Visa fullständig version : allergi...

Skreppur
2006-03-27, 15:21
Jag har en fråga. Jag har måttlig hästallergi och har tagit hästsprutor i 2år nu (jag ska ta 2-3år till). Jag tar en allergitablett innan jag ska till hästen och så känner av i näsa och ibland får jag lätt astma på kvällen när jag vart med hästen.

Tror ni att min allergi kan förvärras om jag utsätts för häst varje dag?
Jag ska ju ändå ta sprutor i 2-3år till..

Tacksam för svar.. :bow:

Rumpnissen
2006-03-27, 20:08
Jag blev allergisk mot hästar när jag var 15. Har gått på hyposens och nu är jag så gott som frisk från hästarna.

Dock har mitt envetna hästintresse gjort att mitt immunförsvar skadats för livet. Hästallergin har gått att bota, men mina kroniska nässelutslag kommer jag alltid ha. Så även om jag inte känner av hästarna får jag ändå ta antihistamin tabletter varje dag, annars kan jag inte ens duscha. :eek:

Prata med din läkare, de kan det här bäst. :idea:

Skreppur
2006-03-27, 20:54
Hyposens?

Jag vet inte riktigt vart jag ska ringa eftersom min allergiläkare som jag tar sprutorna hos inte ens vet att jag har häst. Hans ord för 3 år sen var "Jag hoppas du vet att egen häst kan du skippa redan nu, i bästa möjliga mån kan du gå in i ett stall en längre stund".. eh.. vågar inte gå dit och berätta att jag köpt mig två shettisar och funderar på en haflinger :angel:

Rumpnissen
2006-03-27, 22:38
Ja, allergivaccination, trodde det var det du menade också. :idea:

Har träffat människor som inte kunnat vara nära en häst men sedan blivit helt syptomfria efter hyposensiblisering... ( eller vad det nu heter)

Min läkare sa åt mig att sälja hästen, men då kom min pappa och sa att det inte ens var tänkbart. ;)

Skreppur
2006-03-28, 07:49
Jaha.. då är det hyposens som jag tydligen tar nu :angel:
Ush! Även om läkare "vill vårt bästa" så är de lite väl okänsliga ibland. Här säljs inga hästar! :D

Rumpnissen
2006-03-28, 09:18
Ja, jag tänkte nästan detta. Tar du bara sprutor mot häst?
Har du alltid varit allergisk?

Dessa jävla allergier, borde fan utrotas. :devil:

Skreppur
2006-03-28, 14:32
Ja, jag har alltid varit allergisk mot häst.. började som femåring kanske. Vid över 100% allergi mot häst och utan att kunna hälsa på kompisar fick vi nog, nu kanske jag har 30% allergi och jag har 3 år kvar med sprutorna..

Ja, jag tar bara mot häst.

Ushja, kommer du på ett lämpligt och helst smärtsamt vis att utrota dessa jaaaavla allergier så hojta té! :devil:

Zuzzi_85
2006-03-28, 21:11
en hästras som heter baskjir, tror d stavas så som ska vara jättebra mot allergiker det finns turidning på sådana i sverige fasst vet inte vart....va ba tvungen o säga d;)

Rumpnissen
2006-03-28, 21:44
Var faktiskt på jakt efter en sån ett tag, men de är otroligt få i sverige och dessutom dyra. :o Sen är de inte riktigt den typ av sporthäst som jag vill ha. :angel:

Sen finns det en aspekt till, de flesta som är allergisk mot hästar har även kvalster allergi eller astma, och det kommer man ju aldrig ifrån när man har häst. Med hö, torv, halm, spån, damm, mögel och allt annat som finns i stallmiljöer. :o

Skreppur
2006-03-29, 15:49
Basjkirer känner jag ingen skillnad från vanlig häst, Curly möjligen men 65-80000 har jag inte och kommer aldrig att få..

Jag har både kvalsterallergi och en otrolig astma, springer jag 10meter i kyla kan jag inte andas sen.

Men jag tror jag hittat lösningen! Häst på lösdrift och dammfritt hö. Sen får man väll anpassa sig lite och rykta lite extra länge och noga när det blåser osv.

Men, hur kommer det sig att jag tål kompisens islandshästar utan minsta symptom, medans det kliar i näsan av tinkern och varmblod?

Fucking allergi! :devil:

hillevie
2006-03-29, 21:03
när kan man börja med sådana sprutor ???
min 9-åriga dotter har svår astma mot hund och även häst(dock rider hon sin shettis, men hon får inte borsta.)
hästarna står på lösdrift och äter hösilage, men hon kan ibland få kraftiga astma anfall iallafall.

hur fungerar det igentligen?
hennes behandlande läkare är inte så positiv, och säger att hon är förliten...
hästarna är det bästa hon vet, så det är svårt att säga nej.....

Rumpnissen
2006-03-30, 15:37
Jag hade för mig att de sa att det är en 16-års gräns. Men kommer inte ihåg. Att låta en 9-åring gå på sådan behandling tycker inte jag låter särskilt klokt eftersom det faktiskt är ganska farligt. Det går ju ut på att utsätta kroppen för allergena ämnen för att härda den. Vilket gör att man kan få kraftiga allergireaktioner utav det. (aldrig hänt mig dock) Samma dag som jag tagit sprutan mår jag allmänt jätte dåligt med huvudvärk och yrsel. Jag läste dessutom i tidningen om en människa som dött utav det, men det är länge sedan nu. :eek:

Dessutom är behandlingen ganska dyr och det krävdes ganska mycket fjäskande för läkaren att låta mig gå den. Normalt sätt får bara yrkesmänniskor eller människor som inte kan leva ett normalt liv gå den. (Vilket jag iof inte kan men det hjälper inte behandlingen mot)

Dessutom kan ju immunförsvaret rätta till sig med åldern, har ju hänt med än en gång att människor varit allergiska mot barn men blivit toleranta när de blir äldre.

Det finns naturbehandlingar också. Då rättar man till immunförsvaret med någonslags elckocker, kollade upp detta innan jag fick hyposensibliseringen. Vet att det finns i halmstad, bör finnas på andra platser också. Det kanske är ett bättre alternativ?

Sen vet jag inte riktigt hur behandlingen botar astma som allergisk reaktion. Min astma har inte blivit ett dugg bättre av behandlingen (får fortfarande svårt att andas) men därimot är alla sympton med klåda och rinnande ögon/näsa borta. (vid häst alltså) Kan iof bero på att jag inte tar mina mediciner som jag borde.

Det är nog bäst att du pratar med en läkare om det, men jag ä mycket skeptisk.

Skreppur
2006-03-30, 16:21
Jag fick börja ta när jag var 14, läkaren var väldigt lättövertalig då jag inte kunde leva ett normalt liv alls :angel:
Under dessa 1,5 år har jag en ända gång fått ett anfall. Då blev det rullstol, kortisonsprutor och gas. Nu får jag i princip bara astma på kvällen..

hillevie
2006-03-30, 17:14
hennes astma har blivit stadigt sämre, så bättre tror inte heller läkaren att det blir. det är mest astma hon har. tar tabletter, inhallationrer varje dag. och pari boy när det är akut.
provade att gå till homeopat, men då hon pratade om att aktivera immunförsvaret backade jag. (läkaren säger att orsaken till astman är ett överaktivt immunförsvar, som reagerar även mot det som är normalt)

ska kolla det andra alternativet du nämde.

tackar för ditt svar :bow:

Skreppur
2006-03-30, 18:17
Åh, små barn med astma är hemskt! Jag hade "tur" som fick min astma i tonåren, så jag förstår vad som händer. Inte så lätt om man är så liten och blir rädd kanske. Lycka till!

PeCo
2006-03-30, 18:35
Har varit superallergisk mot hästar tidigare. Kunde knappt gå in i ett stall eller ens vara i närheten. Men så provade jag ett naturmedel. Man lät två små tabletter smälta på tungan morgon och kväll. Tvivlade starkt på detta men märkte viss skillnad inom några månader. Köpte mig en pålle lite senare och efter ca 2,5 år var alla allergiska symptom helt borta. Kunde då oxå sluta helt med pillren. Vi har nu varit tillsammans i fem underbara år... och det finns inget mysigare än att borra in nosen i varm, väldoftande hästpäls utan att få besvär med ögon och andning.
Man får väl inte nämna företaget här... men hör av dig om du tror att det kan vara något för dig att testa.

Gnägg å morotsmums...:banana: :banana: :banana:

Skreppur
2006-03-30, 21:24
PeCo! Töm din inbox så jag kan få tag på dig! :D

hillevie
2006-03-30, 22:49
är det därför det inte gick att skicka ?
(har inte nån vidare datavana, typ ingen alls :angel: )

Skreppur
2006-03-31, 07:29
Precis! PeCo måste tömma lite först, det är fullt ^^

Jag är jättenyfiken!

Alyssa
2006-03-31, 11:40
Jag har också haft allergi sedan i tonåren!! Har haft egen häst i snart två år nu. Lösdrift hela tiden tills nu i vinter då han har stått på stall. Nu när jag läste denna tråden så insåg jag vad DUM IHUVET jag är!!!!!!! :mad: Har varit förkyld och tät hela vintern PLUS nässelutslag som kliar hela tiden!! DET KANSKE BEROR PÅ ALLERGIN! :idea:
Har ju inte märkt av så mycket när han har gått ute hela tiden...Fällningstiden märktes ju om man säger så , men annars menar jag!!!

Skreppur
2006-03-31, 14:13
Åh! Jag är ochså förkyld och täppt JÄMT! Allergin.. :(
Hur funkar det annars under sommaren med häst Alyssa? Funkar det? :(

niba
2006-05-15, 08:44
Nu verkar min mardröm ha besannats :cry:
Jag tror att allergin mot allt damm du kan hitta i ett stall är tillbaka..

Började med lite kittel i halsen och sen i lördags när jag gjorde iordning hö så small det bara till, kliade fruktansvärt och jag fick ingen luft..När jag vaknar dan därpå är det för att jag tror att någon sitter på mig..

Men nu till min fråga: det kliar i ögon och rinner i öronen. Men sen kliar det även i halsensom sagt och nu hostar jag slemklumpar, gula. Jag är rädd för att min hals, som är förstörd av kemisk förgiftning, tar väldigt mycket stryk av det här...vad kan jag göra för att vara snällare mot halsen?

(tillägas ska väl att jag äter tavegyl och det blir bättre med den..)

flisan100
2006-05-15, 15:36
Vet precis hur det känns! Hela mitt liv har jag fått gå och drömma om allt som rör hästar. Tills nu vid 40 års ålder!!! Upptäckte en allergimedicin som funkar!!:) Zyrlex eller kopian Acura(billigare) Och för 4 mån. sedan blev vi hästägare:love: :love: :love: Innan jag provade Zyrlex så kunde jag inte vara i närheten av hästar, hödamm,katter mm. Ögonen kliade så bindhinnorna blev som påsar. Det kliade i öronen och i halsen. Jag kunde nysa 25-30 ggr. i sträck.Somrarna var ett h-e med allt gräspollen. Från detta till att obehindrat kunna vara med hästar och rykta, sopa stallgången, fixa höpåsar, ja,du förstår!:) Fördelen med denna medicin är att du behöver bara ta 1 tabl./ dygn.

niba
2006-05-15, 16:30
Det låter underbart :love:
Jag ska prata med min läkare! :D

maximilia
2006-05-15, 16:33
Det kan inte vara pollen då? Är ju tokmycket pollen nu, och jag vet flera som inte är pollenallergiker i vanliga fall som känner av det... Hoppas det blir bättre iaf!

flisan100
2006-05-15, 16:51
Vet du, det bästa med Zyrlex/acura är att den är receptfri:) Men det behöver ju inte vara stalldamm du reagerar mot, utan pollen, precis som Maximilia säger! Hur som helst håller jag tummarna för att du ska bli bättre!:bump:

Zolimita
2006-05-15, 21:48
Äter du det året runt eller bara vissa perioder? Har just börjat äta lite för att min hund har kommit hem igen(varit hos mina föräldrar en period för att jag ska få vila från min hundallergi).
Upplever du att du blir trött av dem eller några andra biverkningar?

niba
2006-05-15, 22:01
Trött? Skoja inte, är färdig att lägga mig 18:00 varje kväll :crazy:

Och visst det kan vara pollen men tycker att jag borde ha känt av det då jag var i tyskland och alla andra kände av det då? :confused:

Bewelinn
2006-05-15, 22:13
Ett tips är att använda munskydd i stallet! :idea: T ex vid sopning, mockning och rykt.

Det har jag gjort då och då när min allergiska astma blossar upp pga pollenallergin och det lindrar helt klart. Visst, man ser ut som Micheal Jackson men det kan man ju stå ut med...

Bra och billiga munskydd finns att köpa på Claes Ohlson t ex. Finns olika varianter beroende på vilken typ av damm osv.

lusse
2006-05-15, 22:13
Hej!

Vet precis hur det är, har hållit på med hästar hela livet, och nu vid arton års ålder tvingat sälja hästen då jag blivit så fruktansvärt allergisk plus fått astma att jag inte klara av det längre. Jag har alltid varit pollenallergiker och sne har det utvecklats och visst är det lockande att göra som jag gjorde när allergin inte så farlig - knarka medeciner och forsätta med hästarna, men grejen är den att då är risken väldigt hög att du blir ännu mer allegisk och till slut inte kan vistat i samma rum som pälsdjur. Vilket i princip har hänt mig, det enda håriga jag fortfarande kan umgås med är hunden som jag blivit resistent emot då jag haft henne hela livet.
Ang. acura, har också haft den medecinen och för mig var det inget mirakelmedel.. men det är väl olika från person till person.
Lycka till med din allergi och hoppas den ger med sig..

flisan100
2006-05-16, 01:49
Majblomma: Jag äter tabl. dagl. året om, om jag håller på i stallet vill säga. Har jag en hästfri dag under "allergilågsäsong" tar jag inga tabl. Inga biverkningar som trötthet, men jag kanske har blivit tillvand:) Nej, visst är inte acura nån mirakelmedicin, men för mig har den gjort att jag kan hålla på med det jag älskar mest:) :bump:

flisan100
2006-05-16, 02:01
Majblomma: Jag äter tabl. dagl. året om, om jag håller på i stallet vill säga. Har jag en hästfri dag under "allergilågsäsong" tar jag inga tabl. Inga biverkningar som trötthet, men jag kanske har blivit tillvand:) Nej, visst är inte acura nån mirakelmedicin, men för mig har den gjort att jag kan hålla på med det jag älskar mest:) :bump: Hoppas att jag inte låter som om jag är sponsrad av nåt läkemedelsbolag:D Det är verkligen inte meningen! Tyvärr är det ju så att en del blir helt enkelt inte hjälpta av medicin. Det är bara att försöka sanera sin omgivning från det man inte tål:cry:

suisyola
2006-05-16, 10:43
låt bli hötet och måste du packa höpsår gör det ute lr med ordentligt drag stallet det hjälkper för mig iaf

niba
2006-05-16, 11:47
Höpåsar kan jag tex inte låta bli, eller de tillåter inte det,och jag gör alltid iordning höet med mycket vinddrag.

Märkte igår att det här inte är bra, skrev bara vg på2 prov som jag skulle kunnat skriva bättre på :( Anledningen var att jag var för trött då jag har svårt att sova och sedan får cement ögonlock av medicinen...
Måste byta medicin eller lägga av helt...

Charon
2006-05-16, 13:30
Vet precis hur det känns! Hela mitt liv har jag fått gå och drömma om allt som rör hästar. Tills nu vid 40 års ålder!!! Upptäckte en allergimedicin som funkar!!:) Zyrlex eller kopian Acura(billigare) Och för 4 mån. sedan blev vi hästägare:love: :love: :love: Innan jag provade Zyrlex så kunde jag inte vara i närheten av hästar, hödamm,katter mm. Ögonen kliade så bindhinnorna blev som påsar. Det kliade i öronen och i halsen. Jag kunde nysa 25-30 ggr. i sträck.Somrarna var ett h-e med allt gräspollen. Från detta till att obehindrat kunna vara med hästar och rykta, sopa stallgången, fixa höpåsar, ja,du förstår!:) Fördelen med denna medicin är att du behöver bara ta 1 tabl./ dygn.

vad glad man blir när man läser sånt här..:banana:
nästan tårögd ju..

apocalypsen
2006-05-18, 09:38
Ville bara göra ett tillägg om du funderar på att skaffa någon form av skydd för mun och näsa, så skaffa en riktigt bra mask med filter i som man kan byta.
De där vita tunna är inget bra. Jag har användt dem vid nödfall ett par gånger när jag inte har haft en mask att tillgå och de är inte tillräckligt filtrerande om man är dammallergiker.

För min del har det löst sig eftersom pållan också är dammkänslig och går på hösilage och står på spån, om en månad torv.
De balarna är ju plastade och hösilage dammar inte;)
Sedan undviker jag att vara i stallet vid tidpunkter då det strös och dammas runt väldigt mycket.

Sedan ska du kolla upp vilken typ av damm det är du är känslig mot. En vän till mig är exempelvis allergisk mot det damm och kvalster som finns i foder, men inget annat. Hon är därför försiktig när hon hanterar kraftfodret och föredrar att hantera pelleterat sådant eftersom hon d¨å har mindre besvär

lady_vip
2006-05-18, 15:19
Jag är astmatiker och har inte mindre än 3 hundar inomhus med olika pälsslag och 2 hästar, där jag gör precis allt själv.

Jag tar Symbicort för att vidga luftrören 2 gånger om dagen och har gjort nu i 4 år, utan den medicinen hade jag aldrig kunnat ha det livet, märker direkt när jag glömmer.

Måste även tillägga att jag har varit lite halvdålig nu i 2 veckor pga pollen, även fast jag inte är pollenallergiker, så det behöver inte vara hästen.
Och förklara för dina lärare att du mår dåligt, det fick jag göra och läsa på halvfart innan jag fick en medicin som hjälpte.

//E

marina w
2006-05-21, 16:32
Har aldrig provat alternativmedicin? Det har jag blivit helt bra på liksom min bror:smirk: Det tar du i en kur inga du behöver ta dag efter dag.

FrontLine_
2006-05-24, 19:31
Välkommen till klubben Allergisk mot damm. Haha :eek:

jag är också allergisk mot damm, vissa dagar är det värre än andra men jag kan inte ens städa mitt rum utan att få något som nästan liknar en dyngförkylning! Hö är nästan helt otänkbart att handskas med, men jag inbillar mig att det hjälper att hålla andan, dock funkar det inte så bra :D När jag hra varit på något ställe där det är riktigt mycket damm och jag blir riktigt allergisk kan symtomen hålla i sig i typ en vecka. Om jag vistas korta stunder med hö och spån så blir det inte så jätte jobbiga besvär, men längre stunder känns det som att jag ska dö av. Jag tänkte inte skriva nåra tips, för jag såg att du fått så många redan, men jag håller med dom andra iaf :) Sen kan du alltid prata med en läkare eller liknande för att få bra tips :D Hoppas att det löser sig för dig, och även att du inte ger upp hästintresset bara för att det känns jobbigt. Det gjorde jag ett tag, och ångrar det. För inte blev det bättre ändå. jag var ju lika allergisk när jag städade mitt rum. Dessutom kan jag tillägga att jag är äckligt pollenallergisk, haha vilken gåva från han där uppe >:( Läste också om nägon där uppe att hon blivit resistent mot sin hund. Då är det ju bara att hoppas och hålla tummarna att man blir det mot dammet också:D Lycka till!

flisan100
2006-05-24, 23:55
Härom dagen fick jag höra talas om ett "naturligt" preparat mot allergi som heter Nasaleze.:idea: Sök på Google för info. Det är ett celullosapulver som man "sniffar" in i näsan och som då bildar ett slemskikt. Detta skikt gör att allergenet (pollen, hödamm mm.) inte sätter igång en allergisk reaktion. Min kompis som provat detta blev jättemycket bättre! Värt att prova, verkar det som. Ger inga biverkningar heller!:bump:

Bison
2006-05-26, 14:00
jag är allergisk mot hö, hostar, ögonben rinner jag får utslag mm. Jag hanterar hö så lite som möjlig o har alltid ansiktsamsk när jag gör det, fungaerar jättebra, får inga besvär alls :)

Pamme_Jaspin
2006-05-26, 20:25
hej jag själv är allergisk mot träd, gräs och örter men kliar bara i ögonen och näsan rinner. kolla upp de hos läkaren.

Welsh
2006-05-27, 21:23
Jag nyser så fort jag hanterat hö, det räcker med att hälla ut det ur påsarna som andra har till sina hästar. Mina hästar får äta ensilage, mkt bättre för deras matte:idea: Är pollenallergiker + astmatiker men reagerar inte på djur.

norrland65
2006-05-27, 21:39
*knappgök*

Jag är astmatiker. Lungorna och luftvägarna slår alldeles igen om jag sopar stallgången och det är jättedammigt ex. Kan inte heller borsta en häst som rullat sig i leran nu på våren. (Det gör dottern, eller så spolar jag av dom).

Jag tar pulmicort+oxis+bricanyl, samt receptfri allergimedicin på våren och sommaren. Pollensäsongen är jobbigt, speciellt i år.

Jag har tre hästar hemma på gården. Och det går bra. Det är nu det är jobbigast, när luften är full av pollen. Övrig tid på året är det hanterbart med bara lite medicin.

Att inte ha häst är inte ett alternativ! :smirk: Då får läkarna hitta på något, alternativt bygger vi en lösdrift!! :)

Norrland

flisan100
2006-06-05, 01:06
Undrar bara hur det går för dig, med din allergi! Hoppas verkligen att det blivit bättre, det är ******* när det kliar i hela "huvet"!:eek:

suisyola
2006-06-05, 13:00
kan du inte byta tjänst med ng i stallet,dom packar dina höpåsar så gör du ngt annat gengäld,inte för alltid men tills du hämtat dig och fått medicin etc??

MaLiNsMaLiN
2006-11-10, 11:19
Någon som är allergisk mot något i stallet? Själv är jag allergisk mot just hästar. Har ridit sedan jag var 10 år och slutat och börjat två gånger. Just nu rider jag inte alls, slutade i slutet på förra vinter då det är väldigt jobbigt med både hästallergin och björkpollen sammtidgit under våren.

Nu saknar jag ridningen otroligt mycket, men jag vet inte om jag vågar börja igen p.g.a min allergi. Har varit uppe i stallet och hälsat på hästarna och direkt när jag kommer in där känner jag att det börjar klia i näsan och att jag börja nysa, så kändes det bara när jag borstade någon häst innan. Kan detta kanske bero på att jag inte är van vid att vara i stallet nu? ;)

mirage_
2006-11-10, 11:28
Min syster är allergisk mot päls och hö. Hon rider iofs inte kontinuerligt, utan följer bara med mig då och då, men det brukar gå utmärkt. Hon tar sin medicin innan hon åker dit, ryktar hästen ute om han är väldigt smutsig så hon måste hålla på länge och sen tar vi en tur i skogen. Ridhusridning, särskilt på lektion där det är många hästar, klarar hon inte.
Man kan säkert vänja kroppen vid att utsättas för allergener (?), om man tar det bit för bit.:)

MaLiNsMaLiN
2006-11-10, 11:58
Min syster är allergisk mot päls och hö. Hon rider iofs inte kontinuerligt, utan följer bara med mig då och då, men det brukar gå utmärkt. Hon tar sin medicin innan hon åker dit, ryktar hästen ute om han är väldigt smutsig så hon måste hålla på länge och sen tar vi en tur i skogen. Ridhusridning, särskilt på lektion där det är många hästar, klarar hon inte.
Man kan säkert vänja kroppen vid att utsättas för allergener (?), om man tar det bit för bit.:)

Ja det där med allergenaer stämmer säkert. Nu känns det lite jobbit om man skulle komma tillbaka till ridning på lektion i ett ridhus. Efter gymnasiet kanske man skulle försöka hitta en medryttarhäst som man kan ha en- två gånger i veckan kanske? Då kan man ju rida ute och även borsta ute om man vill det.

mirage_
2006-11-10, 12:35
Efter gymnasiet kanske man skulle försöka hitta en medryttarhäst som man kan ha en- två gånger i veckan kanske? Då kan man ju rida ute och även borsta ute om man vill det.

Låter som en utmärkt ide :idea:

Nicke
2006-11-10, 16:36
Om du nån gång blir rik och kan skaffa egen häst, köp en Basjkirhäst. Eller vem vet, det kanske finns någon verksamhet i närheten av dig, som har såna? De flesta som är allergiska, tål den rasen.

PinaColada86
2006-11-10, 16:50
Är det inte samma sak med american curly horse?

Ingela_S
2006-11-10, 16:58
Jag är allergisk mot lite olika pollensorter, vilket märks när jag hanterar hö. Att bara ge hästarna hö i hagen eller lägga in hö i boxen är okej, men att lasta 5 ton i ladan går inte utan allergimedicin. Och inte ens det hjälper fullständigt. Tur att vi bara fick hem hö två ggr om året. ;)

I det nya stallet har vi hösilgare, och det får jag utslag av på händerna. Blötare ensilage är ännu värre, men hösilaget verkar gå bra om jag tvättar händerna direkt efter att jag har fyllt alla höpåsar för dagen. (Peppar, peppar..) Pollen kan vara lite irriterande i största allmänhet när det är gråbosäsongen också, men då hjälper oftast en clarityntablett innan man ger sig ut.

Sen är jag även allergisk mot katt och hund (vi har både katter och hundar i stallet), men det verkar gå bra så länge som djuren är i stallet eller utomhus. Är jag hemma hos folk (framförallt om de har hund eller många katter) så tar jag alltid en tablett innan jag ska dit.

Sen är jag även dammallergiker, men det märks mest hemma när det har gått lite för länge sen förra damsugningen... :angel:

Silkisif
2006-11-10, 17:26
Min lillasysters hompis är allergisk men verkligen älskar hästar. Eftersom vi har islandshästar på lösdriftså funkar det bra för henne, hennes allergi börjar tyna bort!!:banana: Så, leta upp något lösdriftsstall när man hanterar hästarna ute, det kanske hjälper:idea:

MaLiNsMaLiN
2006-11-10, 18:08
Jag bor själv i skåne och vad jag vet finns här inga baskir hästar i närheten :cry: hade varit skoj att förengångs skull kunna rida utan att börja nysa. Om jag får massor av pengar ska jag köpa mig två baskirhästar eller american currly hästar och ha de på en egen gård för att slippa de vanliga hästarna :)

Ingela_S
2006-11-10, 18:34
Där finns nåt ställe i Kristianstadstrakten som har Baskjirer till turridning. Vet inte om det är den allergifria sorten, men kan ju vara värt att kolla..? :p

MaLiNsMaLiN
2006-11-10, 18:39
Japp det ska jag absolut göra!

Silkisif
2006-11-10, 20:04
Har du provat islänningar? Eller är inte intresserad? Min moster har ganska mkt allergi, men klarar dem:banana:

MaLiNsMaLiN
2006-11-10, 20:28
jag har ridit islandshäst 1 gång men det var länge sedan så jag kommer inte ihåg hur det var då :confused: hehe

Silkisif
2006-11-10, 21:22
Kunde ju ha provat. Känner du någon med islandshäst? Turridningsfirmor är inte särskilt bra om man är erfaren och ska skaffa sig en uppfattning...

MaLiNsMaLiN
2006-11-10, 22:17
nej jag känner faktiskt absolut inte någon som har islandshäst :crazy: lite synd att man inte gör det.

Silkisif
2006-11-11, 09:57
Yup:p

Du kanske hittar en tregångare(isis) som är allergivänlig:p

MaLiNsMaLiN
2006-11-11, 10:02
Ja det kan man ju hoppas på :P

Phorsytia
2006-11-11, 20:34
Jag undrar lite om det är någon som är allergisk mog hö/halm/ensilage här?
Jag är lite allergisk mot gräs, min pappa är också det men jag märker knappt av det. Men brukar alltid bli lite rinnig i näsan eller täppt efter jag varit i stallet..

I dag satt jag nästan en timme i boxen med hästen och gosa och har nu en kliande känsla i halsen och lite snuvig.
Tror ni detta kan vara höallergi? :crazy:
Vad ska man då göra om man har det och är i kontakt med det varje dag (egen häst) ?

Det beror inte av att det är kallt eftersom jag har känner av detta när jag är i kontakt med det länge på sommaren också på senare tid..

90natta
2006-11-11, 21:18
Guud va jobbig det verkar:(

man blir nästan bortskämda med att inte ha nån allergi:eek:

Lavinia
2006-11-11, 21:36
Hej!

Ville bara vara lite tråkig och varna litegrann för tanken med att vänja till sej vid allergenerna..

Jag är lite allergick mot hästar, men märker oftast bara av det vid pälsfällning och mycket fuktigt väder, då min astma kommer fram.

Min sambo däremot var lite allergisk när vi träffades och han har bara blivit värre och värre och kan inte längre vara i stallet utan att näsan rinner och om han inte åker hem och duschar direkt får han även astma. Detta även sommartid, när hästarna är ute dygnet runt och han inte ens är i närheten av stallet.

Så det kan vara bra att vara lite försiktig, du kan lika gärna bli mer allergisk som mindre av mer frekvent hästande.

/ Lavinia, som väntar på tt sambon ska få ändan ur vagnen och ta sej till allergiläkaren och vaccinera sej.

Unica
2006-11-11, 22:10
Jag är allergisk mot hästar och hundar... när jag inte varit i stallet på länge som tex när man haft ett uppehåll när man var yngre så blev jag dålig. Man utvecklar en viss immunitet när man utsätter sig kontinuerligt för det. Har hört många som slutat och sedan när de ska börja igen blir de jätteallergiska. Jag känner dessutom av en del hästar mer än andra. När jag får en ny häst till stallet så är jag ofta känsliig mot just den men sen klinger det av när jag vänjer mig.

dezir
2006-11-11, 22:59
jag är allergisk mot kvalster som finns överallt runt omkring oss, även i stallet. när jag ryktar en häst så flyger ju dammet runt vilket gör att jag kan börja nysa och bli täppt i näsan men när jag är utomhus eller rider så brukar det inte vara några problem. annars springer jag runt hela dagarna och nyser och är täppt i näsan på grund av kvalsterallergin :crazy: ska dock kolla upp det på måndag och se om jag kan få en bättre medicin mot det, min förra fungerar inte alls.
är även allergisk mot hundar och möjligtvis katter, är lite osäker. men det är inget som har stört mig speciellt mycket. har haft egen hund utan problem. :)
är även allergisk mot pollen, vilket gör mig allergisk mot vissa frukter och nötter också. :crazy:

ett tips är att kolla upp din allergi och skaffa medicin mot den. så kanske du kan vistas med hästar utan problem :bow:

/cissi

kicki71
2006-11-12, 08:06
"Jag är allergisk mot lite olika pollensorter, vilket märks när jag hanterar hö. Att bara ge hästarna hö i hagen eller lägga in hö i boxen är okej, men att lasta 5 ton i ladan går inte utan allergimedicin. Och inte ens det hjälper fullständigt. Tur att vi bara fick hem hö två ggr om året.

I det nya stallet har vi hösilgare, och det får jag utslag av på händerna. Blötare ensilage är ännu värre, men hösilaget verkar gå bra om jag tvättar händerna direkt efter att jag har fyllt alla höpåsar för dagen. (Peppar, peppar..) Pollen kan vara lite irriterande i största allmänhet när det är gråbosäsongen också, men då hjälper oftast en clarityntablett innan man ger sig ut."

Har prexis samma symtom, är kollad för allergi och har positivt, både på kontakt och luftburet mot hö. Däremot så slipper vi höhantering, då vi har silagebalar, vilket är tur för mig, för jag fixar inte en hölossning, ens med medicin, luftrören slår igen och ögonen ploppar ut....

MaLiNsMaLiN
2006-11-12, 11:06
jag är allergisk mot kvalster som finns överallt runt omkring oss, även i stallet. när jag ryktar en häst så flyger ju dammet runt vilket gör att jag kan börja nysa och bli täppt i näsan men när jag är utomhus eller rider så brukar det inte vara några problem. annars springer jag runt hela dagarna och nyser och är täppt i näsan på grund av kvalsterallergin :crazy: ska dock kolla upp det på måndag och se om jag kan få en bättre medicin mot det, min förra fungerar inte alls.
är även allergisk mot hundar och möjligtvis katter, är lite osäker. men det är inget som har stört mig speciellt mycket. har haft egen hund utan problem. :)
är även allergisk mot pollen, vilket gör mig allergisk mot vissa frukter och nötter också. :crazy:

ett tips är att kolla upp din allergi och skaffa medicin mot den. så kanske du kan vistas med hästar utan problem :bow:

/cissi

Jag är allergisk mot pollen, nötter, äpple, päron, körsbär, plommon, häst, katt och hund (valpar och vissa hundraser som "luktar" mycket hund). Vi får väl se hur det blir med ridandet sedan. Saknar det ju!

Korven
2006-11-12, 12:16
Jag är allergisk mot pollen, nötter, äpple, päron, körsbär, plommon, häst, katt och hund (valpar och vissa hundraser som "luktar" mycket hund). Vi får väl se hur det blir med ridandet sedan. Saknar det ju!

Jag är/var allergisk mot samma som du. Men med stigande ålder har det försvunnit nästan helt. Jag kan umgår med djur utan medicin , har egen häst på lösdrift. Katter o hundar i stallet går bra om jag inte stoppar näsan i pälsen på dom. Hö är värst, hösilage går bra. Jag använder ingen medicin alls i stallet , däremot kan jag behöva nån gång till mat som jag fått i mig av misstag.
Vissa hundar går jättebra och vissa går inte alls och jag ser inget system i det hela. Bara att prova sig fram.

MaLiNsMaLiN
2006-11-12, 12:34
Jag vill ha en liten hund, men vad gör man om man köper en hund och man inte tål den? Skulle så gärna vilja ha en liten Chihuahua tror jag tål dem som inte har så lång päls! :banana: Så söta är dem :love:

Ingela_S
2006-11-12, 12:52
Har prexis samma symtom, är kollad för allergi och har positivt, både på kontakt och luftburet mot hö. Däremot så slipper vi höhantering, då vi har silagebalar, vilket är tur för mig, för jag fixar inte en hölossning, ens med medicin, luftrören slår igen och ögonen ploppar ut....

Det är "bra" med min allergi, att den inte sätter sig på luftrören (än...). Det är mest näsan och ögonen som täpps igen och börjar rinna. Andas har jag aldrig haft problem med, som tur är.

MaLiNsMaLiN
2006-11-12, 13:42
Jag hade jätte problem ivåras med astma (har aldrig haft det innan) men det var bara för det var så mycket pollen i luften. tom vissa hästar reagerade ju. Så nu har jag astmamedicin och det känns bra eftersom man alltid kan ha den med sig!
:idea: :banana:

Korven
2006-11-12, 17:53
Jag vill ha en liten hund, men vad gör man om man köper en hund och man inte tål den? Skulle så gärna vilja ha en liten Chihuahua tror jag tål dem som inte har så lång päls! :banana: Så söta är dem :love:
Man skriver in i köpekontraktet att om man blir allergisk mot hunden så får man lämna tillbaka den.
En seriös säljare gör det.

Hermelin
2006-11-13, 12:53
Jag är allergisk mot en del saker i stallet. Hästarna till exempel. Och gräs och pollen. Så jag borde inte vara där. Men nu är jag ju fast i det här med hästeri sedan några år tillbaka och kan inte hålla mig från stallet. Jag använder de receptfria allergimediciner som säljs på apoteket. Jag har valt ett av de märken som man kan dubbla dosen med. Det fungerar bra för mig och gör att jag kan umgås med hästarna utan begränsningar.

Sen är jag förstås noga med hur jag förvarar ridkläder hemma, tvätta mig efter ridning och så.

schelin_j
2006-11-13, 13:50
Jag är också allergisk mot hö! Får snuva, rinnande ögon och så kliar det överjä-ligt och så får jag förstås utslag på handleder och händer om jag tagit i eländet.

Jag har löst det genom att hitta en stallplats där utfodring ingår i hyran så jag blandar bara i ordning kraftfoder etc. och så ger stallägaren hö och det jag blandat! Jätteskönt!!! Dessutom har jag en häst som käkar upp vartenda strå av höet på natten så hennes box är tämligen hö-fri på eftermiddagen när jag kommer dit och skall mocka...:rofl:

Tack och lov är jag inte - som jag först trodde - allergisk mot hästen...

J3nny
2006-11-13, 21:21
Jag är allergisk mot både hästar å damm å det möter man ju ofta i ett stall.. men vissa perioder mår jag bra andra inte då e det massa allegi medecin som gäller..har förövrigt haft häst å vart allergisk typ hela livet men det har funkat!

MaLiNsMaLiN
2006-11-14, 16:44
Ja jag hoppas att man har tillräckligt med pengar sen till att skaffa en baskjir häst eller american currly. Men vi får väl se. :) Hoppas kan man alltid göra!

dezir
2006-11-14, 18:51

ja samma här. men även mandel, aprikos och klementin.

är också allergisk mot andra pälsdjur, som t.ex. kanin och marsvin.
orkar inte räkna upp alla allergier! :rofl: dem är dock ingenting som stör mig speciellt mkt, bara kvalser- och pollenallergin. det stör mig väldigt mkt att jag är allergisk mot äpple också, eftersom det är så gott :love:

jag förstår att du saknar ridandet. om jag vore du så skulle jag fixa mig en medicin på en gång! :p klarar mig inte utan hästarna:crazy:

/cissi

MaLiNsMaLiN
2006-11-16, 14:52
jag har medicin men det är jobbigt ändå. Nästan bara rinner och man nyser

dezir
2006-11-17, 09:01
jag har medicin men det är jobbigt ändå. Nästan bara rinner och man nyser

aha ok. provs att byta då? jag hade en nässpray förut mot min kvalster- och pollenallergi som inte alls funkade. men nu ska jag snart få en ny :)