Jag kommer att bli tvungen att sälja eller att låna ut minst två av mina tre hästar.
unghäst snart tre välhanterad ej inriden.
1 åring hingst.
Hur hade ni gjort?
Var är bäst att annonsera
vad kan man begära för pris ca på dessa.
Då jag har svårt att sälja mina djur, men skulle jag av någon anledning inte kunna ha dom kvar, så skulle jag nog välja att låna ut om jag hade den möjligheten.
Jag har hittat flera av mina hästar på Buke, så det är nog ett bra ställe att annonsera på.
Lycka till,
Jag lånade ut min häst till min medryttare...hon blev fodervärd, kontrakt skrev och vi skrev in i kontraktet att hon skulle få köpa om jag ville sälja.. Nu gick ju allting åt skogen så jag hade inget val än att sälja till slut (ekonomisk kris)....Men hellre att jag gjorde så än att annonsera ut och någon okänd stolle skulle vara spekulant. Min medryttare hade ju först ridit hästen ca 1 år, sedan lånade hon med sig hästen när hon började på Hippologen.
Om det är jättekänsligt med att sälja så börja med fodervärd och se hur den människan är....Vad har du för hästar ?
MissInterpreted
2006-02-22, 11:36
Om du ska sälja eller låna ut beror ju helt på vad du känner själv, men med så unga/outbildade hästar hade jag nog hellre sålt dem än lånat ut dem eftersom det kan vara svårt att hitta någon som är duktig nog att utbilda dem som bara vill låna. Det är ju inte så kul att utbilda en häst under ett par år bara för att bli av med den sen...
Vad det gäller själva försäljningen så skulle jag först och främst utnyttja mitt kontaktnät och försöka hitta rätt person. Det brukar kännas bättre att sälja en häst till "nån som känner nån", så att man kan få lite bakgrundsinformation om personen och känner att hästen hamnar rätt.
Vad du kan begära för pris beror ju helt på vad hästarna har för meriter (är de visade?), stam och utbildningsnivå (samt självklart exteriör och lynne!).
3åringen är helt kanon i psyke lynne mm
Lavirco far
Maraton sto
Han är visad som föl inte så bra poäng då. Men fick 9 på traven.
1åringen är snäll o go lätt hanterad.Fick inte bra poäng vid visning som föl
överbyggd o hängde i knäna då.
Dommarna ville ha fullblods typer .
Han är i dag snygg fast nu i en växt fas 9 mån är han. Far Metall
Jag har inte tävlat med stot. Vet inte vad som de förra ägarna gjort.
Men hon är ett diplom sto efter Maraton utrillo Vagabond Lansiär.
Jag får se vad jag får göra med dom
ekonomi och dottern skall ha barn. Fungerar inte med tre hästar då .
Säljer du nu får du ut vad de är värda i dagsläget.
Lånar du ut dem kan det medföra antingen att hästen får en bra utbildning och ökar i värde, men det kan också gå lite snett och du riskerar att få hem en häst som inte är i samma skick som när du lämnade den ifrån dig.
Det hänger väl lite på om din situation kommer att förbättras också? Är den ekonomiska svackan tillfällig så kan du ju låna ut, annars är det kanske lika bra att sälja nu.