Jag har i en annan tråd frågat om att eventuellt häva ett hästköp. Vissa säger att min hästs lösa benbit är full orsak till att häva ett köp, vissa säger att det inte är det. Min fråga är:
Vad är ett dolt fel??? Vad hade din häst för dolt fel som gjorde att du kunde häva köpet?? Vad krävs för att kunna häva ett köp? Ge gärna exempel!!!
Alexandra_W
2006-07-14, 08:31
Lös benbit är INTE ett dolt fel.
Vid köp av häst har köparen undersökningsplikt. Hur omfattande den är beror i vis mån på hästens pris och användningsområdet. Men grejen med ett DOLT fel är just att det ska vara DOLT,inte gå att upptäcka vid normala undersökningar som kan anses befogade vid ett köp.
En lös benbit syns mycket enkelt på röntgen, och därför betraktas inte lösa benbitar som dolt fel eftersom om köparen inom sin undersökningsplikt hade röntgat hästen så hade benbiten upptäckts.
Jag har i en annan tråd frågat om att eventuellt häva ett hästköp. Vissa säger att min hästs lösa benbit är full orsak till att häva ett köp, vissa säger att det inte är det. Min fråga är:
Vad är ett dolt fel??? Vad hade din häst för dolt fel som gjorde att du kunde häva köpet?? Vad krävs för att kunna häva ett köp? Ge gärna exempel!!!
Med dolda fel avses: en medfödd eller senare förvärvad sjukdom eller skada som inte har visat symtom eller som kunnat upptäckas före försäkringstiden eller före en utvidgning av försäkringsskyddet. Ett fel som borde ha upptäckts vid en ordinär veterinärbesiktning före försäkringstiden eller under karenstiden är inte att anse ett dolt fel. Citat från Agrias sida.
Jag kan ta ett exempel från hundvärlden, en medfödd njurbarkshypoplasi (en underutveckling av njurarna) som inte visar sig på en valp utan kanske ger symtom först vid 1 årsålder är ett dolt fel som inte går att upptäcka vid en besiktning av en valp. En porta-cava-shunt (en medfödd missbildning av levern) som heller inte visar sig förrän valpen kanske är 6 månader gammal är också ett dolt fel.
Dessa fel går alltså inte att upptäcka vid köptillfället hur man än bär sig åt, röntgar etc etc och oberoende av hur noggrann besiktigande veternär är.
hum, men när man vet. besiktigar en häst brukar man väl inte röngta? eller man kan väl, men så super vanligt är de väl inte?
Lovisaleonora_
2006-07-15, 09:45
Beror på hur dyr hästen är, vilken ras det är och hur noggrann och skyddad köparen vill vara...
När man gör en röntgen vid köp, kommer inte på vad man brukar kalla det......men vad röntgar man då, och vad kostar det??
Lovisaleonora_
2006-07-15, 15:40
Beror på VAD du röntgar (vad vill du ha reda på?), VAR du röntgar (vilken klinik?).
Många väljer exportröntgen, själv går jag på veterinärens inrådan. På islandshäst kan det vara vits att ta haserna (spatt), fullblod rygg (tornutskott), trav- och galopphästar knän. Å andra sidan tar jag inga plåtar om inte min veterinär råder mig till det, men jag handlar inte häst i de prisklasserna där det är lönt att ta plåtar...
Jag slänger in en fråga här,
Räknas spatt som inte synns på röntgen som dolt fel?
Kan säljaren friskriva sig från spatt? Tex genom att skriva att köpet inte går tillbaka vid spatt.
Beror lite på rasen faktiskt, på islänningar är spatt en vanlig åkomma. Köparen förväntas känna till rasens svagheter och utifrån den använda sin undersökningsplikt, spatt kan knappast räknas som ett dolt fel då den lätt kan upptäckas vid röntgen. Även små förändringar som gör att hästen löper en större riskt kan upptäckas via röntgen, så även om hästen inte har spatt vid köpetillfället kan man se om hästen har större disposition vid en röntgen.
Ja säljaren kan friskriva sig från spatt, åkomman är vanlig inom vissa raser och här åligger det köparen en större undersökningsplikt vid just svagheter.