Visa fullständig version : Hovslagarkurs?
musiknonstop 2006-07-11, 20:41 10 000 riksdaler för en intensivkurs på 3 dagar. Inte en chans att man lär sig att verka och sko en häst på TRE dagar!
Vad säger ni??
Jag tycker rent ut sagt att det är för jävligt. Vem vill att en "hovslagare" ska sko hästarna som har en "utbildning" på tre dagar?
norrland65 2006-07-11, 21:25 Men den som anordnar kursen tjänar pengar... :crazy:
Norrland
pannkakssmet 2006-07-11, 21:33 Sjukt. :eek:
Oj, vem är det som håller i kursen? Inte nån som är med i Shf troligtvis iaf. Nån egenlärd?
Hua säger jag :crazy:
sjoberga 2006-07-11, 21:40 10 000 riksdaler för en intensivkurs på 3 dagar. Inte en chans att man lär sig att verka och sko en häst på TRE dagar!
Vad säger ni??
Jag tycker rent ut sagt att det är för jävligt. Vem vill att en "hovslagare" ska sko hästarna som har en "utbildning" på tre dagar?
Jag kan gott tänka mig att man faktiskt kan lära sig att verka och sko EN häst på tre dagar!
Har man en snäll häst som inte drabbas av några som helst problem och med bra hovkvalitet kan man lära sig grunderna för normal skoning, kanske på en sådan intensivkurs. Dock kan man undra om de som anordnar kursen verkligen är de rätta att göra det....
Men inte skulle jag kalla någon som gått en sådan kurs för hovslagare för det.
Anlitar jag någon som kallar sig hovslagare räknar jag med att de kan betydligt mer än att verka och sko en okomplicerad häst. De ska ha kunskap och praktisk erfarenhet av hovsjukdomar, korrigering av benställningar, sjukbeslag och så mycket mer! Och det krävs en riktig utbildning med lång praktik för att kunna erhålla...
musiknonstop 2006-07-11, 21:52 Jag kan gott tänka mig att man faktiskt kan lära sig att verka och sko EN häst på tre dagar!
Har man en snäll häst som inte drabbas av några som helst problem och med bra hovkvalitet kan man lära sig grunderna för normal skoning, kanske på en sådan intensivkurs. Dock kan man undra om de som anordnar kursen verkligen är de rätta att göra det....
Men inte skulle jag kalla någon som gått en sådan kurs för hovslagare för det.
Anlitar jag någon som kallar sig hovslagare räknar jag med att de kan betydligt mer än att verka och sko en okomplicerad häst. De ska ha kunskap och praktisk erfarenhet av hovsjukdomar, korrigering av benställningar, sjukbeslag och så mycket mer! Och det krävs en riktig utbildning med lång praktik för att kunna erhålla...
Det är klar skillnad om det är EN häst men nu ska man alltså vara "utbildad hovslagare" och det tror jag faktiskt är omöjligt.
Vad är problemet? Det är ju skitbra, istället för att gå en lång jobbig utbildning på två år + praktik så betalar man bara 10 000 å så är man färdig efter en helg å tjänar snabbt ihop pengarna. Ca 800 kostar en skoning, skiter du i att betala skatt så är du snabbt upp i 10 000. Skit i att hästarna (läs: offren) får skador för livet, du har ju gått en kurs så du vet hur man gör...
Hoppas ni fattar att det ngt ironiskt;)
10 000 riksdaler för en intensivkurs på 3 dagar. Inte en chans att man lär sig att verka och sko en häst på TRE dagar!
Vad säger ni??
Äsch varför inte, men kan ju bli barfotaverkare på en helgkurs ;)
:D
Och sen kan man ju alltid komplettera tydligen med en varmskoningskurs a 4000:- (8timmar).:cool:
Var inne på sidan som det länkades till, vad är det för några?
TVÅTUSEN för en helskoning!!?? Och vill du dessutom ha hästen varmskodd så får du punga ut med ytterligare 500:-!
Iofs ingår skor och söm:D
:D
Och sen kan man ju alltid komplettera tydligen med en varmskoningskurs a 4000:- (8timmar).:cool:
Var inne på sidan som det länkades till, vad är det för några?
TVÅTUSEN för en helskoning!!?? Och vill du dessutom ha hästen varmskodd så får du punga ut med ytterligare 500:-!
Iofs ingår skor och söm:D
Jag förstod inte det därmed timdebiteringen, om det tar 1½ timme, blir det 750 kronor till då?
Undrar vad deras resekostnad ligger ;).
Hassebasse 2006-07-11, 22:41 Det fattar ju vem som helst att detta är ett skämt !!!
Det står ju i deras prislista för skoning att hotell o resa tillkommer vid skoning, hallå det verkar ju helkonstigt !!:rofl:
Nej, detta är en skämtsida, helt klart.
sjoberga 2006-07-11, 22:42 Det är klar skillnad om det är EN häst men nu ska man alltså vara "utbildad hovslagare" och det tror jag faktiskt är omöjligt.
Jag hoppas du förstod av mitt svar att jag höll med dig om det helt och hållet.
Det fattar ju vem som helst att detta är ett skämt !!!
Det står ju i deras prislista för skoning att hotell o resa tillkommer vid skoning, hallå det verkar ju helkonstigt !!:rofl:
Nej, detta är en skämtsida, helt klart.
Tyvärr tror jag inte det, då brukar det inte finnas namn och telefonnummer till en "riktig person".
Nu har länken försvunnit, men detta med hotell och resa missade jag, måtte ju vara ett skämt förhoppningsvis, hoppas du har rätt:cool:
tja, vem vet. Man kanske kan lära sig rikta en sko och slå på den?;)
Allvarligt, så vet jag ett flertal hovslagare som gått utbildning i USA. -på två veckor!!!!
Vet oxå att en av dom hovslagarna iallafall för några år sedan bara tog 100:- mer när han skodde än enbart verkade. Ska kanske tillägga att det var dyrt att verka! När jag undrade varför det var så, fick jag svaret: Ja men skorna kostar runt en hundring......
Å andra sidan anlitade jag en ny hovis, också detta några år sedan.Min "gamla vanliga" gick i pension. Fick fatt i en kille som hade full utbildning i sverige och erfarenhet. Snubben kommer och tar enbart med sig rasp och hovkniv in i stallet!
Hästarna hade fått vänta något längre än vanligt eftersom det är svårt att få fatt i någon som kan ta en storkund som nästan enbart har verkningar och unghästar är överrepresenterade.
När jag sen ska betala så var det samma pris med el. utan kvitto. Vilket han själv upplyste mig om!!!
-Den killen har aldrig varit hit igen.:cool:
Här trakten finns en självlärd 25 åring som påstår sig ha gått med olika hovslagare i åratal (imponerade eftersom jag vet att peronen har jobbat mer än heltid på en fabrik under många år och dessutom är ensamstående med tre barn att ta hand om + ett inackorderingstall hemma att sköta.. var finns tiden att hinna gå med så mycket vid sida då undrar jag??), och är h*n hovslagare på "heltid" och tar för 500:- gången och var trejde gång gratis och det ska vara vitt enligt denne "hovslagare" och det tjänar h*n bra på säger h*n och skor mycket bättre än de flesta utbildade..
Vitt my as... kvalitet... skulle inte vilja kalla det för kvalitet..:crazy:
Redhorsefarm 2006-07-12, 07:47 Praktiktiden kan bli längre än karriären :)
Vissa saker finns inte i verkligheten bland vanliga hästar hos vanliga människor. Så ska man vänta på att ha praktik från allt så hinner man aldrig bli klar.
Hästägare måste börja själva förstå att det inte behövs 20 år och mästerbrev för att sko en häst.
Fast vissa hovisar vill gärna ha det så.
Det behövs kanse en i varje län som kan sitta i smedjan och vänta på att dom märkliga fallen kommer. Många utbildade hovslagare har aldrig sett alla dessa saker som begäres, inte ens på utbildning finns dom att tillgå. Men hästägare tror attt det är så viktigt :)
En vanlig skoning göres precis lika bra som en varmskoning. Liksom miljoner hästar runt om i världen bekräftar detta.
Sen finns det tillfällen när varmskoning är bättre, nån enstaka häst här och där.
Som att begära ett universitets sjukhus för att få ett plåster på skavsår. Vem skulle begära det, utom han som driver den?
sjoberga 2006-07-12, 09:52 Med tanke på hur många illa skodda hästar jag sett från sk "hovslagare" tycker jag verkligen att utbildningen behövs. Det vanligaste är att man förstör hovform och hovfunktion genom trångskoning, i syfte att slippa åka ut på tappskouppdrag......
Inbyggt i utbildningen tycks finnas en "lägsta"-nivå som eleverna får med sig.
Istället är problemet att det finns så många hobbymänniskor i hästvärlden som kallar sig "hovslagare" (gärna "självlärda") som åker runt, tar betalt och skor andras hästar. Många bygger gärna upp sin egen kunskap om ur hästar skall skos istället för att använda de vetenskapligt bekräftade metoderna.
Man kan jämföra med att gå till en utbildad läkare som använder all världens samlade vetenskap respektive en självutnämnd medicinman som hittat på egna metoder utifrån de få fall han träffat på.
Men det gäller egentligen nästan alla former av yrkesmässig utövning, för att bli riktigt duktig inom vilket ämne det än gäller så krävs en bra mix av utbildning och erfarenheter. Vare sig det ena eller det andra är självt tillräckligt för att nå dit!
Redhorsefarm 2006-07-12, 11:05 Men verkligheten skiljer sig från teorin.
De felsta hästar skos kanske av utbildade.
Och dom flesta ser förjävliga ut. Trångskoning är standard skoning i Sverige. Man lägger skon långt utanför hoven efter sidorna. Sen böjer man in traktarnarna så att de täcker strålfårna. Detta är det som ger trångsko effekten.
Istället kan skon slicka väggen och sluta exakt i hörnet. Som om den var ett med hoven. Den breddningen som behövs för hoven utvigdning är mycket mindre än vad dom flest tror. Slutar trakt armen i hörnet utan material i fåran så blir det mer än tillräckligt utanför hovväggen den sista biten. Detta är mer än nog för majoriteten av alla hästar i hela världen. Sen har många hästar fel vinklar i kotan så att hoven ligger för långt fram. Då kan skon behöva sticka ut en bit bakåt, aldrig böjas in i strålfåran.
Som ni snabbt ser så är alltså en korrekt skoning något helt annat än vad som görs av dom som är godkända. Ingen av dom skulle få sätta en sko på min häst. Brukar roa mig med att titta hur dom skor på klinik, och har sett bedrövligt dålig skoning. Från det som ska vara platsen för att korrigera.
Som standard så använder alla ett ibland två nummer större sko än vad som ska sitta på hoven.
Häst skoning består av flera delar.
1. materiel hantering och montering, detta kan vilken som helst med normal händighet klara.
2. förståelse för hästen rörels, detta är färre som klarar.
3. hästhantering på ett lämpligt sätt, också få som klarar.
Utbidningen tillgodoser mest punkt 1 men ofta med den begränsningen att metoden är viktigare än resultatet.
Punkt 2 fås av att aktivt jobba med hästar och själv använda dom på så hög nivå att man kan vara på elitnivå.
Punkt 3 är en medfödd förmåga, har man den inte så kan man inte köpa den.
Lära sig hovens beståndsdelar och mekanik räcker en dag för. Materialhanteringen kommer med praktik. Att räkna ut allternativa lösningar är erfaenhet och det absolut viktigaste, förmåga att se.
En tre dagars kurs ger tillräckligt med information för att bli hovslagare. Men att göra det praktiskt och vettigt tar mängder av hovar. Men information kan delges på kort tid. Mottagaren är den som begränsar, alla kan ite ta emot och förstå. Det är individen som inte kan ta emot mängden.
lady foxglove 2006-07-12, 11:05 hm talar utifrån vad jag tycker
visst mna kan väl sko en häst efter en kort kurs. men då ska man hålla sig till sin egna häst,
för att som många säger kunna behandla osv riktigt behövs det nog en lååång kurs.
risken att förstöra en hästs hovar samt ben är ju extremt stor i övrigt vad blir inte den då efter enbart en 3 dars kurs.
jag har funderat på en sådan kort kurs men vill ej då jag skulle kunna göra illa hästen med min korta utbildning hostar gjärna upp 800 till en RIKTIGT hovslager kalla mig konstig jag anlitar hellre en ny examinerad hovis (långa kursen) med fäska och aktuella kunskaper än en som utbildade sig för 20 år sedan som skor gammeldags samt förmodligen har lagt till sin egen stil i skoningen
men detta var bara en tanke som jag fått in i huvudet några gånger
Var har ni hittat detta?
/Mike
Redhorsefarm 2006-07-12, 18:41 Det fanns en sida men hittar inte dit igen som visade hur det kan se ut om det är fel och hur det bör se ut.
Hittade detta men det andra var bättre,
http://web.telia.com/~u47202999/bilder/framsko3.gif
http://web.telia.com/~u47202999/bilder/hovinkel.gif
musiknonstop 2006-07-12, 22:11 hm talar utifrån vad jag tycker
visst mna kan väl sko en häst efter en kort kurs. men då ska man hålla sig till sin egna häst,
för att som många säger kunna behandla osv riktigt behövs det nog en lååång kurs.
risken att förstöra en hästs hovar samt ben är ju extremt stor i övrigt vad blir inte den då efter enbart en 3 dars kurs.
jag har funderat på en sådan kort kurs men vill ej då jag skulle kunna göra illa hästen med min korta utbildning hostar gjärna upp 800 till en RIKTIGT hovslager kalla mig konstig jag anlitar hellre en ny examinerad hovis (långa kursen) med fäska och aktuella kunskaper än en som utbildade sig för 20 år sedan som skor gammeldags samt förmodligen har lagt till sin egen stil i skoningen
men detta var bara en tanke som jag fått in i huvudet några gånger
Ja det är skillnad om man ska sko sin egen häst, men jag menar fortfarande att man ska vara "utbildad hovslagare" efter denna kursen. Du ska alltså kunna sko hästar, inte EN häst!
Hemsidan är campcontinental.se
D
musiknonstop 2006-07-12, 22:12 Var har ni hittat detta?
/Mike
campcontinental.se
VA??!!! :eek:
en sån skulle då aldrig en få peta på min hästs hovar!!!! :mad:
en tjej i stallet håller på nu och utbildar sig till hovis,och hon har hållt på i över 6 MÅNADER,och är fortfarande ute som lärling.. hon har kommit till verkningen.. :smirk:
perfekt när hon är färdig att ha en hovslagare i stallet! :idea:
:eek: Var in på just den här sidan för nån månad sen och reagerade på att många hästar hade så taskiga hovar. Speciellt de minsta. :(
Redhorsefarm 2006-07-13, 08:19 Så många olika verksamheter, ser inte detta som ett seriös företag på annat än att berika sig själva.
campcontinental.se
Såå,,, dom är igång nu igen. Får man fråga om dom fortfarande säljer bilar oxå???
Så många olika verksamheter, ser inte detta som ett seriös företag på annat än att berika sig själva.
Seriösa????? Ha ha landets största skojare så länge vi pratar om utbildning med skor, tar man med dom utan skor så är dom klar tvåa.
Det begriper väl vilken vettig människa som helst att det varken går att lära sig verka, än mindre sko en häst på en tredagarskurs, däremot så kan det i bland för vissa ta tre dagar att verka en häst likväl sko en häst.:angel:
musiknonstop 2006-07-13, 21:46 Ja sex månader och tre dagar, det är lite skillnad!
Kollar man skolor och så är det under 2 år.
musiknonstop 2006-07-13, 21:50 Såå,,, dom är igång nu igen. Får man fråga om dom fortfarande säljer bilar oxå???
Haha ja dom säljer fortfarande bilar..
musiknonstop 2006-07-14, 21:20 :confused:
lady foxglove 2006-07-15, 13:18 Ja det är skillnad om man ska sko sin egen häst, men jag menar fortfarande att man ska vara "utbildad hovslagare" efter denna kursen. Du ska alltså kunna sko hästar, inte EN häst!
Hemsidan är campcontinental.se
D
hmm jo du det hela låter väldigt knepigt ang 3 dagars kursen kan aldrig tro att man skall kunna so och arbeta som en hovis efter en sådan kurs skulle inte anlita en person som gått en sån kurs. vad får man lära sig jo grunderna vad händer om den utbildande hittar ett gammalt obehandlat fel på en hov, jo fösöker att fixa det själv månne bara spekulationer
men deras prislista skulle du vilja ha va?:angel: ;)
pannkakssmet 2006-07-15, 18:57 Men verkligheten skiljer sig från teorin.
De felsta hästar skos kanske av utbildade.
Och dom flesta ser förjävliga ut. Trångskoning är standard skoning i Sverige. Man lägger skon långt utanför hoven efter sidorna. Sen böjer man in traktarnarna så att de täcker strålfårna. Detta är det som ger trångsko effekten.
Istället kan skon slicka väggen och sluta exakt i hörnet. Som om den var ett med hoven. Den breddningen som behövs för hoven utvigdning är mycket mindre än vad dom flest tror. Slutar trakt armen i hörnet utan material i fåran så blir det mer än tillräckligt utanför hovväggen den sista biten. Detta är mer än nog för majoriteten av alla hästar i hela världen. Sen har många hästar fel vinklar i kotan så att hoven ligger för långt fram. Då kan skon behöva sticka ut en bit bakåt, aldrig böjas in i strålfåran.
Som ni snabbt ser så är alltså en korrekt skoning något helt annat än vad som görs av dom som är godkända. Ingen av dom skulle få sätta en sko på min häst. Brukar roa mig med att titta hur dom skor på klinik, och har sett bedrövligt dålig skoning. Från det som ska vara platsen för att korrigera.
Som standard så använder alla ett ibland två nummer större sko än vad som ska sitta på hoven.
Häst skoning består av flera delar.
1. materiel hantering och montering, detta kan vilken som helst med normal händighet klara.
2. förståelse för hästen rörels, detta är färre som klarar.
3. hästhantering på ett lämpligt sätt, också få som klarar.
Utbidningen tillgodoser mest punkt 1 men ofta med den begränsningen att metoden är viktigare än resultatet.
Punkt 2 fås av att aktivt jobba med hästar och själv använda dom på så hög nivå att man kan vara på elitnivå.
Punkt 3 är en medfödd förmåga, har man den inte så kan man inte köpa den.
Lära sig hovens beståndsdelar och mekanik räcker en dag för. Materialhanteringen kommer med praktik. Att räkna ut allternativa lösningar är erfaenhet och det absolut viktigaste, förmåga att se.
En tre dagars kurs ger tillräckligt med information för att bli hovslagare. Men att göra det praktiskt och vettigt tar mängder av hovar. Men information kan delges på kort tid. Mottagaren är den som begränsar, alla kan ite ta emot och förstå. Det är individen som inte kan ta emot mängden.
Jag har aldrig varit med om den form av skräckskoning som du talar om.
Men vem vet, jag kan ha haft tur, du kan ha haft otur.
|
|