hanna_shetland
2006-07-13, 21:45
... någon som gjort det?
Jag har alldeles för många "bra" ideer och har nu satt i gång ett projekt - köpa lastbil. En vanlig lätt lastbil/B-kort och sedan bygga om själv och ponnyanpassa den.
Hur har ni gjort? Vad krävs rent tekniskt? Ombesiktning? Tips tack! :)
mnementh
2006-07-14, 07:26
Antar att du vill ha för två hästar?
Jag satt och skissade på det men insåg ganska snabbt att man hade sådana otroliga viktkrav på sig för att klämma in två hästar under 3500kg att det inte direkt var något jag ville lägga ned så mycket tid och pengar på. Man vill ju att det ska bli snyggt oxå...
_Tullamore_
2006-07-14, 14:17
Kan inte hjälpa dig särskilt mycket... Har själv gått i de tankarna, fast med tung lastbil, men när vi räknade på det (sambon är i åkeribranchen) kom vi fram till att vi sparar pengarna och köper dragbil + ombyggd trailer när vi har fått ihop mer pengar (MYCKET mer pengar). Och vi kunde ändå fixa lastbil BILLIGT. Begagnade B-kortshästlastbilar kan man ju hitta relativt billigt om de behöver lite uppfräschning, har du kikat?
hanna_shetland
2006-07-14, 15:18
Njae. Vi har ju nästan bara shetlandsponnyer, eller det är åtminstone de som åker runt mest så det behöver nödvändigtvis inte få plats två hästar bara.
Är mest nyfiken på om man måste ombesikta eller nåt liknande?
Japp den ska ombesiktas och glöm då inte att ha lastöglor på alla platser som det krävs, även om du ska köra djur i den. Den ska dessutom registreras om för att köras djur i.
Fick ett mail från en shettismänniska som säljer sin specialinredda lastbil för just shettisar, intresserad?
hanna_shetland
2006-07-14, 21:06
Tror jag vet vem du menar och i såfall är jag inte intresserad. Tror dessutom att den är såld nu.
http://www.sfro.com/
Här står det om vad som gäller vid besiktning av ombyggda fordon samt kostnad för en ny reg. besiktning. men sidan är MEGA rörig.
Kanske inte står så mycket om att bygga en lätt lastbil, men kostnaderna för att registrerings besikta är:
Besiktning: 3750 kr
SFROs Trafikförsäkring (gäller alla SFROs körprov)
SFRO har en flytande helförsäkring i Länsförsäkringar: 200 kr
Bullerprov ombyggt fordon: 1250 kr
Avgift ombyggt fordon: 930 kr
Ursprungskoll hos bilprovningen: 800 kr
Vägning: 250 kr
Summa för att besikta är alltså: 7.180:-
Man måste registrerings besikta bilen så fort man ändrar något som inte är orginal i bilen. Små grejjer brukar bilprovningen släppa igenom som om man bytt luftfilter eller ett grövre avgassystem. På min förra bil stod det i registreringsbeviset på "Övriga tekniska data, dispanser" att det avgassystemet var godkänt för bilen. Det godkände de vid själva årliga besiktningen.
Därimot om man gör större saker, eller får "en grinig gubbe" måste man registreringsbesikta om HELA bilen.