Visa fullständig version : skavsår mellan benen!!
Usch idag hade vi lite gymnastik hoppning och jag har ej hunnit köpa hoppsadel än, red i min dressyr, rekomenderas EJ ; Har skaft av skinnet på insidan av låret mot kåpans kant. Aj aj...
Så för övrigt undrar jag lite om hoppsadlar, nån som har lite tips om vad man ska börja leta efter i mellanprisklass som ändå är snygg och bra. :banana:
squarepants 2005-12-08, 16:46 apaloosa golden star ( http://www.lowenborg.no/images/items/big/84750.jpg ) är enligt mig väldigt snygga och grymt sköna att sitta i.
de har väldigt bra passform på det flesta hästar.
den vi har är tillfassad till vårat halvblod, men sadelmakaren har kollat och sagt att den ligget näst intill lika bra på araben :D
vi den begagnad(1år) för 6000, väldigt okej pris för en snygg och skön sadel :)
kingston brukar ha bra priser med, och brukar ha bra och sköna modeller.
Apaloosa golden star :bow:
svart, specialbeställd med 37i bomvidd. passar både på c-ponnyn OCH storhästen (16tum). alla som provat den/har en egen säger att de e de skönaste som finns :D
Bellson_ 2005-12-08, 20:52 Jag har en apaloosa golden star ! Dom är VÄÄÄÄLDIGT snygga (tycker jag) och VÄÄÄÄLDIGT sköna att sitta i :love: :love:
Hallonsoda 2005-12-08, 23:34 Men golden star är väl inte omstoppnignsbar och har syntetstoppning i? ajaj....
sadelutprovaren (som vi mötte på en hästklinik som bla använder värmekamera osv) sa att Apaloosa var en bra sadel... och den blev snabbt favorit hos storhästen han har alltid sparkat/huggit/spänt ut magen hos ALLA andra sadlar redan när han var liten! nu står han som ett ljus och vickar knappt på öronen...
och stoppas om har den inte behövt på de nästan 4år jag haft den.. +att den ser helt ny ut (förutom att det blivit "nött" av stiglädrena men så blir det ju på alla sadlar)
men jag tror att dem är omstoppningsbar, den har nämligen tyg/filt"pluttar" där man brukar stoppa in stoppniongen igenom, på samma ställen som andra sadlar...
Hallonsoda 2005-12-09, 00:00 Okej, jag har själv ridit i en sån ganska mycket och tycker den är skön... men andra sadelutprovare klagar.
De äldre modellerna är inte omstoppningsbara i alla fall, och det suger.. Hästar ändrar sig.
Jag vet inte, men jag är skeptisk till annat än ull/möjligtvis luft som stoppning :D
Jag hoppar ganska ofta med dressyrsadel, men det är en fördel med syntet, bara att plocka bort klossarna:D
Jag har så långa ben och har hitills inte ridit i en hoppsadel som passar mig, så ganska ofta föredrar jag att hoppa i dressyrsadel framför en hoppsadel som inte passar.
Har aldrig fått ridsår=)
Falkerud 2005-12-09, 23:40 Tips till såren på insidan knäet: Tejpa på kirurgtejp och låt sitta tills den börjar släppa av sig själv. Fungerar lika bra som dyra skavsårsplåster:)
Polly_Mulle 2005-12-09, 23:53 Tycker INTE om golden star, den är obekväm att rida i. Tycker bättre om Barnsby Whitaker, stübben bl a.
Appalosa verkar ju som en klar favorit här, ska testa en sådan :-)
Har satt på en coomfeelplatta och lindat om, men det känns, aj aj. Ha en bra en helg allihopa. :banana:
jag rider i en appalosa och är sådär halvnöjd med den. Den är lite för smal i sitsen tror jag. Jag har aldrig lyckats få till en bra sits i den.(Sen sitter klossarna fel men det gör dom ju på alla hoppsadlar)
Finns de i Flat back då ?
Lundby_love 2005-12-11, 08:26 Så för övrigt undrar jag lite om hoppsadlar, nån som har lite tips om vad man ska börja leta efter i mellanprisklass som ändå är snygg och bra. :banana:[/QUOTE]
Testa att rida i en appaloosa golden star:bow: sen är du fast! Men jag tycker även att prestige har bra sadlar.:banana:
:o Okey,kanske en lite löjlig grej,men är det någon som får skavsår på musen när ni rider?Blir knäpp snart av detta,hur jag än försöker så går det inte.Har provat me olika jeans,olika trosor,ja you name it.Någon som varit med om detta och vad gjorde ni åt det?
Brukar ibland funka att raka och sen använda bomullstrosor med mjuk kant
naturElle 2006-01-10, 23:15 Ooooooooooooooojaaaa! :D När jag gick på Strömsholm brukade vi alla stå i sadelkammaren efter ridlektionerna o gnälla. "Jag vill ha en ny klitoris!" :rofl: :rofl:
:o Okey,kanske en lite löjlig grej,men är det någon som får skavsår på musen när ni rider?Blir knäpp snart av detta,hur jag än försöker så går det inte.Har provat me olika jeans,olika trosor,ja you name it.Någon som varit med om detta och vad gjorde ni åt det?
Det finns Comfortsitsar med gel i som garanterat hjälper. Finns i många ridsportbutiker
psychogrrl 2006-01-10, 23:24 Byta sadel...
Ha ha,ja en ny klitoris nu vore inte alls dumt,den jag har gör ooont.Rakad och len med bomullstrosa är testat,funkade inte de heller.Kanske ska prova med gelpad,går den att använda till westernsadel tro?
Ha ha,ja en ny klitoris nu vore inte alls dumt,den jag har gör ooont.Rakad och len med bomullstrosa är testat,funkade inte de heller.Kanske ska prova med gelpad,går den att använda till westernsadel tro?
Borde fungera även till dom sadlarna
Inge fel på sadeln,den är bra.Blir lika även i andra sadlar,och helt naturligt skapt e jag oxå..hi hi.Nej jag kanske behöver härdas så man får valkar även där*skratt*:crazy:
Ja fy faaan! Skinnflådd var jag tills jag skaffade en dressyrsadel bred nog. Har annars alla sadlar mellan sittbenen och rakt upp i hårtårtan.
Någon borde uppfinna en utbytbar muffa.
Ja det finns ju muff peruker nu,så varför inte en utbytbar:banana:
naturElle 2006-01-10, 23:33 Jag körde bara på, trots smärta, o till sist blev det en förhårdnad så idag får jag aldrig skavsår. :D Nä skoja bara. Men en gelpad borde funka. Annars vette tusan... *tänk, tänk*
Sånadär cykelbyxor med "vaddering"?
Har inte cyklister som knep att ha en mosad banan i cykelbyxan?:p
Mysigt som fasen, och gosigt.;)
Banan låter mojsigt,det måste jag testa:banana: Bra att ha om man blir hungrig under ritten kanske :D
Det kan inte vara sant?
-"Vad har du i fickan Jan"......:banana: ?
eller om en manlig ridparten blir hungrig.
Är det inte bättre att ha ribyxor än jeans? Jeans måste ju skava ngt grymt... eller missförstod jag allt nu?
Kaktusblomma 2006-01-11, 07:11 Det finns ju s.k. ridtrosor och jag tycker att dom funkar bra...
asfaltsflickan 2006-01-11, 09:29 Har du provat att smörja in dig? Barnolja eller vaselin kan hjälpa eftersom det minskar friktionen. Trosskydd rekommenderas. :p
Blanka cykelbyxor under ridbyxorna kan också hjälpa genom att minska friktionen, byxorna glider mot varandra istället för att gnuggas mot känsliga kroppsdelar.
WildChild 2006-01-11, 10:05 Tror det gällde Western, då det började pratas om en sådan sadel...
Och då ska det ju vara jeans... även om det låter lite smärtsamt, till och från.:smirk:
ho ho det här var det roligaste idag :d :) :banana:
Men allvarligt så hade jag kunnat starta den här tråden själv, så bra att nån vågade :o
eller vad löjligt, vad är det för pinsamt med det egentligen.
men fyyy f*n vad ont det gör... och jag rider inte tillräckligt ofta för att bli "immun"....
Men blir det inte bättre med tiden? Det hoppades ju jag... Vad säger ni som sitter till häst ofta och länge???
PS: Förresten så märker jag att det är bättre de gånger jag har på mig nån sorts "sporttrosor", några jag köpte i en sportaffär nån gång. lite annat material i dom, och lite kraftigare tyg kanske?
WildChild 2006-01-11, 19:00 Det blir bättre med tiden. Iallafall lite...:smirk:
Red jättefrekvent förr, tävlade och hade mig... men minns fortfarande en 2dagars omgång i hoppning med distriktstränaren med fasa! Fick gnida på rätt bra med en lynnig märr i markarbetet, och låg sedan hemma och kved, naken med en ispåse i handduk mellan benen.:o
Prova med ett Fårskinn i sadeln, finns speciella till westernsadlar.
Annars kan man har tunna strumpbyxor under jeansen...Funkar bra på mig iallafall.
Efter 35 år i olika sadlar, den ena värre än den andra, hittade jag till slut den , för mig, ultimata supermjuka, och blev av med dessa besvär! Hurraa, säger jag bara!
Jag får alltid sår både fram å bak när jag rider med helskodda ridbyxor.:cry: Så helt sonika har jag bara köpt helt oskodda i flera år nu och det funkar superbra:banana: :banana:
Det finns salva på apoteket som heter intimsalva.:idea: Väldigt bra i det akuta skedet för att dämpa lite, har en lugnande effekt. Smörj in dig precis innan du ska kissa så svider det inte så mycket!!;)
Jo,det är en westernsadel jag har,man rider ju ofta i jeans då men jag har provat med lite andra byxor,dock ej ridbyxor.Ska ta och testa med typ cykelbyxor och kanske med ett par något tajtare byxor.Får för mig att det kanske kan bero lite på att jag har för stora på mig när jag rider,och att det då blir mer friktion:confused: .Fårskinn låter inte heller så tokigt,kanske kan jag låna ett för å se om det blir någe skillnad.
Gott o höra att det inte bara är jag!!:o Jag rider 2-3 hästar om dagen, och har gjort så i ca10 mån. nu, men det blir då f-n aldrig bättre!!:confused: Måste säga att vissa dagar är värre än andra, sä det kanske är trosorna?? Måste prova ridtrosor, fast det blir lite pinsamt att hälsa på mina gamla arbetskamrater och köpa ett par paddade trosor!!:o HJÄLP!!
Fniss
Har du testat trosor i boxermodell? Innan kunde jag bara ha det för annars fick jag skavsår så jag inte kunde gå. Fast nu fungerar det ganska bra ändå faktiskt.
WildChild 2006-01-11, 21:30 Red dressyr igår i ett par helskodda...
Fick faktiskt rediga ridsår.
Måste testa din tes om att det rör skoningen, om du säger sådär!:idea: Nästa pass blir i oskodda bomull.
Red dressyr igår i ett par helskodda...
Fick faktiskt rediga ridsår.
Måste testa din tes om att det rör skoningen, om du säger sådär!:idea: Nästa pass blir i oskodda bomull.
Lycka till!!
Det kommer att kännas mycket bättre:D
aalleexx 2006-01-12, 00:52 Usch, jag får skav både bak och fram. Har provat det mesta,,, måste vara felskapt:( :( :( :(
Lovisaleonora_ 2006-01-12, 11:09 Vissa sadlarn totalförstör mitt sexliv...
moonlightgarden 2006-01-12, 11:17 Öhm aldrig varit med om detts själv, men har du provat rida med ridbyxor eftersom du skriver att du provat olika jeans men det står inget om ridbyxor.
Annars kan nog en gel-set saver hjälpa.
Bewelinn 2006-01-12, 11:19 kl
Jag har flera kompisar som älskar sina gelésitsar och aldrig rider utan dem. Men mkt beror nog på sadelutformningen. Jag gillar inte sadlar med för smal midja :crazy: Det förvärras om man dessutom sitter på en häst med mkt gång så man hela tiden "kavar omkring" lite. En kompis rider dressyr i en islandssadeln med ribbad sits och är jättenöjd med den (på sitt halvblod).
Fast westernsadlar brukar ju vara annorlunda utformade just för att man ska kunna sitta skönt och länge i dem?
Jag är lite förvånad att det inte är fler som nämnt sitsen som en del i det här. Jag har problem med detta när jag rider ut och sitter och rider långa stunder - 1-1½ h ute i skogen. Jag har märkt att ju mer seriös ridning, desto bättre går det - dvs när jag "skolrider" så har jag inga problem, problemen kommer när jag "åker häst". Jag har inte riktigt förstått varför. Problemen har också varit mindre (!) när jag ridit barbacka än när jag rider med sadel.
Men så har jag ju fått fundera en del över att jag sitter och "backar" i sadeln - spjärnar i stigbyglarna och undviker riktigt nära kontakt med sadeln. När jag får problem "mellan benen" så spjärnar jag ännu värre...
När jag spjärnar i stigbyglarna så låser jag fotlederna. Låsta fotleder innebär också låsta höftleder = mitt bäcken kan inte följa med i hästens ryggrörelser fram och tillbaka och upp och ner helt optimalt (jag låser SI-lederna som ett brev på kuppen). Dessutom har jag en tendens att luta mej lite-lite framåt och låsa mej runt övergången mellan länd och korsben - jag släpper inte ner svanskotan i sadeln. Jag försöker helt enkelt motverka varje rörelse, i mitt bäcken.
Det blir friktion.
När jag slappnar av i fotlederna och tänker på att ha svikt i dem - inte spjärna i stigbyglarna utan låta tårna vila mjukt i stibygeln, samt våga sitta på "rumpan" - släppa ner svanskotan, "dra in svansen" - placera ryggraden ovanpå bäckenet - så vips slapp jag bekymren!!
Trots att det kändes bakvänt, för när jag inte spjärnar så får jag ju närmare kontakt med sadeln och gungar delvis med "mer".
Men det är svårt, för tänker jag inte på det hela tiden så är jag där och spjärnar från i stigbyglarna igen och lutar mej lite, lite framåt (vinklar fram bäckenet eller vad man ska säga).
Nu är detta bara hur det är för mej.... Vet inte om det är samma orsaker för andra med samma problem.
Självklart spelar sadeln in - vissa sadlar är för smala, har en dålig tyngdpunkt eller stjälper på andra sätt. Men för mej var uppenbarligen inte sadeln problemet....
Bewelinn 2006-01-12, 18:31 Har man provat flera olika sadelmodeller och det inte hjälper så kan det absolut vara värt en titt på sitsen. Jag vet att jag satt och tryckte bakåt när jag red en ponny i en sadel som var för liten/kort för mig. En 15 tum eller något liknande. Aj säger jag bara :cry:
LionQueen 2006-01-12, 22:42 Usch. Hade ett sådant "problem" i måndes. Sadlen var helt skarp i sisten å när man va heter det nu.. *hjärnsläpp*!! När man DRIVER menar jag! Då och när vi skrittade gjorde det , grrrrr, ont! Jag funderar allvarligt att skaffa ett par vaddade cykelbyxor! :o
Har haft grymma problem med detta speciellt när jag red flera hästar om dagen. Slutade definitivt med rakningen då blev det lite bättre.
Alltid bomullsstrosor utan den där föbannade sömmen mittfram och bara pikeur brallor nu mer helskodda de sitter suveränt bra. Har blivit hel fri från problemen nu mer och jag hade jättestora problem var hos gynekolog med mera. Det finns en superbra creme på apoteket
intimcreme eller nåt sånt den lindrar redan uppkomna problem.
uscha ja, skinnflådd kan man bli. Jag tycker att problemet blir större i en dressyrsadel iom att den rundar sig runt hela partiet. I en hoppsadel har man inte samma närkontakt med muslingen :D Speciellt när man sitter ner och gnider i en timme med aktiv ridning.
har funderat på att operera bort vissa delar både en eller två gånger :angel:
Polly_Mulle 2006-01-15, 08:44 Har du provat stretchjenas eller jeans en storlek större? Högre skurna/lägre skurna? Jag satt bäst i westernsadel med ganska tighta stretchjenas som inte hade allt för stora sömmar, stora sömmar ger gärna skav...
Jag har hittat den perfekta lösningen ...får ju alltid skav men mer på vintern när man har en massa långkalsonger under och så...SIDEN underkläder...Det är nämligen så att jag fick dessa siden långkalsonger för flera år sedan och aldrig använt dom.Städade garderoben igår och tänkte dom har tar jag till ridgarderoben....och så testade jag rida i dem idag....SUPER!! inga skav och ingenting som korvar sig och gräver sig in mellan benen ;)...Dessutom super bra att ha under ridbyxor, vanliga långkallingar har ju en förmånga att följa med ända upp i grenen ;) Ridbyxerna bara gled på eftersom kallingarna var så blanka......Så nu ska jag investera i sidenunderkläder ...går säkert lika bra med blanka trosor ....jag köper på lindex 3 för 129 :- boxer utan ben , slutar precis under vecket under rumpan low cut...kallas dom! Dessa trosor och siden kalsonger YES!
Hittade en internet shop ..letar flera.För att jämföra priser....;) http://www.sidenselma.se/
Bewelinn 2006-01-15, 14:12 Nylonstrumpbyxor kan fungera bra också. Bra att ha under sträva helskodda ridbyxor sommartis!
godishanna 2006-01-15, 17:36 Har pikeurbyxan ingan söm fram eller hur menar du? Har letat förgäves efter en ridbyxa utan mittsöm... grr, hade män haft problemet hade det definitivt funnits massa märken eller hur.... ;)
För mig är det lite olika vilken sadel jag rider i... min sadel får jag aldrig skav i, men då jag rider andras hästar och en annan sadel kan jag få skav :o
Bewelinn 2006-01-15, 17:40 Jag tror hon menade på trosorna ;) Sömmen till den där "extralappen" man har i grenen.
Distansryttarna borde ju ha bra koll på sånt här? Vad rider de i? Förutom vadderade byxor då? Fast de väljer väl kanske andra sadlar...
Pikeurbyxan är ju en helt vanlig ridbyxa men sedan jag börjat rida i endast helskodda såna har det problemet förvunnit. Tror jag har ett par cavallobyxor också som funkar.På mig sitter de helt enkelt bra i grenen och det blir inte nåra som helst veck.
Jag känner igen mig! skoj tråd:) Jag hade samma problem förut när min sits inte direkt var den bästa.... (ta INTE det där som kritik, alla är skapta olika) :) nu har jag blivit av med titel-problemet. fast jag får fortfarande skav i bakändan. i synnerhet en varm sommardag i helskodda ridbyxor med två dressyrpass om dagen. för mig funkar riktigt tajta oskodda ridyxor med ett par string under. detta hjälpte mot skav i båda ändarna :D fast string vid hoppning är inte att rekommendera. sen gäller det ju att ha en sadel som inte har aldeles för högt framvalv heller. alltid trevligt att se att man inte är ensam om ett problem ;)
CrazyPiggelin 2006-01-15, 22:32 kan få duktigt skav till å från.
men de är när jag missar att ha trosorna rätt el rätt trosor. dom hamnar fel och ligger å skaver.
AnnaKarinA 2006-01-16, 20:00 Ja det finns ju muff peruker nu,så varför inte en utbytbar:banana:
:rofl: :bow: :D
Har köpt mig ett par vadderade cykelbyxor (spinningbyxor) på Stadium 399kr. Funkar kanon, nu är det t.o.m behagligt att rida barbacka på pållen.
Rotade igenom garderoben,lyckades hitta ett par stretch jeans som faktiskt inte blivit krympta av den lille tomten som brukar tvätta mina kläder när de är där inne:) Nåja,jag har nu ridit i de ett par gånger och det funkar faktiskt bättre,slutsats,det blev nog för mkt friktion i de för stora jeansen. Jippi:banana:
Petruska 2006-01-19, 23:09 Nej, inte går det då över på mig heller. JAg hoppas på valkar på klitoris ibland, men anar att det har andra nackdelar...
Jeans funkar ABSOLUT inte. Det verkar inte spela någon roll om ridbyxorna är skodda eller inte, men jag köper modeller med så lite sömmar som möjligt. Salva, sån som man har till blöjbarn, innan ridningen, hjälper något. Det hjälper efter ridningen också, men då har man ju redan sår. Blodfläckar i trosorna hör till vanligheterna när jag rhar ridit - vilket är ca fyra ggr/vecka. Vad som verkligen visat sig hjälpa är några olika svindyra dressyrsadelmärken. Man får nog försöka prova sig fram just med olika sadlar, tror jag.
Det e konstigt det där... kan få värsta skavsåren (och "vanlig" träningsvärk) efter 45 min hoppning eller galopparbete när jag rider för instruktör, men att rida i blandat tempo med mest trav på 5 timmars långritt, då är man hur pigg som helst sen. Inga skavsår alls :D
IngaLena 2006-01-20, 10:52 behåll håret på musen ! Jag rakade och det blev bara värre. Smörj med vaselin och ta en bomullstrosa med mjuk kant, testa cykelbyxor också! Det blev värre med mina skodda ridbyxor än de utan skoning.
DiscoveryGirl 2006-01-20, 15:21 på tal om jeans så har hööks jeans som är grenlösa eller tja helskodda e dom kanske hjälper hittade dom på sidan 115 i nya katalogen rätt fräscha....
Före påfrestande ridtur och varje gång du duschar smörj in heligheten med barnolja. Parfymfri givetvis, sådan man köper på apoteket.
Hälsning Maja
smurfolina 2006-01-21, 16:57 jag har kill kalsingar +vaderade cykelshorts på mig, aldrig problem längre...
Jag vet hur det känns! :(
Usch, jag får skav både bak och fram. Har provat det mesta,,, måste vara felskapt:( :( :( :(
Nej nej! Många i denna tråd har ju samma problem, ingen är felskapt, bara olika - som tur är! :D
Balderum 2006-01-21, 19:23 *kl*
Det har aldrig hänt mej, inte ens då jag red ca 7 timmar/dag på Island en vecka. Har helskodda skoridbyxor, knäskodda, ridjeans o har ridit i vanliga jeans nån gång. Bara det inte finns sömmar i grenen blir det inga problem.
musen är väl som baken....delad, eller nått ;)
Endel tar inge stryk och andra tydligen massor...
Personligen har jag tack och lov aldrig haft problem med musen vid ridning.
/Malin
Keep on Dreaming 2006-01-23, 15:15 Jag funderar allvarligt att skaffa ett par vaddade cykelbyxor! :o
Varför vadderade cykelbyxor när det finns vadderade ridbyxor???
http://www.dekaltext.com/distansutrustning/bilder/ridbyxor-2.jpg
www.distansritt.nu.
Keep on Dreaming 2006-01-23, 15:20 Det finns ju s.k. ridtrosor och jag tycker att dom funkar bra...
Har testat sådana men de var inte bra.
Stora trosor=stora skavsår
Små trosor=små skavsår
Inga trosor=inga skvsår.
Inte där,hi hi, men skavsår mellan skinkorna när man rider barbacka....och när jag red min kompis häst, hon hade en fruktansvärt hård och obekväm sadel.....Prova och sätt fast en ändvärmare på sadeln, den är ju mjuk och go....;) HELOSAN är bra att smörja med:smirk: funkar säkert på musen oxå:D
Kanonbra inlägg, detta var ett jätteproblem för mig när jag red lektion på ridskola - blodiga trosor var inte helt ovanligt. Nu när vi har egen häst måste jag säga att jag sällan upplever problemet längre. Om det beror på sadel, häst eller förbättrad sits pga privat träning har jag svårt att säga. Om jag skulle rekommendera ngt så är det nog gel-paden - Förutsatt att man redan plockat bort byxor/trosor med skavande sömmar och fortfarande har problem. I mitt fall handlade det helt enkelt om att barnafödande gjort anatomin mindre sadelvänlig:o spelar ingen roll om jag varit naken i sadeln (kanske hade varit kul av andra orsaker) jag hade fått skavsår ändå!
Bara jag som får rejäla skavsår på svanskotan? Jag tror den har flyttat sig banne mig sen sista barnet för jag kan inte ligga ordentligt tex i solariet. :(
Ett tag tänkte jag sy mig ett par rejäla trosor el dyl och sy in skumgummi där bak. Nu är det snart närmare ett år sen jag red så det ska bli spännande å se om kroppen ändrat nåt på sig när hästen min kommer hem.
Kaktusblomma 2006-01-24, 07:12 För mig funkar dom, men det är väl individuellt som med allt annat.
nylonstrumpbyxor under långkalsonger och ridbyxor! fungerar kanon! kunde inte rida alls förut, nu har jag inga problem över huvud taget! men såfort man har glömt strumpbyxorna.. aj aj.
ännu bättre är det med kill-boxerkalsonger under strumpbyxorna.
lite queer-varning kanske. :)
springsten 2006-02-01, 14:29 :rofl: :rofl: :rofl:
http://www.actionridertack.com/catalog/product_info.php?cPath=23&products_id=174&osCsid=
anti monkey butt :rofl: :rofl:
förrut så fick jag skavsår i jumsken då jag använde boxer trosor i mikrofibertyg. de funkade jätte bra tills dagen med ösregn :mad: och 8mil tävling framför sig. då rullade de bara upp sig och då kom skavsåren. nu använder jag stringtrosor. tycker de funkar bra.
svadilfari 2006-02-01, 14:42 Usch, jag får skav både bak och fram. Har provat det mesta,,, måste vara felskapt:( :( :( :(
Om det är till någon tröst så är vi två felskapta i så'na fall :rofl: !!!
Ajajajajajaj
Jag vet hur det känns.....
Även jag har lidit av detta fenomen men har nu blivit "botad".
Vet inte hur det är med en sådan sadel, eller om det fungerar för dig. Jag själv har helt enkelt förändrat/förbättrat min sits och då försvann det. Förut satt jag liksom med bäckenet lite bakotroterat om du förstår vad jag menar(i svank). Nu sitter jag mer med bäckenet rakt (alltså varken i svank eller kut rygg).
Om detta inte är problemet för dig, skulle jag nog prova fårskinns pad eller gel pad.
Hoppas att det gå bra för dig o lycka till.
Uppdaterar,he he. Skaffade ridjeansen från h**ks,svarta helskodda.Införskaffade även ridtrosorna och vips var problemen bättre.Inte helt bra,men inte blodiga trosor å dylikt i allafall.Nästa gång provar jag med att smörja in mej lite före.Kan tillägga att problemen blev efter att jag började med att sitta "rätt" dvs tidigare satt jag som en hösäck(tittat på för många westernfilmer kanske:angel: )nu har jag arbetat stenhårt med min sits och då började problemen,kanske kan det bero lite på att jag skaffat mig en annan sadelmodell samtidigt.Red tidigare i en trailsadel,nu har jag en reiningmodell med 16" säte(stor röv:) )
Måste tacka för alla ide'er ni kommit med,ni är ju fantastiska.
Gottgott 2006-02-05, 23:12 Skavsår tror jag beror mycket på sitsen.
Man vill gärna rida med för mycket svank... Då har naturligtvis sadeln oxå betydelse för att hjälpa sitsen, tillräckligt bred för ryttarens sittben ska få plats.
Prova att överdriva och "runda" i korsryggen något. "Låt ryggraden bli lång" och sjunka ner mot sadeln.
Detta hjälper mig...har jag varit något spänd i korsryggen har jag svankat=skavsår. Har jag ridit avslappnat med en rak (känslan är rundad) korsrygg = inga skavsår. För att inte tala om vilken skillnad det är på hästen i de två fallen.
Saintnessie 2006-02-06, 18:39 Men kvinnor hur sitter ni i sadeln!?
Ni måste juh sitta helt fel..
Man ska sitta på sittbenen, INTE PÅ blygdbenen..:rofl:
SuperTezza 2006-02-08, 19:43 :rofl: :rofl: :rofl:
FeatherCloud 2006-02-08, 19:50 vet absolut hur det är! när jag gick Rik0 hade jag konstant ont som f-n eftersom jag inte riktigt var i form.. förmodligen satt jag lite fel + att sadeln inte var den mesta bekväma, så det beror väl lite på det...
brukar skoja om att vore jag kille hade jag antagligen varit halvt kastrerad för länge sen.. :D
jag körde med gelpad (funkar hyfsat) och bita ihop och ignorera smärtan :) sitta rätt borde funka hyfsat också, det är pga det det mesta av mina problem kommer..
hoppsan80 2006-02-08, 20:21 Skönt att höra att det finns fler med samma problem som jag.:smirk:
Ska defentivt prova att ha fårskin på saden.
:bow: Till den som startade tråden:bow:
lill_boyen 2006-02-08, 21:07 aaa...visst kan det va jobbigt....ibland när man får ont så sitter man å spänner sig i sadeln för att försöka sitta så still som möjligt. fast det brukar int bli nå bra det heller:crazy:
Fick ett jäkla skavsår i rumpisen ;)
men det gick bort!
annars håller ja med de andra..
Bull Dozers Am. Bulldogs 2006-02-11, 00:09 Jag är lite förvånad att det inte är fler som nämnt sitsen som en del i det här. Jag har problem med detta när jag rider ut och sitter och rider långa stunder - 1-1½ h ute i skogen. Jag har märkt att ju mer seriös ridning, desto bättre går det - dvs när jag "skolrider" så har jag inga problem, problemen kommer när jag "åker häst". Jag har inte riktigt förstått varför. Problemen har också varit mindre (!) när jag ridit barbacka än när jag rider med sadel.
Men så har jag ju fått fundera en del över att jag sitter och "backar" i sadeln - spjärnar i stigbyglarna och undviker riktigt nära kontakt med sadeln. När jag får problem "mellan benen" så spjärnar jag ännu värre...
När jag spjärnar i stigbyglarna så låser jag fotlederna. Låsta fotleder innebär också låsta höftleder = mitt bäcken kan inte följa med i hästens ryggrörelser fram och tillbaka och upp och ner helt optimalt (jag låser SI-lederna som ett brev på kuppen). Dessutom har jag en tendens att luta mej lite-lite framåt och låsa mej runt övergången mellan länd och korsben - jag släpper inte ner svanskotan i sadeln. Jag försöker helt enkelt motverka varje rörelse, i mitt bäcken.
Det blir friktion.
När jag slappnar av i fotlederna och tänker på att ha svikt i dem - inte spjärna i stigbyglarna utan låta tårna vila mjukt i stibygeln, samt våga sitta på "rumpan" - släppa ner svanskotan, "dra in svansen" - placera ryggraden ovanpå bäckenet - så vips slapp jag bekymren!!
Trots att det kändes bakvänt, för när jag inte spjärnar så får jag ju närmare kontakt med sadeln och gungar delvis med "mer".
Men det är svårt, för tänker jag inte på det hela tiden så är jag där och spjärnar från i stigbyglarna igen och lutar mej lite, lite framåt (vinklar fram bäckenet eller vad man ska säga).
Nu är detta bara hur det är för mej.... Vet inte om det är samma orsaker för andra med samma problem.
Självklart spelar sadeln in - vissa sadlar är för smala, har en dålig tyngdpunkt eller stjälper på andra sätt. Men för mej var uppenbarligen inte sadeln problemet....
Det här stämmer PRECIS! Känner igen mej :) .
Mitt enda tips är att ha på sej så lite som möjligt. Inget hår, tunna trosor, inga helskodda ridbyxor. Termobyxor på vintern är en plåga. Detta plus en teddypad eller helst fårsinnspad är det som funkat bäst för mej. Lite härdar man sej nog men själv har jag alltid haft besvär av detta.
Det finns ju ridjeans! Har du provat?
pannkakssmet 2006-02-11, 01:04 Tack för den här tråden! Hade aldrig vågat starta den själv.:crazy:
Personligen har jag kommit fram till att det är ridbyxorna som är fel för mig. Det är nämligen endast på skolan som jag använder dom och det är bara då jag får ont.
Hemma har jag vilka kläder som helst (fast aldrig ridbyxor) och då får jag aldrig ont.
Jag har testat olika ridbyxor och trosor men dom verar alla vara konstruerade på fel sätt. Jag kan endast konstatera att den som uppfann ridbyxan saknade råtta. :crazy:
prussiluskan 2006-02-12, 12:30 Haha! Jag vet vad ni menar, jag har trappat ner på ridningen rätt bra nu ett tag, för mina hästar ska föla i början på april, och jag
är garvid i 16v själv, men igår var det så j#vla fint väder, så jag släapde fram westernsadeln,(som jag inte andvänt sen i höstas på senaste tävlingen,har blivit barbacka hela vintern, muttan får ju inte frysa!) och kuskar ut på en härlig skritt tur i nästan en timme. Underbart eller hur??
Min gubbe undrade vad som var fel när jag kom hem, sittandes med ett ben över hornet!? (damsadel) Det var första gången som jag hatade min westernsadel, men jag ska ut nu och se om jag kan försonas med den, bara jag kan hitta mitt fårskinn...:smirk:
Med pain in the as/ Prussiluskan!
FeatherCloud 2006-02-12, 13:46 haha, jag vet precis hur det är!
är nyss hemkommen från tävling med vår akademiska ridklubb. en dressyr och en hoppklass, totalt kanske 2 timmar till häst, för undertecknad som inte ridit seriöst sen augusti... :angel: (ett par uteritter is kritt och trav i julas räknas INTE)
mycket ont på onämnbara ställen, plus en sa**ns träningsvärk i resten av kroppen...
AnnaVirrPanna 2006-02-12, 17:26 Blanka cykelbyxor under ridbyxorna kan också hjälpa genom att minska friktionen, byxorna glider mot varandra istället för att gnuggas mot känsliga kroppsdelar.
Blanka cykelbyxor under kan vara bra men akta att det inte blir för varmt å tätt så det resulterar i svamp istället...det är ju inte så mycigt det heller...
Distansridbyxor är bra...å sköna trosor ett måste...brukar sno åt mig av sambons boxershorts när han köper nya...det är sköna som attan :)
haha, vilken härlig tråd!!! å bra tips oxå :bow: :smirk:
asfaltsflickan 2006-02-12, 19:14 Ja usch, det är sant, täta byxor är rena döden för musen. Bar "uniform" bestående av supertäta syntetkläder i några år, och fick nya svampinfektioner hela tiden. :crazy:
Har funderat på att skaffa distansridbyxor, men de är ju så... fula... *fåfäng* :o
Frasseoo 2006-02-13, 09:02 Det största problemet för oss flickor är att
95% av alla sadlar är utfomade för män.
Därför passar de inte våra rumpor.
Jag har nyligen skaffat en CLiff Barnesby dressyrsadel med
dambom. VIlken skillnad.
/F
okej,, har oxa lyckats med det dara att fa skavsar, har aldrig hant forut..
jag far bara skavsar pa ett stalle och brukar satta ett ploster over det, men det vill ju lixom aldrig laka,, fast det blir ju ett gang ridturer i veckan.,
ska deffenitivt prova att rida utan mina "nya helskodda" har aldrig haft det problemet nar jag inte ridigt i just dom,, far se om det blir battre..
skitbraig trad.
prussiluskan 2006-02-13, 19:03 Tja, nu ska jag berätta om gård dagens tur. Jag hittade inte mitt fårskinn, trodde det kunde funka med en liten filt, men nej, det kan jag inte rekomendera! Det gorde j#vligt ont!!! Filth#lvete knölade ihop sig mitt i muttan och det var ju ingen skön knöl!!! Jag ska nog rida barbacka en månad eller så, tills jag har fått lite förhårdnader i muttan....
Skinnflådd prussiluska
Testa en skitbred Albion dressyrsadel så får du se...fast det är klart, det kanske förstör imagen för dig som är Westernryttare :D
Men den är i allafall mjuk som sjutton. Har en som är 106 grader bomvidd, borde räcka till en nordis.
Trevligt med Nordisar, ett äkta Värmländskt kulturinslag! Hälsa alla det som har fördomar om vad man kan använda en sådan hästras till!
Några av de finaste barockhästarna jag sett tex är Nordisar.
Har själv kört dem hemma i Värmland sedan jag var barn.
AnnaVirrPanna 2006-02-14, 01:15 Testa en skitbred Albion dressyrsadel så får du se...fast det är klart, det kanske förstör imagen för dig som är Westernryttare :D
Men den är i allafall mjuk som sjutton. Har en som är 106 grader bomvidd, borde räcka till en nordis.
Trevligt med Nordisar, ett äkta Värmländskt kulturinslag! Hälsa alla det som har fördomar om vad man kan använda en sådan hästras till!
:bow: :bow: :bow: :bow:
Nordisar är helt fantastiska hästar....å¨Värmlännigar helt fantastiska människor :) Min nordis har ju lyckats att bara bli D-ponny han är kosrning travar nordis å bruksnordis...han är liten å kompakt...Ingen kunde slå oss i omhoppningar (möjligtvis nåt envist litet russ) när jag fick tävla ponny! Min pålle är grym :)
// Anna
prussiluskan 2006-02-14, 07:26 Testa en skitbred Albion dressyrsadel så får du se...fast det är klart, det kanske förstör imagen för dig som är Westernryttare :D
Det är rätta tackter Nicke!
Jag "importerad" mina nordisar från värmland, tyckte från början att dom som fanns här nere var för klena, så jag ixade mig ett par XL nordisar från värmland! Den ena är bara 155 cm men ganska tung, och min "unghäst" är nu mätt till 166 cm!
Men vilka underbara hästar det är!
Hehe, efter hur min mutta känns, så kan jag mycket väl tänka mig en "tvålkopp!"! (dressyrsadel):devil:
Hihi, jag förstår inte hur ni lyckas? Det enda jag kan känna igen mig i är om man rider barbacka och hästen bockar, då önskar man ju att man vore någon annanstans. Men bara genom vanlig ridning..?
Om det är problem med jeansen, funkar det inte bättre med sånna där speciella rid-jeans då?
Åh! det där problemet hade jag oxå.. tills jag lärde mig att sitta mer på ändan än på musen...
Nu har jag inga problem oavset vilka trosor, eller byxor jag har på mig (jenas eller vanliga ridbyxor)...:rofl:
peacepipe 2006-02-16, 13:28 Jaa detta har varit ett stort problem ända tills jag började rida med sittskyddet av konstpäls som man har på vintern. Aldrig några problem. Lycka till!!
Hmm, bra tråd varför tror man alltid att man är ensam om problemen? För mig har det inte funkat med oljor och salvor blir kladdigt och skaver ännu mer framförallt när det är sommar och varmt. Potatismjöl eller barnpuder, har funkat för mig. Ett varningens ord om en "jättebra plåster för skavsår" som finns på apoteket och som även kan användas på "hårigt underlag". Min kompis tyckte det lät toppen. Hennes man råkade ut för ett spännande uppdrag när vi kom tillbaka från en helgkurs. Trotts bastu, duschning och långa bad mm så satt plåstret kvar och gick inte att rubba med följden av skavsår från klibbiga plåsterbitar. Gissa om han hade det roligt med att plocka bort resterna.
TinyWiny 2006-02-27, 23:18 Recept mot otäcka skavsår:banana:
Först ett par riktiga ridboxer av glansigt tyg:smirk: sen ett par sadelskurna oskodda:D ridbyxor en sadel som är tillräckligt stor och passar rumpan som dessutom är tillräckligt mjuk sen är det bara att skritta in i solnedgången:) Alla skavsår är glömde bara ärren finns kvar som en liten påminnelse om man skulle råka glömma sig nån dag:rofl:
Jag tror att många skavsår (förutom de utrustningsrelaterade) kommer sig av att folk sitter för mycket på musen när de rider. För rakt upp och ner med något bakåtvinklat bäcken. Eller så är vissa mer "bakmu**de än andra?!:idea: :rofl:
cetzyboy 2006-03-01, 15:24 Distansare här !
Jag rider i enbart nylonstrumpbyxor (alltså troslöst) och då kan jag ha vilka ridbyxor som helst.
Men vi har lite skönare sadlar också !
/Cetzy
MadickenII 2006-03-01, 17:35 Här är jag benägen att hålla med, man sitter ju lixom inte på musen, utan ska ju sitta på rumpan! Jag rider min "himmelsvida" nordis ca 4-5 dagar i veckan, barbacka. Dock har hon jättemuskler som liksom lyfter upp mig så att jag sitter på innanlåren, och på nedre delen av rumpan....Det var åratal sen jag red en häst med normal bomvidd, samt att det var åratal sen jag red i en sadel...så jag kanske inte ska uttala mig! Men jag har aldrig fått skavis på råttentotten fast jag rider med jeans, och förr i tiden med typ spetsstring!! Huva!!
Men jag har märkt att jag fått så stora muskler i låret, särskilt på insidan så att jag faktiskt inte sitter på musen alls, utan på låren och lite av rumpan, Gud, detta måste låta underligt, men det är inte heller lätt att förklara..:crazy:
Cool tråd ;) Kul att någon vågar ta upp detta.. :D :bow: Jag fick också skav när jag red en viss speciell häst i en viss speciell sadel.. Inte kul då jag efter en 40 min. lektion hade fått såna skav att trosorna var helt genom blodade! :eek: :cry: Som tur var kom det inte igenom ridbyxorna.. Jag red i precis likadana trosor på alla andra hästarna (köper flerpack då det är billigare) och samma ridbyxor. Både trosorna och ridbyxorna rider jag med än idag och det är inget problem.. :cool: Till en början så var det ingen annan som fick skav men sedan började ägaren få det om hon red i string och sen fick också reserande ridgruppen (två till) skav, dock inte så att det började blöda som för mej, men ändå.. Anledning=okänd..
*lånar*
Usch vad jag tycker synd om er. :(
Jag är glad att jag aldrig haft det problemet.
Jag blir snart vansinnig. Alltid skav mellan benen av trosorna. Hittar aldrig några bra. Köpt dyra från hööks med boxer, men det blir likson veck på bredden av dom som skaver. Suck, är det någon som har något bra tips på trosor som funkar att sitta och nöta i???
Var tvungen att gå in på tråden och läsa pga felläsning av rubriken Tips på sömnlösa trosor.
Hej!
Känner igen problemet. Efter att ha försökt allt möjligt, köpte jag verkligen jättedyra trosor i en sport-butik.
De heter GS. (Georg Schumacher) och funkar utmärkt!
De är de enda trosor jag verkligen är rädd om.
Riekje
Kom på att vadderade cykelbuyxor borde funka!! Eller vad tror Ni?
Lovisaleonora_ 2006-04-11, 10:02 Sloggi har väl, om inte annat Hot Hips.
undrar om man kan smörj in området med vaselin eller glidmedel, för att undvika skav... (jag är rätt desperat, som Ni förstår..)
sarabacklund 2006-04-11, 10:28 :rofl:
Det läste jag med.
Tänkte att nu är det någon som inte kan sova med trosor. :D
Lovisaleonora_ 2006-04-11, 10:32 Prova boxertrosor med ben, det brukar vara mycket bekvämare.
Om sår redan har uppstått, irritera det inte och låt det läka.
*kl*
Har för mig att jag hört att långdistansryttare rider med nylonstrumpor närmast kroppen för att undvika skav. Inte alla kanske, men det är ett tips - om det är akut alltså. Annars får du väl rida UTAN!? :eek: ;)
PUDER, typ barnpuder, borde ju funka också...?
undrar om man kan smörj in området med vaselin eller glidmedel, för att undvika skav... (jag är rätt desperat, som Ni förstår..)
Det ska finnas ett stift på apoteket mot skavsår. Någon form av talgstift har jag för mig. Hjälpte mig tidigare då jag fick skav mellan skinkorna :cry: av ridning. Fråga där. :banana:
mandarin 2006-04-14, 10:10 Ett problem de flesta har, tror jag!
Jag kör med riktigt tighta trosor, om jag glömmer mig och tar på mig ett par som inte sitter åt så har jag skav både här och där.
Du kan testa ett par riktiga distanstights, de kan du ha utan trosor. Bara att tvätta upp efter användning och de är torkar snabbt.
Det är kanske inte trosorna som är problemet, det kan vara sadeln. I vissa sadlar kan jag inte ha byxor som i en annan sadel funka superbra. En kompis till mig har stulit sambons boxershorts och tycker att det är det bästa hon använt.
Vet inte vilken storlek du är ute efter, men boxertrosorna på intersport av märket clique är :love:
lundborg 2006-04-18, 12:02 Var tvungen att gå in på tråden och läsa pga felläsning av rubriken Tips på sömnlösa trosor.
samma här :rofl: :rofl:
emelie_r 2006-04-21, 09:17 Hittade ett par supersnygga rosarandiga på HM för 50 spänn! :banana: Det var ett par månader sen, men de finns säkert kvar!
emelie_r 2006-04-21, 09:18 :rofl: Sömnlösa trosor? Dags att skaffa glasögon? :p
Jag var på Ullared i onsdags och gissa vad jag hittade där!!! Sömlösa trosor för 20 kr st. Jag köpte 6 st. Tror också att det mycket är min sadel också som gör att jag stöter emot liksom, så jag ska byta ut den så snabbt jag kan!
Hööks har två sorters ridtrosor. Deras egna = halvlånga ben, billigare och tämligen värdelösa ( åker upp och korvar sig ...):(
Svedbergs = dyrare men jättebra! ( har längre ben som slutar strax ovanför knät & håller sig på plats! ):)
Har oxå ett par vadderade ridtrosor från Mountainhorse med långa ben som slutar strax ovanför knät i kraftigt tyg = Underbara :banana: ( sitter ordentligt, mjuka och goa och varma! Har varit ljuvliga i vinter men befarar att de blir megavarma till sommaren ...)
Hööks har två sorters ridtrosor. Deras egna = halvlånga ben, billigare och tämligen värdelösa ( åker upp och korvar sig ...):(
Svedbergs = dyrare men jättebra! ( har längre ben som slutar strax ovanför knät & håller sig på plats! ):)
Har oxå ett par vadderade ridtrosor från Mountainhorse med långa ben som slutar strax ovanför knät i kraftigt tyg = Underbara :banana: ( sitter ordentligt, mjuka och goa och varma! Har varit ljuvliga i vinter men befarar att de blir megavarma till sommaren ...)
Tack för de tipsen!! Ska kolla dem om mina inte räcker eller funkar. De vadderade låter ju intressanta
Jag får titt som tätt skav när jag rider.... har 2 sadlar till min häst och det spelar ingen roll vilken jag använder.. skavet kommer i rumpan, precis innan skinkorna "går ihop" och/eller vid troskanten, mitt mellan bena, men bara på ena sidan då..!! inte skönt alls!! Vad ska jag göra! kan ju knappt rida med sånt skav... :(
vad är det som gör att det skaver?
Troskant eller sadel eller nåt annat?
Prova att rida med en sån där rumpvärmare. Kanske lite varmt, men det kanske är värt det..
I rumpan vet jag inte vad det är som gör att det skaver, men mellan bena är det ju troskanten!! Vet inte om det kan bero på sadlarna, att själva sitsen är för "spetsig", men tycker om dom annars :)
Jag får samma skav (mellan skinkorna) när jag skrittar länge. Trodde det var för att jag hade så stor rumpa, men min kompis som är liten och smal får också skav - hon klarar sig dock bättre än mig. Mitt bästa tips är att undvika att skritta långa sträckor uppsutten, utan gå bredvid eller trava/galoppera istället (lättridning och lätt sitts) när du rider långa sträckor ute. Värre är det vid långa dressyrpass, men då kan man lite varva nedsittningen med lättridning för att få in lite luft. Vaselin mellan skinkorna där uppe tror jag också kan minska friktionen, jag har funderat på att prova det men inte kommit mig för.
schelin_j 2006-04-26, 11:38 Idominsalva som smörjs på innan ridningen i "vecket" mellan underliv och ben samt trosor med ben kanske kan lösa problemet? Idomin eller Helosan är skitbra till allt!!! Sedan finns det ju gelepaddar för ryttare som kanske kan vara bra? Har inte provat själv men klämt på en på ridsportbutiken och de var jättehäftiga och sviktande - borde eliminera punktbelastning ganska bra tror jag (tyvärr var de lite dyra men med tanke på alla pengar man lägger ut för att det inte skall skava på hästen skall man kanske unna sig själv något också?).
Något som kan hjälpa efteråt, när du redan har såren är en salva som heter inotyol, den är bra till nästan allt när det gäller sår, skav och brännskador! :)
Annars kanske det kan hjälpa med talk i förebyggande syfte? Kanske ridbyxorna som skaver? (om du har helskodda tänkte jag då..)
Själv måste jag har tjocka trosor för att undvika skav.. ont i rumpan får jag alltid, har inget fett typ :D
jag brukar smörja in m aloevera gel före o efter, funkar jättebra! Och inte använda stringtrosa vid ridning:angel:
usch vad jobbigt! både byta kläder varje gång man ska rida och smörja in rumpan... men hjälper det så är det ju värt det! Ska iallafall prova!! Har jobbekläder på jobbet, sen vardagskläder, osså hästkläder!! blir ett j-a bytande.. ;)
Jag vet inte vad jag ska ta mig till snart. I stort sett varje gång jag rider får jag helt kollosalt ont mellan benen. Många gånger slutar det med sår som blöder,
mitt i hela härligheten:( , och sittsvårigheter i flera dagar efteråt. Vad gör ni för att
slippa detta? Något knep?? Snart börjar jag rida med 4 par blöjor för att slippa detta om ingen har något bättre förslag?:crazy:
tacksam för alla svar dom ges!!
Eastwick 2006-05-08, 09:01 Hej, träna din sits, skavet kommer av friktion, under tiden rekommenderar jag att kleta in härligheten med babyolja... för att minska friktion. Kanske inte så fräscht men det hjälper. En sadel med gott om plats i sitsen är också till god hjälp.
ahaa...ja det kanske är värt att prova :idea: vad som helst, bra jag slipper det där!
Erkänner att jagi nte har en 100% rätt sits när jag rider, men den har blivit MYCKET bättre än tidigare, men med framgången i sitsen har såren blivit värre. hmmm..:confused:
tack så mycket för tipset iaf...ska genast iväg och träna lite på sitsen och kolla om det blir bättre !!
glansiga strumpbyxor under ridbyxorna kommer lösa alla dina problem.
håller med föregående talarna..
och du kanske ska prova med en rumpvärmare av tex fårskinn på sätet så kanske det hjälper!?:idea:
*super mjukt å skönt att sitta på*
sen att du kanske får skavsår pga av att du spänner dig lite för mkt..??
ååh ja det ska jag prova! tack så mycket!! Blir det inte lite varmt förresten?:)
hmm..jo det kanske är möjligt. Ska försöka slappna av mera...
Det finns boxertrosor med vaddering i valsorterade cykelaffarer, funkar faktiskt riktigt bra i vantan pa den perfekta glidfria sitsen ;) Annars ar en sa'n dar geledyna pa sadeln inte dum den heller.
Eastwick 2006-05-08, 11:47 Jag har provat alla sorts vadderingar och inte fått någon att funka förutom silketrosor vilket jag glömde nämna, att padda sadeln hjälper inte när friktionen sker mellan ridbyxa och underliv. Vadderade cykelbyxor hjälpte inte heller.
Vad har du för sadel? Om den är för smal i sätet så du inte kan ha bägge sittbenen i sadeln får man skavsår "där", mindre skönt. Kieffersadlar går under smeknamnet "musdödare" pga framvalvet och smalt säte.
Med storlek på sätet menar jag på bredden, inte längden fram/bakvalv.
Kardinal 2006-05-08, 13:18 Sitt på rumpan istället för på härligheten. Det fick jag lära mig. Fick vinkla om höften vilket var svårare än det låter:P
jag hade jätteproblem med det där när min sits började bli bättre, men som tur är försvann det när sitsen blev ännu lite bättre! :bow:
så länge överlevde jag tack vare en gelsits.. men fårskinn funkar säkert lika bra/bättre. glansiga strumpbyxor under eller cykelbyxor med vadd har jag hört ska fungera också..
AnnaPaanna 2006-05-08, 13:54 För att förhindra skavsår; SITT INTE PÅ MUFFEN:) det skriker min dressyrtränare omedelbart om man av ngn anledning kommer ur balans o trillar framåt. Som ett knep brukar jag ha ett mantra i huvudet under träningen; sitt på rumpan, sitt på rumpan, sitt på rumpan... :)
För att förhindra skavsår; SITT INTE PÅ MUFFEN:) det skriker min dressyrtränare omedelbart om man av ngn anledning kommer ur balans o trillar framåt. Som ett knep brukar jag ha ett mantra i huvudet under träningen; sitt på rumpan, sitt på rumpan, sitt på rumpan... :)
haha ok:) jag ska tänka på det!
tack så mycket för alla svar, men kom gärna med fler!..jag ska prova allt! :bow:
hehe ja pröva!
ja du ifall det blir varmt el ej,det beror på vilka ridbyxor du har..ifall du ahr helskodda med "äkta" eller "fejk".. fejk svettas inte lika mkt som äkta helskoning..
Men det ger en taskig sits..
Eastwick 2006-05-09, 18:11 Hur har det gått???
banjijamp 2006-05-09, 20:26 Måste bara säga att det är inte bara är muffen man kan få skavsår i. Skulle rida barbacka i vintras och hade tydligen "bra sits" för jag fick skavsår mellan skinkorna-aj-hur man nu kan få det.Det tog en veckas tid innan det läkte.
jag har fått skavsår mellan skinkorna en gång efter en lektion barbacka en gång... stoooooora variga sår... det var nog det vidrigaste jag varit med om... bläääääääää.... :crazy:
Hej
Jag vet precis vad du pratar om, jag har provat det mesta själv. Köpte en gelpad till sadeln och sydde in axelvaddar i trosorna - det hjälpte mig något.
Nu har jag en bra sadel som är ganska mjuk, men det händer fortfarande att jag får skav men det är mest vid långa uteritter. Tror att det också beror på hur ofta/mycket man rider, ju oftare desto mindre skav.....
Om du får skav igen - köp Zinkpasta det är det "enda som lindrar"
du kan ta på det både före och efter ridturen!!!:)
moster_punk 2006-05-10, 00:32 Detta tycks vara ett evigt dilemma för oss ridtjejer och någon universallösning är nog svår att uppbåda.
För egen del använder jag tjocka bomullstrosor utan sömmar som sitter tajt och inte halkar omkring, plus att man kanske får tänka lite på hur sömmarna på ridbyxor sitter när man skall köpa ett par. Vissa ridbyxor är ju utrustade med helt horribla tjocka sömmar som är placerade på "mycket olämpliga ställen"...
Och vissa Kieffersadlar, och vissa andra, är ju inte bara "vassa" utan också hårda som fan, så är det inte skavsår man får så är det kanske ett härligt blåmärke på något intressant ställe? (egen erfarenhet efter att ha ridit en ÄLG- hrm, ja det kändes som älgakliv iaf...- med Kieffersadel och försökt sitta djupt i trav. Musen var blåsvart och mörbultad i en vecka efteråt).
Beträffande teorierna om att det är en felaktig sits som ger musskav, så tror jag definitivt att det ofta kan ligga något i det, men det är knappast någon generell sanning.
Jag tror att en viktig faktor bakom varför vissa av oss tjejer som rider är mer disponerade för att få musskav än andra har att göra med att den kvinnliga konstruktionen är högst varierande från kvinna till kvinna.
Våra kroppar och därmed också våra underliv kan vara väldigt olika skapta och våra könsorgan kommer därmed i olika hög grad i kontakt med sadeln.
Det säger sig självt att ett par rejält tilltagna lite halvsladdriga blygdläppar (ursäkta detaljrikedomen...) som är placerade långt baktill är mer disponerade att halka omkring och komma i kläm i diverse veck än ett par släta nätta skapelser.
Naturens beklagliga nycker!
HKTessan 2006-05-10, 05:56 Bikininvaxning, absolut ingen rakning och baby olja... Jag brukade använda helskodda...bor i Hong Kong, så det blev ofta ganska svettigt och väldigt ofta hemska skavsår. Numera använder jag bara tygskodda ridbyxor som har "helskoddssömmar" för de har inga sömma mellan benen.
Hur har det gått???
jotack...det har gått bra. Jag var ute och red igår, dock ingen hårdkörning på dressyrbanan utan en tur på ca 1,5 h i skogen på världens snabbaste och busigaste häst, så visst skumpade jag på som vanligt ändå MEN utan sakvsår. Jag red med mina nya riiiidtrosor från hööks som är lite glansiga så det inte blir så mkt friktion..osså babyolja:) Ska prova nått det andra också bara för skojs skull...kanske blir annat när man kommer in på dressyr och sitter ner mestadels...hmmm...men tack så mycket för alla svar...och kör gärna vidare...intressant att läsa, plus att jag inte känner mig helt ensam i hela världen om detta problem då:rofl:
jag har fått skavsår mellan skinkorna en gång efter en lektion barbacka en gång... stoooooora variga sår... det var nog det vidrigaste jag varit med om... bläääääääää.... :crazy:
AJ! det låter ju inte så det jääätteskönt :o
Hej!
Känner bara alltför väl igen mig! Jag får skavsår även om jag sitter så in i bänken på rumpan, och inte tippar framåt. För mig helt beroende på vilken sadel jag rider i. Har nu hittat en sadel som jag inte alls får ont av: Albion SLK, har även kunnat rida i Frank Baines Reflex samt Appaloosa Top Dressage ( tror jag den hette ). Har inga problem alls längre faktiskt. Men om du måste rida i en sadel som ger dig skav så testa binda (modell rejäl) och vaselin där du brukar få skav. Kände direkt när jag provade ut sadel vilka sorter som gjorde att jag "satt på musen" och vilka som gjorde sitsen mer korrekt med belastning på sittbenen...Testa många olika märken! För mig jätteviktigt att sadeln inte ligger minsta lilla i bakvikt oxå. Lycka till!
Lotti
Eastwick 2006-05-11, 14:36 Jag har också en Albion, klart bättre än många andra i detta fallet, den gamla jag hade var ännu bättre men vad gör man när grejerna blir utslitna... :crazy:
HanSomFlyger 2006-05-13, 20:12 Killarna kan egentligen vara lyckligt lottade. För dom behöver inte riskera skavsår om dom sitter för långt fram ! Dt gör ju så ont på dom så dom måste ändra sits ;P
Visst är det konstigt att inte alla ridbyxor skärs utan sömmar "mitt i"?
Skönt att se att det inte bara är jag som får skavis. Får hoppas att jag hinner få bättre sits innan jag får förhårdning, hehe.
Nästa vecka blir det insmörjning... Fast jag kan se framför mig hur oljan sugs upp och igenom och jag går med stora fettfläckar framtill... :-)
Hade själv lite problem med det för några år sedan... Jag tror att det enda som hjälper i längden är en bra sadel samt en bra sits. Jag tycker INTE att du ska försöka sitta på rumpan eftersom du då förändrar hela din sits och lätt hamnar i bakvikt. Man ska sitta på sittbenen och skrevet;)
Under tiden medan du tränar sitsen kan du ju köra på t ex babyolja. Själv tyckte jag inte att ridtrosor hjälpte mig men det kanske funkar på andra:)
kullerbytta 2006-05-21, 21:42 Jag vet inte vad jag ska ta mig till snart. I stort sett varje gång jag rider får jag helt kollosalt ont mellan benen. Många gånger slutar det med sår som blöder,
mitt i hela härligheten:( , och sittsvårigheter i flera dagar efteråt. Vad gör ni för att
slippa detta? Något knep?? Snart börjar jag rida med 4 par blöjor för att slippa detta om ingen har något bättre förslag?:crazy:
tacksam för alla svar dom ges!!
"Gnuggar händerna" Ett kärt ämne...
Blöjja:eek: :eek: Nä, har ni provat att rida med binda:devil: Ett under att inte Muffen sjävantänder av friktionen...
Nr 1 är en bra sadel som passar dig.
Nr 2 apotekets glidmedel
Nr 3 silkiga trosor utan söm
Nr 4 En liten tub Xylocain (bedövningssalva) i fickan i händelse av akut katastrof (kan skryta med att jag faktiskt lyckats applicera den sittande till häst undet en dressyrkurs med två hårda pass på en dag ...)
Nr 5 Helosansalva som är bakteriedödande att smörja på mellan ridpassen
Phu, det var nog allt.
För mig fungerar det endast med "kirurg"tape. Innan du klär på dig så sätter du dig ner och tejpar hela underlivet frånsett själva "hålet". Det finns en bredare tejp på Apoteket så du inte behöver så många små bitar. Försök följa alla hudveck, in i alla skrymslen och vrår. Det kommer att kännas både konstigt och obehagligt då du ställer dig upp men känns inte under ridning. Xylocain-gel är bra då skadan redan är gjord. Detta är det enda som fungerar för mig, gärna tillsammans med vadderade trosor.
Doneloge 2006-05-22, 10:47 Gör det inte ont att dra bort tejpen sen? :eek: :eek:
För mig fungerar det endast med "kirurg"tape. Innan du klär på dig så sätter du dig ner och tejpar hela underlivet frånsett själva "hålet". Det finns en bredare tejp på Apoteket så du inte behöver så många små bitar. Försök följa alla hudveck, in i alla skrymslen och vrår. Det kommer att kännas både konstigt och obehagligt då du ställer dig upp men känns inte under ridning. Xylocain-gel är bra då skadan redan är gjord. Detta är det enda som fungerar för mig, gärna tillsammans med vadderade trosor.
haha oj...funkar detta verkligen? Det blir väl ännu mer skarvar och grejer där då? Det låter ju inte så där jätteskönt. Hur kom du på idén om man får fråga?;)
Finns det vadderade trosor eller är det hemmabygge?
tack för svaret!:)
Gör det inte ont att dra bort tejpen sen? :eek: :eek:
Det är ju inte så jättehårt klister på sån tjep och dessutom är du väl inte helt snustorr så det har nog geggats ihop och blivit en trevlig lite rulle innan du ridit klart...enligt mig:rofl:
LionQueen 2006-05-22, 15:38 För att förhindra skavsår; SITT INTE PÅ MUFFEN:) det skriker min dressyrtränare omedelbart om man av ngn anledning kommer ur balans o trillar framåt. Som ett knep brukar jag ha ett mantra i huvudet under träningen; sitt på rumpan, sitt på rumpan, sitt på rumpan... :)
Ja, precis. Sitt på rumpan och upp med underlivet!
Jag har en känsla av att alla flickor någon gång lidit av detta ^^
Jag har fått lite on ibland, men inte så farligt. Jag är ganska tunn, så det beror nog på det, jag sitter nog ganska mycket på rumpan med :P
Men sen är det väl bara testa sig fram bland olika metoder och se vilken som passar bäst :D
Lycka till! :bump:
Jag har till och från nu ett tag haft samma problem som er, mest till faktiskt ;)
Det är så att jag sedan ett tag har en medryttarhäst (samma sadel varje gång) efter att jag ridit ridskolehäst (olika sadlar). Och i medryttarhästens sadel så får jag skav i stort sett varje gång. Detta hade endast sporadiskt hänt mig tidigare.
Ni pratade innan om hur olika sadlar ger olika "utslag" och jag upplevde att den sadel (en Bates) jag rider i nu liksom vinklar fram mitt bäcken, bara en aning men tillräckligt för att jag skulle märka det och sitta och spänna emot hela tiden, i bland annat höft, knä och fotled (jobbigt kan jag lova :o) Fick för detta problem tipset av min ridlärare att köpa en pad som reser upp sadeln lite i fram.
Testade min nya fina pad idag, och det kändes mycket bättre, tippade inte alls fram på samma sätt som innan. Och vips så försvann skavsåren också! Så detta är nu något jag varmt rekommenderar! Särskilt om det är så att ni upplever problemen oftare i vissa sadlar. Finns hos välsorterade hästsportbutiker till det facila priset av ca. 350:-
Nöden är uppfinningarnas moder brukar man väl säga. Det fungerar ju om man tejpar hälen innan man får skavsår oxå.
Givetvis får man torka lite torrt innan själva tejpningen för att få det att fästa ordentligt, man det tar faktiskt inte ont att ta bort den. Man bör tänka på att inte sätta skarvarna där man har lättast att få skav. Givetvis är en bra sadel, en häst i uppförsbacke som är lätt i munnen och mjuk i gången det allra bästa men innan man nått dit har man hunnit bli könlös, iallafall jag! Liten mus och stor stjärt är oxå önskvärt men man kan inte få allt man önskar sig.
Vadderade trosor finns att köpa men kommer just nu inte ihåg var jag köpte mina. Globus?!?
Doneloge 2006-05-23, 13:49 Tror nog inte att ja ville veta iaf :rofl:... ;)
|