Visa fullständig version : Allmänt bra tips (enligt mej)

Stormvinden
2006-03-05, 21:30
1. Drick mkt vatten (minst 3 liter om dan så försvinner gifterna ur kroppen)
2. Stretcha både morgon och kväll. (Ger bättre sits och rörlighet på hästryggen)
3. Ät mkt frukt (frukt är både nyttigt och gott)
4. Kör avslappningsmassage på dej själv. Lägg dej bekvämt och blunda. Tips på själva "massagen":
Tänk dej att du har ett hål uppe på hjässan . Tänk sen hur någon tar en bringare och häller i färskpressad apelsinljus . Känn hur den strömmar genom högerarmen och ut i tummen, pekfingret, långfingret, ringfingret och lillfringret osv.
5. Ta dej tid ! Stressa inte fram med allt .
6. Läs något innan du somnar (ger dej tid att varva ner och ta dt lugnt vilket resulterar i bättre nattsömn och då kan du ge din häst lite extra omtanke:))

gamila
2006-03-06, 07:39
Nix!!! Drick inte 3 liter vatten om dagen!!! Det som händer då är att den balans av salter och mineraler man har i kroppen späs ut och det kan i värsta fall leda till allvarliga kramper, allt från småkramper i tårna till riktiga anfall som liknar EP-anfall. Sjunker saltbalansen för lågt svullnar till slut hjärnan. Vidare stressar man njur- och urinvägssystemet så totalt så man riskerar att i förtid drabbas av inkontinens. Den som är sugen kan ju försöka kontra med vetenskapliga belägg för det ena eller andra. Jag har läst mängder av avhandlingar som motiverar ett måttligt vätskeintag (1-1,5 liter), men aldrig någon som kan motivera några tre liter inte....

Stisse
2006-03-06, 07:48
3 liter är nog för mkt som du säger
med tanke på natrium/kalium balansen mm.

Det beror också lite på hur kunnig man är
att få i sig rätt mängd salter
och hur man använder kroppen, elit-idrott osv.

Åtminstone är det bra att fördela vätskeintaget
över dygnet.

I övrigt var det bra råd Stormvinden!

Om jag får skoja litet så:
att tänka sig Färsk apelsinljus rinna
genom kroppen...det blir nog hot det ;) :D
(flytande stearin)
Äh förstår att du menar apelsinjuice.

Caligrate xx
2006-03-06, 10:54
2 liter vätska ska man dricka per dag, ungerfär. Sedan säger man väll att man måste uttöka dosen om man konditionstränar i över 1h för då måste man dricka lite under passet, men inte mer.
Ärligt talat så har jag nog ganska svårt att få i mig de där 2 litrarna på en dag, så 1.5 liter verkar mer rimligt.

Stormvinden
2006-03-06, 13:39
Oj jag ber om ursäkt . Haha . Jag har lite bråttom när jag skriver . Självklart menar jag 2 liter vatten . (trean sitter nära tvåan) och apelsinjuice . Tänkte nog på annat när jag skrev. Håller med om att apelsinljus kan bli ganska otrevligt ; )!

gamila
2006-03-06, 14:06
Tänk på att de där literna (1 el 2) ska inkludera den vätska som finns i frukt, sås, sallad, yoggi ect. Annars blir det fort helt kopiösa mängder! Var rädda om er! Drick inte mer än ni behöver... Hur skulle nomaderna i saharas öken överleva om man var tvungen att dricka 2 liter vatten om dagen?? Och de jobbar i typ 40 graders värme 12 timmar om dagen:crazy: För att njurarna ska fungera och vi ska överleva kräva faktiskt bara några deciliter... resten är västerländsk lyx. När man tränar kanske man gör av med EN deciliter mer än annars, den deciliterna borde man ju då ha tillsatt ca 3 timmar innan passet för att kunna utnyttja den när den behövs!
Mitt råd: Drick till maten för att underlätta matsjälkningen, drick om du är törstig, det räcker långt såvida man inte har någon medicinsk indikation på att ha ett särskilt stort vätskeintag!
Lycka till!

GALOPP
2006-03-06, 17:09
Mycket vatten dricker jag, men 3 liter går nog inte :crazy:
2. Stretcha både morgon och kväll. (Ger bättre sits och rörlighet på hästryggen)
Jag har faktist börjat stretcha, vilket är jättebra!
Är det någon speciell frukt som är bra?
4. Kör avslappningsmassage på dej själv. Lägg dej bekvämt och blunda. Tips på själva "massagen":
Tänk dej att du har ett hål uppe på hjässan . Tänk sen hur någon tar en bringare och häller i färskpressad apelsinljus . Känn hur den strömmar genom högerarmen och ut i tummen, pekfingret, långfingret, ringfingret och lillfringret osv.
Måste provas :)
:)
6. Läs något innan du somnar (ger dej tid att varva ner och ta dt lugnt vilket resulterar i bättre nattsömn och då kan du ge din häst lite extra omtanke:)

Stormvinden
2006-03-06, 20:47
Mycket vatten dricker jag, men 3 liter går nog inte :crazy:
Jag har faktist börjat stretcha, vilket är jättebra!
Är det någon speciell frukt som är bra?
Måste provas :)
:)
6. Läs något innan du somnar (ger dej tid att varva ner och ta dt lugnt vilket resulterar i bättre nattsömn och då kan du ge din häst lite extra omtanke:)

Jaa ! Kiwi är jättebra ! Och gul kiwi är dubbelt så nyttig som grön . Apelsin är också jättebra !

Meddelande till alla : Jag har faktiskt kollat upp dt där och 1,5-2 liter vatten om dagen bör man dricka ! :smirk:

Lavinia
2006-03-07, 09:18
Hej!

Att dricka mycket ökar risken för urininkontinens.. Något som kan vara väl värt att tänka på, problemen brukar börja redan innan 30 hos vissa..

Om jag läser en bok när jag ska sova, vaknar min hjärna och jag är vaken halva natten och läser.. Mitt tips är att lösa sudoku, 2 st/kväll och sen sover man lugnt hela natten../ Lavinia

Lavinia
2006-03-07, 09:20
Kiwi är bra förrutsatt att man inte är allergisk. Precis som banan och paprika.. Glada nyttiga allergener allihopa..

Och ang. vattnet: 1,5-2 liter/dag INKL det som finns i födan.. Dvs inte dricka rakt av! / Lavinia

gamila
2006-03-07, 09:55
Och ang. vattnet: 1,5-2 liter/dag INKL det som finns i födan.. Dvs inte dricka rakt av! / Lavinia[/QUOTE]

Just Det!! En som fattat galoppen!:banana:

GALOPP
2006-03-07, 18:57
Jaa ! Kiwi är jättebra ! Och gul kiwi är dubbelt så nyttig som grön . Apelsin är också jättebra !

Meddelande till alla : Jag har faktiskt kollat upp dt där och 1,5-2 liter vatten om dagen bör man dricka ! :smirk:

Så bra! Kiwi som är så GOTT :bump:

mumin
2006-03-09, 07:39
Tänk på att de där literna (1 el 2) ska inkludera den vätska som finns i frukt, sås, sallad, yoggi ect. Annars blir det fort helt kopiösa mängder! Var rädda om er! Drick inte mer än ni behöver... Hur skulle nomaderna i saharas öken överleva om man var tvungen att dricka 2 liter vatten om dagen?? Och de jobbar i typ 40 graders värme 12 timmar om dagen:crazy: För att njurarna ska fungera och vi ska överleva kräva faktiskt bara några deciliter... resten är västerländsk lyx. När man tränar kanske man gör av med EN deciliter mer än annars, den deciliterna borde man ju då ha tillsatt ca 3 timmar innan passet för att kunna utnyttja den när den behövs!
Mitt råd: Drick till maten för att underlätta matsjälkningen, drick om du är törstig, det räcker långt såvida man inte har någon medicinsk indikation på att ha ett särskilt stort vätskeintag!
Lycka till!

Alla "hälsofigurer" och förståsigpåare säger att man ska dricka innan man är törsig, för när man är törstig är man redan på väg att bli uttorkad, och det bör vara minst en liter utöver det som finns i annan föda. Jag skulle inte kunna stå på benen om jag fick i mig så lite vätska som en liter om dagen inkl vätskan i mat!

Om man inte behöver dricka kan det inte vara nån hårdare träning man bedriver.. Personligen måste jag dricka ungefär ½ liter utspritt på timmarna innan träningen, lika mycket under träningen, minst 1 h tuff styrka, samt även timmarna efter träning..

När jag får nåt år sen fick nån släng av "falsk diabetes" eller vad det kallas, och drack stooora mängder, då vet jag att läkaren sa att det är först om man dricker minst 3-4 liter vatten om dagen (utöver vätskan i maten) under en längre tid som man behöver vara orolig för att det blir för stora utspädningar av salter/mineraler i kroppen.