Visa fullständig version : Äter stolpar

Ahi
2006-02-22, 16:49
Jag har en pålle som äter på stolparna i hagen som besatt. Kan det vara så att hon har brist på något? Hon har kompisar och träd inslängda att gnagga på. Stallägaren tycker ju inte det är så skoj när hennes stolpar blir uppätna. Råd mottages tacksamt

Vimsan
2006-02-22, 16:52
Hon har nog tråkigt. Lägg ut halm till henne så låter hon kanske stolparna vara i fred.

Ahi
2006-02-22, 16:54
frågan är ju varför hon inte äter på de träd hon fått inslängda i hagen istället då?

Saintnessie
2006-02-22, 16:55
du kan juh alltid såga ner lite träd, grövre stockar så hon har att gnaga på..?;)

Gran stallet till oss har satt på munkorgar på alla hästar..dom åt nämligen ner hagarna varje dag...:banana: :banana: :banana: :banana:

Ahi
2006-02-22, 16:57
hon har fått träd att gnaga på. Men det verkar som om hon föredrar de som står upp och inte vill ha dem liggandes på marken

rocki
2006-02-22, 17:13
Jag har en pålle som äter på stolparna i hagen som besatt. Kan det vara så att hon har brist på något? Hon har kompisar och träd inslängda att gnagga på. Stallägaren tycker ju inte det är så skoj när hennes stolpar blir uppätna. Råd mottages tacksamt
Jaa, det är ett beskymmer, min nya häst har ätit på mitt nya staket:crazy: inte kul, då har de ändå mat i hagen så gott som hela tiden,har börjat lägga in små granar till dem, tycker de om att gnaga på, senhar jag smetat på tjära :devil: på toppen av stolparna och längst med staketet, inte snyggt men effektivt.....;)

/Therese

Ahi
2006-02-22, 17:18
tack för råd. Ja det är ett problem speciellt om man har hästen inhyrd. tack för råden iaf

axel
2006-02-22, 17:19
Jag har satt tråd längs med stolparna.
Annars är ett bra altrnativ att köpa plastrullar att trä på stolpen.
Det är varken kul att hästarna äter impregnerat trä eller när grindstolpar går av på vintern.
Har satt en xtra stolpe vid grinden utifall det skulle hända igen!!

rocki
2006-02-22, 17:43
Jag har satt tråd längs med stolparna.
Annars är ett bra altrnativ att köpa plastrullar att trä på stolpen.
Det är varken kul att hästarna äter impregnerat trä eller när grindstolpar går av på vintern.
Har satt en xtra stolpe vid grinden utifall det skulle hända igen!!
:o Jag har ju oxå eltråd innanför stolparna men vissa ställen kommer mina små älsklingar åt i alla fall...;)

Ragnhild
2006-02-22, 19:09
Jag har också "termiter" i hagen. Dom små liven gnager med förkärlek längst ner på stolparna. Förra året hade jag fyra stycken ettårshingstar (ponnyer) med fri tillgång på hösilage, men ack vad de gnagde!!
I år är dom två stycken tvååringar ( två av dem från förra vintern) samt en treårig valack. Dom käkar lika friskt på stolparna, som förra året. Jag har en kompis som har försökt ta reda på varför och hon har hittat följande förslag. För lite protein, alternativt för lite fibrer. Mitt hösilage i år HAR dåligt proteinväre och är ganska "grannt". Vi har provat med att ge halm ute/inne (lite olika för olika hästar).
Kanske någon har förslag på något annat (än tjära) att ha på stolparna. Jag har stora hagar och mååånga stolpar..
Hälsningar Ragnhild

axel
2006-02-22, 19:35
Jag tror att det är Kaninen som kommer fram.
När de inte nöter sina framtänder, som de gör så länge det finns nå´t att beta..

Lilla Skutt
2006-02-22, 19:51
Jag ger mina halm .Och små träd att barka av.

Såga ner små aspträd och sälgträd att lägga in i hagen,inte allt sly/grenar duger men mina äälskar asp..:love: nyttigt är det oxå;)

Eftersom impregnerade stolpar knappast är nyttigt att gnaga på så ta dig tid att kleta på trätjära,lättare att stryka på om tjäran stått inomhus i värmen.
Trätjäran sitter kvar länge så det funkar bra,räcker att stryka på tunt.

Men ge hästarna alternativ att tugga på som sly och mer grovfoder..

Jag brukar en gång i veckan fixa ett litet lager att slänga in i hagen under veckan som kommer,gamla avbarkade träd och pinnar slänger jag ut allt eftersom.

Ahi
2006-02-22, 20:40
Ja kanin är rätt ord! Jag har precis fått min pålle och jag gissar att hon varit van vid plaststolpar tidigare och nu tycker sig kommit till paradiset då det är trästolpar!

Ahi
2006-02-22, 20:42
De har fått en hel massa såna små träd i hagen men de är inte intreserade av dem utan det är stolparna som gäller. Jag märkte, som jag skrev innnan, att när hon gick i en annan hage där det växte aspar i åt med glädje kan man ju fundera på om hon inte vill äta när de ligger på marken ?Jag kan inte ge mer grovfoder ute, då hon går med hästar som skulle bli som tunnor om de fick mer grovfoder.Jag kan ju ställa henne i en annan hage, men då blir hon ju ensam och det är inte så skoj tycker jag. Men nått måste jag göra och som du skrev det kan ju inte vara nyttigt heller.

Keep on Dreaming
2006-02-22, 23:19
Gran stallet till oss har satt på munkorgar på alla hästar..dom åt nämligen ner hagarna varje dag...:banana: :banana: :banana: :banana:

:crazy:

Kanske vore något för våran lilla "bäver" då varken halm, nedsågade träd eller fri tillgång på hö tycks hjälpa.

Tyckimpregnerat virke är juh inte direkt det nyttigaste dom kan sätta i sig:crazy:

lady foxglove
2006-02-22, 23:50
Hm har lst allas inlägg o´h har inte sett någon som skrivit KRUBBBITARE inte som jag sett kan ju ha missat...

lady foxglove
2006-02-22, 23:51
är hon det kan man tyvärr inte göra så mycket förutom att sätta på rem men råder att ej ha det då den är lön löst hmm

Lilla Skutt
2006-02-23, 00:27
du kan juh alltid såga ner lite träd, grövre stockar så hon har att gnaga på..?;)

Munkorg tycker jag är vidrigt!:mad:
Tänk själv att gå omkring med munkorg!:crazy:
Om stolpbitandet beror på stress blir hästen knappast gladare..

Jag skulle se över hästens foderstat,får den bra mineraler,grovfoder osv,kan den ha magsår??
Har den hagkompisar?är den stressad?uttråkad?

Pröva att måla på trätjära på stolparna,erbjud gnagalternativ..impregnerade stolpar innehåller arsenik och all möjlig skit,har den inte ont i magen innan så lär den ju få det..sen hur mkt bitande som måste till för att hästen skall bli förgiftad har jag ingen aning om men jag skulle inte chansa..

Är hagen tråkig,byt hagar då och då som omväxling om det är möjligt!
Gör vad som helst,men munkorg..nä fy fan..:mad:

moonlightgarden
2006-02-23, 00:46
Är stolparna i hagen färska? Hästar älskar färsta trästolpar nämligen, sedan sitter ju stolparna mycket lägligare för gnaggning, specielt eftersom att dom sitter fast och ger ett visst motstånd.

Det bästa jag kan råda till är att smörja in dom med tjära. Förstår hur det är, vi hade på förra stället massa löst liggandes i hagen som hästyarna kunnde gnagga på men dom valde att gnagga ner barken på träden istället.

Ahi
2006-02-23, 08:32
Nej munkorg ser jag inte som ett alternativ!! Ja jag ska kolla över foderstatet, jag har som sagt precis fått pållen och inte hunnit med det riktigt så det kan ju vara där problemet ligger. Jag tror att min pålle inte är helt nöjd med sina hagkompisar, de går överens men det är inte direkt några roliga pållar att leka med då de är lite äldre.Jag har även pratat med hon som hade hästen förut och hon hade aldrig haft problem med detta. Jag funderar på om det kan bero på att hästen precis har stått i träning och nu fått gå ner i träningsdos och därav blivit rastlös. Jag rider visserligen 6 dagar i veckan men det går ju inte att jämställa med den träning hon fick förut.Men jag får klura vidare på detta. Men tack föra alla råd!

Ahi
2006-02-23, 08:32
Nej hon är inte krubbitare

Sandrew
2006-02-23, 10:00
Man kan testa dra en tråd längst upp på stolparna men risken är stor att hon river igenom men hon kommer inte att vilja äta på dom igen..
Man kan fästa ett konformat tak på toppen av stolparna gjord på plåt eller nått liknande material.
Att tjära (utblandat) kan vara en idé. Vi har gjort det inne i stallet för att minska bitandet i träet. Kan få fylla på några gånger för att vara säker på att det inte tuggar på inredningen. Det har dock hänt endå att nån biter men tjära lite till, i längden är det inte så kul att tugga tjära....

Hon kan vara rastlös, har hon tillräckligt med tillgång på grovfoder???
Hästar ska äta i ca 16 timmar.. vad ska hon göra mellan när fodret är slut, hästar blir mätta på att tugga och svälja inte mängden mat. Stolpar är i bra höjd för hästarna att tugga på tycker dom. Vad är bekvämare, ett stort träd med kvistar lite här och där eller en stolpe i lagom höjd, de behöver inte anstränga sig så mkt.

Sandrew
2006-02-23, 10:07
Man kan testa dra en tråd längst upp på stolparna men risken är stor att hon river igenom men hon kommer inte att vilja äta på dom igen..
Man kan fästa ett konformat tak på toppen av stolparna gjord på plåt eller nått liknande material.
Att tjära (utblandat) kan vara en idé. Vi har gjort det inne i stallet för att minska bitandet i träet. Kan få fylla på några gånger för att vara säker på att det inte tuggar på inredningen. Det har dock hänt endå att nån biter men tjära lite till, i längden är det inte så kul att tugga tjära....

Hon kan vara rastlös, har hon tillräckligt med tillgång på grovfoder???
Hästar ska äta i ca 16 timmar.. vad ska hon göra mellan när fodret är slut, hästar blir mätta på att tugga och svälja inte mängden mat. Stolpar är i bra höjd för hästarna att tugga på tycker dom. Vad är bekvämare, ett stort träd med kvistar lite här och där eller en stolpe i lagom höjd, de behöver inte anstränga sig så mkt.

Bara för att de får fri tillgång på grovfoder så kanske hon inte slutar, så är fallet i våran hage. Det har alltid fårtt fri tillgång på grovfoder men endå är stolparna utsatta= en olat. Det började sen vi flyttade. Då gäller det bara att rika sig på stolparna. Gör det obekväma till det bekväma...
Det ska inte vara ett nöje eller behag att bita på stolparna, de ska i så fall söka sig till träd.

Ahi
2006-02-23, 12:16
Ja grovfoder har hon men hon föredrar att äta på träd istället för ex. sin frukost. Hon äter lite sen går hon iväg och äter på träd istället. Men som jag skrev tidigare tror jag att hon är rastlös pga. att hon tagits ur travträning och nu enbart blir riden, och det går ju itne att jämföra den ridningen med hård träning. Men jag är rädd att olaten kommer finnas kvar även efter att hon ställt om sig till sitt "nya " liv. Och du har har nog helt rätt med det där om att det är bra mycket mer lättåtkomligt med stolpar som står upp än träd som ligger ner på marken. Vilket jag även fick bekräftat förra vekan då hon gick i en hage med växande slyträd i som hon fullkomligt massakerade. Då struntade hon totalt i att äta på stängselstolpar.

Durin ox
2006-02-23, 12:29
finns någon gegga att smörja på, funkar få vissa...

BeastieBabe
2006-02-23, 12:34
kolla foderstaten först, finns det tillräckligt med proteiner? och kolla upp selengivan.. om du inte ger ett kraftfoder som innehåller hela dagsbehovet av selen så köp tokosel och ge..

altenativ två är att måla stolparna.. ridskolehästarna på ena skolan gnagde ner hälften av stolparna när dom inte fick halm, dom som lämnades totalt orörda var målade resten var obehandlade..

Ickiz
2006-02-23, 15:36
Välkommen till klubben :cool:
Känner igen ditt problem..

Ahi
2006-02-24, 18:44
Ja jag ska kolla över den, eftersom jag inte haft henne längr än 1 månad så har jag inte hunnit göra en ordentlig än. Men nu ska jag ta tag i det. Hon får redan nu Tokosel pga. att jag vet att det är väldigt selenfattiga marker där vi bor. Nu har hon fått flytta till en hage med plaststolpar och jag hoppas att hon låter bli att tugga på dem. Men tyvärr har hon ingen hagkompis nu så jag hoppas hon inte blir helt uttråkad. Detta problem har gjort stallägaren rätt så sur, och hon menar att jag kommer få stora problem med hästen om hon håller på så. Medan jag inte tror det, då hon tydligen inte gjort det förut utan börjat med det nu och då måste det ju finnas en bakomliggande anledning anser jag vilken jag tänker försöka finna. Hästen är i övrigt väldigt lugn av sig så därför tror jag att hon helt enkelt är uttråkad pga att hon varit van vid mycket högre träningsdos tidigare.

BeastieBabe
2006-02-27, 22:33
jo, det är nog en av orsakerna, hästar lägger till med ovanor om de blir uttråkade, och att dra ner på träning är otroligt uttråkande för aktiva hästar har jag märkt :)

men kolla foderstaten om det kan finnas något där.. en högresterande häst har juh en högre ämnesomsättning också och kan behöva mer foder än vad som är rekommenderat för den träning hon får just nu..

meodeo
2006-03-02, 16:55
Har samma problem här. Två stycken som mer eller mindre gnager på allt. När stallägaren lägger in en ny slana/trädstam tar det bara 2-3 dagar innan det är skalat och alla smågrenar är borta!!! Har slängt ut halm men det är borta på 5 minuter så inte mycket till sysselsättning där inte... Har kört på tjära men det slant ner det också. Dem har gnagt i sig (bokstavligen talat!) 3 stolp på mindre är 2,5 vecka, impregnerat trä :eek:, dem hade bitit av stolpen precis vi isolatorn . Det är konstigt att dem överlever i huvudtaget! :confused:
Har sett att dem står bredvid varandra, precis som om dem peppar varandra till gnagningarna. "Jag kan gnaga snabbare än dig!"