Visa fullständig version : Foderhäst

Tajtish
2006-02-24, 23:03
Jag har lite funderingar angående hur man ska gå till väga när man ska skaffa foderhäst.. :confused:

Jag är för det första bara 15 år så är det bästa att mina föräldrar ringer upp ägaren och pratar första gången eller ska jag göra det själv? Mina föräldrar är inte hästkunniga och de kommer inte att hålla på med hästen särskilt mycket sen men vad vet jag, vill man hellre som hästägare prata med föräldrarna först och kanske se så att man är seriös eller så? Det är väl klart att alla tycker olika men vad är bäst egentligen?
Bör man veterinärbesikta hästen innan, precis som man gör när man ska köpa?
Kan man få tag på färdigskrivna kontrakt någonstans eller måste man skriva dom själv, vad bör isånafall finnas med?
Ska man kolla upp stallplats innan eller efter man har fått tag på en häst? :cool:

Puh, det var det.. :o Hoppas någon kan ge mig svar.. :smirk: :angel:

carat
2006-02-24, 23:44
jag skulle kolla stallplats innan;)

*Christine*
2006-02-25, 08:51
precis, att skaffa foderhäst kan vara knepigt. Men när man minst tror det kan man hitta en.

Precis, kolla stallplats innan, kan tom vara så att ägaren vill se stallet där den ska va och så innnan den bestämmer sig.

Det är väl en bra idé att dina föräldrar ringer först, sen kan dom lämna över luren till dig. Just att föräldrarna ringer först kan vara smart för då får ägaren veta att om det skulle bli bekymmer med hästen så kan din föräldrar hjälpa till (ekonomisk exvis vid ev veterinärvård etc). Bättre än att ett barn ringer (fast än du inte är ett barn kan du kanske uppfattas så på telefon.) då kanske du blir "struken frin listan innan du har hunnite säga hej"

Ja, jag tycker du ska kräva att få hästen veterinärbesiktigad innan. Om ägaren är seriös så tycker den med det och så finns det inget att dölja. (Om det är ett sto kolla så att dom kollar så hon inte är dräktigt:) finns en del som har tagit hem ett sto och sen har det fölat fastän varken ägaren eller fodervärden visste hur det hade gått till. Kan bli lite jobbigt när man trott att man har kunnat träna och tävla på stoet och så har man fått ett föl på halsen... :crazy: )
veterinär besiktiga även när du lämnar tillbaka hästen, så att ägaren inte kan komma senare och säga att du har förstört hästen eller nåt... Ta det säkra före det osäkra!

Kontrakt säljer dom ibland på hästsportbutiker. Lars Deckeman har gjort ett bra standard avtal. Här säljer dom sånt på granngården.
Mycket enklare att köpa ett färdigskrivetkontrakt som en advokat har gjort så vet man vad som gäller också, och kan få hjälp från jurister om det skulle krångla.

Lycka till med att finna den rätta foderhästen! :bump: