Visa fullständig version : *suck* vad gör jag nu??

Fröken_Skåne
2006-02-22, 23:48
Jisse vad trött jag blir på att allt går åt s k o g en

Vi hade en gård på G, den var mer än perfekt. Mycket att göra. Men verkligen en chans. Men det var så många som var intresserade av den och jag har nästan givit upp hoppet lite :(

I allafall så inser jag att en förändring måste ske. Jag har mina hästar (2 st) i ett stall ca 8,5 km från mig på en liten gård. Här finns plats för 10 hästar, men det finns definitivt inget bete för det. Det skulle max funka för 4 maxade ponnyer/små hästar.
Jag tyckte att allt var frid och fröjd tills jag idag får veta att det kommer 5 hästar till!! Två kommer för längre uppstallning och 3 (stooora) hästar för bete mellan maj-september.
Alltså 7 hästar på 5 ha mark varav 1 ha är vinterhage (som behöver vila) och 1 ha som är dåligt bete på. Detta ska vi nu klara oss på utan sänkning av hyra plus att min ena häst har svårt att gå upp vikt och sommarbetet är det bästa för honom då det är lätt att tugga för hans tänder (som han har problem med) och han går upp i vikt och får fint hull.

Förra sommaren var det likadant, fast med 9 hästar och det gick inte ihop så bra. Vi har pratat med stallägaren (som inte har egna hästar) men de verkar inte vilja göra nått åt det.
Vad gör man? Jag har inte möjlighet att flytta rundor mina hästar sommartid för betes skulle och dessutom måste det finnas ridmöjligheter då vår/sommar/tidig höst är min enda chans att rida ordentligt.

Vad hade ni gjort? Flyttat?

//Fröken_Skåne behöver skriva av sig och få lite tips

tgd
2006-02-23, 06:53
stödutfodrat hästen och stått kvar om jag i övrigt trivts med stallet, ridvägarna osv.

Polly_Mulle
2006-02-23, 07:29
Vårat stall har också väldifr dåligt bete, plus att av två hagar så vill i stort sett alla ha sina hästar i den ena hagen, den är något mindre än den andra (som ligger lite närmare vägen). Vi brukar få börja stödfodra mitt i sommaren med kraftfoder och hö i augusti, ibland tidigare...
Jag väljer att stödfodra och stå kvar för jag trivs enormt bra med stallet i övrigt., kan ta in på sommaren om vi vill och jag har ju alla grejjer där, sånt är alltid jobbigt om man flyttar...

Snuffsan
2006-02-23, 08:22
Hittat annat sommarbete och skickat iväg hästen ett tag mitt i sommaren. Inte bytt stall om man trivs för övrigt.

buschiq
2006-02-23, 13:55
Men du, ge inte upp hoppet om att hitta en egen gård ännu. Det är ju nu när våren kommer som en massa nya objekt kommer ut på marknaden...
Vi letar också hästgård, har varit och tittat på många hus/gårdar nu sen i oktober, men mäklarna säger att de finaste objekten kommer frammåt april. Då har ni ändå ett par månader på er att hinna flytta innan sommarbetet, för det är ju oftast den tid det tar innan säljarna har hunnit flytta ut.
Så, håll ögonen öppna, tycker jag...:D

Fröken_Skåne
2006-02-23, 16:55
Grejen är den att han behöver bete för att hans tänder inte klarar av hö (det blir för kraftigt för hans tänder) och han behöver vila från det..

owesmatte
2006-02-23, 17:04
Grejen är den att han behöver bete för att hans tänder inte klarar av hö (det blir för kraftigt för hans tänder) och han behöver vila från det..

Klarar han inte hö?? varför inte?? aldrig hört om nåt sånt bara :confused:
Hösilage då? det är ju mjukare..

Men iaf, om hästen måste gå på bete och inte kan stödfodras så tycker jag att du ska skicka iväg den på ett annat bete!:bump: