Jag funderar på att bygga en box till shettisen, i ett hörn i stallet. Bakre vägg och en sidovägg finns alltså redan. Spontant tänker jag på leca eller betonghålsten, men klarar de att stå för sig själva? (Ena väggen blir ju med dörr i.) Sidoväggen är av trä, men bakre av sten, så frågan är hur man skulle förankra i den i så fall? Jag kan välja vilken vägg som ska vara dörr i, men den bästa hade varit den som är motsatt bakre väggen, alltså stenväggen.
Om det inte är jättehögt till tak kan du slå fast en stående regel i taket i hörnet/hörnen och där dörren blir. Enklast är om du gör väggarna i trä, då kan man ha en liggande regel på golvet där dörren är (man får en liten tröskel men det blir stabilt.
Det är rätt högt i tak, men inte extremt. Frågan är om man inte måste fästa hörnstolpar och andra "nedåtgående" reglar i golvet? Det är nämligen gjutet, men det kanske går att ta hål på och gjuta om....
Kan man fästa dem i taket och i befintliga väggar är det inte ett måste att fästa i golvet. Vi gjorde en provisorisk box så en gång, fäste upptill och i väggar. Funkade alldeles utmärkt.
MisterLillen
2006-02-23, 18:04
Om du måste fästa nertill kan jag inte svara på men om du vill göra det så är det inte särskilt svårt med betongborr och expanderbult.
Alkemisten
2006-02-23, 18:33
Jag har murade boxar utan stöd uppåt. I varje dörröppning har jag två u-balkar som är nergjutna i golvet det är de som håller konstruktionen. Jag har dessutom bara enkel tegelsten (alltså inte dubbla stenar jämte varandra) men har armerat i varje skifte med armeringsjärn. Jag har heller inga galler ovanpå.
När en häst kastade sig mot väggen i panik hörde jag att det rörde sig en aning. Men annars har det faktiskt hållt. Peppar peppar...
Det som känns lite osäkert med att mura upp väggar är att jag inte är helt säker på hur man ska gå till väga.... Annars tycker jag att det är både snyggt och praktiskt!
Tack vare MisterLillen upptäckte jag att man kan ha osb-skivor, som vi faktiskt redan har som vägg i en del av stallet! Jag tror att jag ska köra vidare på det, och reglar från taket. Tack för borrtipset!