Visa fullständig version : Självrisken på försäkringen

AnnaKarinA
2006-02-22, 09:10
Det var så länge sen nån av mina hästar var sjuk, så jag har glömt bort hur man gör!
Jag har en självrisk på 2000:-, och nu blev min häst sjuk. Jag fick 4 olika räkningar, alla under 2000:- /st men över 2000:- tillsammans. Måste den första räkningen vara över 2000:- eller plussar man ihop alla för att se att man kommer över 2000:-?
Tack! :bow: /Hjärndöd Anna-Karin

shampiz
2006-02-22, 09:13
Jag tror att det är så att du får plusa ihop alla räkningar som är inom den tid som en period ingår. Vilken tid perioden omfattar kan vara olika från olika bolag.

Hoppas det inte är nåt allvarligt med hästen.

Prick
2006-02-22, 09:29
Oftast är det den sammanlagda kostanden i en viss period. Ta kopia på kvittona och skicka in orginalen med specifikation till ditt försäkringsbolag tillsammans med en skadeanmälan.

Mynta2
2006-02-22, 09:29
Det brukar i regel vara en skadeperiod på ca 125 dagar...så om djuret/hästen insjuknar inom dessa dagar från första besöket så brukar man enbart betala 1 självrisk. Man slår i hop alla räkningar.

Har gjort så på både katt/kanin och häst.

Smulu
2006-02-22, 10:52
Oftast är det den sammanlagda kostanden i en viss period. Ta kopia på kvittona och skicka in orginalen med specifikation till ditt försäkringsbolag tillsammans med en skadeanmälan.

Borde det inte fungera att skicka in bevittnade kopior på kvittona? Kanske dumt att skicka in originalen.

Prick
2006-02-22, 10:54
Jo, det går säkert bra. Poängen var att behålla kopior (eller orginalen då) så man har utifallatt något skulle gå fel i posten......
De flesta tar emot kvittona per fax också. Då slipper man kopiera/bevittna :idea:

Mynta2
2006-02-22, 11:10
Hos Agria så kan man kopiera kvittona och skicka in.

Hos Folksam ska man kopiera fakturan och skicka in.

Varför ska man bevittna en kopia ? Det brukar ju stå veterinären/klinikens namn på den ändå...

AnnaKarinA
2006-02-22, 12:33
Tack ska ni ha! Hästen fick korsförlamning men blev återställd efter några dagar bara. :)