Jag har länge funderat på hur man ska kunna inreda boxen så att eksemhästen inte kliar sönder sig. Igår var jag i ett stall där boxväggarna var klädda med någon form av plyfa som kändes riktigt hala och jag kan tänka mig att det inte blir någon större skada på hästen även om den försöker klia sig.
Någon som har erfarenhet av detta till eksemhäst eller några andra tips på "oklibara" väggar?
Jag fick en sån vägg i ett stall som hade en bubblig betongvägg där pålle kliade sönder svansen. Jättebra.
En kompis tog en sån där tunn gummimatta som man hade på gympan och hade dom som väggar i boxen. ca 8-9 cm tjock.
Vi har inte eksemhästar men plyfa på ytterväggarna. Boxväggarna är gjorda av plyfa de med, som sitte i en hemmasvetsad ram av rostfria fyrkantsbalkar. Saltstenen placerad i knähöjd, i närheten av vattnet. Finns inte mycket att klia sig på; gallret mellan boxarna är liggande med runda, rostfria rör upp till avslutande fyrkantsbalk.
Att vi valde att bygga så, är främst för att det håller sig rent, och är lätt att göra rent dessutom. Plyfan känns ju nästan blank när man stryker över den.
Jag såg någonstans att man kunde sätta upp ngt "klivänligt gummi"
Hästarna kan alltså klia sig men dom blir inte såriga !
Sen jag flyttade så har mitt eksem sto inte visat några som helst
tecken på eksem:rofl: :bump: , men hon får allt ha täcket på sig
i alla fall !!
Hej från Hambo