Visa fullständig version : Värmer ni inte upp?!

Pellan
2006-02-26, 18:50
I vårt stall så har vi en som håller på med trav. Den personen börjar trava ca 3 meter från stallgången och slutar inte förens han är hemma på stallplanen igen. ( Tar säkert skrittpauser i arbetet). Men nu är det så att en annan person i stallet har snackat med andra kuskar och hört med dom. Och på dom lät det som att "äh, uppvärming, det spelar ingen roll" ungefär. Så nu undrar jag om ni kuskar som håller till här, värmer upp era hästar innan och sen lugnar ner dom efter erat pass, eller om ni gör som personen i stallet. Jag som rider tycker det är helt sjukt, man vet ju själv hur ont man kan få om man inte värer upp innan. Så skriv hur det går till inom travet för jag kan nada om det :)

Cambrie
2006-02-26, 19:20
Jag skrittar 100 meter om jag långsamkör, ska jag rida dressyr eller något skrittar jag 10 minuter... Tror att travmänniskor överlag, dock med många undantag inte värmer hästen i skritt så noga som ridhästfolket gör. Däremot börjar man ju aldrig till exempel snabbjobba innan hästen är ordentligt varm (c:a 3-4 km i lugnare trav). Jag värmer alltid väldigt väldigt lugnt i 20-45 minuter innan lopp till exempel... Och joggar alltid ett par kilometer innan jag ber hästen jobba med rygg och så när jag långsamjoggar. Men skrittvärma är jag nog rätt dålig på...

Pellan
2006-02-26, 19:30
Okej. Ja tydligen så är det olika inom olika grenar det hade jag ingen aning om flrens för ett par dagar sen.
Hoppas fler kan svara, det är många som har öläst men inga svar.:smirk:

minternet
2006-02-26, 19:38
he he he bekräftar mina fördomar....... :devil:

Har sett flera exempel på det du beskriver och tycker inte det är konstigt att en del travhästar är halta och slutkörda redan i unga år...

Säger dock inte att det inte existerar alls inom ridsport men det är enligt min erfarenhet inte lika vanligt

// M

Cambrie
2006-02-26, 19:43
Tja, tror det finns några här som värmer upp i skritt också:smirk: men frågan är om det finns någon undersökning på att hästen måste SKRITTA i värmningen, den kan ju ske på olika sätt, när jag tränade fotboll värmde vi aldrig upp genom att GÅ utan vi joggade igång, precis som många gör med sina hästar... Men som sagt, liksom inom ridsporten börjar man inte JOBBA hästen förrän den är varm (även om jag kan tycka att många kuskar kör lite onödigt fort i värmning på banan innan tävlingar)... Efter jobb kör de flesta av sina hästar så de går ner i puls, alternativt går ut och går med dem efter att de har duschat...

Indyhope
2006-02-26, 19:44
Vi skrittar först 15 minuter. Sedan jogging 3-4 km, skritt 5 minuter. Sedan jobbar vi dem 3-4 km igen och återigen skritt 5 minuter. Det är uppvärmningen. Sedan börjar vi köra själva jobbet.

Efter jobbet får de jogga en stund (5 minuter ca) och sedan skritta 15 minuter igen.

*Gotlandsrusset*
2006-02-26, 20:39
Skrittar mellan 15-30 minuter innan och 10-20 minuter efteråt. tycker det är jätteviktigt att värma upp och skritta av oavsett om jag rider eller kör. Hästen håller längre. Tänk dig själv om du skulle träna utan att värma upp...usch

*Gotlandsrusset*
2006-02-26, 20:40
*Suckar*, vi gör i af något åt halta hästar PRECIS när de blivit halta i stället för att låta dem bli halta på ALLA fyra benen...

Cambrie
2006-02-26, 20:53
Skrittar mellan 15-30 minuter innan och 10-20 minuter efteråt. tycker det är jätteviktigt att värma upp och skritta av oavsett om jag rider eller kör. Hästen håller längre. Tänk dig själv om du skulle träna utan att värma upp...usch

Fast jag hävdar fortfarande att man kan värma upp utan att SKRITTA... Missförstå mig inte nu, Skritten är absolut hästens mest underskattade gångart vad gäller träning och jag kan ibland använda den i träningen för att inte slita för mycket på hästen... Däremot skulle jag gärna vilja se den undersökning som visar att travhästarna går sönder på grund av detta (som någon här ovanför fått för sig), som sagt, det är skillnad på värmning och värmning, jag har aldrig sett någon som INTE värmer innan en tävling eller ett jobb, däremot slarvas det nog en del med just skritten... Å andra sidan, finns det NÅGON som med SÄKERHET kan säga vad som är en optimal värmning?! MÅSTE man använda skritten? Varför kan man inte jogga istället? Fotbollspelare joggar igång, handboll, hockey och voltigeutövare likaså... Jogging och stretching (och det sistnämnda bryr sig väl inte många om, tyvärr)....

Om man tittar vidare (och detta är inriktad på den som tror att anledningen till att travhästar inte håller beror på att de inte skrittas tillräckligt mycket) på andra hästsportgrenar... Distanshästar värms inte särskilt mycket innan i SKRITT, de joggas igång, åtminstone de ryttare jag varit i kontakt med... Jag har också nyligen kommit hem från en westernclinic som en kompis var med på och de ryttarna joggade igång sina hästar... Så, värmning som värmning oberoende av hur man utför den så vill man komma till samma sak, det vill säga ha en bra häst som kan ta till arbetet på rätt sätt och vara varm i musklerna för att inte dra på sig skador...

Mr Steven
2006-02-26, 21:13
vi skrittar alltid fram typ 5-10 minuter och likaså efter eller går med dom.

NinasApache
2006-02-26, 23:53
Trav i jogging fart, är väl lagom uppvärmning för en starthäst :confused: .
Jämför inte travhästar med ridhästar.http://smileys.sur-la-toile.com/repository/Grands_Smileys/gros-smiley-coeur.gif

anhe
2006-02-27, 06:22
Nu råkar ju jag skritta både före och efter, men egentligen mest för att hästen ska värma upp i skallen. Jag kan inte heller egentligen förstå varför hästar och inte människor måste gå och inte jogga för att värma upp. Jag har ärligt talat väldigt svårt att tro att sakta jogg skulle vara sämre än skritt. Vi talar ju inte om att dra iväg i full fart. Däremot joggar man ju 3-4 km innan man kräver arbete. Undrar vilken temperaturhöjning i musklerna och pulshöjning (vilket uppvärmningen är till för) man får av att skritta utan krav på att hästen ska skritta så fort den kan. Inte mycket skulle jag tro.

När det gäller skritta efteråt finns det flera undersökningar som bevisar att hästens mjölksyrahalt och puls sjunker mycket fortare om hästen travar än skrittar. Så det behöver vi inte diskutera ur skadesynpunkt.

De är nog få undantag som inte värmer upp hästarna innan arbete, men de allra flesta ser nog inte början på uppvärmningen förrän hästen börjar jogga, det gör inte jag heller. Skulle aldrig få för mig att skritta 3-4 km och sen dra iväg i full fart i mina intervaller, DET vore nog skadligt om något.

lsz
2006-02-27, 08:21
Men nu är det så att en annan person i stallet har snackat med andra kuskar och hört med dom. Och på dom lät det som att "äh, uppvärming, det spelar ingen roll" ungefär.

Jag har då aldrig hört någon travtränare som anser att uppvärmning "inte spelar roll" !!!:eek: .

Uppvärmningen är ju en förberedelse av kroppen (och skallen) och måste självklart anpassas efter vilket jobb hästen ska utföra vid träningstillfället och vilken gren du tävlar i.
Man tar även hänsyn till om hästen tas direkt från stallet på morgonen eller om den har varit ute i hagen och rört sig innan körning. Personligen har jag som regel att alltid skritta länge både innan och efter jobb, men det är möjligt att det skulle funka lika bra att jogga riktigt långsamt efter en pytteliten skritt innan själva uppvärmningen börjar på "riktigt". Håller med Ahne när det gäller uppvärmning.
En uppvärmning i enbart skritt innan snabba intervaller skulle vara rena katastrofen !

Eftersom du är från ridvärlden (liksom många av oss som nu gått över till trav) förstår du nog vad jag menar.....du värmer ju inte en hopphäst på samma sätt som en dressyrhäst inför tävling och varken travare eller ridhästar blir uppvärmda av enbart skritt.
Samma sak vid nedvarvning....du rider väl oftast en häst lång, låg och avslappnad ett tag innan du slutligen skrittar av den och ställer in den....inte rider du för fullt och enbart skrittar för att varva ner, eller :confused:

Vi har lika mycket känslor för våra travhästar som ni har för era ridhästar och självklart tjänar alla på att ta så väl hand om sina djur som möjligt.....inte minst ekonomiskt.....skador kostar mycket både i tid och pengar.

shampiz
2006-02-27, 08:32
Distanshästar värms inte särskilt mycket innan i SKRITT, de joggas igång, åtminstone de ryttare jag varit i kontakt med...

Det kan jag säga att det inte stämmer, i så fall har du träffat på undantag som det finns i alla grenar.
Jag tävlar Distans och på alla tävlingar som jag sett så har de flesta varit väldigt noga med att värma upp innan Distansen. Många gånger börjar man med att gå med hästen för hand innan veterinärbesiktningen så att stelhet och sånt ska ha släpt efter transporten. Sedan skrittar man fram hästen en bra stund innan man går till startområdet och börjar värma upp i trav och kanske även galopp.

bazz
2006-02-27, 18:47
Det blir väldigt mycket snö under hovarna om man skrittar!:d min häst går lättast i lätt trav,alltså enklare för henne än att skritta;) men det är väl olika!:banana:

bazz
2006-02-27, 18:48
Jag håller alltså med bla. Ninas apache!

sarabacklund
2006-02-27, 18:56
Jämför inte travhästar med ridhästar.

Hästar är väl hästar? :confused:
Eller finns det två olika slags hästar?

NinasApache
2006-02-27, 20:24
Hästar är väl hästar? :confused:
Eller finns det två olika slags hästar?
Nej, det finns mer än två sorters hästar ;)
Ungefär som människor,TROR DU att en höjdhoppare värmer upp, på samma sätt som en 1500m löpare, då är du snett ute http://smileys.sur-la-toile.com/repository/Grands_Smileys/non-fache.gif

jari
2006-02-27, 21:08
Det blir väldigt mycket snö under hovarna om man skrittar!:d min häst går lättast i lätt trav,alltså enklare för henne än att skritta;) men det är väl olika!:banana:

Som vädret är nu skulle man behöva stanna var 5:e meter för att knacka ur snön...

Så jag travar där det är lössnö och skrittar där det "går", när jag var ut på "skrittrundan".

jari
2006-02-27, 21:12
Ungefär som människor,TROR DU att en höjdhoppare värmer upp, på samma sätt som en 1500m löpare, då är du snett ute http://smileys.sur-la-toile.com/repository/Grands_Smileys/non-fache.gif

hehe lycka till om du ger dig in i diskussion om detta med "sånna"

Jag själv värmde upp med jogging "på stället" och armhävningar i bastun när jag styrketränade:cool: Funkade utmärkt..

Och min travhäst värmes naturligtvis upp i trav!
Dock försöker jag att skritta från stallplan(om snön tillåter). För att han ska lära sig att göra lika när han rids.

Glada
2006-02-27, 21:15
Denna okunnighet skrämmer mig :crazy:

En häst kan värmas upp i långsam trav - det är presis samma uppvärmning som skritt för er som inte visste det, vet många duktiga dressyr/hopp ryttare som gör detta.

Trav folket är det folk som tar ABSOLUT bäst om sin häst, har PRESIS koll på ben, leder, senor och ligament, de har koll på ALLT. En trävhäst som går löp har ca 2ton vikt på varje framben i varje steg - KONSTIGT att de blir slitna fortare än en ridhäst!

Men jag HATAR när folk säger att de inte tar han dom sina hästar, för ni har fan inte äns hälften av den kunskap som en travtränare besitter, om ni uttalar er så jävla dumt på detta forum :mad:

Whirlie
2006-02-27, 21:19
Om en idrottare stog stilla i en liten låda (en mänsklig box) i flera timmar innan en träning eller tävling, så kan jag nästan slå vad om att idrottaren skulle ta en promenad innan han började med någon annan form av fysisk aktivitet, även jogging. Om idrottaren lever som vi människor gör, gått till träningen, gått runt och snackat med kompisarna ett tag osv, så skulle h*n säkert sätta igång med joggandet direkt.

Cambrie
2006-02-27, 21:20
Då ber jag om ursäkt för det, min erfarenhet av distansen sträcker sig till de nationella tävlingar och träning jag var med på när jag jobbade hos en tränare vars sambo var landslagsryttare i distans... De hästarna (sex stycken hade den ryttaren i sin ägo som gick distans) skrittades max 200 meter (efter en asfaltsväg) i träningen innan man joggade fram dem för att sedan öka tempot... Likaväl på de tävlingar jag var med som hinkkalle, där var det inte många som skrittade sina hästar innan, möjligtvis att de gick med dem innan veterinärbesiktning, det ska jag låta vara osagt, men ofta satt de upp några minuter innan start för att sedan JOGGA iväg... Men visst, det var några år sedan så det kan ju ha ändrats..

Jag tycker fortfarande att man lika gärna kan jogga fram sin häst som skritta den... Ser inte anledningen egentligen till att skritta (annat än just för psykets skull då) när man med värmningen vill åstadkomma att hästen värmer upp muskler för att sedan klara det tuffare jobbet.

Murray
2006-02-27, 21:24
Nu har det här iof inte med fram- och avskrittning, men min tränar brukar alltid säga: "En kusk som kommer sent till en tävling stryker sig för att han vet hur viktigt det är med uppvärmning, medan en dressyrryttare som kommer sent rider rakt in på banan"

;)

Russinet
2006-02-27, 21:32
Om en idrottare stog stilla i en liten låda (en mänsklig box) i flera timmar innan en träning eller tävling, så kan jag nästan slå vad om att idrottaren skulle ta en promenad innan han började med någon annan form av fysisk aktivitet, även jogging. Om idrottaren lever som vi människor gör, gått till träningen, gått runt och snackat med kompisarna ett tag osv, så skulle h*n säkert sätta igång med joggandet direkt.

Varför ska hästen stå i en box innan träning då?

Annifrid
2006-02-27, 21:39
vet en som travar in i stallet efter ett snabbjobb

Whirlie
2006-02-27, 21:40
Det tycker jag inte, men det är in facto så det ofta ser ut många gånger. Om hästen går fritt och strövar på stora områden och har smörjt upp maskineriet, eller om den har stått stilla i en liten hage eller i en liten box tycker jag man ska ta med i beräkningen när man väljer uppvärmningsmetod. Oavsett disciplin.

minternet
2006-02-27, 22:14
*Suckar*, vi gör i af något åt halta hästar PRECIS när de blivit halta i stället för att låta dem bli halta på ALLA fyra benen...

Nä det gör ni inte alls! I alla fall inte alla...

// M (Har jobbat med trav i Jämtland...)

minternet
2006-02-27, 22:25

En häst kan värmas upp i långsam trav - det är presis samma uppvärmning som skritt för er som inte visste det, vet många duktiga dressyr/hopp ryttare som gör detta.

Trav folket är det folk som tar ABSOLUT bäst om sin häst, har PRESIS koll på ben, leder, senor och ligament, de har koll på ALLT. En trävhäst som går löp har ca 2ton vikt på varje framben i varje steg - KONSTIGT att de blir slitna fortare än en ridhäst!

Men jag HATAR när folk säger att de inte tar han dom sina hästar, för ni har fan inte äns hälften av den kunskap som en travtränare besitter, om ni uttalar er så jävla dumt på detta forum :mad:

He he he, långsam trav och jogging är naturligtvis ok det har jag aldrig sagt nåt om :angel:

Men när du dag ut o dag in som stalltjej i ser hur det är full fart ut ur stallet och full fart in i stallet igen då är det lätt att skaffa sig fördomar... Och nej det handlar inte om enstaka fall utan en hel drös med olika tränare, både proffs och amatör. :devil:

Och jag kallar inte det att ha koll på hur hästen funkar, att man behandlar symptom, på symptom, på symptom istället för att ta reda på skadans/problemets orsak och ge hästen en ordentlig vila och chans till att bli frisk. Mer än två till fyra dagars vila är väl sällan en travare får? En ridhäst står oftast längre när den är skadad, för att veta att den helt ska hinna repa sig...?

Så här ser det ut, åtminstone i min värld. :cool:

// M

minternet
2006-02-27, 22:27

Tack! :bow:
Jag vet flera!

//M

Cambrie
2006-02-27, 22:28
Tja, vad gäller travhästar går väl många i hagarna innan jobb, körs de på förmiddagen står de ofta inne, å andra sidan så brukar ju fotbollsspelare sova hela nätterna och sedan åka till match och jogga igång (åtminstone gjorde jag det när jag spelade) om man nu ska göra DEN jämförelsen.... Sedan får vi ju verkligen hoppas att hästarna inte står i boxar där de inte kan vända på sig, men det har ju knappast något med trav att göra, det har ju mer ur djurskyddsynpunkt att göra...

Sedan värms ju även musklerna upp genom transporten in till tävling lite också, åtminstone är mina hästar varma när de kommer in. Hur mycket det ger just i värmningssynpunkt vet jag dock inte...

De flesta större stall jag har jobbat på har hästarna gått i walkern på morgonen innan jobb till exempel, och på tävlingar går de allra flesta som har lång restid med sina hästar innan de ställer in dem...

Jag tror det kvittar om man skrittar eller joggar, som sagt... Jogging är inget jobb för en travhäst, det är avslappning jämfört med det som räknas som jobb;)

minternet
2006-02-27, 22:31
*lånar knapp*Ä

Äsch! Nu blev det ingen rolig ton alls... FÖRLÅT! :o

Jag vill hellre se och hoppas att det blivit ändring på 10-15 år, fler kan väl berätta hur de värmer upp istället ...

Måste vi ryttare verkligen skritta fram i hundra år eller kan vi också jogga nästan på en gång?

// M

Lillefot
2006-02-27, 22:49

Jag bugar och bockar för ditt inlägg. Jag hade aldrig lärt mig så mycket om hästar och vikten av anatomi om jag endast sysslat med ridning. Tack gode gud för att mina föräldrar sysslar med trav. Och nu är det ju också så att travare efter snabbjobb och lopp alltid duschas, får täcke och sedan leds i SKRITT tills pulsen går tillbaka till normal så kom inte och snacka skit.
Visst det finns många som missköter sig även inom travsporten, helt klart, men inom ridning så är det snarare en regel än ett undantag att hästarna har exempelvis gallor på benen och är illa skodda. En som sysslar med trav skriker för minsta skråma eller "utbuktning" deras älskling har, för det kostar att ha travare så man förvaltar guldklimparna väl och älskar dem på alla sätt.

NinasApache
2006-02-27, 22:55
Jag bugar och bockar för ditt inlägg. Jag hade aldrig lärt mig så mycket om hästar och vikten av anatomi om jag endast sysslat med ridning. Tack gode gud för att mina föräldrar sysslar med trav. Och nu är det ju också så att travare efter snabbjobb och lopp alltid duschas, får täcke och sedan leds i SKRITT tills pulsen går tillbaka till normal så kom inte och snacka skit.
Visst det finns många som missköter sig även inom travsporten, helt klart, men inom ridning så är det snarare en regel än ett undantag att hästarna har exempelvis gallor på benen och är illa skodda. En som sysslar med trav skriker för minsta skråma eller "utbuktning" deras älskling har, för det kostar att ha travare så man förvaltar guldklimparna väl och älskar dem på alla sätt.
http://smileys.sur-la-toile.com/repository/Grands_Smileys/3d-bravo.gifhttp://smileys.sur-la-toile.com/repository/Grands_Smileys/3d-respect-43.gifhttp://smileys.sur-la-toile.com/repository/Grands_Smileys/3d-respect-43.gifhttp://smileys.sur-la-toile.com/repository/Grands_Smileys/3d-respect-43.gifhttp://smileys.sur-la-toile.com/repository/Grands_Smileys/3d-bravo.gif

giffan
2006-02-27, 23:08
Varför skulle inte en rid häst kunna joggas fram??
När jag red dressyr på elit nivå så fick vi galoppera fram hästarna på lång tygel före vi red ett dressyr pass. Och det va en A-tränare som rekomenderade det.
Jag vill gärna att mina hästar skrittas en bit före å efter ett kör/rid pass, men jag lägger inte ner en massa tid på skrittandet.
Skrittandet måste ju anpassas till individerna precis som all träning skall.

Lazio
2006-02-27, 23:31
Har varit hos en väldigt känd svensk tränare utomlands.
Hans hästar skulle skrittas av i minst 15 min efter jobben, i vagn.
Efter det kollade man puls, var den inte som den skulle fick man ut och skritta igen.
Vi värmde också minst 30 min innan jobben, ibland 2 ggr. Då joggades hästarna alltid, ingen skritt här inte.
Hos andra tränare jag varit hos har det varit duscha, på med 3 täcken och ut och leda tills hästen är torr.
(Med undantag för en men där var det helt sjukt)

Uppvärmning och nedvarvning är väl lika viktig för vilken häst det än gäller, ridhäst som travhäst.
Synd bara att det är så få som stretchar hästarna.

Glimfeather
2006-02-27, 23:59
Vi kan ju jämföra med en människa som värmer upp innan ett träningspass. Värmer man då upp genom att gå och lunka? Nej, man går fort eller joggar långsamt.

jari
2006-02-28, 00:25

jag vet också en!

Jag gör det, för att slippa en sjuk häst!
Så joggar vi av banan rakt ner till stallet av med grejorna in i duschen sen på med varma täcken och ev filt för att sen träckas!

Skulle inte vilja plåga min vän med att skritta svettig i snålblåsten...

Problem 2 är att han sällan blir trött av snabbjobb, så det skulle vara en dragkamp att få honom att skritta...

sarabacklund
2006-02-28, 07:35

Jaha, du menade så. Missuppfattade det hela. :o

sarabacklund
2006-02-28, 07:40
hehe lycka till om du ger dig in i diskussion om detta med "sånna"

Vadå med "sånna"??
Jag undrade vad hon menade!
Och nu fick jag det förklarat hur hon tänkte, jag har inte sagt något annat. :smirk:

Men förstår vad du menade med att det är lönlöst att ge sig in i en disskution som aldrig kommer ta slut.;)
Men nu handlade det inte om det...

Polly_Mulle
2006-02-28, 07:54
Jag har hört vid tillfälle att man värmer upp/ uvslutar på en viss procent av deras maxpuls, och travare ligger betydligt högre i maxpuls än ridhästar (överlag) och dessutom... skrittar din häst fram innan den börjar galoppera i hagen?
Att bara trava i lugnt tempo utan formkrav är inte jobbigare än att trava i hagen, eller hur?

Whirlie
2006-02-28, 08:06
Jag vidhåller fortfarande, att en människa oftast har rört på sig INNAN träningen börjar, vi gör oftast det i vår vardag. Om hästen har rört på sig i en hage eller skrittmaskin, kör hårt med trav direkt. OM hästen har stått stilla i boxen några timmar eller hela natten behöver kroppen vakna.

Sedan håller jag med om att skritt i sig inte värmer upp hästen, men den smörjer upp lederna och mjukar upp musklerna. Trav är en snabbare gångart och då jobbar musklerna snabbare, därför behöver koordinationen i musklerna komma igång. Trav är också "hårdare" för lederna än skritt, och därför måste benens leder och muskler "mjukas upp". Skritta igång hästen och värm upp den i trav.

lsz
2006-02-28, 08:46
jag vet också en!

Jag gör det, för att slippa en sjuk häst!
Så joggar vi av banan rakt ner till stallet av med grejorna in i duschen sen på med varma täcken och ev filt för att sen träckas!

Skulle inte vilja plåga min vän med att skritta svettig i snålblåsten...

Problem 2 är att han sällan blir trött av snabbjobb, så det skulle vara en dragkamp att få honom att skritta...

Det här "tänket" är helt i min smak :d
Alltså att tänka efter varför man gör saker och inte fastna i "givna mönster".

Även om man normalt brukar göra på ett visst sätt måste man ju anpassa sig efter förutsättningarna (väder, vind, underlag typ av häst osv osv osv.)
Är det blåst, kyla och regn är jag helt säker på att en svettig häst mår bättre av komma in så fort som möjligt och få på sig torra täcken innan den träckas/skrittas för hand.

Tyvärr finns det folk som då bara ser en bit av hela proceduren och är snabba att "döma" (få sina fördomar bekräftade).....då menar jag folk som förfasar sig över att du kommer in med en svettig häst :eek: ....de ser inte/förstår inte (kanske inte vill förstå) att det kommer en "fortsättning" som består av omvårdnad och skritt för hand ....vill det sig illa sprids ryktet sedan som en löpeld att travsporten kryllar av folk som plågar sina djur.:cool:

lsz
2006-02-28, 08:54
Håller med i mycket av det du skriver. Visst spelar det viss roll om du tar hästen direkt från boxen på morgonen eller om hästen rört sig lite i hagen innan träningen. Sedan beror det ju även där på individen...vissa står och hänger på ett ställe, medan andra är mer aktiva och rundsmörjer sig själva i hagen ;)

Reef
2006-02-28, 09:13
En liten parantes bara...

Maxpulsen går inte att ändra den är ALLTID den samma oavsett hur mkt/lite tränad hästen är dock kan den maxpulsen variera hästar i mellan men det har inget med träning att göra. Men dock går arbetspulsen att sänka med träning, likaså vilopulsen och hur fort pulsen går ner tillbaka till vilopulsen efter ett träningspass... ;)

Montéryttare
2006-02-28, 12:19
Vet du skillnad på trava och jogga?

Montéryttare
2006-02-28, 12:31
*lånar knapp*Ä

Äsch! Nu blev det ingen rolig ton alls... FÖRLÅT! :o

Jag vill hellre se och hoppas att det blivit ändring på 10-15 år, fler kan väl berätta hur de värmer upp istället ...

Måste vi ryttare verkligen skritta fram i hundra år eller kan vi också jogga nästan på en gång?

// M

Inga regler utan undantag... men det här är hos dom jag har jobbat:

SHJ: Skrittas ner till banan, sen joggas det 3-5varv beroende på häst och sen upp till stallet för vila cirkus 10min... Sen ner till banan i skritt resp joggas... Efter snabbjobbet skrittas hästen ca 3-500meter för att sen joggas hem... Vid lopp så värms hästen i 2 omgångar för att få alla leder/ligament/muskler uppvärmda. Efter lopp skrittas hästen av för hand innan dusch samt efter!

Fd. Proffstränare: Hästarna gick i hagen mer än dom stod i boxen, vid snabbjobb joggas (LÅNGSAMT) hästen ner till banan och värms i 2 omgångar. Den vilar i stallet mellan båda omgångarna...

Amatör 1: ZIGENARE ... do i need to say more! Hade "klass hästar" som han travades rakt ur stallet och sen i 35-tempo till banan... Fullt ös medvetslös. Hästarna ska gärna komma i sken in i stallet, då är dom i start form :cool: men men... hästarna höll o han tjänade casch!.... Men jag skulle aldrig dra någon över att alla travtränare är som honom!!!

Amatör 2: Kunde skritta både 30, 40 och 50 minuter innan hon började jogga... Men träningen kunde ovå ta X antal timmar då hon hade all tid i världen :rofl: :angel: Far att inte tala om lika lång avskrittning! :o :D

Amatör 3: Skritta en 100 meter, joggade ner till banan ca 1km... värmde och snabbjobb direkt efter... joggade hem, skritta sista 100meter...

Det går inta att säga att allla gör på ett visst sätt.. Det är EXAKT som i ridningen! Vissa värmer sönder hästarna medans dom andra gasar sönder....

lsz
2006-02-28, 16:10
Bra inlägg :bow:

Känner igen mig lite i "Amatör 2" :o ...även om 40-50 minuter före och efter är att ta i.

Jag unnar mig lyxen att ta det lugnt de dagar vi har gott om tid och vädrets makter är med oss. Därmed inte sagt att själva träningen går på halvfart.

Det är väl det som är tjusningen med att vara just amatör !?....vi styrs inte av stressen på samma sätt som proffsen där varje minut effektivt måste tas tillvara och redovisas på hästägarnas fakturor (lite överdrivet, men...)

Montéryttare
2006-02-28, 16:39
Bra inlägg :bow:

Känner igen mig lite i "Amatör 2" :o ...även om 40-50 minuter före och efter är att ta i.

Jag unnar mig lyxen att ta det lugnt de dagar vi har gott om tid och vädrets makter är med oss. Därmed inte sagt att själva träningen går på halvfart.

Det är väl det som är tjusningen med att vara just amatör !?....vi styrs inte av stressen på samma sätt som proffsen där varje minut effektivt måste tas tillvara och redovisas på hästägarnas fakturor (lite överdrivet, men...)

Hehe... precis. Å det är riktigt bra för dom lite kluriga o stressade hästarna! Dom hinner somna innan man är igång :rofl: :angel:

*Gotlandsrusset*
2006-02-28, 20:54
Fast jag hävdar fortfarande att man kan värma upp utan att SKRITTA... Missförstå mig inte nu, Skritten är absolut hästens mest underskattade gångart vad gäller träning och jag kan ibland använda den i träningen för att inte slita för mycket på hästen... Däremot skulle jag gärna vilja se den undersökning som visar att travhästarna går sönder på grund av detta (som någon här ovanför fått för sig), som sagt, det är skillnad på värmning och värmning, jag har aldrig sett någon som INTE värmer innan en tävling eller ett jobb, däremot slarvas det nog en del med just skritten... Å andra sidan, finns det NÅGON som med SÄKERHET kan säga vad som är en optimal värmning?! MÅSTE man använda skritten? Varför kan man inte jogga istället? Fotbollspelare joggar igång, handboll, hockey och voltigeutövare likaså... Jogging och stretching (och det sistnämnda bryr sig väl inte många om, tyvärr)....

Om man tittar vidare (och detta är inriktad på den som tror att anledningen till att travhästar inte håller beror på att de inte skrittas tillräckligt mycket) på andra hästsportgrenar... Distanshästar värms inte särskilt mycket innan i SKRITT, de joggas igång, åtminstone de ryttare jag varit i kontakt med... Jag har också nyligen kommit hem från en westernclinic som en kompis var med på och de ryttarna joggade igång sina hästar... Så, värmning som värmning oberoende av hur man utför den så vill man komma till samma sak, det vill säga ha en bra häst som kan ta till arbetet på rätt sätt och vara varm i musklerna för att inte dra på sig skador...

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
Menade inte heller att man var TVUNGEN att skritta, Vilel bara poängtera hur viktig själva UPPVÄRMNINGEn är.

*Gotlandsrusset*
2006-02-28, 20:57

:bow: :bow: :bow: :bow:

*Gotlandsrusset*
2006-02-28, 21:00
Nä det gör ni inte alls! I alla fall inte alla...

// M (Har jobbat med trav i Jämtland...)

Okey, och jag har varit hästskötare åt ridfolket...*Suckar*

*Gotlandsrusset*
2006-02-28, 21:01
Men snälla, fattar inte hur ni orkar. KAn ni inte skaffa er ett liv i stället för att klanka ner på andra. Orkar inte med denna värld längre. Hästar som hästar, Håll sams i stället

bulan
2006-02-28, 21:26
Kl
Brukar skritta över stallplan och sedan joggas han igång ett par kilometer. Det fungerar bäst för den hästen. Om det inte som nu klumpar i snö för då joggas det omgående :smirk:
Är jag inne på banan så skrittar jag från stall till bana (oval eller raka) sedan joggas igång.
Skrittar några 100 meter efter jobb, duschar och sedan skrittas för hand med täcken.

minternet
2006-02-28, 21:31
Okey, och jag har varit hästskötare åt ridfolket...*Suckar*

Jag med... Vissa bättre andra inte :angel:

minternet
2006-02-28, 21:32
Men snälla, fattar inte hur ni orkar. KAn ni inte skaffa er ett liv i stället för att klanka ner på andra. Orkar inte med denna värld längre. Hästar som hästar, Håll sams i stället

HALLÅ! :eek: :mad:
Jag har ju sagt förlåt, vilket inlägg är det nu som blev fel?

// M

lsz
2006-02-28, 21:55
Men då kan vi väl dra slutsatsen att vi inom travet är lika måna om att värma och varva ner våra hästar som ni andra....vissa slarvar, men de flesta "sköter" sig och det finns inga givna "regler" för vad som är rätt och fel.:idea:

Visst är det härligt när folk ställer frågor och ger oss chansen att förklara lite mer hur vi tänker och hur vi tränar !?
På så sätt kanske vi kan närma oss varandra istället för att kasta skit och sprida fördomar.

Tycker att din ton blev trevligare och trevligare här i tråden....hoppas att du så småningom kan släppa dina gamla hemska "travminnen" och se travsporten med lite andra ögon.:)

minternet
2006-02-28, 22:16
Men då kan vi väl dra slutsatsen att vi inom travet är lika måna om att värma och varva ner våra hästar som ni andra....vissa slarvar, men de flesta "sköter" sig och det finns inga givna "regler" för vad som är rätt och fel.:idea:

Visst är det härligt när folk ställer frågor och ger oss chansen att förklara lite mer hur vi tänker och hur vi tränar !?
På så sätt kanske vi kan närma oss varandra istället för att kasta skit och sprida fördomar.

Tycker att din ton blev trevligare och trevligare här i tråden....hoppas att du så småningom kan släppa dina gamla hemska "travminnen" och se travsporten med lite andra ögon.:)

Bra summering :bow:

Och, ja det var ju det jag insåg att det är bättre att vi kan ha utbyte... det är väl bara så att det är lätt att vilja dela med sig av, "dummingar" :angel:

Alla kan vi bättra oss...
en liten fråga bara; finns det nåt som "travisarna" kan lära sig av ridfolket? Har nämligen inte tänkt på vad det skulle kunna vara? :idea: Och vad finns det mer som vi skulle kunna nyttja inom ridsporten?
// M

gladys
2006-02-28, 23:00
Jag värmer lite olika. Har hästen varit i walker eller ute i hagen, då skrittar jag inte mer än ca 100 meter, men trav värmer några kilometer innan intervaller. Tar jag hästen ur direkt ur boxen skittar jag längre.
Å sen varvar jag ner ganska ordentligt.

bazz
2006-03-01, 07:06
Bra summering :bow:

Och, ja det var ju det jag insåg att det är bättre att vi kan ha utbyte... det är väl bara så att det är lätt att vilja dela med sig av, "dummingar" :angel:

Alla kan vi bättra oss...
en liten fråga bara; finns det nåt som "travisarna" kan lära sig av ridfolket? Har nämligen inte tänkt på vad det skulle kunna vara? :idea: Och vad finns det mer som vi skulle kunna nyttja inom ridsporten?
// M

Jovisst! det är klart att det är bättre att lära av olika disipliner inom hästsport i stället för att klaga på varandra i detta forum:smirk:
diskuttionen ar kanske nyttig men det börjar kännas lite uttömt i denna tråd!?!;) M

Montéryttare
2006-03-01, 08:33
// M

Det beror väl på vad man vill lära sig... Men det är två olika sporter, man tränar för två olika ändamål, så det är svårt att sätta fingret på att "det och det" kan vi utbyta.

Men jag andvänder gärna ridning på travare, att dom kan få gå över bommar, lufsa i skogen... oftast med ett ridträns och utan tungband o tussar... många hästar gillar ljud när dom går i skogen som fågelkvitter eller när snön faller, den magiska tystnaden... osv...

I ridningen andvänder jag gärna erfarenhet om skador... tex att "rörelse läker men fart dödar", ofta ställer ridhästfolket hästen för lätt på vila. Sen går dom gärna upp till 7veckor innan skoning, jag vill ha max 3-4veckor så det inte blir sån markant förändring på hoven....

Det är väl vad jag kan komma på så här på morgonkvisten :D ;)

gladys
2006-03-01, 15:24
"rörelse läker men fart dödar"
Helt off topic, men jag kom att tänka på en grej jag läste för ett tag sedan.

"Det är inte farten som dödar, det är smällen.
Eller som cowboysarna säger.. Its not the fart that kills, its the smell." :p

Montéryttare
2006-03-01, 16:30
haha... jag har hört den oxå ;)

Pellan
2006-03-04, 12:27
Tack så mycket för alla svar. Nu förstår jag faktiskt bättre varför den personen gör så. Men det ligger nog också mycket i vilken häst man rider/kör. Rider en lite äldre som jag vill ska få skritta först, för hans bens skull.

Montéryttare
2006-03-04, 13:13
Tack så mycket för alla svar. Nu förstår jag faktiskt bättre varför den personen gör så. Men det ligger nog också mycket i vilken häst man rider/kör. Rider en lite äldre som jag vill ska få skritta först, för hans bens skull.

Ja visst... skritta på du, det kan ALDRIG skada... däremot att gasa från start kan skada, så du gör helt rätt!

kotten
2006-03-04, 13:50
hästen sjunker fortare i puls om man travar av den istället för skrittar av den - något att tänka på. Vill inte lägga mej i om man ska skritta eller inte, men hästen blir ju inte så varm av skritt, du värmer ju uppden bättre i trav!! Om jag ska ut och springa går jag ju inte en kvart först, jag börjar jogga tills jag blivit varm!
Lite att tänka på kanske?!

Russinet
2006-03-04, 14:10
Var det där ett svar till mig?? jag tror inte att jag har skrivit någonting om avskrittning :confused:

så här resonerar jag iallafall:
Har hästen gått i en hage tills jag ska köra/rida så har de ju faktiskt rört på sig och behöver inte skritta så mycket.
eftersom våra russ mest går i hagen innan de jobbas så brukar vi börja med att skritta en liten bit, sedan så joggar vi rätt mycket, och kör tempoväxlingar och sådant, innan vi kör på lite fortare. sedan är det jogging och skritt innan vi är tillbaka...rätt normal tur antar jag.

sedan åker de ju ändå ut i hagen igen efteråt och rör ju antagligen lite på sig då med...

det jag undrade var varför man förutsatte att hästen alltid står i en box innan den jobbades...Jag VET att det är så på många ställen, men det inneb'är ju inte att det är så överallt

*Gotlandsrusset*
2006-03-04, 17:40
måste missat något, har ej sett att du sagt förlåt. Ber om ursäkt!