Visa fullständig version : Skador orsakat av hästeriet

Kaji
2005-12-05, 13:12
Efter många års slit som ridinstruktör med allt vad det innebär tycks nu min rygg vara helt slut. Går med ständigt ryggont, när det är som bäst känns det "bara" som ischias, dvs i skinkorna och låren, när det är som värst hugger det i höfterna och musklerna krampar ihop sig ända upp till bröstryggen så jag knappt kan andas. Släpar mig fram med ministeg och får hålla mig i väggar och vad annat som bjuds. Trappor är totalkört och skulle jag lyckas ta mig upp på en häst kommer jag inte av igen.

Kiropraktorer, naprapater och mssörer har gjort vad dom kunnat. På röntgen syns inte mer än "vissa förslitningar", vad nu det kan innebära. Men så här kan man väl inte ha det, detta är ju inget liv! Tillbringade den senaste helgen sittande rätt upp och ner på en köksstol, det var vad jag kunde klara av.
Nu ska jag till doktorn igen men i vanlig ordning får jag väl bara nån ny sorts värktabletter. Någon som har nåt tips?

Chili
2005-12-05, 13:28
Kan det vara bara förslitningar eller dåliga ryggmuskler?

Jag är född med dålig rygg, mina skulderblad är placerade för högt upp av någon anledning... Så jag har ständigt ont av att stå upp länge, gå längre sträckor i långsam takt och nerver hamnar i kläm.

För mig hjälper det massor att träna ryggmusklerna efter ett schema som jag fått av en sjukgymnast. Då hålls allt på plats bättre, jag har också problem med ischias och det avtog. Efter bara en kort tid kunde jag t.ex. stå upp i klacken en hel hockeymatch utan allt för mycket obehag, innan dess började jag nästan gråta av smärta.
Övningarna är mycket enkla, du behöver bara dig själv och ett golv, kanske någon mjuk dyna också. Det är sådana övningar som ser så enkla ut, men som känns när man gjort dem!

Eftersom du ska till läkare igen, diskutera detta samt även om det funkar med olika tabletter, kanske sådana som äldre äter vid ledbesvär? Inte bara rent smärtstillande i vanligt ordning alltså. Skulle också rekommendera besök hos en hälsokostaffär, där kan man hitta flera intressanta naturläkemedel som verkligen funkar och som inte ger biverkningar!

Oj... Långt svar :D

Kaji
2005-12-05, 16:00
Tack för tipsen och engagemanget! Ska ta en titt på hälsokost som du sa, och kontakta en sjukgymnast. Doktorn trodde att det jag har var ett ryggskott som blivit kroniskt... :-(

Annars har jag alltid haft en stark, "jämn" och bra rygg, så det är nog rent slitage det handlar om. Fick nya tabletter nu iaf, hoppas mycket på dom också.

T.Alsterfeldt
2005-12-05, 18:43
hur lång är du och vilken kroppsbyggnad har du?
kan du böja dina leder i konstiga positioner,tex föra tummen mot underarmen?

får du lätt blåmärken?

jag har också vad som kallas kronisk lumbago o är ungefär lika skönt somd et låter,jag förstår så väl din plåga. jag har det för att jag är extremt hypermobil,har Ehler-danlos syndrom och subluxerar leder lätt,får ryggskott om jag inte rider,kan inte böäja mig ner i vissa ställningar osv.

vad som är viktigt att tänka på för dig är att ta dina piller som en snäll flicka så du kan bryta smärtcirkeln snabbt,annars kan smärtsystemet bl.i överkänsligt o börja reagera på beröring eller inbillad smärta eller triggerpunktssmärta. låt inte detta gå för långt!

nr 2 är att kolla överrörligheten i lederna,det kan du göra själv..du måste hålla igång dina rygg och magmuskler maximalt,gärna med styrketräning o simning o synnerligen hårdhänt massage så du ökar genomblödningen i musklerna.de får absolut inte stelna o du får inte ge vika för smärtan o röra dig mindre o mindre.

du kan nog be att få något antiinflammatoriskt utskrivet som du kan kombinera med ngt lättare opiatpreparat så du kan träna upp dig utan att ha så ont o utan att förvärra/få fram en inflammation.

det här går definitivt att gör anågot åt.in meantime läs

björn o britt bragée kroppens vrede

en av de bästa böckerna som finns om kronisk smärta..titta på ryggont och bli överraskad av vad forskningen kommit fram till

lycka till

Thina

Piraja
2005-12-05, 22:29
Ja, du vet vad du pratar om:p . Jag har en ryggskada sedan 1994 (bilolycka = whip lash i ländryggen) och jag måste träna, träna och träna. Nu hade jag tur att träffa på en bra naprapat och så hade jag kontakt med sjukhusets smärtklinik som hjälpte mig att hantera smärtan och minska tabletterna (äter inga idag:D). Så, jag rider, tränar och får behandling av massör (japansk energimassage, magnetmassage etc vilket som känns bäst för stunden). Akupressur är inte dumt det heller. Något som jag har märkt har effekt är också yoga:D och mental träning:idea:

wrangler
2005-12-06, 00:06
Jag har också jätteproblem med ryggen/kroppen. Känner mkt igen mig i Kajis beskrivning. Kan inte specificera var i ryggen preblemen är som störst, då det "flyttar" sig. Men ofta nackspärr, värk o spänning i axlarna, känns som ett det knyter ihop sig mellan skulderbladen, värk i korsryggen och "inne" i ryggen (typ i njurarna el nåt?) och ichiasvärk ner i benen samt att det känns som "växtvärk"

Muskelfästen skriker jag bara jag pratar om, tex dom på "framsidan" av axlarna (:confused: ) och massage undanbedes om nån erbjuder sig för annars grinar jag av smärta....

Det kommer sig säkert av allt mockande, stående på ridbanor, vattenbärande, kyla, väta osv osv. Vad jag är rädd för är om det har gått för långt... Att det aldrig blir bra utan bara sämre tills jag inte klarar av hästar eller nåt längre :crazy: ...

Jag har haft ont sen jag var liten, och tror att jag har rätt hög smärttröskel för den typen av smärta, men nu börjar det bli outhärdligt! Sen jag var i yngre tonåren har det inte gått en dag utan smärta, men jag har vant mig vid den, även om det blir värre o värre nu.Jag känner andra med liknande problem men dom är mkt äldre än jag... (jag är 28)

Jag är ca 165 lång och skulle nog om jag inte jobbade med detta vara ganska knubbig. Istället har jag satt ordentligt med muskler (hårda o onda men dock), väger ca 60 kg.
Särskilt musklerna i armarna, axlarna o ryggen är väldigt välutvecklade, och det är dom jag har mest ont i. Lederna spökar också, bla så låser sig gärna min höft, tex om jag gör en galoppfattning på "klassiskt" vis så låser sig höften i fattningen. Dessutom knakar det o smäller ganska mkt i alla tänkbara leder o rygg.

Ska tillägga att jag har läkarskräck...annars har jag funderat på sjukgymnast men då måste man gå till läkaren först eller?

T.Alsterfeldt
2005-12-07, 17:33
börja med att läsa björn o britt brageé kroppens vrede,där har du väldigt mycket information som gör att du kansk eslipper gå till läkare

vidare så bör du tänka på att dina muskler skal vara smidiga och genomblödda..
du skapar en smärtcirkel i o med att en muskel får problem o då yttar anra över,får problem o så sprider sig smärtan..

just de problemen du har är jättevanliga

jag rekomm4enderar ordentlig uppvärmning inna riding,aktiovt arbete med att spänna och slappna av musklerna under ridning så väl som annars och stretching,ordentlig stretching...

när du kommer till läkarebn,om detta inte hjälper,så kommer han /hon att fråga ut dig om dina besvärs bakgrund,hur det känns och så kommer de förmodligen att klämma lite.

jag hade tagit med en kompis som stöd o sett till att få en husläkare som kan följa upp..du är i betydligt värre sits om du låter det här fortgå för då kan du få en överkänslighet i smärtsystemet

Thina

Lavinia
2005-12-07, 17:52
heJ!

Säjer som vissa övriga. Gå till en sjukgymnast! Dom tar inte bara hand om problemet, dom hjälper dej hitta övningar för att göra dej permanent(om det går) smärtfri. Jag var där för min rygg, som låter lite som din.. Nu har jag aldrig ont(ok träningsverk ibland, men inte så jag inte kan gå) Det låter som om du är stram i musklerna runt länd och höft.. Lite stretch kan ju vara en ide../ Lavinia, med lång smärthistorik

Lavinia
2005-12-07, 17:54
hej!

Du kan gå till sjukgymnst 7 eller 8 gånger utan remiss, men behövs fler besök måste du ha remiss../ Lavinia

_Runaway_
2006-04-14, 16:33
Hur pass olycksdrabbade är ni pga stallet och ridningen? Man hör vissa som ständigt går och har ont efter en avramling för x antal år sen, en annan som inte ramlat av på tio år osv. Vad har ni råkat ut för under er tid med hästarna?

Jag är väldigt glad att jag sluppit allvarliga skador och olyckor. Det "värsta" som hänt genom livet skademässigt är en sukad handled, och det var pga. snowboard, inte häst.
Visst har jag ramlat av, men har inte fått mer än en fläskläpp, skrapsår och skadat psyke (:angel: :crazy: ). Jag vet inte, min kropp kanske stänger av nervsystemet när jag rmlar av, för trots en riktig duns i backen på en halvfrusen stubbåker så ställde jag mig upp direkt och kände inte det minsta.
Nu när jag skriver kom jag på en grej till, det är nog det värsta. Jag red in i staketet på ridbanan. Knät liksom fastnade i en isolator som höll fast banden, och :devil: :devil: :devil: vad ont det gjorde. Trodde allvarligt att jag skulle svimma där jag satt.

Men ni då, hur har ni drabbats/ine gjort det?

lady_vip
2006-04-14, 21:50
Jag har spenderat några nätter på sjukhus, bla efter att ha gått omkull... Tagit lite röntgenplåtar och blivit allmänt omplåstrad, hjärnskakning ett par gånger.

När jag gick omkull så hade jag sinnesnärvaro nog att klättra mig upp på hästen (satt fast i stigbygeln så mina skyddsänglar måste varit med mig eftersom hästen stod stilla) och ringa hem till min anackordering som kom och hämtade mig och hästen...
Gjorde vid hästen och släppte ut henne, sen ringde jag en kompis som jag skulle träffa på eftermiddagen och tydligen var jag så snurrig att hon kom och hämtade mig på studs och körde mig till sjukhuset, där de hämtade mig på bår PÅ parkeringen.
Sen fick jag stanna där ett par dagar, hade en hyffsad hjärnskakning... :angel:

Sen har jag en cysta i min ena fot från en gammal fotbollsskada, så varje gång en häst trampar mig där så tror jag att nåt är brutet ;)

//E

Lavinia
2006-04-15, 10:00
HeJ!

Jag har brutit en handled när jag flög av en 3-åring som först drog järnet och sen tvärnitade. Sen har jag töjt ut ledbanden i ena knät när jag roade mej med att nästan trilla av hästen, hänga längs med hästens sida ca 30 m och sen trilla av. Jag har blivit sparkad i magen 2 gånger (ena resulterade i natt på sjukhuset), klämt diverse fingrar, fått en rädd häst i knät ("matte, rädda mej!"), fått änden av ett grimskaft i ögat (med ett stort blått öga som resultat), och fått åtskilliga blåmärken och muskel"ont" vid andra avramlingar.. Jo, på mitt första ridläger blev jag trampad på stortån av stallets största häst (180 cm hög) och fick en tok-infektion (var väl typ 8 år eller nåt och vem hade hört talas som personlig hygien då??).

Men riktigt allvarligt skadad har jag inte blivit fysuskt, bara psykiskt../ Lavinia

suisyola
2006-04-15, 11:41
uttänjda korsband i vänster knä efter krasch i ett hinder med en ponny

inget annat har nog klarat mig bra :)

Luleå
2006-04-15, 17:16
Har brutit ena armen vid två olika tillfällen. Dock bara "lätta och rena" frakturer som läkt fint och som jag inte har några besvär av. Möjligtvis är armen lite starkare nu. :D

Det var 10 år sedan jag trillade av sist, vilket förmodligen beror på en kombination av tur och undvikande av risker. Jag lär i alla fall inte kunna skylla det på min skicklighet i sadeln... :angel:

Jag är ganska rädd om mig. Om någon annan kan tänka sig att t.ex. medicinera en trilskande häst, så varsågod... Inte för att jag försöker smita undan, det handlar mer om att jag försöker förutse riskerna. Jag hade en kollega som slog sig säkert två gånger om dagen av ren obetänksamhet. Skulle hon bandagera ett ben blev hon knäad i pannan. Om en häst rullade fast i boxen kom hon ivägen när den sprattlade. Och så vidare.

Migo
2006-04-16, 15:44
Jag är ganska lyckligt lottad, på 13 års hästägande är det värsta jag gjort att spräcka bröstbenet.
Det hände när jag red en liten tunn ponny med en sadel gjord för en fjording...ponnyn tvärvände på ett fält i full fart varpå jag och sadeln snurrade runt och jag gjorde bröstplask ner på den stelfrusna åkern...var då 13 år gammal vägrade åka till läkaren och undersöka. Efter att ha haft ont i bröstet i ett halvår fick mamma med mig dit och det konstaterades att jag hade ett 11 cm långt "ärr" i benet där en stor spricka läkt fel...lyckat:P...Har fortfarande ont.

Annars är det bara tillfälliga småsår och småsprickor i ben, samt en avsliten vadmuskel och ett par hjärnskakningar på listan...ja, ett spräckt nyckelben också.

Min mamma däremot, hon lyckades fara av med huvudet först in i ett hörn på ett elskåp(sånna där plåtskåp som står längs vägarna). DET var otäckt att se! hjälmen sprack som ett äggskal, och hon var rejält omtöcknad...

diabla
2006-04-16, 15:52
Aj aj aj!

Jag blev fick en bakut spark av en stooor unghäst på låret. Jag fick lite andnöd och höll på att svimma, mest av chocken. Jag fick det största blåmärket jag någonsin har sett, i hela mitt liv, inte ens på film har jag sett ett sånt blåmärke. och så fick jag en lårkaka.

Det var väldigt konstigt, för ridbyxorna var hela, men jag hade ett sår på låret som blödde, det måste ha varit att hästen sparkade så hårt.

Sen har det inte hänt så mycket, jag har klarat mig bra förrutom en spricka i axeln när jag ramlade in i särgen en gång.

Haha, jag läste om sadeln som åkte runt och kom och tänka på när jag red min ridlärares häst på lektion en gång.. Jag var van vid min hsät som man aldirg blåser upp sig, så jag glömde att kolla gjorden innan jag började rida. Så när jag galopperda så kände jag att jag började glida av, men ajg förstod inte vad som hände förrens jag hängde på stacketet! haha hästen bara stod där och min lärare skrattade så att hon höll på att dö! jag glev liksom väldigt väldigt långsamt och hade sett helt förvirrad ut! haha

Targa
2006-04-16, 17:42
Det värsta - ryggradsfraktur. Gick sjukskriven med en konstig stålkorsett i 3 månader - inte kul.

Dessutom bruten handled, brutet revben, hjärnskakningar, diverse tramp- och sparkskador - och säkert en hel del till som jag har förträngt.

Men det enda som jag fortfarande har men av idag är ryggrads-skadan.

Fröken_Skåne
2006-04-16, 17:53
Ja en del skador har det varit men inget som jag dött av :p
Har fått mitt lillfinger dragit ur led (inte brutit, men mer stukat..), sen sprang valacken in i paddock staketet som är byggt av grova stockar så mitt knä fastnade och vreds om - mukdelsskada eller vad man ska kalla det har fortfarande problem med knäet och blir periodvis svag och har svårt att gå på det.

Sen har jag blivit upptryckt av en 1,70 stor häst som ville tränga sig ut ur boxen på morgonen, jag flög in i en betongkant och stukade bäckent
Förra sommaren flög jag av en unghäst, en traktor kom bakom, han snodde om och bocka och stegra så jag flög av under och blev trampad på insida av låret och i ansiktet :crazy: :eek: Låret har en svullen stooor bula som inte går tillbaka med ett rejält ärr. Ansiktet har ärr och är liiite svullet.
Sen några veckor efter det blev min egna valack rädd för en bil ( :smirk: ) och kastade sig våldsamt åt sidan så jag flög av - slog upp bäckenet så det blev en hinskeligt stukning och skada i höft = perioder svårt att gå.
Summan av det hela: Läkare och kiropraktor vill att jag ska sluta rida för mitt bäcken är så illa tilltygat att de inte kan svara för hur det klarar fler smällar (bäckenet som är snett gör att alla ryggkotor hoppar fel och ger smärta upp till nacken). Mitt svar blev "jag får se till att inte trilla av mer då" ;)

Chima
2006-04-16, 18:57
Ramlat av i manegeväggen o gjort illa ryggen (för 4 år sedan, har ont än :( ) (på ett russ, bråkhästar e va de är :mad: )

Var och tolkade för någon vinter sedan, hästen trasslade in sig, (jag satt på hästen, min kompis åkte skidor) jag hoppade av och skulle försöka ta lös linan som var mellan bakbenen på hästen.
Hästen vart då rädd och snurrade runt mig ett varv och gjorde så att jag fastnade och hästen skenade iväg, han sprang så nära en lyktstolpe så att mitt lår klämdes (skit ont gjorde det :cry: ). Som tur var gick linan av så att jag inte satt fast en längre sträcka. (min kompis sprang efter hästen, jag sa åt henne att göra det).
Låg i snön säkert 10 min, men det kom en bil sen och personen hjälpte mig in i hans bil, så fick jag sitta där tills min mamma kom och skjusade in mig till akuten.
In på röntgen bar det av, inget visades där, men jag hade så ont, och sedan skulle läkaren vara där o klämma, och fick lov att stå upp, jag vart likblek och hörde skitdåligt och såg suddigt. höll på att svimma.
Men tur att det inte var allvarligt, haltade i typ 1½vecka :crazy: .

En annan olycka när jag tolkade hämnde för någon vecka sedan.
Hästen tvärvände och sprang rätt över mig, tur att han inte träffade mig med någon hov :crazy:

Båda hästarna hette hassan (hazzan), kan det vara något med tolkningsolyckarna att göra :angel: :p )

Ramlat av och stukat foten en gång, tur att man har en häst som stannar när man ramlar av :p

Kanske lite småolyckor till, men inget allvarligt i så fall:p

buschiq
2006-04-16, 19:09
Sitter just nu här med ett obrukbart knä, eftersom min "kära":devil: häst totalignorerade mig igår när hon ville ut ur boxen och jag var i vägen. Jag for som en vante i stallgången... Hm...

Det hade antagligen inte hänt om inte stallägaren just tidigare på förmiddagen borrat ett hål till boxlåset "för att hålla skjutdörren öppen" så jag inte kunde stänga dörren som jag tänkt. Till hans försvar ska sägas att han är helt häst-okunnig och hålen ska nu fyllas igen... Dock, det stora felet är en total brist på respekt för människor hos min relativt nyinköpta häst, något vi jobbar på och som jag trodde blivit bättre.

Gick omkull med mitt förra sto också och hamnade under, fast i westersadeln. Bröt foten och fick hjärnskakning, så går det när man inte tänker sig för en lerig vårdag... Helt mitt fel, får skylla på ungdomligt oförstånd.:o
Jag tror det mesta händer för att man slarvar med säkerheten, även om en del saker är oundvikliga.

T3ss
2006-04-16, 19:15
Har nog inte fått några allvarliga skador av hästar.

Har ramlat av några gånger, men jag brukar inte "går sönder", det brukar mina kläder göra.

Har haft hästar som trampat mig på fötterna (klarat mig fint). Ramlade av en häst då vi skulle hoppa en gång o hästen var på väg att trampa mig på revbenen, men jag hann rulla undan :p Jag och en häst sprang rakt in i ett hinder en gång, men ingen av oss gjorde illa oss. Det mesta jag fått är nog ett skrubbsår på benet o lite sträckningar här och var då jag ramlat av . Eller, jo. Spräckte upp hakan en gång då jag gick i hästhagen. Halkade på en istäckt sten o fick fara och tejpa hakan :rofl:

mirona
2006-04-16, 19:27
När jag hade haft min häst i 3 veckor bröt hon mitt finger mitt i leden vart opration och gips i 8 veckor. ( red ändå :angel: ). har fortfarande ont i leden om den blir nedkyld kan ev få reumatism där oxå när jag blir äldre :( :devil: .

Vi gick omkull en vinter i en backe, kanade nerför, hästen tappade tränset, när vi kom ner till änden av backen så låg hon där ett tag så jag bestämde mig för att kasta tyglarna över halsen på henne så att hon inte kunde sticka när hon klev upp ( många vägar att korsa innan hon var hemma å det var mörk ville inte ha henne överkörd) precis när jag kastade över tyglarna kastar hon sig upp, hennes framknä i mitt ansikte.... såg stjärnor och näsblodet spruta!! tränsade hästen och började gå hemåt med halt häst och mitt mördbultade ansikte... väl hemma gjorde klart allt med hästen och åkte till akuten.. ingen bruten näsa:banana: men en sprika lider av den fortfarande väldigt tjänslig, blåtira och lite allmänt svulen, sen har man ju åkt av många gånger utan nämnvärda skador lite blåmärken och öm men inget mer !!!

Zandrizen
2006-04-16, 19:31
Några allvarliga skador pga av hästarna har jag sluppit. Men däremot har jag haft väldigt ont i ryggen de senaste månaderna, tills förra veckan då sköthästen skickade av och jag fick en rejäl smäll i ryggen. Hade lite ont i 1-2dagar och sen därefter har jag inte haft ont alls :) Tack till hästen som inte kunde låta bli att bralla iväg av vårkänslor ;)

buschiq
2006-04-16, 23:05
Hur lyckades hon bryta ditt finger? :eek: Fastnade du i något?
Lät inte ett dugg trevligt i alla fall...

MulleMonster
2006-04-17, 07:25
Tja, ett antal hjärnskakningar, blåmärken och muskelskador, plus en trevlig whiplash som 10 år senare ibland gör sig påmind...:(

"Bästa" hjärnskakningen var när jag tränade en unghäst på terränghinder ca 3 veckor efter min whiplash (jodå, jag var ung och dum), jag hoppade, hästen gjorde inte det och jag landade smack rätt på stackars huvudet.

Gick och la mig för att vila en stund och en kollega tittade till mig och då låg jag och skrattade högt för mig själv...:rofl:
När jag talade om för henne att jag hörde röster som berättade roliga historier släpade de iväg mig till akuten...
Sedan fick jag ridförbud ett tag och hoppförbud i 5 veckor.

Förstår fortfarande inte att jag inte fattade att höra röster inte är normalt.:crazy:

goldengalactica
2006-04-17, 08:33
Oj vad vi har skadat oss!!
Själv har jag ramlat av säkert mer än 100 gånger och det har resulterat i spricka i armbågen, stukade ben och fingrar. Har fått diskbråck som är opererat. En gång blev jag sparkad av en häst som stod på stallgången, han hade broddar och jag kom bakom, fick en lårkaka som en fotboll och har en inbuktning i lårmuskeln ännu som smärtar t ex när jag går i trappor. Fick en hölucka över handen när jag skulle gå ner från skullen, hela handen svullnade upp och mitt långfinger är snett än idag - jag gick inte till doktorn utan mockade klart stallet åt landslagsryttaren jag jobbade hos....fan vad ung och dum man var. Samma landslagsryttares hingst försökte betäcka mig mot skottkärran när jag mockade hans box - då blev jag också rätt så mörbultad...hade inte hingstarna uppbundna när vi mockade på den tiden! Man ska nog alltid ha hjälm i stall och vid hästhantering och gärna handskar och väst med för att slippa skavsår och benbrott.

DarkInNight
2006-04-17, 09:02
"värsta" som har hänt under alla år med hästarna är nog omkullridningen sista maj förra året...
hästen hade varit helt underbar hela ridturen (ganska ovanligt att han är lugn länge). vi travade i samlad trav utmed en grusväg när han ser lilla stigen ner till stallet, han tyckte väl att det var dags för lunch så han kastade sig nerför den. stigen lutar nedåt och det var grus, så hans hovar bara sveps undan och vi gick omkull. jag hamnade under hästen (f.d nordistravare) och minns inget mer förrän jag står på ett ben och håller i tyglarna på en häst som står och mumsar på ett träd... :) Tror jag klarade mig rätt bra ändå. :banana: fast ont gjorde det, hade landat med benet på en skarp stor sten =skurit upp tre dec från knäet neråt så blodet bara sprutade och läkaren konstaterade sen att alla muskler i benet o foten var krosskadade! :crazy: men det som var skönt var ju att jag tog hela smällen...hästen landade mjukt och bra! ;) Han klarade sig helt! :banana: (det blir ju billigare om matte måste lagas än om hästen behöver vet.vård...;)
fast sen så fick jag gå på studentbalen på kryckor (drygt eftersom jag även gjorde illa tummen, och bodde på tredje våningen :crazy: )), och missade hela långa student-vecko-festningen! :( fick en infektion av akut-personalens miss så fick gå på penicillin (tror jag att det heter iaf...:)) så det blev inge festande med kompisarna.

men annars har jag klarat mig bra genom åren. är sällan jag åker av, hästen min har härdat mig, sitter oftast kvar (fast jag hade klarat mig bättre från skadan som jag beskrivit ovan om jag hade åkt av när han kastat sig).

blåmärken, mosade fötter, är väl annars sånt man nästan får lära sig leva med när hästarna finns med! :D
fast har cyklat in i en bil när jag skulle på träning på ridskolan, räknas det!? :angel: -är numera klassad som invalid av försäkringsbolagen! :rofl:

Morotskakan
2006-04-17, 09:14
Jag ramlade av för nästan ett år sen. Smällen blev inte så värst, men min vad fick ta den värsta smällen. Jag trodde bara jag fick ett blåmärke på vaden och jag var lite öm bara. Men ca 10 veckor efter avramlingen så kom blåmärket tillbaks och jag fick gå till vårdcentralen. Då visade det sig att jag kommer ha en kronisk blödning i vaden och att just där smällen tog hade nerverna gått av och det förklarade att jag inte hade någon känsel där och att jag var öm. Men jag fick en salva som skulle hjälpa blodådrona att lagas och nu är nästan allt bra.
Men jag har även fått skadade ljumskar efter att jag hoppade och hamnade på sidan av hästen när hon tvärsvängde innan hindret, den påminner sig fortfarande fast det är två år sen. Men det blir mindre och mindre ont nu, tycker jag själv eller så tänker jag inte på det lika mycket.

Sparf
2006-04-17, 21:24
Jag har varit väldigt lyckligt lottad och bara stukat foten rejält en gång, fått blåmärke under hakan då hjämlen trycktes uppåt vid en avramling, jag har srukat handleden lite och så ramlade jag av jätteilla en gång fast egentligen så hände ingenting. hästen travade och stack plötsligt in i mitten av travbanan vi var på och snubblade så illa på en grästuva att han stöp i backen och jag som en projektil efter. hästenklarade sig men jag som inte hunnit få fram händerna landade på hjälmskärmen och ansiktet, så det var mycket blod överallt från näsborrarna och skrapsåren och ont i näsan och STOOOR fläskläpp. jag fick äta fil med sugrör i tre dagar. :p Fast det var mest psyket som skadades.
annars blivit trampad lite men inget stort direkt.

MulleMonster
2006-04-17, 22:10
"...jag fick äta fil med sugrör i tre dagar."

Ny bantningskur, kanske? Din "uppfinning" kan göra dig rik..:rofl: :rofl: :rofl:

Det lät dock som om det gjorde ont.:eek:

IngelaH
2006-04-17, 22:11
1978, fastnade med foten under hästvagn när vi var ute och finåkte på midsommar och hästen blev rädd och hoppade ner i diket. jag hann inte ur vagnen fort nog. Krossår på vänstra fotknölen, ärret kvar än idag. Bet i hop tänderna och klarade av att slutföra handikappridlägrets två sista dagar men gick sen på kryckor i sex veckor av sommarlovet...

1990 ramlade av en häst i fullt sken, bröt sex revben och punkterade lungsäcken 10 dagar på sjukhuset med lungdränage.

1999, blev knuffad under hakan av häst i boxen, typ whiplashsmäll. krossad nackkota 8 veckor på sjukhus, gick med stödkrage, rollator, krycka, opererade nackotorna 2000, pga att jag bestämt sa till min neurokirurg att han ínte kunde hålla mig från hästeriet. Jag kommer ha en livstids ryggmärgsskada.

alexa b
2006-04-17, 23:31
Jag blev ganska mörbultad för ca två veckor sedan då jag fastnade i longerlinan och blev meddragen=kraftig vrickning på nacke plus en hel del skrapsår på kroppen. Dagen efter blev jag sparkad i huvudet (av samma häst) och fick en kraftig hjärnskakning samt ännu en whiplashskada. Hade inte suttit här i dag om jag inte burit hjälm.....
Det är sådant som händer när man hanskas med hästar och speciellt när man är unghäst utbildare.
I bland undrar man över varför man håller på med hästar, men så kommer man upp till stallet och känner en mjuk mulle som vill visa sin vänskap och då smälter man. Och de är ju så goa.
Som ungdom har jag fått ett antal hjärnskakningar samt brytit svanskotan och fått ett par små benbrott lite här och där.

Shiny
2006-04-18, 16:44
Antingen har jag väldig otur eller taskig balans, men har haft rätt många skador genom åren.

-Öttänjt ledband i vänster armbåge efter krasch från ponny
-Spricka i handleden efter att jag gick omkull med en häst
-Spricka i handleden på grund av halkramling vid ledning av häst
-Förstörd stortå på grund av ardennertramp
-Pajjad rygg 2 ggr pågrund av hoppning med tillhörande avramling
-Ordentlig hjärnskakning efter att ha landat på isen med huvet före på stegrande häst
-Lårkakor efter avramlingar

Å massa massa blåmärken å skrubbsår.
Lider nog av allmän klenhet och balanssvårigheter.

Röntgen avdelningen börjar känna igen mej.

MissEmmy
2006-04-18, 19:30
har haft ganska tur me hästarna faktiskt... trots att man vart me om nån annan otäck vurpa så hr ja klarat mig från allvarliga skador.
fast när man va yngre fick sig psyket lite stryk nån gång kanske haha..

värsta ja vart me om va efter att ja trillade ur en bil :crazy: och halvt bröt handleden, och absolut skulle hoppa hästen..ja..
haha me hjälp av en benlinda om handleden gick de jättebra tills ja tog stöd mot mankammen över ett hinder och då gjorde de ont. väldigt ont haha, fast de va inte brutet :D ...
fast sen för å göra de ännu värre så körde ja moppe hem med.. trodde handleden skulle gå av. fast de va många fina färger på den iallafall haha, typ alla regnbågens färger..:)

men de va en upplevelse de med haha!!

en annan gång åkte ja av å fastnade me foten i stigbygeln.. va ett under att ja inte blev ihjältrampad eller skadad ens..
men ibland tror ja nästan att de finns skyddsänglar :P

semlis777
2006-04-19, 19:15
"peppar peppar" men jag har hållt på med hästar i ca 14år ridit i ca 13år,haft hästar i ca 9år,hanterat unghästar,föl och hingstar men har aldrig råkat ut för en olycka. har aldrig vrickat ngt el brutigt ngt när jag har ramlat av.och jag hoppas det fortsätter så oxå........

Huntress
2006-04-19, 22:37
Jag fick hjärnskakning när jag skulle ta in en häst för ett par veckor sedan, och har fortfarande en bula i pannan... :crazy: :mad: Jag kan poängtera att det verkligen inte var min häst, utan en annan tjejs häst. Mer ouppfostrad häst får man f-n leta efter! :mad: Det var väl i princip det värsta som har hänt mig, har faktiskt *peppar peppar* inte råkat ut för så himla mycket. Några större blåmärken har det väl blivit, men annars har jag klarat mig rätt bra!

Irona
2006-04-20, 13:52
Nja, det värsta har nog varit träningsvärk... :devil: :devil: :devil:

Haha, nej men annars så är jag som endel andra lyckligt lottade med att bara blivit sparkad på knät av en shettis, fick ett stort blåmärke som resultat, men annars har jag klarat mig förhållandevis bra... :)

Arabizar
2006-04-20, 19:56
några tänder utsparkade.
paj i ryggen efter allt slit och släp som hör till hästarna (mockning,vatten hinkar mm)

men det är det värt:love:

carat
2006-04-20, 20:24
blev avslängd och flög in i ett hörn med massa hinderstöd och bommar och hamnade fel med handleden. Har i dag svårt att böja handleden vissa dagar. Det var bra tills dagen då en väktare höll hårt som fan så nu idagens läge får jag ont i handleden igen.

Sedan kan jag ha känningar i knä (med det berodde på att jag krashade in i väggen då hästen snubblade och hamnade på väggen) och fot

Krizz
2006-04-20, 20:41
Jag har haft skyddsänglar de gånger jag har ramlat av/Hanterat hästar!*peppar,peppar*

* Blivit sparkad några ggr det värsta var när jag fick en intryckning i benet på knäet och fick hoppa på kryckor i 1 vecka samt. tömma ledkapseln på blod två ggr, en annan gång blev jag sparkad i huvudet men inte så hårt...(som tur var):)

* Flög av med huvudet före in i ett träd..inget allavrligt stelhet i nacken dagen efter..

* Ramlar av, reser mig upp och ser hästen springa mot ett staket som den inte ser - den fastnar med frambenen och slår en framåtvolt...men den klarade sig var bara lite omtöcknad..det var visserligen hästen som borde ha skadat sig..men inte

nästan allt detta upplevde jag med min förra foderhäst..;)
för övrigt är det väl bara traditionelle kläm - och tramskador,
avtrillningar så att man tappar luften..

emelie_r
2006-04-21, 09:07
Jag har inte ramlat på ett par år nu, men jag har haft sönder min axel (bröt ett par ben i den) första veckan på sommarlovet! :eek: Jag var på ridläger, och hoppade terräng med en f. d galopphäst (inget ont mot f.d galopphästarr men denna häst var väldigt "grön" inom hoppning) så det gick som det gick! :smirk: Tack gode gud att jag hade hjälm och säkerhetsväst (vilket jag alltid har), annars hade jag nog inte suttit här idag!

Heira
2006-04-21, 15:02
Jag lyckades få en ordentlig muskelbristning i ena axeln en gång när jag ramlade av. Armen bara hängde och jag kunde inte lyfta upp den då musklerna var helt mosade. :crazy:
Tog ett bra tag innan det läkte, minns att jag hade det väldigt knepigt med att duscha eftersom den dusch jag hade inte gick att sätta upp på väggen... ;)

Det värsta i skadeväg var dock en spricka i svanskotan som jag fick av en urlöjlig avramling. Jag skulle rida en häst barbacka till hagen (jo, bara i grimma... :angel: ) och satt upp från en stol. Dum som jag var la jag ena benet över hästryggen, när hästen började gå och jag inte riktigt hann med utan damp i backen rakt ner på rumpan. *aj*
Fick fruktansvärt ont och hade problem både med att sitta och ligga lång tid efteråt. Värst var det när jag försökte sova på nätterna, näst intill omöjligt då alla sovställningar gjorde ont. :(
Kan fortfarande känna av den där svanskotan ibland, och det är 4 år sen det hände... :eek:

Jempan
2006-04-21, 15:14
Inte haft nå värre skador som tur e. Den värsta va väl för nån månad sen när ja åkte av en galopperande häst rätt ner i isig/grusig landsväg. Alla leder i axeln a av + en muskel =(
Annars har d bara varit stukningar o blåmärken, inget allvarligt alltså :p

CatrineWi
2006-04-21, 15:52
Ramlat av barbacka en gång iförd MANCHESTERBYXOR!!!! Hur korkat var inte det?:angel: Resultatet blev att jag bröt vänster arm....
Ramlat av och stukade till en led i ett finger för två år sen. Jag har fortfarande ont i det samt kastat mig ur en spilta då en häst sparkade efter mig, ramlade och fick in en stor sten i handflatan. Har ärret kvar och det var nog 20 år sedan det hände....:p

mataii
2006-04-21, 16:05
jag har ramlat av x antal gånger i skogen, ramlat på stenar, framför, bakom hästen. Första skadan blev när jag var ute och ledde en kompis på min dåvarande häst och plötsligt blev den lilla krabaten rädd för något och skenade iväg, men innan det tog han ett prdentliget avstamp på min fot, med isbroddar på, så hela söveln gick av på mitt (rispades upp av brodden). Jag bröt några tår och foten blev helt blå :smirk: BLe vavkastad för ca 1 år sedan också och gjorde en rejäl vurpa, landade på axeln vilket resulterade i ett brutet nyckelbenen och axel som hoppat ur led. Fifasen va ont d et gjorde..usch.

mataii
2006-04-21, 16:07
glömde tillägga att jag blev sparkad av en stor nordsvensk hingst också...rakt på benent vilket resulterade i ett blåmärke som var större än arfika ungefär...NAMNAM!

Sparf
2006-04-24, 19:37
Jag har varit väldigt lyckligt lottad och bara stukat foten rejält en gång, fått blåmärke under hakan då hjämlen trycktes uppåt vid en avramling, jag har srukat handleden lite och så ramlade jag av jätteilla en gång fast egentligen så hände ingenting. hästen travade och stack plötsligt in i mitten av travbanan vi var på och snubblade så illa på en grästuva att han stöp i backen och jag som en projektil efter. hästenklarade sig men jag som inte hunnit få fram händerna landade på hjälmskärmen och ansiktet, så det var mycket blod överallt från näsborrarna och skrapsåren och ont i näsan och STOOOR fläskläpp. jag fick äta fil med sugrör i tre dagar. :p Fast det var mest psyket som skadades.
annars blivit trampad lite men inget stort direkt.

Jag glömde säga att jag stöp ungefär likadant en gång innan, och då landade jag på örat och skar upp det (mellan örsnibben och huvudet) ungefär en halv centimeter... och skrapsår i händerna. Hästen gick inte ner på knä denna gång utan snubblade bara men han hade fortfarande så hög fart att han fortsatte att trava efter att han fått tillbaka balansen och var nära att trampa mig på huvudet. men han väjde för att va lite snäll:p Jag kände hans hovduns ungefär 3 - 4 decimeter från mitt huvud:s Det handlar om en nordsvensk dessutom.

Dragonfruit_
2006-04-25, 01:30
Jag skulle hoppa en häst för ett par år sen. En oxer, hästen var ganska pigg och hade mkt fart. Men stannade på hindret i sista sekund så att jag landade i hindret på ryggen. Och har sen dess ont på samma ställe i ryggen då och då.

Trissa
2006-04-25, 04:58
Innan säkerhetsstigbyglarnas tid blev jag en gång hängandes efter - fast jag lossnade ju när ponnyn trampade mig i ljumsken.... :crazy:

Annars har jag klarat mig bra, peppar, peppar. En ordentlig stukning av fot vid omkullridning samt stukning av bröstkorgen (jo, det kan man!) vid avramling framför hinder.

Och de vanliga trampen på fötterna och sånt, förstås! ;)

ancan
2006-04-25, 07:36
Förutom det vanliga med stukade fötter,händer,blåmärken och kass rygg pga allt slitjobb, så har jag två gånger blivit allvarligt skadad... första gången när jag var 17 år och morfar longerade mig på ett ungsto som fick "fnatt" och slängde sig in mot en vägg, och lyckades vrida av min fot, med svåra splitterskador som resultat:crazy: :cry: gick på kryckor ½ år:(
Andra gången var jag runt 25 då en ännu ett ungsto reste sig och "gick över"- med spräckt bäcken,förlamad helt i tre dygn(nedanför midjan) som följd. Lång sjukhusvistelse och fortfarande (efter 15 år) värk och sned kropp.:mad: :crazy:
Efter det har jag tagit det lite lugnare, och numera väljer jag vilka hästar jag rider lite mera noga;)

Megs
2006-04-25, 10:08
en spark som ledde till hjärnskakning, en urledsliten axel, en bruten arm, ett nyckelben och ett par revben.....

x antal småsparkar/tugg/blåa tår...

...trots detta håller man fortfarande på med djuren, man lär sig aldrig huh??
ah, har hållt mig "hel" nu de senaste 3 åren så ta i trä..

Sirisiri
2006-04-25, 12:44
När jag var yngre höll jag räkningen på antalet avramlingar och jag minns att jag kom till 15 st. Sen tog det hela 8 år innan jag ramlade av igen och det var för över två år sen nu. I höst har jag ritit i 20 år och alltså blev det 15 gånger under de första 10 åren och 1 gång under de sista 10 åren!

Första gången jag ramlade av var under en hopplektion på ridlägret på Grällsta. Då åkte jag in med axeln i en cavalettibock och fick ett rejält sår och ont i axeln efteråt.

Jag har också ramlat av under en hopptävling och slog i huvudet rejält så jag inte fick fortsätta rida den dan. Blev hemskjutsad och hade ont i huvudet i en vecka.

Det är det det västa som har hänt mig. :bow: Men så är jag extremt harig av mig också och rider mest dressyr nuförtiden. :D

Biten i tummen har jag blivit när jag var ute på 5-min promenad med min häst som hade boxvila och en extrem överskottsenergi och klåfingrighet. Det var 20 minusgrader ute och tummen värkte ändå pga kylan. Jag tog mig upp till stallet, men var sååå nära att svimma sen av smärtan. Tummen var svullen i några dagar sen.

Har också blivit sparkad på hälen och det svartnade för ögonen då också av smärta. Skulle leda in min häst från hagen, han gick bakom mig och blev rädd för något så han tog någ skutt framåt och sparkade till mig med framhoven. Efter det låter jag aldrig hästen gå bakom mig.

pernilla_s
2006-04-25, 15:07
Jag trillade av min häst för 2 år sedan och tuppade av och figg kotintryckningar på ryggraden. Annars är väl den näst värsta när jag fastnade i staketet i padocken i full galopp och flög av.

sunnyday
2006-04-25, 21:56
För ett år sedan sträckte jag ut ledandet i foten efter en omkullridning.. (fick hästskrället på foten.) Men det är i princip helt bra. Men för flera år sedan ramlade jag av och stukade nacken! Vilket gör att nacken är extra känslig. =/

pippi27
2006-04-26, 08:14
Som min man säger "ni hästfolk lär er aldrig"

Mina skador : ett * antal hjärnskakningar, brutna revben, nyckelben en gång, ett brutet mellanben i handen, en spark på en fotled så att inre fotknölen krossades, fläskläpp av ett flängande hästhuvud, spricka i lårbenet med ett snyggt blåmärke och en trevlig lårkaka, skadad nacke av typ whiplash, annars så kan väl tilläggas blåmärken, mörbultad, stukningar, fingrar ur led, stukade hanldeder, trampade tår.

hmm, det var nog allt tror jag, eller? jag har säkert glömt/förträngt nå´t.

Carpe_Diem
2006-04-26, 11:05
För snart 20 år sedan, när en av ridklubbarna där jag bor var nerläggningshotad, var jag med om en tandolycka som tog mig många år att fixa till samt har ju ibland även fortfarande besvär av den.
Vi hade varit på en demostration och efter den skulle hästarnas lastas. En av ponnyerna (ouppfostrad sak) slet sig och automatisk reagerade jag och försökte stoppa den. Den sprang omkull mig istället. Krossade mitt käkben, slog ut två tänder och slog av två tänder. Jag har fått nya tänder nu, munnen är tillrättad. Käken var de tvungen att ta benflisor ifrån höften. Höften känner jag av när det är väderomställningar och jag kan även få känningar i benet vid vissa sittställningar och längd. Många trodde att jag skulle sluta efter den här tandskadan, men icke. Det enda jag kan ha reaktioner fortfarande på är när en häst drar iväg och jag hamnar för nära baken i denna panikhändelse. Då knyter nerverna sig.

För många år sedan ramlade jag av och jag tror fick en lättare hjärnskakning. Var lite för snabbt upp i sadeln igen och av det får jag lättare huvudvärk, plus jag tror min syn försämrades lite. Jag rider med glasögon nu!

Så visst har jag varit med om olyckor men jag har repat mig. Finns även fler att ta av.

xbella
2006-04-26, 17:22
sparkad i huvet och vaden av en unghäst resulterade i kraftig hjärnskakning och förtjocknad av vad
stukade foten då jag skodde en islandshäst
gick länge med det har brosk i fotleden efter det
sen lite ärr och skavanker

Travanti
2006-04-26, 18:32
komprimerade ryggradskotor efter avflygning över bom.
2 sår på höfterna efter avflygning mot läktarkanten med säkerhetsväst.Fick såren p.g.a just att jag hade västen (aldrig med väst)
Sår på fötterna
Axelledkula uttämjd
div hjärnskakningar
spricka i handleden.
Höft som knakar å har sig när jag går p.g.a spark av en "konvalecent" häst(lite pigg för att vara det)

elinf
2006-04-27, 21:51
Jag blev också sparkad av min häst, fick ett liitet hål på byxorna men ett blödande sår på låret. Fick en rejäl blödning i lårmuskeln, låg på sjukhus i tre dagar och hade ridförbud (ta-det-lugnt-beordning) i 6 veckor...*hosthost* hur länge det sedan blev...
Nu har jag en förhårdnad i lårmuskeln och kan känna att det spänner ibland.

Jag tror dock att de flesta olyckorna händer av brist på koncentration eller ren idioti. Jag hade sån j*vla tur att sparken inte tog i huvudet eftersom jag inte hade hjälm när jag löslongerade.

Fidelity
2006-04-28, 11:42
Diverse hjärnskakningar
Stukade fingrar
Många blåmärken efter sparkar och bett (från hästar)
Spricka i knät
Blåa naglar efter tramp
Och nu det senaste, tramp på hälen vilket gjorde att jag föll- men hästen stog kvar. Så nu är min hälsena inte vad den borde vara:angel:

mizzcat
2006-04-28, 20:12
Lånar knapp...

Herregud, varför rider vi och håller på med dessa farliga djur egentligen? När man läser vad alla varit med om blir man ju inte direkt sugen på att hoppa upp på hästryggen.

Jag har bara åkt av 4 ggr. 2 sista gångerna på samma häst. Första gången gled jag bara eftersom jag red barbacka. Andra gången flög jag, utan stigbyglar och med långa tyglar på världens snällaste häst. Helt plötsligt åker jag genom luften och landar på rumpan. Minns att jag hann tänka att jag måste klamra mig fast men då var jag redan i luften. Ligger ett tag och känner efter om det gör ont nånstans, känner att det gör ont i ryggen och att magmusklerna krampar. Försöker resa mig men lyckas inte, ropar på hjälp. Dom får inte heller upp mig, så jag ringer själv på ambulans. Får en nackkrage och syrgas i bilen. Efter ett par timmar på akuten med otroligt smärtsamma och långdragna (det tog säkert inte så länge men det kändes som en evighet) röntgenundersökningar konstaterade läkaren att en bröstryggkota var frakturerad. Eftersom ingen operation behövdes (tacka gud för det!) fick jag en skön dos morfin för att kunna resa mig och åka hem. 6 veckors vila, var borta 3 veckor från skolan. 5 månader har gått nu, och jag har nyligt ridit igen för första gången sen olyckan. Har precis börjat jobba igen också, det känns att musklerna man hade innan inte finns längre. Men dom ska tillbaka! Annars har jag inte mkt besvär nu, förutom att svanskotan som jag slog i gör sig påmind ibland.

Oj, vad långt det blev. Skönt att skriva av sig lite! Förresten svaret på frågan i början av inlägget vet vi ju alla ändå - för att dom är så jävla underbara! :love:

SofiaOfSweden
2006-04-28, 21:07
Har fortfarande problem med tummen efter en avkastning för två år sedan, då hästen trampade mig på armen så att tummen jämnades utmed marken, åt det andra hållet det vill säga.. har ingen styrka i den, den viker sig när man tar i, och det känns ärligt talat förjävligt, blir tårögd varje gång. ;s

Har varit hos läkaren och röntgat, men han såg inga fel. Jag tror att det är något med muskeln, att den blivit uttöjd eller något sånt. Aja, sånt får man leva med (;

Charon
2006-04-29, 08:55
:angel:
lite blåmärken och hjärnskakningar
inget allvarligt asså:idea:

åker inte av så ofta:bow:

minda
2006-04-29, 09:09
Det största som hänt (utav alla grejer man råkat ut för med hästarna:angel: )
Det hände våren-91 när jag var 10½år, en gymkhana tävling på ridskolan, ponnyn blev rädd och skenade i ridhuset så jag åkte tillslut av rejält, det som blev av denna avsittning är epilepsi (som jag fick konstaterat i onsdags att den äntligen är borta:banana: )
och sen fick jag också en kraftig nackskada efter den avsittningen har haft konstant ont varje dag sedan den olyckan men ibland mer och ibland mindre och sen kommer det ibland rejäl huvudvärk och kraftig yrsel pga nackskadan och domnaingar i armarna mm (är hemma från jobbet nu för yrseln,svårt att jobba när man knappt kan stå på bena:crazy: ) men det är sånt man får leva med.

Sen har det varit småsaker som lårkakor, rejält skadad svanskota
ett flertal hjärnskakningar mm mm mm

Skulle man valt bort hästarna om man hade vetat allt man skulle råkat ut för??? I DONT THINK SO:banana: Det är farligt att leva:D
+ att allt vad man får utav hästarna, all kärlek och allt dom lär en om livet det är värt precis varenda avsittning:bow:

Lazio
2006-04-29, 17:59
När jag var 16 red jag en kompis starthäst, som inte var inriden.
Han slängde av mig 3 ggr på 20 min..
Några kotor i ländryggen hoppade fel och jag har haft problem med ryggen sen dess även om det är bättre just nu.
Jag har ont i ryggen varenda dag. Är 20 nu.

Ewe89
2006-04-29, 19:56
jag ramlade av min gamla medryttarhäst en gång. ung & dum som jag var fick jag för mig att hoppa upp på russet som jag ledde i grimma o grimskaft. han började galoppera och bockade tills jag dunsa i backen. vaknade efter nån minut. rejäl hjärnskakning och var totalt borta. (hade ingen hjälm... första och enda gången...) allting snurrade och jag sprang efter hästen. fick på nått sätt tag på pållen och först när jag suttit i fikarummet nån halvtimme började skallen klarna...

red min släktings fjording. påväg hem stack pållen i galopp och när jag saktade av snubblade hon, gick ner på knä, fortsatte ner och slog i mulen. jag drutta av och slog i höften/benet. försökte låtsas som om jag inte hade ont, var jätterädd att min släkting skulle bli arg eller nått. men det var lugnt. hon blödde lite på mulen...

ramlade av på en hoppträning. ryggen rakt över oxern. adrenalinet dövade smärtan och jag hoppade upp igen. var bara självförtroendet som tog stryk, och nu, en månad senare har jag börjat få tillbaka det och våga hoppa högt igen...

magdatjo
2006-04-29, 20:11
Hmm... mest är det väl blåningar och näst intill platta tår, innan jag skaffade skor med stålhätta:smirk: . Men allvarligast var nog när en unghäst tryckte min ena axel ur led. Jag kan med största övertygelse säga att det är den värsta smärta jag någonsin upplevt (jag har fött två barn efter detta...). Trist nog läkte inte allt som det skulle eftersom en del benbitar "försvann":confused: , men jag fick tillbaka 80% rörlighet, och axeln funkar oftast som den ska:D !

Jag har även lyckats gå omkull och fastna med ett ben under en ganska kraftig kallblodstravare, men det var på vintern och snön var ganska mjuk, så det gick faktiskt ofattbart smärtfritt!

yllva
2006-04-29, 22:41
Ett brutet lillfinger :idea:
Fick ett hovmärke av en spark en gång, på ett ganska intimt ställe också :angel:
Sen det "värsta" är väl ett ärr jag har på hakan... Har tyvärr ingen bild... Det syns inte så himla mycket nu men jag fick iaf ersättning av Försäkringsbolaget så lite var det "värt".

Santoxen
2006-04-29, 23:07
Har då inte ramlat av SÅ många gånger men alla har resulterat i mer eller mindre allvarliga skador, b la 3 hjärnskakningar, alla vid fall bakåt från vilt skuttande hästar, spräckt hälben som resulterade i 6 månader på kryckor, brutna nyckelben och revben, förstörda menisker i knä, urledvridet finger vid tömkörning av fd galoppör( fingret fortfarande lite vridet:crazy: ) permanent spricka i handleden efter lastning av fjordhäst. Jag gick upp på transporten med hästen efter, halvvägs upp ångrar han sig, reser sig o rycker ikull mig och landar med en hov på min handled och en på tinningen på mig...som tur var hade jag jofahjälm på mig(var 12 år)så jag reser på mig, svär lite, lastar hästen och åker iväg på hopptävlingen ändå!Åkte till läkare två veckor senare när det fortfarande gör ont i handleden, läkaren konstaterar att det där kommer aldrig att läka ihop ordentligt o skickar hem mig igen!! En trasig muskel i låret efter spark av samma fjording med brodd, gör fortfarande ont när det ä kallt o jag belastar benet för mycket. Är idag 24 och känner mig vissa dagar som 80:crazy: Undrar varför man fortfarande rider? Måste vara lite knäpp alltså!!:angel:

Naggur
2006-05-01, 12:45
Har klarat mig rätt bra från allvarliga skador. har varit mest vanliga avtrillningar så man har fått en del blåbärken och så. å så har jag gått omkull me min första häst för 5-6 år sen och fick han över mig. har sedan dess haft problem med ena knät, jag kan tex inte sitta på huk någon längre stund. kan inte ha korta läder när jag rider. tur att jag inte e en hoppryttare, lite jobbigt att hoppa i dressyrläder=) sen e de lite sparkar, bitningar och lite störtningar i hinder... allt detta hände konstigt nog innan jag började med islänningar=) vist har jag åkt av ett par gånger på islänningar me men aldrig gjort mig illa. och min lilla ängel har aldrig försökt få av mig=) hehe red in han i slutet på sommaren så han har väl inte kommit på sånna dumheter än=)

Midi
2006-05-01, 13:02
Jag har oxå lyckats att hålla mig ifrån de värsta. Lårkakor, blåmärken, blå naglar händer ju hela då och då.
Det "värsta" var när jag skulle skritta en 20 min runda. Kom ungefär halva rundan, såg en bil och nästa gång jag tittade låg jag på sjukhus. Jag har inget minne alls vad som hände, men enl föraren i bilen hade hästen stegrat eller så när bilen kört förbi. Jag ramlade ner på sidan, huvudet först i marken sen hade hästen galopperat iväg och jag satt fast i ena stigbygeln (det minns jag lite av). Den hade släppt och hästen försvann. Jag fick ju åka ambulans och ligga på intensiven.
Hästen var en försäljningshäst och skulle åka till sitt hem samma dag som olyckan skedde. Ägaren hade hittat hästen liggande i ett dike, fastkilad mellan två träd.

I vintras arbetade jag lite i ett stall. Där fanns några unghästar, spec ett unghingst som var helt galen. Han "körde" över folk. Skulle leda ut honom och skulle sätta på han täcke. Då fick han tag i min arm och bet till. Jag blev galen och smällde till han 2-3gånger. Armen värkte och växte. Efter den händelsen gjorde han ingenting mot mig, han gick fromm som ett lamm varje gång jag skulle leda ut/in honom. Innan hade han stegrat och slagit med frambenen, gått över mig, småbitit m.m

piggis_83
2006-05-01, 21:56
Jag har, som tur är, kommit mkt lindrigt undan och har aldrig skadat mig allvarligt i samband med hästarna.
Sen när man läser alla andras "strapatser", så känns det nästan dumt att skriva om mina "små blåmärken" men men....

Trots att jag har flugit av tja skulle tippa på 100-200 ggr :angel: hehe har fått rida en hel del bångstyringar, unghästar osv osv och jag har flugit in i allt från ridhusväggar till stenmurar m huvet före så har jag "bara":
*krossat tummen då jag efter avramling blev trampad av en stor häst på ridskolan (jag va kanske 9 år då). krossat låter hårt, men ja den blev lite mörbultad men inget jag har ont av idag!
*fått en "smäll" i nacken efter att min häst plötsligt for i luften. flög inte av, men hennes bocksprång osv gav en sån kraft att det lixom "smällde till" i nacken. ja jag fattar inte vad jag gjorde, men va stel flera dar o knakade så fort jag försökte vrida på huvet. ibland undrar man vad man sysslar med hehe :angel:
*diverse blåmärken, smällar, små vrickningar osv. det "värsta" va nog en rejäl smäll mot vaden (tror jag slog i hästens framben el trampade hon mig när jag flugit av), svullnade upp o gjorde o n t

ja det va nog allt....

då har jag nog skadat mig mer utanför hästarna, haha som en gång när jag skulle cykla till stallet. i en nerförsbacke på asfalt började jag "fixa" me nåt, typ drog ner jackärmen eller så o tappade balansen så jag flög rätt ner i asfalten, snurrade runt lite innan jag "stannade". slog upp o skadade knäet, stukade handleden, slog upp blödande sår i facet. inget stall den dan :(

SofiaOfSweden
2006-05-02, 14:46
[QUOTE=Ewe89]jag ramlade av min gamla medryttarhäst en gång. ung & dum som jag var fick jag för mig att hoppa upp på russet som jag ledde i grimma o grimskaft. han började galoppera och bockade tills jag dunsa i backen. vaknade efter nån minut. rejäl hjärnskakning och var totalt borta. (hade ingen hjälm... första och enda gången...) allting snurrade och jag sprang efter hästen. fick på nått sätt tag på pållen och först när jag suttit i fikarummet nån halvtimme började skallen klarna...

ungefär samma sak har hänt med mig, fast hästen stack ut på stora bilvägen.. det var tre år sedan, men jag blir fortfarande skakis när jag tänker på det. har aldrig berättat hela sanningen, inte ens för mina närmsta, (sa att han blev rädd o stack iväg ;s) pga av att jag SKÄMS så mycket, hur kunde jag vara så dum? :crazy:

_xx_
2006-05-02, 16:05
- Brutit en led i höger långfinger pga avtrillning.
- Trampad över bröstkorg/mage pga av trillning i samband med in ridning av unghäst, resultatet blev otroligt nog bara ett gigantiskt skrapsår, ryggen blev värre nu ett år senare, förskjutning av kotor och kotor som vridit sig, men kiropraktik hjälper! :)
- Sparkad 2cm från armbågen på höger underarm, broskbildning blev resultatet.
- x antal krascher i hinder, avtrillningar, stukningar, omkull ridningar..
Glömt något kanske..?! Vad ska man säga?! shit happens ;)

_xx_
2006-05-02, 16:11
När jag var 16 red jag en kompis starthäst, som inte var inriden.
Han slängde av mig 3 ggr på 20 min..
Några kotor i ländryggen hoppade fel och jag har haft problem med ryggen sen dess även om det är bättre just nu.
Jag har ont i ryggen varenda dag. Är 20 nu.

har du varit hos kiropraktor? det hjälper mig iaf

Myzan87
2006-05-02, 16:27
Har ännu inte brutit något som tur är men jag har åkt av och skadat knäna så de har blivit stora och jag har inte kunnat gå på en vecka. Har fortfarande känningar av det fast det var ett antal år sedan.
Den värsta grej jag har råkat ut för var när jag fastnade bakom en skenand ponny. Dock klarade vi oss båda utan några alvarligare skador. Jag fick rivsår efter sanden som var i paddoken (både på mage och rygg) + en blodutgjutning i vänster ben. Hästen fick bara ett skrapsår på ena frambenet + ett större sår i jumsken men hade inga psykiska problem när vi hämtade hem henne dagen efter (hon var försvunnen över natten)

LionQueen
2006-05-02, 16:32
Nu blir jag rädd, hoppas inte jag får några sprickor i mina ben eller behöver bli opererad. :s

Åkte av en islänning, fick lite ont i axlen. Åkte av ett varmblod några gånger, tappade luften och ont i svanskotan i cirka 2 dagar..

Annars har det inte varit något. Trampad på foten med det kändes inget..

trazel
2006-05-02, 22:33
Jag har en skada i nacken som är svår att säga från vilken vurpa den kommit, eftersom den har kommmit i efterhand. Min gissning är att den kommer från förra sommaren så jag trillade av ponnyn och landade på framsidan av huvudet. Jag har en hel del helt tänkbara andra vurpor som den kan ha kommit från också.

Från vurpor med ponnyn:
- Två revben med sprickor i.
- Spricka i foten.
- En sträckning i ryggen.

Från hästen:
- Ett nyckelben som gick av.
- En knäskål ut led.

Nuvarande hästen fungerar det långt över förväntan med än så länge. Peppar, peppar. ;)

marinelady
2006-05-03, 11:12
Blivit biten av en häst i låret bet inte igenom men lårkakan och blåmärkena läkte ut efter 1,5 år,men nu är nästan allt borta,ramlat av en och samma unghäst två ggr på samma tävling och spräckte hjälmen andra gången dock ingen hjärnskakning,kändes som att bäckenet blivit flyttat två cm då jag landade på ett hinder stöd.Kot knackaren fixade till det när jag kom hem från Irland.
Annars inget mer allvarligt än en bruten fingerled mot sadeln då hästen reste sig plötsligt för en framspringande hund med älg framför sig.

lisa
2006-05-04, 13:34
*kl*

Jag blev sparkad på lillfingret av ett föl för några år sedan, det var lite skevt ett tag :angel:

För 2 år sedan trillade jag av och bröt handleden, fick operera två gånger men nu är den så gott som återställd :bow:

Bör väl även räkna med otaliga sticksår på händerna orsakade av granbarr (julpynt i stallet) :rofl:

SLD
2006-05-04, 16:20
Hmmm....

*Tre hjärnskakningar
*Gammal stukning som gör handled lite onormal
*Diverse spark och bett (stoägare sen flera år tillbaks:angel: )

glömde: stuka fingret vid lastning av kompisens häst för 2 mån, gör fortfarande förbannant ont!)

Cigam
2006-05-05, 19:54
http://i72.photobucket.com/albums/i174/feldreich/askahag.jpg

Cigam
2006-05-05, 19:56
Förlåt om någon undrade, men skulle bara prova att lägga upp en bild... :/

hjärter_dam
2006-05-08, 15:41
*kl*

Senaste året:

*sparkad på låret av gammelmärren, stoort fult blåmärke, gjorde ont som :devil: just då men det var inte så farligt sen

*ramlade på på hoppträningen, tryckte ihop tre kotor i ländryggen och tappade luften en stund. Hoppade upp på hästen igen och hoppade ett varv till, men sen fick tränaren ta över, det gick inte mer. Kiropraktorn fixade det men nu börjar jag känna av det igen

*ramlade av när hästen bockade/reste sig/vände helt om på hoppträningen. Landade på högerfoten och fortsatte snurra. Resulterade i lätt stukad fot och skadat ledband i knät. Det konstiga var att jag satt upp dirket igen och kände ingenting på hela träningen, efteråt däremot :devil:

*ramlade av när hästen kastade sig åt sidan och sen bakåt eftersom hon fick syn på en vattenmatta :crazy: . Allt gick lugnt och försiktigt, men foten gjorde rejält ont och jag kunde inte stödja på den. Kunde dock vicka på tårna och inbillade mig att det inte var så farligt. Väl på akuten visade det sig att vadbenet var av på två ställen, och nu sitter jag här med gipsat ben och har genomgått två operationer:cry:

Får väl trösta mig med att de tidigare "häståren" har varit väldigt skadefria och sån här otur kan man väl knappast ha nästa år med.

pulkaskurk
2006-05-09, 20:36
fortfarande häst tänder märke i låret efter att jag blev biten på ridskolan för typ 12 år sen när jag skulle spänna sadeljorden i ridhuset

är sne i nacke/rygg efter avramling på volten när jag red min gamle gentle man som var väldigt glad den gången å raceade och bockade å sparkade bakut så hamnade jag i obalans å rasa ner i backen gör inte så ont men det ser lite lustigt ut å va sne

för ett år sen åkte jag av en islänning lantade på huvudet/nacken men krossade foten den är fortfarande inte bra blir svullen bara man tänker löpträning eller promenad och gör ont var hos min ortoped läkare idag och fick reda på att jag antagligen måste steloperera foten :S och det vill jag ju inte men men måste man så måste man... de e väl det som fortfarande märks....

Carpe_Diem
2006-05-10, 17:20
Gällande foten, kolla med flera läkare vad de säger.
För jag vet min pappa som gjorde illa foten på något sätt, jag tror han bröt den på flera sätt. Ibland känner han av dem, men han använde sedan laserbehandling och våtvärmande omslag samt någon form av massage för att få till det.

pulkaskurk
2006-05-10, 19:09
Gällande foten, kolla med flera läkare vad de säger.
För jag vet min pappa som gjorde illa foten på något sätt, jag tror han bröt den på flera sätt. Ibland känner han av dem, men han använde sedan laserbehandling och våtvärmande omslag samt någon form av massage för att få till det.

hmm okej.. jag har pratat med 3 läkare på olika sjukhus och alla har hittils sagt samma sak... men det som du säger låter ju faktiskt mkt bättre... om det nu funkar vill säga...

Carpe_Diem
2006-05-14, 23:49
hmm okej.. jag har pratat med 3 läkare på olika sjukhus och alla har hittils sagt samma sak... men det som du säger låter ju faktiskt mkt bättre... om det nu funkar vill säga...
JAg håller tummarna för dig!
Visst kan det finnas lite stelhet kvar, men pröva använd även stödbandage hela tiden ifall du inte har det.
Sköt om dig!!

nihe
2006-05-15, 20:22
Det värsta jag råkat ut för var på mitt gamla jobb. Jag ledde en av hingstarna & han blev "uttråkad" (enligt mig är det ngt fel på honom, smärta el annat) och attakerade mig= reste sig & slog ner mig m frambenen & när jag faller så får han ett ryck i kedjan under hakan och tappar balansen & hamnar ovanpå mig... har fortfarande ont mellan skulderbladen trots att det gått ett par månader:cry:
annars har jag klarat mig ganska bra lite vrickade fötter, blåmärken, blåtiror, liten hjärnskakning & spruket ögonbryn/läpp... peppar peppar ta i trä:angel:

Jossantt
2006-05-16, 11:47
ända jag har gjort är att jag bröt foten när jag hamnade under hästen (skulle göra en spinn på blöt gräs...:rofl: )
har fortfarande lite ont, det har inte läkt helt rätt och det hände för 3 år sedan...!

Minta
2006-05-16, 14:44
har fått en liten hjärnskakning efter att ha blivit rejält avkastad in i en sarg. och så har jag fått en utgutning(tror jag läkaren kallade det) på armbågen efter en omkullridning.
annars har jag *peppar peppar* inte fått några andra allvarligare skador. Mest blåmärken och skrubbsår.

Har dock börjat märka att jag slår mig mer när jag ramlar av nuförtiden. När jag var liten var jag som en gummiboll när jag ramlade av. Nu känner jag mig mest som ett kylskåp eller nåt. :D

choo
2006-05-16, 15:35
blev sparkad av två hästar samtidigt igår:( har en rejäl lårkaka strax över höger knä och kan inte gå, den andra hästen träffade höger skinka och lämnade ett stort blå märke, till råga på allt blev jag yr i skallen, mådde illa och blev tillfäligt blind, japp du läste rätt blind jag såg ingenting och höll på att ramla ihop i stallgången:cry: :crazy:

tyvärr var det på samma ben som jag blev sparkad på för ca 4(?) år sedan , lårmuskeln är inte återställd sedan den smällen:crazy: den gången var det bakhoven och man kan fortfarande se exakt vart hoven träffade!

förutom sparkad har jag blivit biten, jag var i ett stall och kollade runt när jag var typ 9. tjejerna som höll till i stallet sa att hästarna var jättesnäll så jag gick i stallgången och utan förvarning slänger sig en häst fram och biter av allt skin på min högra axeln:crazy: :eek:

sen har jag åkt av en häst (har bara åkt av 5g.)hästen (som för övrigt är på min bild <====) vägrade framför ett hinder och jag han inte stanna så jag bara gled ner, rakt på huvudet, enligt dom andra som red var kroppen rakt upp och min hals böjdes till ett S innan jag tippade åt sidan. alla trodde jag var död:eek: sen reste jag min upp utan att säga något hoppade jag upp på hästen och hoppade ett hinder på 80cm, om jag inte gjort det hade jag nog alldrig hoppat mer:eek: :crazy: var cm i från att dö den gången.

har haft lite tur:angel:

RebeccaL
2006-05-16, 16:11
Hur pass olycksdrabbade är ni pga stallet och ridningen? Man hör vissa som ständigt går och har ont efter en avramling för x antal år sen, en annan som inte ramlat av på tio år osv. Vad har ni råkat ut för under er tid med hästarna?

Jag är väldigt glad att jag sluppit allvarliga skador och olyckor. Det "värsta" som hänt genom livet skademässigt är en sukad handled, och det var pga. snowboard, inte häst.
Visst har jag ramlat av, men har inte fått mer än en fläskläpp, skrapsår och skadat psyke (:angel: :crazy: ). Jag vet inte, min kropp kanske stänger av nervsystemet när jag rmlar av, för trots en riktig duns i backen på en halvfrusen stubbåker så ställde jag mig upp direkt och kände inte det minsta.
Nu när jag skriver kom jag på en grej till, det är nog det värsta. Jag red in i staketet på ridbanan. Knät liksom fastnade i en isolator som höll fast banden, och :devil: :devil: :devil: vad ont det gjorde. Trodde allvarligt att jag skulle svimma där jag satt.

Jag har nog ramlat av när jag var ung men inget som jag fick men av... Det beror nog på hur pass illa man hamnar när man ramlar av.

Jag rider och har fodervärd häst, jag har en ryggskada som jag ska opereras för efter sommaren, men med ridningen så får jag träna hela kroppen som gör att ryggen blir starkare..
Men visst, idet läget som jag är idag så bör jag nog inte ramla av, då kan jag nog hälsa hem...

lektra
2006-05-16, 16:20
stukat handleden för 5 år sedan :p men sluta rida för det blev det inte.. bara att rida med en hand ju :)

Dinosaurus
2006-05-23, 12:41

Jag är ganska klumpig. Och min häst är ännu klumpigare.:smirk:
Häromveckan slängde han ner mig i en taggbuske. För två dagar sen bet min syrras ponny mig på axeln. Och sen knuffade min häst in mig i skottkärran. Jag har lite blåmärken överallt + ärr över ländryggen pga taggbuskturen.

smultroonbarn
2006-05-23, 12:51
har hållt på med hästar i ca 8-10 år och har klrat mig ganska bra.
Det mesta som har hänt är väl: sparkad på låret av en tjurig c-ponny. Sparkad i ryggen av en annan ponny, rakt i svanken :crazy:

Har fortfarande ont i ryggen då och då när jag har ansträngt mig. T.ex om man rider dressyr och verkligen arbetar med magen/ryggen.. Då får man j*vligt ont :(

Ska till finland tre veckor i början av sommaren och praktisera i ett stall. får se om mmi rygg håller för det...

/Matilda

weeh_
2006-05-23, 14:11
Brutet BÅDA armarna OCH näsan, en tå och tummen.. + knäet ur led o flertalet hjärnskakningar :crazy: :crazy: och än är man inte 20 år fyllda.! :angel: :crazy:

Najtan Tabac
2006-05-23, 14:22
Jag har brytit två revben, fått handen söndersparkad och slagit av ett muskelfäste i axeln som jag fortfarande känner av (12 år sen). Men det är väl det jag har gjort. Har varit aktiv med hästar i 19 år.

Liland
2006-05-23, 16:03
Min gamla c-ponny gick omkull o jag fick henne över mig vilket resulterade i trasigt ledband i hö. knä :crazy:

Pållan som jag har nu har brutit min näsa (knockade mig), kastat av mig så menisken i vä knä pajade, stukat båda fötterna, brutit lilltån och diverse snygga skrubbsår.

Fast hon är ju rätt go iallafall :angel:

weeh_
2006-05-23, 16:17
Min gamla c-ponny gick omkull o jag fick henne över mig vilket resulterade i trasigt ledband i hö. knä :crazy:

Pållan som jag har nu har brutit min näsa (knockade mig), kastat av mig så menisken i vä knä pajade, stukat båda fötterna, brutit lilltån och diverse snygga skrubbsår.

Fast hon är ju rätt go iallafall :angel:
*KL*
Jag har också fått min näsa bruten genom knockning! (2 månader sedan) Gjorde grymt ont! :crazy: :crazy:

AstonVilla
2006-05-24, 23:26
Sitter för tillfället med en spricka i ett revben pga att en häst i stallet (inte min egen även om han kan vara lite bufflig ibland också... ) hade väldigt bråttom in från hagen en dag när det blåste lite så han körde in mig i trästaketet. Inte så skönt men det ska väl gå över.

Sen dras jag med återkommande ryggvärk (gör inte alla hästmänniskor det?), har vant mig vid det nu men det kommer från början från att jag blev avslängd en massa gånger av ett busigt litet russ som jag red när jag var liten. Det var före säkerhetsvästarnas tid så att åka av med ryggen före i asfalt och andra hårda underlag titt som tätt var ju inte så lyckat...

Diverse stukningar, sträckningar och smällar har jag också fått under åren med hästarna men har ändå varit relativt lyckosam, inga stora skador trots flera omkullridningar i fälttävlan. Kan bara hoppas att det fortsätter så...

RaisedFist
2006-05-26, 00:03
Tja vart ska man börja?

Ramlat av och fått en spricka i båtbenet. Skador där blir sällan helt bra, känner fortfarande av det (efter typ 4 år).

Blivit sparkad och trampat på knäet efter att jag rullat ner i ett dike med en häst. Början på mitt onda knä.

Terrängtränade och hästen tvärstannade framför en nedgrävd grav som var bygd i trä, varav jag landar med båda knäna först i backen.

Spräckt navelkapseln i tummen och fick en massa inre blödningar efter en avramling. Gör ondare än de låter.

Gått umkull och fått hela hästen över mig, knäet vart värre. Pajade ryggen med, 2 kotor åkte åt sidan och dom måste rättas till med jämna mellanrum.

Vart påriden på en framhoppningen så benet klämdes mellan min häst och ryttarens häst, samma onda knä.

Vart tillslut en muskelbristning efter en skidtur (vilket inte hör hit) som påverkar min ridning idag så ibland har jag för ont för att i huvud taget skritta på hästen.

sandriie
2006-05-26, 00:21
väldigt olycksdrabbad förra året iaf. än så länge inget det här året *peppar peppar* :crazy:

2/4-05 Höll på att förlora min arab... :cry: men han klara sig, allt tack vare hans otroliga livsvilja *bästaste*:bump:

4/8 - 05
jag åkte av och hamna under hästen och "K" trampa på mig i ryggen, bröt revbenen (typ alla vart skadade på ett lr annat sätt) ett revben gick in i mjälten, förlora 2 lite blod nära döden...
sjukan 9 dagar intensiv-ingen rörelse alls 5 första dagarna..
"sjuksriven" från ridning 2 ½ månad snacka abstinens jag hade då :D

Sen den 26 / 11 - 05

Vart jag sparkad skulle lugna ner en skräckslagen häst, som vände upp å sparka mej så jag flög några meter, tur va var det lera så jag landa mjukt :o punkterad lunga och brutet revben, plus att axeln fick sig... SJÄLVKLART samma sida som gången innan.. nära döden då med. läkarna på danderyd va otroligt paffa över att jag klara mig, då mina tidigare skador inte läkt och hjärtat inte mådde nå vidare (låg nere i 30 nått i hjärtfrekvens lr vare heter, påvägen in :crazy: läskigt.. men va mest arg :D )

Sen dess har jag klarat mej lindrigt undan med en liten blå nagel på stor tån lixom :bow: :bow:

Yeye, det mest pinsammaste och jobbigaste va nästan att komma in på danderyd igen efter att legat där två månader innan pga just HÄSTAR :o tihi dom retade mej lite faktist, mina doktorer hoho :P

ja det va mitt VÄRSTA ;)

imrahil
2006-06-10, 20:32
har sällan råkat illa ut. blåmärken i mängder när hästen gjorde kullerbytta och jag hamnade underst, annars inget. undrar dock om det inte är pga allt hinkbärande i vintras som mina fingrar totalstrejkar vissa morgnar.

Uppsnarjd
2006-06-10, 23:17
hmm, båda mina knän är ganska kass efte rett antal omkullrigningar.
ena tummen krånglar ibland (landade på den nrä jag flög av en gång)
sen har jag ganska ofta ont i huvudet pga en avflygning (minnelucka så ha eg ingen aning om vad som hände)

min höft bruka knaka o ha sej lite då o då efter en spark också

ett par hjärnskaningar ha jag väl fått också
samt sprucken läpp, o fått linka runt ett par månader pga paj fot

antingen ha jag otur eller dålig pli på mina hästar :p

WindyExit95
2006-06-10, 23:18
Jag brukar lyckas göra mig illa varje gång jag dunsar i backen, men det har för det mesta inte varit så allvarliga saker, stukade handleder, blåmärken, någon vrickning..
Jag har däremot en gång blivit avbockad av ett 4 årigt fjordsto som aldrig galopperat med ryttare innan (något jag inte fick reda på av min kusin som red sin häst). Efter något galoppsprång gjorde hon världens bocksprång, och det var på en packad grusväg, och jag landade på ryggen, och hade jag inte haft säkerhetsvästen kunde det ha gått riktigt illa, för jag har fortfarande ont i ryggen med jämna mellanrum. (ca 2 år efter)
Den senaste avtrillningen slutade på vårdcentralen, vi hade hoppat terränghinder på Uddetorp och hästen jag hade tyckte det var lite väl kul och efter en bank så bockade hon och jag damp ner och tog emot med ovansidan på handen först.
Hela sommaren kände jag av i hela armen när jag arbetade och red.
men jag är glad över att jag inte skadat mig värre än så..

lektra
2006-06-10, 23:24
Nu har jag gjort en sak till:bump: : Klämde lillfingret mellan skottkärrans slut och en pelare när jag skulle backa kärran. En nerv kom i kläm och det känndes i hela armen. spolade med kallvatten men hamnade i chocktillstånd och börade kallsvettas. Jag blev tvungen att lägga mig ner med lillfingret i vädret. ingen farig skada men nu, en vecka efter är fingret fortfarande svullet, men inte brutet :p

Aeternum
2006-06-11, 21:18
Well.. Vart ska ja börja?

Min nordis skenade med mig en gång (mötte ett rådjur :rofl: )
Åkte in med knät i en stubbe och vred det ur led.

Vridit/slagit axeln ur led säkert 5 gånger pga. avåkningar.

Ledkapselskada i två fingrar på högerhanden. Kommer inte kunna använda dem normalt någonsin.

Hjärnskakningar diverse småsmällar o vrickningar.

Men inget brutet *peppar peppar*

ragge
2006-06-14, 22:44
på 27 år har jag skenat barbacka på min förra hopphäst och ramlade in i en tall och bröt lårbenet(benpiporna låg omlott)opererades med spik och skruv:år 2000.
På mitt jobb här blev jag sparkad på handen och bröt båt benet, en unghäst "blåste upp sig" när jag skulle dra longergjorden(ganska löst)hon flög i taket och landade på min fot(har stålhetta som tur är) och knockade mig i huvudet samtidigt som jag fastnade i spännena och slet av skinnet på tummen in till köttet år 2006.
Skulle rida in ett russ när jag va 9 som skickade mig som en raket så jag landade på huvudet och hjärnskakning...
När jag va 9 och skulle rida omhoppning i div 1 på B-ponny, gjorde jag en Louise Haaga...totalkrachade i en 2 kombination borta i 10 minuter, hjärnskakning och hemma från skolan en vecka.
Annars har jag fått knät skålen sparkad i fel läge, stukat handlederna ett par gånger och haft ett antal blåmärken.

Victovie
2006-06-15, 01:05
Min mammas handleder har blivit mkt slitna av allt grövre hästjobb som hon gjort i sitt liv. Det gör att hennes händer lätt domnar bort och då gör mkt ont, bla om nätterna eller om hästen hon rider är tung i handen eller i situationer när hon måste hålla händerna högre än normalt en längre stund. Vänstra handen är värst.

Rie
2006-06-15, 10:25
Detta är vad jag kan erinra mig:
*Gick omkull med hästen i full galopp när marken gav efter och hennes framben for ner i ett hål. Muskelblödning i ryggmusklerna.
* Stukade ett finger vid studshoppning på ridskolehäst som plötsligt tvärnitade mitt i serien. Kände av detta i minst ett halvår.
* Benbrott vid omkullridning.
* Liten grop på näsan efter närkontakt med 3månaders fölhov. Blodkärl gick sönder och jag såg ut som en proffsboxare dagen efter, kunde knappt se.
* Trampad på smalbenet med knöl som följd. Knölen fanns kvar ca 1 år innan den försvann. Blev omkullknuffad av rädd häst.

Men - med reservation för någon mindre åkomma jag glömt- detta är väl det jag råkat ut för under 30 års daglig kontakt med hästar. Inte alltför mycket. Men alldeles nog...

beciell
2006-06-15, 23:53
Hm, för typ 3 år sen så skenade en häst med mig under rfamskrittningen och sen helt plötsligt tvärnitade hon.
Jag flög och landade rakt på svanskotan vilket ledde till att 2 kotor i ryggraden tröcks(?) ihop och även fast det nu har gått till sig så har jag ont i ryggen, och då särskilt i svanken/svanskotan
Ajajaj.

ConfettiCavat
2006-06-16, 08:20
Måste säga att jag haft mycket tur i all otur. Detta har hänt mej:

* Häst tvärnitade när vi skulle hoppa bank. Jag landade med ryggen rakt in i stockarna. Lite justerad i musklerna.

* Hästen stegrade sej och gick över, landade på mej. Jag fick spräckt skall ben, skadade lilla hjärnan och sprängde trummhinnan. Diagnos för mej var rullstolsbunden. Sviterna efter det är tinnitus och dålig hörsel, har aldrig vanlig huvudvärk utan bara migrän och har fått lite svårt att läsa.

Sen har jag väl haft nåt brutet revben, sparkad i diafragman (fick lite svårt att andas ett tag).

men fördelen är att jag har blivit jäkligt duktig på att sitta kvar. Nu ska det mycke till att de ska få av mej. Vill inte göra illa mej igen :)

Emelie3
2006-06-17, 20:39
Mig själv har det faktiskt inte hänt något allvarligt alls. Det värsta som har hänt har hänt var nog när jag var 7 år och fick en spark i magen av en stor d-ponny så jag tappade andan. Annars har jag aldrig slått mig något större.

Däremot är min mamma en riktig olycksfågel. Hon har alltid varit rädd för hästarn, men när jag hade haft min första ponny ett år, så övertalade jag henne att börja rida på ridskolan. Första gången gick bra, andra gången trillade hon av när hästen stack för det kom en lastbil som lät. Då gjorde det inte ont, då bara hon gled av (men vid 58 års ålder är man ju kanske inte helt fräsch i kroppen). Sedan gick det några gånger och hon började känna sig trygg. Nästa gång hon red så hade hon en snäll häst, men så andra hästen som var med på lektionen var så seg så ridlärare skulle smacka till lite för att få honom frammåt. Men då blev mammas häst rädd och hon trillade av och fick ont i ryggen. Men envis som hon var så satte hon upp lektionen igen och då så gick det bra. Precis innan semsterna i höstas, råkade hon gå bakom en häst som hoppade bakåt och landade med hoven på mammas tår och vred om, fanns inte så mkt tånagalar kvar.. :P. Nu kunde hon ju inte rida på några gånger, men så när hon väl kunde rida igen så satte hon upp. Första gången gick bra, andra gången trillade hon av och bröt armen.. Så nu har hon slutat. Men hon har lovat att hon skall sitta upp en sista gång faktiskt, min lilla mamma .. :D

Pinkilly
2006-06-17, 22:34
Det värsta som hänt mig var när jag flög av på en hoppträning och bröt foten, krossade båda "kulor" (de som finns på hö. resp vä. sida av foten plus skenbenet i mitten eller vad det heter. Fick fem skruvar i mig.

Det var inte nog med det för jag kunde ju inte hålla mig borta från stallet även med kryckor även fast jag inte hade någon egen häst då så när jag gick med kryckorna så flög jag iväg när jag gick över ett "galler" och sen...

när jag precis hade sluppit kryckorna och fortfarande inte kunde gå riktigt så blev jag sparkad på rumpan av en ponny som gick förbi mig och inte ville bli ledd in i stallet... jag bara stod stilla och vågade inte röra mig för jag trodde att han hade sparkat sönder min höft och han som ledde gick in med hästen och jag stod ensam utanför cafeterian... men jag hade en kex choklad i handen så jag tog en tugga på den och inväntade hjälp *asg* faktiskt! men som tur var så fick jag bara en muskelpåverkan och en rumpa som inte är helt rund.. ;-)

Då tyckte de på stallet att jag hade lite väl otur...

Pinkilly
2006-06-17, 22:37
men fördelen är att jag har blivit jäkligt duktig på att sitta kvar. Nu ska det mycke till att de ska få av mej. Vill inte göra illa mej igen :)

kan inte jämföra mina skador med dina men håller med!! sitter kvar mer och om jag flyger av så ligger jag stilla! tills jag har känt att hela kroppen är med. Innan jag bröt foten flög jag upp på fötterna på en gång, kände aldrig efter... nu är det stora analysen... sen upp på fötter och upp på häst om analysen är positiv! :)

Prestige_
2006-06-17, 22:38
sparkad av en ardenner. aj! brutit handleden också. annars inte mkt. har haft tur! andvänder ALlTId hjälm. Stackars alla er som skadat er för resten av livet. Lider med er :(

cikoria
2006-06-17, 22:44
Haft egna halvblodshästar sedan 1980 och aldrig ramlat av dessa tre har varit oridna när jag köpt dem eller fött upp dem själv, de har varit mellan 165-170 cm, För fyra år sedan skulle jag rida en ridskolehäst imp lettland 150 cm och den skenade med mig så jag åkte ambulans in till lasaretter blödning i korsband i knä foten paj och blåslagen på hela ena sidan, kryckor i halvår eftersom jag bröt upp skadan igen , helt ostabilt flera år efter, sätter mig endast upp på mina egna hästar hädanefter är ju ingen ungdom längre

MinAthos
2006-06-17, 22:46
Den värsta skada bland hästar jag varit med om var när jag var 1 1/2 år och följde med våran gammla hund in i häst hagen, där satte jag mig bakom hästen och hunden sprang runt benen på den och tillslut sparkade den bakut och kickade till mig rakt i huvet så jag flög baklänges. Jag fick en rejäl hjärnskakning och pannbenet sprack och så blev min ryggrad sne, sydde 15 stygn och var på sjukhus några dagar.

Sen så har jag ridit på ett varmbod, andra gången han reds, och det ute på ett gärde. Han blev rätt och stack i full galopp. Jag var inte så duktig då så jag satt bara och drog i tyglarna och så plötsligt tvärnitade han och jag flög åtminstånde 10m. över huvudet, landade på rygg och mitt huvud slungades i marken (och så hade jag en tung travhjälm). Jag reste mig ganska snabbt och så, men i två veckor efter detta kunde jag inte använda musklerna i nacken, jag fick lyfta det med händerna. Sen dess har min nacke varit extra kännslig, jag får ganska ofta så att jag inte kan använda musklerna i nacken.

hästsko
2006-06-17, 22:49
ja brukade ramla av mkt haha men inte gjorde ja illa mig spec väsrt har ryggproblem efter ramlat av häst på 180 :mad:

Suuz
2006-06-17, 23:07
Jag åker av titt som tätt, har blivit väldigt duktig på att landa :crazy: Nått bra ska man väl ha av en fyllig röv! Kullerbyttor och rena svanhopp blir det också (jag hoppar nästan alltid av innan jag hinner trilla av och göra illa mig).

Bästa sättet för mig att sitta kvar är om jag har på mig mina glasögon, då j-vlar skulle jag kunna sitta kvar på en rodeohäst om det skulle vara så! Hört talats om mammor som lyfter bort bilar från sina överkörda barn? - samma styrka får jag när jag har brillorna på mig! Clark kent är ju stålmannen trots allt :rofl:

Mitrolle
2006-06-19, 17:37
Jag tillhör de där som "inte ramlat av på 10år" fast det var inte riktigt så länge sen ska jag erkänna, men det kanske blir :p

Jag har dock gått omkull med häst och klämt foten, kryckor 1 vecka.
Trillat av på armbågen och fick ett gigantiskt blåmärke.
Blivit sparkad 2 ggr med typ 12 års intervall *s* med lårkaka..

Annars är det knappt något. Har aldrig brutit något och har inga bestående skador.

maria25
2006-06-19, 19:47
Själv har jag en pajad rygg och axel samt knä efter 3 avåkningar och slagit i samma ställe, har ständig verk och sveda sen 15 år tillbaka, så nu är det sjukgymnast som gäller och massör, inget kul, men nu är man lite rädd och osäker efter det men ja rider än för de, :rofl: :idea: :angel: ;)

trinyDay
2006-06-20, 21:07
Inte å spec. mkt. ett brutet nyckelben och ngr. små smprikor på revbenet när jag å en shettis rejsade omkull i ett dike + en ordentligt fläskläpp

Saint
2006-06-21, 10:37
Jag anser att den största skada jag fått är den tveksamhet/rädsla jag kan känna i vissa situationer. Innan 1995 var jag i princip "omedveten" om att jag kunde dö, vilket gjorde att jag vågade hoppa vissa hinder som jag förmodligen inte skulle hoppa nu. Det faktum att jag ibland känner fruktan ökar ju risken för att jag faktiskt skall skadas eftersom det smittar hästen.

Mina första tio år trillade jag av massor med gånger, men det värsta som drabbade mig var blåmärken.

1993
Unghäst som bockade av mig ledde till spricka i armbågen (begränsad rörlighet)

1995
Ungästen jag red in stegrade och vi gick runt. Hela hästen låg över mig rätt länge och sparkade vilt för att komma upp. Under låg jag och manglades. Dom som såg olyckan säger att det fortfarande är det värsta dom sett. *så roligt* Jag klarade mig dock med en krossad handled vilen kunde lagas relativt bra med ben från höften. Jag har 11% registrerat handikapp, men i dagsläget har jag inga större men.

Den förändring jag gjorde efter 1995 är att inte rida in unghästar.

CloudBerry
2006-06-21, 13:03
haha, jag är otroligt olycksdrabbad. jag ramlar inte av ofta, men när jag gör det göt jag det ordentligt. två brutna revben, otaliga hjärnskaknigar, en brutan handled, ett trasigt ledband och en spricka i vristen. allt jämnt utspritt över nio år!

sofie-jonsson
2006-06-24, 23:17
Tyckte också, precis som vissa andra här, att jag varit lyckligt förskonad från värre skador. Hade fram tills för ca 1.5 år sedan endast blivit skallad några gånger (näsan och hakan justerad), fått enstaka blåmärke osv., trots att min ena häst var en riktig galnig när hon var yngre, och kastade av mig ett antal gånger i veckan. Så började jag då för ca 2 år sedan som hästskötare/ beridare, och red bl.a. unghästar. På vintern samma år när det hade kommit en del snö, och var fruset o kallt så åkte jag och "chefen" till ridhuset. Han hade sin tävlingshäst, och jag en av hans unghästar. Eftersom vi inte var hemma så hade vi inte den valiga pallen att kliva upp på hästen ifrån. Ska då sägas att jag är ganska kort, medan unghästen (3 år) var runt 168- 170. Skulle då försöka ta mig upp på hästen. Lyckades nästan, MEN råkade peta till honom på skinkan när jag skulle svinga över benet. Snäll som hästen var så satte han av i full galopp i ridhuset o bockade och försökte på alla sätt bli av med mig. Och han lyckades. Jag flög baklänges, och landade på axeln. Hörde att det krasade till, men trodde faktiskt bara att den hoppat ur led, även om den inte gick att röra överhuvudtaget. Gjorde inte speciellt ont direkt heller. Dock visade ju röntgen senare att den var bruten. Bättre blev det ju inte heller av att den läkt fel efter ca 1 månad, men att läkarna bestämde sig för att inte operera. Så den är fortfarande en aning felställd. Som tur är så har jag inga större problem med den.
Min otur var ju fullgjord när jag flyger av igen. Väntade till ca 1-2 månader med att rida igen efter brottet. Kunde helt enkelt inte använda armen. När jag dock kommit igång igen, och börjat tävla o träna, så tro fan att det händer igen. Red ensam för min tränare, sedan träningskompisens häst blev halt, och de åkte hem. Tenderar då att bli ganska hårda pass och jag låg på 140- 150 hinder när jag flög av. Ska då sägas att jag då tävlade på 120, och 140-150 var riktigt högt för mig! Kommer inte ihåg någonting av själva passet, har fått allt återberättat för mig. I alla fall så flög jag av precis över en oxer på 150, ingen vet hur eller varför, hästen gjorde ingenting. Förmodligen så hoppade hon så stort att jag tappade balansen, eller så fick jag blodtrycksfall precis då (hade det ganska ofta under en period då). Trillade iaf rakt ned, och slog i bakhuvudet. Kraftig hjärnskakning, minnesförlust, och var tydligen också medvetslös.
Som tur är så har det inte hänt något allvarligt sedan den olyckan. Hoppas verkligen jag slipper fler av den sorten i fortsättningen!

Juniib
2006-06-27, 20:28
Jag har ridit i nio år och har skadat mig ordentligt två gånger. Första gången red jag min brors häst, som jag knappt kände, det var fruset ute. Jag var helt oförberedd när hästen slog bakut och jag flög av. Landade hårt på sidan, tänkte att det här gjorde inte så ont ändå (hade säkerhetsväst), jag reste mig upp, svimmade och trillade ihop. Jag vaknade nästan direkt, jag varken såg eller hörde något. Det var väldigt kallt ochmina föräldrar var tvungna att bära hem mig. När jag försökte röra mig själv svimmade jag, men väl hemma blev det lite bättre, vi åkte till läkaren dagen därpå och jag fick veta att jag hade en STOR bristning i ett muskelfäste i ryggen. Ingen ridning eller idrott på ett tag, och jag har fortfarande ont (två år senare), men det är smällar man får ta... En annan gång fick jag en spricka i revbenet när jag trillade av, men det har läkt igen.

Elisha
2006-06-29, 23:24
Den enda gången jag har ramlat av och "skadat" mig var när jag fick åka in till akuten, bli röntgad (stavning??:rofl:) och jag hade typ knäckt ena höftbenet, usch! Fick gå me kryckor tills det var läkt på några veckor men det gjorde så ont att jag knappt kunde gå heller fyfan! Och det var föresten förra sommaren när jag hade haft min pålla i 3 dar :p Fast annars har det bara blivit skrubbsår och dyl.:banana:

Ankpower
2006-06-30, 22:17
* Nedsatt känsel höger ben (värsta ridolyckan:( Bilden är fotad av en vän som var med, Fler bilder finns där på sidan!)
http://Ankpower.bilddagboken.se/index.php?main=L3Avc2hvdy5odG1sP2lkPTUyNjg3MjcmdD0 xMTQ4MTYyNDAxJmN1cnJpbWc9NA==

* Käke som hoppar ur led
* Blåa fötter :p

My Beauty
2006-07-01, 14:29
Jag har brutit armen än gång när jag hoppade en ridskole häst för typ 7 år sen. (rider inte där fortfarande)

Han hopade av för tidigt och jag flög som en vante och ramlade av bakom hindret och såg hästen i nerhoppet. Jag hade landet konstigt så säkerhets västen gjorde så jag bröt armen.
Så den slängde vi och köpte en ny och speciall beställd istället.

Sen så fick jag en lättare hjärnskakning och en liten mineslucka en gång då hästen ville med dom andra som galopperade iväg på ett fält, när vi var ute och red. hon slog upp huvudet och jag minns inte hur jag kom hem från ritten. Mina kompisar som hade ridit i förväg väntade på mig komer jag ihåg sen inte något mera.

Invincible
2006-07-01, 16:22
jag har själv blivit avkastad in i ett stacket för typ 3 år sen. Rygg och höft tog skada. Sen förra vintern ramla man ner för en stentrappa =S.. och fick en sprick i bäckenet.. Trodde de läkt men när jag senare åkte av pga att pållen blev rädd för lastbilarna, och ramlade rakt ner i asfalten och ja.. Fick en spricka i bäckenet.. Vilket fortfarande inte riktigt är läkt.. Men man överlever.. klagar lite då och då tex när jag ska sitta upp.. Använder därför oftast pall.

lil-sis
2006-07-01, 16:41
Har en nervskada mellan axel/nacke på höger sida efter att jag rätt brutalt åkte av Patsy för tre år sedan. Den gör sig påmind ibland, lite som en whiplash.

Sen är det lite benbrott på div konstiga ställen.

ZimZim
2006-07-01, 17:54
Jag har stupat från en unghäst för ca: 6 år sedan. Det resulterade i skadad axel och nacke som behöver fixas till av naprapat då och då. :angel: Efter det blev jag påsprungen av en (annan) unghäst i hagen och fick fina upphakningar i bröstryggen som gör sig påminda med jämna mellanrum. Annars har jag klarat mig bra! :) Det är ju så kul med hästar....

vampirida
2006-07-06, 13:44
har brutit lillfingret när jag skulle lasta ut en häst, inte roligt!!

Grålly
2006-07-07, 10:48
Jag red i ett privatstall i grannbyn, med några kompisar, för några år sen. Spenderade halva veckorna till att rida en söt liten welshponny, vid namn Cissi. En gång galopperade vi upp för en backe, barbacka. Hästen tvärnitade och jag flög som en vante. Ja, jag var total IQ-befriad på den tiden :rofl:

Samma sak hände i paddocken. Hästen tvärnitade, och jag flög över huvudet. Kände ingenting någonstans, men handen svullnade upp och blev 1½ cm tjockare. Efter nån dag for jag till läkaren, med vad jag bara trodde var en svullen hand, men det visade sig att jag brutit två fingrar. Gick med gips några veckor, vilket jag aldrig vill göra igen. Ve och fasa för gips :devil:

En gång flög jag av mitt i ett hopp, ramlade av och drog med tränset. Hade tydligen inte sattit alla remmarna ordentligt. Det bara gled av.

Mitt då tjocka nordsvensksto trampade mig på båda fötterna förra året. Hade gummiridstövlar, och jag trodde jag skulle svimma så ont det gjorde. Det roligaste var nog när jag och två kompisar var ute och red i skogen. Av nån anledning var jag tvungen att hopppa av och leda min häst en bit. När jag sen skulle på, (red med westernsadel), så satte jag foten i stigbygeln, och tog ett sånt skutt att jag flög av på andra sidan. Fick inga värre skador, men pinsamt var det :rofl:

Wysiwyg
2006-07-08, 23:38
Jag har haft 2 ordentliga avfallningar.. Första gången gick jag o hästen omkull i galoppen, och jag fick en superhjärnskakning och en hjärblödning. Ramlade dessutom rakt på huvudet, så ambulanskillarna trodde att jag hade brytit både nacke o rygg när de kom o hämtade mig (var medvetslös).

Andra gången red vi ut och hästen bockade av mig. Svimmade inte, utan red hem på annan häst. I stallet märkte dom att jag var lite vimsig (visste inte vad som hade hänt alls och var jätteledsen).

Sen har jag ont i ett knä efter en avfallning, ont i ryggen, ont i huvudet när jag blir trött, hungrig eller arg (någonting om blodtrycket tror jag :p).

kajshaa
2006-07-08, 23:46
hmm... jag har nog inte varit med om så värst mycket.:angel: Ramlat av på en äng i sken (fast som TUR var var det en shettis jag red = ej långt till marken) och fick hjärnskakning. Även dunsat i marken och fått en spricka i ett revben.

Men det VÄRSTA jag varit med om var nu i sommar då jag skulle gå in i hagen. Jag hade ett långt halsband i typ metall eller nått och FASTNADE i spiraltråden när jag skulle gå in i hagen. Halsbandet snurrade sig och jag fick panik:eek:
Började rycka i halsbandet (hade ju panik ;)) och eftersom en av våra hästar brukar rymma har vi rätt mkt strömm i tråden.... h*lvete vad ont det gjorde!!! Stötarna bara gick i kroppen och jag var så :devil: rädd så att jag ramlade omkull!!!
Tillslut fick jag vett i skallen att dra av mig halsbandet och sedan låg jag bara och skakade på marken. Är nu skiträdd varje gång jag ska gå in :S

Usch!!

Jojjo811
2006-07-09, 15:35
Enda gången jag har blivit typ skadad (förutom blåmärken å mosade tår som går över efter nåra timmar) var när jag red barbacka på en shettis å skavde upp "bakdelen" :rofl: :rofl: Kunde inte sitta ner på flera veckor å inte heller rida:crazy: :rofl: ändå har jag blivit avkastad av galna hästar miljonstalsgånger :D

trasdokka
2006-07-09, 23:35
... har tre kotor i ryggen som hoppar fel i tid och otid efter ett fall med huvudet före ner i marken. jag hoppade hindret men inte hästen .. *morr* ... och så hänger sig mina knän allt som oftast också, och gör ont ibland.

Angelica_
2006-07-10, 11:32
När jag var ca 10 år så lyssnade jag inte så noga på mina föräldrar. Jag hjälpte till i ett stall (jag var bara 10 jag vet) och mina föräldrar sa till mig att ta det lite lugnt med alla tunga lyft och så. jag var ju så ung. Men jag lyssnade inte så när vi fick hem ett lass med hö skulle jag självklart hjälpa till. Det fanns massa andra tillfällen när jag inte tänkte mig för heller. Sen dess har jag haft väldigt lätt att få ont i ryggen. T.ex nu när jag sitter här och skriver för stolen är inte så skön. Men nu jobbar jag inte i stall längre utan ägnar mig helhjärtat åt min egen häst bara. Kommer nog jobba lite i stall senare men jag känner att jag bara vill gosa med hästen nu ett tag.

Kaktuzblomma
2006-07-12, 17:59
Min skadekarriär började när jag var fyraårsåldern. Jag trillade av vår shettis och fick en spricka i ena nyckelbenet. Mamma fick skäll av doktorn för att hon satte upp en sån liten på en häst. ;) Jag började att rida när jag var två...

När jag var femton blev jag avkastad och landade med korsryggen först på en hård grusväg (ingen säkerhetsväst då inte), ont som f-n. När jag låg där på backen kunde jag inte känna benen, men jag kravlade mej upp efter en stund. På kvällen åkte jag till sjukhuset och rönkades och som tur var så hade jag inte brutigt något, men jag kan forfarande få ont, det "sticker till".

Jag har även ridit barbacka i grimma utan hjälm. :eek: Medans jag pratade med min kompis tar hästen en tugga gräs i vägkanten och lyckas få in huvudet under eltrån. Hästen får panik och jag får prova på att vara rodeoryttare. Jag åker givetvis av och släpper inte grimskaftet utan blir släpad på grusvägen i ca:20 m innan hästen stannar. Jag hade linne på mej så min rygg var rödrandig och fin samt att jag hade slagit ihuvudet så det blödde lite från det med, men ingen hjärnskakning.

Min senaste skada var när grannens unghäst bestämde sej för att jag ville gosa med honom och trampar på min tå. Ont och blå nagel.

Man lär sej av sina misstag och det är ett under att man forfarande lever..

Jossan007
2006-07-12, 18:32
Ett korsband som är av, ledband uttänjt och skada på miniskeln.
Skulle sitta upp på hästen men halkade och landade med ett vridet knä. inte ridit på ett halvår nu, men ska förhoppningsvis börja i höst. om jag inte är opererad innan.Då får jag vänta ett halvår till, minst.

tjohej
2006-07-13, 15:40
hehe , men inser vilken tur man har haft när man läser alla inlägg här . peppar peppar :) även om jag varit nära att ramla av huur många gånger som helst har jag faktist bara ramlat av två gånger :)
första gången ja ramlade av var på min halvgalna bockande sköthäst (:love: ) ( som har blivit mkt bättre nu ) . då reste jag bara på mig och gick för o hoppa upp igen .
andra gången var i hoppning med en liten b - ponny , vet inte vad som hände , men helt plötsligt låg jag på marken och hade tappat andan . :crazy: det var riktigt äckligt , men det gick ju över snabbt . fast iof hade jag ont i bröstkorgen ett par veckor efter det .
annars har jag bara blivit trampad , biten i tummen o tappade känseln ( hästen trodde min tumme var en godis och bet till ordentligt ) , o blivit biten i rumpan :) hehe .

Giganten
2006-07-14, 20:04
Min senaste skada var i onsdags förra veckan. Skulle rida unghästen (4 år) barbacka i mjukisbyxor å gymadojjor. Fick hjälp å komma upp, pållen blev rädd å jag gled av på andra sidan. Innan jag hann släppa honom så klev han på min ankel med sin ena framhov. Resultat: 5 dagar på sjukhus, operation, massa röntgen å 3 omgipsningar, krossad ankel och inoperation av skruvar å platta å nu gips i 2 veckor, sen plockande av stygn och ny röntgen, sen omgipsning å så gips i 4 veckor. Kul sommar ;)

loch
2006-07-15, 14:02
I tonåren var jag med om två skadetillfällen. Det första var pinsamt klantigt... :o Jag red barbacka på långa tyglar för att hämta posten, det var ute vid våran sommarstuga. Hästens kompis gick kvar i hagen och vägen vi skrittade på gick längsmed hagen. Så får pållen för sig att han vill nog förresten inte hämta posten utan kliver istället rakt ut i hagen, får en stöt av staketet och tokbockar! Jag landar med ryggen före i en skogsbacke där pappa nyss slyat och får en liten stubbe i revbenen. Jag tappar andan och knäcker ett par revben...
Andra tillfället var då jag löshoppade en nordis... sprang med honom mot hindret och straxt efter att jag släppt honom sparkar han bakut mot en unghingst i en hage en bit bort, sparken träffar på bäckenet straxt ovanför skinkan och jag bjuds på en liten luftfärd. Jag kunde inte gå, benet var som förlamat... men efter 3-4 timmar började det vakna till liv igen och jag stapplade fram på kryckor i två veckor.

Min dotter fick en spricka i handleden och blev gipsad 3-4 veckor när hon trillade av under en uteritt då hon var 5 år :crazy: Tuffa tjejjen red dock hela vägen hem utan att klaga, cirka 40 minuter!

Athenalover
2006-07-15, 16:04
Har någon mer än jag skadat sig nu på senaste tiden så att de har fått djupa/stora sår som ömmar??

När jag skulle sätta på skydden på min häst i förrgår lyfte hon upp sin hov som träffade mig jämte ögat så nu är det ett jack och en liten blåtira och svullen under ögat och på ögonlocket! det gör jätte ont!!

Kardinal
2006-07-15, 16:14
Ja, fast jag rev mig på tvättkorgen i tvättstugan. Så inget hästrelaterat mer än att jag skulle tvätta ridkläderna:angel:
Sprang upp till lägenheten och la förband, och när jag gick ner igen såg jag att jag sölat ner hela trappan :rofl:
Shit happens

Miaa
2006-07-15, 16:24
Jag rev mig på kastanjen på ena bakbenet är sårig och blå o grön på insidan på armen :confused:

Athenalover
2006-07-15, 17:20
ajdå! Det gör så ont! Men jag vet att min häst inte gjorde det med flit! litar på min häst och hon skulle bara ta bort ett :devil: Djur och så råkade jag vara där med mitt ansikte!

ramada
2006-07-15, 20:37
Jag har som tur var bara ramlat av 2 ggr i mitt liv, första gången ramlade jag på den tjockaste delen av mig , inga men förutom en rejäl blåning på ena skinkan.

Nu för ganska precis en månad sedan föll jag av inne på en hockeyrink och bröt överarmen i ren otur.
troligtvis tog jag emot mig med armarna utsträckta och så vred det till sedan fick jag rätt ont och fick plocka upp min arm från backen bakom mig.
Vad mig anbelangade kunde armen lika gärna ha ramlat ur jackan för sig själv om de hade klippt upp den där och då.

Har aldrig tidigare brutit nåt, men tro mig man vet när ett ben är av...:cry:

sjukskriven 6 v. till.
Kan fortfarande inte lyfta handen eller fingrarna på samma arm på grund av en nerv som ligger i kläm/har fått sig en smäll precis vid brottet (vi vet inte riktigt än)
egentligen bra timing då tjockisarna går på bete nu, de får sig en långvila iår istället.....;)

eliis
2006-07-15, 21:59
*kl*

Har aldrig varit allvarligt skadad under min ryttarkarriär, än.

Men den senaste veckan har jag blivit både biten och sparkad av foderhästen, men bara med två blåmärken som följd. Imorgon ska vi hoppa och det skulle inte förvåna mig om jag ramlar av som ett snyggt avslut på den här veckan... Den som lever får se ;)

DenLillaSkimmeln
2006-07-15, 23:00
*kl*

Eftersom mitt känsliga sinne (:p) inte klarar så mycket olyckor så är jag rätt så väldigt frösiktig av mig :angel:

Det värsta är väl när jag landade på svanskotan och hade ont i ngr dar. Det va inte så farligt, bara att jag inte våga "rida" på nästan ett år :crazy: Skrittade mest... :( :mad:

Sen har jag blivit sparkad på tummen av en liten shettis/mini :D

CarEr
2006-09-09, 11:18
*KL*

Skrittar när hästen snubblar och går ned på knäna. Då det tydligen var lättare att lägga sig för att komma upp igen hamnar jag med benet under sadel och häst.

Fina blåmärken och svullnader från knävecket och ned till foten. Hästen helt oskadd och tycker jag är allmänt fjantig som inte direkt kliver upp för att fortsätta :crazy:

Athenalover
2006-09-10, 09:09
ush då låter ju inte så bra! nu har mitt sår läkt men det är ett litet ärr där!

boella
2006-09-13, 08:54
Brutit ett ben och två fingrar i vuxen ålder. Vid tre olika fall.
När jag var liten försökte en ponny som jag red barbacka på skrapa av mig mot ett träd, och håret på ena sidan slets av med
rötterna, jag var lite tunnhårigare där i många år efteråt,
plus att min vänstra axel drogs ur led och jag känner fortfarande av det i muskelfästet. Blivit trampad. Samt diverse blåmärken och
skrapsår.

Lazio
2006-09-13, 11:36
Hästen skenade med vagnen och jag släpades efter hängandes i tömmarna.
Jag hade linne på mig och det var en grusväg.. Aj.
Skrapade upp hela underarmarna, en del av magen (linnet åkte tydligen upp lite) och fick stora sår på knäna.
Är bara glad att jag inte skadade mig värre än så som hästen sprang.
Tog ca en månad för det att läka, jag har massa vita strimmor på armarna efter revorna.. fina ärr där.

Armani__
2006-09-13, 13:29
Ajajajajajajajaj, det lät inget vidare alls!

Usch! /Fanny.

Filippa99
2006-09-17, 13:59
knapplån

en stuckad näsa och en arm dragen ur led är det värsta jag varit med om.
Sen såklart lite små sår å revor.

Dock har jag fått konstant värk i axlarna av för mycket tungt arbete i stallet

Rikkan
2006-09-17, 16:54
*KL*
Det viktiga är INTE vad jag varit med om, utan vad jag sedan gör för att vara SNÄLL mot kroppen, efter den har råkat ut för olika trauma.
Att se vem jag är, och vad mina kropp behöver för att må bra.
Att kunna vara så bussig mot kroppen att jag ger den möjlighet att blir starkare/smidigare/mer avslappnad eller vad det nu måtte vara, så att den kan bli bättre än vad den var i går.
Att acceptera läget och sedan ta tag i det som behövs utefter dom förutsättningar man har.
:smirk:

Helen Thelin
2006-09-20, 15:31
är jag den enda som har klarat mig undan luftfärder osv?

jag kan inte minnas att jag har gjort mig illa riktigt ordentligt i stallet.
Jag hoppade ett litet russ när jag var mindre, som inte kunde hoppa alls (hennes kropp var lite felbyggd och hon galloperade JÄTTE mycket ner med huvudet, och hoppade även så) de resulterade i att jag gjorde en kullerbyttar över huvudet på henne och lantade pladask på rumpan, men det var bara att hoppa upp igen och vara berädd på de inför nästa språng.
sen så minns jag också mitt första ridläker när shettisen började rulla sig på banan, då hann jag hopp av, ett annat läger så for jag av ponnyn, russ/arab, som blivit skrämd av ett rådjur i skogen och flög från ena sidan av banan till den andra och jag red så klart barbacka.

detta visar kanske bara att jag måste vara extra försiktig nu för de kommer väll nån gång, hehe