Visa fullständig version : Welsh cob, bra ridhäst?
Tandborsten 2006-06-04, 20:27 Jag har förälskat mig i rasen welsh cob eller welshponny av cobtyp för att jag tycker att de är så trevliga och mysiga i temperamentet. :love: :) (Av den lite smäckrare varianten, inte den allra grövsta)
Vad tycker ni?
Är det en bra förstahäst?
Hur är de att hoppa och rida dressyr med? Inte då kanske mvs, men iaf LB i båda grenarna.
Jag har HÖRT att de ska vara trevligt och bra förstahästar. Däremot har jag ingen erfarenhet av just dem, men de är himla vackra :love: .
Rockriddaren 2006-06-05, 23:57 Det går alldeles utmärkt att rida både dressyr och hoppa med dem, galoppera vilt i naturen, köra dem och andra underbara sysselsättningar man kan göra med sin häst.
Det är styrka i cobbarna så man sitter på ett rejält muskelpaket.
Skaffar du en welsh cob så kommer nog även du att hamna med vagn bakom, det är ju SÅ KUL :)
Har provridit en WC för en ridskolanS räkning + att jag har en i hoppträning nu och kan bara säga positiva saker om de individer som jag har sett! Otroligt bra temperament, stor utstrålning och bra ridbarhet!! :d
Bewelinn 2006-06-06, 10:13 Håller med ovanstående talare. Cobbarna är trevliga, gladlynta, hoppar ofta bra och är en frisk och hållbar ras enligt min erfarenhet. Vi tävlade hoppning och fälttävlan med ett par av våra.
En sak som man kanske ska vara observant på är att de ofta är smarta med ett riktigt ponnylynne. Dvs de kan vara jäkligt envisa och är ofta bra på att öppna dörrar, plocka av sig täcken och annat smått och gott. Men gillar man ponnylynne är det en supertrevlig häst. :)
Har precis fått hem min första egna welsh cob och nu när han har hämtat sig från den långa resan hit från Wales så börjar hans personlighet titta fram!
Han är härlig, nyfiken, orädd, glad och har en fantastisk hållning o utstrålning:love:
Nu börjar pälsen, den tjocka fölpälsen släppa och undertill kommer blank, kolsvart hårrem fram, det här blir en blänkare när han blir stor!
Jag har förhoppningen att han ska bli en bra allround ridhäst, de har ett lite annorlunda rörelsemönster och exteriör jämfört med halvbloden som jag är van vid. Högrest i nacke o hals, ganska lång rygg, maffig rumpa och väl vinklade lååånga bakben. Min cob liknar nästan en frieser! Mycket hovskägg med...
Redan nu märks det att han har ponnylynne, mkt mera sansad än halvblodet och en mästerrymmare, kryper emellan och under elstaketet. Stor personlighet, jag kan verkligen rekommendera rasen för de som har tröttnat på halvblod eller vill ha kvar ponny men i stor häst format.
Tandborsten 2006-06-06, 11:43 Tack för alla svar:) precis vad jag ville veta :smirk: men det verkar inte som om det finns så många i Sverige:confused: i alla fall som är tillsalu nu... (?) Är/går det bra att importera en från UK eller är det att rekommendera att köpa en här?? :confused:
Tack för alla svar:) precis vad jag ville veta :smirk: men det verkar inte som om det finns så många i Sverige:confused: i alla fall som är tillsalu nu... (?) Är/går det bra att importera en från UK eller är det att rekommendera att köpa en här?? :confused:
Jag brukar surfa runt bland hästannonser rätt ofta... och jag skulle vilja säga att de dyker upp lite titt som tätt i annonserna..
Så nog finns de till salu om man har lite is i magen... och det skall man ju ha om man vill ha tag i rätt häst.
Prova att googla på Welch Cob (svenska sidor) så hittar du säkert en hel del. Tyvärr har jag ingen länk just nu då jag letar häst av helt annan ras.
bettysmatte 2006-06-06, 12:43 är trevliga, gladlynta, hoppar ofta bra och är en frisk och hållbar ras enligt min erfarenhet. Vi tävlade hoppning och fälttävlan med ett par av våra.
En sak som man kanske ska vara observant på är att de ofta är smarta med ett riktigt ponnylynne. Dvs de kan vara jäkligt envisa och är ofta bra på att öppna dörrar, plocka av sig täcken och annat smått och gott. Men gillar man ponnylynne är det en supertrevlig häst. :)
Låter på pricken som haflinger ju :D !!
Mkt trevliga hästar. Har ju ett halvt stall fullt av dem;)
Har tränat och tävlat upp till L:A hoppning och dressyr med vårt ena sto och hon är inte så smäcker direkt. Hon kom dessutom 3a i RIKS finalen på kvaliten som 4 åring i hoppning med 9/10.
Gå in på www.swf.nu så hittar du en del cobbar till salu.
Bor du i Sthlm så är du välkommen att provrida våra cobbar /sekt C. Vem vet, någon av dem kan ju vara till salu;)
Fördelen med att köpa svenskt är att du lättare kan provrida dem.
Har en snygg welsh cob på 160 cm, 11 år, okomplicerad, Går bra western (allt från trail till reining), lätt A dressyr och har just börjat sin karriär som hopphäst, han älskar det! Han startar sin första hopptävling nu i helgen. Han är en mycket trevlig och hållbar allroundhäst, både för nybörjare och för den som vill lite mer! Jag var på väg att sälja honom förra året, då jag väntade tvillingar, men nu är jag glad att jag behöll honom, det är sån livskvalitet att rida honom... :)
PM till dig....
----------------------------------------------
Idhults Welsh Cob - www.welshcob.se
majblomma 2006-06-20, 22:07 Hur vanligt är det med welsh cob som ligger kring 160 eller över? Om någon har bild så lägg gärna in:)
De är inte så vanliga, men de finns. De flesta avlar cobbar runt 143-148 då de tycker att de tappar i rastyp om de blir större. Själv tycker jag bäst om de som ligger runt 152-155 cm :)
/Johanna
------------------------------------------
Viictoria 2006-06-26, 21:03 du är inte ensam om att va förälskad i welshar! jag bara avgudar dom, otroligt vackra värkar va vänliga oxå. tycker bara att det är synd att itne welsh ponnyn fans i mer än kat B, dom är lite smäckrare än cobarna. ajaa det är bara att hoppas att det kanske kommer nån smäckrare cob variant i welsh :love: :angel:
Jag har ett par smäckare varianter av cobbar också. De ser mer ut som sek. B men har höjd och psyke som sek. D - alla cobbar behöver inte se ut som nordsvenskar :)
------------------------------------------
Jag hade ett welsh cob sto på foder förut, kat.D. En trevlig ponny som hade rätt hög ridbarhet, lb-la nivå i dressyr, vi hoppade inte så mkt men hon hoppade bra och var vändbar trots att welsh cobar är lite grövre, fast hon var en smäcker welsh cob.
min bästa vän hade en otroligt vacker welsh cob valack som hon både hade och körde med, till barnridning plus att hon tävlade hoppning länge. han var hur otrolig som helst. hur snäll och fantastisk som helst. jag skulle göra mycket för att få en sådan h'st. plötsligt en dag fick min kompis för sig att gå en hunting med honom. utan någon som helst föreberedelse begav hon sig ut i terrängen och dom kom trea.
ja, jag är också förälskad i welsh cob hästarna. lite synd att de sällan är storhästar :/
men jag har hittills bara goda erfarenheter av welsh hästar efter tre stycken i mitt liv
Vi har två cobar i stallet. Ett sto av den smäckrare modellen, storlek D-ponny och som rör sig snyggt och ser ganska bra ut i allmänhet. Mjuk och fin att rida, snäll och trevlig att ha att göra med i allmänhet. Hon är dock exemhäst, vet inte hur vanligt det är på cobar? Trevlig häst hur som helst, kan vara lite envis dock. :P
Cob nummer två är en vallack som är lite tyngre och större, runt 155 cm. Otroligt ärlig häst som har utvecklats nåt enormt sen han kom. Man får leta länge efter en sån genomärlig häst, han har verkligen ett hjärta av guld. Jättetrevlig som ridhäst är han med, lyhörd och fin och samarbetsvillig som få. Trevlig pålle helt enkelt, och numera kan han hoppa också.:D
Jag har bara positiva upplevelser av cobarna än så länge. Jättetrevliga hästar, men dock lite för små för mig då jag är drygt 180 cm lång.;) Men super allroundhästar de jag har stött på. :D
Armani__ 2006-09-15, 23:58 Ja, jag kan bara säga som alla andra - det är en fantastisk ras, verkligen! I alla fall har jag fått den uppfattningen av rasen från de hästar jag har träffat.
Träffade bland annat en super-trevlig vallack, utbildad högt upp i skolorna i dressyr om jag inte mins fel. Han var dessutom en fantastisk familjehäst som alla kunde rida.
/Fanny.
Min nytillkomna cob går från klarhet till klarhet:love: Efter att ha vant mig vid min klumpeduns till halvblod som vi slet med i två år för att få honom åkbar i trailer, med flertalet incidenter över bommen, kastar sig ut bakåt, sparkar sönder väggen, knäcker plasten i fönstret m m, så går denna lilla cobkille på 1,5 år bara upp i trailern efter en kort övertalning! Dessutom står han där stilla och fint, väl uppbunden, kort i halsring, som jag vill ha det och bara plirar på en.
Han är så social och självsäker, enkel på alla sätt, att man undrar när han ska börja bråka:angel:
Till mitt älskade halvblods försvar kan jag säga att nu går han in o ut som en klocka i transporten och sparkar bara med frambenen när han är upprörd över något här i livet...
Jag hade en ett welsh cob sto på foder förut, d-ponny. Ganska smäcker.
Hon var välriden och var utbildad ca. LB dressyr, hade absolut kapacitet för LA iaf.. Hon hoppar även bra, men jag red mest dressyr. Hon kanske kunde komma upp mot LC men inte mer (90 för d-ponny). Hon hade fin stam också.
Lägger in en bild också :d :love: :)
http://www.pixbox.se/alb150867
min welsh cob är 152 cm och väldigt lätt i typen, han är en korsning mellan b och d.
han är pigg och vaken ute, men samtidigt lugn och trevlig inne i stallet.
han har en väldigt stor personlighet.
rent fysiskt så har han otroligt lätt för samling och ÄLSKAR att hoppa.
han är min första häst, och jag skulle inte kunna tänka mig någon annan hästras som skulle ha kunnat vara bättre för mig.
haha enda nackdelen med honom som jag kan komma på är att han är ett enormt matvrak!
bild från när han var 2,5 år.
http://i7.photobucket.com/albums/y269/szanna/IMG_4701copy.jpg
Hej!
På ridskolan där jag håller hus så har vi förälskat oss lite i cobbar så vi har tre stycken och dom är underbara alla tre!:love:
Men dom är väldigt olika, Vi har en lite grövre som jag har ridigt mycket och han kan vara lite stark, dom har ju ganska mycket nacke att sätta emot om dom vill ;) Han går LA dressyr men är inte mycket för att hoppa.. Men väldigt väldigt snäll och bra med barnen.
Den andra är lite hetsig och blir lite uppstressad, men är väldigt snäll hon också, lite lättare i typen och älskar att hoppa, men mindre bra på dressyr..:bump:
Och vår tredje har bara ett öga men han är jätteduktig ändå, han har vunnit mycke hopp- och dressyrtävlingar och tävlar LA dressyr och 1 m hopp. Han är lite smäckrare och mindre i modellen, men har cobbens härliga temperament.
Jag är djupt förälskad i cobbar och skulle gärna ha en själv, men tyvärr är dom ju ganska små, blir sällan över 155 cm, de vi har är alla ca 148 cm. Men dessbättre är ju att de är viktbärande.
:banana:
Vi älskar vår Iscalda (Welsh Cob, 144 cm). Hon är den perfekta mor/dotter hästen och till och med den icke hästintresserade delen av familjen har hon charmat. Tösen har hoppat lite men eftersom Iscalda är den 'tyngre' sorten blir det väl inga större tävlingar.
Själv tränar jag dressyr och mitt största problem är väl om jag 'kan med' att tävla trots att hon är ponny och jag är vuxen. :o
Läste en annan tråd om överviktiga och då är ju också welsh cobbarna jättetrevliga. Mycket ponny och mycket sto är det i henne men det får man väl ta ;).
Här är lite bilder:
http://s102.photobucket.com/albums/m103/lenven_2006/Iscalda/
Vi skall försöka betäcka henne till våren och helst vill jag 'göra' en lite större cob, kanske en part breed. Den stora utmaningen som återstår är nog sedan att köra in henne. Cobbarna skall ju dessutom vara bra körhästar men det har vi inte börjat med ännu.
Hon såg väldigt trevlig ut...Själv hoppas jag på att jag inte ska ångra mitt val av häst. Har en 2,5 åring som jag börjat jobba lite med och hon ligger just nu på 145+ av den rejälare typen. Ska bli min tävlingshäst i western...:D
http://i39.photobucket.com/albums/e189/kickilarka/Lilly2006/hast06e5.jpg
kullerbytta 2006-10-07, 23:22 Absolut ett bra val av ras. Jag tycker det är den kompletta allroundhästen som räcker för att gå långt i alla dicipliner.
Jag har två stycken.
Du kan lätt hitta fina Cobar i Sverige. Pm:a gärna om du vill ha tips på olika uppfödare.
Jag har nyligen köpt Cob och har lite koll på vad som är till salu.
Lycka till!
mandis_lover 2007-06-21, 19:44 welsh cob är nr 1 för mig, jag tycker att det är en trevlig ras att sattsa på!:)
när jag är ute och rider är det många som tror att min cob valack är ett litet halvblod. när jag säger att han är en welsh cob blir de jätte förvånade. fasten han är så nett fick han guld på riks 2003.
om du letar vidare kommer du att hitta en nett cob tillslut!!!:):):)
roadkilled 2007-06-24, 11:57 Väldigt trevliga och allsidiga hästar:):love:
Jag tycker att det är en underbar ras med alla fördelar! Funkar skitbra i både dressyr och hoppning, jag har aldrig varit med om nått trassel i hantering heller för den delen. Och dom jag ridit har haft underbart mjuka gångarter och varit väldigt bekväma och lättridna.
Har alltid upplevt dom som intelligenta, nyfikna, positiva och uppmärksamma. Bara plus för den rasen, speciellt när det är den lite lättare varianten. Skulle själv vilja ha en :)
min ridskola har två welsh ponny och två cobbar. varav den ena är en smäcker (ej så rastypisk) vallack från holland och den andra är ett mer rastypiskt men enligt mig något smäckert sto :love:
Tur för mig eftersom jag älskar allt vad welsh (och Wales) heter!
Slänger in länken till djuren eftersom det blev fyra olika hästar:
http://bprk.tk/ (obs, cobstoet har exem, ser lite tuffsig ut därför)
Jag rider ett cobsto (och har gjort dom senaste 7 (?) åren), och hon är en väldigt trevlig individid. Dock har mognat väldigt sent, och har rätt ofta svårt att hålla koll på fötter osv. Detta har gjort att vi nästan inte alls har hoppat och det är inte förens nu som vi lyckas ta oss över små "skutt".
I dressyren är hon fin och traven är underbar, dock är galoppen något sämre där hon har lite svårt att bära sig (men det beror nog delvis just nu på att hon inte alls är i kondition). Hon är ca 152 hög, så hon är inte så stor, dock känns hon inte alls liten att sitta på.
Men cobbarna är kalastrevliga, och jag håller själv ögonen öppna ifall man skulle hitta någon cob där ute. Tyvärr så är ju dom som är till salu så små!
Halvblod_Rider 2007-07-02, 14:42 Här är några bilder på Welsh Cob stoet som troligtvis blir min i veckan.
Hon är f.1998, 145,3 cm i mkh och så gudomligt söt och fin:love:
har tyvärr inte så bra bilder.
http://i17.photobucket.com/albums/b97/_misery_/bunty.jpg
http://i17.photobucket.com/albums/b97/_misery_/bounty.jpg
CCorneliaa 2007-10-05, 12:46 Welsh cobar är underbara!:love:
Min cob kille hoppar 1.20 utan ryttare och är utbildad medel svår dressyr. Har även sett många tävla fälttävlan och western.
Dock tycker jag inte att det är den mest idealiska första hästen eftersom att de är så starka och envisa.
IronWill 2007-10-05, 16:33 Vi tror att min är en Welsh Cob korsnning och hon är trevlig att både ha att göra med och att rida, lättskodd och lastar sig själv, är dock extremt envis.
Hoppar trevligt upp till 130 och går FEI dressyr.
när jag skaffar häst igen,så blir det en welshcob:love:helst en som ligger runt 155cm eller högre.:love:
HEJHEJ..
Jag har en korsnings ponny med Welsh cob i sig. Hon är urmysig:angel:
Jag kan inte komma på någon annan hästras som jag gillat så mycket som denna. Har haft henne i 5 underbara år. Hon är rejäl modell men utan att vara klumpig - utan tvärtom ganska smidig och lättriden. Hon har en underbar gång som är så mjuk att de knappt känns som man sitter på en häst.:)
Jag är i stort sett uppväxt med welshar i alla dess storlekar:love:! Jag tycker personligen att det är en helt otrolig häst. Kan både hoppa och gå dressyr, kanske inte hur högt upp i klasserna som helst, men Lätt A medelsvår dressyr har mina gått. Dessutom är det en väldigt trevlig familjehäst. Dock har dem mycket ponnylynne! och är oftast mycket envisa, men de är ändå ärliga och väldig mysiga.
ett plus i kanten är ju att de är så trevliga att köra också:)
Med en welsh i stallet har du aldrig tråkigt bruka min mamma säga:) de är sådana personligheter!
Lycka till med hästköpet!:banana:
P.s Burhults Stuteri brukar ha fina welshar, ta kontakt med dem! Tror även att de kan hjälpa dig om du funderar på att importera.
hoppande_fux 2007-10-22, 14:14 Hejsan jag älskar oxå denna ras.
här är en väldigt fin bild på mig när i hoppar hehe:angel:http://images3.bilddagboken.se/25/_u6/_u9/_u7/_u8/_u7/u697871/43256_1193037915.jpg
spindel_17 2007-10-23, 13:22 hej
jag har jobbat på ett welshstuteri.
och där hade vi welshmountains och welshponnys och cobtyp och welsh cob.
jag hade en welsh cob där som bara jag red!!!
hon var alldelles underbara och vilket härligt steg.:love::love:
bra förstahäst tror jag och en welshcob tyckewr jag du ska satsa på!!!!!
IrishDraft 2007-10-24, 07:02 Tack för alla svar:) precis vad jag ville veta :smirk: men det verkar inte som om det finns så många i Sverige:confused: i alla fall som är tillsalu nu... (?) Är/går det bra att importera en från UK eller är det att rekommendera att köpa en här?? :confused:
Jag skulle nog aldrig rekomendera någon att importera sin första häst om man inte är väldigt duktig. Utländska hästar har ibland en annan mentalitet än svenskfödda hästar, framförallt från Brittiska öarna, vilket kan ställa till problem vid hantering och ridning, risken är också att man får med sig felbetenden som man helt enkelt missar när man tittar på hästen.
KL
Väcker denna tråd till liv :)
Har lite funderingar på att köpa en till häst, och ev en Welsh Cob.
Vill ha en stabil häst com man kan lite på och som inte far i luften för minsta lilla.
Men jag har en fråga ang höjd och ryttarens vikt. Hur hänger detta samman? Har ingen koll på vad viktbärande innebär igentligen, har bara sysslat med "stora" hästar tidigare. Hur mycket klarar en Welsh på ca 145cm att bära? De är ju trots allt relativt kraftigt byggda, så jag inte vill inte heller ha en för hög Welsh. Kanske bör jag istället leta efter någon runt 155cm till mina 175cm och 65kg, eller vad tror ni? Klrar en Welsh runt 145cm att bära mig ett helt ridpass? :o
IronWill 2008-01-23, 18:21 Jag tror att en Welsh på 145 är för liten, min (som vi gissar på att hon är en Welsh Cob korsning) är jättemaffig och bred över ryggen och med sina 147 cm bär hon upp ryttare på 170 cm max, sedan så ser det för stort ut.
Men ett ridpass går bra, tycker inte att du verkar vara för tung, snarare för lång för ponny, men en maffig welsh på 155 skulle nog vara bättre?
Självklart så är det olika beroende på hur hästarna ser ut och bär upp sig, så detta kan jag inte säga att det stämmer, utan bara vad jag tror :)
Faaannie 2008-02-24, 12:59 hur raderar jag detta medelandet??? det andra får gärna ligga kvar men detta vill jag ju ta bort xD
Knapplån.
Red en av skolans welsh cobar här om veckan. Positivt överraskad! Mycket trevlig häst även om hon var i minsta laget för långa mig... Hon är efter Cippyn Red Crusader RWD 5, vet någon något mer om honom som berätta gärna!
BloodtearsLovePam 2008-04-14, 11:50 Jag har ett welsh Cob sto som heter Pam dock vet vi inget om henens härstammning tyvärr. Hon är av den grövre typen som ni ser men magen är för att hon fiick mycket nyligen föl, den svarta lilla krabaten som är hälften Welsh Cob och resten Frieser. Pam är väldrigt lugt men kan ibland börja bli tittig och väldigt ostadig men han har aldrig skyggat elelr blivit rädd för något, dock så är hon ganska skygg och enormt känslig för skänklarna osh spörädd. Hon kom från england i början av 2007 tror vi. Men hon är väldigt lugn annars och ahr en underbar trav ovh galopp men hon går konstigt i skritten.Hon är 1.40,8
http://groups.msn.com/WildConclusion/mlningarbilder.msnw?action=get_message&mview=0&ID_Message=16675&LastModified=4675668159608121507
- Bilder på både henne och fölet.
Det är nog inga större problem med vikten, vuxna karlar brukar rida dem i England. Proportionerna kanske kan vara värre om man nu bryr sig på det, kan tänka mig att om man tävlar så är detta viktigare. Sen verkar det finnas två typer av cobbar, en lite tyngre och en lite lättare typ.
Min welsh cob är strax över 1,50 nu, tror att han växer ett par cm till, men han är ganska lätt i typen. Importerade honom som åring och trodde nog att han skulle bli lite maffigare. Jag hade ju inte den kunskapen om de olika linjerna när jag köpte honom.
Han är 3 nu och under inridning, cool och stabil är han men en hetlevrad typ med mycket framåtanda! Nerv, men än så länge under kontroll och därför mycket trevlig i alla sammahang:)
Golden_Heart 2008-04-14, 19:28 Älskar alla typer av Welsh. :love:
Underbara och härliga!
En dag hoppas jag att jag kommer ha en welsh cob och då en som är högre än vad ponnyer än. Stor häst med ponny lynne! :p :D :angel:
Golden_Heart 2008-04-14, 19:31 Sista bilden var helt underbar! Lycka till med dem båda!
BloodtearsLovePam 2008-04-14, 20:00 Tach, jag rider ju Pam och allt går redan jättebra, lugnt som en filbunke i skogen men lite tittigare på grusvägarna och sånt. :)
Den lilla är nyfiken och glad men hemskt kaxig och speciell i temperamentet, vill itn e ha varken grimma eller täcke i närheten, eller boxen. xD
tinituss 2008-04-14, 21:48 Har en Welsh Cob, dock utan papper, ca 152 cm i mkh, Hoppar 110 banor, och enstaka hinder på 120, har kapacitet för mer men en hopprädd matte, tyvärr.. Och LB/LA i dressyr..
http://archive9.pixbox.se/arkivet/synligt_23/18610000-18619999/640x480/18614820.jpg
Bara för att jag gillar bilden..
http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_23/15130000-15139999/640x480/15137181.jpg
Flixen (http://www.pixbox.se/alb_show_id573284_page7.html)
BloodtearsLovePam 2008-04-14, 22:15 Men guud vilken snygging! :love: Är det ett hingst/vallack eller sto?
tinituss 2008-04-14, 22:25 Hehe om du kollar första bilden igen så ser du att han inte e ett sto iaf.. :angel:
Han är en valack.. Min lilla Flix.. :love:
Bison här på buke har en superfin welsh cob :love: hoppas hon hittar tråden snart.. :angel: ;)
tinituss 2008-04-14, 22:53 Slänger in några ridbilder med..
Ursäktar bildbomben..
http://archive9.pixbox.se/arkivet/synligt_23/19190000-19199999/640x480/19196410.jpg
http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_23/19190000-19199999/640x480/19196443.jpg
(gamla bilder, rider ej på pessoa längre)
http://archive9.pixbox.se/arkivet/synligt_25/05800000-05809999/640x480/5806504.jpg
http://archive9.pixbox.se/arkivet/synligt_25/05820000-05829999/640x480/5825309.jpg
vilken fining du har! :love:
Golden_Heart 2008-04-15, 07:25 En riktig snygging! :bow: Har han varit valack länge?
jupp det har jag ;)
Cascob Flashman
e Cascob Dafydd u Cascob Matilda. Val född 2000 o 154cm hög.
Har varit i min ägo i snart ett år, har lyttat runt en del i sitt liv o var riden men inte utbildad o väldigt osäker när han kom, lite knas bde i hantering o ridning.
Nu har ligger han mellan LB - LA i dressyr o tränar stadigt 110, har startat 1 meter felfritt. Han är en riktig gentlemann både att hantera o rida (för det mesta :p)
Han är en charmig kille med stor personlighet, väldigt reserverad mot nya människor, han är pigg o framåt att rida o väldigt känslig, men han har samtidigt en hel del egna sikter om saker o ting.
Det är ingen häst man sätter på plats med skarpa bett o hjälptyglar, allt handlar om förtroende o små hjälper, ju mindre ryttaren gör ju bättre går han.
Mina tränare var först ganska skeptiska, han har lite tråkig exteriör o ser inte mkt ut för världen, men nu kan de inte sluta lovorda honom för hans höga ridbarhet, lydighet, mjukhet osv.
Jag älskar min lilla häst även om han ibland pressar mitt tålamod till det yttersta :angel:
http://i43.photobucket.com/albums/e387/Dossahund/Flash%20Man/080311005.jpg
http://i43.photobucket.com/albums/e387/Dossahund/Flash%20Man/24023_1199396403.jpg
http://i43.photobucket.com/albums/e387/Dossahund/Flash%20Man/47816_1207584837.jpg
http://i43.photobucket.com/albums/e387/Dossahund/Flash%20Man/080321049.jpg
http://i43.photobucket.com/albums/e387/Dossahund/Flash%20Man/080405042.jpg
Golden_Heart 2008-04-15, 14:39 Wow! Vilket otroligt fint hopp över den där oxern! :cool:;)
tinituss 2008-04-15, 15:19 Tackar... :bow:
tinituss 2008-04-15, 15:24 Tackar!
Han har varit valack sen han kom till sverige, å det gjorde han i feb 2003.. Han e född 97, så nån ggn där emellan blev han kastrerad iaf..
Jag har haft han sen den 14 sep 2003.
tinituss 2008-04-15, 15:30 Haha..
låter nästan som om du beskriver min kille..
Vet iof inte om min flyttat runt men kan tänka mig det då han kommer från hästhandlare..
Fin kille du har!!
WelshCob 2008-04-17, 10:28 Han är en charmig kille med stor personlighet
han är pigg o framåt att rida o väldigt känslig, men han har samtidigt en hel del egna sikter om saker o ting.
Det är ingen häst man sätter på plats med skarpa bett o hjälptyglar, allt handlar om förtroende o små hjälper, ju mindre ryttaren gör ju bättre går han.
En väldigt träffande beskrivning av en Welsh Cob! ;) :)
Ursäkta dålig bild men här en av mina valacker, ca 153 cm hög och egna åsikter om allt...
http://www.welshcob.se/images/Gladiatorn_s.JPG
haha, som min dressyrtänare sa igår när vi (jag) hade problem med en rörelse.
Hästen har inga problem, men det har du o när du tycker det är svårt gör du för mkt o han slutar lyssna eftersom du bara blir jobbig, gör inte så himla mkt o låt honom sköta det.
O vips nr jag slutade styra runt o bara lossade o tänkte rörelsen så gick det jättebra, Flash bara suckade åt mig.
WelshCob 2008-04-17, 10:44 :rofl: Våra killar är födda samma år ser jag, kan de vara tvillingar tror du?! :angel:
Om min har bestämt sig för något går det inte att försöka övertala honom genom att "bråka" med honom för då låser sig hela hästen. Man får helt enkelt komma på något annat sätt att få honom att göra det som jag vill. Lyckas man så har man en helt underbar häst! :love:
Golden_Heart 2008-04-17, 10:49 Brukar vara så med ponnysar eller de flesta hästarna. Lirka med dem, luras lite dit man vill ändå. Jag brukar säga är hästen/ ponnyn envis så måste man vara tre gånger smartare och envisare för att få sin vilja igenom på ett bra sätt. Inte slå sin vilja genom utan mer lirka och "lura". :cool:
ja bråka går inte, då blir han en obstinat tjurskalle, det är bara mjukhet o övertalning som fungerar , han har byggt upp mitt tålamod den hårda vägen kan man säga men det är det värt. Som du säger, får jag honom med mig är han den underbaraste som finns!
Glufs-Glufs 2008-05-22, 20:52 Jag har en 10årig welsh cob. Hon är underbar som ridhäst, Welsh cob passar till hoppintresreade eftersom att alla jag känner är mycket duktiga på att hoppa.:love: Weösh Cob är helt klart den bästa och vackraste rasen:D
WelshCob 2008-05-22, 21:18 Kan inte göra annat än att hålla med dig! ;)
Vad är det för stam på ditt sto?
Glufs-Glufs 2008-05-22, 21:23 Tyvär så är hon utan stam, tror inte enns att hon hade något namn:crazy::o
*kl*
Jag är ju också helfrälst i welsharna nu sen någon vecka tillbaka :angel: Men jag tror aldrig att jag har ridit en faktiskt. Sitter och drömmer mig bort och kikar på uppfödare. Men jaa, köp lär ju få vänta ett gäng år.
Glufs-Glufs 2008-07-19, 19:41 Som någon nämnde tidigare i tråden att dom kan vara oehört busiga så kan jag inget annat en och hålla med. Skulle ta in min sötis från långa betet idag. ja och vad gjör man i splitter nya läderstövlar, Jo.. jagar vildhäst:D Hon var helt galen och stegrade sig, gallopera, rulla sig. Slutade med att jag red en welsh mountain med himla mysig trav. kallar henne soffan :p Aja.. Men sen så åkte några andra ner och hämtade henne. Jagade henne i 3 timmar. har skavsår stora som golfbollar nu ;) Älskar denna himla mysiga ras :rofl:
kullerbytta 2008-07-19, 20:19 *kl* Min fina Saffy f 05 e. Trevallion Quaker-Rookery full flight Är snart inriden nu. Det här är väll femte-sjätte gången han har ryttare på ryggen. Han har ett underbart temperament:love:
Tror ni inte han blir en snygg dressyrhäst? Är nog redan över ponnymått.
http://i39.photobucket.com/albums/e152/kullerbytta/DSC00026-1.jpg
http://www.allbreedpedigree.com/mollehusen+sapphire
dream reality 2008-09-13, 01:07 *kl*
Passar på att väcka tråden med min fråga :D
Jag har ett welsh cob sto på 6 år på foder. Men eftersom jag har noll koll på rasen och vad som är vad vill jag fråga; grov eller smäcker? :rofl:
Och btw; vad skulle du säga är hennes färg?
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_29/23490000-23499999/640x480/23496227.jpg (http://www.pixbox.se/pic23496227)
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_29/23490000-23499999/640x480/23496214.jpg (http://www.pixbox.se/pic23496214)
WelshCob 2008-09-13, 06:32 Jag skulle nog säga att hon är mer normalbyggd. :)
Utan att veta vad det är för stam på henne så skulle jag även säga att hon ser svart ut på bilderna men beroende på vad hon har för gener så kan hon ju även vara gulsvart eller möjligen mörk fux. Vad har hon för stam?
lynxlady 2008-09-14, 11:04 *KL*
Någon som har en Brudvik-häst?
dream reality 2008-09-14, 18:10 Jag skulle nog säga att hon är mer normalbyggd. :)
Utan att veta vad det är för stam på henne så skulle jag även säga att hon ser svart ut på bilderna men beroende på vad hon har för gener så kan hon ju även vara gulsvart eller möjligen mörk fux. Vad har hon för stam?
Okänd stam tyvärr :(
majblomma 2008-09-14, 20:40 *kl* Min fina Saffy f 05 e. Trevallion Quaker-Rookery full flight Är snart inriden nu. Det här är väll femte-sjätte gången han har ryttare på ryggen. Han har ett underbart temperament:love:
Tror ni inte han blir en snygg dressyrhäst? Är nog redan över ponnymått.
http://i39.photobucket.com/albums/e152/kullerbytta/DSC00026-1.jpg
http://www.allbreedpedigree.com/mollehusen+sapphire
Jättefin tycker jag:love:
kullerbytta 2008-09-14, 22:33 Tack! Han är min prins. När han breddat sig klart så blir han riktigt snygg.
Det är ju bara en bebis ännu.
|
|