Visa fullständig version : Försäkring vid trafikskada
roadkilled 2006-02-23, 17:31 Eller ja trafikskada och trafikskada... Var ute och red idag. Hästen skötte sig bra alla gånger då vi möter bilar utom en gång. En volvo ska köra om bakifrån och M flyger upp i luften och sparkar rätt ut mot bilen precis när den är bredvid oss. En rejäl smäll hörs och det visar sig att lacken har repats samt 2 bucklor har uppstått på ena bakdörren.
Frågan är nu: Täcker detta bilens föräkring eller är det jag som kommer att få stå för kostnaderna? Tacksam för svar:)
Valde att skriva på S då jag antar att jag får bättre svar här...
SweetSelene 2006-02-23, 17:40 Bilägarens försäkring får gå in. Det är att betrakta som oaktsamhet från bilistens sida om de har kört om och hästen har sparkat, oavsett hastighet.
Det är så jag har fått lära mig, valsar jag för mycket får ni övriga på senior säga till ;)
Klippt från Agrias hemsida:
Inte heller finns någon obligatorisk hästförsäkring som omfattar skada som häst orsakat. Hästhållaren har inget strikt ansvar utan eventuell skadeståndsskyldighet måste bedömas utifrån culpa-ansvaret i skadeståndslagen.
Om hästhållaren kan anses, genom bristande tillsyn, ha orsakat skadorna på din bil genom oaktsamhet kan denne bli skadeståndsskyldig och måsta betala för reparationen av din bil.
Om hästhållaren vållat skadorna kan ersättning lämnas från en eventuell ansvarsförsäkring. Efter en skadeanmälan utreder försäkringsbolaget händelsen och bedömer om hästhållaren kan anses skadeståndsskyldig.
Agrias hästförsäkringar är dock inga ansvarsförsäkringar utan du måste i sådana fall vända dig till försäkringsgivaren för hästhållarens ansvarsförsäkring.
Det är osäkert vad som krävs för att hästhållaren skall anses skadeståndsskyldig.
Ibland sker olyckor som ingen kan lastas för och utan vagnsskadeförsäkring får bilägaren reparera bilen på egen bekostnad.
Kan vara värt att tänka på för alla som parkerar vid stall och ridhus...
I det här fallet kan du knappast anses varit oaktsam genom bristande tillsyn, så det går antagligen på bilägarens vagnsskadeförsäkring, om den nu har någon.
roadkilled 2006-02-23, 17:56 Oki! Ja då är det bara att hoppas!:)
Jag hörde en kompis som har hästar berättade att en häst som hade en kälke bakom sig sprang ut på en parkering på fjället och bulade och repade några bilar och det fick bilägarna stå för .Hade någon av bilarna varit mina så hade jag nog sett till att det blivit korv av hästen ganska omgående !
peter_lundin 2006-02-23, 18:48 Så du hade inte nöjt dig med att betala skadan på bilen utan envisats med att behöva betala skadestånd för hästen också!
PL
mimmipigg 2006-02-23, 19:27 Men tänk så mycket korv h*n haft i frysen:idea:
Dyr korv dessutom..Rena Lyxmaten :angel:
Varför lägger du inte ut all fakta ?
Det blir ju en helt annan sak när man ser vad du skrivit under
Hästhantering "Häst som sparkar mot bilar"
#
Idag fick fjorden in en fullträff på bakdörren på en bil.
Har hänt tidigare att hon har sparkat mot bilar men ej träffat.
Det är bara något hon har fått för sig,.
Ibland bryr hon sig inte och ibland blir hon helt tokig...
Hon böjade med det här beteendet i höstas och har olika "sparkperioder".
Hästen i fråga är 18 år.
Hur ska man lära henne att få bort denna otäcka ovana?
#
Eftersom du VET att hästen har tendenser till att sparka mot bilar och har gjort det förut så tror jag att det blir du som får betala för det ....
#
Om hästhållaren kan anses, genom bristande tillsyn, ha orsakat skadorna på din bil genom oaktsamhet kan denne bli skadeståndsskyldig och måsta betala för reparationen av din bil.
#
Jag skulle tolka det som hände som oaktsamhet från din sida.
(oaktsamhet =slarv,vårdslöshet,försumlighet)
Man kan för guds skull hoppas att hästen in sparkar mot en lastbil nästa gång.
Häst och ryttare kan ju fastna i sidoskydden och dras med lastbilen när den ska passera .
/Xeexex :cool:
Tycker det är rätt konstigt för om en hund springer ut på vägen är det ägaren som får betala men om en häst kommer skenande över din gård och knycklar ihop bilen så får bilägaren skylla sig själv och betala kalaset så jag tycker och hoppas det blir en ändring av detta och att hästägaren ska vara skyldig om hästen springer på en bil som står parkerad !:cool:
Ska det börja gnällas här på buke igen om strikta ägaransvar... :crazy: Gillar du inte läget så påverka politikerna istället för att sitta här och gnälla! :devil:
MissFideli 2006-02-23, 23:02 Jasså? Så man får bara hålla med i trådarna?
Jag tycker man ska ta ansvar för sina djur om det händer något och dom förstör något så ska väl inte den som blir drabbad stå för kostnaderna .Tycker jag men det kanske är fel !:devil:
Nej, men det är inte allt för länge sedan vi hade en kille inne som gnällde konstant om att det var bilförsäkringen som trädde in vid olyckor med häst. Det hela blev en låååång och mycket tjafsig tråd om hur orättvist allt var att hans bil blev bucklig, men inte så mycket om ev. skador på en levande varelse = häst och ev. ryttare. :smirk:
Som sagt, om du tycker att saker är fel så gör något åt dem istället för att sitta här och gnäll! Jag kan slå vad om en självrisk(!) att du inte försöker få till stånd en lagändring utan kommer även om ~20 år att fortsätta gnälla på vilka försäkringar som gäller för vad. :crazy:
BeastieBabe 2006-02-24, 17:58 Jag tycker man ska ta ansvar för sina djur om det händer något och dom förstör något så ska väl inte den som blir drabbad stå för kostnaderna .Tycker jag men det kanske är fel !:devil:
OM man som ägare är ansvarig, tex incidenten med kälken.. om den ansvariga medvetet släpper hästen för att "den brukar inte gå iväg" så är det den som är ansvarig.. skulle hästen således ha suttit fast eller blivit hållen av någon så hade skadan på alla perkerade bilar inte uppstått..
samma med hästen som sparkar mot bilar men "inte brukar träffa" en sådan häst tar man in på en sidoväg eller tar ner i diket/ut en bit i skogen om det kommer bilar på smal väg.. rider man kvar VET man med sig att det kan bli skador och ryttaren är ansvarig..
Det är bilägaren som får stå för skadorna.
Det är lite ålderdomliga och speciella lagar kring det här med hästar och motorfordon och det är i princip alltid bilägaren som får betala det som hästen ställer till med även om man ibland kan tycka att hästägaren varit lite korkad.
Att påvisa hästägares grova oaktsamhet är svårt.
MissFideli 2006-02-24, 23:49 Är det så enkelt att få igenom en lagändring? Trodde det var svårare än att bara ringa och be dom ändra och så gör dom det. Häftigt.
roadkilled 2006-02-25, 13:22 Jao jag funderade på hur det här med Agria Incident fungerar om det täcker skadorna. Ska ringa och höra med försäkringsbolaget på måndag...
Nej, men det är inte allt för länge sedan vi hade en kille inne som gnällde konstant om att det var bilförsäkringen som trädde in vid olyckor med häst. Det hela blev en låååång och mycket tjafsig tråd om hur orättvist allt var att hans bil blev bucklig, men inte så mycket om ev. skador på en levande varelse = häst och ev. ryttare. :smirk:
Och han fick lika mycket medhåll som en Djurgårdare på ett Gnagetforum:angel: :rofl:
Hermelin 2006-02-25, 15:11 Det är ju också så att den som kör om har ansvar för att det sker på ett säkert sätt. Sen spelar det mindre roll om det är en häst eller en bil som körs om. Jag tycker att det är bra att våra trafiklagar skyddar ridande. Ofta måste vi ju använda vägarna för att förflytta oss mellan ridvägar, ridhus eller vad det nu kan vara. Och bilar är stora, hårda och går fort.
Så jag tror att det är så att det här får bilägarens försäkringsbolag ta hand om.
Det är en sak om bilen kör men om den står parkerad och det händer något och ägaren inte ens är i närheten!
Jag brukar alltid stanna där jag ser småtjejer är ute och rider för man vet ju alldrig vart det bär av och det finns ingen som rår en häst om han får för sig något utan då är det bara att följa med !och någon kan ju bli skadad åxo .
Det spelar ingen roll om du är inärheten eller inte... Det är din (bilägarens) försäkring som blir drabbad... Är nåt gammalt. Har för mig att hästen räknas som vilt djur... Sakdetsamma läste för länge sedan och har hört andra hästmänniskor säga samma sak... Det är bilägarens försäkring som det handlar om... Jag kan parkera min bil på torget i stan, gå därifrån sätta mig och fika i 3 timmar när du kommer förbi med hästen som sparkar till min bil. Det är mitt försäkringsbolag som blir drabbat...
Hermelin 2006-02-25, 21:54 Jo, jag kan se dilemmat. Men om man måste dra en gräns så är det bra att den dras till ryttarnas fördel. De är trots allt den svagare parten här.
Och jag gör som du. Jag håller mycket goda marginaler till ryttare när jag sitter i bilen. Men det gör jag med alla ryttare. Även de som ser ut att kunna hantera sina hästar.
På agrias hemsida står det bla att hästägaren inte har strikt ägaransvar för skador som hästen orsakar som gäller för hundägare...
Bilister har av hävd ett stort ansvar för sina handlingar i trafiken medan "oaktsamhetströskeln" för en ryttare är högre. Denne anses, troligen, oaktsam först vid allvarligare avsteg från sina åligganden i trafiken.
roadkilled 2006-03-01, 17:53 Så här blev det: Jag slipper betala ngt för olyckan räknades som "Viltolycka" :crazy:hos Volvia... bilförarn behöver inte heller betala ngt:)
För att föraren har tillägsförsäkring för viltskada... Som skrivits tidigare... Hästolyckor räknas ALLTID som viltolyckor... Var hästen än är och var bilen än är och var föraren än är...
Även om han har tilläggsförsäkring för viltskada så måsta han betala självrisk .Som jag så jag körde på ett rådjur innan jag tog den extra försäkringen kostade det mig 3000,00 och nu kostar det bara 1000,00
Även om han har tilläggsförsäkring för viltskada så måsta han betala självrisk
Nej Volvias viltskadeförsäkring är en självriskeliminering. Har man den betalar man 0 kr vid viltskada.
Ok jag har Länsförsäkringar !
Är det så enkelt att få igenom en lagändring? Trodde det var svårare än att bara ringa och be dom ändra och så gör dom det. Häftigt.Är du korkad eller låtsas du bara? Var nånstans har jag sagt att det bara är att ringa? Men du verkar tro att lagändringar kommer av att sitta och gnälla på buke... :smirk: :angel:
Tycker det är rätt konstigt för om en hund springer ut på vägen är det ägaren som får betala men om en häst kommer skenande över din gård och knycklar ihop bilen så får bilägaren skylla sig själv och betala kalaset så jag tycker och hoppas det blir en ändring av detta och att hästägaren ska vara skyldig om hästen springer på en bil som står parkerad !:cool:
Etik och juridik går inte alltid hand i hand, för häst träder en gammal bondelag in som har funnits sen urminnestider. I den står även hund omskriven, även här är ägaransvaret hårt. Te x om en hund gick in i grannens hag och rev får, skulle ägare avliva hunden samt ersätta fårägaren för samtliga kostnader som denne drabbades av pga av hundattacken.
Idag klassas häst som vilt, men lagen gäller likafullt. Hästägaren kan bli ersättningsskyldig om man kan påvisa att denne varit vårdslös, det kan vara lite knepigt men har hänt förr.
- lånar knapp-
Jag var förra veckan med om en bilolycka med häst och det var inte alls kul.
Vår väg är ganska smal nu p g a snövallarna. En bil kommer, i för vägen ganska hög hastighet, och prejar ner mig i diket, min häst blir rädd, skyggar och sparkar bilen på bakplåten.
Bilföraren blev skitsur och ansåg att jag inte skulle vara ute i trafiken med hästar som inte var trafiksäkra (vilket han är, dock inte när han blir prejad). Jag bad om ursäkt och sa att om han ville göra upp så kan han komma bort till mig (han vet var jag bor). Jag påpekade även i vänlig ton att det går att hålla ut och även att stanna bilen. Han stannade inte förrän hästen sparkat, trots att hästen skyggade.
Först tog jag illa vid mig och kände mig skyldig. Men när jag på tillbakavägen kontrollerade spåren såg jag att på andra sidan vägen fanns det en halvmeter som det inte var kört på, han kunde alltså ha hållit ut. På min sida var hästspåren långt nere i diket.
Han insåg nog senare att det var han som gjort fel, för han har inte kommit hem till oss.
Men denna incident har gjort mig väldigt nervös, särskilt när jag rider förbi hans hus...
Jag vet också att det inte är jag som är skyldig eftersom att jag inte uppträtt oaktsamt, men det är ganska jobbigt när det är en person som bor på samma gata som man själv gör, och också en person vars hus man rider förbi ofta.
JAG tycker att om bilisten körde sakta förbi dig o din häst o visade hänsyn o hästen trots det sparkade, då borde faktist du om du har nåt samvete alls betala självrisken på bilens försäkring. Det skulle jag ha gjort.
Tycker det är helsjukt att bilisten ansvarar för om en häst sparkar mot bilen. Vad ska man göra då? Inte kunna åka förbi då eller?
Jag har god lust att bara tuuuuta som f----n på alla som rider på vägarna när jag ser att deras hästar är halvt galna när dom möter en bil.Då lär ju inte hästen komma nära bilen i alla fall.. Håll er i från vägarna om hästen inte är helt säker.
Jag rider själv o skulle absolut inte rida på en väg om hästen var minsta osäker, men jag rider trots detta ALLTID ner i diket när vi möter bilar, bara för ATT.
Jag har god lust att bara tuuuuta som f----n på alla som rider på vägarna när jag ser att deras hästar är halvt galna när dom möter en bil.Då lär ju inte hästen komma nära bilen i alla fall.. Håll er i från vägarna om hästen inte är helt säker.
Du kan inte så mycket om hästar va' :crazy:
Kan man garantera att en häst är 100% trafiksäker egentligen?
Och om jag rider längs med en väg o t ex en grävling kommer fram ur skogen, skrämmer min häst som hoppar ut i trafiken...
Sen kan ju hästar som varit trafiksäkra bli osäkra pga nån idiot som t ex tutat.
Dessuotm, hur ska man få hästen trafiksäker om man inte får vara med den i trafiken?
(sen finns det ju bättre o sämre sätt träna på så klart, o en ung oerfaren häst kanske inte ska ridas premiär tur på en vältrafikerad gata etc etc)
roadkilled 2006-03-02, 14:50 Tycker det är helsjukt att bilisten ansvarar för om en häst sparkar mot bilen. Vad ska man göra då? Inte kunna åka förbi då eller?
Jag rider själv o skulle absolut inte rida på en väg om hästen var minsta osäker, men jag rider trots detta ALLTID ner i diket när vi möter bilar, bara för ATT.
Men OM hästarna blir rädda för bilen så antingen så sparkar de mot "faran" dvs bilen, eller så sticker dom. Om tutning sker så är det större riska för olyckor då både häst och ryttare kan skada sig eller som sagt var att bilen råkar ut för hästens försvar... Självklart ska man inte ge sig ut om man VET att hästen inte är helt säker men det är ett djur så man vet aldrig vad som kan hända.
Du kan inte så mycket om hästar va' :crazy:
Jag kan nog mer om hästar än många här. Har haft egna hästar i 25 år o tävlar o utbildar unghästar upp till MSV nivå - hoppn. MEN jag ger mig inte ut i trafiken med en häst som inte är så gott som 100% säker när det gäller ALL trafik. Jag har mött många, många både ridande o "travfolk" som är ute med hästar på vägarna som inte hör hemma där. En av dom är ute VARJE dag o kör sin häst på vägarna här o VARJE gång man möter idioten så kastar han sig åt alla håll och precis då man åker förbi så skenar hästjäveln. Jag har försökt med att stanna o stänga av bilen - ingen skillnad. Kunde jag så skulle jag vända bilen o slippa möta.... Nästa gång jag möter honom ska jag allvarligt talat tuta när han är 50 m bort så kanske hästkräket vänder om i stället. Då kanske gubben lär sig nåt oxå.
Jag tycker det är skitobehagligt att möta såna. Jag har 2 hästar som är osäkra ute vid möten. När jag ser att en bil kommer rider jag snabbt ner i diket el ut i skogen för att bilister ska slippa obehag.
Sen att man har en säker häst som kan bli rädd för annat är ju en helt annan sak - klart det kan hända. MEN minsta osäkerhet hur hästen beter sig - snälla rid nån annanstans.
Hur ska ens en häst bli "trafiksäker" då har du tänkt om den inte alld får vistas ute i trafiken.
Och du menar på fullt allvar att du tror att hästar alltid springer bort från det som skrämmer dem, de kan precis lika gärna kasta sig rakt ut framför dig och din tutande bil???
Och att du ens skriver att Jag har god lust att bara tuuuuta som f----n på alla som rider på vägarna när jag ser att deras hästar är halvt galna när dom möter en bil. det får mig att må riktigt illa, OM du någonsin gör det så hoppas jag du är lika stolt och kaxig efteråt om det hände en olycka som du orsakat, "Äh vad fan hästen hoppade över stupet och bröt ett ben, ryttaren bröt ryggen och får sitta i rullstol resten av livet, men skit samma jag fick ju ingen repa på min fina bil iallafall.
Eller du kanske blir lyckligare av att skrämma en häst så den skenar rakt igenom ett par taggtrådar och sliter upp skador så det bara är att klubba ihjäl den?
Hur ska ens en häst bli "trafiksäker" då har du tänkt om den inte alld får vistas ute i trafiken.
Och du menar på fullt allvar att du tror att hästar alltid springer bort från det som skrämmer dem, de kan precis lika gärna kasta sig rakt ut framför dig och din tutande bil???
Och att du ens skriver att Jag har god lust att bara tuuuuta som f----n på alla som rider på vägarna när jag ser att deras hästar är halvt galna när dom möter en bil. det får mig att må riktigt illa, OM du någonsin gör det så hoppas jag du är lika stolt och kaxig efteråt om det hände en olycka som du orsakat, "Äh vad fan hästen hoppade över stupet och bröt ett ben, ryttaren bröt ryggen och får sitta i rullstol resten av livet, men skit samma jag fick ju ingen repa på min fina bil iallafall.
Eller du kanske blir lyckligare av att skrämma en häst så den skenar rakt igenom ett par taggtrådar och sliter upp skador så det bara är att klubba ihjäl den?
Ja den ska ju inte bli trafiksäker genom att sparka sönder andras bilar i alla fall. Mina hästar tränar jag hemma med vår egen bil + att jag är ute o leder dom vid vägen, hästar känner sig oftast tryggare då. Jag leder dom först på en "ridstig" ca 5 m från vägen för att sen när dom inte reagerar alls där rida på vägen. Hemma tränar vi med tuta + gasar ordentligt förbi osv för att vänja dom. Allt för att andra människor ska slippa MINA rädda hästar på vägen.
Allvarligt talat så skiter jag fullkomligt i om en häst slår halvt ihjäl sig för att den blivit skrämd när ägaren utsätter den för saker den inte är klar för. Jag tar ansvar för mina hästar o hoppas andra tar ansvar för SINA hästar också.
Taggtråd förresten - har jag inte sett skymten till här i närheten. Hemskt om det finns.
Om en ryttare bryter ryggen - ja inte är det mitt ansvar heller. Jag ansvarar för mig själv o utsätter varken mig el häst för farliga saker. Hoppas som sagt att alla tänkte likadant.
Om en ryttare bryter ryggen - ja inte är det mitt ansvar heller. Jag ansvarar för mig själv o utsätter varken mig el häst för farliga saker. Hoppas som sagt att alla tänkte likadant.
Dör ryttare så kan du bli vållande till annans död efter ditt tutande för att "skrämma bort hästen från dig", det är straffbart men det bryr du dig väl inte heller om :crazy:
Dör ryttare så kan du bli vållande till annans död efter ditt tutande för att "skrämma bort hästen från dig", det är straffbart men det bryr du dig väl inte heller om :crazy:
:bow: :bow:
roadkilled 2006-03-02, 18:24 :smirk: :bow: :bow: :smirk:
Tycker ditt resonemang är lite skevt.
Jag har själv en 99% trafiksäker, tut, rallykörnings & skottsäker häst. dock rädd för snöskoter, iofs ingen risk jag möter en sådan i skåne.
det finns olika nivåer på trafiksäkerhet, 100% trafiksäker då skall dom mer eller mindre kunna bli omkörda av ett flygplan utan att röra en min. Klarar dina hästar skogsmaskiner? Eller lastbilar? Förutszätter att du inte har sådana hemma att träna på???
Hur gör du då när du rider ut & möter ett sådant fordon & din häst blir rädd? Ska dom tuta på dig då? :confused:
Visst kan man bli irriterad på ryttare som har hästar valsade över hela vägbanan så fort det kommer en bil. Dock har det aldrig fallit mig in att tuta på dom på något som helst vis. Det enda man åstadkommer är en häst som får ännu mer panik vid möte.
En travhäst är oftast ganska mycket uppe i varv vid träning & pullar friskt ser kanske en anledning att ta ett rejs när den möter dig??
Dock åligger det gubben att ordna att sin häst är någonlunda bilsäker innan han framför den på vägarna. det handlar om sunt förnuft!!
Har själv sk idioter hemma vid mig som trots man rider snyggt & prydligt i vägkanten minsann skall dom lära mig att rida på åkern som är sådd eller ha gröda så man istället får på huvudet av markägaren som dessutom är Högestads gods.
Alla hästar jag har ridit & ägt reagerar mer på en stillastående bil än en bil som rör på sig, varför vet jag inte. På något sätt är en parkerad bil läskigare än bil i rörelse. Och dom passerar ändå en parkerad bil ca 2 m brevidstallgången varje dag.
Alla hästar har olika nivåer på vad deras nerver klarar. Det är flyktdjur & det är inte naturligt för dom att umgås med motorfordon överhuvudtaget.
Nja, nu sa jag ju inte att mina hästar är trafiksäkra, jag sa att jag tränar dom innan jag ger mig ut i trafiken.
Jag rider INTE på vägen med mina för som du sa - för att det ska vara helt säkert ska dom ju tåla det mesta. Jag rider på grusvägarna här hemma bara o möter jag en bil, skoter el dylikt så rider jag ner i diket el ut i skogen. Har tävlingshästar som har ganska mycket "nerv" så dom hittar lätt på en anledning att bralla.
Jag anser att rider man ut på en grusväg där det kommer bilar, traktorer, skotrar, crossar m,m ska hästen vara helt trygg med dessa. På en "vanlig" väg kan ju även långtradare komma o då ska dom tåla det också OM man väljer att rida där. Det kan faktist komma en amerikanare som låter rejält mycket, kul om hästen är stirrig o skenar i väg då???
Nej, jag blir bara så jävla irriterad på alla hästfolk som tror att dom äger vägarna o bara tycker att alla bilister får skylla sig själva om hästarna sparkar in bilar el annat !
Det är faktist inte för mycket begärt att man har koll på sin häst, känner den väl o ser till att den är van miljön som man rider i innan man utsätter andra människor för dom. Tänk på att det kan hända olyckor om en häst rusar ut på vägen , bilisten kör på den o TÄNK OM det är barn i bilen. Kan ju faktist hända att nån dör. Skulle du vilja att din häst orsakade nåns död.
Jag är av den uppfattningen att hästar går att ersätta men ett människolivgår inte att ersätta. Tänk på familjerna !
Nej, fram för en lagändring att ryttarna är ansvariga för vad hästarna ställer till med. Jag rider som sagt själv o kan ta det, den som inte kan ta det vet ju med sig att den rider på en häst som inte ska vara på trafikerad väg.
Allvarligt talat så skiter jag fullkomligt i om en häst slår halvt ihjäl sig för att den blivit skrämd när ägaren utsätter den för saker den inte är klar för. Jag tar ansvar för mina hästar o hoppas andra tar ansvar för SINA hästar också.Det var det jävligaste jag läst på mycket länge. Snacka om oempatisk människa! :eek:Tänk på att det kan hända olyckor om en häst rusar ut på vägen , bilisten kör på den o TÄNK OM det är barn i bilen. Kan ju faktist hända att nån dör. Vad spelar det för roll, så länge det inte är din bil som blir repig i lacken? Det är väl skit samma eftersom hästen och de i bilen inte är ditt problem, du kan ju lugnt med gott samvete åka därifrån om det går att passera. :smirk:
Så även om du t.o.m. tränar dina hästar är de inte trafiksäkra? Hur skulle du då bära dig åt om du var tvungen att rida en liten bit längs en väg för att nå ridvägarna eller ridhuset till exempel?
En av orsakerna till problemet är ju just att det inte alltid finns möjlighet att rida någon annanstans. Det kanske är hagar eller besådda åkrar alldeles intill vägen så enda möjligheten att ta sig någonstans är just att rida i trafiken.
Sen tycker jag att vääldigt många bilägare brister i hänsyn och framför allt kör de alldeles för fort! De kan svischa förbi i 90 på en krokig 70-väg, ibland så nära att man nästan fastnar med stigbygeln i bildörren. Jag undrar i mitt stilla sinne om de skulle köra förbi en älg som stod bredvid vägen på det viset... det är inte så mycket roligare att krocka med en häst än med en älg, så om inte annat så för deras egen skull borde de hålla ut litegrann och sakta ner farten.
Jag kan tillägga att min häst är väldigt trafiksäker; hon kan bli passerad av långtradare och bussar, eller möta skotrar, timmerbilar och mopeder utan att göra mycket mer än vicka på öronen (så arab som hon är :D ) men jag kan aldrig garantera att hon aldrig skulle bli skrämd i trafiken. Särskilt när de kör alldeles för nära kan hon också tycka det är lite läskigt, eller om de har dunkande musik inuti bilen. Det är lite nytt och ovanligt och då reagerar hon på det.
Det var det jävligaste jag läst på mycket länge. Snacka om oempatisk människa! :eek: Vad spelar det för roll, så länge det inte är din bil som blir repig i lacken? Det är väl skit samma eftersom hästen och de i bilen inte är ditt problem, du kan ju lugnt med gott samvete åka därifrån om det går att passera. :smirk:
Du måste vara riktigt dum i huvudet !!!!!!:mad:
Det är mitt problem om jag är ute o åker med mina barn i bilen o det händer nåt. Skulle det göra det så kan jag LOVA att jag själv skulle skjuta både häst och ryttare OCH ta mitt straff !!
Nu diskuterar jag inte detta mer, blir bara så jävla arg på alla barnrumpor med häst som inte kan ta ansvar för sitt handlande.
Måste man korsa en väg med en idiothäst så får man faktist hoppa av och leda kräket.
Vägen är till för bilarna, punkt! (betalar du vägskatt för din häst eller?)
Nu FINNS det ju trafiksäkra lugna hästar som inte reagerar nämnvärt o dom är ok, o skrämd kan alla bli MEN som ni tydligen inte fattat fortfarande - man ger sig inte ut på en väg med en häst som inte är så gott som 100% säker !
/ Tack för mig
Dum i huvudet kan du gott vara själv som sitter och planerar att signalera på ekipage som är ute efter vägarna. Sånna som du skulle inte få ha körkort, än mindre vistas i närheten av hästar! :mad: Folk som resonerar som du gör kallas för psykopater. :devil: För övrigt så betalar jag nog F*N så mkt mer i vägskatt än vad du själv gör och inte F*N ska du komma och försöka inbilla mig och andra att det endast är bilister som har företräde på vägarna. Skulle man införa lämplighetstester skulle det inte vara enbart körkortet som rök för dig. :smirk:
:angel: :angel:
:bow: :bow: :bow:
:bow:
Jag blir så mörkrädd när jag läser vad en sk hästmänniska skriver, jag förstår bara inte hur man kan ha en så jävla inställning till hästar och inte minst till andra människor.
Iddefixen 2006-03-03, 09:41 Detta har hänt mig en gång. Var och tävlade, parkerade bil och slåp på anvisad plats. En dam skulle byta träns på sin häst mellan dressyr och hoppmomentet. Hästen var lite stökig och blev tills lut rädd och stack, med tränset hängande runt halsen. Framför våra bilar är det ett staket. Där mellan bilarna och staketet tar sig hästen in. Han hoppar över motorhuven på vår bil och skadar den med repor och en slår sönder munstycket till strålkastarspolningen. Hästen fortsätter och men lyckas inte skada fler bilar.
Den ryttaren fick stå för kostnaderna för reparation på vår bil. För det första får man inte byta träns på en häst på en tävlingsplats utanför transporten, samt att hon var oaktsam då hästen var erkänt hispig och räddhågad. Sen uppträdde hon otroligt otaktiskt, hon skällde ut mig för att jag parkerat bilen där osv osv (men det är en annan historia)
Jag kan hålla med dig på ett par punkter.
Var & en har ansvar för sin egen häst.
Min gårdsplan är inhägnad & jag sätter för en lina när jag släpper ut & in mina hästar från hagen för att undvika dom kommer ut på vägen.
Dock är jag fortfarande av den uppfattningen att man tar hänsyn till hästekipage på vägarna, håller ut & kör förbi sakta vid passage.
Inte hänga sig på tutan & vråla förbi.
Sunt förnuft är det som gäller främst.
Att du har häst och rider själv gör dig inte per automatik till en hästmänniska!
En riktig hästmänniska skulle Aldrig någonsin komma på tanken att
tuuuuta som f----n på alla som rider på vägarna.....
Jag kan hålla med dig på ett par punkter.
Var & en har ansvar för sin egen häst.
Min gårdsplan är inhägnad & jag sätter för en lina när jag släpper ut & in mina hästar från hagen för att undvika dom kommer ut på vägen.
Dock är jag fortfarande av den uppfattningen att man tar hänsyn till hästekipage på vägarna, håller ut & kör förbi sakta vid passage.
Inte hänga sig på tutan & vråla förbi.
Sunt förnuft är det som gäller främst.
JAg har inte tutat på nån som vissa dumhuven här tydligen tror. Jag sa att jag har en JÄVLA LUST ATT GÖRA DET !!!!
Jag brukar sakta in o köra försiktigt förbi MEN är trött på alla som tror att det bara är att rida på vägen oavsett hur hästarna beter sig.
Olyckor kan hända - visst men man kan ju faktist försöka förhindra dom.
JAg har inte tutat på nån som vissa dumhuven här tydligen tror. Jag sa att jag har en JÄVLA LUST ATT GÖRA DET !!!!
Men då här står det i att annat inlägg du har skrivit
Nästa gång jag möter honom ska jag allvarligt talat tuta när han är 50 m bort så kanske hästkräket vänder om i stället.
Då kan man knappast säg att du gjort vad du kan göra för att förhindra en olycka om det händer en utan du är den som vållat den genom ditt agerande.
:bow:
Jag blir så mörkrädd när jag läser vad en sk hästmänniska skriver, jag förstår bara inte hur man kan ha en så jävla inställning till hästar och inte minst till andra människor.
För det första: Jag är riktigt riktigt trött på alla idiotiska sk hästfolk. Så dom skiter jag fullkomligt i - för mig likgiltigt om dom alla dör på fläcken.
Min inställning till hästar är den att det är levande djur som inte har bett att ha "dig" eller "mig" som ägare. Man MÅSTE ta hand om dom på bästa sätt o det är inte att ge sig ut på en väg med en häst som blir livrädd o halvt ihjälstressad.
Det är inte svårt att hoppa av o leda sin häst, bara om man är lat el så fet att man har svårt att komma upp igen då kanske;)
Jag tycker mycket om mina egna hästar o kan tycka att många av tävlingshästarna är fina. MEN travare, tinkrar, fjordingar o andra "billiga" hästar är för mig tyvärr inget annat än Ök, tyvärrr !!
Så känner jag, inget att göra nåt åt.
Många har sina hästar i stall som för mig liknar cirkusvagnar, fula hagar o skitiga magra hästar. Tyvärr så är dom enda som sköter sina hästar riktigt bra dom som tävlar på högre nivå. Alla andra verkar snåla in på det ena än det andra. Klart det finns undantag men.....
Jag tycker mycket om mina egna hästar o kan tycka att många av tävlingshästarna är fina. MEN travare, tinkrar, fjordingar o andra "billiga" hästar är för mig tyvärr inget annat än Ök, tyvärrr !!
Många har sina hästar i stall som för mig liknar cirkusvagnar, fula hagar o skitiga magra hästar. Tyvärr så är dom enda som sköter sina hästar riktigt bra dom som tävlar på högre nivå. Alla andra verkar snåla in på det ena än det andra. Klart det finns undantag men.....
:crazy: Vilken attityd
För det första: Jag är riktigt riktigt trött på alla idiotiska sk hästfolk. Så dom skiter jag fullkomligt i - för mig likgiltigt om dom alla dör på fläcken.
Tyvärr måste jag säga att den dagen du framkallar en olycka så hoppas jag inte att du dör på direkten, jag hoppas det går långsamt :smirk: och den dagen tror jag inte är så långt borta.
HUR kan du ha så lite respekt för andra, helt seriöst så måste du lida av något sydnrom typ Asbergers, stämmer det?
Du är verkligen en sympatisk person :eek: , jag har inget av vad du beskriver här ovan och du är mycket välkommen hem till mig för en inspektektion av min skötsel trots att jag inte tävlar på "högre nivå" jag blir förvånad om du hittar något att anmärka på :smirk:.
Och vad har dina helt puckade fördommar mot andra att göra i den häs tråden förresten, för att ge oss änu mer bevis på hur illa ställt det är med dig eller vad är anledningen?? :confused:
Ta ett tisp SÖK HJÄLP, om inte för din egen skull så för folk runt dig.!!!!!
Den var bra! Jag gick nästan på det. För du är inte på riktigt, va? :angel:
Intressant åsikt. :angel: Bannlys allt som inte har motor från det allmänna vägnätet. :devil:
Jag bor bredvid en 70-väg där det tidigare varit 90 som hastighetsbesgränsning. Denna väg saltas inte på vintern eller plogas "bar" så den har rätt häftiga vallar på sidorna och är bitvis och tidvis ishal.
Runt lunchtid varje dag är det två män som är ute och går armkrok på denna väg. Innan jag fick reda på att den ena av dem är blind tyckte jag att det var märkta märkligt, speciellt som de inte höll åt sig en meter.
Minst en av dessa lär inte betala vägskatt, eller? Om man nu ska ifrågasätta vem som får vistas på vägen.
Du verkar mest rabiat och leva i en tro att världen snurrar runt dig. Väx upp.
Jag är riktigt riktigt trött på alla idiotiska sk hästfolk. Så dom skiter jag fullkomligt i - för mig likgiltigt om dom alla dör på fläcken. Tittat för mkt i spegeln hör jag, inte lätt att vara så fixerad vid sitt eget utseende att du blandar ihop dig själv med andra. Rena lyteskomiken!:rofl: :rofl: :rofl:
Som någon annan redan sagt, sök hjälp. Diagnos Aspergers, psykopat?
roadkilled 2006-03-08, 13:24 Undrar samma sak... Vart ska den här tråden sluta:crazy:
Du måste vara riktigt dum i huvudet !!!!!!:mad:
Det är mitt problem om jag är ute o åker med mina barn i bilen o det händer nåt. Skulle det göra det så kan jag LOVA att jag själv skulle skjuta både häst och ryttare OCH ta mitt straff !!
Nu diskuterar jag inte detta mer, blir bara så jävla arg på alla barnrumpor med häst som inte kan ta ansvar för sitt handlande.
Måste man korsa en väg med en idiothäst så får man faktist hoppa av och leda kräket.
Nu FINNS det ju trafiksäkra lugna hästar som inte reagerar nämnvärt o dom är ok, o skrämd kan alla bli MEN som ni tydligen inte fattat fortfarande - man ger sig inte ut på en väg med en häst som inte är så gott som 100% säker !
/ Tack för mig
Sök vård snälla människa.....
Sök vård snälla människa.....
Ja och läs övrika trådar/inlägg av samma människa så blir du ännu säkrare på att det är den enda som kanske mäjligtvis kan hjälpa.. dock tveksamt.
apocalypsen 2006-03-08, 15:16 du bara måste vara ett litet räligt troll:bump: :rofl: :bump:
men tack för att du piggar upp en sjuklings vardag
roadkilled 2006-03-08, 17:36 Ja det är ju nästan mest skrämmande tycker jag...:crazy:
Från början höll jag faktiskt med dig lite, när du sa att hysteriska hästar inte hör hemma på vägen. För dem är det enligt mig iaf bättre, och säkrare att leda. Men du verkar ju ha tappat din linje nånstans i mitten :eek: Billiga hästraser?? Tur att det finns sådana som du så alla vi andra har något att skratta åt! :rofl:
Från början höll jag faktiskt med dig lite, när du sa att hysteriska hästar inte hör hemma på vägen. För dem är det enligt mig iaf bättre, och säkrare att leda. Men du verkar ju ha tappat din linje nånstans i mitten :eek: Billiga hästraser?? Tur att det finns sådana som du så alla vi andra har något att skratta åt! :rofl:
Ja, alltid glädjer det nån:rofl:
Nu är det så att alla har rätt att TYCKA vad dom vill. Jag tycker det jag vill och DU och alla andra tycker vad dom vill. Det är väl det som är själva grejen, tänk om alla tyckte lika.
Om jag tycker avdankade travare o annat är ök så är det väl upp till mig. Finns säkert dom som tycker att dyra nerviga tävlingshästar också är ök, so what : då får dom väl tycka det då !!
Jag förstod att det var en del som tog åt sig:banana:
Ska alla hålla med här eller???:confused:
Herrgud!:eek: Vilka åsikter du har, människa! Hur mår du egentligen? Du verkar ju inte riktigt klok, din stackare..
[/QUOTE]
Så känner jag, inget att göra nåt åt.[/QUOTE]
en travare är väl inte så hemskt billig om den är bra o ska gå på travet:crazy: precis som en hopphäst med bra stam inte är billig..men en avdankad travare är väl inte så konstigt om den är billig, dels så finns det väldigt många travare o sen så är det ju oftast inte meningen att den ska prestera så jätte högt.. o angående tinkrar så är de väll inte så jätte billiga.. o en ponnyfjording som är utbildad som en "vanlig" ponny är inte billigare är ngn annan heller:mad:
[/QUOTE]
Många har sina hästar i stall som för mig liknar cirkusvagnar, fula hagar o skitiga magra hästar. Tyvärr så är dom enda som sköter sina hästar riktigt bra dom som tävlar på högre nivå. Alla andra verkar snåla in på det ena än det andra. Klart det finns undantag men.....[/QUOTE]
jag tycker oftast att man ser tävlingshästarna stå inne nästan hela dagarna o ev gå i en liten grusad frimärkshage o stå själv hela tiden:mad: ..menar absolut inte att alla tävlinghästar har det så. men jag har aldrig sett en fritidshäst stå i en liten frimärkshage, men däremot så har jag sett endel tävlingshästar göra det:cool: o att ösa i dem en massa kraftfoder o knappt ge dem minimigivan på grovfoder är heller inte helt ovanligt:crazy:
säger en gång till att jag menar INTE att alla tävlingshästar har det så som jag beskriver, men många...
Lovisaleonora_ 2007-01-21, 12:44 Något OT, men Linda L, du är ingen hästmänniska.
Att sitta på höga hästar och se ner på andra med ett intresse är inte att vara hästmänniska. Du är helt enkelt en snobb med snudd på psykopatiska drag som valt att ägna dig åt hästar.
Det gör dig varken till hästmänniska eller medmänniska.
Hoppas jag slipper träffa på dig, du verkar inte ha förstått att för att få ner olycksstatistiken måste vi bry oss om andra trafikanter, oavsett vilket fordon de framför...
roadkilled 2007-01-21, 12:48 Nej och nåt som är ganska hemskt är ju även att personen i fråga syns (fortfarande?) en hel del ute på tävlingar och liknande... Eller ja, håller på med hästar överhuvudtaget...
Lovisaleonora_ 2007-01-21, 12:50 Åh, NU förstår jag vem det är!
minternet 2007-01-21, 12:56 Men hur gick det egentligen med försäkring och bilen och så vidare???
Jag kanske har läst tråden för dåligt...;)
// M
roadkilled 2007-01-21, 13:40 Bilens ägare hade Volvia som försäkringsbolag. De klassade skadan som "Viltskada" (:angel: ) och stod för skadan. Bilägaren hade även en försäkring som täckte självrisken så det kostade ingenting för oss båda, utan försäkringsbolaget stod för alla kostnader:bow:
roadkilled 2007-01-21, 13:41 Mm, hon har har haft flera användarnamn här också...
Men vem avgör om man klarar av att vistas i trafiken? Du eller??
Jag har en häst som jag skulle vilja kalla trafiksäker. Har aldrig reagerat på varken bilar, traktorer, lastbilar eller bussar. En dag välte en lastbil full med isolering in i hans hage, pållen gick lungt fram för att kolla vad som stod på. Rider ofta fram till lastaren o byter några ord med pojkvännen som sitter o kör. Pållen reagerar inget alls.
Jag kännde mig väldigt trygg med att rida ut på en grusväg där det sällan kommer bilar. ÄNDÅ var jag inblandad i en incident där en bilist körde i diket pga av min häst som hon själv uttryckte det. Det var inte pga av att hästen blev rädd för bilen utan för att det helt enkelt är ett DJUR. Bilisten ifråga skälde ut mig, helt obefogat tycker jag då jag dels har lagen på min sida sammt att jag tycker att hon körde alldeles för fort och för nära.
Så jag antar att du tycker att jag inte skulle vara i trafiken med min häst då?? Är min häst tillräckligt trafiksäker för din smak eller??
Man kan ALDRIG veta hur en häst reagerar och det borde du ju veta om du nu rider själv.
För att återgå till det ursprungliga har en ridande polis sagt till mig att bilisten anses alltid som vållande. Man kan som ryttare inte anses vara skyldig till olyckorna i trafiken om man inte visat GROV oaktsamhet och det är ytterst sällan det händer. Då ska man typ rida mitt på vägen på en 90 väg eller liknande.
roadkilled 2007-01-24, 16:20 Ja precis det där har jag också fått förklarat för mej, men det betyder ju inte att man kan bete sig hur som helst...
Du ska inte står för ett öre, även om många bilister tror och försöker hävda detta.
När ska bilister lära sig att hålla avstånd:mad:
Känner du däremot att du har ett moraliskt ansvar, erbjud dig att betala en del av självrisken t ex.
roadkilled 2007-01-24, 19:49 Jo det gjorde jag också, men som tur var så slapp ju både jag och bilägaren betala ett öre:)
Åh, det såg jag ju nu:o
Men vilket toppen försäkringsbolag för en gångs skull! Vilt är det ju knappast fråga om men de gjorde en vänlig bedömning, bra för er båda!
roadkilled 2007-01-25, 18:40 Japp! Ska man ha en bil så ska det va Volvo för de har bäst försäkringsbolag när det gäller bilar:)
Var nästan lite komiskt att de tog skadan som Viltskada:angel:
Jag har för mig att alla bolag klassar olyckor med häst som viltolycka. :confused:
roadkilled 2007-01-26, 19:47 Kanske dom gör ja...
vet inte så mycket om vem som får betala, men i lagboken står nåt om att bilister ska ta hänsyn till hästar eftersom dom kom före bilarna. även att dom ska påkalla ryttarens uppmärksamhet. dom får med andra ord använda tutan, vilket kan skrämma livet ur både häst och ryttare och göra en situation rent livsfarlig. tyvärr så är inte alla bilister så smarta att dom sänker hastigheten och en del tycker att det är sk*tkul att gasa, varva motorn eller tuta när dom ser oss på vägen. önskar att man fått lära sig lite mer lagar när man tar körkort
roadkilled 2007-01-27, 12:11 Ja det sär tycker jag borde vara en lag! Att de ej får tuta alltså:mad:
Kissing Spine 2007-01-27, 13:01 De får inte tuta, man får bara använda tutan för att varna för fara. Fick iaf lära mig det på körkortsteorin :confused:
roadkilled 2007-01-27, 14:34 Jopp det stämmer. Tror inte så många vet om det så det oftast tutas i tid och otid.
Lovisaleonora_ 2007-01-28, 21:32 Helt OT; men hur många vet att man faktiskt får böter om man blir påkommen med att inte blända av dimljus (bakåt) när någon kommer ifatt ÄVEN OM DET ÄR DIMMA.
(apropå tuta-diskussionen)
du kan inte bli skylldig någontin det är alltid bilistens skylldighet...
många bilister tänker inte på det men om dom visste kankse dom skulle köra försiktigare när dom kör förbi ett stall eller möter en häst!!!
Lovisaleonora_ 2007-01-29, 17:00 Jag är faktiskt rätt övertygad om att det finns tillfällen med incident häst/bil där ryttaren kan bli skyldig att betala för skador. T ex om bilisten stannar, ryttaren vinkar förbi och det därefter händer en olycka...
roadkilled 2007-01-29, 18:59 Men hur är det om tex en bli står parkerad och hästen kommer och "springer över den"?
Minns ej hur det var med den saken...
Lovisaleonora_ 2007-01-30, 12:20 Där vet jag att det finns fall där bilens försäkring gått in. Sedan finns det säkert fall där den INTE gått in, men det är väl fallbedömnigen som spelar in där...
|