Visa fullständig version : Bör hon röntgas igen? Hästköp

pmm
2006-07-11, 23:43
Har kollat på ett 6 åringt fullblods sto som jag ska kolla på igen i slutet på veckan.

Hon har en bra försäkring i folksam som jag tar över. Hon blir vet. besiktad innan jag tar henne på prov. Dock inte på klinik utan hemma hos hon som har henne.

Hästen röntgades i våras, och där syns det ingenting på bilderna. Det har gått ca 6 månader sen de togs och hon är sparsamt riden, mest gått i hage. Bör jag ta nya bilder? Kan det ha kommit något på den tiden som inte fanns då?

Skiljer sig vet. besiktning hemma någonting från när man besiktar på klinik?

åke
2006-07-11, 23:57
Jag tycker inte att du behöver klinik besikta en så pass ung häst. Ta en vanlig vet vetja.

Lazy Lady
2006-07-12, 07:36
Håller med! Är hon dessutom röntgad för 6 månader sedan så tycker jag att det är onödigt. (Om den inte kostar massor med pengar för då är det en annan femma)

ancan
2006-07-12, 07:47
Jag tycker inte det behövs.OM det inte finns några restrektioner i försäkringen såklart...

Bubbla
2006-07-12, 10:39
Se till att du står som beställare av besiktningen bara. Annars har du om det senare skulle bli problem egentligen inte ens rätt att se papprena från den.

Röntgen är knepigt. Har du settt bilderna? För olika veterinärer kan göra väldigt olika bedömning av bilder. Har själv fått erfara detta genom en tråkig erfarenhet. Men då handlade det om en häst med en känd skada och en bedömning av den. Så det kanske inte gäller på en frisk häst. Men själv kommer jag i fortsättningen vara överförsiktig.

elle12
2006-07-12, 10:48
Jag hade besiktigat på klinik, men inte röntgat igen om de bilderna är OK. Skillnaden mellan klinik- och gårdsbesiktning är oftast att det är svårt att hitta ett helt jämnt underlag att springa på, även asfalt kan luta eller ha ojämnheter, på kliniken är det ett specialgolv som SKA vara helt rakt för att kunna upptäcka eventuella ojämnheter när hästen rör sig. Det är som sagt som jag skulle ha gjort. Lycka till!

pmm
2006-07-12, 22:38
Det är hon som har henne just nu, som även är min kompis (känns konstigt och skriva kompis åt någon som är över 15 år äldre ;) ) som tar ut vetrinär för besiktning, inte ägaren till hästen. Sen ser jag det som en fördel att hon jobbar som hovslagare och har mkt kontakt med olika vetrinärer.

Vad kostar det att besikta på klinik (Ulltuna blir det väl i mott fall då)