Visa fullständig version : Hovslagarskola

MaLu
2006-02-22, 13:13
Finns det bara en hovslagarskola i sverige? I skara?

Har googlat men hittar bara den.

/Malu

Nilaya
2006-02-22, 13:25
jag har för mig att arbetsförmedlingen hade en ettårig utbildning. kolla med dom! men skaras examen är nog mer eftertraktad bra att ha i vanliga dödligas ögon.

MaLu
2006-02-22, 13:34
Va? Har arbetsförmedlingen en hovslagarutbildning? Det låter ju mysko... Någon annan som har hört talas om det?

Mynta2
2006-02-22, 13:58
Antar hon menar en KY utbildning som finns vid Biologiska Yrkeshögskolan i Skara. KY utbildningar kan man få genom AF..Naturbruksgymnasiet Västernorrland/Nordviksskolan har en 35 veckor utbildning....där känner jag en del som gått och fått utbildningen genom AF.

xbella
2006-02-22, 23:39
fanns i uppsala tidigare amu senare lernia
läsåret 05/06 var kursen tillfälligt nere
för de skall utvärdera den och göra den mera lik
den i skara
ring lernia Mia laven tror jag hon heter som är ansvarig för
kursen i uppsala

pmm
2006-02-23, 09:36
www.hovslagarskolan.se:angel:

Lernia har utbildningar för dom yrken det behövs mer folk inom.

Det finns massor av olika utbildningar.

På Svenska hovslagarföreningens hemsida kan du läsa vad som är en riktig hovslagare, hitta hos de du kan praktisera och länkar till utblidningar.

www.hovslagarforeningen.nu

Minns jag det rätt, så tar hovslagarskolan in efter kunskaper, och Lernia tar in hipp som happ och den utbildningen är både kortare och dyrare.
Jag har läst att man kan köpa sig en plats hos Lernia för 130.000kr:smirk:

Och jag skulle inte välja en som gått den utbildningen.

vdb
2006-02-23, 09:41
www.hovslagarskolan.se:angel:

Minns jag det rätt, så tar hovslagarskolan in efter kunskaper, och Lernia tar in hipp som happ och den utbildningen är både kortare och dyrare.
Jag har läst att man kan köpa sig en plats hos Lernia för 130.000kr:smirk:

Och jag skulle inte välja en som gått den utbildningen.

Ojdå...och varför inte det? De som utexaminerar oss är samma eprsoner som utexaminerar skare-eleverna! Och utbildningen håller samma mått, det ser hovslagarföreningen till!

Jag vill gärna att du berättar VARFÖR du inte skulle välja tex mig som gått Lernias utbildning.

allroundhästarna
2006-02-23, 10:15
Den finns bl.a. här:
http://www.naturbruk.net/skolor/nordvikskolan.html

kolla under vuxenutbildning!

pmm
2006-02-23, 10:23
För jag anser att de inte håller samma mått och krav.
Vi hade hovlära i skolan och fick b.la ta tappskokompitens.

Och av dom bilder vi fått se, skulle jag inte välja vem som helst som hovslagare.

Lernia utbildar vem som helst.
Hovslagarskolan kräver hästkunskap och praktik.

Valet är väldigt självklart.

vdb
2006-02-23, 13:21

Men alltså, du vet ju uppenbarligen inte att kraven som ställs är precis de samma! Och naturligtvis utbildar Lernia vem som helst, det vore censur annars! OCH så krävs det kunskap och praktik, jag krävdes på 6månaders dokumenterad heltidspraktik hos hovslagare.
För övrigt är du inte kompetent nog att stava till ordet kompetens...

vdb
2006-02-23, 13:23
För övrigt hade vi en av lärarna somtidigare jobbade i Skara som ansåg att Lernias utbildning var precis lika bra som Skaras, och i vissa fall bättre. Veterinärdelen är enligt honom bättre på Lernia. Men detta vet inte jag något om eftersom jag inte kan jämföra den biten.

Anna A
2006-02-23, 21:38
Visst går det väl även att gå som lärling en längre tid och sedan göra sitt gesällprov , eller är jag helt ute och cyklar nu :crazy:

vdb
2006-02-24, 00:25
Visst går det väl även att gå som lärling en längre tid och sedan göra sitt gesällprov , eller är jag helt ute och cyklar nu :crazy:

Du har rätt. Hovslagarföreninge ger ett teoretiskt prov sen får du göra 2 uppskoningar samt ett smidesprov.

MaLu
2006-02-24, 14:04
Intressant... men hur många hovslagare har tid att ha en lärling vid sidan om som ska lära sig att sko då?

mystar
2006-02-25, 11:33
Den finns bl.a. här:
http://www.naturbruk.net/skolor/nordvikskolan.html

kolla under vuxenutbildning!

Den där är jag ev intresserad av, men det står att man köper en utbildningsplats, vad kostar en sån då?

Jag ska ringa dit på måndag, men jag tänkte om någon här visste något om det :)

MaLu
2006-02-25, 12:59
Skriv gärna här igen när du får veta mer! :bump:

Malu

xbella
2006-02-25, 15:11
runt 130 0000 kostar utbildningen
den är inte csn berättigad

MaLu
2006-02-26, 11:15
oh, det kan man ju glömma direkt då :crazy:

pmm
2006-02-26, 11:32
Men alltså, du vet ju uppenbarligen inte att kraven som ställs är precis de samma! Och naturligtvis utbildar Lernia vem som helst, det vore censur annars! OCH så krävs det kunskap och praktik, jag krävdes på 6månaders dokumenterad heltidspraktik hos hovslagare.

Eftersom jag själv vill gå utbildningen har jag läst om jämfört den i skara och den i uppsala och jag tycker absolut den i skara var betydligt mycket bättre.

För övrigt är du inte kompetent nog att stava till ordet kompetens...
Om alla var så duktiga som de kan skriva på ett papper, vad bra allting skulle vara då! Då hade man inte behövt praktiska utbildningar utan det hade räckt med att läsa de teoretiskt :smirk:

mystar
2006-02-26, 16:37
Men hur ska man då göra, om man som jag är jäätteintresserad av att gå utbildningen, men inte kan uppfylla de krav som skara ställer, å heller inte har 130 000 i sparbössan,..hur går man eg då tillväga?

MaLu
2006-02-26, 17:34
Söker till skara? De kräver ju 4 veckors praktik hos hovslagare innan.

malu

Mynta2
2006-02-26, 18:39
Den 2 åriga Hovslagarskolan i Skara ger rätt till 80 veckors studiestöd. Utbildningen i sig är avgiftsfri, men du betalar för förbrukat material på skolan och du måste ha komplett verktygsuppsättning vid kursstarten själv...och det är ju inte sådär jättebilligt om man läser, ca 10-20000:- kostar det :angel:

MaLu
2006-02-26, 18:45
Fast 10-20 000 är ju inte så farligt för verktygen. om man tänker arbeta som hovslagare sedan (vilket jag antar att man tänker om man ska gå utbildningen) så behöver man ju ändå verktygen.

xbella
2006-02-26, 21:17
ja du det är inte lätt
jag var inne på att ta ett banklån för kursen på nordvik
men när jag fick reda på att man inte kan ta studielån då backa jag
är du arbetslös eller blir det kan kanske du övertala din arbetsförmedling
jag köpte trisslotter i en månads tid, som mest vann jag 175 kr på en vecka.
kanske söka fonder stipendier
130 000 kr är ju inte mkt för af
de kan ju betala mkt mer för andra utb
ovan skrivet med tanke på lernia i uppsala
af var lite pigga på det i våras, men sen så lades
den utbildningen på is. det verkar tvärkört för mej på den fronten
så jag har under flera års tid prövat olika vägar
men har nu bestämt mej för att bli nåt annat
önskar dej lycka till

mystar
2006-02-26, 23:16
men kraven på skara är ju..

· 20 år fyllda senast det år som ansökan avser
· B-körkort
· Minst 4 veckors praktik hos yrkesverksam hovslagare

· Minst ett års yrkesverksamhet med häst motsvarande heltid med aktiv hästhantering (mockning etc. ger ej behörighet)
ALTERNATIVT
· Minst 5 års hobbyverksamhet/daglig hästhantering med minst 3 olika hästar (ridskola ger ej behörighet)

Efter preliminärt antagningsbesked krävs friskintyg från läkare.
Samtliga antagningskrav skall vara uppfyllda vid ansökningsdagen.

jag har varken dokumenterad yrkesverksamhet med häst eller 5 års daglig hantering av minst 3 hästar, visst har jag mycket vana av hantering av hästar (hållt på med hästar i 15 år) men inget av det är ju dokumenterat...så det känns som att skara är kört för min del.

:(

fan nu sitter man ju nästan å önskar att man var arbetslös så att man kunde be AF om hjälp, men man sitter ju på ett kanon-jobb å lär ju inte få kicken..men för mig är inte kontorist mitt dröm yrke..

lärling då? hur går man tillväga då?

förlåt om jag är jobbig, men jag har verkligen fått upp ögonen för vad jag vill bli, å då vill jag inte släppa det..

xbella
2006-02-27, 07:29
friår? då får du ju ersättning

vdb
2006-02-27, 10:04
runt 130 0000 kostar utbildningen
den är inte csn berättigad

Eh jå! När jag gick Lernias utb. var både den och Nordviks csn-berättigade!

vdb
2006-02-27, 10:09
mjag har varken dokumenterad yrkesverksamhet med häst eller 5 års daglig hantering av minst 3 hästar, visst har jag mycket vana av hantering av hästar (hållt på med hästar i 15 år) men inget av det är ju dokumenterat...så det känns som att skara är kört för min del.

:(

fan nu sitter man ju nästan å önskar att man var arbetslös så att man kunde be AF om hjälp, men man sitter ju på ett kanon-jobb å lär ju inte få kicken..men för mig är inte kontorist mitt dröm yrke..
.

Allting går att lösa, man kan ta tjänsteledigt. Man kan "råka få sparken" om man känner chefen... Man kan ta friår, man kan kontakt trygghetsstiftelsen om man sitter på en arbetsplats som kan vara lite svajig osv osv...jag kämpade i nästan 2 år innan jag lyckades övertyga AF om att de skulle betala min utbildning. Och när du väl kommit så långt så får du aktivitetsstöd så att du inte behöver csn.

pmm
2006-02-27, 10:50
jag har varken dokumenterad yrkesverksamhet med häst eller 5 års daglig hantering av minst 3 hästar, visst har jag mycket vana av hantering av hästar (hållt på med hästar i 15 år) men inget av det är ju dokumenterat...så det känns som att skara är kört för min del.

Jag skulle maila eller ringa dom och fråga vad de menar med dokumenterad yrkesverksamhet.

Dessutom behöver du inte betala något för att söka, eller hur? Du kan ju inte få något annat än ett nej.

mystar
2006-02-27, 11:41
men får man ta ut friår för att prova på annat yrke?

mystar
2006-02-27, 11:47
Det där med att "råka" få sparken funkar inte för mig, min pappa är min chef :D så jag tror inte att han frivilligt ger mig sparken..annars hade jag nog funderat på den lösningen..

har ringt till nordviks idag och han som var ansvarig för just den utbildningen var borta, men ska ringa mig imorgon..så jag väntar med spänning på hans samtal :)

mystar
2006-02-27, 11:48
Har mailat skara idag, får se om dom hör av sig.

xbella
2006-02-27, 13:21
jaså jag tog reda på det genom nordvikskolan våren 04
konstigt att dom kan ge så dubbla svar
det bästa är ju att ringa direkt och få reda på det

citronen
2006-02-27, 13:38
BYS och hovslagarskolan i skara är i princip samma utbildning, skillnaden är att BYS läser man även andra kurser om hästen och företagsekonomi osv... annars är ALL hovslagarundervisning den samma som hovslagarskolans egna (ATGs) dvs 2 år med kombinerat lärälingstid och skolstudier;)

vdb
2006-02-27, 13:41
Det där med att "råka" få sparken funkar inte för mig, min pappa är min chef :D så jag tror inte att han frivilligt ger mig sparken..annars hade jag nog funderat på den lösningen..
)

Jamen det är ju precis här du har chansen att"få sparken", en chef du inte känner kan ju inte göra så. Hota med vad so helst. Döttrar brukar alltid kunna göra det och komma undan med det.

MaLu
2006-02-27, 18:31
Dina erfarenheter ska räcka gott och väl. Jag mailade skara i förra veckan. Jag har haft egen häst i fem år och hanterat lite andra hästar då och då typ och hon som svarade på det mailet sa att det var ok. (Det går alltså in under hobbyverksamhet)

Sen har jag ju tyvärr inte praktiserat något ännu så jag kan ju inte söka iår men hoppas kunna göra praktiken under sommaren och om jag fortfarande är intresserad av utbildningen då söka till nästa år.

Malu

MaLu
2006-02-27, 18:32
Lägger in en till fråga som jag funderade på förut idag.

Finns det hovslagarverktyg för kvinnor? Det skulle ju vara lättare med verktyg som passar för lite mindre händer...

Malu

vdb
2006-02-27, 20:39
Har mailat skara idag, får se om dom hör av sig.

Hehe...räkna inte med det...Jag sökte dit men de slarvade bort min ansökan. Min klasskompis på Lernia sökte in för tjugo år sen men har fortfarande inte fått svar.
När jag ringde upp dem så verkade den administrativa personalen itne begripa nånting.

vdb
2006-02-27, 20:40
Lägger in en till fråga som jag funderade på förut idag.

Finns det hovslagarverktyg för kvinnor? Det skulle ju vara lättare med verktyg som passar för lite mindre händer...

Malu

Det finns det, visserligen är jag man, men jag har riktiga pianohänder a´la fröken! Så visst unkar det med de flesta, däremot kan sk ergo-tänger vara bättre för dig!

vdb
2006-02-27, 20:47
För jag

Sen är det ju så att bara för att man gått Lernias utbidning så innebär inte det med automatik att man inte har mer eller minre hästvana. Anledningen till att jag valde Lernias utbildning:

1: jag slipper csn-lån.
2. jag FÅR alla verktyg, en kostnad på ca 25-30tusen...
3.Lernia slarvade inte bort min ansökan...
Förstår du nu varför somliga väljer den utbildningen istället för Skaras som inte är aktivitetsstödsberättigande, man måste ta csnlån, och man får inte en tång...
Men visst, jag vet många elever på nordvik och skara som baktalat lernia eleverna pga detta...väldigt märkligt.

mystar
2006-02-28, 07:41
Jag har fått svar från skara nu, men hon skrev att jag ligger på gränsen eftersom att jag "bara" varit hästägare i 3 år, *suck* men jag förstår ju att dom tar in dom som verkar mest kunniga, så jag får nog skippa skara faktiskt, väntar fortfarande med spänning på han från nordviks samtal..återkommer senare :)

VinterFlikka
2006-02-28, 07:56
Men 04 är ju ganska länge sedan...

Jag gick en annan vuxenutbildning på Nordvik i fjol och då sas det ingenting om att man inte skulle vara berättigad till studiestöd :confused:

Och jag har för mig att man inte bara kan tigga pengar av AF utan också av något som tidigare var en del av Lernia men nu står själv... namnet kan variera lite här heter det Portalen eller Veksa... och de kan betala din studieplats om du t.ex. inte har ett slutbetyg från gymnasiet eller är långtidsarbetslös...

pmm
2006-02-28, 15:29
Jag har fått svar från skara nu, men hon skrev att jag ligger på gränsen eftersom att jag "bara" varit hästägare i 3 år, *suck* men jag förstår ju att dom tar in dom som verkar mest kunniga, så jag får nog skippa skara faktiskt, väntar fortfarande med spänning på han från nordviks samtal..återkommer senare :)

Jag skulle söka ändå! Det kostar ju inte dig någonting att söka i alla fall! Och vad vet du om vilka som söker och vad de har för erfarenheter ;)

hanna_shetland
2006-02-28, 21:11
När ska du söka då? Jag behöver ju hovslagare till mina småttingar. De två senaste har inte tagit jobbet på allvar eftersom "det bara är shettisar". Har en tredje på gång nu...

mystar
2006-03-02, 07:16
Hej hopp igen! :)

Jag har pratat med han på Nordviksskolan (jättetrevlig man) som gav mig lite info om skolan, utbildningen osv, dessvärre fick jag inget svar om csn, men jag tänkte höra med självaste csn om just den utbildningen är csn-berättigad eller inte.

Han från nordvik skulle skicka hem lite papper om skolan till mig, så får jag väl läsa igenom dom och senare se om det är ngt för mig eller inte.

MaLu
2006-03-02, 08:27
Vad kräver de på nordvik för intagningen? Praktik osv?

Malu

mystar
2006-03-02, 17:40
Vad jag har förstått så har dom inga större krav, självklart ska man ha erfarenhet av hästar osv, men det man får göra där är att köpa sig en plats, antingen privat (som nån sa, då kostar det 130 000:- för utbildningen) eller så får man en plats utav arbetsförmedlingen..alltså om man e a-lös.

Jag är varken arbetslös eller rik, så jag vet inte hur jag ska gå tillväga för att komma in där..

jag fick papprena idag, verkar vara en bra utbildning, man fick med lite statistik på tidigare årskurser..å dom har gått ut med goda resultat.

Men du skulle söka till skara eller?

MaLu
2006-03-02, 22:18
Nej till skara kan jag inte söka i år eftersom jag inte har någon praktik ännu men ska försöka göra det i sommar så nästa år kanske det blir då... (synd att man inte gjorde det här tidigare... )

Jag är ju inte arbetslös heller eftersom jag fortfarande går i skola (gymnasium) så även där skulle jag väl få vänta minst ett år till..

malu

Dragonfruit_
2006-03-02, 23:43
Strålande. Jag som hellre vill gå den i uppsala än i skara. :)

stuv
2006-03-03, 21:48

Och av dom bilder vi fått se, skulle jag inte välja vem som helst som hovslagare.

Hej.

1993, (dåvarande AMU,) så var det en elev från lernia som spöade upp nästan hela svenska eliten vid hovslageritävlingar i jönköping. valet av skola är i dagsläget ointresannt, då alla gör likvärdigt slutprov. (1993 så var det dock Gesällbrevet som var examen vid lernias utbildning, alltså mycket svårare än Skaras sutprov)
Däremot så är intresse för yrket och handlag mycket viktigt om det skall bli bra yrkesfolk från skolorna.

Mvh Stuv

vdb
2006-03-03, 22:32
Hej.

1993, (dåvarande AMU,) så var det en elev från lernia som spöade upp nästan hela svenska eliten vid hovslageritävlingar i jönköping. valet av skola är i dagsläget ointresannt, då alla gör likvärdigt slutprov. (1993 så var det dock Gesällbrevet som var examen vid lernias utbildning, alltså mycket svårare än Skaras sutprov)
Däremot så är intresse för yrket och handlag mycket viktigt om det skall bli bra yrkesfolk från skolorna.

Mvh Stuv

TACK Stuv...en stund kändes det som om jag förde ett enmansförsvar mot en hästägare med idéer...

stuv
2006-03-03, 23:35
TACK Stuv...en stund kändes det som om jag förde ett enmansförsvar mot en hästägare med idéer...

Tack själv...

"stamtavlan" på utbildningen är inte det viktigaste. :smirk:
Nuförtiden så har dock Skara uppdaterat sin utbildning och jag är inte så påläst om hur den ser ut i dagsläget, däremot så tror jag personligen på en längre utbildning än det som var "generellt" förut. Samt ju mer häst "man har med sig", ju lättare är det att kunna försörja sig på yrket.

Mvh Stuv

pmm
2006-03-04, 14:30
När ska du söka då? Jag behöver ju hovslagare till mina småttingar. De två senaste har inte tagit jobbet på allvar eftersom "det bara är shettisar". Har en tredje på gång nu...

Jag vet inte, visst är jag sugen men nu har jag fått en annan affärsidé ;) *hehe*

hanna_shetland
2006-03-04, 19:31
Jasså... Det måste du berätta mer om.

vdb
2006-03-04, 21:17
Tack själv...

"stamtavlan" på utbildningen är inte det viktigaste. :smirk:
Nuförtiden så har dock Skara uppdaterat sin utbildning och jag är inte så påläst om hur den ser ut i dagsläget, däremot så tror jag personligen på en längre utbildning än det som var "generellt" förut. Samt ju mer häst "man har med sig", ju lättare är det att kunna försörja sig på yrket.

Mvh Stuv

Det däremot är jag bland de första att skriva under på! Jag har dock under min verksamma tid stöt på hovisar från både nordvik, skara, sthlms hantverksförening och Lernia som har haft bristande förkunskaper om Häst, inte hovar, men häst.
Längre utbildning och mer hästrelaterande ämnen om annat än just hovar.

citronen
2006-06-05, 21:04
om man går i skara genom BYS så får man även kurser i hästens biologi, hästens anatomi och fysiologi osv... inte bara hovar på schemat...