Visa fullständig version : Tips och råd för att underlätta runt hästar
Tänkte vi skulle starta en tråd där folk delar med sig hur det gör för att underlätta i stallet mm. Här är några saker som jag gör.
* Pall vid uppsittning
* Sätter vattendunkarna direkt i skottkärran och fyller i vattnet.
* Stå på pall om man har ont i handlederna när jag ska spänna sadelgjorden.
* Hitta lätta täcken, sadlar osv.
* Nu när det är is och man ska ner för en backe med skottkärran så sätter jag ner den och låter den glida. Gäller dock att hålla emot lite och inte tappa som jag gjorde en gång. Hej vad det gick.
* Geldyna vid barbackaridning
* Smala tyglar (har med stolpar när händerna funkar dåligt)
* Håller på att lära hästen fler röstkommandon så det ska gå att rida bättre när man är väldigt dålig.
Lunagarden 2006-02-27, 15:49 Bra tråd! Här kommer några saker som vi gör för att spara tid och kraft :)
* Gör i ordning höpåsarna (morgon och middag) för nästa dag redan på kvällen
* Varmvatten i utekranen
* Långa vattenslangar till alla hagar
* Stora halmbalar inne i boxarna (har stora boxar) för att slippa köra in halm varje dag
* Uppvärmda vattenkoppar i boxarna
För att spara tid och kraft har vi försökt göra allt så nära och tillgängligt som möjligt vintertid = nära från huset till stallet, nära mellan rasthage och stall, nära till fodret och vattenkranen, nära till gödselstacken osv.
/Cecilia
* sadelgjordsåtdragare!
* sadelgjord med resår
* lättviktsskottkärra i aluminium och nylontyg
* ergonomisk mockningsgrep från Fiskars
* uppvärmd vattentunna i hagen så att man inte måste bära ut nytt vatten bara för att det gamla frusit.
lundborg 2006-02-28, 22:05 knapplån
jag laddar upp hönät och doserar allt krafftfoder för 7dagar på en dag så är det gjort för en hel vecka, den dagen får pållen vila från ridning, ryktning osv. då har jag mer ork och tid resterande dagar.
jag bytte från engelsk ridning till westernridning som är mer skonsamt mot min kropp ( har fibromyalgi)
bytt till spån istället för halm, inte lika tungt:idea:
lätt skottkärra och plastgrep
Hur ser en sadelgjordsåtdragare ut och var hittar man en sådan?
För att underlätta:
Direktutsläpp/intag stall - hage så att man slipper gå och leda hästarna.
Spån för att det är lättmockat
Gödselstack precis utanför stallet
Liten skottkärra så att varje lass inte blir för tungt
Stolermeyer 2006-02-28, 22:48 För att göra snabba "småmockningar" är det bekvämt att ha en stor plastbunke med handtag och så en liten leksakskratta med skaft! Då kan man luta bunken mot marken/golvet med ena handen och kratta in bajsen med andra handen - enkelt och smidigt.
Leksakskrattor plus små leksaksspadar är dessutom bra att ha när man gör rent i stallkaninernas burar - kratta upp på spaden och lyft ut.
Glömde en sak som är kanonskönt om man har problem att rykta och det är en dammsugare. Funderar skarpt på att investera i en som är till häst. Lite bökigare att använda en vanlig men det fungerar kanonbra.
Lösdrift med uppvärmda vattenkoppar samt fodring med hösilagebal. Går inte att få det mer smidigt om man har tillgång till traktor.
Har lösdrift och har svårt att tänka mig att ha en uppstallad häst. Tyvärr påminner hästen on om en flodhäst (om hon inte väntar trillingar :rofl: ) så efter fölning och avvänjning (då hon äntligen blir min) så blir det mer begränsat med mat. Då hon är väldigt ranghög så tar hon andras hö så sista utvägen blir väl greenguard eller vad den heter
Toksussie 2006-03-03, 12:21 Sopskyffel (alltså en handskyfel inte den med lååångt skaft) är bra när man mockar kaninburar!
HeJ!
Vi har grimskaft på vattendunkarna och drar dom i snön.. / Lavinia
Vi har grimskaft på vattendunkarna och drar dom i snön
Visst är det smidigt! Inga problem att ta 2 samtidigt men gäller att akta sig i nedförslutor om det är slätt och tillplattat ;)
lundborg 2006-03-08, 14:39 kl
pulka är också användbart för tunga saker!! tex när man har handlat foder, då kan man dra även inne istallet om man ej är rädd om pulkan.
eftersom min pålle är en riktig skitgris i boxen har jag ett tunnt täcke på natten för att underlätta rykten...
(han är vit) men blir gul annars:crazy:
Hur ser en sadelgjordsåtdragare ut och var hittar man en sådan?
En sådan här har jag! JÄTTEBRA! Tack snälla tomten! (Fick den i julklapp).
http://www.teamsolution.se/Sadelspännare.htm
En sådan här har jag! JÄTTEBRA! Tack snälla tomten! (Fick den i julklapp).
http://www.teamsolution.se/Sadelspännare.htm
Tack för info! Jag ska genast försöka hitta en sådan. :)
Huntress 2006-03-10, 20:45 Det absolut bästa tipset som jag har är att använda pulkor på vintern! Vi använder pulkor till allt utomhus - dra ut lunchhö till hagarna, dra ut vattendunkar osv. Det fungerar så himla bra att det nästan är löjligt! :)
Det väger nästan ingenting om man lägger det på en pulka, och det är hur lätt som helst att dra!
Tack för info! Jag ska genast försöka hitta en sådan. :)
"Tomten" hade tydligen beställt den direkt från tillverkaren!
Har just flyttad och fått eget stall :rofl: :idea:Tänckar att kranen ska flyttas upp till "maghöjd" och bytas med samma typ som man användar för badkar inne... med kran OCH slang... Det befindiga handfat bort, i stället en hylla i metal-nät av nån sort undertill för at ha hinkarna i rätt höjd när man ska fylla i vatten. Ska också sätta upp hyllor i foderkammaren i rätt höj för hinkar, mindra burker (vitamin o.d.) och en lite lågra för fodertunnan. Allt för inta at få verk i ryggen!! Kör desutom alltid hö ut i paddock/hage med skotkärran och har en trefingerkrog som kan hänga i loftet ute mitt i sadelkammaran när jag putsar/smörjar, och den ka lätt tas bort när man inte använder den. En plastboks av typen med hjul undertil och låk (inga möss...) för dom sakerna som alltid liggar längst borta under bokhyllan...
"Tomten" hade tydligen beställt den direkt från tillverkaren!
Och nu har jag också beställt en direkt från tillverkaren! Ser fram emot att kunna spänna en sadelgjord utan att mina handleder protesterar :)
Glömde en sak som är kanonskönt om man har problem att rykta och det är en dammsugare. Funderar skarpt på att investera i en som är till häst. Lite bökigare att använda en vanlig men det fungerar kanonbra.
Var får man tag på en hästdammsugare???
Förut kunde man hitta den lite överallt men har bara sett den i Börjes nu.
http://www.borjes-tingsryd.se/e-line/images/prod250/5050.jpg
Besökte ett stall i tyskland för många år sedan och de hade typ duschspilta men med en dammsugarslang i stället. Var ett större dressyrstall och det tog typ 10 min att få en häst tävlingsfin.
Att använda vattenkanna när man fyller vattenhinken. Jag fyller min hink med två lagom fulla/tunga kannor.
Många jättebra stalltips...jag brukar fylla två hönät färdigt när jag åker och tävlar. Ett till ditvägen och ett färdigt för hemvägen....
prunella 2006-03-17, 23:03 Knapplån...
vad gäller dammsugaren så är den där väldigt liten, påsen blir full omedelbart, jag har den större modellen som går på hjul, o räcker till många många "rykttillfällen", då min högra hand är mycket svag p.g.a skada o saknar direkt gripförmåga, så har jag provat mig fram till att monte`tyglar passar mig bäst, fantastiskt mjuka o sköna och med ett grepp utan att behöva,"gripa" med fingrarna,, sen ska jag helt klart införskaffa mig en sadelgjordspännare, hittills så har jag använd tänderna, ja faktiskt, det har fungerat riktigt bra, men det blir fula bitmärken på sadelgjordsstropparna..
Det är den enda jag sett på länge nu. Förut så fanns det extra långa slangar och borstar att köpta till sin egna damsugare. Har letat runt men inte hittat det för det skulle bli betydligt billigare. Tror jag lägger ut en tråd under Utrustning och ser om någon där (brukar vara betydligt fler som tittar där än här tyvärr) vet något.
prunella 2006-03-18, 09:28 Men visst finns den, det är bara att ringa till B....s o be dem ta hem en Super Dandy i den stora modellen, den som går på hjul, kostar strax under 2000:-, jag har precis köpt min andra därifrån, har den gamla kvar än o använder dagligen sen ca 8 år tillbaka, började bli orolig att den plötsligt skulle sluta fungera o då står man där i förvivlan, så jag kollade med dem om det fortfarande gick att få köpa en sådan, och javisst, nu har jag två, en sprillans ny som står o väntar då den gamla kastar in handduken:D
De är kanon, o inte behöver du nån påse heller, skulle hästen vara blöt på en fläck så tål den det också, jag kan bara inte klara mig utan p.g.a min handskada, o dessutom så får du ju alltid en skinande blank häst på nolltid samtidigt som hästen får skön o nyttig massage..
Rekommenderas varmt:idea:
|