Visa fullständig version : Snälla hjälp mig!

Elemmírë
2006-07-11, 16:55
Jag vet att det jag låtit ske är korkat, men nu är det som det är... Jag har en häst, som varit försäkrad hos a***a i många år. I dem papprena står det att hon är född 79, dock har vet konstaterat att denna häst omöjligt är över 20 år. Det gamla försäkringsbolaget vägrar omförsäkra henne. Anledningen till att försäkringgen avskrevs var att jag inte kunde betala räkningen, pga diverse saker som hänt i mitt liv. Som sagt jag VET att det är dumt. Jag undrar bara om det är nån som har nåt tips. Finns det något bolag som försäkrar hästar över 15??

Centaur
2006-07-11, 17:12
Har du inga papper på hästen alls? För om det står 79 i pappren är hon ju 27 år nu, och så gammla hästar försäkrar ingen....

Det kan vara svårt att bedöma åldern på en äldre häst via tänderna...

Elemmírë
2006-07-11, 17:34
Hon har inga papper nej, jag har ju kvitto på henne och sånt, men i övrigt är hon helt okänd. Som sagt dock, flera veterinärer har sagt att hon inte kan vara över 20. Jag får ju tro på det, sen varför nån skulle ljuga och säga att hästen är äldre vet jag inte, men men...

Masse
2006-07-11, 17:40
Tror inte att det hjälper att hon inte är tjugo. Tror de flesta bolag drar gränsen för nyförsäkring vid 16 - 17 år.

sjoberga
2006-07-11, 19:51
Jag vet att det jag låtit ske är korkat, men nu är det som det är... Jag har en häst, som varit försäkrad hos a***a i många år. I dem papprena står det att hon är född 79, dock har vet konstaterat att denna häst omöjligt är över 20 år. Det gamla försäkringsbolaget vägrar omförsäkra henne. Anledningen till att försäkringgen avskrevs var att jag inte kunde betala räkningen, pga diverse saker som hänt i mitt liv. Som sagt jag VET att det är dumt. Jag undrar bara om det är nån som har nåt tips. Finns det något bolag som försäkrar hästar över 15??

Kan verkligen hästen (pga ålder!) vara värd så mycket att det är värt att hålla den försäkrad? Skulle något riktigt allvarligt inträffa kanske det ändå är bäst att låta henne somna in, istället för att gå på komplicerade operationsserier. Lever hon i 5 år till så sparar du säkert 20000 på att låta bli att försäkra....

babsan
2006-07-11, 19:57
jag har också en häst som är född -79! samma sak hände mig när hon PRECIS hade gått över 18-årsgränsen. jag hade försäkringen på autogiro som jag glömde bort. därför fanns inga pengar att dra. a***a drog in försäkringen direkt! hjälpte inte att jag varit trogen i alla år o att jag förklarade hur det gick till. löjligt! det är ju en helt annan sak om man vill teckna en NY försäkring. hon har emellertid varit oförsäkrad sedan dess, precis som sjoberga föreslog. jag resonerar likadant. händer det något så skickar jag henne direkt på slakt. det är ju ingen mening med långa konvalecenser när hästen är så gammal.

tyvärr, det är nog inte mycket att göra! :cry:

Elemmírë
2006-07-11, 23:26
Svarar både dig och babsan!
tack för era svar. Jag har funderat lite över dagen nu och kommit fram till det med. Jag vill inte att hon ska genomgå lång konvalecens, eller långa vistelser på sjukhus med opertationer och så vidare...

Hon skulle inte palla med det, hon blir stressad när hon står i box och hästar går ut och in = ohållbart eftersom det är många hästar i stallet...

Så det får bli som det blir.