Visa fullständig version : Lösdrift

Gazzan
2006-02-23, 12:04
Ni som har lösdrift på följande vis hur funkar de för er??
Ni kopplar ihop hagarna med stallet så hästarna kan gå in i stallet och in i sin upphalmade box om de vill och de kan gå ut i hagen när de vill.Hö kommer jag att lägga inne i boxen fri tillgång med hö.

De är ju inte riktigt ett lösdrift för jag hade tänkt att som stalldörr tänkte jag använda plastremsor som täcker lite kyla och vind/drag typ sånna där man har för husvagnsdörren.

vad tror ni om denna lösning??

Gazzan
2006-02-23, 21:10
ingen som har på detta vis???:confused:

Nicke
2006-02-23, 21:13
Ni kopplar ihop hagarna med stallet så hästarna kan gå in i stallet och in i sin upphalmade box om de vill och de kan gå ut i hagen när de vill.Hö kommer jag att lägga inne i boxen fri tillgång med hö.

De är ju inte riktigt ett lösdrift för jag hade tänkt att som stalldörr tänkte jag använda plastremsor som täcker lite kyla och vind/drag typ sånna där man har för husvagnsdörren.

Vi har så, och det kan man väl säga är LYXLÖSDRIFT :D
Kunde inte funka bättre för oss. Det är bara att gratulera.

Jacky
2006-02-24, 00:09
Jag har det så och det fungerar SUPER :bump: Lyckligare hästar finns inte :banana:

Lycka till.

Gazzan
2006-02-24, 07:25
OKi ja jag tycker de verkar smartare än att bara ha en lada med 3 väggar där de blåser in snö å regnar in om de blåser åt fel håll.

vad kul att fler har som jag tänkt=)

cafu
2006-02-24, 09:54
Det är väl ungefär så som jag har, har heller ingen långsida öppen utan "ligghallen" funkar väl egentligen mer som en gruppbox för 2 hästar som de kan gå in och ut ur som de vill. Däremot ger jag helst grovfodret ute så länge underlaget är bra och vädret inte är alltför dåligt (i form av regn och blåst). Här kommer några bilder:

Inifrån vintertid:
http://img.photobucket.com/albums/v651/cafu/VinterbilderUdda003.jpg

Inifrån sommartid:
http://img.photobucket.com/albums/v651/cafu/Lsdriftsbygget012.jpg

Utifrån:
http://img.photobucket.com/albums/v651/cafu/VinterbilderUdda032.jpg
(dörren leder ut till en uppställningsplats, därifrån kan man sedan ta ut hästen mot gårdsplanen)

tgd
2006-02-24, 10:30
Det enda besvärliga är ju om hästarna inte är bästisar. Tyvärr är våra tre valacker sådana tillsammans att det inte funkar, den högsta i rang har det bra men de andra två måste slippa undan (nästhögst i rang måste akta sig för den som är högst i rang och den som är lägst i rang måste akta sig framförallt från den som är nästhögst i rang) och aktar sig för att hamna i "inträngt" läge, typ längst in mot hörn i hagen och så.

Gazzan
2006-02-24, 13:29
Jo det klart men det är inga problem här då hästarna är hur snälla mot varandra som helst och ingen har behov att vara högst i rang utan delar broderligt på allt:love: