Iddefixen
2006-02-24, 14:18
Vet någon om man kan dra moms på:
Träningar
Skoning
Veterinärvård
Stallhyra (om en häst lånas ut till ex tävlingsryttare)
Foder
Om man har sina hästar i en jordbruksfastighet?
Vart ringer man för att få reda på allt detta?
Jag kan noll i ämnet om vet inte vilken tråd jag ska börja dra i för att lösa det..:crazy:
Det beror en hel del på i vilket syfte man har hästen. En i avel verksam häst kan man dra av alla kostnader för. Är det där emot en valack för hobbyridning blir helt annorlunda. Man ska ha som syfte att få någon form av inkomst på hästen för att göra avdrag.
Det är till Skattemyndigheten som man vänder sig för att få reda vad som gäller för just en själv. Det krävs att man har en del upplysningar om häst och syfte m m för att kunna svara direkt på om det går eller inte. Men jag vet att Skattemyndigheten är ganska hårda och gör kontroller då och då.
Men då måste jordbruksfastigheten äga avelsstoet, eller? Min mamma har en jordbruksfastighet, där jag har min häst uppstallad. Kan hon låna stoet, betäcka och dra de kostnaderna?
scarlettlady
2006-02-25, 15:14
Vet någon om man kan dra moms på:
Träningar
Skoning
Veterinärvård
Stallhyra (om en häst lånas ut till ex tävlingsryttare)
Foder
Om man har sina hästar i en jordbruksfastighet?
Vart ringer man för att få reda på allt detta?
Jag kan noll i ämnet om vet inte vilken tråd jag ska börja dra i för att lösa det..:crazy:
Om du tävlar för att tjäna pengar så får du dra av på träningar. Har du som avelsverksamhet får du dra av hovslagare foder och veterinärvård. Lånar du ut hästen så vet jag inte om det är du eller den som lånar som får dra av... Försäkring drar vi också av, och stängsel och sånt. Men ingen utrustning utöver den nödvändiga för att kunna sköta hästen, alltså inga sadlar, träns eller onödiga prylar. Målet med verksamheten är ju inte att dra av så mycket som möjligt, utan att hamna så nära 0-strecket som möjligt. Skatteverket ser, och säger till om man drar av saker man inte ska dra av på.
Ring skatteverket, eller om du vill prata med en som pratar så man förstår, så ring LRF Konsult.
scarlettlady
2006-02-25, 15:16
Men då måste jordbruksfastigheten äga avelsstoet, eller? Min mamma har en jordbruksfastighet, där jag har min häst uppstallad. Kan hon låna stoet, betäcka och dra de kostnaderna?
Om ni skriver ett kontrakt på att det blir hennes avkomma, och att hon har stoet på foder så borde hon kunna dra av den kostnaden, men jag vet inte säkert. Det bästa är att fråga skatteverket.
Iddefixen
2006-02-27, 07:49
Det är en liten del avel. Men i övrigt tävlingsverksamhet. En häst står inte på gården utan är uppstallad på annan ort, just för att matchas fram.
Jag ska ta och ringa LRF Konsult som du skriver! :)
Ringde Skattemyndigheten och det var "goddag yxskaft". Jag blev inte klokare av det samtalet.
scarlettlady
2006-02-28, 19:04
:rofl: Jag vet, jag har själv suttit i telefon med skatteverket i många timmar, det är därför jag är så glad i LRF konsult. Jag scannar in papperen, och skickar till vår rådgivare, så får han översätta...
Det är en liten del avel. Men i övrigt tävlingsverksamhet. En häst står inte på gården utan är uppstallad på annan ort, just för att matchas fram.
Jag ska ta och ringa LRF Konsult som du skriver! :)
Ringde Skattemyndigheten och det var "goddag yxskaft". Jag blev inte klokare av det samtalet.