Visa fullständig version : Det här med elband i hage.
Hur gör ni?
Hur viktigt är det för er att tråden är sträckt?
Hur gör ni för att hålla tråden sträckt?
Gör ni knutar runt.. "knorrarna" för att tråden ska hållas sträckt?
Gärna fler tips på ur ni gör!
tacksam/ Lavinia, som funderar över elstaket
Jag är väl inte någon expert men vi brukar iaf se till att tråden är sträckt och inte "tvinnar sig". Då håller den längre och börjar inte "mögla" lika lätt :) Sen brukar vi bara snurra tråden (eller hur man nu säger) runt isolatorerna ett varv...inte knyta iaf...
Ju mer knutar du har på tråden desto svårare leder den strömmen runt så se upp med det!!:D
Shettisar 2006-07-11, 11:29 Fjäder i ändarna som sträcker tråd samt skarvlåshttp://www.borjes-tingsryd.se/e-line/images/products/15505.jpg så man inte slår knut på tråden om man behöver förlänga den. Jag anser att band/tråd staket ska hållas sträckt som säkerhets sak och för att det ser snyggare ut.Trådar som hänger är gräsligt och ser slarvigt ut.
Vi har 4 cm breda elband. Elband tvinnar man inte runt isolatorerna- man använder bandsträckare! För att dessa ska fungera måste banden löpa fritt. Vi sträcker banden några ggr om året så hårt det bara går. Det värsta som finns är elband som hänger och fladdrar i vinden :angel: Här finns info om spännare: http://www.gilo.se/r36v.htm .Det finns även en annan variant av billig spännare på Börjes.
Gisburne 2006-07-11, 11:49 Kraven jag har på mina egna staket är att det ska vara raka linjer, spända band och inga knutar. Med raka linjer menar jag att stolparna ska inte luta åt olika håll och ska stå i en rak linje så länge naturen tillåter det. Hängande band är både fult och farligt, och det bryter "estetiken". (Jag är mycket för sånt...)
Ofta är anledningen till att elbanden slakar att stolpen rör sig eller att vinden drar i banden.
Elbanden måste vara sträckta ur säkerhetssynpunkt.
För att spara på banden och för slippa gå sträcka den så ofta så gör jag 4 saker.
Stolpen kollas ettpar gånger per år och släggas ner. Och inte sitta för långt ifrån varandra.
Vid snö och is går jag runt hagarna och drar bort det. Jag har STORA hager....
När man anlägger en elbandshage, eller sätter upp ny tråd, så snurrar jag bandet ca tio ggr mellan isolatorerna.
Det gör att vinden inte tar tag i bandet, och bandet inte fladdrar.
Jag llägger en ögla runt vissa stolpar som stopp, vilket gör att skulle råddjuren eller älgen dra i tråden när de går igenom/över, så slakar inte hela hagen.
Knorrar har en tendens att göra så tråden slakar.
Vi varvar med andra isolatorer som håller tråden på plats. Hittar ingen bild på dessa, men de är ganska dyra. Som att man fäster tråden dubbelt just på den isolatoren. Så skulle tråden tex gå sönder mellan två pinnar, så slakar inte hela tråden, utan sitter fast ändå efter den stolpen....
Till elband ska inte några knorrar användas, det finns isolatorer som passar till elband.
Knorrar har du till tråd. Så långt det går ska du undvika knutar, det blir bara överslag överallt om du gör knutar. Givetvis ska alla staket vara väl spända.
I första hand en säkerhetsfråga, men lika mycket "skönhetsfråga" för ens gård.
Vi använder knorrar till våra band, men det är inte de allra bredaste banden. Sen varvar vi med andra isolatorer, men knorrar fungerar alldeles utmräkt även till band.:)
Hej!
O tack för alla svar.
Jag var lite nyfiken på knutarna mm eftersom jag sett stall som haft det så och jag hade för mej att så ska man inte göra.. (Dessutom slakade deras tråd ändå)..
Tack igen!
/ Lavinia, som har häst i hage med spännare och isolatorer och raka elband..
Jag tror ju ändå att livslängden på ditt elband blir kortare pga att du inte har rätt utrustning till dem. Även om det fungerar nu.
Jag tror ju ändå att livslängden på ditt elband blir kortare pga att du inte har rätt utrustning till dem. Även om det fungerar nu.
Ja du, jag vet inte....de har levt i 15 år iaf.....men vi har som sagt inte bara knorrar...;)
Blandrastik 2006-07-12, 17:15 Vill bara tillägga att växer gräset upp mot tråden, eller om ett träd eller buske ligger emot, så drar det ner funktionen på tråden.
Sträckta trådar/band, inget som får växa emot och skarvbleck.
|