Visa fullständig version : Borttappad Sadel på hästaffär som gått i KK.

Sammet
2006-02-22, 15:02
Jag har ett litet problem.

Jag lämnade för nått år sedan (ca 2-3) in min syntetsadel till en hästbutik för försäljning. Jag hade inte brått att sälja den, men den var ivägen hemma och jag hade ingen användning av den då så därför satte jag ut den för försäljning.

Butiken gick senare i KK.

När jag ringde dom och frågade efter min sadel minns de att jag lämnat in den, men kan inte hitta den... och jag fick aldrig något kvitto (dumma jag) när jag lämnade in sadeln.

Nu är alltså sadeln borta och inget kvitto. De säger att sadeln inte fanns kvar när de gick i KK (vilket jag litar på).

Men... min sadel då? :confused:
Var har den tagit vägen? Och finns det Något jag kan göra?

Denna butik gav inte ut kvitto och det var inget som bekymmrade mig eftersom jag kände ägarna.

Det var liksom lite "hemtrevligt" i butiken: När man hyrde deras transport skrev man inte på någon försäkran eller kontrakt, man gick in och betalade och sen tog man tranpsorten, när man lämnade igen det lämnade man in nyckeln och så for man...
Detta var en av anledningarna till att jag inte tänkte på elelr bekymmrade mig över att jagf inte fick något kvitto när jag lämnade in sadeln för försäljning.

Det är "bara" frågan om en sadel som jag max kan få ut 1000:-, i nyskick men ingen dyr sadel från början...

Det är itne för pengarnas skull, jag skulle snart behöva en för inridning och eftersom den sadeln inte blev såld så...

Jag sitter även i dilemat att jag kände smått de som hade butiken och jag vill varken vara otrevlig eller bli ovänner med dom...
Och jag litar på dom när de säger att sadeln inte fanns där. Jag undrade om den kunde blivit såld men de påstog att så inte var fallet.

Suck... vet egentligen inte varför jag skriver det här eftersom jag själv är medveten om att jag inte lär få tillbaka sadeln eller nån ersättning för den... ville mest skriva av mig tror jag... :(

Snurrfian
2006-02-22, 15:35
Fattar jag det här rätt, du har lämnat in sadeln till en affär, de hävdar att de vet att du har lämnat in sadeln men att den inte är såld och att den inte finns?
Alltså är det affären på någotvis som har sålt/blivit utmätt på sadeln... Du har nog inte så stor chans att se sadeln igen och det finns inget du kan göra förutom att prata med affärsägarna och hoppas på att deras minne har blivit bättre...
Att det inte fanns kvitton är nog en ganska så stor andledning till att affären gick i KK...

Sammet
2006-02-22, 15:37
:S

De sadlar som var inlämnade för försäljning skall ha lämnats tillbaka till ägarna när de gick i KK.

Men i övrigt förstog du det rätt.

Klubban
2006-02-25, 18:09
Har du frågat om du får kolla igenom deras lager för att se om du hittar din sadel - dom kanske inte kommer ihåg hur den såg ut. Alternativt kan du väl låtsas vara intresserad av att köpa lite saker så kanske du får gå runt och rota i det som finns kvar och leta efter din sadel samtidigt - fast det kanske inte funkar det heller... :smirk:

Har du kontaktat kk-förvaltaren? Om du förklarar situationen för denne så kanske du kan få lite hjälp där.

Sammet
2006-02-26, 10:07
De har inte kvar något, allt såldes.

:/

Masse
2006-02-26, 11:57
Tror att det är kört med tanke på att det blivit konkurs. I och med de så går konkursförvaltaren ut och begär att alla som har fodringar på företaget ska höra av sig inom en viss tid. Du hade en fodring efter som du gett företaget uppgiften att sälja din sadel. När denna tiden gått ut så sätts fodringarna i en turordning och den som är först har störst chans att få sina krav betalda. Har du inte hört av dig dit om ditt krav kom troligen din sadel alt pengarna för den som såld att räknas in i företagets tillgångar som sedan fördelats på de övriga fodringsägarna. Tyvärr!

Carolus
2006-03-05, 19:14
Har du inget kvitto på saken är det nog väldigt kört.. Och som snurrfian skriver, en stor anledning till att de gick i kk är nog att inga kvitton har skrivits.. Är företaget i kk är det svårt att få tillbaka saker även om kvitto finns...

SO Hovslagare
2006-03-05, 21:19
:S

De sadlar som var inlämnade för försäljning skall ha lämnats tillbaka till ägarna när de gick i KK.

Men i övrigt förstog du det rätt.

De som fick tillbaks sina saker hade en väldig tur att det fanns en konkursförvaltare som misskötte sitt jobb och inte tillvaratog de prioriterade fodringsägarnas intressen.
Det är nämligen så att vid en konkurs så tillfaller gods inlämnat till försäljning/reparation osv. konkursboet. Och skall alltså inte återlämnas till ägarna.

Rolle
2006-03-08, 10:36
Lånar knapp> Detta är en sakrättslig fråga. I svensk rätt gäller traditionsprincipen , vilket innebär att sadeln ska kommit i ägarens besittning annars tillhör det konkursboet, Du får alltså ställa dig med en oproriterad fodran på konkursboet vilket inte ger stor chans till utdelning.
Om man däremot är konsument gäller 49 § konsumentköplagen (KKL) som är ett undantag till traditionsprincipen och ger dig som konsument företräde framför konkursboet. Det måste dock framgå att just denna sak tillhör dig genom märkning eller annat sätt som visar vem som är ägare.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Sammet
2006-03-08, 12:53
Tack.

Nåja... det var en billig sadel. Den kostade 1.700:- ny... inte hela världen.