Visa fullständig version : Fönstergaller

aiquen
2006-07-13, 11:43
Är det någon som vet var man kan få tag i galler att täcka fönstren i boxarna med? Eller om det går att göra egna på något enkelt sätt?

De vi har nu är högst provisoriska och inget vidare snygga :crazy: så jag känner att det börjar bli dags att byta..

ekonomisk
2006-07-13, 12:28
Vi har gjort egna galler, brorsan är bra på att svetsa. Kan pm.a en bild om du vill?

aiquen
2006-07-13, 12:41
Ja tack, jättegärna! :)

jennyjenny
2006-07-13, 12:46
Det som är absolut enklast och faktiskt riktigt bra är det som jag har i mitt lilla stall. Man använder sig av nät som man köper på lantmännen.Det skall vara den grövre sorten som är ganska småmaskig och som har svetsade fogar. Man kan häfta fast det noggrannt i en ram som man skruvar fast i fönstret. jag fick tipset ur boken av Michael Ventorp "Att bygga häststall" (har jag för mig att den heter). Det blir väldigt säkert eftersom det blir svikt i det. Dessutom ser hästarna bättre ut genom fönstret med smalare trådar. Faktiskt ett mycket bra budgetalternativ.
I mitt stora stall har vi svetsat egna eftersom inget fönster var det andra likt i storlek så varje galler hade vi behövt specialbeställa. Glöm inte att kolla alla mått så att det blir enligt lagen.

jennyjenny
2006-07-13, 12:49
Fanns en länk till boken jag pratade om i en tråd lite längre ner http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=685228
Rekommenderas varmt! :)

aiquen
2006-07-13, 19:23
Men... den boken har jag ju! Att jag missat det tipset, det låter riktigt intressant. Tack! :bow:

jennyjenny
2006-07-13, 19:52
Kolla på sidan 124 så hittar du det!

Stalledrängen
2006-07-15, 15:40
Ett tipps! i stället för galler kan du gå till ett Glasmästeri och köpa en Lexanskiva i den storlek du önskar som täcker hela fönstret, med denna lösning så är utsikten trevligare för hästarna men fortfarande säkert, är det ett fönster som ej är öppningsbart så borrar man och skruvar fast skivan runt om men om det är ett fönster som skall kunna öppnas så får man lösa detta med ett "Pianogångjärn" i överkanten. Kan hända inte alla tycker det är lika snyggt som med galler men ljusinsläppet blir bättre + att man får en slät yta som inte samlar dam på samma sätt som en fönsterkarm och ett galler gör.

Ps. Lexan är en typ av plexiglas som är okrossbart och tåligt, finns i varierande tjocklek.:cool:

bettysmatte
2006-07-15, 15:43
Det låter ju också jättebra! Vad kostar sådant ungefär?

Lisis
2006-09-08, 23:11
Jag tänkte köpa det till mitt fönster, det skulle gå på 970:-:eek: Så för mig blir det galler istället.