Visa fullständig version : Ryttarhälsa: Stallmat - Vad äter ni?

JHANA
2005-12-06, 16:43
Någon som har tips på mat som är god, nyttig, billig och helst lagar sig själv????
Får gärna gå att ta med sig som lunch på tävlingar oxå.
Och jag menar mat som man faktiskt lagar själv, inget man hittar i frysdisken och kör i micron alltså...

MariaAhmira
2005-12-06, 17:45
-baguetter (fullkorn) med pålägg som skinka, ost tomat sallad, lite skagen,någon köttbulle:) kanske, u name it!
himla gott, särskilt på tävling när de har legat och gottat till sig:d mums

-eller tunnbrödsrulle! liknande iofs, vet dock inte om det finns i fullkorn;)

fullkorn är myckert nyttigare än det vita brödet, äter aldrig det numera! mer mättande oxå!:)

Glamoroza ox
2005-12-06, 18:41
Ris, kyckling & grönsaker + Rhode Islanddressing (el. annan dressing du gillar) Du låter ris & kyckling kallna innan du blandar ihop dem med resten av grejorna. Ex. på grönsaker - gurka, tomat, majs, ärtor, paprika... Det finns ju massvis med grejor att lägga i.. Är JÄTTEGOTT att äta kallt/svalt !

Stopek
2005-12-06, 18:49
Någon som har tips på mat som är god, nyttig, billig och helst lagar sig själv????
Och jag menar mat som man faktiskt lagar själv, inget man hittar i frysdisken och kör i micron alltså...

En kompis till mig lagade till en perfekt pastasallad när vi skulle ut och tävla. Väldigt enkel. Stora pastabitar längst ner - kalla - isbergssallad över med gurka och tomat. Sedan tärnad feta längst upp och oliver. En burk till varje person och så salladdressing som man tog på själv. Väldigt matigt, enkelt och gott. Själv brukar jag göra pastasallader med allt klet redan i och det blir inte alls lika gott. Så min variant gör jag inte längre.

Pannkakor, hemmastekta. Sylt inrullat och sedan delad i två delar. Dessa kan man sedan bara plocka upp med fingrarna och peta i sig när man har dåligt med tid, men måste få något i sig. Sedan ger det en välbehövlig kick av snabba kolhydrater när energinivån börja sjunka. Saft i små läskflaskor. Med samma syfte då en snabb kolhydratkick.

Skall tillägga att jag tävlar distans där man behöver mat under en lång, lång dag.

Hälsning Maja

Cowgirls
2005-12-06, 19:06
Kidneybönor:banana: :bump: :bow: :rofl: :rofl: :rofl:

fälttävlansnörd
2005-12-06, 20:20
Pastasallad med soltorkade tomater, tärnad fetaost, svarta oliver och vanlig grönsallad. Koka pastan dagen innan och blanda när den är ljummen. Låt den stå i kylskåpet under natten... Ett tips som gör det mycket godare är att använda fetaost som ligger i "marinad" eller vad man ska kalla det. Då kan man hälla lite av den över salladen också, blir bara sååå gott!

Tonfiskröra med majs, rödlök & svartpeppar. Man kan blanda ihop allt med lite grädde, cremé fraiche eller liknande. Antingen äter man det på en macka eller med gaffel som den är.

Rumpnissen
2005-12-06, 21:54
Sallad:
Rivna morötter
Riven kålrot
Apelsinbitar
Lite farinsocker
Russin

Ger både snabb och långsiktig energi! :d

Avocadopasta:

1 avocado
½ röd paprika i småbitar
lite röd lök
1tomar i småbitar
1 dl creme fräsh (hur fasen stavas det :D )
svartpeppar

Ha pasta till, såsen ska vara kall, pastan kan vara antingen kall eller varm. Smaskens!

scubadiver
2005-12-07, 12:47
Vi har två standardrätter som vi varierar emellan när man ska ut nånstans.
Det första ( och enklaste) är att koka ris hälla den i en stor bukr, fyll på med kassler som är tärnad i småbitar och sedan uppe på det frysta grönsaker (ärtor,majs och paprika) , då håller det sig dessutom kallt och bra ganska så länge och hinner oftast tina till lunch om man gjort det på morgonen.

Det andra vi brukar ha är:
stek köttfärs/-sås, lägg den i en burk, ta med en grönsallad, pitabröd och en burk keso, bara att fylla och äta när man är sugen!

madde

angelaL
2005-12-07, 21:54
Okej, superbilligt och supergott.

kanske kostar 50 spän att lagga mat till 5 -6 personer.

sop /gryta

du behöver.
Färsk (el fryst korriander)
potatis.
Linser
mangold (gar nog även bra med spenat)
vitlök
citron

du förkokar potatisen, linserna och mangolden, sa den i princip är färdig.

sen fräser du du vitlöken och korandern, (man behöver ganska mycket)

kastar i potatisen linserna och mangolden, (potatisen och mangolden är delade i mindre bittar.

häller i lite vatten, buljongtärning, kanske lite pepar, later puttra några minuter, tar av från plattan och pressar i ctronen..

serverar, gjärna med bröd (nybakt),,

imponerande, supergott och billigt, (alla jag bjudigt blir i alla fall impade)

apocalypsen
2005-12-11, 14:18
Jag rekomenderar Fredrik Pauluns "Den perfekta matlådan" superb mat som går snabbt att laga till inte kostar en förmögenhet och en hel del recept som är fullt ätbara när man inte har tillgång till micro

Apo

Moheed
2005-12-27, 20:35
Köttfärspannkakor! Stek pannkakor och ha lite mer salt i smeten än om du skall äta dem med sylt. Stek köttfärs och krydda som du brukar. Gör den ganska tjock och låt allting kallna i kylen. Rulla in köttfärsen i pannkakorna och ät dem kalla.

Små saltgurkor är gott att knapra på när det är varmt.

Sarasara
2005-12-27, 23:43
Om man ska rida/vara i stallet en hel dag och vill hålla sig på topp hela tiden, vad är det då bäst att äta till frukost och lunch?

Vill ha tips på energirik och nyttig mat! Den skall gärna vara lätt att ta med sig!

:banana:

Daniela
2005-12-27, 23:48
Grunda med en rejäl frukost typ havregrynsgröt macka och juice, ta med lunch som kan ätas kall, pastasallad tycker jag är bra, ger också mycket energi. Juice-tetror.... En choklad, typ snickers...

Pastasalladen behöver inte vara så krånglig, kyckling, pasta, grönsaker...

Sarasara
2005-12-27, 23:51
Okej tack!! :banana:

Daniela
2005-12-27, 23:58
Så här på vintern tycker jag också att det är svårt...
Det här är vad jag brukar ha, men skulle vara kul med lite variation...
Har nån nåt mer tips? :bump:

Eve
2005-12-28, 00:01
gröt, som föregående talare sa!
inte för att jag gillar det, men förut gjorde jag de (innan jag föråt mig på de!) och man håller sig verkligen hela dagem!

Jenka
2005-12-28, 00:16
Att ta med sig korv, makaroner eller något annat i en termos brukar funka bra, då håller sig maten någolunda varm också.
På vintern kan ju varm dryck vara bra att ha med sig (beror ju förstås på vilka möjligheter man har att laga mat eller värma i stallet).
Mackor kan man ju också göra, då ordentliga tex grova baguetter med sallad, tomat, ost, skinka eller annat på.

Daniela
2005-12-28, 00:27
Nu kom jag ju på nåt tack vare föregående...

När vi var små hade pappa varmkorv i termos och bröd vid sodan om.. kanon... korv med bröd.. :)

Daniela
2005-12-28, 00:28
Jätte-bra... förutom att jag stavar så illa...:smirk:

Sarasara
2005-12-28, 19:50
Men jag gillar inte korv ;)

Något mer tips förutom pastasallad??

rare
2005-12-28, 20:19
cous cous..med typ wok grönsaker...kanske lite kyckling, lr nt annat kött som e ok att keka kallt.

sarabacklund
2005-12-28, 20:21
Mackor ;)

(tio)

piggis_83
2005-12-28, 21:22
På vintern tycker jag oxå det är svårt med mat i stallet. Jag brukar nog äta en ordentlig frukost, typ ett par grova mackor eller havregrynsgröt o en banan är kanon. Jag brukar ofast ta med en banan eller nåt till stallet som jag äter efter några timmar, och sen äter jag lunch när jag kommer hem.

Du kan ju alltid ta med några mackor/baguette till stallet, variera pålägg o fyllning. Eller varma koppen/soppa går ju bra att förvara i termos! kanske en macka till oxå.

haha min häst va lite dålig i magen för ett tag sen, så jag bunkrade upp med proviva nyponsoppa i stallet som jag hällde i henne. sen hade jag en liter kvar som inte va öppnad, perfekt nu häromdagen för en hungrig matte :d

Glamoroza ox
2005-12-28, 21:31
Frukt är väl alltid lätt & smidigt att ha i fickan..
Bananer:banana: , äpple (hästen älskar oftast skruttarna:D ), päron osv.....
Digestivekex är gott, är ju lite grovt :bump:

hanoirocks
2006-01-09, 19:40
pastasallad är faktsikt gott att ha med sig men varm mat ger större mättnadskänsla! Jag brukar äta nyttiga mackor med tomat och groddar till frukost eller havregrynsgröt! Till lunch blir det nyttiga sallader med linser, bönor, broccoli, spenat, paprika, och andra grönsaker. Eller varför inte bara det som blev kvar av middagen. Banan till förmiddagsrasten!:smirk:

Fröken_Skåne
2006-01-09, 19:43
Jag åt havregrynsgröt idag med mjölk i början kände jag mig inte mätt men efter ett tag så var man behagligt mätt ett bra tag ! :)

nässla
2006-03-20, 22:45
Ibland blir jag så vansinnigt hungrig när jag är i stallet, och oturligt nog passerar jag en hamburgerresturang och tre bensinmackar som säljer godis på vägen hem, och det är ju inte så bra för plånboken och kroppen...
Så jag skulle behöva tips på nåt mellanmål (istället för chokladkaka) man kan förvara i skåpet i några veckor utan att det tar skada.
Har köpt Nutrilett bars ibland och de funkar bra, jag står mig rätt fint på en tredjedels sådan. Men de är ju så snuskigt dyra, och ärligt talat ganska äckliga... Funderade på knäckebröd men det lär väl bli rätt mjukt och äckligt?

Jossan
2006-03-21, 00:51
Tog precis en nattknäckis, som måste legat i skafferiet åtskilliga månader. Hårt, brungräddat och supergott med bregott! :d

Annars finns ju torkad frukt, varma koppen, kanske nån smarrig hemmagjord musli (att äta med t.ex lätt jordgubbsfil)? Kommer inte på mer, det är för sent... :crazy:

/Jossan

Tinglan_star
2006-03-21, 08:17
Hej hej
Knäckebröd och skorpor kan man förvara i en vakuumtät burk, typ Tupperware, då håller det sig fräscht. Funderade även lite på Varma koppen, men det förutsätter att man har en vattenkokare ståendes uppe i stallet. Kallrörd nyponsoppa eller något liknande i pulverform? Om man har en tallrik/mugg och en sked i stallskåpet så kan man fixa lite av varje. :idea:
Annars är det ju enklast att ta med något hemifrån men du åker kanske diretkt från jobbet?
Lycka till! :banana:

GALOPP
2006-03-21, 10:04
Skorpor :) Risifrutti/Minimeal? ;) Cornflakes?

_Elin_
2006-03-21, 19:51
Russin och nötter! gott o lagom nyttigt! :p

kopur
2006-03-21, 20:49
Har ni vattenkokare eller annan möjlighet att värma vatten? I så fall är "nudelburkar" perfekta! Kan stå hur länge som helst i stallskåpet. Allt som behövs är en gaffel att äta med!

Lamoureux
2006-03-21, 21:25
Nötter eller torkad frukt! :d

Eliza
2006-03-22, 14:36
finns knäckebröd med sånt där jox på som man kan ha i skåpet :)

Iaraphel
2006-03-22, 18:59
Om ni inte redan har så ta dit en vattenkokare/mikro, sedan är det bara att blanda vatten med havrekross, sedan har du ett nyttigt mål havregrynsgröt :angel: :idea:

//J- som tillsammans med 2 klasskompisar köpt en kaffebryggare, och kaffe och har stående i vårat hemklassrum (gymnasie), då det blev svinigt dyrt att köpa ca 3 koppar kaffe/persom varje dag.. Smidigt sätt att få höjt betyg när läraren försovit sig och inte hunnit ta sitt morgonkaffe :devil: :cool:

mamman
2006-03-22, 20:19
Mina tjejer brukar gilla "müslibarer" som jag köper på Lidl. De finns i olika smaker t ex äpple, nötter, choklad. De är inte så dyra och är förpackade var för sig i askar med fyra (tror jag). Inte lika nyttigt som havregrynsgröt eller knäckebröd, men ger bra extra energi och är i alla fall bättre än choklad. Har förmodligen oändligt hållbarhetsdatum om hästen inte får tag på dem...

nässla
2006-03-22, 22:49
Tack för alla svar :bow: fortsätt gärna komma med idéer!

Egentligen har vi det väldigt lyxigt i stallet, har både kylskåp och mikro. Dock verkar stallkatten ha en förmåga att äta upp sånt som blir stående i kylskåpet ett par dagar (för inte kan väl mina snälla stallkompisar äta upp min mat?!) så helst vill man ju kunna låsa in det och förvara i rumstemperatur :)

Durin ox
2006-03-23, 12:21
När jag var långa dagar i stallet brukade jag ha påsar med typ "varma koppen" att blanda med vatten, ibland hade jag i lite flingor också...

eloon__
2006-03-28, 20:21
Jag är typ alltid hungrig.. Det är jättejobbigt eftersom jag inte vill proppa i mig massa mat, ingen vill väll gå upp för mkt i vikt..?

Jag är 13 år, 165cm och väger 60kg. Har gått upp massor i vikt trots att jag inte blivit längre eller fått mer muskler..:(

När jag är i skolan så blir det jättelätt att man äter godis eller glass från macken mellan lektionerna när man blir hungrig..riktigt illa, jag vet. Jag är inte speciellt tjock men jag vill inte bli heller. Sen är det jobbigt att behöva känna sig hungrig hela tiden..

Någon som känner likadant el. vet vad jag kan göra? Några bra tips?

eloon__
2006-03-28, 20:31
*puuutttt*

Rumpnissen
2006-03-28, 21:48
Det viktigaste är att du äter 3 ordentliga mål varje dag. En stadig ordentlig frukost, en bra lunch och en bra middag. Ät nyttigt med mycket fibrer och långsamma kolhydrater. Fyll gärna på med frukt under dagen.

Jag brukar äta ett kokt ägg varje gång jag bli hungrig och sötsugen, fungerar alldeles ypperligt. :idea:

foxtrot
2006-03-28, 21:58
ät fullkorn , då håller du dej mätt längre;)

turbofling
2006-03-28, 22:03
Ta med dig ngr frukter till skolan som du kan äta om du blir hungrig. Jag brukar äta en frukt vid varje rast så håller sig blodsockret uppe och man slipper bli hungrig och sugen på onyttigheter. Nötter och torkad frukt fungerar också

eloon__
2006-03-29, 07:54
Ja, jag äter oftast frukost, lunch o middag. Ska se till att inte hoppa över något mål för det är då det blir konstigt och jag blir hungrig hela tiden. Fibrer finns det i frukt va? Men vad är långsamma kolhydrater?

Kokt ägg?:rofl:
Det är värt ett försök i alla fall :idea:

eloon__
2006-03-29, 07:59
Frukt är bra det, kan man väll i princip äta hur mkt som helst utan att det är onyttigt.

ok, detta är min plan: Äta frukost, lunch och middag och imellan måltiderna får jag inte äta nåt annat än frukt. Dricka mer vatten ska jag också göra. :)

vickis-pajala
2006-03-29, 10:00
MEN HALLLÅ
lilla gumman DU VÄXER.
och tonåringar dom är ALLTID hungriga.
ta med frukt till skolan.
ät ordentlig frukost.
och ÄT SKOLMATEN även om den smakar skit så är det ganska viktigt att äta för att orka.
och duger INTE skolmaten ta hårtbröd och mjölk till lunch. eller gå in på macken och köp halvfabrikat i stället för godis och glass och gå in på bamba och låna en micro.
och vill du INTE gå upp mer i vikt så är det en ganska grundläggande sten.
ATT RÖRA PÅ SIG i stället för att BANTA
simma
rida
cykla
spela innebandy
mm

GALOPP
2006-03-29, 11:42
om man växer ska man ju äta mycket! kanske inte bara godis (som jag har tendensen att göra) - men äta och gå upp i vikt SKA man göra ;) Speciellt om du är så pass lång som 1,65 :)

och så är det ju så att om man tränar mycket, så äter man mycket automagiskt. ;)

Lavinia
2006-03-31, 15:32
HeJ!

Du har redan fått massa bra tips så jag tänkte bara säja att frukt, frukt frukt är jättebra mellanmål. Även typ knäckebrod med pålägg och (mera) frukt till är bra. Det är inte helt skoj att vara jättehungrig heller... Försök lära dej att äta på bestämda tider och inte småäta mellan, det funkar för mej. Ett tag i början är det jättejobbigt att få ihop tiderna, men när kroppen lärt sej att (tex) 4 timmar efter frukost är det lunch och sen mellis 2 timmar senare och sen 3 timmar senare middag så blir kroppen mer hungrig vid de tillfällena.

och som dom andra sa, du växer, är du orolig för vikten så gå ut och promenera eller spring eller cykla eller nåt.

Hoppas din tokhunger går över snart.. min är nästan borta och jag är 28 år../ Lavinia

Stopek
2006-04-02, 09:12
Jag är typ alltid hungrig.. Det är jättejobbigt eftersom jag inte vill proppa i mig massa mat, ingen vill väll gå upp för mkt i vikt..?

Jag är 13 år, 165cm och väger 60kg. Har gått upp massor i vikt trots att jag inte blivit längre eller fått mer muskler..:(

När jag är i skolan så blir det jättelätt att man äter godis eller glass från macken mellan lektionerna när man blir hungrig..riktigt illa, jag vet. Jag är inte speciellt tjock men jag vill inte bli heller. Sen är det jobbigt att behöva känna sig hungrig hela tiden..

Någon som känner likadant el. vet vad jag kan göra? Några bra tips?

Så länge du rör på dig så finns det ingen anledning att inte äta ordentligt. Bara det är riktig mat som du äter. Ta gärna med frukt till skolan och ät på förmiddagen. Ät inte godis, det ger dig bara en tillfällig sockertopp (energiboost) för att sedan du får mer insulin i kroppen för att bekämpa toppen och det leder i sin tur till trötthet och mer hunger.

Det är inte alls konstigt att du nu går upp i vikt utan att växa mer på längden. Du är 13 år och nu skall din barnkropp förvandlas till en kvinnas. Det innebär inte bara bröst utan också de naturligt rundare formerna. Om du samtidigt rör på dig så är det ingen fara alls. Förmodar att du rider regelbundet och om du sedan gör lite styrketräning och får upp flåset (jogga, spela boll) ett par ggr i veckan så håller du dig frisk och det som lätt blir en bullmage annars, (när kroppen vill lägga hull inför barnaalstring) blir till muskler.

Så ät flicka, ta rikligt av salladbaren i skolan, halva tallriken och resten med kött och pasta/ris/potatis. En välfylld tallrik.

Hälsning Maja
som ofta pratar med flickor i din ålder om det här med att förändras i tonåren. Är högstadielärare. :D

Carolus
2006-04-02, 09:58

Du är bara 13 år, du växer fortfarande... Är du 1,65 och väger 60 kg så är INTE kraftig... Men ät ordentligt med frukost...

Hoppla10
2006-04-03, 23:06
Om man blir godissugen, men vill hålla igen på godiset. Ät då istället vindruvor, det funkar jättebra på de flesta.

hopp_o_galopp
2006-04-03, 23:26
Som så många andra skrivit så tror jag att detta beror på att du är så pass ung. Men jag som i år är 24 har faktiskt samma problem, är nästan alltid hungrig och det ÄR jättejobbigt. Men jag har haft problemmage sedan 13-årsåldern så för mig är det inte så konstigt längre... :crazy: Men det är jobbigt. Ta vara på de tips du fått av de andra, det är bra tips. Men tänk som sagt på att du är ung och växer och det kommer förhoppningsvis försvinna sen när du blir äldre.

Madick
2006-04-04, 07:43
Jättebra tips från de andra. Vill också tillägga att ju mer socker du stoppar i dig, destå hungrigare blir du. Det blir en ond cirkel.

Carolus
2006-04-04, 18:36
Vindruvor inehåller jättemycket socker...:(

miss_nannis
2006-04-04, 19:12
Känner också precis som du, ät inget godis och rör på dig mer! Jag är själv 13 i år. Har startat ett "projekt" där jag varje dag under två veckors tid noterar min vikt och ser hur mycket jag förändras genom att skippa godiset och röra på mig mer. Funkar ? Nja.. *älskarverkligengodis* :d

Carolus
2006-04-04, 19:43
Men alltså, ni är 13 år... Ni växer sluta med att gå ner i vikt stress......

Hoppla10
2006-04-04, 20:51
Men det är i alla fall lite bättre socker än i godis.

Madick
2006-04-05, 07:41
Strunta i vikten! Ät mindre socker och rör på er mer FÖR ATT NI DÅ MÅR BÄTTRE!

Carolus
2006-04-05, 19:04
Precis... Socker är inte så bra...

Till trådskaparen: En 33cl flaska med läsk det inehåller 12 sockerbitar... NEJ lightsaker är inget alternativ till socker... Det är inte bra det heller för kroppen... Så undvik såna saker också... Men sluta med gå ner i vikt stress... Du växer, mycket händer med kroppen så är det...

ponnyryttaren
2006-04-05, 22:38
Jag är precis samma! Jag blir hungrig hela tiden! Och typ känner "jag måååste haaaaa goodis!" Men jag har faktiskt skärpt mig lite nu. Jag är 16 år 162, väger 48 kg. Och det är verkligen super jobbigt att ha det så.. Men jag har testat att när jag blir så "sugen" så tar man, som de andra sagt, något nyttigt istället! Och det har funkat för mig!:) Jag trodde först inte det skulle funka, men det gjorde det. Så om du tex är jääte sugen på en glass, säg då nej! Och köp ett knäckebröd/frukt/ Russin/tuggimin eller nåt sånt i stället.

Tuggumin funkar jäätte bra hehe, det gör att man inte blir lika "hungrig" längre. Kankse låter konstigt.. men det funkar för mig:bump:

Midi
2006-04-05, 22:46
Samma som jag, fast jag är mycket äldre än dig Kanske jag oxå växer....:angel: Möjligtvis på bredden..

Jag har en defekt eller vad man ska säga, jag blir aldrig mätt. Jag kan äta 100 pizzor, spelar ingen roll. Mitt system meddelar inte hjärnan att den är mätt så hjärnan vet inte om det. Det är (tydligen) ofta småbarn som har det så.
Det "syns" inte på mig eller så, jag känner bara det. Jag kan äta och bli mätt, sen bli hungrig efter 5 minuter igen men då äter jag inget...Så länge man vet om det fungerar det. Men man ska inte äta för lite heller..Spec inte när man bara är 13 år. Kolla upp med skolläkare eller så, de kanske kan tipsa.

Carolus
2006-04-06, 18:57
Mormor sa en gång till mina bröder (var några år sedan, de är 17 idag) att växa slutar man aldrig att göra... När man slutat växa på längden växer man på bredden... De tittade på mormor, mamse och sen på mig så sa de, -Ja det ser vi allt. :D (Räcker det med den här smileyn som förklaring för vad jag kände för dem just då :devil:??)

blondienancy
2006-04-07, 22:42
... Men ät ordentligt med frukost...
JAG har problemet att jag alltid är så trött på morgonen att jag inte orkar äta då, och sen blir jag hungrig, men jag ser det inte som något problem... sen äter jag bara helt enkelt

Beauty_Boss
2006-04-07, 22:43
Drick mycket vatten! Det gör jag när jag känner mig hungrig :p
ponnyryttaren: Shit, du är ju 2 cm längre än mig och väger mindre än mig och jag är ändå smal :eek: Är du hypersmal lr? Fast jag kan faktiskt säga såhär: Muskler väger mer än fett och fett har jag inte mkt av, därför är det väl musklerna som väger :p

blondienancy
2006-04-07, 22:44
sure.... :rofl: :rofl: :rofl:
*skämtar*

Beauty_Boss
2006-04-07, 22:50
hahahha, det hoppas jag verkligen :p men jag lovar, jag är inte tjock ;)

TinyWiny
2006-04-09, 16:26
Du är absolut inte överviktig men det vet du nog redan.
Är du hungrig eller HUNGRIG? man kan ju vara småsugen och man kan vara verkligen hungrig även om man nyss har ätit.
Har man nyss ätit så kan det ju vara en magkatarr som spökar, då känner man sig hungrig jämt.
Om du tror att det är det prova att äta små portioner ofta typ varannan timme, kan vara svårt i skolan men testa nu på påsklovet!
Om du är sugen prova morötter! Man får tugga länge det är gott och det dämpar hungerkänslor. Jag brukar dela morötter i lagom bitar och ta med i en påse när jag ska köra bil långt, det håller koncentrationen uppe.
Givetvis ska du se till att få i dej mycket vatten också ta ett glas när du känner dej hungrig.
Godissuget går faktiskt över om man väl har avgiftat kroppen från socker, även om man inte tror det, tillåt dej själv att frossa i frukt i stället för godis så behöver du inte ha dåligt samvete eller vara rädd för att bli tjock och faktiskt så mår man bättre :bump:

Lillkumpula
2006-04-09, 17:48
Som andra sagt;Bra & mättande frukost, lunch och middag är viktigast.
När du blir hungrig och springer till macken; köp inte godis, bättre med frukt!:idea:
Jag brukar också vara hungrig under skolan, dessutom klara jag inte av/hinner inte att äta frukost så då blir det bara värre:crazy:
Men då köper jag ett äpple och en banan och äter som mellanmål, godare, nyttigare och mer mättande än en glass:smirk:

Galax
2006-04-15, 14:59
Hej
Vad brukar ni äta före tävling/träning??:d

__miiiaa__
2006-04-15, 15:00
så myket jag får i mig :p i bland gröt och sånt, försaöker att äta nyttigt, så man håller sig i topptrim :D

Galax
2006-04-15, 15:24
Haha okej :p Jag brukar försöka..Men vad äter du då mer en gröt under tävligen??:rofl:

emma-vsm
2006-04-15, 15:48
Jag äter nästan alltid havregrynsgröt på morgonen innan tävling, har hört att det ska lugna nerverna :idea: :o

Jag brukar oftast ha med egen matsäck, tycker maten på tävlingsplatserna inte alltid är så bra, speciellt inte om man är vegetarian. Jag har med smörgåsar med ost och ägg, samt pastasallad.
Är tävlingen över flera dagar blir det ju lite annat förstås.

/Emma

ii-d-a
2006-04-16, 14:57
Hej

Drick grönt te, det lugnar magen. Sen kan man ta med någon stresskudde som man kan klämma på om man är nervös, funkar perfekt tycker jag. :D

Kram Ida.

Valencia
2006-04-16, 15:02
Ja, gör inte som jag gjorde en gång...red dressyrprogram utan att ha ätit en stund före. Min mage lät varje gång hästen satte ned fötterna, så högt att det störde hästens koncentration! Blev helt fel...kan inte annat än att skratta åt det! :crazy: ;)

castle_bar
2006-04-16, 19:04
Jag äter som jag brukar, regelbundet och mycket fibrer som mättar länge.

Om jag är trött mellan klasserna brukar jag snaska i mig lite choklad - efter att jag ätit "riktig" mat! Då blir jag pigg och håller mig så eftersom jag ätit ordentligt och inte bara choklad - för om man skippar maten innan så blir man bara trött igen efter ett tag... :smirk:

Naggur
2006-04-17, 09:41
precis som vanligt... om jag inte är så nervös så jag inte kan äta nått=) nu va de väldigt länge sen jag tävlade men när jag var yngre och tävlade ponny vart det rätt ofta... nu rider jag islandshäst och ska tävla i höst=) min pålle är fem nu=)

SoofieA
2006-04-17, 21:54
Hej! förlåt att jag förstör din tråd men jag bara undrar om det är du som tävlade på Tanne den 2 april? Tävlade Galax ( som vann c-ponny klassen!! ) och brodals Elton?stavning?.. Måste bara få säga att du är f*n GRYM på att rida:) När ska du på nästa tävling? Vill bara veta hur mkt jag behöver gruva mig för konkuransen^^.. Ber om ursäkt om det är fel person!

pooutinoouti
2006-04-17, 21:56
Jag äter ordentlig frukost på morgonen antingen yoghurt / gröt i tallrik + macka . Sedan har jag alltid med mig egen matsäck till tävlingsplatsen, men jag äter aldrig innan tävlingen. Utan så fort jag täblat klart & gjort i ordning pållen då är det mat dags. Blir bara så nervös annars. ;)

schelin_j
2006-04-19, 11:51
Riskakor är skitbra! Jag brukar köpa dem med ostsmak - jättegoda och lite salta (jag brukar längta efter salt när jag ridit) och håller länge. Kan bli lite sega i ett fuktigt stall men är goda ändå. En riskaka med ostsmak innehåller 45 kcal och är man lite hungrig kan man alltså äta 4 st och ändå hamna under 200 kcal - att jämföra med choklad som jag tror ligger mellan 500 och 600 kcal per hundra gram... och det går ju tyvärr fort att smälla i sig en chokladkaka på 100 gram om man är hungrig...

Annars tycker jag att det låter som att du har alla möjligheter att helt enkelt ta med dig en liten matlåda till stallet. Det bästa borde ju ändå vara att äta ett mål riktig mat. Riskakorna är ganska kalorifattiga men de är också fattiga på allt som kroppen behöver (vitaminer, mineraler etc.) Tänk på hur noga alla är att beräkna foderstaten för sina djur men hur lite tid vi lägger på att fundera över vad vi själva får i oss av mineraler etc... skrattretande faktiskt - åtminstone i mitt eget fall!

Stallkompizzen
2006-04-20, 09:47
Hej
Har oftast svårt att äta då... jag tar bara typ en macka elr nåt å dessutom måste det vara minst typ 1,5-2 timmar innan annars går det inte... jag är ofta rätt nervis trots att det ibland bara är en träning på typ en av dom lungnast, snällast å minsta hästarna/ponnisarna å jag brukar oftast må lite illa också.

GALOPP
2006-04-20, 09:58
p a s t a :)

emelie_r
2006-04-21, 09:09
Som vanligt, supernyttigt! :D :p

Horsen
2006-04-26, 23:17
inget extra till ridträning/tävling, om jag däremot ska på karateläger/långa löprundor käkar jag mycket havregrynsgröt och pasta:d

fälttävlansnörd
2006-04-26, 23:34
Den hemska sanningen:

litervis med redbull och cocacola.
lite turkisk peppar framåt dagen.
men det är det enda som går ner.
äter dock MÄNGDER av mat efter
tävlingen, oavsett resultat...

Hera
2006-04-27, 12:18
En stadig frukost
Medhavd lunch tex pasta sallad
Goda smörgåsar
Mkt dricka....

Innan träning så äter jag tre timmar före "prestation"

Daylight
2006-04-29, 19:10
Morötter å äpplen:idea: Kanske inte håller så länge, men då kan ju både du å hästen dela på de, å de går ju åt även om du inte lyckas bli hungrig medan du är i stallet, för pollarna vill ju allti ha lite godis:banana:

Horsen
2006-04-29, 22:39
såna där wasa färdigbredda knäckebröd, deras senaste med cream cheese är skitgott!!:banana:

MikaTela
2006-05-05, 00:56
Jag brukar ha nudlar i skåpet. men det beror ju på om du har tillgång till att koka vatten. Annars är det jättebra. :)

Butros
2006-05-05, 07:53
Jag brukar se till att alltid ha mellanmål från Viktväktarna (http://information.viktvaktarna.se/WWI_Controller.aspx?Page=1010562) till hands. Även om mycket är litet åt godishållet, brukar det alltid finnas några som är bra som mellanmål.

Av någon obegriplig anledning tar man dock aldrig in tillräckligt mycket av de nyttigaste, som brukar vara på 1,5 p. Just nu tycks de vara helt slut.

Även om du inte är med i Viktväktarna, kan du se om de har något möte i din närhet och gå dit och handla. Priserna är ofta litet lägre där än på webbsidan.

Egonson
2006-05-05, 09:26
Det finns ju soppor och sådant, torkat i påsar, man tillsätter vatten och värmer i mikron.
Enkelt och oftast är det gott :d

Naggur
2006-05-05, 14:19
varför inte ta med dig typ frukt, macka eller liknande när du åker till stallet? måste du ha de i skåpet ett par veckor innan?=)

nässla
2006-05-08, 14:36
Jag glömmer alltid att ta med mig nåt, eftersom jag vanligtvis äter innan jag åker till stallet. Och är jag inte hungrig så tänker jag inte på att ta med mig mat :angel:
Så det är säkrast att ha mat på plats!

pulkaskurk
2006-05-10, 11:06
Det finns ju andra bars från Myoplex och Twinlab med mkt proteiner som är bra om du jobbar hårt i stallet och blir hungrig... dem är inte så dyra framförallt inte om du köper en kartong om typ 10st går på under 100kr så det är ju bra ... och nyttigt... och mättande...

Tigertofflan
2006-05-10, 19:21
Vad har ni med er för mat till stallet? Ge mig tips! Då vi inte har någon micro eller kyl så bör det vara något som "klarar" sig en dag utan sådant.

Vad brukar ni ha med er till stallet?

jenny80
2006-05-10, 19:31
Mackor funkar alltid..:) sedan vet jag inte hur tempraturen är i erat stall men jag brukar kunna ha en pastasallad eller så kan man ta med sig korv o bröd , en termos med kokat vatten o stoppa i korven blir super.. nötter..måltids ersättning finns mängder med färdiga snacks el vad man kallar dem.. frukt.. kommer inte på något mer ...:bump:

Ämelie
2006-05-10, 19:37
Mackaroner och ketchup- levde jag på i ungefär 1,5år :angel:

Annars finns det ju...
*Gröt
*Mackor
*Varmkorv (i termos)
*Fil
*Nyponsoppa/blåbärssoppa
*Varma koppen
*Pastasallad

var väl det jag kom på iaf :)

Yasmine
2006-05-10, 19:50
Brukar göra en god fruktsallad och ha med mig..

Tigertofflan
2006-05-10, 20:03
Pastasallad var en bra idé! Det skulle jag kunna göra! Soppor och fruktsallader och så kan jag inte stå mig på. Hade mer tänkt middags-liknande.

Fler tips mottages tacksamt! :bow:

lundborg
2006-05-10, 22:13
potatissallad i baguette med rostbiff i är ju MYCKET gott :D
sen är ju pastasallad gott också.
köttbullemacka och varma koppen går ju ann det med ;)

Tigertofflan
2006-05-10, 22:14
Åh, potatissallad! Vad gott det lät! Håller det sig i 10-15 graders värme?

Polly_Mulle
2006-05-10, 22:18
Vattenkokare och nudlar :D Går aldelles utmärkt att tillaga och äta ur gammal glassbytta med plastgaffel för att det ska vara riktigt enkelt! :D

tgd
2006-05-11, 13:59

Om du ofta behöver/vill ha med mat till stallet kanske det kan vara värt att investera i en vanlig kylväska och en par "kylklampar" så maten hålls kall? Då har du möjlighet till alla möjliga kalla maträtter att ha med dig. Pannkaka, matiga sallader (med rejäla kycklingfile bitar och pasta i), matpajer du kan tänka dig att äta kall, grillad kyckling med potatissallad, rostbiff med potatissallad, osv

lundborg
2006-05-11, 14:56
jajamen, med kylväska ;)
jag har en liten kylväska som jag köpte på en mataffär som rymmer 6burkar öl/läsk.
perfekt storlek:idea:

Tumlarunt
2006-05-12, 00:20
Matpajer går att äta kalla och är lätta att göra, och går att variera hur mycket som helst.
Kikärtsallad är gott, och tåligt!
Varma koppen och en vattenkokare kanske?
Fruktsallad?

Men det finns nog inget som slår mackor :banana:

Madde_padde
2006-05-12, 09:30
pastasallad!
me lite tyo creamfresch dålig på å stava ja vet me typ grillkrydda på!
ja mojsar ihop det och har med till stallet även om de är varmt och på tävlingar å hittils har ja inte mått dåligt :rofl:

FeatherCloud
2006-05-12, 16:19
har ni spisplatta eller ugn eller annat? du skrev bara att du inte har micro nämligen ;)

en matig baguette funkar alltid och är suveränt gott! kanske funkar bäst om det inte är stekhett, men i nödfall kan man ju investera i en liten kylväska eller liknande... finns rätt billiga..

annars: nudlar, en pastasallad eller andra rester, man kan röra ihop mycket o käka kallt.

Tigertofflan
2006-05-12, 20:11
har ni spisplatta eller ugn eller annat? du skrev bara att du inte har micro nämligen ;)
Nej, inga värm-möjligheter alls.

Hittade faktiskt en minifrysväska och två klampar hemma, som säkert kommer funka perfekt! Så kall mat kan jag härmed ha med mig :D

Hajmat
2006-05-12, 20:20
INte alltid nyttigt, men perfekt för att ha i stallet;

- Nudlar
- Varm choklad och mackor
- sallad ( av olika slag )
- Billys pizza
- Rester
- micromat :angel:

osv osv :d I stallet där jag far omkring och grejjar, donar m.m har vi ugn( om den funkar *osäker* :crazy: ) / spis , micro och kylskåp, sedan finns det diskmaskin och andra sådana prylor, Torktummlare , tvättmaskiner, torkskåp och allt annat grejjs :d :bump:

och massa annat överdrivet lyx ;S

Luxi
2006-05-12, 21:39
Eftersom jag har min vattenkokare i stallet, så har jag tagit med mig "varma koppen" soppor i olika smaker.
Sedan har jag torrkaffe också, inte bättre än bryggkaffe, men ganska mysigt när sambon är med och vi har tagit en ridtur, och avslutar med fika, kaffe och bullar :d eller tar vi med oss lite mackor hemifrån.:banana:

carat
2006-05-13, 00:10
Sallad, mackor, mkt kallvänlig mat.

Horsen
2006-05-13, 16:44
mackor, knäckebröd

Real_Life
2006-05-16, 20:09
Tycker det passar bäst här på ryttarhälsa men om det är helt fel får moderator gärna lägga den på rätt ställe.

Finns det någon som har tips på bra matsäck? Ska tävla och blir borta från tidigt på morgonen till kvällen. Matsäcken bör därför hålla länge (lunch och fika). Förslag på vad man kan ha på mackor? Eller är det kanske bäst att ha med sallad av något slag? Kycklingsallad?
Det ska vara nyttigt, ge energi, vara hållbart och framförallt gott :)

eriica-o21
2006-05-16, 20:10
pastasallad:love: , riktigt nyttigt (med alla grönsakerna i ) och jätte gott, jag får iaf energi av de och de bästa av allt man blir jättemätt

suisyola
2006-05-16, 22:16
när jag tävlade brukade vi alltid ha med oss soppa (gulash) man blev mätt utan att det blir tungt

annars pastasallad med ex kyckling,tonfisk lr ngt

Rejält_felskapad
2006-05-16, 22:25
www.axasportsclub.se är en väldigt bra sida.

Själv har jag alltid med mig mackor och yoghurt.

Rejält_felskapad
2006-05-16, 22:25
www.axasportsclub.se är en väldigt bra sida.

Själv har jag alltid med mig mackor och yoghurt.

Whirlie
2006-05-16, 22:26
Jag "brukar" göra en matbrödsdeg, gärna lite grövre. Sedan delar jag den i två delar, kavlar ut en del och lägger den på en bakplåt (med papper under såklart). Sedan har jag på riven ost och det jag gillar/har hemma (hackad korv/skinka/tomat/paprika/morot/grillad kyckling eller vad man nu vill) och kryddor, sedan har jag lika mycket riven ost ovanpå. Sedan kavlar jag ut den andra halvan av degen och lägger den uppepå - och VIPS har jag färdiga dubbelmackor. Skär i fyrkanter och grädda i ugnen. Går superbra att frysa (om man inte haft något på som inte mår bra av frysning) och är jättesmidiga att ta med och äta. OBS osten måste vara med för att fyllningen ska sitta fast.

gott_vin
2006-05-17, 09:11
Hej. Till tävling har jag med mig skinka eller kassler i en liten burk med några tomater eller dyliknade till. Sen kokar jag pasta med lite extra krydda på tex. vitlökspeppar, citronpeppar och örtsalt. Pastan lägger jag i en annan burk för att ingredienserna inte ska ta av varandras smak och bibehålla fräschheten.
Till det dricker jag närproducerad saft, gärna sötad med socker för att få lite extra energi.
Om man tar lite mindre protioner så behöver man inte bli så proppmätt och orörlig.
Ha en trevlig tävling //gott_vin

Baka_kun
2006-05-17, 10:38
en påse romanosallad ifrån ica, en burk tonfisk delikatessbitar i vatten, en gaffel. prima lunch, till fika så kan man ta en macka i en burk, alt lite bröd, en bruk bullen pilsnerkorv och lite inlagd gurka ^^ :D

Lamoureux
2006-05-17, 11:30
Pastasallad och något grovt bröd med pålägg.

Lamoureux
2006-05-17, 11:38
Grovt bröd (oftast med pålägg), pastasallad, yoghurt, varma koppen eller wok.

FeatherCloud
2006-05-17, 11:57
*kl*

du kan väl införskaffa en bra termos så kan du ta med varmvatten till nudlar och varma koppen! :idea: eller varför inte en soppa?

har hört att det ska finnas "mat-termosar" också men mer än så vet jag inte om dom... :crazy:

ConfettiCavat
2006-05-17, 12:10
Jag brukar köpa en pizza och ta med. Den går ju att äta både varm och kall.

Dirty Harriet
2006-05-17, 12:14
Någon gav tipset att investera i en kylväska och det är ju toppen.

Du kan också investera i en mattermos, de är jättebra, då kan du ha med dig det mesta.

Nikkis
2006-05-17, 12:19
när jag är i stallet lever jag på Nudlar och saft och ev kakor!:d
ibland varma koppen el nyponsoppa som man blandar m vatten..dock smakar den BLÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ men i nödensnamn går nog allt ner;)

har i skåpet en plast låda jag köpt å har te,kaffe,sockr,honung,(IPREN) nudlar,saften,varmakoppen å sånt..jätte bra att ha å det håller ett bra tag iaf..
det du kan göra är väl att ta dit en vatten kockare att ha i stallet..

Lamoureux
2006-05-17, 13:41
Glömde: Torkad frukt och nötter är oslagbar stallmat! Supergott och nyttigt på en och samma gång.

Travanti
2006-05-18, 08:36
risifrutti,frukt.. bröd och ta med en tub med typ räkost eller dyl.

holsa
2006-05-18, 08:45
pastasallad och en termos med soppa i tycker jag är bra. Sen hade jag även tagit med lite ostmackor för att de är så lätta att äta på språng

carat
2006-05-18, 21:50
Smörgåsar, sallader alt. mat man värmer i mickron. Enklast så.

Halkatla
2006-05-19, 13:44
Vi brukar ibland bla ha pitabröd som vi stoppar med köttfärs och lite grönsaker (kryddas efter smak) och lindar in i folie för att hålla värmen.
Brukar fungera bra.
För behaglig mättnad, tugga! ät lugnt och tugga väl så blir man inte äckelmätt och magen mår bättre ;)

Beauty_Boss
2006-05-20, 20:12
Hej! förlåt att jag förstör din tråd men jag bara undrar om det är du som tävlade på Tanne den 2 april? Tävlade Galax ( som vann c-ponny klassen!! ) och brodals Elton?stavning?.. Måste bara få säga att du är f*n GRYM på att rida:) När ska du på nästa tävling? Vill bara veta hur mkt jag behöver gruva mig för konkuransen^^.. Ber om ursäkt om det är fel person!

Svarar åt Elin, och ja, det är hon, och hon är GRYM på att rida, håller med dig :bow:

Lamoureux
2006-05-22, 02:06
Som vanligt. En ordentlig och nyttig frukost plus massvis grönt te med honung...

Efteråt blir det oftast någon form av sallad eller grovt bröd med pålägg. Dricker vanligtvis vatten till.

LitenIsa
2006-05-22, 14:50
Ahh, en själsfrände till mig...

Äter ingenting på morgonen, dricker dock gärna läsk, saft och annat onyttigt. Möjligtvis lite godis mellan klasserna/momenten :o och sen precis som fälttävlansnörd MASSOR av mat när allt är klart.

Love_Leonardo
2006-05-22, 19:12
Ett äpple eller två!

weeh_
2006-05-22, 21:29
Förut slarvade jag jämt med frukost före tävling, men har skärpt till mig rejält nu sen jag hörde ngn nyttig föreläsning om hur mat och prestation hörde ihop... Så nuförtiden käkar jag hur rejält som helst! Favoritfrullen för tillfället är gröt, grovt bröd m. hallonsylt, kokt ägg och apelsinjuice! :idea: Sen är mamsen världsbäst på att göra matsäck som alltid förtärs med sug i tarmen :banana: Samt på meetings blir det oftast grillat! :d

Halvblod_Rider
2006-05-24, 21:42
sallad med dressing :love:
..annars brukar jag ta med värm-bar mat eftersom att det ju faktist finns micro där ^^
men som sagt, sallad! mackor funkar oxå super :)

bonnier
2006-05-24, 22:50
Ring dit en pizza :D

nyfikenjag
2006-06-14, 11:25
Mat-termos är oslagbart! Se bara till att du har den står med kokhett vatten en kvart innan du fyller på den med den varma maten så håller den gott och väl värmen för en heldag i stallet.

aprilia
2006-06-14, 17:06
Eftersom ägaren till stallet (min faster) har sitt hus ca 50 m från stallet så behöver jag aldrig ta med mig mat..:angel:

Så jag behöver inte oroa mig för min utfodring! :D Men jag måste erkänna att jag kan slarva med att se till att ha magen mätt och glad när jag går ut till stallet, dock har jag blivit bättre på det. Jag har märkt att jag blir trött och orkeslös när jag rider sen.. (Ibland undrar jag hur jag tänker? :confused: )

Annars brukar jag ta med mig frukt till stallet men ofta så delar jag det med hästarna!

FeatherCloud
2006-06-14, 17:14
sådär gör jag med!
slarvar ofta med maten när jag ska till stallet, men sambon brukar sticka åt mig ett äpple...

oftast håller jag god min, ochs en när jag kommer till stallet får hästen mer än hälften :D

Glamoroza ox
2006-06-14, 18:54
Om man inte har tillgång till kyl el. andra kalla utrymmen så kan man ju ha kylväska med sig :idea:
Finns ju i alla möjliga varianter & storlekar..
Jag har två små mjuka som är perfekta att bara lägga en kylklamp i så har man plats med liten matlåda & ev. dricka:bump: :banana:

Oj, kanske ska läsa alla inlägg innan jag gör ett själv :)

starcraft
2006-06-14, 19:21
mackor, pastasallad, varma koppen/nudlar(ta med vatten i termos om man inte har vattenkokare i stallet). Frukt går ju alltid att äta, ja det var väl det. Jag äter sällan i stallet för den delen. Oftast när jag gör det så gäller det frukost(ett par mackor) eller så var det när jag jobbade i stallet hela dagar, men då bodde jag ju där och hade kök och sånt.

Mjölk är mättande, brukade alltid ha med mig en liter mjölk överallt förut när jag inte hann äta.

krigarinna
2006-06-14, 19:40
Mest frukt :) Äpple, clementiner (stavas de så?), apelsin och annat. Ibland kan det väl hinna med en liten godisbit i fickan :P Fast det händer inte ofta ^^

Minihatan
2006-06-15, 16:54
Hej!
DEt är jätte gott att ha med sig grillad kyckling revbensspjell eller liknande. Det finns mer mat än man kan tro som man kan äta kall. Färdiga saker att köpa i affären brukar vara goda. Wasa knäcke bröd har kommit med en sandwich i olika smaker jätte god!

beciell
2006-06-15, 23:49
SUrt att ni inte har micro eller något. I 'mitt' stall har vi micro, spis och kyl. Haha, vad lyxigt jag känner vi har det :P

Men som någon sa så är mackor alltid bra att ha.

lisafisa
2006-06-24, 21:02
Hej, jag har inte så mycket koll på hur mycket man ska äta och sådär och skulle gärna vilja ha tips. Detta är vad jag åt idag.

Frukost: Halv portion gröt med sylt och mjölk + en macka med ost.
Lite godis på hemvägen från stallet:d
Mellanmål: 1 stor skål med youghurt(stor fetthalt) och sylt + en macka med ost.
"Mellanmål": 1 nektarin
Middag: Sallad med lax, couscous, tonfisk, avocado, tomat mm.
Kvällsmat: 2 mackor + 1 nektarin.

Motion: 1 timme uteritt + 20 min promenad.

KOMMENTERA och ge tips. Tex äter jag rätt? för lite? för mycket?

Jane_Done
2006-06-24, 21:22
Det är omöjligt att svara på om man inte vet mer exakt hur mycket du äter. Hur mycket är en halv portion? Vad är det för mackor med vilket pålägg? Men viktigast av allt, veta hur gammal du är och vad du väger, din normala motionsmängd.

Kroppen i sig är ju en bra måttstock, håller du vikten så äter du vad du behöver och förbrukar.

kajsakajsa
2006-06-24, 21:30
Att ha kroppen som måttstock fungerar inte för alla. Själv kan jag äta hur mycket sötsaker som helst utan att gå upp i vikt, men det betyder ju inte att min "insida" mår bra för det.
Men som sagt är det väldigt svårt att säga eftersom vi varken vet hur gammal eller stor du är.

lisafisa
2006-06-24, 21:38
Det är omöjligt att svara på om man inte vet mer exakt hur mycket du äter. Hur mycket är en halv portion? Vad är det för mackor med vilket pålägg? Men viktigast av allt, veta hur gammal du är och vad du väger, din normala motionsmängd.
En halv portion är cirka 1½ dl fördig havregrynsgröt. Mackorna var sådana runda polarbröd fullkorn med ost på. Jag är 16½ 171 cm och väger ca 52kg. Min normala motionsmängd är i snitt ca 30 min lugn motion tex promenad per dag.

Jane_Done
2006-06-24, 22:15
Ditt BMI som du kan räkna ut här (http://www.intmed.mcw.edu/clincalc/body.html) säger 17.8 och räknas som underviktigt. Alltså skulle du kunna äta lite mer, annars verkar du äta ganska bra med grönsaker, protein och frukt.

lisafisa
2006-06-25, 17:41
Kan inte fler kommentera??:confused:

attempt
2006-06-25, 17:46
Alltså, egentligen spelar det inte så stor roll vad vi säger. Känner du dig fräch, sund och frisk själv? Hur mår du verkligen?
Känner du att du behöver ändra dina matvanor?

DavidS
2006-06-26, 09:36
Jag tycker att det saknas ngt typ lunch... Dessutom ser det ut att vara ganska mycket socker i form av sylt och godis. Även om du inte alls är överviktig är det ändå kanske inte så bra i längden.

David

Wannaberyttarinna
2006-06-26, 09:52
....det är svårt att kommentera sådant här som många andra påpekat.....

Min spontana rekation är dock att du kanske kunde skippa sylten. Du kan ju ha russin i gröten och banan i yoghurten till exempel. Godis på väg från stallet.....sånt äter väl alla....men det är ju inte så bra för det:angel: Sen tycker jag nog att en lunch skulle sitta fint för din del. Nåt enkelt typ nudlar med grönsaker, soppa, pastasallad....Men som sagt, det är svårt att ge kostråd. Jag var på vårdcentralen haromdagen och där såg jag en lapp om att man kunde boka tid hos en hälsorådgivare ang kost, motion med mera. Kanske vore nåt? Eftersom det låter som om du motionerar mycket är det extra viktigt att äta ordentligt. Blabla.....Lycka till!

Baron Linge
2006-06-26, 09:56
Just den här dagen så tycker jag att du har ätit lite ensidigt. Det är många mackor med ost, vilket inte alltid är så nyttigt i längden. Det är också rätt mycket mjölkprodukter, mjölk till gröten, ost på mackan, yoghurt till mellanmål. Det är absolut ingen fara att äta så här en dag, men varje dag bör inte se ut så här. Eftersom du är lite underviktig så behöver du inte tänka på fettsnåla produkter utan ät gärna yoghurt, mjölk etc med hög fetthalt.

Sirisiri
2006-06-26, 10:33
Tycker du äter lite för många mackor. En macka till frukost och ev till förmiddagsfika är okej, men det bör vara grovt fullkornsbröd med nyttigt pålägg.

Middagen med sallad osv tyckte jag lät jättebra, om du inte har för mycket dressing vill säga! ;) Något liknande till lunch och massor av frukt mellan målen istället för mackor och yoghurt så skulle det vara bra.

Ett tips är att ha osötad kräm på gröten, det brukar jag ha. Men annars kan väl LITE sylt vara okej. Socker är inte alls bra, vet du! ;)

Fast du är ju väldigt smal, så jag tycker inte att du behöver ändra på så mycket förutom att dra ner på sockret so finns i godis, sylt och vitt bröd!

lisafisa
2006-06-26, 14:05
Hehe okej, jag tar till mig det ni säger, inte för att jag bryr mig om min vikt utan eftersom jag vill äta rätt eftersom det är bra för hälsen:smirk:

attempt
2006-06-26, 15:22
Jag av någon borde tänka mer på vad jag äter, för det första äter jag bara ca en gång om dagen, och för det andra så är det då en stor portion. Man ska ju äta många gånger och små portioner.
SUCK! :confused:

Sirisiri
2006-06-26, 15:31
Hehe okej, jag tar till mig det ni säger, inte för att jag bryr mig om min vikt utan eftersom jag vill äta rätt eftersom det är bra för hälsen:smirk:
Jamen jag sa ju det! Dra in på socker och byt ut allt du kan mot fullkornsprodukter!

Linnis
2006-07-04, 11:07
:) Halloj!
Ja, du äter för lite.
Till frukost kan du äte en hel portion med gröt.
Saknar även lunchen. Du kan äta som middagen( den ser bra ut) Frukost och lunch är viktiga mål.
Eftersom du rör på dig och har normal kroppsvikt (eller?framgick inte i texten )behöver du inte vara rädd för kolhydrater.Godis kan man unna sig ibland åxå, men inte varje dag.Det har blivit en sockerhysteri nu som inte är riktigt befogad.Det är den totala mängden kalorier, energi som man tillför kroppen och vad man förbrukar som avgör om du går upp i vikt,ner eller står still.
Då menar jag att det är kolhydraterna i potatis, pasta, ris m.m som man inte ska skippa. Godis, kakor,läsk och sånt ska man dra ner på, men man kan unna sig ibland.( som sagt )Det ska va gött och leva åxå!:)
Lycka till med maten!
/ Linnis, personlig tränare

EnLitenLisa
2006-09-14, 09:24
Kidneybönor:banana: :bump: :bow: :rofl: :rofl: :rofl:

MUMS!! :rofl:

Filippa99
2006-09-17, 08:54
Makaroner och köttbullar är en väldigt bra stall mat lätt att värma och går att äta kallt.

Men sen kan man ju ha kalla/varma pannkakor, pastasallader och liknande.

catta_84
2006-09-18, 16:36
Om man ska rida/vara i stallet en hel dag och vill hålla sig på topp hela tiden, vad är det då bäst att äta till frukost och lunch?

Vill ha tips på energirik och nyttig mat! Den skall gärna vara lätt att ta med sig!

:banana:

bönsallad....

1 burk kikärtor
1 burk kidney bönor
3 dl kokt bulgur
3 tomater
½ gurka
1 burk majs
1 paprika (valfri färg)

hacka grönsakerna, skär gurkan i strimlor, blanda ner resten av ingredienserna, pressa en halv citron över och ringla lite creme fraiche över... hur gott som helst ...

Doxa
2006-12-29, 15:04
Brukar nästan aldrig äta i stallet, blir mest snickers, twix och cola tyvärr. Ibland någon pirog eller pan-pizza. Läste om någon som hade en låda i skåpet med olika bra saker, smart, ska nog göra likadant.
En viss yoghurt från lidl, dyr. 20 kronor för 1 liter, men den är väldigt tjock och krämig, finns med persiko, stracciatella och jordgubbssmak. På burk är den, stor burk, kommer inte ihåg märket.
Den är superdupergod och mättar rejält, lite fetare än andra yoghurtar men man blir mätt länge. Sen finns det på ÖB typ, blåbärssoppa och nyponsoppa, färdig och drickbar 4-pack.
Som alla säger, pasta-sallad och fullkornsbaguetter med diverse tillbehör är gott och nyttigt. :d

Figaaro
2006-12-30, 12:07
pasta med tonfisksås e gott ;)
blanda lite tonfisk o grönsaker i tomatsås, koka. (typ:p )

tjohej
2007-01-03, 17:24
vet inte om den här tråden ligger rätt nu, men annars får väl någon flytta den :p

jag undrar om det är någon som har nåra tips på nyttiga och mättande saker som man kan äta? jag har väldigt snabb förbränning och blir snabbt hungrig efter jag har ätit, så jag måste äta ganska ofta. jag tycker det blir så tråkigt att äta mackor, och dessutom blir jag inte alls mätt länge på det. så jag undrar om någon har nått tips på vad man kan äta istället? inte mat direkt, men typ nånting som man kan äta till mellanmål, eller äta på kvällen när man kommit hem från stallet?

jag blir jätteglad för lite tips :banana:

Whirlie
2007-01-03, 21:50
Jag brukar köra med "barer", de håller länge i skåpet/väskan/fickan och är snabba att äta. Ibland köper jag "bantningsbarer" på apoteket eller hälsokost och har som mellanmål (EJ måltidsersättning istället för lunch-middag eller dylikt utan som extramål). I träningsbutiker finns det också ofta sådana barer. Jag brukar försöka se till att de har så högt proteininnehåll som möjligt och så lite socker som möjligt. Om du har hög förbränning ska du nog titta efter kaloririka sorter (till skillnad från undertecknad som har lätt att lägga på sig som får ta de mer kalorifattiga). Tyvärr är de lite dyra (de på apoteket kostar 10kr styck och i hälsobutiker är de ofta dyrare) men ack så bra när man är akut hungrig med lågt blodsocker!

Fairytale_Gone_Bad
2007-06-06, 19:28

Efter som vi har stall på gården så är det bara att gå in om man blir hungrig :D

/H

Stuhr
2007-06-17, 01:00
Vad bra tråd :)
Har fått lite tips på vad man kan ha med till stallet nu.

MadicDomino
2007-06-17, 16:18
*knapp lån* :banana:

Tack för alla tips ;) Som mitt tips på vintern så skaffa en vattenkokare och en termos på vintern och massa paket av nudlar med krydd påse :o Koka vatten medan man gör vid hästen, läg i nudlarna i termosen (krossa nudlarna om vill kuna dricka den som soppa) , häll på vatten ;) Perfekt till långturerna :D Sedan när man kommer hem häll ut resterna (om det blir över) koka nytt vatten i med lite disk medel och skaka så är termosen ren igen :D

På sommaren så brukar jag ta med en liten kylväska (GB´s man fick ett år xD), Jag fryser drickan jag skall ha dagen förre och använder den som isblock :D Sen så kan man ha med goda salader ,helst med kickärter, pasta, tonfisk, ägg eller/och kyckling! Som lite smal dressing kan man ta och ringla över lite olivolja, salt och lite peppar! Skit gott :idea: Eller så kan man om man vill köpa risifrotti (stavas?), små yohurts burkar, eller varför inte goa bagetter och mackor :D Bara fantasin sätter gränser!

Finns också olika softers muffins/bullar som är mattiga att ha med i stallet, har sett recept på Svamp-muffins och allt möjligt :)

Mvh
Eran Emma

MadicDomino
2007-06-18, 17:01
Kom nu på att en bagett med feta ost, tomat och skinka är så :devil: gott :D!

Mvh
Eran Emma

Haaannnaa
2008-01-06, 15:03
man kan ha med sig kall pizza :D då kan man äta lite när man hinner och så kan man ju ha korv i termos :]

Lea
2008-01-06, 16:28
Jag brukar göra matsmörgåsar. Typ med mozzarella och lite sånt. Varma mackor i toastmaskinen är super! Då får man dessutom nåt varmt i sig :banana:

Martina_m
2008-01-06, 17:20
*kl*

tacopiroger är mumsigt!

Annars håller med de andra om att pasta-/kycklingsallad är bra!

hallonsaft
2009-04-01, 13:45
Den var bra :rofl:

Skogstroll
2009-04-01, 14:29
*kl*

Denna mackan gillar jag:

Stort runt bröd;Dela den i flera lager,precis som en tårta.
Ena lagret:Pesto,hackade soltorkade tomater,riven parmesanost
nästa lager:Kalkon,ost,tomater,salladsblad.
Tryck ihop smörgåsen,lägg i plastpåse i kylen med något tungt på så den blir riktigt platt.

Skär tårtbitar! Populär att bjuda stallkompisarna på.

sockertuss
2009-04-01, 15:31
kl

Finns mycket som är lätt att ta med och lätt att äta, vissa saker kanske behöver kyl men är det vinter brukar det klara sig ändå och annars finns ju kylväskor. Jag gillar kall mat så jag kan äta det mesta kallt :D

- Wasa Sandwich, gotti.
- Kräm, köp en tetra och "drick" direkt ur
- Noodle-cups, ta antingen med varmvatten i termos eller använd vattenkokare
- Müslibars, inte så jättenyttigt, men mättar mer än choklad, är gott också
- Div. yoghurtar, drickyoghurt, risifrutti, mixmax osv
- Pastasallader
- Pannkakor rullade med socker & äppelmos, yam
- Naturgodis, inte så jättenyttigt men väldigt gott och har långsammare energi än vanligt godis, typ
- Potatissallad, bara att köpa på burk och äta direkt ur
- Frukt, såklart
- Röror, gör egna eller köp färdiga, ät med pitabröd och lite sallad på påse
- Baguetter med lite matigare fyllning än bara smör och ost
- Plättar, finns ju att köpa färdiga om inte annat
- Färdiga frukt/blåbär/nyponsoppor, finns ju både i portionsförpackning och tetra
- Frusen yoghurt på varma dagar kan vara gott, ställ den i frysen några timmar innan du åker så blir den inte helt frusen och förhoppningsvis inte heller isig, men lagom halvfrusen till du ska äta den.

Mycket av det här är inte jättenyttigt, men det kanske inte är det viktigaste heller när man är vrålhungrig och inte har tillgång till micro/kyl osv. :grin:

FancyFace
2009-04-01, 15:43
Om du har tillgång till micro i stallet (vi har:bow:två i vår cafeteria för medhavd mat) så laga/be den som lagar amt att lagen extra till en matlåda (pasta och ris m sås eller grytor är kanon). Eller laga själv, det går ju att göra fler och sen frysa in. (Visserligen ville du inte ha frysdiskmat såg jag men det är ju en viss skillnad på egenlagade matlådor och frysdiskens)

Om du måste nöja dig m kall mat pasta/bulgur sallad, kall potatissallad, grillad kyckling, matiga mackor, färdig kräm, kokta ägg mm. Det finns massor...

Vi har förutom micro en vattenkokare till te och kaffe men den funkar till varma koppensoppa också :D

När jag var yngre och hängde i stallet jämt (typ 12 år åldern så det är ett tag sen:p) fanns det termosar för mat (vida termosar) där man kunde ha pasta m sås. Funkade kanon. Annars funkar ju termos till soppa och sånt och så kan man komplettera med en macka. Eller köpa separat termos och ha pasta m sås i. Blir iof meckigt att äta om termosen är smal och så är det jobbigt att diska den men det funkar.

FancyFace
2009-04-01, 16:03
Hade samma problem när jag gick i skolan, men brukade packa skolväskan full med frukt (banan mättar bra) och morötter funkar kanon-går att dela med hästen också. Riskakor och muslibars är "knaper"-vänligt.