Visa fullständig version : Uppvärmning/stretching-sammanfogad

susekl
2005-12-17, 11:55
Jag har fått uppmaning av min massör att börja stretcha efter ridningen. Jag går hos massör var 3-4 vecka ungefär, någon gång tar jag helkroppsmassage. Det var första gången för ett tag sedan och mina ben hade hur mycket spänningar som helst, hon kunde knappt röra vissa delar, på mig visade sig spänningarna i form av att jag var fruktansvärt kittlig:D Så hon sa att jag skulle börja stretcha efter ridningen. Är det någon ni tänker på?

lingonben
2005-12-17, 12:48
Jajjemän, mest eftersom jag gått på massage på jobbet och massören är ryttare. Han sa att jag verkligen borde stretcha stora lårmuskeln + höftböjaren, eftersom de brukar bli väldigt korta och starka hos ryttare. Jag var visst ett typexempel på det :angel:

Det var nästan lite läskigt, för han kände på mig lite snabbt och sa
"- Jahaja, du brukar ha ont i korsryggen ibland va? Det är benmusklerna som vrider ditt bäcken framåt och ger spänningar i ryggen". Och det stämmer ju - jag känner ofta av ryggen!

Så nu har jag tagit mig samman och tränar yoga en gång i veckan. Det hjälper för smidigheten, men jag är fortfarande dålig på att stretcha efter ridning.

Grimhild
2005-12-18, 08:44
Jag har fått samma uppgift, från min hästmassör som anser att jag är sned i kroppen och att det påverkar min häst :(. Så när jag kommer ihåg det brukar jag göra så. Har börjat med yoga under hösten, och ska unna mig själv regelbunden massage & besök hos kotknackaren när jag får råd :).

Marcolio
2005-12-18, 08:48
:D Jag har själv kommit på att jag borde stretcha :angel:
Ganska osmidig och dessutom kommer jaginte ner med fingrarna i marken när jag böjer mig ner framåt. Fattas i värsta fall 2-3 dm ;).

carmen
2005-12-18, 13:08
har någon stretchövning för just korsryggen, låret och höftböjaren. Jag skulle behöva träna bort lite svank, och har ngn någon träningsövning för rygg och mage.

carmen
2005-12-18, 13:23
Har någon en/flera stretchövningar som ni kan dela med er för korta, stela lårmuskler, stel korsrygg, sned bäcken och för höftböjar muskeln??
Någon kanske har ett tips på hur man kan träna bort svank, för att få längre muskler där? Kvinnor har väldigt rörligt bäcken, det kan vara bra att stretcha och träna just det området för att bära upp resten av ryggen. Något tips?
Det där med om det är bra med att stretcha eller om man ska skippa det i huvudtaget är en fråga som jag inte kan få något bra svar på.
DEt är väl individuellt. Men jag har hört att man inte ska träna ett område där musklerna är korta, utan stretching är bättre först för då växer musklerna bättre. Jag har även hört, om man har ett rörligt område, att man inte ska stretcha det området för då kan musklerna brista? Har någon kommentarer?

carmen
2005-12-18, 14:03
På ett sätt har faktiskt ridning förstört min kropp till den grad att min hållning liknar den lodräta sitsen när jag rider, dvs jag har ganska mycket svank, rörligt ostabilt bäcken, ena skinkan är stel och den andra hänger utanför (sadeln). Dessutom rider jag med mycket ben och styrkan i benen och höfterna kan få bäckenet att flytta sig något från sin normala position. Så att nu när jag tänker på det så är det ju ganska självklart, jag har mer benmuskler än styrka i bäcken och korsrygg. Kroppen blir ju inte samanhängande och samverkande. Vad jag har hört så fäster benen, låren i höfterna och bäcken. Så jag har väldigt starka och korta muskler i benen, medan korsryggen är svaga och (korta).

Så att stertching för att musklerna ska kunna växa på ett riktigt sätt är nog boten för mig.
Så starkare mittparti skulle inte vara fel. Och lite rörligare och långre muskler i låren inte fel det heller. Eller vad säger ni?

Jag måste säga att vi ryttare är väldigt dåliga på att träna allsidigt.
Myten om att ridn ing inte är en sport stämmer inte. Man måste vara mycket stark genom hela kroppen, så pilates och yoga samordnande av muskler och gymnastiserande är något som alla bör pröva för att kunna utvecklas i ridningen.

carmen
2005-12-18, 14:35
Någon bra övning för att stärka höftmusklerna och stretcha dem. Är väldigt rörlig i dessa om råden.

carmen
2005-12-18, 14:49
DEt vänstra benet är också något längre än det andra. och jag känner mig minst musklad på vänster sida

karatefisken
2005-12-18, 19:46
jag är sämre muskler i höger stjärthalva..
stretschar mina höfter och rygg varje dag och eftersom jag överbelastar min ländrygg(enligt min sjukgymnast) och är stel vid skullderbladen så måste jag träna upp min rygg. gör över töntiga övningar.. ja ligger å garvar när ja gör dom :d så roliga e dom .. men de hjälper nog.

Hugolina
2005-12-18, 21:08
Jag tycker att det är lättare att komma ihåg att strecha på sommaren när det är varmt och skönt och man kan i princip göra det strax efter ridningen i stallet. På vintern har man så mycket kläder osv. Men insidan av låren och höftböjaren samt vaderna försöker jag alltid komma ihåg.

Sen ska vi absolut inte glömma ryggen och axlarna!!! Min kiroprakter undrade om det var något speciellt som gjorde att jag var så låst i vä skuldra och jag kom ju ganska snabbt på att det är ju min häst som är mkt stelare i den sidan:crazy: !

Caligrate xx
2005-12-19, 12:50
Jag leder alltid mina hästar i 10 min innan jag sitter upp och skrittar ytterligare 5 min innan jag tar tyglarna, sedan leder jag dom så att dom skrittas av ordentligt efter ridpasset. Det gör att jag håller mig varm nog att stretcha, eftersom att man lätt blir för kall under avskrittningen för att det ska ge en bra effekt.

Chili
2005-12-20, 10:23
Jag är också frukstansvärt kittlig, speciellt när jag får ryggmassage :D är läskigt spänd där men lite svårt att strecha...

Jag mådde jättebra när jag gick på dans 1 g á 2,5h i veckan. Då blev det mycket strech och jag var riktigt rörlig. Underbart i ridningen! Kände mig balanserad och mjuk.
Brukar försöka komma ihåg att strecha det värsta efter ridningen, men gör inget speciellt, bara vader, lår och baksida lår. Eventuellt insida också.Lätt fixat medan hästen mumsar på lite mat efter ridturen! ;)

kopparberg
2005-12-20, 14:11
Jag har fått massage på jobbet en gång i månaden. Nu slutar jag på jobbet i fråga, men tänkte fortsätta ta massage ibland ändå.

Jag stretchar både hästen och mig efter ridpasset. Har av fysioterapeft fått veta vad just min kropp mår bäst av för stretching.
Har även fått tips på en sorts stretching att göra "hemma på kvällen" några ggr i veckan, och den verkar ge resultat den med. Den är för ryggen.

robinhood
2005-12-20, 15:00
Jag har fått uppmaning av min massör att börja stretcha efter ridningen. Jag går hos massör var 3-4 vecka ungefär, någon gång tar jag helkroppsmassage. Det var första gången för ett tag sedan och mina ben hade hur mycket spänningar som helst, hon kunde knappt röra vissa delar, på mig visade sig spänningarna i form av att jag var fruktansvärt kittlig:D Så hon sa att jag skulle börja stretcha efter ridningen. Är det någon ni tänker på?

Sa hon mer exakt HUR du skulle stretcha? Var det bara låren generellt eller var det ngr särskilda övningar?

Har haft mkt problem med ryggen och av den här tråden att döma kan det ev bero på benmuskler?!

robinhood
2005-12-20, 15:02
Är det någon som har några bra stretchtips för ryttaren? Jag tänker främst på benen och ryggen. Gärna några "proffesionella" tips från t ex massörer, kiropraktorer eller dyl! Men andra tips välkomnas också :)

kopparberg
2005-12-20, 15:45
Genom en kamrat som bla är idrottslärare, så fick jag ett tips som var bra för "ryttarryggar". Och jag känner att det blev skillnad för mig efter första gången jag gjorde det.
Jag har ibland ont i ryggen, har haft det sedan jag var tonåring.

Man ska ligga på rygg med arslet mot en vägg och benen rätt upp. Sedan ska man "skreva" med benen, utan att pressa dem nedåt (utåt). 5-10 minuter minst 3-4 ggr/vecka.
Verkar funka för mig, för jag blir bättre i ryggen.

robinhood
2005-12-20, 15:50
Tackar för tipset! Benen ska alltså vara uppsträckta längs med väggen? Så att jag förstått saken rätt ... :)

carmen
2005-12-20, 16:07
du som gav ett tips på hur man kan stretcha sin rygg, hur går den övningen till? kan du utveckla det lite bättre? Man ligger på rygg med arslet mot en vägg, uppsträckta ben, och sen...?

Pyrex
2005-12-20, 20:40
Halloj!
För ryttare är det väldigt viktigt att stretcha gluteus musklerna och då framförallt gluteus medius, man kan säga att det är övre delen av skinkan. för att komma åt denna muskel på ett effektift sätt kan man då man sitter på en stol, lägga det ena fotens ankelknöl på det andra benets knä tänk på att det ska vara 90 grader. Sedan faller du fram med överkroppen så att brösten tar mot skenbenet. Denna stretch kan man göra i många varianter men denna var lättast att beskriva.
För att komma åt höfterna och insida lår sitter du på golvet med benen särade åt sidorna (bresa ordenkligt tjejer) vrid dig mot och över det ena benet, du skal kunna nå hälen.
Den vanliga klassiska övningen där man stående helt enkelt böjer sig frammåt och tar tag i tårna är också väldigt nyttig. tänk här på att pressa in hakan mot bröstet och pannan mot knäna så kommer ni åt hela kroppens baksida.

Viktigt att tänka på: Gör ALDRIG en övning om det tar ont
Fråga en massör sjukgymnast eller Yoga lärare
Om ni är osäkra på hur man utför stretching.
Tänk även på att andas då ni stretchar
musklerna behöver mycket syre.
Då det gäller ryggen. Ryttare har ofta bra muskler i ryggen då vi sitter rakt mycket däremot har vi svaga magmuskler. Satsa på att träna magmusklerna så att hela mellangärdet blir starkt och väl balanserat.

Pyrex diplomerad stressteraputh och TCM-are:cool:

Binsan
2005-12-20, 21:01
min dressyrtränare är väldigt mån om sitsen och att kan är avslappnad, så hon tycker att jag alltid ska strecha efter ridningen, problemet är det att först måste nån skritta av hästen och sedan är jag oftast kall i kroppen igen..

Nån som har samma problem eller rent av har en lösning på problemet. ska jag dessutom hinna strecha min häst innan den blir kall så känns det som om det är för sent att ta hand om sig själv....:crazy:

susekl
2005-12-21, 19:35
Sa hon mer exakt HUR du skulle stretcha? Var det bara låren generellt eller var det ngr särskilda övningar?

Har haft mkt problem med ryggen och av den här tråden att döma kan det ev bero på benmuskler?!

Nej, hon gav mig inga särskilda övningar, men jag ska dit imorgon så jag kan ju faktiskt fråga lite noggrannare. Däremot har jag fått stretchövningar för nacken, var kortare på ena sidan p.g.a. att man sitter vid datorn för mycket i jobbet och så. Jag har också problem med ryggen men har gått till en sjukgymnast och fått ett träningsprogram, det hjälper jättebra. Är ett trestegsprogram för ryggstabilisering och jag är på steg ett, ska dit i början av januari och få instruktioner för steg två.

carmen
2005-12-21, 21:22
Men är det inte så, att ryttare är väldigt starka i just de här områderna, ben, lår och höfter. Men har även korta muskler där.
När man har så starka och korta ben muskler är det lätt att korsrygg, bäcken och hela mittpartiet frestas och man får problem. I mitt fall så flyttar sig mitt bäcken väldigt lätt pågrund av att jag pressar med mina ben mot sadelns sidor. Jag blir lätt stel i korsryggen och sned.
Ngn som har kommentarer till detta?

carmen
2005-12-21, 21:28
att liksom benen och korsryggen samarbetar på ett sätt.

carmen
2005-12-21, 21:30
om man har stela krampiga benmuskler så blir även korsryggen stel och man får ont. Man får ingen nytta av benmusklerna om man inte har starkt mittpart brukar man säga :idea:

susekl
2005-12-23, 12:42
Var hos min massör igen igår. Glömde givetvis att fråga om benmusklerna, däremot fick jag reda på att jag har inåtroterande axlar som beror på ridningen (högst troligt i alla fall att det beror på det). Detta gör att jag upplever en trötthetskänsla och får ont mellan skulderbladen och det är en muskel som sitter under en annan muskel och som inte går att massera så jag fick en bra stretchövning för denna muskel som jag helst ska göra efter ridningen och övrig träning.

Känns som jag har hittat en väldigt bra och seriös massör som inte bara masserar utan försöker hjälpa en med ens muskler och förklarar hur allt hänger ihop.

Jenka
2005-12-28, 01:05
Någon som har tips på bra strechövningar? Särskilt för ryggen men överhuvud taget, gärna som går att göra framför datorn :p

farin
2005-12-28, 11:14
Jag är så urkass på att förklara, men du får använda lite fantasi!

Om du ska sitta framför datorn kan du strectcha sidan av bålen/ryggen genom att ta ena armen upp/över huvudet och försöka göra dig så lång som möjligt i den sidan.

Nacken stretchar du genom att luta huvudet lite åt ena sidan, tänk på att hålla hakan rak, titta inte upp i taket. Du kan förstärka stretchen genom att sänka armen/axeln på den sida du inte lutar huvudet åt.

En jätteskön ryggstretch, tycker jag, är att ligga på golvet och dra upp knäna mot magen, hålla om benen och krama samtidigt som man tänker sig att ryggen blir längre och längre. Det funkar :p

95johsv
2005-12-28, 13:15
Hur var den stretchövningen som du fick för axlarna?

carmen
2006-03-09, 16:27
Jag har en fråga angående träningsvärk, alltså om man har träningsvärk i så gott som hela kroppen inte jätte jätte värk men alltså är lite öm och sådär kan man då två dagar senare ( efter återhämtningen, vilan) börja träna hela kroppen igen fast man fortfarande har lika ont i kroppen? För att jag tänker att det är onödigt att träna när man har ont, för kroppen håller ju på att bygga upp nya muskler, och jag vill liksom få ut så mkt som möjligt av min träning, alltså gå ut så hårt som möjligt, så när musklerna är brustna så kan man ju inte använda de musklerna optimalt som min träning kräver. jag kan ha träningsvärk i en vecka och det kan ta upp emot en vecka innan jag sätter i gång med träningen igen efter vilan och då tänker jag att mina muskler har försvagats för jag har hört att man inte ska ha så långt mellanrum mellan passen för då försvagas musklerna så då kanske jag förlorar värdefull träningstid tänker jag. Ja, jag har frågetecken kring det här. För jag är inte så strikt med att hålla mitt träningsschema eftersom jag har skola och sådär, och ibland kan det till och med ta två veckor innan jag börjar träna igen och då känner jag mig stel och svag och så är jag efter i schemat. Så hur lång återhämtning ska musklerna ha innan man kan börja träna normalt igen? Kan jag träna varannan dag även om jag har lite träningsvärk varje pass? Och så undrar jag om ni håller era träningsscheman? För jag känner att min kropp måste röra på sig och stärkas om jag slarvar och slappar så märker jag direkt att min kropp blir trött och slapp.

Linn_89
2006-03-09, 18:14
Du behöver ju inte ta ut dig till max hela tiden när du tränar! Kom ihåg att variera statiskt och "rörligt" arbete.

När du tränar - är det styrketräning? löpning? båda?

Pröva dela upp träningen och styrketräna en del av kroppen i taget tex rygg, armar en dag.

carmen
2006-03-09, 18:42
ja, alltså det är ett litet problem..för att jag har svårt att hinna med de pass jag har förbestämt, så att jag är inte rikitgt vad ska man säga rutinmässig, så det är svårt a tt åstadkomma lite balans i sin vardag. Det är svårt att prioritera och planera. För det blir ändå aldrig som man tänkt sig ändå, man bara skjuter upp skjuter upp. Så...det är därför ssom jag vill ta ut max de få gånger jag kan träna...jag vill ju kunna göra det till en rutin i vardagen, men det är svårt det är det faktiskt.
Jag har även blivit uppmanad att skapa balans i min vardag eftersom jag är väldigt stresskänslig, och jag måste definitivt träna för att klara av press . Åå fy nu får jag ångest.

carmen
2006-03-09, 19:01
Ja jag är ju inte direkt varierad eller allsidig det kan jag inte säga..för jag tränar styrka hela kroppen samtidigt..jag försöker hinna med två dagar i veckan..för lite?
och den träningen är väldigt skonsam det är lite övningar från pilates och core och så är det styrkeövningar för biceps och överkroppen helt enkelt. och så stretchar jag efteråt.
Kanske jag ska stretcha ännu mer än vad jag gör nu? kanske jag ska ta det lugnt börja träna två dagar i veckan och sedan öka på efter som? Ska jag lägga in en dag då jag promenerar en timme? Hmm, nu har jag lite ideer. Jag måste verkligen variera mig för jag ogillar långdragna rutiner, samma sak varje pass liksom...varierade träningscheman kan rekomenderas.

Bumble-Bee
2006-03-09, 22:10
Tänk på att värma upp ordentligt innan du börjar träna, ex genom att cykla, gå, lätt jogging, hopprep eller liknande, det ärlika viktigt som at varva ner och strecha. Efter ett träningspass bör muskeln vila 48-72 timmar för att hinna återhämta sig, hur lång tid som behövs beror på hur hårt du tränade.

Två dagar i veckan är inte för lite, men om du upplever att du har så mycket träningsvärk att du inte kan träna och tidsbrist skulle jag föreslå att du delar upp kroppen i två delar och tränar halva kroppen ena gången och andra halvan andra gången. På så sätt är de muskler du tänker träna utvilade och förhoppningsvis inte ömma. Komplettera din nuvarnade träning med promenader, cykling, jogging eller liknande.

Om du har träningsvärk tänk då på att röra dig ändå så att du håller igång blodcirkulationen i musklerna, de promenader du själv nämner låter jättebra. Promenera kan du göra trots träningsvärk även om det kan kännas lite stelt.

Ett exempel på träningsplanering kan vara:
dag 1: Styrka för halva kroppen
dag 2:vila
dag 3: Promenad i rask takt 45-60 min
dag 4 vila
dag 5: styrka för andra kroppshalvan
dag 6:vila
dag 7: vila eller promenad

Promenaderna kan givetvis bytas ut mot cykel, jogging eller något annat!
Lycka till! :banana:

carmen
2006-03-10, 12:09
Ååå, det låter ju bra! Tack så mkt för tipset, det ska jag börja med. Jag får göra om lite helt enkelt :D

Tigertofflan
2006-03-12, 22:17
Hur lång tid efter ridningen kan man stretcha? För att det ska göra någon nytta, menar jag. Jag har ingen direkt smidig möjlighet att stretcha i stallet, så jag tänkte om jag kan vänta tills jag kommer hem?

whalan
2006-03-12, 23:52
Vet inte om det är något speciellt när det gäller ridning, men annars generellt så ska man stretcha inom 20 min max inom 30 min för då är musklerna varma fortfarande och det gör nytta.

Tigertofflan
2006-03-13, 09:10
Mjo, men nu håller jag ju på o springer runt i stallet efter ridningen, går till bussen och går hem från bussen... Så då borde väl musklerna fortfarande vara varma?

Toksussie
2006-03-13, 09:49
Då tror jag du kan strecha när du kommer hem, håller säkert musklerna varma tills dess!
Jag strechar när jag kommit hem.

moli
2006-03-13, 12:18
Då tror jag du kan strecha när du kommer hem, håller säkert musklerna varma tills dess!
Jag strechar när jag kommit hem.

Själv stretchar jag även kalla muskler. På sjukgymnasts inrådan. Det går bra bara man är försiktig.

moster_punk
2006-03-13, 19:49
Jag stretchar när jag kommit hem och då kan det ha gått uppemot en timma efter själva ridningen, fast då har jag hållit igång hela tiden sedan dess- fixat med häst och stall och sedan promenerat hem.

cristobal
2006-03-13, 19:55
Har fått lära mig, i vanliga idrottssammanhang, att man absolut inte ska stretcha för tidigt, då finns risken att man går för långt i sträckningarna av musklerna, med stora skaderisker som följd. Någon som KAN detta?

Tigertofflan
2006-03-13, 20:11
Själv stretchar jag även kalla muskler. På sjukgymnasts inrådan. Det går bra bara man är försiktig.
Har hon sagt någon speciell anledning varför?

moli
2006-03-13, 20:38
Har hon sagt någon speciell anledning varför?

För att jag hade extremt spända benmuskler och behövde stretcha flera ggr om dagen. HANs råd har fungerat, det går bra att stretcha även om jag inte har tränat öht. inga muskler har gått sönder. Huvudsaken är att man vet vad man gör och inte är våldsam i stretchingen. Inte gunga och inte tvinga. Det är då det blir farligt.

Det är effektivast om man är riktigt varm och bara dumt om man är riktigt kall. Men fungerar bra mittemellan också. :) Gå på sunt förnuft och känsla.

Nu läste jag igen. Han menade naturligtvis inte att jag skulle satsa på att stretcha kalla muskler i meningen låg temperatur-stela. Utan att det går bra att stretcha även om man inte är uppvärmd.

Jag stretchar både före och efter träning. Och som sagt, ibland utan att ha tränat alls.

Freja_
2006-03-13, 21:31
Gud vilken härlig häst på din avatar :love:

Trådskaparen: Jag brukar stretcha när jag skrittar av, ser ganska kul ut när jag sitter där me benen åt alla möjliga håll :p. Man kan t.ex stretcha översidan av låret, på ungefär samma sätt som man stretchar på marken. Man kan sträcka benen rakt neråt, trampa ner i stigbyglarna så stretchar man vaderna. "Rulla" fötterna kan man också göra... Har ett papper på det där som jag hittade nånstans på internet. Finns även uppvärmningar, för ryttaren när man skrittar fram.

Det är faktiskt fler i stallet som har börjat med det här, att värma upp och stretcha till hästryggen. Tror att jag har skapat en trend :angel: :banana:

moli
2006-03-14, 11:56
Tackar! Visst är han fin!

Bra tips att stretcha när man skrittar av. Du minns inte var du hittade instruktionerna?

Freja_
2006-03-14, 17:34
Nej, jag sökte på google men jag hittade ingenting. Synd att jag kopierade texten och klistrade in i word, om jag bara hade skrivit ut direkt från hemsidan så hade ju addressen stått längst ner på pappret... :mad:.
Men jag kan kolla med min ridlärare, det va han som tipsade om sidan.

carmen
2006-03-14, 21:19
alltså för min del föredrar jag att stretcha direkt efter passet, kroppen är då mjuk och varm och man får ut mer av stretchningen helt klart! Och det är otroligt skönt också när spänningar släpper.
man blir smidig, mjuk och man får igång blodcirkulationen. Även om det är Pilates jag tränar så lägger jag alltid in stretchövningar på slutet. Jag är också mån om att värma upp innan.

moli
2006-03-14, 21:27
Tack, det vore jättesnällt!

Spegelboll
2006-03-31, 22:25
Gud vilken härlig häst på din avatar :love:

Trådskaparen: Jag brukar stretcha när jag skrittar av, ser ganska kul ut när jag sitter där me benen åt alla möjliga håll :p. Man kan t.ex stretcha översidan av låret, på ungefär samma sätt som man stretchar på marken. Man kan sträcka benen rakt neråt, trampa ner i stigbyglarna så stretchar man vaderna. "Rulla" fötterna kan man också göra... Har ett papper på det där som jag hittade nånstans på internet. Finns även uppvärmningar, för ryttaren när man skrittar fram.

Det är faktiskt fler i stallet som har börjat med det här, att värma upp och stretcha till hästryggen. Tror att jag har skapat en trend :angel: :banana:

Tror jag ska sattsa på att ta efter din trend ;):bow:

Tigertofflan
2006-04-01, 12:13
Hittade en sida som kanske kan vara något:
http://goto.glocalnet.net/maddelene/stretchm.html

golden_tinka
2006-04-02, 17:02
Hur lång tid efter ridningen kan man stretcha? För att det ska göra någon nytta, menar jag. Jag har ingen direkt smidig möjlighet att stretcha i stallet, så jag tänkte om jag kan vänta tills jag kommer hem?

Hej strecha kan man göra när som helst förutom på morgonen, då musklerna är kalla..
så att det hinner gå några timmar efter att du har ridit skall inte va något problem, något som man kan göra till en bra vana är att strecha varje dag innan man går och lägger sig..
men det är klart har man tex vart ute och sprungit på förmiddagen så, ger det ju mer effekt att strecha efter det än att strecha på kvällen!

//sara snart färdigutbildad massage terapeut

Chili
2006-04-04, 22:04
På gympan i skolan fick vi alltid lära oss att strecha inom 10 min efter att man ansträngt sig, annars blev kroppen för kall. Visst kan man strecha senare, för att bli rörligare i allmänt, men för att slippa träningsvärk så har det iaf för mig funkat bäst att göra det så snart som möjligt. Om jag väntar en timma så är det kört för min del...

Men det kan också vara skönt att strecha som uppvärmning, det gjorde vi när jag dansade. Först en kort uppvärmningsdans (byt det mot mockning osv) och sedan strech i ca. 10 min. Då var man rätt stel, men blev mjukare. Efter dansen strechade vi på samma sätt men då kom man mkt djupare i rörelserna och för varje träning blev man mer och mer "strechbar".
Jag brukar hoppa av hästen en bit innan vi kommer hem och gå med långa, djupa steg - strechar vaderna jätteskönt!

Men jag håller också med moli. Jag har problem med en specifik muskel vid skulderbladet, som tydligen inte får syre så lätt. Då underlättar det att försiktigt böja på huvudet framåt/åt sidan eller flaxa med armarna. Huvudet funkar bäst, och då är jag inte uppvärmd. Men det gäller ju att känna var det tar med, inte bara stå och dra för att "man ska"...

Oj vad långt det blev :o

tearsofsilver
2006-04-05, 13:02
jag stretchar alltid efter ett dressyrpass (dressyrtant) brukar göra det när jag kommer upp till stallet isamband med att jag stretchar ponnyn. Jag har fått stora problem med hälsenorna efter många års ridning utan att stretcha ut baksidan av vaden/hälsenan. Så glöm inte att stretcha! :)

Daylight
2006-05-02, 09:21
Vad jag har hört så é de bara bra att röra på sej när man har träningsverk. Kanske inte ta ett skit hårt träningspass, utan typ kanske bara jogga lite lätt el nått liknande...

Caligrate xx
2006-05-02, 13:52
Det bästa med att träna är ju den härliga känslan då man känner att träningsvärken sakta försvinner då man värmer upp!!! :devil:

Horsen
2006-05-02, 23:09
träningsvärk är när kroppen bygger upp muskler. Om du har träningsvärk har du med all säkerhet fårr mjölksyra i kroppen under förra träningspasset, och för att på bästa sätt få ut dessa slaggprodukter måste man röra sig. ta en promenad, jogga lite lätt eller cykla, bara blodomloppet kommer igång. jag skulle inte vilja träna med ständig träningsvärk, då spänner man sig ju i övriga delar av kroppen för det ömmar när man gör något, och då tar det ju längre tid att återhämta sig fysiskt än om man sakta bygger upp muskler och så. Jag kan tänka mig att det sliter mycket mindre på leder och senor om man låter det ta sin tid istället ör att skynda på träningen för att få ett så bra resultat sås nabbt som möjligt. Grundträningen är ju också jätteviktig, en bra grundkondition gör att återhämtningen från ett pass/skada/sjukdom går snabbare och lättare (även om musklerna inte har kvar den ursprungliga styrkan finns syreupptagningen och konditionen kvar längre tid).

Jenka
2006-06-01, 08:22
De flesta är väldigt måna om att värma upp hästen, men hur noggranna är ni med er själva? Värmer ni upp innan över huvud taget? I så fall, hur`?

Targa
2006-06-01, 08:32
Hästen får framskrittning och framjoggning - men jag är grymt slarvig med att värma upp mig själv! Men jag känner att behovet blir större o större ju aldre o stelare man blir. Jag har börjat få väldiga problem med smärtor i lårens framsidor i början av varje ridpass. Det släpper när jag har ridit ett tag i lättridning i lite kortare stigläder, men i början gör det ont så att man stönar ...

Så jag tycker också det hade varit mycket bra om någon här kunde dela med sig av några bra uppvärmningssätt för ryttare!

san miguel
2006-06-01, 14:09
värma upp hästen måste du ju självklart göra.
man tar ju inte ut den och bara sätter igång. ett bra tips är väl att skritta ut en runda i skogen innan passet, 5 min skritt och lite trav, sen arbetar man ju succesivt och tar de "svårs" sakerna mot slutet.
sen lägger man av när hästen gjort vad man vill för annars blir den konfunderad över om den gjort rätt elller inte. sen skrittar man eller går en runda tills hästen "svalnat"
san miguel

Targa
2006-06-01, 14:13
Fast nu var det ju inte hästens uppvärmning som TS frågade om - utan ryttarens :D

Roheryn
2006-06-01, 14:19
Ibland springer jag till stallet. Eller promenerar. I båda fallen blir ju kroppen uppvärmd. Annars är det ju ett ganska enkelt tips att gå bredvid hästen under första delen av uppvärmingen. Både när hästen går på lång tygel och när det är dags för lite övningar i skritt. Halt, igångsättningar, öppna, sluta m.m. går alldeles utmärkt att göra vid hand. På köpet får man också ett annat perspektiv på vad hästen gör i de olika rörelserna, och man får förhoppningsvis ett förbättrat ledarskap över hästen.

Lajke
2006-06-01, 15:06
Jo, det verkar bra.

Jag vet itne, har ingen egen häst eller medryttarhäst eller så, men man kan ju som sagt jogga en stund innan och sen göra övningar på ryggen. Svänga med benen, veva med armarna etc ^^

Wysiwyg
2006-06-01, 17:58
Jag värmer upp genom ridning.. I början av passet sitter jag alltid som en kratta och det tar ett tag att få ihop koordinationen i hjälperna, men sen i slutet, när de flesta håller på att däcka, rider jag som bäst :banana: Haha lite udda :p

Whirlie
2006-06-01, 20:08
Jag mockar nästan alltid innan jag rider, det känns faktist som lite uppvärmning (tycker jag känner skillnad när jag bara borstar och sedan rider). Sedan gör jag olika övningar när jag väl är på hästryggen:
* gör cirklar med fötterna för att mjuka upp fotlederna
* Lyfter knäna så högt jag kan och utåt sidorna så jag sitter som en jockey utan stigbyglar - för att bli mjuk på insidan av låren och släppa knäna samt för att hitta sittsbenen.
* Drar bak en fot i taget mot rumpan så benet blir dubbelvikt (hoppar det när det var som allra lerigast eftersom det smutsar ner schabraket) - för att sträcka ut höftböjaren så benet hänger mera nedåt och för att knät ska släppa från sadeln.
* Vrider mig och tittar bakåt kanske 5-10 ggr åt varje håll. Detta för att slappna av i bålen och lättare kunna styra med säta och bål.
* Gör cirklar med axlarna frammåt och bakåt - för att slappna av i axlar och nacke och få mjukare kontakt med hästens mun.

Detta gör jag medan hästen skrittar fram. Alltid vid dressyr, ofta vid uteritt.

Targa
2006-06-01, 21:07
Vilka bra övningar! Dom ska jag föröska komma ihåg att göra! :)

kicki71
2006-06-01, 21:08
Innan jag har mockat, spånat, gjort maten, borstat och klätt på hästen är man i regel ganska uppvärmd....(svettig)men annars blir det nog himla dåligt med annan uppvärmning.

Dorinda
2006-06-01, 22:39
Ibland ibland inte. beror lite på hur det känns. Men oftast så leder ja hästen en bit iskritt och trav innan jag hoppar upp. Sen gör jag en del sånna övningar som whirlie beskriver:)

Matilda_o_Bonita
2006-06-02, 07:29
Brukar inte direkt värma upp migsjälv, speciellt inte när jag är på ridskolan. Men hemma så brukar jag gå en rask promenad med hästen, både jag och hästen värms upp.

Gazania
2006-06-02, 17:50
Helt klart att man ska värma upp hästen ordentligt innan ridningen, men även dig själv... Finns väldigt bra övningar, gå runt i 10 minuter i rask takt räcker, Stretcha så musklerna blir uttöjda efter promenaden, slappna av lite också för dig som kan bli lite stel och stressad. Hur gör ni?

castle_bar
2006-06-02, 21:05
Jag värmer inte alltid upp själv, men ibland så... :D

Då skrittar och travar jag fram hästen från marken, min ponny tycker d e jätteskoj att springa med mig...
Eller så gör jag balansövningar på hästryggen medan jag skrittar fram. Och jag brukar alltid rida lätt i varannat steg när jag travar fram.

Lamoureux
2006-06-03, 00:12
Min uppvärmning är 5 minuters promenaden till stallet. Räcker gott och väl.

chansen
2006-06-03, 14:13
Hej

Jag har också börjat känna av stelheten nu de senaste åren...Är det medelåldern som träder in tro ha, ha, ha :rofl: !!

Jag fått hört av en som jag fick ackupunktur av att det är jättebra att strecha ut nacke och axlar efter ridningen. Vaderna är också bra att sträcka ut efter ridningen. Det gör man lättast genom att stå på trappan eller någon lite högre yta. Där sträcker man eller tynger ner vaden på kanten, så att den sträcks ut.
När jag ridit riktigt hårt med benen alltså riktig träning och inte bara slappridning så försöker jag även att stretcha ut musklerna i benen på mig själv. Jag har faktiskt känt av det i huvudet i bland genom spänningshuvudvärk när jag inte har strechat ut axlar och nacke, fast det har blivit bättre faktiskt efter att jag har börjat dricka Aloe Vera :bump: ...

Hey so long!!!!

_CorpseBride_
2006-06-03, 19:19
Det är nog lika viktigt att både stretcha upp hästen och sig själv innan ridning, särskilt om man börjar känna sig lite till åren!:p
Själv rör jag på mig utan att tänka på det, brukar vara ute med hundarna i två timmar innan jag tar ett pass med hästen..
Sedan är det självklart bra om hästen får skrittas och joggas lite varm även den innan man sätter igång med någon hårdare träning!:D

Phorsytia
2006-06-03, 23:16
Har aldrig värmt upp. Men mockar och bär hösilaget och så innan jag rider och brukar gå några varv med hästen innan jag hoppar upp också så är ju inte som jag suttit still och sen rider ett hårt 1½ timmes pass..

sky_fly
2006-06-03, 23:24
Behöver man värma/strecha nu när det är varmt och man redan är varm ? xD (skojj !!)

Jag brukar inte värma upp mig själv, men jag tycker inte att det behövs heller (men vad vet jag ?! :p ) eftersom jag rider en 3 åring (snart 4:a) och vi brukar bara rida ut en sväng. Då det inte blir mera än lite tempoväxlingar och öppna/sluta m.m. Inget hård jobb vill säga.

eldhroka
2006-06-06, 20:19
Jag börjar med att gå några varv bredvid hästen innan jag sitter upp, stannar till någon gång och spänner ett hål på sadelgjorden varje varv tills den är tillräckligt spänd. När jag har suttit upp så brukar även jag göra lite balansövningar för det mesta. Skrittar fram i 20 min. Sitter av och går bredvid när jag skrittar av, dvs 15 min.

mvh
Anna

Terrie
2006-06-07, 17:23
Att man ska stretcha sin häst efter ett ridpass vet jag ju men borde man stretcha själv med? Vad brukar ni göra? Finns det en risk att man blir väldigt stel efteråt om man inte gör det?

Doneloge
2006-06-07, 17:30
Jag mår alltid bättre om jag stretchar efter att jag tränat oavsett vad jag tränat (springa, simma...). När det gäller ridningen tycker jag att ljumskar och benen är viktigast att stretcha. Jag märker att jag får mindre träningsverk om jag stretchar varje dag, samt blir smidigare (om det nu är möjligt :p)...

CarolineB
2006-06-10, 10:39
Jag har aldrig strechat efter ett ridpass trots att jag ridit i sisådär 11 år... o det känner jag verkligen av nu! Jag är himla osmidig:o Så nu försöker jag stretcha både efter ridpassen o på kvällen... men det är så lätt att man glömmer...:crazy:

Horsen
2006-06-10, 12:44
baksida av lår och vader, ljumskar, framsida av lår, insidan av lår och sätesmusklerna blir nååågot smidigare om man stretchar efter ett ridpass

LionQueen
2007-01-19, 19:34
.....första gången för ett tag sedan och mina ben hade hur mycket spänningar som helst, hon kunde knappt röra vissa delar, på mig visade sig spänningarna i form av att jag var fruktansvärt kittlig:D Så hon sa att jag skulle börja stretcha efter ridningen. Är det någon ni tänker på?

Min storasyster skulle massera mig, hon kunde knappt röra mig, var otroligt kittlig.:confused: :D :p Jag är också ofta stel, vadå streching efter ridning? ;)