Visa fullständig version : Rätt eller fel?

hoppla
2006-02-22, 14:58
Jag har min ponny inackorderad och betalar en ganska stor summa bara i kallhyra varje månad.
Nu är det så att min ponny rymmer ur hagen titt som tätt för att det är för lite ström i trådarna. Ponnyn har även vid något tillfälle sprungit igenom fler staket och in till andra hästar men inget farligt har hänt.

Nu anser stallägaren att jag måste stå för alla nya stängsel saker som behövs, tråd, band, handtag, isolatorer, batteri mm och även stängsla själv för att hon är trött på att haga säger hon.

Hade ni betalat och gjort detta? Det kostar minst 1000 kr i inköp. Eller vad hade ni gjort????

Hon vill inte flytta om och byta hagar på hästarna för då skjuter hon bara problemet framför sig säger hon.
Saken är den att det går liksom inte att vägra för då kommer inte ponnyn ut. Ponnyn har fått stå inne i 6 dagar nu.

Är så :devil: :( :devil:

Tomaten
2006-02-22, 15:05
Vad tror du själv?
Din ponny har stått inne i sex dagar, ut med ponnyn i hagen sen på vilket sätt skiter jag i, den behöver ut!

tillägg, att vira el tråd runt grimman kan vara effektivt om hästen har täcke på sig, eller fram på¨bogen och in undertäcket.Då känner den iallafall mer!

Notorius
2006-02-22, 15:07
Öh varför står den inne för?
Släpp ut den!

Lucsy
2006-02-22, 15:18
Köp tråd och handtag och allt som behövs till att göra ett bra stängsel, sedan går du runt och kollar så att HELA stängslet är OK!!!!

Det kan räcka med att det ligger emot nånstans eller att en ledare gått av i bandet så tappas all ström, du måste fixa detta själv, det är synd om den stackars hästen att den måste stå inne så länge!!!

Köp också en stängselprovare, bra tips!!!:angel: :idea:

Lena
2006-02-22, 22:50
vet inte vad som står i ditt kontrakt, men tycker det känns naturligt att man själv står för skador m.m som ens egen häst orsakat exempelvis trasiga hagar. Nu får ju dessutom du chans att förbättra allting i hagen så du får tillräckligt mycket ström om det nu är det som är problemet, sen är tipset med ståltråd på grimma/vid täcke väldigt bra. Åtminstone så länge inte hästen riskerar att fastna på något sätt med det.
I stallet min häst står i har visst material köpts in för att underhålla hagarna men det är vi hästägare som står för att "våra" hagar är hela och funktionsdugliga. Sen om någon häst förstört något så det krävs större reparation är det hästägarens kostnad.

Säger även som andra här, släpp ut din häst! det är dyrt att ha häst men du är ansvarig för att hästen mår bra och trivs. Hur kul kan det va att få stå inne i flera dar när dessutom kompisarna får gå ut (för jag antar att hästen inte är själv i stallet på nätterna eftersom du sagt att den sprungit in till andra hästar)