Visa fullständig version : Ryttarhälsa: Någon som är överviktig???
Missy och Vera 2006-03-23, 15:14 SKulle vilja veta om det är någon mera som är överviktig och hur ni hanterar erat brinnande intresse för ridning och hästar ....då men jag med de problem som kommer med övervikt ex. upsittning, för tung för din häst, stall skötsel ( då det blir extra slitage på rygg och leder) mm. Skulle vara kul att få prata med någon som är överviktig inom den här idrotten ...de e ju inte så vanligt :rofl:
Ha det gött!! :banana:
Hur definierar du övervikt? Att överviktiga är ovanliga inom hästsporten är ju inte sant, med tanke på att en ganska stor del av befolkningen har någon grad av övervikt. Sen tror jag däremot inte att det är så jättemånga som är kraftigt feta som rider.
Jag är överviktig, rider fjording. Rider hästen i balans och ser till att själv vara i balans för att inte störa hästen. Sitter upp från pall för att skona mig, hästen och sadeln.
Hur skulle stallskötseln vara ett problem? Kondition har jag, muskler också.
Tränar på gym 3 ggr/v förutom ridningen.
Vilka vänder du dig till egentligen? Folk med 10-20 eller 50 kg övervikt?
Missy och Vera 2006-03-23, 16:05 Hej !
tack för ditt svar ! jag tänkere på kraftigt överviktiga som ligger över 30 i BMI ( inte för att det bara räknas utan för att det är en bra riktlinje) att överviktiga har häst här uppe i min del av svergie är inte så vanligt vad jag har sett!!!!! får ofta frågor om hur mycket jag väger och hur stor min häst är !!!
Vad räknar du som kraftigt feta ???
Kraftigt feta för mig är stooora människor, svårt att ge konkret exempel med vikt eftersom det beror på hur man ser ut och så vidare. Personer som tar upp ett helt dörrhål t ex utan att vara jättelånga, för att ta ett, kanske dåligt, exempel.
BMI är ett missvisande mått för många, däribland jag. Jag säger inte att jag är normalviktig för det är jag inte, utan jag är medveten om att jag har övervikt. Men om jag skulle väga vad mitt bmi säger skulle vara normalt, så lovar jag att det inte skulle vara mycket människa kvar av mig. Så ser det ut med flertalet i min släkt. Även om jag är överviktig så är jag t ex inte i närheten av att vara lika överviktig som vågen (bmi) säger om man kollar med måttband..
Emmaaaaa_ 2006-03-23, 16:34 Hej..
Jag är överviktig, men jag tycker det går ganska bra.
Jag har 5 medryttarhästar som jag och 2 kompisar sköter om, ca 3 gånger i veckan nu på vintern, 4-5 på sommaren.
Jag är mycket medveten om att jag är överviktig. Men jag och hästens ägare tycker inte att hästen störs särskilt mycket av de då hästen som jag rider, är 180 cm hög och kallblod. Hon är en bra viktbärande häst.
Stallskötseln är inte ett stort problem.. inte heller att sitta upp, då jag använder pall !
Jag är överviktig, men jag tycker inte att det är några problem förutom just att ta mig upp i sadeln. Självklart så har jag valt häst efter min vikt. Jag har en grov kallblodstravare och skulle inte drömma om att sätta min på en häst som inte är grov och viktbärande. När jag rider så gör jag det lugnt och tänker mkt på min sits och balans. För att spara ryggen så sitter jag upp från en pall. Både för att skona hästen och mig själv. Dessutom så har min häst mkt låg manke och det gör ju att sadeln snurrar lätt om man är tung och lite osmidig:angel:
Stalljobbet fixar jag lika lätt som om jag vore helt normalviktig.
Jag är överviktig, men har inte problem med något av det du nämner... Min häst orkar mig, jag orkar träna mina hästar (tömkörning, promenad och jogging), stallskötslen är det inga problem med och då har jag ändå hållt på dagligen i flera år.
Nu vet jag inte hur jag ligger i BMI eftersom jag tycker det är ganska (enligt mig) missvisande.
Hej! Jag är också överviktig! Vet ej BMI. Kommer aldrig ihåg hur man räknar ut det...Det värsta tycker jag är uppsittningen, måste stå på något. Är alltid rädd att det ska göra ont i ryggen på pållen, så som jag kämpar för att komma upp. :cry:
Har även problem med knäna, när jag har varit ute o ridit så avslutar jag alltid med att gå en bit. Då känns det bättre.
Jag har en korsning med nordsvensk. :love:
halvblods_tjejen 2006-03-24, 21:32 hejsan!
jag är också överviktig, men jag har inget problem med att sitta upp, eller annan stallskötsel.. det ända som kan vara lite jobbigt för min del det är när jag ska mocka, men dte har inte med övervikten att göra utan dte har med att göra att jag har dålig rygg(behöver träna upp musklerna rätt, och lära mig att lyfta rätt med ryggen osv)..
***knapplån***
Och jag, som är rejält överviktig på grund av sjukdom, har just idag blivit ombedd att göra en solouppvisning i AR med min kallblodstravare under med ett större evenemang. Jag tackade ja, så klart!
Jag har snart 40 års ridvana, och började rida akademiskt för tre år sedan. Jag vet att jag inte stör min häst med min ridning och det fungerar jättebra.
Visst är kan det vara svårare att komma upp på hästen, men jag har använt pall de senaste 20 åren, dvs även innan jag blev överviktig, så jag märker ingen skillnad.
Mockning och stallskötsel? Det gör jag varje dag och har inga som helst problem.
Immer
Mandy_Loves_Vera 2006-03-24, 21:59 jag är tjock.. har dock inga problem i stllet förutom att ja itne kan rida ponnyerna... men annars går allt bra... ink uppsittning.
KL
Pall är bra, använder alltid. Rider mjukt och balanserad på hästens villkor. Hoppar aldrig och har bra sadel. Har stor och stark häst som är viktbärande. Överanstränger inte hästen och jobbar från marken ganska ofta. Och vi har kul tillsammans jag och min pålle. Stalljobbet no problems men tunga vattendunkar flyttar man med kärran pga. ryggen.
Polly_Mulle 2006-03-26, 14:47 Jag är överviktig, men med tanke på att jag är förbannat kort (150 cm) så kan jag vara ganska rejält överviktig innan min häst ens skulle börja reagera för i dgasläget så har han inga problem med min vikt (fast jag är på väg neråt). Största problemet är att det är jobbigt att hitta snygga ridbyxor och stövlar... Sitter upp gör jag ändå alltid från en pall...
Jag tycker de inte är några problem med att vara övervikrig och att rida & sköta stallet. Jag gör de som en normalviktig människa. Enda är att de är svårt att hitta shortchaps,chaps mm som passar .
Fortfarande Grevinnan 2006-03-27, 09:16 Jag är 167 och väger 97 kilo, vad bli det i BMI???
Jag har aldrig upplevt det som något hinder.......
Lejonelle 2006-03-27, 23:46 Ofta är det ganska svårt att uppskatta vad andra människor väger. Vad en betraktar som övervikt betraktar en annan som trivselvikt ;)
Eftersom jag är kortväxt har det aldrig varit några problem för mig att rida som vanligt trots att jag har haft BMI kring 30. Det blir ändå inte för tungt för en vanlig häst. Sitter upp från en pall gör jag oavsett vad jag väger för jag tycker att jag har passerat den åldersgräns då jag behöver visa mig duktig.
Nu har jag just gjort mig av med 15 kg och en av anledningarna till det är att jag vill kunna rida ponny. Det är nämligen kul.
Nä, vikten är inget problem när det gäller att hålla på med hästar. Om man är för tung för att rida finns det dessutom så mycket annat som man kan göra tillsammans med sin häst. Och jag håller inte alls med dig om att det är ovanligt med mulliga människor i stallen. Däremot finns det (speciellt i de lite yngre ryttarkretsarna) en väldig massa fördomar om att vissa vikter skulle vara diskvalificerande på något sätt. Det pratas om maxvikter och maxlängder hit och dit för hästar och ponnyer av olika storlek. Ett snack som inte förekommer i någon större omfattning när man kommer upp i ålder och framför allt i kunnande, då det är så mycket annat som spelar in i hästens förmåga att bära en viss ryttare.
Håller dock med Svalina om att det här med stövlar och chaps kan vara ett problem!
Jag har en dotter som är 9 år och är klart överviktig och dessutom rätt stel. Hon älskar hästar och vill inget hellre än att rida. Tyvärr är hon livrädd för att trilla av. Hon har problem både med att sitta upp och av. När hon ska av är det knappt att hon får upp benet över hästryggen. Är det någon som har tips på hur vad jag kan göra för att hjälpa henne ? Stretchning, träning ?????
Sirisiri 2006-09-19, 18:05 Jag är 167 och väger 97 kilo, vad bli det i BMI???
34,8.
*Gillar att räkna ut saker!* :banana:
malumbub 2006-09-19, 19:10 Jag har ett BMI på 31,3 och det är väl det högsta hittills...till stor del för att jag inte är så mkt i stall just nu.
MEN jag har länge haft en liten övervikt, men aldrig sett det som en nackdel. Visst, jag tänker lite extra på hur mkt hästen klarar av innan jag sitter upp, men det är mer "vad-har-hästen-för-förutsättningar-tänk" än ett hinder. Gör jag oavsett vikt.
Har inte heller haft några problem med stallsysslor, blir bara lite extra svettig. Det är viljan som driver mig framåt, inte vikten.
Och så en bild på tjockingen från 2/9 i år. (http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/04230000-04239999/640x480/4231656.jpg?0)
malumbub 2006-09-19, 19:13 inte heller att sitta upp, då jag använder pall !
Precis, jag använder pall, för att skona både mig själv, hästen och utrustningen!
(Mig själv för att inte snedbelasta bäcken/höft - lättare att sitta upp från båda sidorna med pall än från marken och det är helt enkelt ett rörelsemönster som har har svårt att bryta.
Hästen från att behöva ha nånting öht som hänger från ena sidan-
Utrustningen från slit o sånt.)
Shettisar 2006-09-20, 10:57 Jag är överviktig,fet,padda,fatso,you name it :smirk:
Jag har dock valt att inte rida. Eget val....
Dessutom har jag just nu ingen häst jag skulle kunna rida eftersom jag håller mig med pluttisar (shettis). Men detta pga de problem jag haft med min värk.
Men jag har stora planer på att skaffa ett kallblod men då till körning,men tiden får utvisa när detta blir.
När jag dock red, så använder jag alltid pall, stol eller mur för att sitta upp.Dels för att skona sadeln,hästen men också mig själv.
I stallet funkar det bra. Jag använder nu spån i boxarna då detta är lättmockat.Sen har jag en stol jag sätter mig på vid rykten,detta för att de är så små .Annars hade jag fått sådan hemsk ryggvärk.
Den minsta är 97 och jag 170 så det är lite skillnad:D
jag är också överviktig nu först blev jag sjuk och fick sparken sen blev jag gravid och kunde inte rida för båda sakerna . nu ska jag börja rida mitt fullblod när hon kommer hem det får hon tåla ,rider ju bara i skogen med henne nu ,har blivit en ung pensionär, och shettisen ska jag tömköra smal och springa efter . nästa häst jag ska ha ska vara ett halvblod.
schelin_j 2006-09-22, 14:46 Hej !
att överviktiga har häst här uppe i min del av svergie är inte så vanligt vad jag har sett!!!!! får ofta frågor om hur mycket jag väger och hur stor min häst är !!!
Johodå det finns minst en i din omedelbara närhet! Om du passerar i Ornästrakten och ser en stooooor ryttare på en stoooor häst så är det med 99,9% sannolikhet jag...
Jag får oftare kommentarer om "jisses vilken stor häst, vad väger en sådan" än om min egen vikt... kan hänga ihop med att jag rider shire :love: Känns tryggt för mig eftersom jag vet att hon orkar med ridpassen precis lika bra när jag sitter på som när en av stallkompisarna sitter på (hon väger väl typ 45 kg... och vi brukar byta häst ibland för att få lite omväxling etc.).
Sedan tycker jag att det är superviktigt att tänka på sin vikt - givetvis för sin egen skull men också för hästens. Jag försöker se till att variera träningen så mycket jag kan genom att välja att ta promenader till fots med henne, rida i olika sadlar, ta rena skritturer ibland och lite sådant. I helgen skall jag köra för första gången *förväntansfull*
schelin_j 2006-09-22, 14:50 Kan ju lova att tömkör du shettisen smal så blir du detsamma... :rofl:
Jag har försökt promenera shiretjejen smal och den enda det gett något resultat på är mig... men när vi började rida mer ofta blev det resultat på hästen också så nu hävdar jag att vi bantar ikapp... eftersom jag väger ungefär 10% av vad hon gör så vill jag gå ner 10% av vad hon går ner också... fast just nu tror jag att hon leder lite...:rofl:
hannanilsson 2006-09-23, 18:45 heej jag ar samma problem och jag skäms när jag rider för att mina lår ser så stora ut och min mage "åker upp och ner":(
hannanilsson 2006-09-23, 18:53 heej jag är 163 och väger 78 vad är mitt bmi eller vaad det hette och vad är normalt
Jag har ett BMI på 31,3 och det är väl det högsta hittills...till stor del för att jag inte är så mkt i stall just nu.
MEN jag har länge haft en liten övervikt, men aldrig sett det som en nackdel. Visst, jag tänker lite extra på hur mkt hästen klarar av innan jag sitter upp, men det är mer "vad-har-hästen-för-förutsättningar-tänk" än ett hinder. Gör jag oavsett vikt.
Har inte heller haft några problem med stallsysslor, blir bara lite extra svettig. Det är viljan som driver mig framåt, inte vikten.
Och så en bild på tjockingen från 2/9 i år. (http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/04230000-04239999/640x480/4231656.jpg?0)
Har du ett BMI på 31,3 kan det ju knappast räknas som kraftig övervikt?? :eek:
tycker defenetivt inte du ser tjock ut (om det är du på bilden) Snarare ganska normal :confused:
Jag är överviktig men håller på med hästar. Jag kan relatera till hur det är att vara mer normalviktig då jag åkt upp och ner i vikt. Upplever skillnaderna så här:
Jag är mycket smidigare vid 70 kg än vid 95 - av naturliga skäl. När jag väger 95 (nuvarande vikt) så är det mycket hull som skumpar runt och som helt enkelt är i vägen. Det gör att jag inte sitter ner i traven - kan helt enkelt inte slappna av och vara med hästen i rörelsen. Har också svårt att hålla händerna stilla eftersom magen helt enkelt är i vägen. När magen guppar i traven så följer händerna med. :crazy: . Jag hoppar inte.
Det är MYCKET lättare att hitta ridkläder i storlek 42 än i storlek 46-48 :angel: Chaps och ridstövlar ska man inte tala om...
När det gäller jobbet i stallet så upplever jag ingen skillnad. Känner i alla fall inte av lederna.
Vid uppsittning använder jag pall. Även när jag väger mindre och detta pga att mitt vänstra knä är skadat efter en cykelolycka för 17 år sedan.
/Lizzie
malumbub 2006-09-23, 19:42 Jag har alldeles säkert ett BMI på 31,3. Och jag räknas som kraftigt överviktig enligt BMI.
Ganska normal är jag inte, men att klassas som kraftigt överviktig är väl kanske lite överdrift...? Även om midjemåttet är aaaaalldeles för många cm över rek max.
Har alltid varit "kraftig" i benstommen, men har aldrig mätt exakt hur mkt skelett, muskler och fett jag har...något som vore kul att veta.
Jag är ju klart och tydligt överviktig o lite Michellin-gubbe, och jag jobbar på att komma neråt. (Har aldrig vägt så här mkt...)
Så här såg jag ut igår (handskar som putar ut under tröjan)
http://i105.photobucket.com/albums/m238/malumbub/Hannasmapp099-001.jpg
(en till bild) (http://i105.photobucket.com/albums/m238/malumbub/Hannasmapp102.jpg)
och här finns fler bilder från 2/9...
Länk till album (www.pixbox.se/alb145612)
malumbub 2006-09-23, 19:45 heej jag är 163 och väger 78 vad är mitt bmi eller vaad det hette och vad är normalt
Med hjälp av en hemsida fick jag fram 29.4.
Använde hemsidan, för jag är trött o lite lat just nu... :D
*kl*
Jag finns också ;)
Jag ser inte på mig själv som kraftigt överviktig, men ändock överviktig. Mycket tror jag dock kan ha att göra med släktens kraftiga benstomme pga att jag har relativt "små" mått relaterat till min vikt.
Jag är 165 och väger närmare 85 just nu, dock på väg neråt ;)
Jag rider inte "taniga" hästar, och inte ponnyer. Jag rider i balans och försöker låta bli att störa.
Stallarbete är inget problem alls då jag har god kondition och styrka.
Sitter upp gör jag alltid från pall, pga mina problemknän. Och för att skona sadeln, hästen och mig ;)
Shettisar 2006-09-24, 12:14 *kl*
BMI skalan.
Underviktig :< 19
Idealvikt: 19-25
Övervikt :26-30
Fetma :> 30
Libertine 2006-09-24, 12:31 Jag är överviktig, men det går alldeles utmärkt att rida. Jag håller mig till lite kraftigare, mer viktbärande hästar, och rider aldrig ponny. Uppsittning sker alltid från pall/stol, eller dylikt. Jag är 163 cm lång, och just nu väger jag ca 88 kg. 32 i BMI alltså. :crazy: Men jag har alltid varit kraftigt byggd och vägt mycket, redan innan jag blev överviktig. Det är ett släktdrag från min farsas sida, att ha rejäl kroppsbyggnad.
Iaf så rider jag på ridskola för tillfället, och där har de inte klagat på att jag skulle vara för tung. Jag får som sagt rida lite kraftigare hästar - senast en korsning mellan New Forest, welsh cob, och halvblod. Helmysig häst. :love: Hittar man en häst som passar en så är det klart att man ska rida, även om man är överviktig. :)
hannanilsson 2006-09-24, 12:51 va där det för hemsida då???
Hur räknar man ut sitt BMI?
http://www.markazits.com/diet/bmi.php
Tror det är bra att påpeka att BMI kan var väldigt missvisande... har man tex mkt muskler kan man få ett BMI som visar på fettma... och tvärtom lågt BMI kan innebära att man har väldigt lite muskler men ändå ha "farligt" fett...
Det är inte alltid fett som syns som är farligt! Många som är lite runda är mer "hälsosamma" än många "stickor"!;)
Det viktiga är att vikten inte hindrar oss från att göra allt vi vill!
Själv har jag minskat med hjälp av dessa produkter, samtidigt som jag byggt upp min muskelmassa, utan att träna något extra! Enkelt, gott och man får på köpet en massa energi!!!
www.herbashop.se kod hana
Kan varmt rekomendera de som vill minska eller bygga upp sin muskelmassa att ge det en chans! Jag fick garanti... första månaden gratis om jag inte var nöjd... men det ÄR jag!:banana:
schelin_j 2006-09-26, 10:58 Tycker inte att du skall kalla dig själv "michelingubbe" för den kategorin hör du inte till och det är onödigt att vara nedsättande mot sig själv. Visst du skulle må bra av att tappa några kilon men du ser välproportionerad, söt och stark ut!
Lycka till med vikten - jag kämpar också men har just tappat sugen... undrar om jag skall ge mig ut på stan och prova kläder på lunchen - då brukar jag först bli lite deprimerad och sedan få ny motivation!
malumbub 2006-09-26, 12:30 Jag menade aldrig "lite Michellin-gubbe" som något nedsättande...men jag förstår om man kan uppfatta det som det.
Ditt inlägg var väldigt rart och det var glädjande att läsa det!
Jag försöker hitta bra rutiner för hur jag ska få in mina styrka&balans-övningar i den lilla dygnsrytm jag har. Hoppas det löser sig på nåt bra sätt, för jag behöver dem verkligen. De är ett av de första stegen jag behöver ta för att komma igång med min kropp. Lite svårt bara när man har ont överallt o egentligen bara vill sova dygnet runt... (Väntar på svar från de prov och bilder som tagits.)
hanna_davina:
Jag sökte efter BMI på nätet och fick fram lite olika alternativ. Bl a en sida där man kan räkna ut BMI, kroppsfett osv - den som sweep länkat till ovan.
Madde_padde 2006-09-26, 13:24 hmm jag är en av dom som hör till gruppen överviktig... ligger idag på ca 28..men red även på BMI 31 när ja hade de...då en travare som jag dock andvände pall till tänkte på formen osv...hn hopptävlade ja med och hade mig ingen sa något om de..å inte hon heller...
Min nuvarande kuse är under inridning/skolning och inte heller han verkar ta skada av min vikt...jag ser mig inte heller osm jätte stor även fast ja givetvis kan gå ner mer i vikt..men de är på gång ;)
måste få skryta lite har tappat 22cm runt midjan sen i maj :banana:
här är i vart fall vi så sent som igår
http://www.pixbox.se/pic_show_id4479506.html
där kan ni bläddra ser ni oss.... sen är de upp till var och än att bedömmao m ja är för stor eller inte....jag är dessutom 178 och han 161 så ja e nog för lång me isåfall ;)
*kl*
Är överviktig (eller överviktigt vette 17 men visst skulle jag kunna tappa en del) 174 lång och 78 kg. Men visst skulle jag gärna 65 igen.
Men jag har inga problem alls i stallet och ridningen av min vikt:)
Har ett sto på 186 (vbl) och hon bär mig utan problem.
jag i söndags (http://www.bukefalos.com/g/files/1/1/5/2/DSC00008.JPG)
Jag är överviktig, men har inte problem med något av det du nämner... Min häst orkar mig, jag orkar träna mina hästar (tömkörning, promenad och jogging), stallskötslen är det inga problem med och då har jag ändå hållt på dagligen i flera år.
Nu vet jag inte hur jag ligger i BMI eftersom jag tycker det är ganska (enligt mig) missvisande.
Nu har jag räknat mitt BMI och jag är lider av övervikt enligt BMI. Jag håller med.
Lägger in en bild också... Jag har som sagt var inga problem när jag rör mig och så:angel:
http://s41.photobucket.com/albums/e291/_moa_/tomkorning/th_DSCN1523.jpg (http://s41.photobucket.com/albums/e291/_moa_/tomkorning/DSCN1523.jpg)
Klicka....
Madde_padde vilken fin häst! :love:
Zindy16 STOR fin häst! :love:
_moa_ liten söt ponny! :love:
malumbub (ser ingen häst)
Jag tycker att ni alla 3 ser alldeles vanliga ut!!! Tycker inte att man ska bry sig om BMI... man känner själv om man är för stor/liten!!! Det viktiga är ju att man trivs och orkar med sig själv!
Tänk på att ert BMI kan ligga högt pga mkt muskler!
;)
Madde_padde 2006-09-27, 09:31 oj jisses va stor hästne va du ser ut som en plutt därbakom:eek:
häftigt =) fin hon va förresten!
Rambolina 2006-09-28, 09:47 34,8.
*Gillar att räkna ut saker!* :banana:
Då ska du få räkna lite mera...;) 176 och 85kg.....
malumbub 2006-09-28, 10:56 Jag snor uppdraget... :D
27,4
schelin_j 2006-09-28, 14:47 Lägger in en bild också... Jag har som sagt var inga problem när jag rör mig och så:angel:
http://s41.photobucket.com/albums/e291/_moa_/tomkorning/th_DSCN1523.jpg (http://s41.photobucket.com/albums/e291/_moa_/tomkorning/DSCN1523.jpg)
Klicka....
Näää inga fel på dig alls, och med en så stor häst kan du ju utan vidare rida (ok det sista kanske var lite skämtsamt)
Näää inga fel på dig alls, och med en så stor häst kan du ju utan vidare rida (ok det sista kanske var lite skämtsamt)
Ja hon skulle säkert bli jätte glad om jag satte mig på henne:angel:
Jag är överviktig
160 lång & väger 96 kilo inkl taxben. :D
Rider kallblodstravare.
Dock rider jag allt, förrutom väldigt smäckra hästar eller hästar som är dåligt musklade.
Anpassar ridtiden & passet efter hästens förrutsättningar att orkar bära mig.
_camill_a 2006-09-30, 17:10 ser att du och jag bor nära varandra då jag bor i borlänge, men men till saken
till alla:
jag är 170 lång och väger för tillfället 80 kg :o vet inte om folk klassar mig som överviktig eller tjock. ser inte så tjock ut tycker iaf inte jag. men var är riktlinjerna för överviktighet?
+ eftersom jag söker medryttarhäst.. som hästägare vad vill man att medryttaren ska ligga på för vikt?
_camill_a 2006-09-30, 17:54 stryk det sista jag skrev då det inte har något med denna tråd att göra.. sorry
schelin_j 2006-10-02, 14:22 Jag tycker inte att du är tjock, kanske lite tyngre än du borde enligt BMI men inte allvarligt (har inte orkat räkna dock). Det beror dock i första hand på om du är har mycket muskler etc. om omgivningen uppfattar dig som tjock eller inte. Det viktigaste är förstås vad du tycker själv också. Du är inte för tung för de allra flesta hästar så det bör du väl inte oroa dig för. Leta efter någon lite starkare ras, kallblod kanske eller något välbyggt halvblod eller så. Har hört att basjkirer är starka små rackare (läste någonstans att de bär upp till 130 kg utan problem) och har sett någonstans att det var någon i Borlänge som letade efter medryttare/halvfodervärd eller något till just sådana *oj får man tipsa så där* kika runt på hästsidorna så får du väl se om du hittar något bra.
Queens Proctor 2006-10-03, 20:55 "Jag är överviktig, men jag tycker inte att det är några problem förutom just att ta mig upp i sadeln. För att spara ryggen så sitter jag upp från en pall. Både för att skona hästen och mig själv."
Hej,
Är själv normalviktig men tycker att det är ett bra råd att sitta upp från pall i vilket fall som helst:banana:
Det har blivit mycket vanligare genom åren (förekom aldrig förr om man inte var tvungen), men det har många fördelar för alla. Ryttaren sparas på olika sätt liksom utrustningen (behöver ej skifta stigläder p g a att vänsterlädret blir längre då det alltid används vid uppsittning som det alltid stod i instruktionsböcker förr!)
Hästens rygg sparas säkert också, men framför allt är det en bra grej för hästen att vänja sej vid att man sitter upp från pall, det är en utbildningssak också! Vissa hästar är rädda för själva pallen, andra kan ej stå still bredvid den etc. medan andra fattar det hela direkt!
Mvh QP
Kl
Jag får nog sälla mig till gruppen för överviktiga, gick upp 33 kilo när jag blev gravid och har väl en 10- 15 kvar innan jag är tillbaka där jag var.Är 170 cm lång. Har ett BMI på 29
Men nu ska dem bort :p Ska börja rida på måndag igen (har haft ett uppehåll) Så det ska bli jättekul.
Som andra har skrivit så använder jag pall vid uppsittning för både min och hästens skull.
T.Alsterfeldt 2006-10-04, 16:44 jag är "vertically challenged",är ca 160 o med ett bmi på 32,7.
fettprocent 42.....
illa....
jag har inte alltdi varit såhär fluffig utan det kom med sjukdom,energiförlust,smärta och allt mer orörlig i o med att jag inte kan gå.
jag har varit vältränad,och vägt mellan 45-50 kg som vuxen,åkte på barnbiljett tills jag var 20 sisådär.handlade kläder å barnavdelningen.
folk pratar om att det är farligt för hjärtat o lederna o jag brukar fnissa då eftersom jag avlastar knäna helt när jag sitter i rulstol o har gjort ekg som visar att mitt hjärta är i ,just nu,väldigt bra form.
dock reagerar kroppen på något,förmodligen en infektion som vi har svårt att komma åt så jag har förhöjt blodtryck o hög puls utan medicin.
jag gillar inte att vara överviktig,ffa för att mig sätter det sig på magen.
det ger mig inga andra problem,mer än långsiktigt hälsoproblem.
jag äter nyttigt,men orkar inte röra mig somjag skall,definitvt inte nu ,när jag vrit sängbunden i snart 8 veckor.
har köpt det utmärkta o roliga H^lsovak^ten.
i och med tat jag just nu inte orkar äta så mycket så går ju kroppen in i ketos o jag jobbar på att få igång den igen.
jaghar aldrig varit hindrad av min vervikt med djuren,mer av muskelförsvagning/atrofi.
jag sitter ju upp från ramp .naturligtvis,och kan rida helt obekymrat.tömkör från rullisen.
är extremt överrörlig så jag kan knyckla ihop mig hur som helst o det har imponerat på många som tror jag är orörlig o har dålig kondis.
jag får mindre träningsvärk o har,när jag mår bra,bättre ork o uthållighet än mina smala vackra assistenter.
det hadlar om teknik,att kunan utnyttja den musklekraften jaghar effektivt och att kunan arbeta genom mjölksyra.
rider unghäst o mindre hästar också,o sitter ner hela tiden.
ingen av dem har någonsin haft ont iryggen pga min vkt,snarare är de -mycket-välmusklade jmf med andra ridna hästar och tyckeratt det vi gör är jätteroligt.
jag hoppas snart kunan komma upp ur sjuksängen,även om jag inte tror det blir innan nyår,och kan d å som vanligt mocka,verka o sko,lasta halm,bära foder osv
schelin_j 2006-10-05, 09:01 jag har inte alltdi varit såhär fluffig
:rofl: Förlåt garvet men "fluffig" var den underbaraste beskrivning jag någonsin har hört! I fortsättningen skall jag alltid hänvisa till mig själv som en smula fluffig i stället för överviktig, tjock, fet etc... Fluffig har inte alls samma negativa klang utan låter mer gulligt! Tack för dagens skratt och ett helt fantastiskt ord!!!
jaghar aldrig varit hindrad av min vervikt med djuren,mer av muskelförsvagning/atrofi.
jag sitter ju upp från ramp .naturligtvis,och kan rida helt obekymrat.tömkör från rullisen.
är extremt överrörlig så jag kan knyckla ihop mig hur som helst o det har imponerat på många som tror jag är orörlig o har dålig kondis.
jag får mindre träningsvärk o har,när jag mår bra,bättre ork o uthållighet än mina smala vackra assistenter.
det hadlar om teknik,att kunan utnyttja den musklekraften jaghar effektivt och att kunan arbeta genom mjölksyra.
rider unghäst o mindre hästar också,o sitter ner hela tiden.
ingen av dem har någonsin haft ont iryggen pga min vkt,snarare är de -mycket-välmusklade jmf med andra ridna hästar och tyckeratt det vi gör är jätteroligt.
jag hoppas snart kunan komma upp ur sjuksängen,även om jag inte tror det blir innan nyår,och kan d å som vanligt mocka,verka o sko,lasta halm,bära foder osv
Ok - jag sitter stum vid datorn, du är en person jag verkligen beundrar! Trots all smärta och svårighet så verkar du ha en sådan livsglädje och envishet som bara är fullständigt beundransvärd. Fattar inte hur du kan verka och sko... det verkar både svårt och framför allt tungt för min hovslagare som inte är sjuk utan stark som en oxe (fast han är över sjuttio).
Jag hoppas också att du snart är ur sjuksängen. Håller tummarna och sänder en krya-på-dig kram!
anna_panna 2006-10-05, 12:40 Misstänker att jag räknas som överviktig:cry: men jag rider en dag i veckan på ridskola och det är inga problem
Uppsittning sker från pall för att skona hästarna. Har tyvärr också en höftskada på vänster sida som minne från en avkastning så jag är extremt stel så pall är toppen även utan plusvikt
en mjuk och följsam tung ryttare tror jag är bättre än en liten och osmidig
T.Alsterfeldt 2006-10-05, 18:56 säg åt den stackars hovslagaren att det är betydligt enklare att sitta ner o kunna arbeta nära kroppen.
jag gör det på ren teknik o byter ställning ofta.hästarna tycker det är bekvämare när jag gör det.
schelin_j 2006-10-06, 16:10 Går nog inte att lära en gammal hovslagare att sitta :rofl:
Fast tanken är ju god måste jag säga!
människor som tränar bör inte mäta sig med BMI för det är missvisande. muskel väger ju, som bekant, mer än fett och utgör mer av din vikt än fett.
däremot stillasittande personer och som inte är speciellt aktiva kan göra det.
schelin_j 2006-10-10, 20:30 Dessutom har min företagshälsovårdssköterska mätt mig på en massa sätt (utöver vägning alltså) och konstaterat att enligt BMI bör jag inte väga över 74 (tror jag att det var) men enligt hennes beräkningar bör jag inte väga under samma siffra... så 74 måste alltså vara min "perfekt" vikt...:D
Det jag vill säga är alltså att man mycket väl kan ha BMI som en utgångspunkt men att man inte skall stirra sig blind på siffrorna. Fettprocent, benstomme etc. spelar också in och sist men inte minst bör ju det sunda förnuftet råda!
malajsen 2006-10-11, 22:19 Jag är oxå överviktig. Är 166 cm kort och väger 105. Har dock gått ner från 112 sedan i augusti...*kämpar på som attans*
Jag söker medryttar häst, och jag brukar skriva att jag behöver en viktbärande häst. Ändå drar folk ören och häst åt sig när jag berättar vad jag väger och en del ber mig tom komma tebax när jag bantat lite! :confused: Till saken hör att folk, trots att jag talat om att jag behöver viktbärande, ger mig förslag på c eller d-ponny!! Hur tänker man då?? Klart som fasen att jag är för stor för dom.
Vad skulle jag kunna rida för hästar igentligen? Någon som vill ge råd?
Jag har ridit massa både som barn och vuxen och både "vanliga" hästar och islänningar, men det var ett tag sedan nu.
och är det någon som vet vart man kan köpa ridstövlar för lite tjockare vader? Har ju stl 50 på brallor....
Jättetacksam för svar.:bow: :bow: :bump:
schelin_j 2006-10-12, 10:46 Leta efter kallblod... jag rider en shire och kan då säga att hon skulle kunna bära mer än mig... så jä-ligt som hon kan bråka och busa och bralla med mig på ryggen så råder knappast några tvivel om att hon orkar med mig som ingenting. Nordisar (både travar och bruks) brukar ju vara mysiga och det brukar finnas gott om dem, ardenner är kanske inte den häst man i första hand tänker som ridhäst med efter vad jag har förstått finns många som är jättetrevliga som ridhästar också! Större och grövre tinkrar är väl också viktbärande.
Just travare finns sannolikt ett antal pensionärer runt om dig men de kanske inte alltid annonseras ut som medryttarhästar så sprid ut till alla du känner att du letar! Om du väljer att skriva annonser så kan det ju vara bra att inte bara skriva viktbärande (många som vill rida små hästar använder ju det ordet för att hästen är viktbärande i förhållande till sin storlek) utan att skriva att du är en tung ryttare eller om du vill även skriva din vikt.
Sedan om du ändå håller på att gå ned i vikt finns ju alternativet att du kör någons häst en period tills du tappat ytterligare några kilo? Då har du ju lärt känna hästen och ägaren väl innan det blir dags att rida.
Jag har köpt ett par stövlar på Hööks, inte världens elegantaste men med massor av resår kring vaden och de är nästan stora åt mig som har ganska grova vader.
wonderbaunbabe 2006-10-16, 01:00 Min fjordhäst skulle inte ha de minsta problem att bära runt på dig! :-) Och jag skulle inte alls dra öronen åt mig om man fick reda på nån vikt. Jag skulle nog inte ens fråga ang vikt. Man ser ju på folk om de passar med sin häst.. tror jag!
Lycka till!!!!!!!
Jag är oxå överviktig. Är 166 cm kort och väger 105. Har dock gått ner från 112 sedan i augusti...*kämpar på som attans*
Jag söker medryttar häst, och jag brukar skriva att jag behöver en viktbärande häst. Ändå drar folk ören och häst åt sig när jag berättar vad jag väger och en del ber mig tom komma tebax när jag bantat lite! :confused: Till saken hör att folk, trots att jag talat om att jag behöver viktbärande, ger mig förslag på c eller d-ponny!! Hur tänker man då?? Klart som fasen att jag är för stor för dom.
Vad skulle jag kunna rida för hästar igentligen? Någon som vill ge råd?
Jag har ridit massa både som barn och vuxen och både "vanliga" hästar och islänningar, men det var ett tag sedan nu.
och är det någon som vet vart man kan köpa ridstövlar för lite tjockare vader? Har ju stl 50 på brallor....
Jättetacksam för svar.:bow: :bow: :bump:
volvo740tjej 2006-10-20, 08:46 hej är överviktig. är ca 160 lång å väger just nu 85 kilo, har gått ner 7 kilo denna sommar å mer ska de bli. har problem med rygg å nacke,, sen blir de ju inte bättre av att jag har stora bröst. (f-kupa).. men jag rider i stort sett varje dag,,
volvo740tjej 2006-10-20, 08:58 använder pall/sten eller vad ja kan komma på för å underlätta för mig å hästen mockar gör ja inte då de går ute dygnet runt, går 1-1,5 timme om dan eller cycklar, men till stallet blir de bil, för långt å gå eller cyckla, å godis på lördagar,
Jag är rätt överviktig... men har inga direkta problem, mitt haflingersto (grov i typ) bär mig utan problem, gör allt för att underlätta för henne iallafall, hoppar upp från pall osv så är det mindre risk att skada nån av oss..
Varför skulle fetma vara ett hinder inom hästsporten? :confused:
Jag har en dotter som är 9 år och är klart överviktig och dessutom rätt stel. Hon älskar hästar och vill inget hellre än att rida. Tyvärr är hon livrädd för att trilla av. Hon har problem både med att sitta upp och av. När hon ska av är det knappt att hon får upp benet över hästryggen. Är det någon som har tips på hur vad jag kan göra för att hjälpa henne ? Stretchning, träning ?????
Du borde nog lägga om din dotters matvanor. Eftersom hon fortfarande är såpass ung så antar jag att det är du som bestämmer vad hon ska äta och när. Så om det inte är några medicinska skäl till din dotters övervikt så måste jag säga det....det är du som gjort din dotter tjock!
Du borde lära henne och dej själv vad man ska äta redan nu så hon får med sej det när hon växer upp. Annars kanske hon kommmer leva med sin övervikt hela livet.
Sitter och läser gamla trådar…
Säkert inte aktuellt nu
Men om du bor på Österlen i Skåne
Så får din dotter väldigt gärna komma och träffa mig och min häst.
Hon kan hämta i hagen, rykta, pyssla och ev då rida lite i paddocken .om hon vill.
Eller följa med ut i vagnen när jag kör.
Tror eftersom hon är lite rädd för att rida att just det där att pyssla om en snäll häst kunde vara något för henne?
Jag är själv överviktig och har full förståelse för de proplem det skapar, så hon behöver inte vara blyg för mig.
Jag är 167 och väger 97 kilo, vad bli det i BMI???
ditt BMI är 34.8..
Har alla pall med sig i ryggsäcken när dom är ute och rider???
Ibland måste man ju hoppa av och kanske sparka undan bajset eller gå någonstans där man inte vet om det bär för hästen. Jag måste iaf hoppa av ganska ofta och har "smärre problem" att ta mig upp. Det har gått så långt att jag faktiskt undviker att rida ibland.
Jag är också överviktig :cry:
Har de senaste åren bara ökat i vikt,
förut vägde jag runt 50 kg till mina 156 cm och nu väger
jag betydligt mer. Skulle behöva gå ner iaf 20 kg och
jag vet inte hur jag ska orka eller klara det :crazy:
Jag är dessutom svag och har blivit osmidig i kroppen så det
är jobbigt och svårt att ta sig upp till å med på mina små islänningar som bara är 137 cm..
Jag ska försöka bli frisk/värkfri och sedan hitta motivation till
att gå tillbaka till en hälsosam vikt som jag hade innan jag blev sjuk/otursförföljd av skador etc som gjort att jag inte kunnat träna och dessutom lagt mig till med dåliga ät-vanor.
Både hästarna, sambon och jag/min kropp/mitt psyke och min garderob skulle må bättre och bli gladare om jag gick ner i vikt.
Jag är 163 cm och väger väl en sisådär 80-85, störst inte nämnvärt av det men just det här med uppsittning har liksom blivit en "grej". Det har låst sig, och det hjälper inte att ägarinnan till hästen som jag rider ska göra allt på ett speciellt sätt, hon är nästan manisk. Kliva av här, gå där, fixa med sadeln hit och dit. Och det resulterar i avsittningar både här och där!
Jag använder pall eftersom jag är sjukt osmidig *s* Jaja överviktig också då..jag kommer visserligen upp utan större problem men med en rund fjording har sadeln en tendens att hamna på sniskan och det känns onödigt att slita på häst och sadel när man inte måste.
Om jag måste sitta av så siktar jag in mig på stubbe, sten, diken där hästen får gå ner en bit och på vintern snökarmar. Man kan ju få gå en bit ibland för att hitta en lämplig "pall" men det är nog nyttigt det med :)
Det har du rätt i ! Men det känns ändå när man är ute och rider med en som är 170cm och väger 50 kg, för oj så lätt det går! Och sen kommer jag letandes efter en stubbe......
Joo, som sagt fjording på 145 cm kommer jag upp på men det räcker med 155-160 cm häst så är det kört *s* Jag kommer inte upp.
Då kan jag önska att jag var som en kinesisk elitgymnast och bara studsade till och landade snyggt i sadeln istället för den bistra verkligheten...köttbulle som kravlar, drar och slutligen ger upp :eek::angel:
Dom jag rider med är bussiga nog att kliva för dom tar sig upp igen :o
Ja precis :) :) man önskar att man bara kunde flyga upp!! Man får väl bita i det sura äpplet och som du sa: dom som kan, hoppar av.
Hej !
tack för ditt svar ! jag tänkere på kraftigt överviktiga som ligger över 30 i BMI ( inte för att det bara räknas utan för att det är en bra riktlinje) att överviktiga har häst här uppe i min del av svergie är inte så vanligt vad jag har sett!!!!! får ofta frågor om hur mycket jag väger och hur stor min häst är !!!
Vad räknar du som kraftigt feta ???
Hej
jag har erfarenhet i detta ämmne då jag har en dotter med högt bmi.
Man anpassar sej .
Köper en viktbärande häst är väl det första typ ardenner ,, sen använder man pall mm mm ..
allt går om man vill.
Citat:
Ursprungligen postat av solaeng
Min överviktiga dotter på 12 år hade samma problem ,, det blir bättre ju mera hon rider så det är bara att sätta i gång .
Låt henne "falla av " några ggr så ser hon att det inte var så farligt .
Be henne´falla tex i en mjuk paddock eller på gräs.
BitterAss 2008-09-06, 19:14 Det har du rätt i ! Men det känns ändå när man är ute och rider med en som är 170cm och väger 50 kg, för oj så lätt det går! Och sen kommer jag letandes efter en stubbe......
Ärsch! Min mamma på 153 cm & 48 kg kliver alltid upp från en palle, eller stenar/stubbar i skogen, hon anser att det skonar hästen från extra häng tyngd. Och på att hon är kort & äldre som hon själv säger, stelare i kroppen än som ungdom ( fyller 55 i December). Hennes häst är en mkt grov travgubbe på 25 år ( har kamperat ihop sen hästen var 7 år) på 169 i mkh.
Jag själv är överviktig efter barnfödsel, väger 83 kg till mina 167 cm. Har dock grov benstomme & har aldrig varit en spinkig typ utan vägde förr 64 kg muskler. Tränar på F&S, och då Core & Rygg pga dålig rygg efter graviditet. Min häst är en tävlingstravare på 161 cm , dock kör jag mest men det händer att jag skruttar ut på henne i skogen.
måste få skryta lite har tappat 22cm runt midjan sen i maj :banana:
Bravo!!! :bow: Tyckte ni var ett fint ekipage:laugh:
|
|