Visa fullständig version : hjälm

Eiche
2006-03-17, 22:49
Hej! Jag skulle vilja höra era åsikter om använding av hjälm!
Varför rider man utan hjälm?

sweep
2006-03-17, 23:21
testa att söka för det finns massor med trådar om detta

NiraK
2006-03-18, 02:56
1. För att det är bekvämt
2. För att inte förstöra frisyren ;)
3. För att reta hjälm-maffian :angel:

Allvarligt.. alla har säkert sina skäl. Finns väl inte så mycket att diskutera?
Vissa rider med hjälm, andra utan. Det är väl upp till var och en?

Nirak

Eiche
2006-03-18, 11:21
ok, jag ska söka om det. har precis upptäckt alla bukes funktioner...

Ja såklart är det upp till var och en! Jag är varken med eller mot, endast nyfiken så folks resonemang !=)

attsy
2006-03-18, 11:31
de som rider utan hjälm tycker nog att det är snyggt, bekvämt (varmare med t.ex. mössa) och att det ser proffsigare ut (ibland faktiskt!)... ;P :D

axel
2006-03-18, 11:58
För att man är korkad:angel: Man tror att man inte ska ramla av o att man är odödlig.
Det är inte kul om man har ridit en häst o sen ska rida fler.
Hur många hjälmar måstae man ha?
När man är vuxen är man medveten om risken.
Jag har alltid hjälm när jag rider min yngre, STORA häst.
Men inte alltid på min äldre som jag tycker mig känna efter 14 år.

DressyrBecca
2006-03-18, 12:44
Eftersom jag tävlar utan hjälm (hatt i Msv) i en stökig och främmande tävlingsmiljö så anser jag mig ganska säker på min häst när jag tränar hemma i paddocken. Därför använder inte jag hjälm.
Dock alltid på unghästar, andras hästar, hoppning eller uteritt.

Koppen
2006-03-18, 13:05
Man rider utan hjälm för att det är så häftigt! :cool:

Chima
2006-03-18, 13:06
Jag skulle kunna rida utan hjälm på min foderhäst (världens snällaste :love: ), men även den snällaste kan hitta på något! ;)
Jag rider jämt med hjälm, jag vill inte bli skadad (och kanske bli skadad så att jag inte kan gå eller prata :eek: )

Rid med hjälm, så är det mindra risk att du gör dig illa :idea:

Minilott
2006-03-18, 16:54
Jag rider alltid med hjälm nu för tiden...när jag var 15-16 hade jag ingen för jag tyckte nog att det var häftigt utan:crazy: (Ridinstruktörerna på ridskolan hade aldrig hjälm och dem såg man ju upp till:angel: )
Ska väl dock erkänna att jag nångång ibland hoppar upp (Då har jag ju ingen hjälm med mig) på min 25 åring i tex sommarhagen för att få "skjuts" till stallet.... ;)

foxtrot
2006-03-29, 19:27
Hjälm är en ren självklarhet för mej!

IngelaH
2006-03-29, 21:14
*Knapplån, inte riktat till någon specifik person*

Eftersom de ämnen som helst diskuteras på "mina modereringsforum" är:

* Användandet av hjälm
* Användandet av graman
* Rollkür

Men att INGEN som är intresserad av dessa ämnen orkar använda sökfunktionen här på forumet, utan i stället startar 456 nya trådar om året i ämnet, så fäster jag den här tråden om användandet av hjälm överst i forumet, fram till söndag.

Med vänliga hälsningar

IngelaH
moderator

IngelaH
2006-03-29, 22:36

* För mig är det självklart att man ska ha hjälm, för att skydda det lilla sunda förnuft man har :rofl:. Dessutom är det ju så, att om man rider på auktoriserade anläggningar, brukar det ju vara ett KRAV på att man ska hjälm.

* Jag känner mig naken utan hjälm, när jag ska upp på hästryggen. Jag kan inte ens kliva upp med OKNÄPPT hjälm. Utan då kliver jag ner på pallen igen, rättar till klädseln, samt knäpper hjälmen innan uppsittning.

* När jag jobbade på ridskola förra vintern, som fritidsledare, hade jag hjälm både när jag red, longerade, löshoppade och promenerade med Tima vid hand. Allt för att vara föregå med gott exempel.

MEN!!!

Jag dömer inte de som rider utan hjälm.

* De har säkert en bra ursäkt, så länge den inte går ut på... "Jag blir så ful i håret", "det matchar inte min klädsel" eller "Det ser mkt häftigare ut, utan hjälm"

och som någon sa...

* I högre dressyrklasser, använder man HATT i stället för hjälm.

:bow:

Koppen
2006-03-30, 19:46
*Knapplån, inte riktat till någon specifik person*

Eftersom de ämnen som helst diskuteras på "mina modereringsforum" är:

* Användandet av hjälm
* Användandet av graman
* Rollkür

Men att INGEN som är intresserad av dessa ämnen orkar använda sökfunktionen här på forumet, utan i stället startar 456 nya trådar om året i ämnet, så fäster jag den här tråden om användandet av hjälm överst i forumet, fram till söndag.

Med vänliga hälsningar

IngelaH
moderator

Kan man passa på att fråga då, vad rollkür är?? :angel:

IngelaH
2006-03-30, 21:49
Kan man passa på att fråga då, vad rollkür är?? :angel:

Då kan jag passa på att be dig gå in och söka på de hundratal trådar som finns i ämnet, på ett av mina andra modereringsforum nämligen forumet dressyr. :idea: :rofl:

Och jag har fått lära mig idag, att det egentligen heter rollkur, utan tyskt ü. (Men jag har hört och sett, bägge delar)

Koppen
2006-03-31, 08:12
Gud va jobbigt! Orkar ju inte söka! ;)

skojja bara..

foxtrot
2006-03-31, 16:18
1. För att det är bekvämt
2. För att inte förstöra frisyren ;)
3. För att reta hjälm-maffian :angel:

Allvarligt.. alla har säkert sina skäl. Finns väl inte så mycket att diskutera?
Vissa rider med hjälm, andra utan. Det är väl upp till var och en?

Nirak

Jo men å andra sidan så behööver man ju inte ha snyggaste frisyren när man rider eller hur? O den som nu trillar av utanhjälm o landra olyckligt på något kanske känner av det dagen efter, om d nu blir nåt "dagen efter" vill säja .

Spegelboll
2006-03-31, 22:47
Det spelar ingen roll hur snygg frisyren är utan hjälm. Ramlar du av så är de inte säkert att du nånsin kan se dig i spegeln mer ändå.

Theci
2006-04-02, 11:53
Jag är en utan hjälp ridare :angel:

* duckar för flygande stenar*

Varför? ::
Mest för att det är bekvämt.:crazy:
Jag får en sådan kraftig svettning på huvudet när jag har hjälm.
Och att se den ena efter den andra hjälmen mögla är ganska otrevligt.

Rider ju även western och där tävlar man med hatt och inte hjälm.

Dock rider jag med hjälm på bralliga hästar som jag inte litar på och unghästar.

Lucsy
2006-04-02, 19:59
Jag får en sådan kraftig svettning på huvudet när jag har hjälm.
Och att se den ena efter den andra hjälmen mögla är ganska otrevligt.

Köp ventilationshjälm, min sådan har inte möglat :angel:

För övrigt använder jag alltid hjälm och säkerhetsväst när jag rider, skyddar det som kan skyddas!!
Man skall vara rädd om sig själv! :bow:

bigganl
2006-04-03, 08:36
Jag rider i stort sett alltid med hjälm. Är rädd om huvudet helt enkelt. Sen känner jag mig ganska naken utan den. Har ridit i 30 år och är van att ha den på. Men visst kan det hända någon enstaka gång att jag rider utan i paddocken. Dock aldrig i skogen.

dominic
2006-04-04, 22:08
Har inget bra svar på det eftersom det aldrig skulle falla mig in att rida utan hjälm!!!

Polly_Mulle
2006-04-05, 08:11
Jag rider oftast med hjälm, men den hjälmen jag har nu sitter inte bekvämt, sitter inte bra och jag lär snart hellre rida i keps än med den i alla fall, så nu är stora projektet efter sadel att invertera i en Champion - den skönaste hjälmen som vart i närheten av min skalle...

attempt
2006-04-05, 08:43
Den som inte använder någon hjälm har antagligen inget att skydda..
Haha, :bow: ! Ett vanligt citat.
Det bästa jag vet på sommaren är att galoppera på en stor äng utan hjälm och känna hur vinden leker i mitt hår. UNDERBART! Men det är en stor risk, jag vet att jag kanske kan ramla av och bli förlamad för resten av mitt liv. - men vore livet utan risker?

mirage_
2006-04-05, 15:28
*Varför använder man inte cykelhjälm?
-Därför att man kan cykla, till och med utan att hålla i styret!
*Du är bra på att cykla ja, men hur vet du att föraren i bilen du möter längre fram inte är oerfaren, full eller kommer fram i en dold korsning?

*Varför använder man inte ridhjälm?
-Därför att jag kan rida, jag har världens balans och litar till 100% på hästen.
*Du är bra på att rida ja, men hur vet du att det inte kommer en bil/ett djur bakom nästa hörn? Alla hästar kan bli rädda.

SmizzSpeedy
2006-04-05, 15:49
För att man är en idiot och inte har något att skydda innanför pannbenet. :cool:

Center
2006-04-06, 00:12

För att man är korkad skulle jag tro. Eller extremt fåfäng.

Finns bra lättviktshjälmar med mkt ventilation nuförtiden. Så glöm alla dom där argumenten om att det skulle vara tungt, klumpigt eller varmt.

Rider själv alltid med sån hjälm.

hillevie
2006-04-06, 01:04
av "gamal och ohejdad vana ":angel:

men har blivit "jättebra" på att använda kask i dag, känns väldigt klumpigt med många hjälmar, fick prova ett "gäng" innan det blev den jag har.

vet inte om den gamla ens fyllde någon funktion, hård glasfiber (tom.skärmen). tunt sidenfoder med kanske 2mm skumgummi som sitter i tyget, och gummiband..men så såg dom ut då....

hade det funnits säkerhetsväst när jag va ung, hade jag sluppit min ryggskada.....

så allting går framåt.....:banana: :banana: man lär sig

Megs
2006-04-06, 11:35
För att man är korkad:angel: Man tror att man inte ska ramla av o att man är odödlig.
Det är inte kul om man har ridit en häst o sen ska rida fler.Hur många hjälmar måstae man ha?
När man är vuxen är man medveten om risken.
Jag har alltid hjälm när jag rider min yngre, STORA häst.
Men inte alltid på min äldre som jag tycker mig känna efter 14 år.

vad har detta med hjälmen att göra?:confused: har du olika hjälmar på olika hästar eller är du bara orolig för frisyren efter att ha ridit en häst med hjälm o sen ska rida en häst utan hjälm.....? varför i så fall inte behålla hjälmen på? det gör juh ingen "skada" vet du

jag skulle aldrig rida utan hjälm, efter x antal avfallningar o en hjärnskakning som ledde till akutbesök på sjukhuset är jag medveten om riskerna. oavsett om jag rider en treåring eller stallets "gamla brunte".

marijaa
2006-04-06, 11:47
Troligtvis för att man inte har något innanför pannbenet som är värt att skydda. :smirk:

Jag känner mig naken utan hjälm (ett av mina skönaste "plagg", kan gå runt med den en hel dag och glömma bort den...) och jag känner ingen som skulle sitta upp utan, oavsett hur länge de haft sin häst eller hur vansinnigt duktiga de är.

Och jag STÅR för att när jag ser någon utan hjälm tänker jag "Jaha, där kommer en sån korkskalle som inte har nåt innanför pannbenet"

Ja, sån är jag. :cool: :angel: Och ni behöver inte försöka med övertalning att det är säkert för just ER! En häst är ett flyktdjur och KAN bli rädd, när man minst anar det.

Kastrullhaxan
2006-04-07, 11:34
*Du är bra på att cykla ja, men hur vet du att föraren i bilen du möter längre fram inte är oerfaren, full eller kommer fram i en dold korsning?

-Därför att jag kan rida, jag har världens balans och litar till 100% på hästen.
*Du är bra på att rida ja, men hur vet du att det inte kommer en bil/ett djur bakom nästa hörn? Alla hästar kan bli rädda.

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Så sant så sant!!! Jag rider med min hjälm, oavsett väderlek och häst. Jag vill inte heller sitta upp utan min säkerhetsväst.
En bekant till mig blev påkörd när hon var ute och red. Jag vet inte hur mkt hjälmen skyddade henne men man inser hur lätt det kan ske en olycka.
Och i ridhuset är man inte mer säker, här hos oss har det rasat snö från taket i flera veckor och det kan skrämma den snällaste hästen.

//Lillan

mirage_
2006-04-07, 14:09
:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Så sant så sant!!! Jag rider med min hjälm, oavsett väderlek och häst. Jag vill inte heller sitta upp utan min säkerhetsväst.
En bekant till mig blev påkörd när hon var ute och red. Jag vet inte hur mkt hjälmen skyddade henne men man inser hur lätt det kan ske en olycka.
Och i ridhuset är man inte mer säker, här hos oss har det rasat snö från taket i flera veckor och det kan skrämma den snällaste hästen.

//Lillan

Hjälm och väst ska det vara :D Till och med varma sommardagar. Det finns ju dusch lixx :p

marijaa
2006-04-07, 14:17
Håller med.

En bekant till mig ledde en turridning när det kom en rattonykter och körde rätt in i gruppen :cry: :cry: :cry:

Så alla faktorer styr man inte själv över.

mirage_
2006-04-07, 15:13
Usch vad hemskt! Hur gick det med alla?

marijaa
2006-04-07, 15:39
jag minns inte riktigt men jag har för mig att det var en av ryttarna som avled. :( Eller någon av hästarna kanske. Oj, nu låter jag inte särskilt trovärdig, jag är säker på händelseförloppet men inte riktigt vilka påföljderna blev, det finns dock att läsa om man söker i gamla tidningsarkiv.

Kastrullhaxan
2006-04-07, 20:48
Hjälm och väst ska det vara :D Till och med varma sommardagar. Det finns ju dusch lixx :p

Jag håller med dig. Jag fick tyvärr sitta av min häst vid ett tillfälle nere vid ridhuset och ta av mig säkerhetsvästen då karborren hela tiden lossnade och den stunden som jag red utan var jättehemsk! Jag kände mig inte alls bekväm och det kändes inte osm om jag kunde sitta rakt eller nånting!!!

Det är verklign värt att lägga pengar på en bra väst som man trivs med tycker jag!

//Lillan

mirage_
2006-04-09, 14:21
På ridskolan hyr jag en väst, 100:- per termin känns som en billig livförsäkring. Annars så har jag precis köpt en begagnad som är lite sliten, men ändå är bättre än inget tills jag har råd med en ny.
Man tror att det ska vara jätteobekvämt när man ser en väst eller provar en stel ouppvärmd i en affär, men de är inte i vägen på något sätt. Heja ridvästar! :D

LIA
2006-04-09, 19:07
Allmänt!
Ventilerar synpunkter.

För några dagar sedan var det en häftig diskussion om hjälmar mm. En person sades ha avlidit, ev efter en hästrelaterad olycka. Här kanske vi tar det lite lugnare.

Man tror att hjälm och säkerhetsväst mm hindrar olyckor, är en livförsäkring osv. Det är verklighetsflykt! Inga prylar i världen kan garantera att man slipper olyckor, handikapp eller tom dödsfall. Vad man kan hoppas på är att konsekvenserna blir mindre om olyckan är framme.
Varför tror man att hjälmen automatiskt skyddar vid t ex hästspark eller fall mot sten? Den kan skydda eller mildra skadorna, men det är långt ifrån säkert. Samma förhållande gäller västarna mm.

Se i olika trådar, inkl den här. Varför denna blinda tilltro på skydd via prylar?

När ska den effektivaste av alla säkerhetsåtgärder tas på allvar? När man börjar tänka istället för att följa tillverkares och affärers lockrop och tomma löften?
När ska man börja i källan till riskerna, nämligen relation hästen och människan?
När ska man inse att hästar kan påverkas så att risker minskas till nivåer lägre än hjälmar och annat taget tillsammans?
När ska man inse att människan själv är den största riskfaktorn av alla i sitt umgänge med hästar?

När ska det etablerade hästsverige vakna?

Till slut en logisk fråga: Man löper alltid risk för olyckor även utanför hästlivet. Är det lika självklart för skyddsfreaken att ha alla slags tänkbara skydd alltid? I bilen, på jobbet, på dansgolvet, i köket osv, osv?
Om inte, varför inte???

LIA

DuploBit
2006-04-09, 21:00
Man gör som man vill...
Med eller utan hjälm..
Jag rider utan ibland men oftast med..

Det är också lite skönare att "känna vinden i håret"
hehe ;)

Varav västar så är det nog det mest obekväma jag har haft på mig.. hehe

marijaa
2006-04-10, 09:07
Ja, din tanke är fin!! Och visst, hjälm och väst KAN vara en falsk trygghet.

Om jag förstår dig rätt :confused: menar du att vi ska jobba med ledarskapet och vår hantering (ja, alldelses för få människor inser att det är dom som är problemet, inte hästarna) och om denna skulle vara perfekt skulle vi inte behöva hjälm och väst... Är jag på rätt spår?

Då skulle jag, precis som i ett av mina tidigare inlägg, vilja påpeka att det är inte alltid vi själva som har full kontroll på allt, tex bilar eller andra djur.
Vem kunde förutse att bilen skulle köra rätt in i hästflocken? Vem kunde förutse att en dåre hade satt upp snubbeltrådar över en ridväg här i närheten??

Och även om man strävar efter en klockren relation med sin häst är det oftast en liten väg dit...

LIA
2006-04-10, 09:25
Ja, du är på rätt spår men drar slutsatsen lite för långt.
Det finns alldeles som du säger förhållanden som man själv inte har någion som hest kontroll över. Dom med bilen och tråden är sådana jag inte skulle ha hjälm för, eftersom händelser av det slaget är så ytterst sällsynta. Skulle jag i mitt hästliv gardera mig mot allts sådant som kan inträffa, för det gör det ju trots allt, vore den självklara konsekvensen att aldrig ge mig ut med häst någonstans. Ja, inte gå utanför dörren!

Risken att hästen exempelvis ska snubbla och ramla eller skutta till så jag åker av med huvudet före är mycket större. Med tanke på det är det inte bortkastat att ha hjälm och väst. Så jag propagerar verkligen inte mot dom.

Jag vände mig i mitt inlägg dels mot överdrifterna ang hjälm jag tyckte mig se i flera av inläggen, dels mot att man inte verkar inse var den stora säkerhetsvinsten finns att hämta.

LIA

marijaa
2006-04-10, 13:22
intressant diskussion!! :)

Hoppas fler hänger på och ventilerar.

Hur ofta trillar människor över bord? Kan inte heller vara så ofta (om man räknar bort de som är onyktra då), ändå tycker jag att man ska använda flytväst...

Men du har rätt i att man inte ska gå runt och oroa sig i onödan.

Du skriver så här: dels mot att man inte verkar inse var den stora säkerhetsvinsten finns att hämta
Utveckla gärna var du tycker den stora säkerhetsvinsten finns att hämta :)

LIA
2006-04-10, 15:36
Jo, det händer ofta att folk trillar överbord! Även nyktra och även från bryggor, kajkanter etc. Alltså, ska vi alltid ha flytväst när vi är nära vatten? Även när vi åker Finlandsbåt? Det händer att folk ramlar av dom och oftast med dödlig utgång.

Nu gissar jag... men är det inte troligen fler som drunknar per år än som avlider i hästolyckor?
Vi ska kanske även ha s k överlevnadsdräkt? Och sändare som anger vår position där i vattnet?

Bilisterna då? Hjälm måste vara minimum tillsammans med flamsäker dräkt. Att ha en gubbe med röd flagga framför varje bil borde införas (som tidigare) tillsammans med körförbud annat än i dagsljus.
Titta på alla fr a äldre som halkade i vintras och bröt armar och ben. Obligatorisk gåstol för alla under den kalla årstiden, tack! Och på tal om brutna lemmar, gör något åt alla utförsåkare! Hastighetsbegränsningar i alla backar, vilka dessutom ska planas ut, samt obligatoriska skyddskuddar som löser ut vid minsta tänkbara incident.

Yeahhh! Nu är vi verkligen på rätt spår! :D :bump:

Jag undrar fortfarande över skyddsresonemangen? :confused:

Utveckla gärna var du tycker den stora säkerhetsvinsten finns att hämta Den har du ju själv varit inne på! ;)

LIA

marijaa
2006-04-10, 15:57
Haha.. fast jag envisas nog fortfarande med att flertalet drunkolyckor har med sprit att göra...
Och tja, bilister har väl "nästan" hjälmar, idag poppar det ju ut airbags från varenda håll...
Men jag förstår att det inte är det som ditt resonemang går ut på..

Till din lila lista skulle du kunna lägga till skottsäker väst eftersom det finns någon enstaka jägare som inte kan skilja på ryttare och älgar... :angel: :smirk:

Har jag fört skyddsresonemanget? Mer än att jag gett exempel på att vi inte kan styra alla faktorer?

Förresten vet jag människor som nästan druttar i backen varenda gång de ska sitta av, det skulle väl kunna va ett bra argument i skyddsresonemanget? :D

FridaW
2006-04-10, 16:46

Bra sagt! Det ska jag komma ihåg i all framtid, många frågar mig varför jag inte ens kan skritta av min häst utan hjälm, nästa gång ska jag svara något i denna stilen :bow:

LIA
2006-04-10, 17:21
Har jag fört skyddsresonemanget? Mer än att jag gett exempel på att vi inte kan styra alla faktorer? Nej, men kolla i övriga inlägg här och i några andra trådar.

Spelar väl inte så stor roll om man är nykter eller inte om man drullar i vattnet? Flytvästy alltid!
Jag vet, den som köper sprit får låna flytväst gratis om dom anger att dom ska dricka och vara vid vatten! :idea:

Obligatorisk skottsäker väst under jaktsäsong för alla som ska kliva ut i naturen är en utmärkt idé!

Snart har vi lindat in allt och alla i bomull! :banana: Man snackar om curlingföräldrar...
Vad är vi? Hela folkets hönsmammor? :D

LIA

*Gotlandsrusset*
2006-04-10, 18:18

finns ingen vetig orsak till att inte använda hjälm. kommer aldrig rida utan och jag vet, att icke häst intresserade människor ser ner på dem som rider utan hjälm. alla har ett val, antingen rider man med hjälm och visar att man har något innanför pannbenet, eller så riden man utam hjälm och bevisar att man är korkad.
Det finns massa olika "orsaker" som de som inte använder hjälm säger:
- det är fult
-det är varmt
- jag vill inte tvätta håret varje dag
- förstör frisyren mm

fattar inte vad man vill bevisa genom att rida utan hjälm, måste ju tycka att dem är väldigt coola. Hoppas dem får ett kul liv på sjukhuset den dagen dem åker av och får skallskador som man kunnat undvika med hjälm. Jag kommer då inte tycka synd om dem.

IrishDraft
2006-04-10, 20:21
Jisses jag har hört argumenten...

*Det är så kallt respektive varmt beroende på säsong
*Jag tävlar ju ändå med hatt (både western och dressyr)
*Det är så obekvämt

...och jag förstår inte...

Nu ska erkännas att jag själv har ridit utan hjälm ett antal gånger som går att räkna på mina egna fingrar (dvs. väldigt sällan) med dumma argument men jag kommer aldrig att göra det igen, av en god anledning. Satt nämligen barbacka utan hjälm på "världen snällaste häst" på ett stort tomt fält bredvid en avstängd väg och då kom plötsligt en hästtransport som lastade ut en häst som dom tappade och som började galoppera runt, Behöver jag säga att jag hoppade av illa kvickt eftersom "min häst" reste sig på bakbenen i frustration? Jag insåg då att jag är inte är odödlig och att man aldrig kan lita på en häst hur snäll den än är eftersom den i grunden ändå är ett flyktdjur och sen dess har jag ALLTID undagtagslöst ridit med hjälm.

Kastrullhaxan
2006-04-13, 10:21
Allmänt!
Ventilerar synpunkter.

Man tror att hjälm och säkerhetsväst mm hindrar olyckor, är en livförsäkring osv. Det är verklighetsflykt! Inga prylar i världen kan garantera att man slipper olyckor, handikapp eller tom dödsfall. Vad man kan hoppas på är att konsekvenserna blir mindre om olyckan är framme.
Varför tror man att hjälmen automatiskt skyddar vid t ex hästspark eller fall mot sten? Den kan skydda eller mildra skadorna, men det är långt ifrån säkert. Samma förhållande gäller västarna mm.

LIA

Detta håller jag med om. Självklart blir inte den busiga unghingsten som ett lamm när jag tar på mig hjälmen, men hjälmen skyddar faktiskt mitt huvud om jag blir sparkad/omkulldragen. Visst jag kan fortfarande bli skadad, men risken är inte lika stor för allvarliga skador.
Självklart ska man inte lita blint på all säkerhetsutrustning, men man ska inte heller hoppa över den.

Jag använder hjälm och väst när jag rider då jag vet att en ofrivillig avsittning kan komma som ett brev på posten. Jag tycker inte att det är värt att vara utan hjälm/väst, jag rider inte så bra nu och jag kommer aldrig att göra det heller...

//Lillan

Andrea_med_A
2006-04-13, 13:15
Det spelar ingen roll hur snygg frisyren är utan hjälm. Ramlar du av så är de inte säkert att du nånsin kan se dig i spegeln mer ändå.

HAHA ! själv kommer jag alltid tillbaka med håret kletigt hängandes i ansiktet, med rosiga kinder och en hållning som är väldigt fin :D
(när jag jobbat hårt ) HAHAHA :D ;)

Andrea :devil:

Vetgirig
2006-04-13, 13:20
Utan hjälm rider man för att man tror att det inte händer något. Man kan sin häst (tror man)
Men när 600 kg häst blir skrämd så är man inte lika tuff om man åker av och får en skallskada .
Hjälm är en självklarhet om man är rädd om sitt eget liv.

avur
2006-04-13, 14:31
Jeg forestiller meg alltid det verste som kan skje, så jeg rir aldri uten hjelm. Jeg bruker også hjelm når jeg longerer, tømmekjører, leier og arbeider med hester fra marken. Hesten min står på en rideskole hvor de fleste rytterne er veldig unge, så jeg innbiller meg at jeg kan være et godt forbilde... :idea:

Tjalfe
2006-04-13, 15:16
jag fattar inte varför man inte ska det? man ser ju aldrig någon på motorcykel som kör utan:crazy:

Lillkumpula
2006-04-13, 16:05

Använder alltid hjälm! Det är som bilbälte; Du har åkt bil 99ggr. Den 100:ade gången du sätter dig i bilen råkar du ut för en enorm olycka:smirk:

Men jag låter dom som vill rida utan hjälm göra det, jag är inte deras mamma.
Men när en nära vän sätter sig i sadeln utan hjälm så brukar jag säga lite på halvskämt "tom lada behöver inge tak:angel:"

FridaW
2006-04-13, 16:59
Jag håller med dig. Jag fick tyvärr sitta av min häst vid ett tillfälle nere vid ridhuset och ta av mig säkerhetsvästen då karborren hela tiden lossnade och den stunden som jag red utan var jättehemsk! Jag kände mig inte alls bekväm och det kändes inte osm om jag kunde sitta rakt eller nånting!!!

Det är verklign värt att lägga pengar på en bra väst som man trivs med tycker jag!

//Lillan

Själv lutar jag bara mig framåt när jag har säkerhetsväst, vet inte varför och kan inte hjälpa det :crazy: Rider oftast utan men inte ifall jag inte känner hästen, men hjälp rider jag ALLTID med, hur gammal och trygg hästen än är så kan den alltid bli skrämd.

Kastrullhaxan
2006-04-13, 17:28
Själv lutar jag bara mig framåt när jag har säkerhetsväst, vet inte varför och kan inte hjälpa det :crazy: Rider oftast utan men inte ifall jag inte känner hästen, men hjälp rider jag ALLTID med, hur gammal och trygg hästen än är så kan den alltid bli skrämd.

Jag har en kompis som lånade väst på ridskolan för nåt år sen och när hon satt av så fastnade liksom underkanten på västen mot sadeln och då gled västen upp mot halsen på henne.
Det var absolut ingen fara, men väldigt obehagligt och om hon tar på sig en väst nu så känner hon sig instängd och kvävd...

Jag personligen tycker att västarna är väldigt olika beroend epå modell, men jag tänker inte skälla på nån som int eklarar av att ha väst av olika anledningar...

//Lillan

FridaW
2006-04-13, 17:35
Jag har en kompis som lånade väst på ridskolan för nåt år sen och när hon satt av så fastnade liksom underkanten på västen mot sadeln och då gled västen upp mot halsen på henne.
Det var absolut ingen fara, men väldigt obehagligt och om hon tar på sig en väst nu så känner hon sig instängd och kvävd...

Jag personligen tycker att västarna är väldigt olika beroend epå modell, men jag tänker inte skälla på nån som int eklarar av att ha väst av olika anledningar...

//Lillan
Usch vad läskigt, har ju aldrig varit med om nåt sånt iallafall :o :bow:

mirage_
2006-04-13, 22:07

//Lillan

Så har det blivit för mig med, med skillnaden att jag fastnade så att jag landade på ändan i stället för på fötterna :p Det beror på vilken sorts väst det är och hur man sitter av, man får ta lite fart ut från hästen när man ska av.

mirage_
2006-04-13, 22:10
Bra sagt! Det ska jag komma ihåg i all framtid, många frågar mig varför jag inte ens kan skritta av min häst utan hjälm, nästa gång ska jag svara något i denna stilen :bow:

Glad att kunna vara till hjälp:)

Kastrullhaxan
2006-04-14, 03:10
Så har det blivit för mig med, med skillnaden att jag fastnade så att jag landade på ändan i stället för på fötterna :p Det beror på vilken sorts väst det är och hur man sitter av, man får ta lite fart ut från hästen när man ska av.

Ja det är det man får göra. Till grejen hör att min kompis varit överviktig och haft problem med upp/avsittning. Och att hitta rätt storlek på västen också...
Jag är glad at tjag aldrig varit med om något liknande och hoppas att jag slipper också. Hon gjorde sig inte illa, men det är klart obehagligt med något som plötsligt stramar åt om halsen...

//Lillan

marre91
2006-04-14, 08:11
Använd hjälm!.det finns många snygga och bekväma tänk inte på fresyren för det är det dummaste jag har hört!tar inga risker.

Scratch
2006-04-14, 16:14
Jag tycker det är upp till var och en om man vill använda hjälm eller inte, men samtidigt är det en billig försäkring och om man skulle ramla av så gör det nog väääldigt ont om man inte har hjälm .. Men det är upp till var och en om de vill riskera att dö bara för att inte förstöra frisyren :smirk:

Maddu
2006-04-15, 17:20
Själv tycker jag att det är upp till var och en, det hanlar om ett val man gör innn man hoppar upp på hästen. Att rida fram och känna frihetskänslan kanske är värt det, den 56 gången kanske det händer något, men kanske har man uppskattat ridturerna så mycket att det är värt det? Eller annars den olyckan aldrig kommer.

Andra kanske sitter och oroar sig under hela stunden de rider utan hjälm, så kanske de som rider med hjälm känner på ett sätt också, "gu vad det kliar, jag vill bara ha av den o.s.v. och bara tänker på det"

Själv så rider jag nästan alltid med hjälm, just för att man inte kan kontrollera allt som sker omkring en och att det är levande varelser med egen vilja man handskas med. Men, jag kan också erkänna att det händer också de gånger då jag skippar hjälmen när jag rider min egna. Känslan man upplever går inte att förklara, det är helt annat mot att rida med hjälm, det är det.

När se Hempfling rider, hur ofta använder han hjälm? Sådan stor hästikon som han är kommer inte många att bli, men han använder sig inte av hjälm, och så många hästar han jobbar och utbildar är det inte många som gör. Tar sig an hästar som ägarna själva inte klarar av och får ordning på dom.

Jag tycker inte att det är fel att rida utan hjälm, samtidigt vill jag inte uppmana till att rida utan. Bara man gör det som man själv tycker känns rätt. Sedan är det så typiskt ryttare, rider man själv med hjälm, jo då är det rätt. Kan man inte bara låta folk göra vad dom själva vill?
Inte menat till någon spec.

LIA :bow: :bow: :bow:

Degree
2006-04-17, 02:54
*lånar knapp*

Jag undrar vad det är med detta ämne som kan få så många att bli tokiga över något som rör den enskilda personen? Händer detta nuförtiden även om man cyklar utan hjälm? Är det helt ok att kalla folk för tomma i bollen för att de cyklar utan skydd på skallen? När jag var liten hade INGEN cykelhjälm och jag skulle aldrig använda en nu om jag till äventyrs skulle plocka fram den gamla cykeln. Kommer jag att bli påhoppad av någon på gatan då och utskälld för att jag inte har hjälm?
Jag förstår inte helt enkelt varför inte folk kan få göra som de vill utan att behöva stå till svars för det? Så länge det inte är lag på att använda hjälm vid ridning så måste det väl ändå vara upp till var och en?
Jag är genuint intresserad av svar på dessa frågor. Postar någon en film eller en bild på sig själva ridandes utan hjälm så kommer den tråden OSVIKLIGEN att handla om trådskaparens försvarstal till de användare som om och om igen frågar varför hon/han rider utan hjälm. Vad tror de att de skall få för svar? Något annat än "det är mitt huvud och mitt beslut" skulle väl chocka livet ur oss alla vid det här laget.
Och som avslut vill jag säja att jag alltid rider med hjälm. Det är MITT beslut jag tagit själv. Låt de som rider utan hjälm stå för sina beslut utan att behöva försvara sig dagligen här på Buke. I slutändan får vi alla personligen stå till svars för våra beslut i alla fall. Inför oss själva.

Muppe00
2006-04-17, 20:56
Jag brukar säga (med glimten i ögat;) ) att de som rider utan hjälm ändå inte har något att vara rädda om.... Om ni fattar vad jag menar.... Anser man själv att man har något som man är rädd om så skyddar man det ju!

Daylight
2006-04-17, 22:17
Tycker de é rätt idiotiskt å rida utan hjälm. Visst, för de mesta händer ju inget å så, men dom gånger som de verkligen händer något är det så otroligt bra att faktiskt ha hjälm!

Skulle tro att dom som rider utan hjälm gör de för att dom känner sej säkra å inte tror att nått ska hända å så tycker dom väl de é snyggare me el nått skulle ja tro...

Dresair
2006-04-18, 16:27
Detta är bara min åsikt men, dom som rider utan hjälm, tycker alltså att dom är så duktiga på att rida och att dom aldrig ramlar av, så att dom inte behöver hjälm. Men, om dom ramlar av och slår huvudet i en sten(vilket är ganska möjligt om man ramlar av i skogen) och typ dör. Då har dom inte ens försökt att rädda sina liv...Rätt dumt egentligen, om man tänker efter att det kan rädda ens liv! Ska man tycka synd om dom eller bara säga att "Dom får skylla sig själva"?? :confused:

Dresair
2006-04-18, 16:33
Häftigt? Hur många tror du bryr sig om du rider utan hjälm? Det är ju upp till dig, men bara ett råd: Om du ramlar av i skogen och slår i huvudet och kanske dör, vore du då inte tacksam om du hade haft hjälm på dig?:confused:

Lina_
2006-04-18, 16:48
Det var en kvinna som var väldigt skicklig på bilkörning. Hon kunde köra i sömnen och behövde absolut inte bälte. (...)

*En älg springer ut på vägen och de krockar på en 100dels sekund
*Ett rattfyllo krockar rakt in i henne och bilen exploderar
*Vägarbetare har glömt att skylta och hon kör ner för ett stup
Hon dör, eller i bästa fall blir döv, stum och förlamad från halsen och neråt.

Tyvärr kan man inte förutse en olycka, det är det som är grejjen. Använd hjälm!:)

LIA
2006-04-18, 18:36
Men en sån tur att kvinnan hade hjälm! :)
Inte en skråma trots att bilen blir mosad, exploderar och kör utför ett stup.

Fantastiskt vad en hjälm kan betyda. :bow:

Så jag antar att Lina alltid har hjälm på sig utom när hon sover?
För en takpanna kan ju komma ramlandes eller en trädgren eller något annat...

LIA

Muppe00
2006-04-18, 20:53
Läs ovanstående inlägg så förstår ni nog vad jag menade i mitt förra inlägg....

Koppen
2006-04-19, 09:32
Jag brukar säga (med glimten i ögat;) ) att de som rider utan hjälm ändå inte har något att vara rädda om.... Om ni fattar vad jag menar.... Anser man själv att man har något som man är rädd om så skyddar man det ju!
:bow: :bow:

LIA
2006-04-19, 10:52
Ironifri?

LIA

Muppe00
2006-04-19, 12:52
Nej absolut inte! Men det är ju som sagt valfritt och jag väljer för min och mina barns skull att skydda min underbara och enda hjärna.

LIA
2006-04-19, 17:45
Om du läser mina övriga inlägg här, så förstår du kanske hur jag menar.

LIA

Kastrullhaxan
2006-04-19, 23:31
[QUOTE=Lina_]
*Ett rattfyllo krockar rakt in i henne och bilen exploderar

Jag förstår vad du vill komma med ditt inlägg, men detta är en MKT OVANLIG FÖRETEELSE då de börjat bygga in gummi i biltankarna för att bensinen inte ska kunna rinna ut/antändas av gnista vid kollision eller liknande. Då är risken större att det börjar flyga ut saker ur bilen som blivit större av värmen och därför far iväg...

//Lillan- som tittar alldeles för mkt på dokumentärkanalerna

J3O
2006-04-20, 11:11

//Lillan

Min vän rider alltid med säkerhetsväst men då hon red dressyr i paddocken bad tränaren att hon skulle ta av den eftersom hon inte sitter korrekt med armarna annars..
Jag har testat en väst 1 gång i mitt liv och jag skulle aldrig kunna rida inn en för det var det mest obekväma jag varit med om.
Men jag tvingar på min lilla syster en när hon ska rida min häst :rofl: dubbel moral eller vaddå?:angel:

Jag rider med ridhjälm då;
*Jag rider en häst som jag inte känner
*Jag rider ut
*Jag hoppar

Jag rider endast utan då;
*Jag rider i paddock (som hästen är van vid)
*I ridhus (som hästen är van vid)
Och dessa gånger är det endast på hästar "jag känner"
(dvs min egen och en annan häst jag rider för tillfället)

Varför?
Jag svettas under hjälmen (det kliar) och jag tycker den är obekväm