Dalakhay
2006-03-01, 15:32
Är det någon som är bra på att förklara som kan hjälpa mig att reda ut hur man räknar med kcal? Hur man vet hur många man ska äta på en dag och liknande.
|
Visa fullständig version : kcal Dalakhay 2006-03-01, 15:32 Är det någon som är bra på att förklara som kan hjälpa mig att reda ut hur man räknar med kcal? Hur man vet hur många man ska äta på en dag och liknande. Pandora 2006-03-02, 01:58 Jag är kanske helt ute och cyklar men är inte det samma som kalorier? Vad en kalori är vet jag däremot inte, men mina föräldrar (som driver ett hälsoföretag) har sagt att man som kvinna bör få i sig runt 2100 kalorier per dag och som man lite mer, runt 2300 tror jag. Är man fysiskt aktiv bör man få i sig lite mer kalorier, beroende på hur aktiv du är. Du kan räkna ut hur många kalorier en viss sak innehåller genom att använda dessa mått: Ett gram fett innehåller ca. 9 kalorier. Ett gram kolhydrater innehåller ca. 4 kalorier, och ett gram proteion innehåller ca. 4 kalorier. Eftersom att alla är inviduella och olika så skiljer sig antalet kalorier du behöver få i dig per dag från människa till människa, här är en länk till en site där du kan få reda på ungefär hur många kalorier du ska få i dig: http://www.iform.se/Crosslink.jsp?d=977&a=4325 Hoppas att detta hjälper! Dalakhay 2006-03-02, 08:12 Tack så jättemycket för det svaret! Men jag förstår ändå inte riktigt hur jag ska kunna räkna ut hur mycket kalorier jag får i mig på en dag. Det blir ju ett himla jobb :o Då måste jag ju veta hur mycket allt väger, och hur många kcal det är i just den maten? eller hur? Pandora 2006-03-02, 23:08 På de flesta förpackningar står det hur många kalorier det är i maten per 100 gram, om du inte orkar väga kan du ju uppskatta ungefär hur mkt det är. Om du går in på aftonbladets viktklubb (viktklubb.se) så finns det en kaloriräknare på sidan, där du kan kolla upp hur många kalorier olika livsmedel innehåller (cirkavärden) susekl 2006-03-03, 08:34 Använd dig av något internetbaserat program typ hälsovakten eller något.Då matar man in allt man äter på en dag och vikten på det man äter och så räknar programmet ut kcal, vitaminer, mineraler o.s.v. Hälsovakten (http://www.halsovakten.se) Man kan prova gratis en vecka, sen får man betala om man vill fortsätta. Eller googla lite så hittar du andra program. Hur mycket man ska äta per dag beror på vad du väger, vad ditt mål är, är det att behålla din vikt eller gå ner. Det är oftast hopplöst att skriva ner själv och hålla koll på exakt allting. ZorroLouise 2006-03-03, 11:03 En till bra sida www.uppladdningen.nu Kanske inte pratar så mycket om kcal-räkning men den ger en väldigt vettig bild av hur vi bör äta.:banana: moroten 2006-03-04, 17:41 Använd dig av något internetbaserat program typ hälsovakten eller något.Då matar man in allt man äter på en dag och vikten på det man äter och så räknar programmet ut kcal, vitaminer, mineraler o.s.v. Hälsovakten (http://www.halsovakten.se) Man kan prova gratis en vecka, sen får man betala om man vill fortsätta. Eller googla lite så hittar du andra program. Hur mycket man ska äta per dag beror på vad du väger, vad ditt mål är, är det att behålla din vikt eller gå ner. Det är oftast hopplöst att skriva ner själv och hålla koll på exakt allting. Hälsovakten är för anorektiker som vill hålla vikten. Vill du lära dig räkkna kalorier behöver du en matvåg, det går inte att gissa. Det mest exakta måttet för kalorierna du stoppar i dig ser du med våg, miniräknare, papper och penna. punkt. Dock kan det leda till ätstörningar om man är känslig, och av dina tidigare inlägg skulle jag inte rekommendera dig att börja med ett sådant system. Varför vill du lära dig räkna? Valencia 2006-03-04, 17:49 Är det någon som är bra på att förklara som kan hjälpa mig att reda ut hur man räknar med kcal? Hur man vet hur många man ska äta på en dag och liknande. Jag vet av egen erfarenhet att du inte bör ge dig in i den djungeln av vetenskap...lev och gör det du gör nu istället! Ett tips som jag tycker du ska lyssna på. Madick 2006-03-04, 20:39 Hälsovakten är för anorektiker som vill hålla vikten. Vilket skitsnack! Får man fel värden är det för att man inte förstår hur man ska göra! Gick ner 25 kg med hjälp av Hälsovakten och lärde mig massor om mats näringsvärde och hur mycket saker innehåller och vad en rimlig portion är. susekl 2006-03-04, 21:03 Håller med. Man blir knappast anorektiker av hälsovakten, däremot om man är anorektiker kanske det förstärker. Allting som kan brukas kan även missbrukas givetvis, HV i kombination med sunt förnuft är knappast något enbart för anorektiker. Utan precis som du skriver Madick, man lär sig vad saker innehåller, hur mycket man kan äta av olika saker, vad en normal portion är o.s.v. Sen är en digital våg ett mycket bra hjälpmedel för att få koll på vad olika saker väger. moroten 2006-03-05, 15:57 Att gå ner med hälsovakten är inte svårt, inte med tanke på hur lågt den räknar. Hade jag följt de energirekommendationerna hade vikten runnit av mig också:crazy: Madick 2006-03-06, 16:39 Att gå ner med hälsovakten är inte svårt, inte med tanke på hur lågt den räknar. Hade jag följt de energirekommendationerna hade vikten runnit av mig också:crazy: De "rann" inte av mig. Jag gick ner 3/4 kg/vecka vilket är helt hälsosamt tempo enligt alla viktnedgångsprogram (utom superdieter som Cambridge och annat). Om du tycker att du får för lite kalorier och går ner fast du räknar med att hålla vikten så rör du på dig mer än du angett. Precis som för hästar så måste man ju hålla koll på individen när man "räknar foderstat"! Pauling 2006-03-07, 09:10 Om du tycker att du får för lite kalorier och går ner fast du räknar med att hålla vikten så rör du på dig mer än du angett. Precis som för hästar så måste man ju hålla koll på individen när man "räknar foderstat"! Sant! Men väljer jag att viktminska i lagom takt 0,5 kg per vecka och anger stillasittande arbete vilket stämmer in på mig ska jag äta 1170 kcal per dag :eek: . Det är inte bra för någon människa att äta så lite någon längre period. Visst ska man registrera motion, men jag registerar bara sådant som jag tycker är motion, det är inte att gå fram och tillbaka till dagis (10 min) elller gå ett varv med dammsugaren hemma. Det kanske framgår hur man ska registera rörelse, har inte kollat. Men jag håller med ovantstående skribenter att rekommendationerna är generellt låga. moroten 2006-03-07, 09:58 precis, och det täcker inte ens mitt BMR...:crazy: Madick 2006-03-07, 11:00 10 min promenad är något du ska räkna med. Kanske du lagt dig för lågt på grunden? Istället för att välja 0 kanske du ska ha nivå 1, eller om du har 1 så nivå 2? Precis som tabeller för hästar måste man ju anpassa efter vad man verkligen gör av med! Att klaga på programmet för att man inte kan avgöra själv vad som är rimlig nivå på "arbete" att lägga sig på, är ju som att klaga på att uträknade foderstaten fungerar ju inte på hästen så jag skiter i den totalt. Man kan ju faktiskt fylla i själv vad man vill äta i kalorier, man BEHÖVER ju inte följa förslagen som kommer upp. Om man vet att man håller vikten på 1800 kcal, men lägg in det då! Sen kan jag ju säga att de gånger jag kände mig extra hungrig så skrev jag in även "titta på TV" (10 kcal/tim) och såna roliga saker ;) Mest för att det skulle se bra ut i diagrammet. Pauling 2006-03-07, 11:26 Såklart att jag kan välja en egen nivå eller välja annan aktivitetsnivå. Men faktum är att deras rekommendation är för låga ven om jag så bara sitter på en stol hela dagen och inte rör på mig överhuvudtaget. Glömde jag kan förstås registrera "Sitta" X antal timmar och få lite extra. Jag tycker det blir absurt. Dessutom undrar man vad de grundar sina beräkningar på. Inte är det livsmedelsverkets rekommendationer i allafall. Ska man ge rekommendationer kan man iallafall göra det så bra som möjligt. Shutterfly 2006-03-07, 13:02 Jag har en annan fråga, vad händer om man äter mindre kcal än vad man gör av med?:confused: Madick 2006-03-07, 13:06 Jag har en annan fråga, vad händer om man äter mindre kcal än vad man gör av med?:confused: Man går ner i vikt :) Shutterfly 2006-03-07, 13:21 Bara sådär?:confused: Är det verkligen så enkelt? (Jag är intresserad av kost och tränning, och här kan man se vilken kunskap jag har om det:angel: ;) ) Madick 2006-03-07, 14:09 Ja, vad trodde du? Äter du 7500 kcal mindre än vad du gör av med går du ner 1 kg. HUR du får differansen spelar ingen roll, inte heller om du äter mycket eller lite. Ät mindre eller träna mer eller gör både och. Du kan inte låta bli att använda energi. Stoppar du inte i dig tillräckligt måste ju kroppen ta av sina reserver för att täcka det som saknas. Valencia 2006-03-07, 15:10 Ja, vad trodde du? Äter du 7500 kcal mindre än vad du gör av med går du ner 1 kg. HUR du får differansen spelar ingen roll, inte heller om du äter mycket eller lite. Ät mindre eller träna mer eller gör både och. Du kan inte låta bli att använda energi. Stoppar du inte i dig tillräckligt måste ju kroppen ta av sina reserver för att täcka det som saknas. Men du, 7500 kcal är en hel del...man får ju dela ut kalorierna i längden för att kunna göra det relativt. 7500 kcal är enl. rekommendationerna ca(!) 3 dagars kaloriintag. Beror ju på motion, vikt etc. oxå! Å hur smart är det att inte äta på tre dagar?!? INTE smart ur viktnedgångssynpunkt...;) Valencia 2006-03-07, 15:12 Sant! Men väljer jag att viktminska i lagom takt 0,5 kg per vecka och anger stillasittande arbete vilket stämmer in på mig ska jag äta 1170 kcal per dag :eek: . Det är inte bra för någon människa att äta så lite någon längre period. Visst ska man registrera motion, men jag registerar bara sådant som jag tycker är motion, det är inte att gå fram och tillbaka till dagis (10 min) elller gå ett varv med dammsugaren hemma. Det kanske framgår hur man ska registera rörelse, har inte kollat. Men jag håller med ovantstående skribenter att rekommendationerna är generellt låga. Och när man äter så lite en längre tid så går man ändå inte ner i vikt för kroppen drar då ner på förbränningen i kroppen, därför den känner av "nödläget"... Madick 2006-03-07, 15:47 Men du, 7500 kcal är en hel del...man får ju dela ut kalorierna i längden för att kunna göra det relativt. 7500 kcal är enl. rekommendationerna ca(!) 3 dagars kaloriintag. Beror ju på motion, vikt etc. oxå! Å hur smart är det att inte äta på tre dagar?!? INTE smart ur viktnedgångssynpunkt...;) Jag har väl inte sagt att man ska låta bli att äta heller :eek: Dessutom kan det vara bra att tänka på när man blir överväldigad över att ha gått ner flera kilo första veckan, när det till största delen är vätska och det som fanns i tarmarna som "byts ut" mot mindre mängd som är största delen av viktminskningen i början. Om man äter ca 500 kcal mindre/dag så går man ner ca 1/2 kg i veckan, vilket är en rätt lagom takt. Men det kan ju vara så att man äter likadant som innan, men motionerar för 500 kcal mer om dan istället. Dessutom, ju större muskelmassa, destå högre förbränning = kaloribehov, så då gör man snabbare av med sina "överkalorier". Valencia 2006-03-07, 16:39 Jag har väl inte sagt att man ska låta bli att äta heller :eek: Dessutom kan det vara bra att tänka på när man blir överväldigad över att ha gått ner flera kilo första veckan, när det till största delen är vätska och det som fanns i tarmarna som "byts ut" mot mindre mängd som är största delen av viktminskningen i början. Om man äter ca 500 kcal mindre/dag så går man ner ca 1/2 kg i veckan, vilket är en rätt lagom takt. Men det kan ju vara så att man äter likadant som innan, men motionerar för 500 kcal mer om dan istället. Dessutom, ju större muskelmassa, destå högre förbränning = kaloribehov, så då gör man snabbare av med sina "överkalorier". Absolut, absolut...inget nytt alls. Angua 2006-03-08, 08:26 Jag tycker http://www.tikei.net/ är en bra sida att räkna hur mycket man får i sig. Kommer även upp hur många procent från vad och vitaminer /mineraler. Jag tycker den är bra och enkel Angua 2006-03-08, 08:52 Tillägg: Funderade på detta med att beräka behov, är det på målvikten eller den nuvarande vikten man räknar? För mmig känns det naturligast att räkna på det jag vill väga (ska ha bort 13 kg). Madick 2006-03-08, 10:06 Du ska räkna på det du väger idag och sen dra bort 500 kcal för viktnedgången. Det är inte som med hästar :-) Angua 2006-03-08, 10:43 Om jag gnäggar då? :D Måste äta lite mera ser jag, en 200-300 kcal.. Tur att jag börjat bli hungrig, så då ska det väl lösa sig :) susekl 2006-03-08, 22:41 Precis som tabeller för hästar måste man ju anpassa efter vad man verkligen gör av med! Att klaga på programmet för att man inte kan avgöra själv vad som är rimlig nivå på "arbete" att lägga sig på, är ju som att klaga på att uträknade foderstaten fungerar ju inte på hästen så jag skiter i den totalt. Man kan ju faktiskt fylla i själv vad man vill äta i kalorier, man BEHÖVER ju inte följa förslagen som kommer upp. Om man vet att man håller vikten på 1800 kcal, men lägg in det då! Precis. Man får ju använda sin hjärna och sunda förnuft i kombination med programmet, inte bara lita blint på att programmet vet exakt hur varje människas dag ser ut och vilka övriga förutsättningar man har för viktnedgång. Förlitar man sig blint på ett program eller annat i något annat sammanhang eller går man även utanför det och tar reda på kunskap själv? Det tycker jag man måste göra i alla sammanhang. Vill man slippa registrera varenda liten promenad man tar eller ett varv med dammsugaren när man använder HV då ska man ju självklart registrera nivå ett t.ex. |