Gamblers two blue
2006-07-11, 22:19
Hej! vet inte om jag lagt denna tråden på rätt ställe men det var för mig mest logist. till saken: min högsta önskan för tillfället är att starta en egen western butik! med div. saker till dig,hästen och hemmet. någon som vet hur man gör??? t.ex var hittar man grejor till humana priser? skulle vilja ha samma saker i olika prisklasser så att alla har råd att handla. någon som sitter på tips och ideér? kanske någon som har en egen butik som kan ställa upp och hjälpa mig?
tacksam för svar mvh /ellinor
Det första du måste göra är att registera en firma. En hel del grossister säljer bara till registrerade företag.
Lazy Lady
2006-07-12, 07:52
Vi har precis startat det du drömmer om!!
Det är hur kul som helst, sambon säger att jag är vår bästa kund :o hrm hrm.. kul med nya grejer..
Ni måste registrera firma först för momsredovisning osv.
Grossisterna säljer inget till privatpersoner!
Kan vara krångligt i början innan man har hittat bra leverantörer med bra inköpspriser osv. En del grossister har en lägsta inköps-summa som du måste handla för första beställningen, inte så kul kanske men det brukar gå att förhandla bort om man är lite dryg:D
Vi har hållt på i snart ett år med vår butik, det har varit lite trögstartat men nu börjar det rulla på när man åker runt på tävlingar och säljer.
Vi har inte tagit några lån, banken brukar vara trög mot nystartade företag så vi struntade i det. Vi satsade istället ganska mkt privata pengar, vi plockar inte ut lön på sålda grejer utan vi köper in mer efterhand för att få ett större och större sortiment. Det lär ta ett tag innan man säljer såpass att man kan leva på det.
Vi räknar med att jag kan ta ut min halvtidslön om 1-2år.
Lycka till!!/westerngalen lazy lady!!
Tradlan....
Jag gar lite i samma tankar, att start en hastbutik, bor pa irland o jag saknar verkligen en butik i narheten dar jag bor som saljer lite billigare saker (sasom borjes, hooks,gekas etc) nar man kanske bara vill testa nagot eller kopa slit o slang grejer (eller e pank som jag som oftast ar :o ). Men vet inte i vilken ande man borjar i. Hur hittar man grossister? Gjorde ni nan marknadsundersokning innan ni oppnade er butik? Hur stort kapital behovde ni for att oppna upp?