Visa fullständig version : Noll koll och är depriemrad, hjälp*

Tibra
2006-07-12, 10:37
Det vrider om i min mage, det suger riktigt.
Saknaden efter islandshäst är enorm!
Kanske skulle jag kunna låna en på foder?
Visst jag har nog ett ställe där jag få ha han/hon gratis med gratis hö.
Finns en bra o billig hovslagare, vackra marker att rida på och stort intresse.
Billigt och bra MEN, det finns alltid ett MEN i meningen.

Mamma kommer in i bilden och skakar på huvudet, talar om för mig: vad gör vi om hästen blir sjuk/skadad? Dom pengarna har inte vi. Och så försvinner både lyckan och drömmen :(

Försäkring? Frågar jag.
Hästen har försäkring men det blir ändå j*vligt dyrt om hästen blir sjuk och skadar sig- säjer hon.
Även om detta är sant har mamma också väldigt lite koll på detta.

Är min dröm bortkastad tid? Ska jag ge upp? Finns inget hopp om att jag kan få ha en underbar islandshäst på foder pga fobi gällande skada och sjukdom där skyhöga räkningar kommer fort in i bilden?

Det där med försärkingar (trots jag frågat förut) har jag aldrig förstått mig på, behöver hjälp:(

Tibra
2006-07-12, 10:59
ingen:confused:

shampiz
2006-07-12, 11:04
Din mamma har delvis rätt tycker jag. Även om hästen är försäkrad kan det bli dyrt, eftersom försäkringen inte täcker allt, så kan självrisken bli åtskilliga tusenlappar, kanske t o m resor till djursjukhuset som försäkringen inte täcker. Det bästa är att spara ihop till en buffert så man har om det skulle hända nåt. Sedan är det absolut aldrig gratis att ha en häst, även om du skulle få ha den gratis med nån som är så generös att du får gratis hö, så ska den skos regelbundet, avmaskas, vaccineras. Det finns alltid nåt man behöver skaffa till hästen.

Lovisaleonora_
2006-07-12, 11:09
Det kan bli väldigt dyrt med foderhäst och skador.

OM du råkar ut får något som försäkringen inte täcker, kan ägaren kräva att du betalar hela kalaset ur egen ficka, beroende på hur ert kontrakt ser ut.

Få försäkringar täcker medicin (som snabbt rakar iväg till ett par tusenlappar för minsta lilla åkomma), och de försäkringar som gör det är dyra i månadskostnad.

Jag vill ha minst 20 000 kr på kontot för oförutsedda hästutgifter som veterinär. Nu har jag i o f s betydligt mer, men vi har också bestämt (jag och sambon) att inte lägga pengar på t ex buköppning (som är svindyrt). Alltså är bufferten till för självrisker och sådant försäkringen inte täcker (tänder t ex).

Om jag själv äger hästen kan jag alltid ta beslutet att slakta istället för att behandla, om det blir för dyrt. Med foderhäst är man utlämnad till vad ägaren beslutar.

Kan tillägga att bara flugmedel kostar oss närmare 1000 kr/månad under sommaren (vi har äntligen hittat ett som fungerar, 209 kr/flaska, en flaska i veckan), och flugtäcke på det - blir en del pengar som helt plötsligt ska ut ur kassan...

Tibra
2006-07-12, 11:27
Ok så det är ingen mening att ens tänka tanken då?
Vad trist..

Lovisaleonora_
2006-07-12, 11:29
Det får vara upp till ditt eget samvete att avgöra.

Men JAG hade aldrig vågat skaffa häst om jag inte hade haft en rejäl ekonomisk buffert för oförutsedda händelser (sadeln slutar passa, veterinären måste komma ut mitt i natten, skor med specialbeslag, täcken som går sönder, exem som ska behandlas utan att försäkringen täcker etc)

Tibra
2006-07-12, 11:32
ok ok.. men jag menar saker som täcken, medel o.s.v är det inget problem med eftersom jag tog hand om en eksemhäst i två år och där behövdes rätt mkt saker till.
Det är väl det här om den blir sjuk/skadad

v_Ninja_v
2006-07-12, 11:34
Ja, det kan bli rätt dyrt att ha en foder häst.

Försäkringen täcker ju inte allt som sagt. Men förslk få tag på en sköthäst istället som du kan rida några gångre i veckan. Det blir inte alls lika dyrt.

Lovisaleonora_
2006-07-12, 11:36
Medryttarhäst kan vara ett bra alternativ!

Tibra
2006-07-12, 11:40
Jag har till och med en sommarhäst nu, en arab.. men den går tydligen inte att rida på sedan är det ju islandshäst jag vill ha =/ vad jag förstått är det bara den rasen som jag absolut saknar.
hade en sköthäst förut, världens bästa gummsa, hon har jag som avatarbild.. i 2 år tog jag hand om henne men de sålde henne för några månader sedan:cry:
så det där med sköthäst..mja.. sedan finns det ingen islandshäst här där jag bor, synd o skam.
Men jag får väl acceptera o vänta tills man blir större (jobb o lön) =/

moiran
2006-07-12, 12:17
Men du. 20000 är ingen enorm omöjlig summa. Om du sparar, önskar dig pengar i födelsedagspresent, klipper gräset/rensar rabatterna eller hjälper till med något annat åt grannarna för en peng så kan du säkert få ihop till en stor del, och sedan har du bättre förhandlingsläge att prata med din mamma om att ta en häst på foder... Kanske inte denna sommaren, men är du väldigt flitig och sparsam så kanske till nästa sommar?

Tibra
2006-07-12, 12:31
Men du. 20000 är ingen enorm omöjlig summa. Om du sparar, önskar dig pengar i födelsedagspresent, klipper gräset/rensar rabatterna eller hjälper till med något annat åt grannarna för en peng så kan du säkert få ihop till en stor del, och sedan har du bättre förhandlingsläge att prata med din mamma om att ta en häst på foder... Kanske inte denna sommaren, men är du väldigt flitig och sparsam så kanske till nästa sommar?

Jag gillar positiva och uppmuntrande personer:)
Men 20000 för att klippa gräsmatta o.s.v, ojoj är inte det lite väl mkt pengar:d
på vintern kan man inte direkt kratta ;) .. puh ett år, jag som är otålig men men, har du erfarenhet av detta eller ;P
för mamma får jag låna en häst men hon själv tänker inte lägga ett öre på den, det blir mitt problem.
Pengar är problem.
Detta med sommarjobb, dom finns det få av här, inte många som får jobb, men ja jag ska nog spara ihop mig lite pengar ändå.

moiran
2006-07-12, 16:54
Jag har en lillebror som när han var 9-10 år samlade ihop väldigt mycket pengar på egen hand som han gav bort till en ytligt bekant som håller på med (organiserad) biståndsverksamhet och som åkte ned till afrika och bl.a. borrade en vattenbrunn och delade ut skolmaterial... :love:

Och jag kan säga att 10000 är helt möjligt att samla ihop på ett år om man är så gammal utan att räkna med födelsedagspengar. Kämpar man på ordentligt borde det inte vara omöjligt att komma upp i det dubbla heller. Se till att alla grannar vet att du tar småjobb för lite pengar (och var inte för blygsam... :angel: ). Du kan tex klippa gräsmattor, tvätta bilar (en femtiolapp kan du nog få för dessa två göromål per gång iaf om du inte har snåla/fattiga grannar), måla trädgårdsstaket (kan du ta lite mer för), rensa grusgångar och/eller mellan gångplattor, putsa fönster, kratta löv, plocka mördarsniglar osv... Sen kan du panta flaskor. Fråga hemma om du inte kan få pantflaskorna... Baka bullar och sälja kanske? Rensa ut allt onödigt ni har i garaget/på vinden och arrangera loppmarknad? På vintern behöver folk få skottat och kanske sandat/saltat. Sitta barnvakt kanske du också kan göra? Kanske behöver någon få sitt garage städat? Det går att komma på massor med saker, det svåra är bara att få folk att komma på att de kan "utnyttja" dig... ;)

Och om du lyckas samla ihop 10000 kronor så tror jag nog faktiskt din mamma ändrar sig lite och hjälper dig med pengarna om hon har råd och om det skulle behövas. För då har du verkligen visat att du vet vad du vill, du vet vad det kostar, att du kan ta ansvar och du har verkligen förtjänat det!

Nikki o Fabian
2006-07-13, 13:17
Visst kan du skaffa foderhäst.

Jag var 17 när jag fick hem min första häst(som jag fortfarande har kvar). Mamma sa att om jag skaffade häst fick jag se till att klara den ekonomiska biten själv för hon kunde inte bidra med nått.

Jag jobbade hela sommalovet mellan etta o tvåan o fick ihop 17 000. Då köppte jag dom saker jag behövde o la även undan 3000 kr ifall det skulle hända nått. Ägaren står för försäkringen men jag får betala självrisken så därför la jag undan 3000 kr till det. Dom ligger fortfarande kvar.
Jag fick mitt studiebidrag samt 500 kr från en släkting i månaden, sen la jag oxå undan pengar från sommarjobbet så jag hade 500 kr till varje månad(men till en viss del tog jag ut det i hö istället, för där jag jobba sålde dom hö så jag tog det i viss betalning), men sen la jag all min tid o mina pengar på Fabbe, tur man har hästintresserade/hästägande kompisar till största delen som man kunde ha kul med o som levde på samma sätt som jag då man inte kan shoppa lika mycket o ge sej ut på äventyr som dom som inte har häst kan.

Men varje sommar har jag bokat upp mej helt o hållet på jobb bara för stt kunna lägga undan pengar ett år framöver till hästen, så nu lägger jag undan för allt hästen kostar i månaden, vilket blir ca 30000kr räknat från då hästen kommer in från betet tills den går ut= ca 9 månaders kostnad för häst på stall med hovis. Sen dyker det alltid upp oväntade utgifter men har man en inkomst under tiden oxå så går det.

Du behöver ju inte köpa utrustning till foderhästen till en början iaf för det brukar man ju få med. Jag fick med allt till Fabbe, men har köppt en massa nya grejjer. Skit kul nu när man jobbat hela året o har en inkomst på ca 10000 kr efter skatt/månad. Jag jobbar fortfarande ihop för 9 månader fram över trots att jag har ett jobb, men man vet aldrig, rätt som det ´är står man där utan jobb o hästen måste ju leva ändå.

Skaffa dej en häst du, det är inte omöjligt, sen vet jag ju inte vad du har o röra dej med iofs o hur stort ditt intresser är.

Lycka till:)

Charon
2006-07-13, 13:27
*kl*
¨
jag skulle nog bli medryttare istället, inte kul att ha knapert med pengar..

Nikki o Fabian
2006-07-13, 14:14
Vet att du inte svara mej, men om häst intresset är så pass stort att man inte känner sej glad utan det så är det inte så kul o går runt med pengar att shoppa för då o då istället då kan man stå ut med att leva knapert ett tag tills man kan börja jobba på riktigt.

Jag håller på att i stort sett bli av med min häst(inget jag vill, det är inget som någon har önskat att det skulle bli så här med min älskling) men då har jag självklart funderat över vad jag ska göra nu, vara utan "egen" häst eller rida andras eller på ridskolan kankse?
Nej det går inte, jag skiter i om jag tar min körkortspengar som jag sparat, jag tänker köpa en häst nu istället.
Körkortet kan jag ta sen när hästen är köppt.

Tibra
2006-07-13, 15:12
Vet att du inte svara mej, men om häst intresset är så pass stort att man inte känner sej glad utan det så är det inte så kul o går runt med pengar att shoppa för då o då istället då kan man stå ut med att leva knapert ett tag tills man kan börja jobba på riktigt.

Jag håller på att i stort sett bli av med min häst(inget jag vill, det är inget som någon har önskat att det skulle bli så här med min älskling) men då har jag självklart funderat över vad jag ska göra nu, vara utan "egen" häst eller rida andras eller på ridskolan kankse?
Nej det går inte, jag skiter i om jag tar min körkortspengar som jag sparat, jag tänker köpa en häst nu istället.
Körkortet kan jag ta sen när hästen är köppt.

Du lever verkligen för din häst, och det är bra.
Blir som sagt lika glad då de kommer posetiva människor.
När min älskade sköthäst skulle säljas vart jag snortokig och började planera att jag skulle jobba om helgerna, men det vart aldrig av att jag sökte jobb, jag bor ute på landet o det är lite svårt för mig att ta sig själv till byn för att jobba, sommaren funkar då är det bara att ta moppen.
Så ska jag jobba om helgerna får det bli här på landet, jobba med kossor? Jag har faktiskt jobbat med tjurar då jag var 13-14 år så det blir nog inga större problem, men då ska ju bonden verkligen vilja ha hjälp och vilja betala.
Hästen såldes inte på lite övertalning, jag fick betala 500 kr/mån så vart hon kvar.. sedan ville de sälja de henne igen om inte jag köpte henne eller betalade allt på henne, så hon vart såld =/
Därför känner jag att jag är så jävla dum o elak om jag börjar planera ihop för en häst som jag inte fäst mig vid riktigt och varför jag inte kämpade för min älskling ännu mer så jag lyckades.
Men den hästen jag har på foder över sommaren nu har jag bara haft 1 mån, så det tar väl en lång tid för mig att böja känna starka kännslor för henne, är inte en sån som fäster mig vid vem som helst, men det ser jag som posetivt.
Iaf så är intresset ganska stort, jag vill inte jobba med hästar utan bara ha som fritid, på vintern kan det bli stökigt o jobbigt med skola, mörkt, kallt o skjuts men då var jag hos hästen VARJE dag, nu kan jag o stallägaren nog komma överrens om att skifta, hjälpas åt.
Den linje jag går på Samhälle är en jobbig plugglinje o ja ligger redan efter rijält, så det är skolan som är ett stort hinder med, men klarade jag det förut så borde jag göra det nu med.
Detta med att shoppa o så det tycker jag i o för sig är riktigt roligt, men det tror jag mammsen bidrar med:smirk:
julklappar o faderullan är viktigt för mig att köpa med, men det funkar nog att lägga unden pengar 1 gång om året.
Är man i den åldern jag är i så tycker jag man börjar känna vad man verkligen vill.. och jag älskar att pyssla med hästar, rida långritter och köpa grejor till dom.
Jag var så van att åka till min älskade pålla förut varje dag, sedan då hon såldes satt jag mest hemma, uttråkad och ledsen.
När foderhästen kom Janna, fick jag plötsligt något att göra och jag tänkte inte så mkt mer på min förra sköthäst, visst tänker jag på henne varje dag.. men inte så jag gråter längre.
Saknaden efter henne är enorm, jag skulle lätt kunna byta ut henne mot Janna.
Sedan kanske jag faller helt för Janna och vill ha henne istället för en islandshäst, vem vet, jag faller mer på insidan än utsidan.
Men det är roligt att det finns de som vill stötta och tala om att det går, man blir mer posetiv då, även mina kompisar talar om att "det kan visst gå"
Jag får som sagt jobba ihop en bunt med pengar att lägga undan ifall det skulle hända något med hästen.
Dags att söka jobb kanske.

Nikki o Fabian
2006-07-14, 00:12
Jo visst lever jag för Fabbe, det har jag tänkt på ofta, allt planeras efter honom. Men nu när jag har varit i det verkliga livet(tog studenten förra våren) o jobbat så lever man ju lite lyxigt då jag fortfarande bor hemma. Nu gör jag allt, men lägger ändå till största delen av mina pengar på hästen "som bara måste ha det fina tränset".

Jag tycker du ska satsa på att skaffa egen häst, även om det är om ett år.

Man kan vara trött på att åka till det stora fina djuret ibland o tänka att man vill leva ett "vanligt liv". Men när man funderar vidare så kommer man fram till att det är det här jag tycker är kul.