Visa fullständig version : Snedhetsdjungeln.. Ibland blir jag bara less (fast är glad idag ändå ;))
CallMeAce 2005-12-16, 13:57 Har aldrig blivit kollad eller något sådär i kroppen men jag tror mitt ena ben är längre än det andra för alltid när ja rider så är det högra stiglädret kortare än det vänstra trots att de är på samma hål. Inte kan det väl ändå vara så att alla stigläder är felkonstruerade just på samma sätt så det måste vara jag som antingen sitter snett elelr är knäpp i benen? Dessutom får ja väldigt ofta ont i ryggen när ja rider.
Någon som har någon bra förklaring eller tips på hur man ska göra?
WildChild 2005-12-16, 14:11 Välkommen i Klubben för Skeva Ryttare!
1. Rider du i samma sadlar hela tiden?
Växla då hö/vä sida på lädren, då vänster töjer sig aningens vid uppsittningen...
2. Boka tid hos kotknackar'n! PRONTO!!
Behöver inte kosta mer än en 300:-... Berätta om problemet, så masserar h*n upp dig och knakar upp dina låsningar så du blir jämn igen (gissar att det kan vara problemet, då det är VÄLDIGT vanligt med låsningar i ryggen som ger olika långa ben). H*n kan också ge tips på hur du ska hålla detta i schack.
ERFARENHET:
Jag rider alltid 'bogen in' på mina hästar pga roterat bäcken. Så pass illa kan det vara av att vara sned som ryttare... Inte skojsigt alls, när man rider för allt vad tygen håller och ändå inte kommer till ngt bra resultat.:crazy: Jag är 'förstörd' på detta vis av landsvägscykling och slarvig uppvärmning/stretching, och det sitter nu illa till för ridningen, att höften är sned.
Hästen går alltid motställd eller förböjd, trots att jag tycker att hjälperna är korrekta.
Och detta är alltså tack vare att jag passade på att cykelträna 12km ToR till stallet när jag jobbade där... Kopplade inte samman detta förrän nyligen.:o
Numera går jag regelbundet (4 ggr/år eller vid smärta) till min kiropraktor/naprapat och är JÄTTEnöjd!
Hoppas du får ordning på dina ben!
Mina låsningar syntes tydligt på att ena benet var avsevärt längre än det andra, men efter några knak var de lika långa igen!:)
CallMeAce 2005-12-16, 14:16 ja blev faktiskt när du nu säger det lite kotknackat för ett tag sen av en sån där människa som finns på mitt jobb.
ja var där för ja hade ovanligt ont i ryggen då o han upptäckte låsningar i ryggen o han knäckte o hade sig. men ja tänkte aldrig på det här med ridningen när ja var hos honom, tänkte inte heller på det efteråt så ja kommer inte ihåg om det blev bättre av det faktiskt.
men kanske borde ta ett besök hos en kiropraktor o då söka för mitt problem med ridningen.
när man tänker på hur mycket man avgör i sitt sätt att rida för hur hästen ska gå så blir man egentligen lite mörkrädd.
tänk om det är mitt fel att min häst ofta är öm i ryggen o att han är vänsterställd i kroppen o sånt. det kanske är ja som förvärrat hans egen kropp??? :cry:
ja nä nu blir det nog besök hos kiropraktor efter julen :)
WildChild 2005-12-16, 14:43 Ojoj!
Företagshälsovården lever alltså? Utnyttja det, för även arbetsgivaren är nog intresserad av att du fungerar bra i kroppen och låter bli att sjukskriva dig!
Nämn detta med ridningen för honom nästa gång, både vikten av att vara korrekt liksidig, och hur du upplever hästen (bryt ner det så att en oinvigd människa kan förstå att trots att du inte upplever dig sned, så syns/känns det på hästen som blir dubbelt så sned...).
Visst är det viktigt att ha sin egen kropp i gott skick!
Du kommunicerar ju med din kropp, och ger du då ofrivilligt felaktiga signaler till hästen, som denne följer - och då blir det ju... fel.
Det kan ligga ngt i det du säker att din häst bara 'går åt ett håll'... du kanske, utan att märka det, ber honom att ständigt vika sig till vänster?
Men ingen fara, tjejen! Du har ju själv kommit till insikt att det kan vara ditt fel, och inte att hästen är 'dum' och skev... du vill ju rätta till det här, inte sant? Och har inte hästen säckat ihop ännu, så klarar han nog av att räta upp sig igen när du blivit rak!;)
:idea: Om du inte får gå genom jobbet längre - varför inte önska sig ett kiropraktorbesok i julklapp? :idea:
Hästen kanske också vill gå, om ni varit sneda tillsammans länge...
Jag har samma problem, i mina egna sadlar så har jag ett halvt hål längre på höger sida.
Lånar jag en annan häst så måste jag länga höger, annars drar jag sadel snett efter en stund.
Det märks inte lika väl i en hoppsadel som i en dressyrsadel.
CallMeAce 2005-12-16, 14:56 ja till hästen har ja redan önskat mig ett besök av equiterapeut :) ja tar nog han i första hand o mig sen...
är så dålig på att ta tag i sånt här men det ska nog gå :)
det känns faktiskt också ofta som ja måste rätta till sadeln åt höger...hmm...
när man skriver om sådant här så kommer man på mer o mer saker som nog är ganska fel i sitt ridande..det är bra att ventilera så här både med sig själv o andra
CallMeAce 2005-12-16, 14:57 precis, ja har också det högra stiglädret ett hål längre
WildChild 2005-12-17, 16:11 ja till hästen har ja redan önskat mig ett besök av equiterapeut :) ja tar nog han i första hand o mig sen...
Jaja, men januari-lönen går till DIN kotknackare - lova det! Annars är det ju ingen idé att räta upp hästen om du ska sitta och rida 'till vänster' resten av våren iallafall... :smirk:
Morska upp sig och laga dig själv i någorlunda samma veva iallafall.
när man skriver om sådant här så kommer man på mer o mer saker som nog är ganska fel i sitt ridande..det är bra att ventilera så här både med sig själv o andraVisst är det bra med ett mer eller mindre anonymt bollplank för att få upp ögonen för brister och förtjänster? Ibland behöver man både byta tankebanor och få en spark i röven i rätt riktning! Och här på Buke verkar det förekomma mest konstruktiv kritik, så man lär sig alltid något. Och första steget mot perfektion är väl att inse att det finns brister? Nummer två, är att göra något åt det...
Det här börjar mynna åt en del nyårslöften om förbättring.
Ödmjukheten står högt i tak...:angel:
Gottgott 2005-12-18, 00:26 Oftast sitter man lite mer till höger i sadeln...därav känns höger ben längre och då förståss vänster kortare.
Prova att släppa stigbyglarna och flytta hästen några gånger fram och tillbaka för växelvis höger å vänster skänkel...
Upplever du då att det känns som benen är olika långa...??
Flytta hästen ytterligare en gång för vänster skänkel...flytta dig samtidigt i sadeln åt det håll som benet kändes kortare... tills benen känns mer jämlånga.
Många blir glatt överraskade när deras häst plötsligt, mycket mer villigt går undan för vänster skänkel än tidigare.
Jämför också sittbenens position i förhållande till sadeln s mitt.:rofl:
Lundby_love 2005-12-18, 08:43 Nån som vet om man får knäcka kotorna i ryggen när mn bara är 14??
Jag har aldrig varit hos kiropraktor men kikade lite på det häromdagen.
Barn mellan 8 och 16 år ska alltid ha remiss från läkare för att få kiropraktisk behandling i Sverige.
http://www.infomedica.se/artikel.asp?CategoryID=18202
Naprapat däremot kan titta på mjukdelar men inte knäcka kotor.
Barn mellan 8 och 16 år måste alltid ha remiss från läkare för att få behandlas med manipulation. Däremot kan naprapaten ge mjukdelsbehandling, till exempel massage, till barn mellan 8 och 16 år utan remiss.
http://www.infomedica.se/artikel.asp?CategoryID=18212
Då kanske han/hon kan se om det är ngt snett?
Caligrate xx 2005-12-19, 12:44 Kolla först om sadeln ligger rätt! Många hästar är lite sneda och framförallt om de inte är musklade (som efter en vila), det gör att hästen själv flyttar sadeln åt något håll. Då känns det som om att man har olika läder.
cipramil 2005-12-30, 15:31 många här inne talar sig varma om kiropraktorer, men den behandlingsform de förespråkar är något jag blivit bestämt avrådd ifrån på flera håll.
jag är också "sned", idrottsmassör misstänkte att jag var skev i bäckenet och har nu fått tid hos naprapat. jag frågade först om kiropraktor men inte heller hon kunde rekommendera detta, utan talade sig varm för naprapat.
vad kan detta grunda sig på? jag är överlag ganska dåligt insatt men har förstått att naprapater använder sig av en mjukare behandling?
Fröken_Skåne 2005-12-30, 15:35 Alla människor är snea. Min sjukgymnast har så rusikgt snett bäcken att jag inte förstår hur hon klarar gå ens :eek:
Jag har snett bäcken därför känns mitt ena ben längre än det andra, har skadat mig mkt
Det är bra om man har med någon som talar om för en när man sitter fel. Träna även mkt på att vara stabil på båda sidorna.
Jag är så stel i vänstersida att det känns som om jag ska trilla av om jag vrider mig åt det hållet :crazy:
Fröken_Skåne 2005-12-30, 15:37 Jag har gått till kiropraktor många gånger, men mig har det inte hjälpt.
Det enda jag ser kiroprakti som en bra grej för är när något tillfälligt eller något som inte brukar hoppa snett har gjort det och behöver rättas till. Långvariga och återkommande problem har jag inte sett ngt positivt resultat hos kiropraktor
Kolla verkligen upp kiropraktor så att h*n kan sin sak. Min pappa fick en strok (blodpropp) i våras och ALLA läkare som tittade på honom frågade om han hade varit hos en kiropraktor, inte bara en läkare utan alla. Då undrar man ju vad dem håller på med egentligen, om man kan få en propp av deras behandlig.
Då min pappa fortfarande inte kan prata/läsa/skriva ordentligt och kanske aldrig kommer att kunna göra det, kan man ha det i åtanken när man funderar på att gå till en kiropraktor.
Kolla upp med en läkare i första hand, ev kan h*n rekomendera någon.
cipramil 2006-01-02, 11:07 EmmaJo: herregud, det låter ju fruktansvärt (!!!)
vidare funderingar:
- vad gör en kiropraktor åt snedhet? drar ut kotorna i ryggen eller har jag fattat fel?
- vad gör en naprapat åt snedhet? massage?
känner att jag måste få lite mer kött på benen....
EmmaJo: herregud, det låter ju fruktansvärt (!!!)
vidare funderingar:
- vad gör en kiropraktor åt snedhet? drar ut kotorna i ryggen eller har jag fattat fel?
- vad gör en naprapat åt snedhet? massage?
känner att jag måste få lite mer kött på benen....
Ja det är helt fruktansvärt, inte ens 50år, röker eller dricker aldrig, jätte fina blodvärden och tränar regelbundet. får en blodpropp som sätter sig på ena sidan halsen och vandrar upp i hjärnan, nu har han haft en jätte "tur", och fick gå tillbaka till jobbet och arbeta 50%, fast inget är som innan stroken...
En kiropraktor drar och rättar till kotor och en naprapat har hand om muskler och kotor (jag kan ha fel men det är så jag minns att min farbror sa som är sjukgymnast) En kiropraktor tror jag har mer kunskap och en längre utbildning än vad en naprapat har (kan ha fel igen...)
maximilia 2006-01-04, 14:38 Har hört att kiropraktorer kan vara "hårdhänta", men vet inte på vilket sätt det menas. Har lite svårt att hålla isär alla namnen:D
Jag går till en osteopat, han manipulerar oxå lederna, men kanske på ett "mjukare" sätt. Får även mycket massage och ibland laser av honom. Har hjälpt mig (och hästen, han behandlar henne oxå) jättemycket! Jag var hur sned som helst innan, och hon sträcker sig och "fastnar" i lederna titt som tätt.
Kiropraktorn "lägger rätt" din kropp genom att dra/trycka för att få sakerna att hamna på rätt plats igen. Detta fullföljer han sedan med att massera för att få den översträckta muskeln att slappna av och låta kroppen ligga kvar i det läget kiropraktorn la den. Samtidigt som de översträckta muskeln måste fås att slappan av måste man se till att andra sidan håller emot.
Jag har provat på mängder av kiropraktorer/läkare/sjukgymnaster för att få ordning på min rygg som ger mig ryggskott så fort den snedbelastas. Har lagt timmar och år på rehabilitering och träning men trots jätteseriöst schema har det inte fungerat alls. Den senaste kiropraktorn däremot har fixat mig när jag hade akut ryggskott och det håller fortfarande efter nästan ett år. Har aldrig kännt mig så rak och jämn som jag gör nu men jag tänkte ta en säkerhetskoll ändå om en månad när det gått ett år. Skall väll tillägga att mina lårben ÄR olika långa och det är det som provocerar fram svullnader vid ryggraden som klämmer på nerver och ger ryggskott.
Jag jobbar alltid med att träna liksidigt, sitter upp varannan gång vänster/höger. Tvingar mig att kunna tränsa, skriva och jonglera med vänster och så fort aerobicstränaren missar det allra lilla minsta i sina program påpekar jag att deltagarna vill ha jämna pass. Även kiropraktorn sa att jag var en av de mest liksidigt tränade kunder han haft.
Messar gärna över kiropraktorns namn om det är någon göteborgare som är intresserad.
maximilia 2006-01-04, 15:51 Vad är det för skillnad på kiropraktor och osteopat då? Tycker det är den behandlingen jag får oxå :D
Du får gärna PMa namnet om du vill.
Vad är en osteopat?? :confused:
Jochanda 2006-01-05, 10:01 det bästa du kan göra är att gå till en osteopat som går igenom din kropp. Och även kan behandla mjukdelarna så du blir rak igen.
Har tips på et par duktiga i Varbergstrakten om du vill.
CallMeAce 2006-01-05, 20:40 aa du får gärna pm:a om du vill :)
Kolla hästen också om du ska kolla dej själv. Ibland är det nämligen så att hästen förvärrar ryttarens snedhet, de skjuter gärna över ryttaren på nån sida.
CallMeAce 2006-01-06, 12:29 jo det får ju bli att ja kollar båda..men ja kommer ta hästen först..
Jag skulle också behöva kolla upp mej :crazy: har ju inte ens ridit på flera månader och ändå hugger det till i höften lite då och då.. Men jag har kiropraktor/massör/doktorskräck :D
Vill bara påpeka för jag har inte sett någon som har gjort det. Det är inte säkert att kiropraktikern kan fixa det. Om snedvridningen hände när du föddes är det exempelvis inte troligt att han kan det på grund utav hur dina muskler är bildade runt om kotorna.
En kotknackare är helt klart värd besväret men man kan inte garantera något svar. Och det kan krävas upprepningar till tusen, min var inte ens säker på att jag skulle kunna rida igen men nu kan jag det! :D
Har provat det mesta i alternativ behandlare...Endast EN har fått något sånär ordning på mina kotor, snett bäcken .mm mm När jag rider så får jag ofta trampa ner i höger stigbygel för det känns som om allt är snett...Helst vill jag ha ett hål längre på höger sida...MEN det som är svårast med ridningen är i höger varv (på voltspår)så känns det alltid som om jag är på väg utåt i volten...jag vet inte om det är rätt sätt att korrigera mig själv MEN jag försöker titta på mittpunkten i volten Vilket gör att jag drar tillbaka min axel och höft...Har precis fått tag i en ny kiropraktiker...ska boka tid hos henne nu...EN viktig sak till KOLLA deras utbildning...Naprapater är lite mjukare i sina behandlingar ...masserar både före och efter mm och lägger sedan även som en kiropraktiker kotor på plats...
Det där lät väldigt intressant. Vad jag förstår så hjälper osteopaten dig genom masseringar och små tryck att frigöra nerver, gör att blodet strömmar fritt till de skadade områderna och gör att det hjälper kroppen att återställa sig snabbare.
En sned person kan bli så gott som rak igen efter en behandling.
DEt låter ju som en bra behandlingen för mig då ..he
Men skulle inte vanlig massage hjälpa bra det med. ??
MongoBongo 2006-01-09, 15:08 JAg e oxå sned men asså det e bara att kämpa på!Min ridlärare sa till mej å e fortfarande på mej att jag sitter snett men när man sätetr sej rakt så känns det bara som om man sitter snedare!
Likadant när man hoppar!Allt för många vrider sig i sadel för att ex)byta galopp...
Detta kan leda till att hästen tar skada.
Kämpa på och gå och kolla dej.Det gjorde jag och jag llovar dej att det hjälper:p
Hej, det är jätte vanligt att man rider och sitter lite snett med kroppen, jätte bra om man har någon som kan påminna en med jämna mellanrum, nästan alla flickor som ridit hos mig sitter snett.Man ser det enklast när de rider lätt, oftast är överkroppen lite mer vriden åt ena hållet, och visst kan det säkert påverka din rygg...(Påverka även hästen ;) )Ibland kan det vara så att man sitter och spänner sig och de kan man få ont i ryggen av....Jag hade en sadel för länge sen som jag fick ont i ryggen av.
Det är ju inte säkert det är fel på dina ben, jag har haft samma problem, trodde att det var någon som skämtade med mig, angående lädrerna, men även jag red snett förr...
Det där lät väldigt intressant. Vad jag förstår så hjälper osteopaten dig genom masseringar och små tryck att frigöra nerver, gör att blodet strömmar fritt till de skadade områderna och gör att det hjälper kroppen att återställa sig snabbare.
En sned person kan bli så gott som rak igen efter en behandling.
DEt låter ju som en bra behandlingen för mig då ..he
Men skulle inte vanlig massage hjälpa bra det med. ??
Jag tror ingen kan få mig rak bara av massage...isåfall ska det vara enJävel på att massera :rofl: men däremot har jag provat nåt specialmassage i finland.....typ hjälper kroppen att själv räta till sig...funkade faktiskt.Men jag tyckte det var så jobbigt med språket...Vill gärna kunna kommunicera med min behandlare....Har gått på behandling hos en sjukgymnast varje vecka nu ...Får massage/knäcker ibland , ackupunktur, djupgående laser ,ultraljud..
Men inte hjälper det....Men jag tror att det är bra med detta nu innan jag ska iväg till en "riktig" kiropraktiker...Får bort värsta spänningarna osv...
Hej, det är jätte vanligt att man rider och sitter lite snett med kroppen, jätte bra om man har någon som kan påminna en med jämna mellanrum, nästan alla flickor som ridit hos mig sitter snett.Man ser det enklast när de rider lätt, oftast är överkroppen lite mer vriden åt ena hållet, och visst kan det säkert påverka din rygg...(Påverka även hästen ;) )Ibland kan det vara så att man sitter och spänner sig och de kan man få ont i ryggen av....Jag hade en sadel för länge sen som jag fick ont i ryggen av.
Det är ju inte säkert det är fel på dina ben, jag har haft samma problem, trodde att det var någon som skämtade med mig, angående lädrerna, men även jag red snett förr...
SADELN är A och O...Är just nu i sadelköpar svängen....och jag ska banne mig inte köpa en förrens jag hittar en som även jag tycker om...Har ridit i så många hemska sadlar.Vet att man kan få skador bara pga. felaktig sadel.Så det är minst lika viktigt att den passar ryttaren oxå....
AA..jag har också ridit en mängd hemska sadlar och kände direkt att jag fick problem i ryggen av dem.
Sadeln var för stor för mig och jag misstänker att den var för stor för ponnyn också, med tanke på att det vara en storvuxen karl som red den varje dag så är det väl inte så konstigt.
Jo, jag har gått hos kiropraktor och det jag vill säga är att kotknäckar- metoden funkade inte alls på mig. Efter bara ngn dag kände jag av snedheten igen och fick problem.
Så nu har jag gått igenom många olika behandlingar och inte hittat den specifika orsaken till mitt problem.
Efter att ha gjort ett stress test har jag lärt mig vad andningen har för betydelse för kroppen.
Många ryttare är det som (som jag vet) som håller andan genom hela ridpasset :crazy: och spänner kroppen konstant.
Och jag vet de som håller andan när de t.ex går, promenerar och stretchar.
När inte musklerna får ngt syre eller blod så är det ju klart att man spänner de här områderna i kroppen.
Jag har slutat andas här uppe, genom bröstet och munnen och jag har slutat att hyperventilerat. Nu andas jag genom näsan och ut genom munnen medan bröst benet och nedre delen av magen hålls stilla. DEt är bara övre delen av buken (diafragman) som ska höjas när du andas in och sänkas när du andas ut.
Bara genom att göra det har jag fått min rygg och mage mkt starkare. Och jag känner mig mkt piggare, jag är mkt smidigare och rörligare och starkare.och jag har även fått lite färg i ansiktet. ;) Och jag känner att genom stretching, pilates och andningen har jag blivit mkt rakare. Det trodde jag aldrig!:)
Så det lönar sig att bli mer medveten om sin kropp. Jag tror inte hästen tycker det är särskilt trevligt med en ryttare som spänner sig. Så till alla buke användare - andas och känn välbefinnande! :)
SADELN är A och O...Är just nu i sadelköpar svängen....och jag ska banne mig inte köpa en förrens jag hittar en som även jag tycker om...Har ridit i så många hemska sadlar.Vet att man kan få skador bara pga. felaktig sadel.Så det är minst lika viktigt att den passar ryttaren oxå....
Det är så riktigt så...Kram:smirk:
Det var bra sagt av dig....kram;)
LBRK_girl 2006-01-15, 17:59 heeej!
jag har typ samma problem, men tycker att jag sitter för mkt på det högra sittbenet än vänstra. då sa Min instruktör att jag skulle sitta mer på det vänstra o försöka ha lika mkt vikt på båda sittbenen ändå. för när jag red och skulle sitta ner i trav o galopp, var det svårt för att jag hade ont i ena sittbenet. kram cilla
Jsg har provsuttit ett gäng sadlar och provridit ett antal av dem....har skickat tillbaka alla....väntar hem 2 till nu och hoppas att någon ska falla oss båda i smaken ;) En av sadlarna jag hade hem kunde jag inte ens ridai pga. att jag fick sån värk i länden. Antagligen för stum och hård...
Hej.
Har ställt mig själv precis samma fråga. Men jag har mitt högra stigläder 2 hål längre än det vänstra.
Jag har haft problem med ryggen en längre tid, har gått till läkare och kollat upp det. Och har nu fått diagnosen skolios. (vet inte hur det stavas) + att ryggraden är "vriden" i 7 grader. Det är därför jag har olika långa stigläder har läkaren berättat. Eftersom jag behöver mer stöd på det vänstra benet.
Kanske är värt att gå till en ortoped och kolla upp det? Men det är ju så långa köer..?
Har även hört att det inte är bra för hästen om man sitter så, att den kan bli send i ryggen?
Precis som du säger kan en sned rygg ge negativa påföljder på hästen. Men det går att träna! Gå hos en sjukgymnast som kan ge dig ett bra träningsprogram. Och träna upp medvetenheten, sitsen på hästens rygg (longering). Jag har hört att alla smidighets övningar som yoga och pilates är jätte bra, och stärker ryggen också för den delen!
Rid, rid, rid det stärker också ryggen. Balans övningar på hästens rygg och longering som jag nämnt ovan är super gymnastiska övningar!
Jag känner en kompis som också har skolios. och jag vet vad vad jag pratar om. Och skolios är verkligen inte ovanligt!
Börjar fundera på om jag kan vara sned?
Hästen skjuter ut rumpan åt höger i båda varven.
Det gör han med mig, men inte när min tränare rider.
Dessutom så åker båda sadlarna över åt höger, så att jag alltid måste trampa ned i vänster stigbygel, men de åker snabbt över till höger igen. Har kollat i spegeln när jag rider och ser tydligt att vänster ben sitter högre upp, alltså att höger är längre ned.
Stiglädrena är på samma hål och hoppsadeln har dessutom otjöbara stigläder.
Min tränare upplever även hon att dressyrsadeln åker över till höger (hon har ej testat hoppsadeln).
Sadlarna borde inte vara sneda i bommarna av olika anledningar.
Hästen är kollad hos en equiterapeut för ca 1,5 månader sen.
Pga att vänster framhov är annorlunda formad mot höger. (Den är mer smal och lång).
Equiterapeuten hittade inget på hästen, han sa tvärtom att det var en mkt väl genomriden och fin häst, inte sned. Den ända anledningen till hoven och att hästen petar ut vänster armbåge i viloläge, var vad han kom på att hästens vänstra framben troligtvis är några millimeter kortare än det andra. Vilket nu är korrigerat med en sula.
Förut när jag red med sporrar på en hopplektion fick hästen skav på vänster sida. Detta var omedvetet från min sida, att jag satt och petade i sprången. Han fick alltså inget på hö sida.
Något mer ni behöver veta för att konstatera att jag är sned eller någon annan anledning till problemet?
Blev lite långt. Men jag hoppas på svar ändå ;) :bow:
Jag skulle råda dig till att gå till en kotknackare och kolla ja :idea:
Det hade jag också tänkt. Men jag ville höra lite vad alla buke-experter kom fram till först ;)
Vad säger din tränare med? Har du bett henne kolla din sits när du rider på medellinjen? Vanligt är att man viker sig i sidan, eller (som det låter när du beskriver det) att man spänner lårmusklerna på ett ben. Kör lite sitsträning den närmaste tiden för att komma på vad du gör. Ett tips är att alltid skritta fram utan stigbyglar, och då tänka på hur du staplar upp ryggraden på bäckenet, att båda benen verkligen hänger ner och att axlarna är avslappnade. Sally Swifts bok skulle kanske kunna hjälpa dig? Lycka till...
Hon har kikat bakifrån när jag ridit på volt i högervarvet. Men det var mest för att se om hästen sköt ut rumpan eller ej.
Hon sa då åt mig att luta mig inåt och verkligen trampa ned i vänster stigbygel. Och då kom hästens rumpa på plats.
Om jag rider utan stugbyglar så blir det rakare, men sadlarna åker fortf lite åt höger... :crazy:
Det kan vara så som du säger, att jag viker mig i sidan. Det har hänt förr om man säger så :p
Ska kolla upp boken! Vet du vart man kan köpa den?
http://www.adlibris.se 214:-
www.bokus.com 207:-
ISBN: 9146202439
Den verkar bra! Både den och "ett med hästen" verkar vara bra böcker! Ska se om dom inhandlas ;)
Lunagarden 2006-03-12, 20:11 Hej! :)
Rakriktning är svårt :crazy: De flesta hästar är sneda på ett eller annat sätt. En skicklig ryttare korrigerar hästen så att sadeln ligger rakt över hästen.
Om både häst och ryttare är "sneda åt samma håll" förvärras felet naturligtvis.
Eftersom ditt problem inte förekommer när din tränare rider, bör denne kunna förklara för dig hur/var hästen är sned, och hur du ska kunna korrigera den. Många duktiga ryttare har dock detta naturligt och kan inte förklara vad de gör, för de vet inte det ;)
Om sadeln glider till höger beror problemet kanske på att hästen tränger med höger bog. Det kan du inte korrigera genom att trampa hårdare i vänster stigbygel, utan du måste rätta in högerbogen istället. Svårt? Ja, det tycker de flesta av oss :angel:
/Cecilia
Jag skulle tippa på att dina ben är olika långa och att det är därför det blir så.....
Jag har själv samma problem eftersom mitt ena ben är några cm längre än det andra....ingen har EXAKT lika långa ben, men en del har ett ben som är MÄRKbart längre än det andra...
Om du då har lika långa stibyglar så blir belsatningen oämn och du sitter snett....prova och mät benen så kan du se! Och testa att länga på lädret en liten aning på den sida som du har längre ben....
Om jag är sned i kroppen, vem rättar till det då?
Märker att jag är sned och stel överallt, och hästen går därefter också =S Behöver nog bli lite tillrättad...
Kiropraktor eller Naprapat ;)
Rumpnissen 2006-03-28, 21:54 Jag är inte bara sned, mina höfter hakar upp sig och jag kan inte röra mig i mellanåt. Blir nog ett besök hos en kiropraktor snart! Stackars hästarna. :o
Tack =D
Står nummer till sånna i telefonkatalogen?
Vad kan man räkna med att det kostar?
Ungefär vad jag tycker med, stackars hästarna som ska släpa omkring på sned last :crazy:
golden_tinka 2006-03-29, 17:48 Om jag är sned i kroppen, vem rättar till det då?
Märker att jag är sned och stel överallt, och hästen går därefter också =S Behöver nog bli lite tillrättad...
Snedhet kommer nästan alltid från olika långa ben.. detta gör att kroppen snedbelastas, vissa muskler anstränger sig mer än andra, blir korta och stela.
Det påverkar såklart hästen med!!!
Ett tips är att gå till en riktigt bra massör, för att musklerna friska igen och till en läkare så att du kan få en remiss till.. min hjärna la precis av så jag kan inte komma på vad det heter.
En avdelning på större sjukhus, där man tar hand om skelett skador typ, skolios, benbrott osv.
Därifrån kan du få ytterligare en remiss till ett ställe där dom formgjuter skosulor, gratis.
Blev lite krångligt det där..
Men satsa på massör först och främst, det är ju trots allt musklerna som håller ihop hela kroppen..:idea:
Alexandra_W 2006-03-29, 22:08 Som om det inte vore nog att det är en djungel att hitta 'rätt' alternativmänniska till hästarna, det är ju lika illa för 'en själv' med..
(Ang hästarna så för er som inte hängt med så var bägge mina sned, valacken opåverkad men unghästen hade ledinflammationer på ledinflammationer och åkte jojo på kliniken och hann bli utdömd två ggr som tvååring. Kollades regelbundet av duktig equiatriker och sas vara rak. Av diverse anledningar bytte jag i elfte timmen equiatriker som inte bara konstaterade att hon var sne di nacke, bog och bäcken, och valacken var sned i bäcken och bog, utan kunde VISA på snedheten med så jag såg den med egna ögon. Rättades i och sen den dagen har unghästen inte haft ledtrassel *peppar peppar*).
Jag fick en allvarlig ryggskada augusti 1999, flög runt i morfindimmorna på otropedakuten en vecka, sparkades hem och ägnade ett par månader att försöka lära mig gå, stå och sitta ordentligt igen.
Men ryggsmäran har varit min ständiga följeslagare sen dess. Läkarna skrev bara recept på smärtis och remitterade till sjukgymnast, som sa sluta rid och gav mig ett träningsscema och tyckte 'vänj dig vid smärtan'. Sen har jag besökt fysioterapeuter, naprapater, kiropraktorer osv osv. Alla har sagt olika om vad jag bör/inte bör rida (t ex ang ridning, träning, löpning etc etc) och alla har haft olika behandlingar. Det alla varit överens om är att mina muskler i ländryggen dels är permanent skadade (de slets av vid olyckan, och fem ländkotor skadades) dels är våldsamt spända/krampande/förbannade, och att jag har 1 (eller 2, beroende på vem man frågat) kota som är 'sned'. Den har rättats i flera ggr, men har 'åkt tillbaka' ganska snart.
Nästan allt har lindrat för stunden, men inget permanent. Och ingen har egentligen haft någon 'lösning' eller något hopp.
jag har vant mig med smärtan, och accepterat vad den gör vid ridningen etc.
Men när jag sett och konstaterat hur mina hästar påverkades av att vara sneda etc så har jag börjat fundera om inte JAG borde vara sned som bara satan, det skulle förklara en del. Men INGEN har under alla år kollat om jag varit sned eller sagt något om att jag skulle vara sned.
idag kom jag och equiatrikern av en slump att prata om sneda ryttare, och jag passade på att fråga honom vem FAN man egentligen som människa skulle vända sig till för att kolla om man själv var sned?
Varvid equiatrikern tyckte att han kunde kolla lite snabbt sen. Han hade inte bänken med sig så det fick bli provisoriskt, men han skulle ta med sig bänken nästa gång.
Men han konstaterade ju att jag var fasligt sned, vänstersidan var mycket 'kortare'. Så satte han direkt fingret på den ryggkota jag har som gör ONT, tryckte lite och sa 'du har inte ont här va?* och flinade elakt Fick sen stå rakt upp med fötterna och magen mot boxdörren och så tryckte han på två punkter, en nere i ländryggen och en på baken. Det gjorde ont som FAN, och jag konstaterade krasst att 'okej, nu fattar jag varför hästarna hugger efter dig ibland' Sen fick jag lägga mig och så tryckte han 'neråt' mot golvet och det sa KNAK i min rygg. Och efter det så gjorde det inte ont när han tryckte på tidigare onda ryggkotan :bow:. Hittade en till kota där det gjorde ont, gjorde samma sak och det sa KNAK. Sen fick jag ställa mig igen och var enligt uppgift mycket rakare. Och så tillade han, alldeles för glatt, att jag med största sannolikhet skulle hata honom imorgon. Men att om tre dagar borde jag vara smärtfri.
Nu är jag inte övertygad om att det här hjälper, tyvärr har ju sju års 'tillfälligt bättre' gjort mig skeptisk. Och den nedersta av de tv kotorna är rättad massor av ggr för men 'går tillbaka'. Men han är ändock den FÖRSTA som ens sagt ett ljud om sned, och den första som tryckt på de där punkterna som gjorde ont som fasiken. Så kanske, kanske? (Alex drömmer..)
Men jag blir inte bara lite TRÖTT på att efter alla år och alla pengar utlagda på diverse yrkeskategorier så ska det krävas en 'hästbehandlare' för att konstatera att 'men du är ju SNED'.
/Alexandra - som ska drömma om samma mirakulösa förbättring som för Kele ;)
sundance 2006-03-29, 23:43 Kom du fram till vart man kan vända sig för att kolla hur sned man själv är? Min häst är way to vriden åt höger. Undra varför...:angel:
Alexandra_W 2006-03-30, 18:01 Kiropraktor.
Fast jag har ju varit till sådan med, så som med allt annat är det väl det där att man ska vända sig tilL RÄTT kiropraktor med.. *suck* Som sagt - det är en djungel =/
Var hos massör igår och fick axlarna lossade. Den högra var fixerad i framåtläge och skuldrorna/axlarna/halsen/bröstmuskeln var jättespända osv.
Känner mig som en ny människa =D
Sned rygg och olika långa ben har jag alltid haft, varit på koll i skolan år 1-9, sen slutade de på gymnasiet. Antagligen eftersom att jag aldrig blev sämre
golden_tinka 2006-03-31, 13:50 Var hos massör igår och fick axlarna lossade. Den högra var fixerad i framåtläge och skuldrorna/axlarna/halsen/bröstmuskeln var jättespända osv.
Känner mig som en ny människa =D
Sned rygg och olika långa ben har jag alltid haft, varit på koll i skolan år 1-9, sen slutade de på gymnasiet. Antagligen eftersom att jag aldrig blev sämre
Vad bra!!!:)
Massage kan göra underverk, har samma problem som du olika långa ben, och skolios, så krämorna finns lite här och där..
men med massage blir det mycket bättre!!!
Använder du inte iläggs sula, så försök använd det, brukar ochså ge resultat.
Lovisaleonora_ 2006-03-31, 14:39 Efter en ridolycka 1990 där jag låg förlamad har jag rejält med problem rygg/höft. Det har gjort att jag också har problem uppåt och nedåt. Kort sagt: hela kroppen är ett problem om man envisas med att vilja rida.
Efter att ha lagt en förmögenhet på naprapater, kiropaktorer, akupunktörer, massörer och sjukgymnaster har jag nu hemfallit åt Feldenkraispedagogik. Det går långsamt men stadigt framåt.
Hej!
Jag är också sne!!! och går regelbundet till en Osteopat! SUPER! Jag vet att åtminstone två av våra allra bästa hoppryttare går till samma Osteopat och har gjort det under en längre tid.
Helt klart något att pröva. Tänker aldrig mer sätta min fot hos en naprapat eller kiropraktor!
kolla här:
http://www.osteopatforbundet.se/index.asp?dir=tabell
Sprettan 2006-03-31, 22:51 KL
Jag klämmer mig in här eftersom jag också har blivit fruktansvärt ensidig och sned av mitt jobb.
Kan någon berätta vad som händer i de olika behandlingarna? Vad gör en naprapat/osteopat/kiropraktor? På vilket sätt hjälper de snedhet?
Hej!
Finns en kiropraktor i stockholm som är inriktad på häst OCH ryttare! Man får åka dit med häst och får en genomgång av BÅDA!!! Kanske nåt för dej??
Hoppas din rygg blir bättre nu!
Själv har jag en kota som hoppar fram och tillbaka och om jag inte sköter stretchen (och det gör jag ju inte) så hoppar den fel igen.. Rättar man den åt ena hållet hoppar den till andra.. Men jag tror den hoppar tillbaka igen när jag stretchar för då slutar det göra ont..(och då slutar jag stretcha och då kommer det tillbaka igen..:-)
/ Lavinia
Jag tycker att du ska vända dig till en osteopat. De ska kolla helheten, muskler, skelett och hela baletten. I o med att de gör det så minskar risken att det sneda kommer tillbaka.
De försöker så att säga hitta pudelns kärna och jobba ut ifrån dem.
En osteopat kan jobba på flera olika sätt det är det som jag tycker är det fina. (håller på att utbilda mig till det nu)
Man kan jobba med muskler, leder, inre organ och kraniosakralt för att nämna några sätt. Och oftast så behövs lite av varje teknik för att kroppen ska bli bra.
Det som jag tycker skiljer osteopater från övriga manuellaterapeuter är att de (ska) hitta ursprungsorsaken och jobba utifrån den. Mitt intryck är att andra mer går på kompensationerna, det kan vara därför man behöver så många återbesök för samma problem, både som människa och häst. Detta kan såklart skilja väldigt från teraput till terapeut oavsett titel men det är min uppfattning.
Kan dessutom nämna att naprapatin (eller så var det kiropraktiken eller båda) ursprunger ur osteopatin.
Hej Igen
Kul att det går bra med dina pållar än. Jag har oxå blivit behandlat av "vår" equatriker mot snedhet. Mitt ena ben var kortare och han gjorde som med dig tryckte på punkter i ryggslut och på baken. Jag hade kunnat slagit ihjäl honom men vet att det gör gott för kroppen.
JAg tar regelbunden massage av honom när han ändå är ut för hästens skull. Billig är han oxå.
Ta behandling av honom om du kan är mitt råd.
Tessa
Efter en ridolycka 1990 där jag låg förlamad har jag rejält med problem rygg/höft. Det har gjort att jag också har problem uppåt och nedåt. Kort sagt: hela kroppen är ett problem om man envisas med att vilja rida.
Efter att ha lagt en förmögenhet på naprapater, kiropaktorer, akupunktörer, massörer och sjukgymnaster har jag nu hemfallit åt Feldenkraispedagogik. Det går långsamt men stadigt framåt.
Jag röstar också för feldenkraismetoden. Om man är fullt frisk men snedbelastar kroppen så tycker jag inte man ska gå till "behandlare" utan man ska lära sig att belasta kroppen rakt och att bli mer liksidig. Feldenkraisträning för en människa är som dressyrträning för hästen, man tränar små, små rörelser för att nå lösgjordhet.
Mer om feldenkrais kan du läsa på:
http://www.feldenkraismetoden.org
www.somatik.se
En fledenkraispedagog som med ryttare och ridning hittar du här:
http://www.christinadrangel.com/
Lycka till!
Mrs Mjut 2006-04-01, 18:51 Är det någon som kan ge ett tips om en Bra osteopat i Sthlm, har hört att det finns en hel del som inte är så lyckade tyvärr :crazy:
Jag är ny-fledenkrais-frällst, så jag skulle rekomendera det för att få bättre koll på kroppen och därigenom minskat slitage vilket leder till minska smärta. Mer info om feldenkrais finns på www.feldenkraismetoden.org
Lycka till!
Sten Bolin är verksam i stockholm och han har jag bara hört gott om, han ska vara väldigt ödmjuk och försiktig.
Lovisaleonora_ 2006-04-03, 12:41 Måste bidra med en länk till en artikel av "min" Feldenkraispedagog.
Den behandlar kombinationen Feldenkrais och ridning.... http://www.somatik.se/Assets/Dokument/feldenkrais_och_ridning_Zetterberg.pdf
Madicken 2006-04-06, 21:53 Bengt Elmström på söder har hjälpt mig med en massa problem
Snedhet kommer nästan alltid från olika långa ben..
Det är oerhört ovanligt att en person som inte brutit ett ben eller har haft polio har olika långa ben.
Jag har olika långa och har varken brutit det eller haft polio.
Jag tror att det är vanligare än vad man tror. Men man måste ju skilja på anatomiskt och funktionellt olika långa. Om man tex ligger ner så kan det ju se ut som att det ena är längre/kortare men det beror oftast på att man är skev i beckenet.
Hur är det måste man röntga för att se om det är anatomiskt kortare eller finns det ngt annat sätt att se det?
Funktionellt olika långa ben är en annan sak, då beror problemet inte på att benen är olika långa utan på något annat, t ex att man håller bäckenet snett. Då är problemet muskulärt.
Det finns ett väldigt bra sätt att mäta benlängd: måttband.
Ja men med ett måttband så får man oftast den funktionella benlängden. Eller?
Ja men med ett måttband så får man oftast den funktionella benlängden. Eller?
Nix, den anatomiska.
Mäter man från SIAS (knölen längst fram på bäckenkammen) till nederkanten av den inre fotknölen får man ett bra mått på benlängden. Det är förstås svårt att göra själv, så man får ha hjälp.
Själv har jag en kota som hoppar fram och tillbaka och om jag inte sköter stretchen (och det gör jag ju inte) så hoppar den fel igen.. Rättar man den åt ena hållet hoppar den till andra.. Men jag tror den hoppar tillbaka igen när jag stretchar för då slutar det göra ont..(och då slutar jag stretcha och då kommer det tillbaka igen..:-)
/ Lavinia
Kotor kan inte hoppa fram och tillbaka.
De sitter så fast förankrade att det krävs enorma krafter för att rubba dem.
Kastrullhaxan 2006-04-14, 12:16 Alexandra_W: Jag var till en kotknackare för några år sen och det häftigaste med honom är att han är så gott som blind (han kan urskilja skuggor 0ch konturer) och det gör att han har en förträfflig känsla!
Precis som du beskrav så tryckte han på en punkt på min rygg och frågade om det gjorde ont (och jag höll på att dö av smärta typ) Han frågade också om jag hade huvudvärk och ont i knäna! Och han rättade till mig... Tyvärr har jag varit med om en ofrivillig avsittning med en delad ryggmuskel som avslutning så idag skulle jag behöva träffa honom igen för att kolla upp mig.
Tyvärr vet jag inte om han jobbar längre, eller om han ens lever!
Min kompis blev översprungen av en häst vid ett tillfälle och skadade ryggen och läkarna har gett henne allt från smärtstillande till sjukgymnastik men inget verkar fungera bra.
Som tur var så är hennes bror kiropraktor (har jobat med Gladiatorerna på TV!) och när han var klar med sin utbildning gick han igenom henne och skrek rakt ut när hon sa att hon gick på sjukgymnastik!
När hon blev översprungen så hade hennes muskler runt nån kota i ryggen trasats sönder och nu höll de på att växa samman RUNT kotan!!! Och det ville läkarna alltså att hon skulle träna???
Jag vet inte exakt var i ryggen det var och så men detta var vad hon sa till mig och hon har slutat med sjukgymnastik och smärtstillande och gått ner i vikt och hon klagar inte alls så mkt längre över smärtan...
Men som sagt, det gäller ju att hitta rätt människa också och in tebara nån som vill ha betalt för at plåga en...
//Lillan
När hon blev översprungen så hade hennes muskler runt nån kota i ryggen trasats sönder och nu höll de på att växa samman RUNT kotan!!! Och det ville läkarna alltså att hon skulle träna???
Djupt imponerad att man kan se sånt genom hud och underhud...
Ännu ett fall av alternativ anatomi.
Kastrullhaxan 2006-04-14, 15:52 Ja jag vet ju inte hur han tagit reda på det... Men så var det som hon berättade för mig... Hon har fått vika en handduk att han under ryggen när hon ligger ner för att på så vis "lösa upp" denna knut av muskler...
Hon har iaf blivit bättre, vilket hon inte blev av smärtsillande tabletter och sjukgymnastik...
Och jag kan tala lite av egen erfarenhet vad gäller vården. Jag föll av en häst för ett par år sedan och knäckte en muskel mitt itu och alla som har haft en muskelbristning vet hur fruktansvärt ont det gör. Jag hamnade på akuten, då jag inte ens kunde ställa ner foten och stödja på den. När de hade kollat röngtenplåtar och gratulerat mig till att jag skulle kunna gå igen skickade de hem mig med ett par kryckor och så fick jag klara mig bäst jag kunde. Nu har det gått bra för min del, förutom att jag är totalt sned och får jordens träningsvärk i den där muskeln om jag tex blir tvungen att skura större ytor...
Men om jag hade fått problem så hade jag nog stått där för tider på vårdcentralerna är det ont om. Innan vi flyttade gick de tinte ens att komma fram påtelefon!
Detta är inte sjuksköterskorna/läkarnas fel utan problemet sitter högre upp i ledningar och beslutstagare som inte vill satsa mer på sjukvården och detta är synd. Sverige ska vara ett välfärdsland och folk kan inte ens få vettig sjukvård!!!!:(
Men till tröst kan jag säga att jag läste att här i Örebro län ska de satsa på lite friskvård, en kiropraktior och en massör tror jag det var (?)
Sorry att jag sladdar lite på tråden... Jag tycker bara att det är synd att de inom vården ska behöva slita häcken av sig för dålig lön och vi sjuka människor får söka vård inom privat sektor...
//Lillan
|
|