Visa fullständig version : Goda råd
Havremoppen 2006-07-13, 14:32 Hittat hästen <3 :love: som jag bara MÅSTE ha *harkel* ja kärlek i första ögonkastet.. men tänker inte göra något dumt.
Han är 3 år, har alla papper, pass, försäkrad utan reservationer och allt det skriftliga är i ordning. Han är ej inriden, endast lösarbetad, tränad transportering etc.
De står för vet besiktning (jag ska va med) men funderar på röntgen. Köper direkt från uppfödare där han gått i kuperad terräng, mjuk och rörlig och inte märkt av en enda skavank på honom eller i hans rörelser.
Jag känner inte att det är nödvändigt med en röntgen men vad tycker ni?
Hon är känd för att sälja hela friska hästar och pratat med folk som köpt av henne och hon har själv även röntgat flera av sina hästar och ingen har haft lösa benbitar etc.
Vad tycker ni, goda råd tack :)
Ninnurur 2006-07-13, 15:11 Det är ju svårt med röntgen/böjprov på unga hästar eftersom tillväxtzonerna inte är slutna. Jag köpte en ettåring, då gjordes ingetdera av det vid veterinärbesiktningen. Min syster köpte däremot sin när den var tre, dock i december, dvs han blev fyra. Då gjordes iaf böjprov, röntgen vet jag inte. Däremot gick det inte att böja hästen bak (pga en dum hovslagare tidigare) så hon fick reservationer på bakbenen i försäkringen. Vid kvalitén senare gick det att böja bakbenen men han var rädd och skakade så veterinären ansåg att det kunde vara början till någon som han kallade "shivering". Det gav ju reservationer högt i bak. Det är svårt sånt där. Jag skulle nog prova att böja hästen själv innan veterinärbesiktningen och om det går bra låta veterinären göra det. Det är inte kul med reservationer på försäkriingen.
Lycka till med hästköpet! Om du ändrar dig har jag en treåring inriden o klar som jag funderar på att sälja ;) Har dock inte bestämt mig för om jag klarar att skiljas från min lilla stjärna...
Havremoppen 2006-07-13, 15:16 Är en klinikvet som ska kolla honom men de borde väl inte böja om det inte går bara för att? :crazy:
Men ska vänta med röntgen då?
Ninnurur 2006-07-13, 15:19 Som sagt, jag är osäker på vad som brukligt görs... Men jag vet ju att tillväxtzonerna inte är slutna. Veterinären som besiktigade min ettåring sa att det bara var slöseri med tid/pengar att böja/röntga. Om jag vore du skulle jag nog ringa och rådfråga en hästveterinär och kolla vad som brukar göras?
Havremoppen 2006-07-13, 15:21 Okej, ska göra det i morgon tror jag :) Känns nog bäst.
Han är ganska stor redan killen så vet inte hur mkt till han kommer växa. Hoppas inte allt för mycket för då kommer jag inte våga rida ;)
Ninnurur 2006-07-13, 15:29 Min sisters var ca 172 vid köp, 174 på kvalitén och 176 när vi fick ta bort honom som sexåring. ;) Tyvärr var det ju storleken som gjorde det, han fick strålbenshälta på båda fram :(
Havremoppen 2006-07-13, 15:37 hoppla :)
Den jag står i köp av är ca 168 idag :)
Som sagt, jag är osäker på vad som brukligt görs... Men jag vet ju att tillväxtzonerna inte är slutna. Veterinären som besiktigade min ettåring sa att det bara var slöseri med tid/pengar att böja/röntga. Om jag vore du skulle jag nog ringa och rådfråga en hästveterinär och kolla vad som brukar göras?
Man böjer inte en 1 åring 2 åring vid vetrinärbesikting men en 3 åring böjer man vid besikting och deras tillväxtzoner är slutna ..
Angående röntgen så beror det på vad hästen kommer att kosta samt om DU själv vill stå för den kostnaden eller säljaren ,,men som sagt det beror på priset.
Mvh Mia
Ninnurur 2006-07-13, 16:24 Man böjer inte en 1 åring 2 åring vid vetrinärbesikting men en 3 åring böjer man vid besikting och deras tillväxtzoner är slutna
Njae, tillväxtzonerna sluts inte förrän vid 5-6 års ålder.
Njae, tillväxtzonerna sluts inte förrän vid 5-6 års ålder.
Jasså :confused: Vilka tillväxtzoner är inte slutna i benen när man gör böjprov ???
Havremoppen 2006-07-13, 17:30 *KL*
Nåja vi tar ut en veterinär och ser hur pass de går igenom honom, om inte annat gör de väl hälsokoll :)
Håll tummarna! Vill ha hem honom på stallbacken nu nu nu!
Ninnurur 2006-07-13, 23:08 Jasså :confused: Vilka tillväxtzoner är inte slutna i benen när man gör böjprov ???
Många men främst runt knät, dvs övre på skenbenet och nedre på överarmsbenet. Det är ju väldigt individuellt när zoner sluts men speciellt stora hästar samt ponnier som växer länge är "sena".
Det är lite svårt att förklara utan en anatomibok. Min systers häst som jag nämt tidigare gjordes det en scint-röntgen på vid sex års ålder och hans tillväxtzoner där och vid armbågsbenen var inte slutna.
Ninnurur 2006-07-13, 23:10 Skulle även vilja tillägga att jag inte gillar böjprov. För det första så kandet aldrig bli lika, alla veterinärer böjer på sitt sätt och olika hårt. Dessutom, kan du springa utan att halta om någon har knöcklat ihop ditt ben och hållt fast i mer än en minut...?
bettysmatte 2006-07-14, 05:51 Man böjer inte en 1 åring 2 åring vid vetrinärbesikting men en 3 åring böjer man vid besikting och deras tillväxtzoner är slutna ..
Min haflinger är född -03. När jag köpte henne i mars i år böjdes hon INTE och det står i vet.besiktningsprotokollet att det var pga ålder.
|