sedan, och om det var du så har du ju inte hoppat av veterinärutbildningen än i alla fall;)
Nä jag har inte hoppat av men funderar starkt på att ta studieuppehåll 1-2 år. Är sjukt trött på skolan just nu och har noll motivation. Sen när jag inte har ett klart mål så blir det ännu kämpigare. :crazy: Pluggar i Uppsala.
Har ju 2 egna hästar. Så jag har svårt att åka utomlands på sommaren och jobba. Men att försöka få sommarjobb i ett större stall var en bra idé. Tycker det är svårt när man inte har några kontakter bara. Helst skulle jag ju jobba med en hästveterinär som djursjukvårdare i sommar men vet inte var jag ska börja leta efter jobb. Har ingen praktiskt erfarenhet av att jobba med djursjukvård vilket gör det svårare med. (Något jag dock känner att jag verkligen måste skaffa mig snart! ) Hade faktiskt ingen koll på att det fanns många trav- och galoppstall runt här. :o
Jo jag är ju också medveten om att om det står veterinär på visitkortet för det med sig en respekt som jag kommer ha nytta av.
Men hur/var hittar man info om laser, akupunktur och liknande kurser?
/Maria
krambanan 2006-02-22, 14:32 Vad du än gör, så hoppa inte av veteriunärutbildningen, du anar inte vilken glädje du kommer att ha av det sen när du utbildar dig vidare till Hästterapeut!
Nej jag vill inte hoppa av men jag behöver en väg att gå. Har just nu INGEN aning om hur jag ska komma dit jag vill. :(
Vilka utbildningar har du gått? Vilka var bra? Mindre bra? Vilka ska du gå?
Btw köpte din bok på bok-rean på Adlibris. Den dimper förhoppningsvis ner i lådan snart! :bump:
/Maria
Men du, det är ju så mycket mer till friskvård än alternativmedicin.
Tro mig, du kommer att ha STOR nytta av de kunskaper du får inom veterinärstudierna om du väljer att arbeta med friskvård. Börja inte sålla kunskap innan du har befäst den. Då vet du ju inte vad du förlorar.
Nä, gör som så att du läser vidare på veterinärstudierna och kanske försök att få kontakt med veterinärer och alternativbehandlare som arbetar med friskvård.
Jag känner många som önskar veterinära kunskaper som arbetar med friskvård. Det finns absolut störst möjligheter för dig om du läser klart veterinär.
Är du sedan ändå helt omotiverad kan du ju alltid ta ett sabbatsår, men det är ju en helt annan femma.
Ta reda på möjligheterna som finns och vad som redan gjorts på friskvårdssidan. Så kanske du får lite mer motivation.
Lycka till!
//Z
krambanan 2006-02-23, 12:19 Men du, det är ju så mycket mer till friskvård än alternativmedicin.
Tro mig, du kommer att ha STOR nytta av de kunskaper du får inom veterinärstudierna om du väljer att arbeta med friskvård. Börja inte sålla kunskap innan du har befäst den. Då vet du ju inte vad du förlorar.
Nä, gör som så att du läser vidare på veterinärstudierna och kanske försök att få kontakt med veterinärer och alternativbehandlare som arbetar med friskvård.
Jag känner många som önskar veterinära kunskaper som arbetar med friskvård. Det finns absolut störst möjligheter för dig om du läser klart veterinär.
Är du sedan ändå helt omotiverad kan du ju alltid ta ett sabbatsår, men det är ju en helt annan femma.
Ta reda på möjligheterna som finns och vad som redan gjorts på friskvårdssidan. Så kanske du får lite mer motivation.
Lycka till!
//Z
Jo jag har ju redan läst en del som jag har stor nytta av redan nu eftersom jag har egna hästar. Fysiologi och anatomi bland annat. Men nu efter 3:an kommer vi in på det mer kliniska. Dvs det jag inte känner att jag har så stort intresse av just nu. Det är klart att det kommer hjälpa mig även det men det blir svårare och svårare att motivera sig ju mer vi kommer in på det sjukliga/kliniska om det förstår vad jag menar. Nu ska vi tex läsa livsmedelshygien. Inte så spännande men det ingår ju i utbildningen. :angel:
Jo sabbatsår är något jag verkligen överväger för tillfället. Men då vill jag ha nåt att göra det året jag är ledig som jag har nytta av i mitt framtida yrke. Kanske läsa till hästmassör? Eller gå kurser i tömkörning? Eller bara jobba med hästar? Problemet är ju att man samtidigt måste försörja sig. :smirk:
Det stora problemet är att jag inte vet var jag ska hitta kunskap om utbildningar efter veterinärutbildningen. Eller någon som jobbar med friskvård. Eller vad som finns nu. :o
/Maria
Elisabethh 2006-02-23, 15:29 Häst sjukgymnast är ett alternativ :) LSR jobbar för legitimation även inom veterinärmedicin så att man kan kopplas till försäkringskassa och arbeta i samråd med veterinär i större utsträckning. Man jobbar mycket mer åt rehabilitering och lär sig om rörelseapparaten (analys av rörelsemönster, hitta vart felet sitter; led, muskel, hov, psyke osv) och kan även arbeta med friskvård.
Det är säkerligen ett bra yrke för framtiden :)
krambanan 2006-02-23, 18:46 Häst sjukgymnast är ett alternativ :) LSR jobbar för legitimation även inom veterinärmedicin så att man kan kopplas till försäkringskassa och arbeta i samråd med veterinär i större utsträckning. Man jobbar mycket mer åt rehabilitering och lär sig om rörelseapparaten (analys av rörelsemönster, hitta vart felet sitter; led, muskel, hov, psyke osv) och kan även arbeta med friskvård.
Det är säkerligen ett bra yrke för framtiden :)
Jag trodde den utbildningen var borttagen?
/Maria
Nä, en utbildning till sjukgymnast med häst finns, men jag har inte kollat den närmare själv då det var väldigt höga krav har jag för mig (vet.utbildning typ)... Övriga utbildningar kryllar det ju av, måste bara hitta seriösa utbildningar... Hur seriösa de nedan är vet jag inte men det finns t.ex
Stall Oberon
Svensk hästterapeut utbildning
Homeopatiskolan
Axelssons
och väldigt mycket kurser... Ska kolla närmare, har hemsidorna nerskrivna någonstans... Sedan finns det ju vidare kurser att gå i bio-light, IR-terapi, massage, laser, ultraljud o.s.v... Tycker du ska försöka gå vidare i veterinärutbildninge och skaffa kontakter i stallen utanför så har du säkert kunder också när du gått ut.... Carola Lind har väl också kurser/utbildning (om jag fattat rätt), riktigt vad de innebär får hon berätta om själv...
krambanan 2006-02-24, 14:09 Nä, en utbildning till sjukgymnast med häst finns, men jag har inte kollat den närmare själv då det var väldigt höga krav har jag för mig (vet.utbildning typ)... Övriga utbildningar kryllar det ju av, måste bara hitta seriösa utbildningar... Hur seriösa de nedan är vet jag inte men det finns t.ex
Stall Oberon
Svensk hästterapeut utbildning
Homeopatiskolan
Axelssons
och väldigt mycket kurser... Ska kolla närmare, har hemsidorna nerskrivna någonstans... Sedan finns det ju vidare kurser att gå i bio-light, IR-terapi, massage, laser, ultraljud o.s.v... Tycker du ska försöka gå vidare i veterinärutbildninge och skaffa kontakter i stallen utanför så har du säkert kunder också när du gått ut.... Carola Lind har väl också kurser/utbildning (om jag fattat rätt), riktigt vad de innebär får hon berätta om själv...
Väntar ivrigt på länkar! Speciellt på sjukgymnast utbildningen! :bump:
/Maria
Elisabethh 2006-02-28, 13:19 Nej den är inte nedlagd, utbildningen. Först måste man gå 3 år och läsa till sjukgymnast, och sedan gå fördupning 20 p. Just nu är fördjupningen lagd på is eftersmo det är vissa saker som itne är klara (vart den ska vara osv) men den ska starta igen. Man kan ändå jobba som häst sjukgymnast om man har legitimation och går kurser som berör häst. Det finns tex en kurs i anatomi mm på SLU som just är gjord för bla sjukgymnaster.
Mer info kan du få på: http://www.allready.net/lsr-lsvet/
Mvh Elisabeth
www.equicare.com till stall oberon, sjukgymnastutbildningen har jag ju som sagt inte koll på, www.ggi.se har hästterapiutbildningar tror de kostar runt 5000 kr... Vad man får får du ta reda på själv, men att lägga in någon sådan kurs med din veterinärutbildning kan ju vara en idé då har du ju båda delarna (och jag vet ju LÄTT vart jag skulle ställa min häst om jag fick välja på ett stall med en utbildad equiterapeut som gått i Katrineholm eller en utbildad veterinär som gått extra kurser)... www.nmf.se har också kurser och utbildningar. Sök på alternativvård eller hästterapi och liknande ord så hittar du en uppsjö... Sjukgymnast utbildningen tror jag det är slu som anordnar, men för redan verksamma veterinärer och sådana, så hör med dem om det!
krambanan 2006-03-01, 11:53 Tack Elisabethh och Cambrie. :bow:
/Maria
hip_4ever 2006-03-06, 17:45 Du kan ju utbilda dig till hästmassör och då kan du jobba med muskulära rehabiliteringar.. Hoppas du kommer på vad du vill göra! :bump:
Hej!
Om jag var du skulle jag gå klart veterinär, du kan ju ta ett "arbetsår" och jobba med nåt annat och komma tillbaka. Hoppa inte av, världen behöver fler rehab intresserade veterinärer!!
Det finns ju massor av utbildningar att gå efteråt, vilket du ju lär få göra ändå, för att hålla vet. biten uppdaterad.
Dessutom kan en utbildad vet. med extra kunnande ta hutlöst mycket mer betalt (tänk lite ekonomiskt här:-)). Veten jag använder som får akupunktera är inte direkt billig, men har går på försäkringen och är jätteduktig. Har både böj och spring-kunnande och mer "helhetsinsyn" på hästen. "jaha, häst har kotledsinflammation,,, varför?? Och så letar han reda på felet istället för att ordinera vila. Min häst har självläkt sina kotleder genom behandling av ursprungsfelet.. Jag tycker du ska gå klart.
/ Lavinia, som gärna ser fler vet med helhetssyn
|
|